Artikelen bij COM(2007)67 - Beleidsresultaten in 2006

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2007)67 - Beleidsresultaten in 2006.
document COM(2007)67 NLEN
datum 28 februari 2007
Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0067

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's - Beleidsresultaten in 2006 /* COM/2007/0067 def. */


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 28.2.2007

COM(2007) 67 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S

Beleidsresultaten in 2006

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO'S

Beleidsresultaten in 2006

1. NAAR EEN EUROPA VAN RESULTATEN – TENUITVOERLEGGING IN HET AFGELOPEN JAAR

In 2006 is de Commissie begonnen aan een nieuwe fase van de tenuitvoerlegging van de doelstellingen die zij zich bij het begin van haar mandaat had gesteld. Op 10 mei heeft de Commissie een ambitieus actieprogramma met een reeks concrete maatregelen ten gunste van de Europese burgers voorgesteld: een programma voor een Europa van resultaten . Het programma was gebaseerd op een tweesporenaanpak , waardoor werd aangetoond dat de Unie maatregelen ten uitvoer kan leggen en tegelijk voor een regeling van institutionele en constitutionele kwesties zorgen.

Op de Europese Raad van juni 2006 hebben de staatshoofden en regeringsleiders van de EU deze tweesporenaanpak goedgekeurd en een consensus bereikt over een tijdschema voor de voortzetting van het institutioneel hervormingsproces , met inbegrip van een politieke verklaring ter herdenking van de vijftigste verjaardag van de Verdragen van Rome, die op 25 maart 2007 in Berlijn zal worden aangenomen door de lidstaten, het Europees Parlement en de Commissie.

De burger wil dat het beleid van de Unie relevant is voor zijn dagelijks leven. Daarom staan de EU-strategie voor duurzame ontwikkeling en de Lissabon-strategie voor groei en werkgelegenheid centraal binnen de prioriteiten van de Commissie, die een welvarende, rechtvaardige en ecologisch duurzame toekomst voor Europa beogen. Na de start van de vernieuwde Lissabon-strategie in 2005 lag de klemtoon in 2006 op implementatie. Het nieuwe partnerschap tussen de lidstaten en de Commissie is vruchten beginnen afwerpen en heeft bijgedragen tot verbeterde economische resultaten in heel Europa.

De belangrijkste gebeurtenis van het eerste halfjaar was de afronding, in mei, van besprekingen met het Europees Parlement en de Raad over het Financieel kader voor de Unie voor 2007-2013 . Na dit akkoord heeft de Commissie een pakket van meer dan 30 herziene voorstellen ingediend opdat de nieuwe generatie financieringsprogramma's op 1 januari 2007 van start zou kunnen gaan. Bovendien hebben de Raad en het Parlement in november definitief overeenstemming bereikt over de hervorming van het beheer van de EU-begroting en de vereenvoudigde toegang tot EU-financiering. De nieuwe regels zullen ertoe bijdragen de uitvoering van de EU-programma's in de context van het meerjarig financieel kader 2007-2013 te versnellen.

Wat betreft de tenuitvoerlegging van het beleid heeft de Commissie zich geconcentreerd op de implementatie van haar werkprogramma voor 2006: in de loop van het jaar zijn 74 prioritaire voorstellen ingediend en begin 2007 nog een bijkomend voorstel, wat een implementatiepercentage van bijna 90% oplevert. Hieruit blijkt dat de strategische plannings- en programmeringscyclus, die op een beperkt aantal prioriteiten is toegespitst, thans een vast onderdeel van het werk van de Commissie vormt. Daarnaast heeft de Commissie ook gereageerd op de snel evoluerende politieke gebeurtenissen door acties die aan het begin van het jaar niet op de agenda stonden uit te voeren en zo een alert antwoord te bieden op dringende behoeften, bijvoorbeeld tijdens de crisis in Libanon.

Als follow-up van het Europees transparantie-initiatief van 2005 is in 2006 met de publicatie van een Groenboek de aanzet gegeven tot een breed openbaar debat over een grotere openheid en toegankelijkheid van de EU-instellingen. In datzelfde kader heeft de Commissie een webportaal gecreëerd met één enkele toegang tot informatie over de begunstigden van de programma's die zij direct beheert, en links gepubliceerd naar de informatie die sommige lidstaten al verstrekken over de eindbegunstigden van de landbouwuitgaven die gezamenlijk worden beheerd. De Commissie heeft verder nauwe betrekkingen onderhouden met de nationale parlementen door hen al haar nieuwe voorstellen en raadplegingsdocumenten direct toe te zenden en hen uit te nodigen hun opmerkingen voor te leggen teneinde het beleidsuitstippelingsproces te verbeteren.

De Commissie heeft besloten communicatie tot een kerntaak van de Europese Unie te maken: daartoe heeft zij in een Witboek voorgesteld dat communicatie uitgroeit tot een volwaardig beleid van de EU, ten dienste van de burger en als democratisch instrument. De publieke raadpleging over het Witboek is in september 2006 met succes afgerond en werd aangevuld met vier fora van betrokken actoren over specifieke thema's.

In het kader van haar Plan D – Democratie, Dialoog en Debat , dat in oktober 2005 is gestart en in november 2006 een vervolg heeft gekregen, heeft de Commissie diverse bijeenkomsten en activiteiten in de lidstaten georganiseerd om met de burgers van Europa een echt debat aan te gaan en hen een kanaal aan te reiken waarlangs zij de Europese beleidsmakers bewust kunnen maken van de onderwerpen die hen bezighouden.

Een essentieel element voor de toenadering tussen de Unie en haar burgers is het meertaligheidsbeleid , dat een garantie vormt voor culturele en taalkundige diversiteit en het recht waarborgt om de contacten met de EU-instellingen in een van de officiële talen te laten verlopen. In 2006 heeft de Commissie maatregelen getroffen voor de invoering van drie nieuwe officiële talen (Bulgaars, Roemeens en Iers) met ingang van 1 januari 2007.

2. WELVAART

De Strategie van Lissabon voor groei en werkgelegenheid

In 2006 hebben tal van activiteiten voor de strategie voor groei en werkgelegenheid plaatsgevonden. Begin 2006 heeft de Commissie de lidstaten opgeroepen om 'in een hogere versnelling te schakelen', en uit het jaarlijkse voortgangsrapport van dit jaar blijkt dat er goede vorderingen zijn gemaakt. In de loop van het jaar was er een duidelijke toename merkbaar van de werkzaamheden om beleidsmaatregelen in concrete resultaten om te zetten, het investeringsklimaat te verbeteren en banen te scheppen. Het blijkt steeds meer dat de voorbije hervormingen kwantificeerbare voordelen beginnen op te leveren en dat de volledige tenuitvoerlegging van de Lissabon-strategie mogelijkheden inhoudt tot grote verbetering van werkgelegenheid en groei.

De Commissie heeft voor 2006 een reeks vaste verbintenissen voorgesteld om de hervorming op vier prioritaire actieterreinen te versterken: kennis (onderwijs, O&O en innovatie); aanboren van het ondernemerspotentieel, vooral van het midden- en kleinbedrijf; meer mensen aan een baan helpen, in het bijzonder jongeren, overeenkomstig het Europees Pact voor de Jeugd, en oudere werknemers; energie. Deze verbintenissen zijn in maart door de staatshoofden en regeringsleiders op de Europese Raad goedgekeurd. In 2006 is het engagement van de lidstaten voor de tenuitvoerlegging van de Lissabon-strategie duidelijk versterkt, vooral op de vier terreinen die de Europese Raad als prioritair heeft aangemerkt. De lidstaten wisselen in toenemende mate ervaringen en nuttige ideeën uit. Hoewel alle lidstaten vorderingen hebben gemaakt, bestaan er nog grotere onderlinge verschillen qua diepgang en snelheid van de hervormingen.

De hervormingen op Europees niveau in het kader van het communautair programma van Lissabon gaan goed vooruit. De Commissie heeft al meer dan 75% van alle in het programma van Lissabon aangekondigde maatregelen uitgevoerd. De rol van het cohesiebeleid als belangrijkste financieel Europees instrument voor de uitvoering van de agenda voor groei en werkgelegenheid op het terrein is geconsolideerd. Er wordt verwacht dat de gereserveerde investeringsmiddelen voor groei en werkgelegenheid via de nationale strategische referentiekaders die met de lidstaten zijn afgesproken, goed zullen zijn voor 200 miljard euro uit hoofde van de Structuurfondsen. Ook andere communautaire instrumenten zoals het beleid voor plattelandsontwikkeling zijn ingezet om tot de strategie voor groei en werkgelegenheid bij te dragen. Algemeen beschouwd begint het nieuwe partnerschap voor groei en werkgelegenheid vruchten af te werpen als instrument voor het stimuleren van economische hervormingen in Europa.

Innovatie

In antwoord op een oproep van de Europese Voorjaarsraad 2006 heeft de Commissie een brede innovatiestrategie gepresenteerd, die de aanzet geeft tot een operationele fase in het Europese innovatiebeleid. Het programma kreeg de steun van de Europese leiders op hun informele Top in Lahti, Finland, op 20 oktober 2006.

Van bijzonder belang in het afgelopen jaar waren de goedkeuring van het zevende kaderprogramma voor Onderzoek en Technologische ontwikkeling (KP7) door de Raad en het Parlement en de goedkeuring van het zevende kaderprogramma van Euratom voor onderzoeks- en opleidingsactiviteiten inzake kernenergie door de Raad. KP7 zal leiden tot een verhoging van de O&O-uitgaven tussen 2007 en 2013 met 41% (in lopende prijzen). De pas opgerichte Europese Onderzoeksraad zal op EU-niveau zorgen voor de toewijzing van middelen aan spitsonderzoek. Naar verwachting zal de EU met de start van de eerste gezamenlijke technologie-initiatieven (JTI's) - langlopende publiek-private partnerschappen ter bevordering van de positie van Europa op strategische technologische gebieden - in 2007 voor het eerst een nieuwe methode voor de financiering van belangrijk technologisch onderzoek goedkeuren.

Het onlangs goedgekeurde programma voor concurrentievermogen en innovatie heeft tot doel de middelen van de financiële instrumenten ter ondersteuning van ondernemerschap en innovatie met 60% te verhogen. In de mededeling betreffende de 'Financiering van groei in het MKB' zijn verdere maatregelen uitgestippeld om de toegang tot financiering te verbeteren, die zouden kunnen leiden tot een verdrievoudiging van de EU-investeringen in risicokapitaal/starterskapitaal tegen 2013. De Commissie heeft ook ideeën gepresenteerd over het gebruik van belastingstimulansen als belangrijk beleidsinstrument waardoor de lidstaten het bedrijfsonderzoek kunnen stimuleren.

In 2006 is de weg gebaand voor de oprichting van een Europees Technologie-instituut , dat een nieuw topcentrum zal vormen voor innovatie, onderzoek en hoger onderwijs in Europa. Na breed overleg met de lidstaten en de actoren is eind 2006 een formeel voorstel ingediend.

Een ander hoogtepunt was de afronding van de onderhandelingen over ITER (Internationale Thermonucleaire Experimentele Reactor), die hebben geresulteerd in de ondertekening van de ITER-overeenkomst in november door zeven partijen. Het ITER-project, dat tot doel heeft het potentieel van fusie als energiebron aan te tonen, zal het grootste wetenschappelijke samenwerkingsverband in deze sector in de wereld zijn en omvat landen die samen meer dan de helft van de wereldbevolking vertegenwoordigen.

Het wereldwijde satellietnavigatiesysteem Galileo heeft in januari 2006 zijn eerste testsignalen uit te ruimte ontvangen. Met het oog op een maximale benutting van het potentieel van Galileo is in een Groenboek een debat gelanceerd over de bijdrage van de overheidssector tot het creëren van een passend kader voor de ontwikkeling van satellietnavigatietoepassingen.

Interne markt

In het kader van de brede toetsing van de interne markt heeft de Commissie in april een raadpleging over het toekomstige beleid inzake de interne markt gestart. Daaruit bleek dat de burgers, de bedrijven en de overheden in de EU van mening zijn dat de interne markt een cruciale rol speelt bij het aangaan van de huidige uitdagingen in Europa maar ook dat de werking van de markt kan worden verbeterd en dat een duidelijke visie nodig is om de nieuwe uitdagingen aan te gaan. De resultaten van de raadpleging zullen worden gebruikt bij de uitwerking van ideeën ter verbetering van de werking van het beleid inzake de interne markt, die in 2007 zullen worden gepresenteerd.

Een van de mijlpalen van 2006 was de goedkeuring van de dienstenrichtlijn . De dienstenrichtlijn is een cruciaal instrument voor de vrijmaking van het volledige potentieel van de Europese dienstensector en het creëren van een reële interne-dienstenmarkt. De vrijheid van vestiging en de vrijheid om grensoverschrijdende diensten te verstrekken, zullen worden bevorderd en de rechten van consumenten als dienstengebruikers zullen worden versterkt door de invoering van een algemene non-discriminatieclausule en rechten op informatie.

Een andere belangrijke mijlpaal was het akkoord tussen de Raad en het Europees Parlement over de REACH -verordening (registratie en beoordeling van en vergunningverlening en beperkingen ten aanzien van chemische stoffen), die in juni 2007 in werking zal treden. De REACH-verordening houdt een diepgaande hervorming in van fabricage, verkoop, invoer en gebruik van chemische stoffen. Zij zal een gunstig effect hebben op de gezondheid en het milieu en tegelijk innovatie en concurrentievermogen garanderen.

De nieuwe ontwerprichtlijn waarin de volledige openstelling van de markt voor postdiensten in 2009 wordt voorgesteld, zou een verdere stap zijn naar het vrijmaken van het volledige potentieel van een belangrijke sector van de economie in de EU. Het voorstel zou een direct effect hebben op de bevordering van concurrentie, keuze van de consument en duurzame werkgelegenheid, en houdt tegelijk de instandhouding van een kwaliteitsvolle universele dienst in.

In de financiële sector is een belangrijk wetgevingsvoorstel ingediend waarin voor de nationale toezichthoudende instanties duidelijke criteria zijn vastgesteld voor de beoordeling van geplande fusies en overnames door financiële instellingen. Een Witboek over investeringsfondsen biedt een overzicht van mogelijke verbeteringen ten gunste van de investeerders en de industrie, met de focus op kosteneffectiviteit en informatieverspreiding. In een mededeling over depositiegaranties is een reeks zelfregulerende stappen voor banken voorgesteld teneinde de consument te beschermen in geval van faillissement. De Commissie heeft ook haar steun toegezegd aan een zelfregulerend initiatief van de effectensector voor de ontwikkeling van een gedragscode die efficiënte grensoverschrijdende verrekening en verevening mogelijk zal maken.

Er zijn initiële stappen ondernomen voor het creëren van open en eerlijke markten voor overheidsopdrachten op defensiegebied door de vaststelling van richtsnoeren die duidelijkheid moeten brengen in de gunning van defensieopdrachten overeenkomstig de EU-regels. Er is bovendien een voorstel ingediend tot wijziging van de richtlijnen beroepsmiddelen met het oog op de versterking van de efficiency van de toetsingsmechanismen waarover benadeelde ondernemingen bij procedures betreffende overheidsopdrachten beschikken. Dit zou voor bedrijven sterkere stimulansen moeten creëren om grensoverschrijdende offertes voor contracten in te dienen.

Uit het groeiende aantal rechtszaken die door belastingbetalers in de afgelopen jaren zijn aangespannen blijkt dat belastingbarrières voor grensoverschrijdend verkeer en investeringen nog steeds wijdverbreid zijn. Daarom heeft de Commissie een gecoördineerde EU-aanpak van de nationale systemen voor directe belastingen voorgesteld. Er is overleg met alle betrokken partijen gestart over de versterkte bestrijding van belastingfraude , en er is een nieuwe generatie douane- en belastingprogramma's gepresenteerd om de samenwerking tussen de nationale stelsels te verbeteren en de werking ervan te vereenvoudigen. Op het gebied van de indirecte belastingen heeft de Commissie voorgesteld de belasting op het bijeenbrengen van kapitaal af te schaffen teneinde de ontwikkeling van bedrijven in de EU te ondersteunen.

De Commissie is doorgegaan met de krachtdadige en consequente toepassing van de Gemeenschapsregels betreffende kartels, concurrentiebeperkende handelspraktijken, fusies en staatssteun . Bij de maatregelen tegen kartels en misbruik van machtspositie heeft de Commissie boetes voor meer dan 2 miljard euro opgelegd. De herziene richtsnoeren voor de berekening van geldboetes wegens inbreuk op de antitrustwetgeving en de herziene Leniency Notice (mededeling betreffende het niet-opleggen of verminderen van geldboetes) zullen het optreden van de Commissie doeltreffender maken en het bedrijfsleven duidelijker richtsnoeren verstrekken. De onlangs goedgekeurde richtsnoeren inzake staatssteun voor O&O en innovatie, risicokapitaal en de minimis-steun vormen een belangrijke stap voorwaarts voor de vaststelling van een kader voor minder en beter gerichte steun. Eind 2006 zijn ook in de landbouwsector nieuwe regels voor staatssteun goedgekeurd.

Het 'initiatief i2010' – het stimuleren van technologieën voor de informatiemaatschappij om bij te dragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van Lissabon – is in volle uitvoering. Teneinde de efficiency van de openbare diensten te verhogen is een actieplan gepresenteerd om de administratie van de lidstaten met behulp van informatietechnologie tegen 2010 te moderniseren. Er is overleg opgezet om het regelgevingskader voor elektronische communicatie te toetsen. In de telecommunicatiesector heeft het initiatief van de Commissie ter verlaging van de buitensporige roamingkosten van mobiele communicatie - een terrein dat voor de burgers van direct belang is - brede steun gekregen.

Onderwijs en levenslang leren

In het wetgevend proces voor de goedkeuring van het programma 'Levenslang leren' 2007-2013 is de laatste stap gezet. Voor het eerst zijn de leermogelijkheden vanaf de kindertijd tot op hoge leeftijd in één enkel programma opgenomen. De geslaagde tenuitvoerlegging van de huidige programma's voor levenslang leren is voortgezet met de toekenning van circa 280 000 beurzen in 2006.

In antwoord op het verzoek tijdens de informele Europese Raad in Hampton Court in oktober 2005 heeft de Commissie haar ideeën uiteengezet over de modernisering van de Europese universiteiten , waardoor die de drijvende kracht voor innovatie kunnen worden. De Commissie heeft ook een aanbeveling uitgebracht over de vaststelling van het Europese kwalificatiekader voor levenslang leren (EKK), dat voor lidstaten, werkgevers en personen een leidraad zal vormen om de kwalificaties van de verschillende onderwijs- en opleidingssystemen in de EU te vergelijken. De Commissie heeft ook de nadruk gelegd op de belangrijkste aspecten voor het doeltreffend combineren van efficiency en rechtvaardigheid in de Europese onderwijs- en opleidingssystemen en de fundamentele bijdrage van volwassenenonderwijs tot inzetbaarheid, mobiliteit en sociale integratie. Er is ook overeenstemming bereikt over de ontwerp-aanbeveling inzake kerncompetenties voor levenslang leren , waarin een Europees referentie-instrument wordt vastgesteld voor de basisvaardigheden die via levenslang leren moeten worden verworven, en over de aanbeveling tot vaststelling van een Europees handvest voor kwaliteit bij mobiliteit .

Energie en vervoer

In 2006 zijn grote vorderingen gemaakt bij de uitstippeling van een geïntegreerd Europees energiebeleid , in antwoord op de oproep van de staatshoofden en regeringsleiders op hun informele bijeenkomst in Hampton Court in oktober 2005. Op basis van het Groenboek dat de Commissie in maart heeft gepresenteerd, heeft de Europese Voorjaarsraad een lijst opgesteld van de maatregelen die nodig zijn om een continue, concurrerende en duurzame energievoorziening van de EU te garanderen. In aansluiting daarop heeft de Commissie in samenwerking met de Secretaris-generaal van de Raad een document opgesteld met als titel "Een extern beleid ten dienste van Europa's energiebelangen". De Commissie heeft ook een actieplan inzake energie-efficiëntie gepresenteerd, dat de eerste grote stap vormt van een pakket maatregelen ter bevordering van duurzaamheid, continuïteit en concurrentievermogen in de Europese energiesector. De uitgebreide werkzaamheden in 2006 hebben de weg gebaand voor de strategische evaluatie van het Europees energiebeleid begin 2007.

Op vervoergebied heeft de Commissie haar Witboek Vervoer van 2001 geëvalueerd en aanvullende instrumenten voorgesteld om duurzame mobiliteit te bevorderen. Een van deze nieuwe prioriteiten betreft de logistiek van de vrachtvervoersketen, waarover een mededeling is uitgebracht als eerste stap naar een actieplan. De Commissie heeft ook een reeks maatregelen voorgesteld om de sector spoorvervoer nieuw leven in te blazen .

Vanaf 1 januari 2007 zijn alle diensten voor vrachtvervoer per spoor opengesteld voor mededinging. Deze nieuwe fase in de stimulering van het spoorvervoer zou een keerpunt voor het vrachtvervoer per spoor moeten vormen.

Uitbreiding van de eurozone

Op 1 januari 2007 is Slovenië als eerste lidstaat van de vijfde uitbreidingsgolf van de Unie tot de eurozone toegetreden. Uit het convergentieverslag 2006 blijkt dat andere EU-landen 'met een derogatie' vorderen in de richting van convergentie, zij het in uiteenlopend tempo. Een speciaal verslag dat de Commissie in antwoord op een verzoek van Litouwen heeft opgesteld, kwam tot de conclusie dat dat land zijn huidige status moet behouden. De Raad heeft zich achter dat advies geschaard.

3. SOLIDARITEIT

Sociale solidariteit

De Commissie heeft in oktober een mededeling aangenomen waarin vijf concrete actieterreinen worden uitgetekend om de lidstaten te helpen zich in hun eigen nationale context aan demografische veranderingen aan te passen. Andere belangrijke ontwikkelingen zijn de presentatie van een mededeling over sociale diensten van algemeen belang teneinde een duidelijker beeld van de bestaande communautaire voorzieningen op dit gebied te geven, en het voorstel voor het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering , gevolgd door de oprichting van dat fonds, dat de Gemeenschap in staat moet stellen steun te verlenen aan werknemers die door de negatieve effecten van de mondialisering zijn getroffen.

In 2006, het Europees jaar van de mobiliteit van werknemers , zijn in heel Europa 2 000 evenementen georganiseerd om de mensen beter bewust te maken van hun recht om in een ander land van de EU te gaan werken. Op het gebied van het arbeidsrecht heeft de Raad zijn goedkeuring gehecht aan voorstellen van de Commissie om fatsoenlijk werk in de Unie en wereldwijd te bevorderen. De Commissie heeft de sociale partners geraadpleegd over methoden om de combinatie van gezins- en beroepsleven te verbeteren en over de actieve integratie van de mensen die het verst van de arbeidsmarkt af staan . De sociale partners zijn ook geraadpleegd over de noodzaak om het Verdrag inzake maritieme arbeidsnormen van de IAO in het Europese recht op te nemen. In antwoord op een verzoek van de Europese Voorjaarsraad 2006 is in een Groenboek de aanzet gegeven tot een debat over de bijdrage die het arbeidsrecht op het niveau van de EU en de lidstaten kan leveren tot een meer flexibele arbeidsmarkt gekoppeld aan een maximale zekerheid voor de werknemers (de zogenoemde flexizekerheid ). De resultaten van dit raadplegingsproces zullen worden gebruikt bij de flexizekerheidsinitiatieven die de Commissie in 2007 zal indienen.

Er is voortgewerkt aan de voorbereiding van het Europees jaar van de interculturele dialoog (2008) , met inbegrip van de afronding van het wetgevend proces voor het besluit tot vaststelling van dat jaar. Ook voor een aantal nieuwe programma's op het gebied van cultuur, jeugd en actief burgerschap is het wetgevend proces voltooid.

Grondrechten en civiel recht

Op het gebied van de grondrechten is in december een politiek akkoord bereikt over de verordening tot vaststelling van een Europees bureau voor de grondrechten . De oprichting van dit bureau in 2007 zal een mijlpaal betekenen voor het vermogen van de EU om de eerbiediging van de grondrechten in de EU te bevorderen en te garanderen. Een ander belangrijk resultaat was de presentatie van een initiatief om de rechten van kinderen in het interne en externe beleid van de Europese Unie te bevorderen en te vrijwaren.

De Commissie heeft de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen in Europa aangepakt met een nieuw stappenplan voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen 2006-2010 en de oprichting van een Europees genderinstituut . Teneinde het Europees burgerschap te versterken heeft de Commissie voorgesteld het voor EU-burgers makkelijker te maken hun kiesrecht bij Europese verkiezingen in het land van hun woonplaats uit te oefenen. In een Groenboek over diplomatieke en consulaire bescherming van EU-burgers in derde landen zijn actiemiddelen voorgesteld om de burgers doeltreffender te informeren, na te gaan welke mate van bescherming zij dienen te krijgen en de nodige structuren en middelen te verbeteren.

Op het gebied van het civiele recht heeft de Commissie een aantal mogelijkheden uitgestippeld voor een verbeterde inning van schuldvorderingen in Europa. Een voorstel voor een verordening tot vaststelling van regels betreffende het geldende recht in huwelijkszaken zou moeten leiden tot verbetering van de situatie van een groeiend aantal internationale echtparen die in de EU aan het scheiden zijn. In samenhang daarmee is in een Groenboek over collisie in verband met huwelijksvermogensstelsels een denkoefening gestart over mogelijke communautaire maatregelen. Ten slotte zijn in een Groenboek over de rol van het maatschappelijk middenveld bij de communautaire maatregelen voor drugsbestrijding de mogelijkheden onderzocht om de personen die het sterkst door het drugsprobleem worden getroffen, nauwer bij het beleidsproces te betrekken.

Migratie

Sinds de Europese Raad in december 2005 een alomvattende aanpak van migratie heeft goedgekeurd, zijn de eerste tastbare stappen in de richting van een werkelijk Europees migratiebeleid gezet. De belangrijkste resultaten van de alomvattende aanpak zijn: verschillende gezamenlijke operaties in de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan; bijdrage van de EU tot de VN-besprekingen over migratie en ontwikkeling; bepaling van de agenda met de Afrikaanse landen; versterkte samenwerking met mediterrane en Afrikaanse landen; snelle goedkeuring van communautaire steun voor de verdere versterking van de capaciteit voor migratiebeheer in Senegal en Mauritanië teneinde de controle van migratie over zee te helpen verbeteren.

De Commissie heeft de illegale immigratie aangepakt door een aantal praktische maatregelen voor te stellen in het licht van de groeiende migratiedruk aan de buitengrenzen van de EU. Gelet op de toevloed van illegale migranten aan de zuidgrenzen van de Unie heeft de Commissie een geïntegreerd model voorgesteld ter verbetering van het vermogen van de EU om haar maritieme buitengrenzen te beheren. De Commissie heeft ook methoden voorgesteld om de dialoog en samenwerking met Afrika over migratiekwesties te intensiveren.

Europese cohesie

De onderhandelingen over het regelgevingspakket voor het cohesiebeleid 2007-2013 werden in juli afgesloten. In de communautaire strategische richtsnoeren, die in oktober door de lidstaten werden goedgekeurd, zijn de prioriteiten vastgesteld voor toekomstige investeringen, met name op het gebied van onderzoek, innovatie, de kenniseconomie en menselijk kapitaal. Samen met de toewijzing van communautaire middelen, naar lidstaat en prioritaire doelstelling, vormde dit het kader voor de onderhandelingen over circa 450 operationele programma's, die door de lidstaten en de regio's worden ingediend.

Milieubescherming, klimaatverandering en duurzaam beheer van hulpbronnen

In juni herhaalde de Europese Raad dat hij vastbesloten is te blijven streven naar duurzame ontwikkeling: er werd een akkoord bereikt over de bijgewerkte EU-strategie voor duurzame ontwikkeling in de uitgebreide EU. Met de goedkeuring van de thematische strategieën voor stedelijk milieu, bodembescherming en pesticiden in 2006 heeft de Commissie nu alle zeven thematische strategieën (lucht, bodem, afval, natuurlijke hulpbronnen, pesticiden, milieu, en marien milieu) goedgekeurd die de kern vormen van het zesde EG-actieprogramma voor het milieu. Ook werd een communautaire strategie voor de bevordering van de duurzame productie van biobrandstoffen uit landbouwafval gepresenteerd, evenals een communautair plan om op te treden tegen het verlies van biodiversiteit in de EU vóór 2010.

Gedurende het hele jaar 2006 stond klimaatverandering hoog op de politieke agenda. In de loop van 2006 bewees het EU-systeem voor de handel in broeikasgasemissierechten zijn duurzaamheid in het licht van de marktturbulentie. In een mededeling werd de agenda gepresenteerd voor de uitbreiding van het systeem tot nieuwe sectoren en gassen. Ook werd er wetgeving gepresenteerd om de broeikasgasemissies van de burgerluchtvaart onder het EU-systeem voor de handel in broeikasgasemissierechten te laten vallen. Een belangrijke taak in 2006 was de beoordeling en goedkeuring van de nationale allocatieplannen voor emissierechten in de tweede handelsperiode van de regeling voor de handel in emissierechten (2008-2012).

Internationaal speelde de Commissie een leidende rol op de twaalfde Conferentie van de partijen bij het Klimaatverdrag en de bijeenkomst van de Partijen bij het Kyotoprotocol (Nairobi, november 2006). Er werd op verschillende punten vooruitgang geboekt, onder meer over het speciale Klimaatveranderingsfonds. Verder werd de weg ingeslagen van een akkoord over de noodzaak van verbintenissen inzake emissiereductie na 2012.

Met het Groenboek inzake het toekomstige maritieme beleid van de Unie werd een van de grootste raadplegingsprocedures in de geschiedenis van de EU in gang gezet. Het doel is de burger te vragen op welke manier wij dienen om te gaan met oceanen en zeeën, daarbij strevend naar een duurzaam evenwicht en rekening houdend met economische, sociale en milieuaspecten.

Op het gebied van het gemeenschappelijk visserijbeleid heeft de Raad het eerste alomvattende kader voor instandhouding van de visserij in het Middellandse Zeegebied goedgekeurd, alsmede het voorstel van de Commissie ter versterking van de controle en de rechtshandhaving met moderne technologie. De Commissie heeft ook gezorgd voor de verlenging van belangrijke visserijovereenkomsten met derde landen, zoals Groenland en Mauritanië.

Op het gebied van het gemeenschappelijk landbouwbeleid heeft de Commissie een voorstel gedaan voor de hervorming van de gemeenschappelijke ordening van de wijnmarkt om de concurrentiepositie van deze sector te verbeteren. In december bereikten de landbouwministers van de EU een akkoord over een alomvattende hervorming van de steunregeling voor producenten van bananen . De hervormingen betroffen ook de opstelling van een voorstel voor een meer marktgeoriënteerd beleid voor de sector groenten en fruit , dat begin 2007 ter bespreking werd voorgelegd. De Raad nam in februari 2006 een besluit over de strategische richtsnoeren van de Gemeenschap voor plattelandsontwikkeling voor de periode 2007-2013, om te voldoen aan de in Göteborg vastgestelde duurzaamheidsdoelstellingen en een bijdrage te leveren aan de bijgewerkte strategie van Lissabon voor groei en werkgelegenheid. Samen met de uitvoeringsbepalingen vormt dit het kader voor de onderhandelingen over naar schatting 96 programma's voor plattelandsontwikkeling . Om het gemeenschappelijk landbouwbeleid eenvoudiger te maken voor landbouwers, bestuursinstellingen en bedrijven, heeft de Commissie voorgesteld om één gemeenschappelijke marktordening in te stellen voor alle landbouwproducten, die in de plaats komt van de 21 bestaande gemeenschappelijke marktordeningen.

4. VEILIGHEID EN VRIJHEID

Justitie en binnenlandse zaken

Om het beleidsterrein Vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid verder te ontwikkelen, heeft de Commissie een mededeling opgesteld waarin wordt verkend welke mogelijkheden er zijn om op basis van de huidige verdragen het functioneren van het EU-beleid te verbeteren . In een mededeling van de Commissie werd voorgesteld om een alomvattend systeem tot stand te brengen voor objectieve en onpartijdige beoordeling van EU-maatregelen. Voor de allereerste keer werd de nationale implementatie van het Haagse actieplan beoordeeld. Ook werd het eerste verslag over de toepassing daarvan gepubliceerd. De Europese Raad van december hechtte zijn goedkeuring aan deze tussentijdse beoordeling van het EU-beleid en riep de lidstaten op verdere opties te verkennen om de besluitvorming te verbeteren.

Met betrekking tot grensbeheer heeft de Commissie voorgesteld snelle grensinterventieteams in te stellen, die bijstand verlenen aan lidstaten die kampen met extreme moeilijkheden bij het controleren van hun buitengrenzen. Een belangrijke stap voor de versterking van de samenhang van het gemeenschappelijk visumbeleid was de presentatie van een voorstel voor een gemeenschappelijke visumcode . Om de uitbreiding van het Schengengebied te ondersteunen hebben de Raad en het Parlement een politiek akkoord bereikt over maatregelen ter voorbereiding van het juridisch kader voor de tweede generatie van het Schengen Informatie Systeem (SIS II) . Een initiatief tot versterking van de Europese politiesamenwerking werd genomen met het voorstel om de Europese Politiedienst (EUROPOL) binnen het EU-kader te brengen, waardoor het democratisch toezicht wordt vergroot.

Wat betreft de samenwerking op strafrechtelijk gebied heeft de Commissie de acute problemen aangepakt in verband met het ontbreken van de wederzijdse erkenning van de voorlopige hechtenis. Zij deed dat met haar voorstel voor een Europees surveillancebevel in procedures tussen EU-lidstaten in afwachting van het proces.

Een belangrijke stap ter verbetering van de paraatheid van de EU op terroristische aanslagen werd in december genomen met het voorstel voor een Europees programma voor de bescherming van kritische infrastructuur . In een strategiedocument over de beveiliging van netwerken en informatie sprak de Commissie haar steun uit voor een voorlichtingscampagne om bedrijven, personen en bestuursorganen in Europa aan te moedigen de nodige maatregelen te nemen om hun gegevens en apparatuur te beschermen.

Op het gebied van de veiligheid van de luchtvaart heeft de EU maatregelen genomen om op te treden tegen de nieuwe dreiging van vloeibare explosieven door beperkingen op te leggen voor de vloeibare stoffen die passagiers mee aan boord mogen nemen. De Commissie heeft ook bijgedragen tot de succesvolle afsluiting van een nieuwe overeenkomst met de Verenigde Staten inzake gegevens van passagiers ( Passenger Name Records ), volgend op een uitspraak van het Europees Hof van Justitie van mei 2006 waarbij de besluiten die ten grondslag lagen aan de vorige overeenkomst, nietig werden verklaard. Verder heeft de Commissie de uitvoeringsbepalingen goedgekeurd voor 'het beveiligingsamendement' van het communautair douanewetboek , dat de veiligheid van de voorzieningsketen van de EU moet verbeteren, en tegelijkertijd de internationale handel moet vergemakkelijken.

Gezondheid en veiligheid

Er werd een politiek akkoord bereikt over het gezondheidsprogramma van de EU 2007-2013 , dat het kader is voor de financiering van projecten op gezondheidsgebied door de Commissie in deze periode. Om de samenwerking tussen de systemen voor gezondheidszorg van de lidstaten te steunen en te zorgen voor juridische zekerheid in het kader van de Gemeenschapswetgeving, is de Commissie een raadplegingsprocedure gestart voor grensoverschrijdende gezondheidszorg . Het onlangs gelanceerde EU-gezondheidsportaal biedt de Europese burger gemakkelijk toegang tot omvangrijke informatie over gezondheidsgerelateerde vraagstukken.

Op het gebied van voedselveiligheid heeft de Commissie het vraagstuk aangepakt van de opleiding van de functionarissen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van controles en heeft zij nieuwe geharmoniseerde regels voorgesteld voor het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen . Er is snel opgetreden toen bleek dat ingevoerde langkorrelige rijst uit de Verenigde Staten besmet bleek te zijn met verboden genetisch gemodificeerde rijst. Verder heeft de Commissie een strategie opgezet voor ondersteuning van de lidstaten bij het verminderen van aan alcohol gerelateerde schade . Een verdere stap ter verbetering van de Europese luchtveiligheid werd genomen met de opstelling van een lijst van luchtvaartmaatschappijen die als onveilig worden beschouwd en om die reden geen vluchten mogen uitvoeren in de EU. Op het gebied van het consumentenbeleid werden de onderhandelingen over het nieuwe communautaire actieprogramma (2007-2013) bijna in recordtijd afgesloten.

Er werden in 2006 aanzienlijke inspanningen geleverd om de gevolgen en risico's in verband met aviaire influenza in de EU tot een minimum te beperken. De Commissie heeft teams naar de lidstaten gestuurd om de verschillende plannen voor de paraatheid bij een menselijke grieppandemie te helpen doorlichten en coördineren. In het kader van het EU-mechanisme voor civiele bescherming is in 2006 op een twintigtal noodsituaties gereageerd. Het solidariteitsfonds van de Europese Unie heeft in 2006 financiële bijstand verleend in negen gevallen waarin zich natuurrampen hadden voorgedaan (199,24 miljoen euro).

5. EUROPA ALS PARTNER IN DE WERELD

Uitbreiding

2006 was een cruciaal jaar voor de uitbreiding van de EU. Met de toetreding van Bulgarije en Roemenië op 1 januari 2007 werd de vijfde uitbreidingsronde afgesloten. Op 9 november heeft de Commissie een voorstel ingediend met het oog op een strategie voor de totstandkoming van een hernieuwde consensus inzake uitbreiding , met inbegrip van een speciaal verslag over de integratiecapaciteit van de EU. Deze strategie werd door de Europese Raad van december goedgekeurd.

Wat betreft de drie kandidaat-lidstaten – Kroatië, de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en Turkije – is de Commissie de vorderingen blijven volgen die deze landen maken bij het voldoen aan de toetredingscriteria. Parallel hiermee werden de toetredingsonderhandelingen met Kroatië en Turkije voortgezet. Aangezien Turkije in gebreke is gebleven bij het nakomen van de verplichting van volledige niet-discriminerende implementatie van het protocol van Ankara, heeft de Commissie een aanbeveling gedaan voor het verdere verloop van de toetredingsonderhandelingen. De Europese Raad van december heeft deze aanbeveling grotendeels overgenomen door af te spreken dat de lidstaten geen besluiten nemen over het openen van hoofdstukken voor beleidsterreinen waarop restricties gelden voor Turkije en die hoofdstukken voorlopig sluiten totdat de Commissie heeft vastgesteld dat Turkije zijn verbintenissen nakomt.

De Commissie heeft in de loop van 2006 gewerkt aan de implementatie van het stabilisatie- en associatieproces (SAP) in de Westelijke Balkan . Na het referendum en de erkenning van de onafhankelijkheid van Montenegro ging de Raad akkoord met het voorstel van de Commissie voor een nieuw onderhandelingsmandaat over een stabilisatie- en associatieovereenkomst (SAO) met dit land; de onderhandelingen werden technisch afgesloten in december. Andere belangrijke ontwikkelingen omvatten de ondertekening van een SAO met Albanië , en de technische afsluiting van de onderhandelingen over de SAO met Bosnië en Herzegovina . De onderhandelingen over een SAO met Servië zijn door de Commissie in mei tijdelijk stilgezet, vanwege de verslechterde samenwerking van Belgrado met het Joegoslavië-tribunaal. In Kosovo heeft de Commissie nauw samengewerkt met de twee EU-teams die ter plekke aanwezig zijn ter voorbereiding van de toekomstige internationale vertegenwoordiging en de toekomstige rechtsstaatmissie in het kader van het Europees veiligheids- en defensiebeleid, zodra een akkoord is bereikt over de status.

In 2006 heeft de Commissie prioriteit verleend aan communicatie over de uitbreiding via strategische partnerschappen, met inbegrip van andere EU-instellingen, regionale en plaatselijke overheden, de media en NGO's. Verder heeft de Commissie de dialoog met maatschappelijke organisaties voortgezet, ter verbetering van wederzijds begrip en om het nodige te doen aan de bezorgdheid van de burger over de uitbreiding.

Het Europese nabuurschapsbeleid

Bij de tenuitvoerlegging van het Europese nabuurschapsbeleid (ENB) zijn in 2006 aanzienlijke vorderingen geboekt. Er werden drie aanvullende actieplannen goedgekeurd (voor Armenië, Azerbeidzjan en Georgië) en er werd overeenstemming bereikt over twee andere actieplannen (Egypte en Libanon), die begin 2007 zullen worden goedgekeurd. Hiermee komt het aantal partnerlanden van de EU met concrete wederzijdse verbintenissen in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid, op twaalf. Daarnaast zijn de Raad onderhandelingsrichtsnoeren voorgelegd voor een nieuwe verbeterde overeenkomst met Oekraïne, die in de plaats komt van de bestaande overeenkomst voor partnerschap en samenwerking. In september is een milieustrategie voor de lange termijn goedgekeurd met als doel het schoner maken en beschermen van de Middellandse Zee .

Het beraad over toekomstige stappen in het kader van het Europese nabuurschapsbeleid werd voortgezet met een ambitieuze mededeling waarin nieuwe voorstellen werden gepresenteerd ter versterking en verdere ontwikkeling van het nabuurschapsbeleid. In november is een nieuw speciaal financieel instrument goedgekeurd: het Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument (ENPI). Dit instrument zal de kwaliteit van onze bijstand aanzienlijk verbeteren en meer middelen omvatten voor de ondersteuning van hervormingen in de partnerlanden.

Op wereldniveau

In juni 2006 heeft de Commissie de Europese Raad een analysedocument voorgelegd met de titel “Europa in de wereld", waarin praktische voorstellen werden geïdentificeerd om de samenhang, het effect en de zichtbaarheid van het EU-optreden te vergroten en om het verband tussen het interne en externe beleid te versterken, met name op gebieden als veiligheid van de energievoorziening, klimaatverandering, migratie, de preventie van terrorisme en het economisch en financieel beleid.

Zo veel mogelijk halen uit het potentieel van de ontwikkeling van de betrekkingen met China is één van de grootste uitdagingen op het gebied van het externe beleid van de EU de komende jaren. Op de topontmoeting EU-China in Helsinki op 9 september 2006 werd een akkoord bereikt over de start van de onderhandelingen over een brede nieuwe overeenkomst voor partnerschap en samenwerking. Voortbouwend op de resultaten van deze topontmoeting heeft de Commissie in oktober een ambitieuze nieuwe agenda voor de betrekkingen tussen de EU en China voorgesteld. In juli heeft de Commissie de Raad ontwerp-onderhandelingsrichtsnoeren voorgelegd voor een nieuwe kaderovereenkomst voor de betrekkingen tussen de EU en Rusland . In aansluiting op de vierde topontmoeting tussen de EU en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied (Wenen, mei 2006) heeft de Commissie voorgesteld onderhandelingen te openen over associatieovereenkomsten met Midden-Amerika en de Andesgemeenschap .

In 2006 werd vooruitgang geboekt met betrekking tot enkele belangrijke uitdagingen op handelsgebied. Daarbij werd dankbaar gebruikgemaakt van de presentatie van een nieuwe Commissiestrategie 'Europa als wereldspeler: wereldwijd concurreren , waarin uiteen wordt gezet hoe de combinatie van intern en extern beleid kan bijdragen tot de versterking van de groei en de werkgelegenheid in Europa. De Commissie heeft grote inspanningen geleverd om de multilaterale handelsbesprekingen vooruit te helpen in het kader van de Ontwikkelingsagenda van Doha , maar helaas raakten de onderhandelingen medio 2006 in een impasse.

In het kader van het handelsbeleid Global Europe (Europa als wereldspeler) is de Commissie een raadpleging gestart over de toepassing van de handelsbeschermende maatregelen van de EU in een veranderende wereldeconomie. De Commissie heeft ook verzocht om te worden gemachtigd onderhandelingen te openen over een nieuwe generatie bilaterale handelsovereenkomsten met belangrijke partnerlanden: India, Zuid-Korea en de ASEAN-landen . Deze nieuwe afspraken betreffen vraagstukken die nog niet gereed zijn voor multilaterale bespreking en effenen de weg voor de volgende stap op het gebied van multilaterale liberalisering.

Voor de allereerste maal heeft de Commissie een nieuwe strategie gepresenteerd voor het Caribisch gebied en de Stille Oceaan . Voor het Caribisch gebied is de voornaamste doelstelling de bevordering van regionale integratie om de specifieke economische en milieukenmerken van het gebied aan te pakken. Voor de Stille Oceaan is de belangrijkste doelstelling de verbreding van de politieke dialoog en het streven naar het duurzaam beheer van natuurlijke hulpbronnen.

Het jaar 2006 was het eerste jaar voor de tenuitvoerlegging van de EU-strategie voor Afrika . In deze context heeft de Commissie een voorstel gedaan voor een ambitieus en innovatief partnerschap tussen de EU en Afrika op het gebied van infrastructuur (vervoer, energie, water en sanitaire voorzieningen, en ICT). De Commissie heeft ook een mededeling gepresenteerd voor een strategisch partnerschap tussen de EU en Zuid-Afrika , een land dat een sleutelrol speelt op het Afrikaanse continent en actief bemiddelaar is in de Afrikaanse politiek. Voorts is een EU-strategie voor vrede, veiligheid en ontwikkeling in de Hoorn van Afrika gepresenteerd.

Armoedebestrijding, duurzame ontwikkeling en vrede kunnen slechts worden verwezenlijkt wanneer er aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt op de weg naar democratisch bestuur . De Commissie heeft een gezamenlijke EU-aanpak gepresenteerd om ontwikkelingslanden aan te moedigen hun hervormingsinspanningen te intensiveren. De aanpak is met name gebaseerd op aanzienlijke stimulansen voor de betrokken regeringen om te komen met ambitieuze en geloofwaardige plannen voor beter bestuur. Het onlangs gepresenteerde Wereldwijde fonds voor energie-efficiëntie en hernieuwbare energie (GEEREF) , een risicokapitaalfonds van 100 miljoen euro, wil ontwikkelingslanden schone en veilige energie bieden en hen tegelijkertijd helpen aan durfkapitaal in deze context.

De Commissie blijft een belangrijke rol spelen bij het reageren op internationale crisissituaties en onvoorziene politieke gebeurtenissen, zowel door haar bijdrage aan de activiteiten in het kader van het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid van de EU als door haar respons in het kader van communautaire instrumenten, zoals humanitaire bijstand, verkiezingswaarneming, of het snellereactiemechanisme. Voorbeelden hiervan zijn de verlening van directe bijstand aan het Palestijnse volk door middel van het Tijdelijke Internationale Mechanisme, maar ook de snelle reactie op het conflict tussen Israël en Libanon of de crisis in Oost-Timor, door een combinatie van politieke, humanitaire en bijstandsmaatregelen.

Wat betreft humanitaire hulp was 2006 een bijzonder zwaar jaar, met name door het conflict in Libanon en de verslechtering van de humanitaire situatie in Darfur (Soedan) en de Palestijnse gebieden. De Commissie was niet alleen bezig met de nasleep van natuurrampen, maar is ook bijstand blijven bieden aan slachtoffers van conflicten, met bijzondere aandacht voor vergeten crisissituaties, zoals Algerije en de Sahrawi-vluchtelingen, India/Pakistan (Kasjmir), Myanmar/Thailand, Nepal en Rusland wat betreft Tsjetsjenië. Toch blijft Afrika het continent dat het zwaarst getroffen is door deze plaatselijke en/of regionale conflicten, waarvan de meeste slachtoffers burgers zijn. Aantal en ernst van de humanitaire crisissituaties in 2006 hebben geleid tot een forse toename van de begroting voor humanitaire hulp: deze steeg van 496 tot 671 miljoen euro.

6. BETERE REGELGEVING EN LOPENDE ACTIVITEITEN

De Commissie heeft in november haar strategische evaluatie gepresenteerd van het initiatief voor verbetering van de regelgeving; daarin wordt de vooruitgang tot dusver beoordeeld en worden enkele voorstellen gedaan. Het systeem voor de effectbeoordeling van alle belangrijke initiatieven is versterkt om de kwaliteit te waarborgen door middel van de instelling van een onafhankelijke Raad voor Effectbeoordeling, die onder rechtstreeks gezag staat van de voorzitter. Ruim veertig nieuwe initiatieven zijn toegevoegd aan het lopend programma voor vereenvoudiging voor de periode 2006-2009; verder zijn initiatieven met het oog op vereenvoudiging geïntegreerd in het wetgevings- en werkprogramma van de Commissie. Het overleg met de betrokken partijen is verbreed en verbeterd, en 129 raadplegingen hadden plaats met gebruikmaking van internet.

De Commissie heeft in 2006 circa 67 effectbeoordelingen uitgevoerd en een externe evaluatie gelanceerd van haar eigen effectbeoordelingssysteem. De Commissie heeft ook een voorstel gedaan om, samen met de lidstaten, de administratieve lasten van bedrijven vóór 2012 met 25% te verlichten en het EU-standaardkostenmodel voor het meten van administratieve kosten geïntegreerd in haar richtsnoeren voor effectbeoordeling. Als praktisch voorbeeld van hoe de Commissie haar verbintenis in realiteit wil omzetten, heeft zij een strategische benadering voorgesteld om de statistische verplichtingen van ondernemingen verder te verminderen . Deze benadering is verder uitgewerkt in het voorstel voor een communautair statistisch programma 2008-2012.

Parallel met het proces van modernisering en stroomlijning van EU-wetgeving zijn in 2006 talrijke inspanningen geleverd op het gebied van het beheer van het bestaande beleid . 2006 was met name het laatste jaar van de vastleggingen voor de vorige generatie financiële programma's van de EU i n het kader van de Financiële Vooruitzichten 2000-2006. In 2006 heeft de Commissie haar systeem voor toezicht op de uitvoering van de begroting verbeterd om te komen tot een betrouwbare prognose en om de uitvoering van de begroting te verbeteren. Wat betreft buitenlandse hulp , bereikten de vastleggingen in de begroting in het kader van het Europees Ontwikkelingsfonds en de Gemeenschapsbegroting recordhoogten: in totaal 7,6 miljard euro, een stijging van 57% sinds 2001.

Het toezicht op de tenuitvoerlegging van de EU-wetgeving is een belangrijk aandachtspunt gebleven van de Commissie. De Commissie is de inspanningen van de lidstaten blijven steunen om te komen tot een algemeen omzettingsdeficit van minder dan 1,5%, als beoogd door de Europese Raad. In 2006 is het totaal aantal nieuwe inbreukprocedures vergeleken met 2005 licht afgenomen. Wat betreft de tenuitvoerlegging van de wetgeving heeft de Commissie de onderhandelingen over een juridisch kader voor haar uitvoeringsbevoegdheden ("besluit inzake comitologie") tot een goed einde gebracht en voor de follow-up gezorgd, met inbegrip van de goedkeuring van 26 prioritaire voorstellen voor aanpassing aan de nieuwe regels.

De werkzaamheden met het oog op een moderne, doeltreffende en dienstverlenende administratie zijn voortgezet, met name door middel van de totstandbrenging van een kader voor het beheer van de continuïteit van de activiteiten binnen de Commissie. Doel hiervan is de instelling voor te bereiden op grote potentiële onderbrekingen van haar activiteiten, bijvoorbeeld als gevolg van terroristische aanslagen, een wereldwijde pandemie of een net zo schadelijke bedreiging van personeel, gebouwen of IT-systemen. Voorts zijn twee oefeningen gehouden om de doeltreffendheid te testen van de procedures voor crisisbeheer van de Commissie, waarvan één gezamenlijke oefening van de Raad en de Commissie. De Commissie is erop blijven toezien dat de nieuwe lidstaten passend vertegenwoordigd zijn onder haar personeel door te voldoen aan de aanwervingsdoelstellingen voor 2004-2006. Verder heeft zij voorbereidingen getroffen met het oog op de integratie van Bulgaarse en Roemeense ambtenaren in het Commissiepersoneel vanaf 2007. Tot slot is de nodige vooruitgang geboekt op het gebied van e-bestuur en heeft de communicatie met overheid, bedrijfsleven en burger in de lidstaten concrete resultaten opgeleverd om de algemene efficiency en doeltreffendheid van het bestuur te verbeteren.

Annex – 2006 Work Programme initiatives adopted by the Commission – by strategic objective

Prosperity

Reference | Title | Adoption date | COM/SEC References |

2006/INFSO/003 | Communication from the Commission – i2010 e-Government Action Plan: Accelerating e-Government in Europe for the Benefit of All | 25/04/2006 | COM(2006)173; SEC(2006)511 |

2006/SG/008 | Green Paper – European Transparency Initiative | 03/05/2006 | COM(2006)194 |

2006/MARKT/002 | Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directives 89/665/EEC and 92/13/EEC with regard to improving the effectiveness of review procedures concerning the award of public contracts | 04/05/2006 | COM(2006)195; SEC(2006)557 2006/0066 (COD) |

2006/ECFIN/097 | Report from the Commission – Convergence Report 2006 on Slovenia (prepared in accordance with Article 122(2) of the Treaty at the request of Slovenia) | 16/05/2006 | COM(2006)224; SEC(2006)615 |

2006/ECFIN/020 | Proposal for a Council Decision in accordance with Article 122(2) of the Treaty on the adoption by Slovenia of the single currency on 1 January 2007 | 16/05/2006 | COM(2006)225 2006/0077 (CNS) |

2006/TAXUD/001 | Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council establishing an action programme for customs in the Community (Customs 2013) | 17/05/2006 | COM(2006)201; SEC(2006)570 2006/0075 (COD) |

2006/TAXUD/002 | Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council establishing a Community programme to improve the operation of taxation systems in the internal market (Fiscalis 2013) | 17/05/2006 | COM(2006)202; SEC(2006)566 2006/0076 (COD) |

2006/TAXUD/003 | Communication from the Commission concerning the need to develop a co-ordinated strategy to improve the fight against fiscal fraud | 31/05/2006 | COM(2006)254; SEC(2006)659 |

2005/TREN/011 | Communication from the Commission – Keep Europe moving : Sustainable mobility for our continent (Mid-term review of the European Commission’s 2001 Transport White Paper) | 22/06/2006 | COM(2006)314; SEC(2006)785 |

2006/ECFIN/021 | Conversion rates between the euro and the currencies of the Member States adopting the euro | 28/06/2006 | COM(2006)320 |

2006/TREN/010 | Communication from the Commission - Freight Transport Logistics in Europe – the key to sustainable mobility | 28/06/2006 | COM(2006)336; SEC(2006)818; SEC(2006)820 |

2006/INFSO/001 | Communication from the Commission on the Review of the EU Regulatory Framework for electronic communications networks and services | 29/06/2006 | COM(2006)334; SEC(2006)816 and 817 |

2006/ENTR/007 | Communication from the Commission - Implementing the Community Lisbon Programme: Financing SME Growth – Adding European Value | 29/06/2006 | COM(2006)349; SEC(2006)841, 842 and 856 |

2006/INFSO/029 | Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on roaming on public mobile networks within the Community and amending Directive 2002/21/EC on a common regulatory framework for electronic communications networks and services | 12/07/2006 | COM(2006)382; SEC(2006)925 and 926 |

2006/EAC/006 | Proposal for a Recommendation of the European Parliament and of the Council on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning | 05/09/2006 | COM(2006)479; SEC(2006)1093,1094 |

2006/MARKT/007 | Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Council Directive 92/49/EEC and Directives 2002/83/EC, 2004/39/EC, 2005/68/EC and 2006/48/EC as regards procedural rules and evaluation criteria for the prudential assessment of acquisitions and increase of shareholdings in the financial sector | 12/09/2006 | COM(2006)507 |

2006/SG+/030 | Communication from the Commission – Putting knowledge into practice: A broad-based innovation strategy for the EU | 13/09/2006 | COM(2006)502 |

2006/EAC+/004 | Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing the European Institute of Technology | 18/10/2006 | COM(2006)604; SEC(2006)1313; SEC(2006)1314 |

2006/MARKT/006 | Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 97/67/EC concerning the full accomplishment of the internal market of Community postal services | 18/10/2006 | COM(2006)594; SEC(2006)1301; SEC(2006)1291, 1292 |

2006/SG+/016 | Commission Working Document - First progress report on the strategy for the simplification of the regulatory environment | 14/11/2006 | COM(2006)690 |

2006/SG+/029 | Communication from the Commission – A strategic review of Better Regulation in the European Union | 14/11/2006 | COM(2006)689 |

2006/MARKT/004 | White Paper on Enhancing the Single Market Framework for Investment Funds | 15/11/2006 | COM(2006)686; SEC(2006)1451-1452 |

2006/ECFIN/019 | Report from the Commission – Convergence Report December 2006 | 05/12/2006 | COM(2006)762; SEC(2006)1570 |

2006/MARKT+/012 | Interpretative Communication on the application of Article 296 of the Treaty in the field of defence procurement | 07/12/2006 | COM(2006)779; SEC(2006)1554-5 |

2006/TREN/025 | Green paper on Satellite Navigation Applications | 08/12/2006 | COM(2006)769 |

Solidarity

Reference | Title | Adoption date | COM/SEC References |

2006/AGRI+/019 | Communication from the Commission - An EU Strategy for Bio-fuels | 08/02/2006 | COM(2006)34; SEC(2006)142 |

2006/EMPL/001 | Communication from the Commission – A Roadmap for equality between women and men | 01/03/2006 | COM(2006)92; SEC(2006)275 |

2006/TREN/054 | Green Paper - A European Strategy for Sustainable, Competitive and Secure Energy | 08/03/2006 | COM(2006)105; SEC(2006)317 |

2005/ENV/011 | Communication from the Commission – Halting the loss of biodiversity by 2010 – and beyond : Sustaining ecosystem services for human well–being | 22/05/2006 | COM(2006)216; SEC(2006)621; SEC(2006)607 |

2006/FISH/001 | Communication from the Commission – Towards a future Maritime Policy for the Union: A European Vision for the Oceans and Seas | 07/06/2006 | COM(2006)275 |

2006/AGRI/003 | Communication from the Commission – Towards a sustainable European wine sector | 22/06/2006 | COM(2006)319; SEC(2006)770; SEC(2006)780 |

2006/JLS/007 | Green Paper on the role of Civil Society in Drugs Policy in the European Union | 26/06/2006 | COM(2006)316 |

2006/JLS/009 | Communication from the Commission - Towards an EU Strategy on the Rights of the Child | 04/07/2006 | COM(2006)367; SEC(2006)888 and 889 |

2004/ENV/003 | Communication from the Commission – A Thematic Strategy on the Sustainable Use of Pesticides | 12/07/2006 | COM(2006)372 and 373; SEC(2006)894 and 895; SEC(2006)914 |

2005/REGIO+/013 | Proposal for a Council Decision on Community strategic guidelines on cohesion | 12/07/2006 | COM(2006)386; SEC(2006)929 |

2003/SANCO/61 | Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the placing of plant protection products on the market | 12/07/2006 | COM(2006)388; SEC(2006)930 and 931 |

2005/JLS/187 | Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 2201/2003 as regards jurisdiction and introducing rules concerning applicable law in matrimonial matters | 17/07/2006 | COM(2006)399; SEC(2006)949 and 950 |

2005/JLS/188 | Green Paper on conflict of laws in matters concerning matrimonial property regimes, including the questions of jurisdiction and mutual recognition | 17/07/2006 | COM(2006)400; SEC(2006)952 |

2006/JLS/005 | Communication from the Commission on policy priorities in the fight against illegal immigration of third-country nationals | 19/07/2006 | COM(2006)402; SEC(2006)964 and 965; SEC(2006) 1010 |

2005/AGRI/003 | Proposal for a Council Regulation amending Regulations (EEC) No 404/93, (EC) No 1782/2003 and (EC) No 247/2006 as regards the banana sector | 20/09/2006 | COM(2006)489; SEC(2006)1106, 1107 |

2006/EMPL/004 | Commission Communication – The demographic future of Europe – from challenge to opportunity | 12/10/2006 | COM(2006)571 |

2006/REGIO/006 | Proposal for a Council Regulation concerning Community financial contributions to the International Fund for Ireland (2007-2010) | 12/10/2006 | COM(2006)564; SEC(2006)1227 |

2006/TREN/032 | Communication from the Commission – Action Plan for Energy Efficiency: Realising the Potential | 19/10/2006 | COM(2006)545; SEC(2006)1173 to 1175 |

2006/JLS/006 | Green paper on improving the efficiency of the enforcement of judgments in the European Union – The attachment of Bank Accounts | 24/10/2006 | COM(2006)618; SEC(2006)1341 |

2006/EMPL/003 | Green paper - Modernising labour law to meet the challenges of the 21st century | 22/11/2006 | COM(2006)708 |

2006/JLS/008 | Communication from the Commission – European elections 2004 Commission report on the participation of European Union citizens in the Member State of residence (Directive 93/109/EC) and on the electoral arrangements (Decision 76/787/EC as amended by Decision 2002/772/EC, Euratom) | 12/12/2006 | COM(2006)790; COM(2006)791; SEC(2006)1645-47 |

2006/ENV/017 | Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2003/87/EC so as to include aviation activities in the scheme for greenhouse gas emission allowance trading within the Community | 20/12/2006 | COM(2006)818; SEC(2006)1684; SEC(2006)1685 |

2006/AGRI/002 | Proposal for a Council Regulation laying down specific rules as regards the fruit and vegetable sector and amending certain Regulations | 24/01/2007 | COM(2007)17; SEC(2007)74 and 75 |

Security and freedom

Reference | Title | Adoption date | COM/SEC References |

2006/INFSO/002 | Communication from the Commission – A strategy for a Secure Information Society – “Dialogue, partnership and empowerment” | 31/05/2006 | COM(2006)251; SEC(2006)656 |

2006/TREN/007 | Communication from the Commission under Article 138(2) of the EC Treaty on the strengthening of maritime labour standards | 15/06/2006 | COM(2006)287 |

2006/JLS/017 | Communication from the Commission - Evaluation of EU Policies on Freedom, Security and Justice | 28/06/2006 | COM(2006)332; SEC(2006)815 |

2006/JLS/016 | Communication from the Commission - Report on the implementation of the Hague programme for 2005 | 28/06/2006 | COM(2006)333; SEC(2006)813 and 814 |

2006/JLS/002 | Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a Community Code on Visas | 19/07/2006 | COM(2006)403; SEC(2006)957 and 958 |

2006/JLS/003 | Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a mechanism for the creation of Rapid Border Intervention Teams and amending Council Regulation (EC) No 2007/2004 as regards that mechanism | 19/07/2006 | COM(2006)401; SEC(2006)954 and 955; SEC(2006) 953 |

2005/SANCO/024 | Communication from the Commission – Better training for safer food | 20/09/2006 | COM(2006)519; SEC(2006)1163, 1164 |

2005/SANCO/032 | Communication from the Commission – An EU strategy to support Member States in reducing alcohol related harm | 24/10/2006 | COM(2006)625; SEC(2006)1358; SEC(2006)1360; SEC(2006)1411 |

2006/JLS/045 | Proposal for a Directive of the Council on the identification and designation of European Critical Infrastructure and the assessment of the need to improve their protection | 12/12/2006 | COM(2006)787; SEC(2006)1654; SEC(2006)1648 |

2006/TREN/005 | Communication from the Commission – 'Facilitating the movement of locomotives across the European Union' Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the interoperability of the Community rail system Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2004/49/EC on safety on the Community's railways Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EC) No 881/2004 establishing a European Railway Agency | 13/12/2006 | COM(2006)782-5; SEC(2006)1640-2 |

Europe as a world partner

Reference | Title | Adoption date | COM/SEC References |

2006/DEV/004 | Communication from the Commission – An EU-Caribbean Partnership for growth, stability and development | 02/03/2006 | COM(2006)86; SEC(2006)268 |

2006/ELARG/001 | Communication from the Commission – Monitoring report on the state of preparedness for EU membership of Bulgaria and Romania | 16/05/2006 | COM(2006)214; SEC(2006)595; SEC(2006)596; SEC(2006)598 |

2006/DEV/002 | Communication from the Commission – EU relations with the Pacific islands : a strategy for a strengthened partnership | 29/05/2006 | COM(2006)248; SEC(2006)642 |

2006/ELARG/028 | Recommendation from the Commission to the Council to amend the Negotiating Directives for a Stabilisation and Association Agreement with Serbia and Montenegro in order to continue negotiations with the Republic of Serbia Recommendation from the Commission to the Council to authorise the Commission to negotiate with the Republic of Montenegro a Stabilisation and Association Agreement | 06/07/2006 | SEC(2006)885 and 886 |

2006/DEV/006 | Communication from the Commission – Interconnecting Africa: the EU-Africa Partnership on Infrastructure | 12/07/2006 | COM(2006)376; SEC(2006)896; SEC(2006)983 |

2006/DEV/005 | Communication from the Commission – Governance in the European Consensus on Development: Towards a harmonised approach within the European Union | 30/08/2006 | COM(2006)421; SEC(2006)1020; SEC(2006)1021 and 1022 |

2006/RELEX+/019 2006/TRADE+/003 | Recommendation from the Commission to the Council authorising the Commission to open negotiations with Ukraine for a new Enhanced Agreement | 13/09/2006 | SEC(2006)1105; SEC(2006)1110; SEC(2006)1156 |

2006/ELARG/027 | Communication from the Commission – Monitoring report on the state of preparedness for EU membership of Bulgaria and Romania | 26/09/2006 | COM(2006)549 |

2006/TRADE/001 | Communication from the Commission – Global Europe competing in the World - A Contribution to the EU's Growth and Jobs Strategy | 04/10/2006 | COM(2006)567; SEC(2006)1228-1230 |

2006/ENV/015 | Communication from the Commission – Mobilising public and private finance towards global access to climate-friendly, affordable and secure energy services: The Global Energy Efficiency and Renewable Energy Fund | 06/10/2006 | COM(2006)583; SEC(2006)1224 and 1225 |

2005/RELEX+/040 | Communication from the Commission – EU–China: Closer partners, growing responsibilities | 24/10/2006 | COM(2006)631; COM(2006)632 |

2006/ELARG/002 | Communication from the Commission – Enlargement Strategy and Main Challenges 2006–2007 (including annexed special report on the EU's capacity to integrate new members) | 08/11/2006 | COM(2006)649; SEC(2006)1383-1390 |

2006/RELEX/007 | Communication from the Commission on strengthening the European Neighbourhood Policy Communication from the Commission on the general approach to enable ENP partner countries to participate in Community agencies and Community programmes | 29/11/2006 | COM(2006)724; COM(2006)726; SEC(2006)1504-1512; SEC(2006)1536 |

2006/RELEX/022 | Recommendation from the Commission to the Council authorising the Commission to open negotiations for the conclusion of an Association Agreement between the European Community and its Member States and the Central American Republics of Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua and Panama | 06/12/2006 | SEC(2006)1625; SEC(2006)1596-8; SEC(2006)1613-5; SEC(2006)1558-1566 |

2006/RELEX/023 | Recommendation from the Commission to the Council authorising the Commission to open negotiations for the conclusion of an Association Agreement between the European Community and its Member States and the Andean Community and its Member Countries | 06/12/2006 | SEC(2006)1625; SEC(2006)1596-8; SEC(2006)1613-5; SEC(2006)1558-1566 |

2006/TRADE/021 | Communication from the Commission – Global Europe: Europe's trade defence instruments in a changing global economy A Green Paper for public consultation | 06/12/2006 | COM(2006)763 |

Bijdrage van de Commissie voor de periode van bezinning en daarna: Plan D voor Democratie, Dialoog en Debat - COM(2005) 494.

Informatienota van Vice-voorzitter Wallström aan de Commissie - SEC(2006) 1553: Plan D – Wider and Deeper Debate on Europe.

China, Europese Unie, India, Japan, Rusland, Zuid-Korea en de Verenigde Staten.

Het EU-beleid ten aanzien van de buurlanden: Algerije, Armenië, Azerbeidzjan, Wit-Rusland, Egypte, Georgië, Israël, Jordanië, Libanon, Libië, Moldavië, Marokko, de Palestijnse Autoriteit, Syrië, Tunesië en Oekraïne.