Artikelen bij COM(2015)19 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nrs. 11-12/2014

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.



1. Inleiding3

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF3

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2014 (voorlopige cijfers)4

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF6

5. Conclusies6

bijlage 1:Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.12.2014 (voorlopige cijfers)


1. Inleiding

Op basis van de voorlopige gegevens wordt ervan uitgegaan dat de uitgaven uit het ELGF in het begrotingsjaar 2014 44 293,2 miljoen EUR bedragen (zie bijlage 1). Hierbij gaat het voornamelijk om de ELGF-uitgaven onder gedeeld beheer die de lidstaten tussen 16 oktober 2013 en 15 oktober 2014 hebben gedeclareerd, met inbegrip van de verlagingen die gedurende het begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts is in dit overzicht een raming van de rechtstreekse uitgaven opgenomen (ca. 7,7 miljoen EUR) die naar verwachting nog tot en met 31 december 2014 zullen worden gemaakt.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van de Raad gelden ontvangsten die voortvloeien uit de financiële correcties die worden opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, uit onregelmatigheden en uit de opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Overeenkomstig deze bepalingen kunnen de bestemmingsontvangsten worden gebruikt voor de financiering van welke ELGF-uitgaven dan ook. Als een deel van deze ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen, had de Commissie de in 2014 beschikbare bestemmingsontvangsten oorspronkelijk geraamd op 1 464 miljoen EUR. Meer bepaald:

– werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2014 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 849 miljoen EUR zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 638 miljoen EUR en 165 miljoen EUR geraamd. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 46 miljoen EUR geraamd;

– werden de van het begrotingsjaar 2013 naar het begrotingsjaar 2014 over te dragen bestemmingsontvangsten op 615 miljoen EUR geraamd.

De Commissie heeft deze aanvankelijk verwachte ontvangsten ten bedrage van 1 464 miljoen EUR in de begroting 2014 toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

– werd 464 miljoen EUR toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

– werd 1 000 miljoen EUR toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor deze twee regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 285 miljoen EUR en 30 083 miljoen EUR goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en de bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totaalbedrag aan geraamde beschikbare kredieten van 749 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 083 miljoen EUR voor de bedrijfstoeslagregeling.

In bijlage 1, waarin de uitvoering van de begroting 2014 (voorlopige cijfers) voor de periode tot en met 15 oktober 2014 wordt weergegeven, gaat het bij de begrotingskredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun (weergegeven op het niveau van het artikel) om de goedgekeurde kredieten voor deze twee regelingen (respectievelijk 676,7 miljoen EUR en 38 252 miljoen EUR), waarbij geen rekening is gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Als de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegeteld, bedragen de totale kredieten in de begroting 2014 1 140,7 miljoen EUR voor groenten en fruit en 39 252 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse steun.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2014 (voorlopige cijfers)

In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de uitvoering van de begroting in 2014 (voorlopige gegevens). Hieronder volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting die de grootste verschillen tussen de daadwerkelijk gedane uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2014 te zien geven.

3.1.Marktmaatregelen 2

Voor interventiemaatregelen op de landbouwmarkten ligt het benuttingsniveau 245,3 miljoen EUR hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar 218,7 miljoen EUR lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten voor dit hoofdstuk, i.e. 464 miljoen EUR. Dit verschil is het netto-effect van de uitvoeringspatronen, vooral in de sector groenten en fruit, de wijnsector en de zuivelsector.

3.1.1.Granen (+ 2,5 miljoen EUR)

In de begroting 2014 waren er geen kredieten uitgetrokken voor marktmaatregelen voor granen. In sommige lidstaten werden evenwel nog resterende uitgaven verricht voor restituties bij uitvoer in voorbije verkoopseizoenen.

3.1.2.Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (– 3,9 miljoen EUR)

Voor de uitstaande bedragen van de restituties voor niet in bijlage I genoemde producten waarvan de betaling in het begrotingsjaar 2014 werd verwacht, bleek het betalingsschema veel sneller dan bij de opstelling van de begroting was gedacht, zodat vrijwel geen uitgaven meer ten laste van de begroting 2014 werden aangerekend. Dit heeft tot een aanzienlijke onderbesteding op dit begrotingsonderdeel geleid.

3.1.3.Voedselprogramma's (– 7,2 miljoen EUR)

Het begrotingsjaar 2013 was het laatste jaar waarin voedselprogramma’s in het kader van het ELGF werden uitgevoerd en de wetgeving bevat geen bepalingen betreffende te late betalingen voor de regeling. Toch werd 7,2 miljoen EUR van voordien betaalde steun teruggevorderd en naar dit artikel teruggestort.

3.1.4.Groenten en fruit (+ 333,8 miljoen EUR ten opzichte van de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze aanzienlijke overbesteding is dat de uitgaven die de sector heeft gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2014, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten ten belope van 464 miljoen EUR wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 1 140,7 miljoen EUR en is er sprake van een onderbesteding van 130,2 miljoen EUR.

De actiefondsen van de producentenorganisaties, de schoolfruitregeling en de steun aan voorlopig erkende producentengroeperingen zijn de belangrijkste regelingen die uit de voor deze sector beschikbare kredieten worden gefinancierd. Hierbij moet worden opgemerkt dat al deze regelingen in 2014 in meerdere of mindere mate onderbestedingen te zien gaven.

3.1.5.Producten van de wijnbouwsector (- 62,6 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is te verklaren doordat sommige lidstaten, in vergelijking met hun respectieve begrotingsplafonds, iets minder hebben uitgegeven voor hun nationale wijnprogramma's.

3.1.6.Melk en zuivelproducten (- 9,3 miljoen EUR)

   Oorzaak van deze onderbesteding is dat de uitgaven van de lidstaten voor de schoolmelkregeling lager lagen dan was voorzien in de begroting.

3.2.Rechtstreekse steun

Voor de rechtstreekse steun ligt het benuttingsniveau 637 miljoen EUR hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar 363 miljoen EUR lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten voor dit hoofdstuk, i.e. 1 000 miljoen EUR. Dit verschil is zowel bij de ontkoppelde steun als bij de andere rechtstreekse steun terug te vinden.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse steun (+ 700,1 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze aanzienlijke overbesteding is dat de uitgaven die de sector heeft gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2014, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten ten belope van 1 000 miljoen EUR wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 39 252 miljoen EUR en is er sprake van een onderbesteding van 299,9 miljoen EUR.

Deze lichte netto-onderbesteding is toe te schrijven aan de lagere uitgaven van de lidstaten voor alle belangrijke regelingen in deze sector. Toch moet erop worden gewezen dat de lidstaten ongeveer 99,2 % van de behoeften op het gebied van ontkoppelde steun hebben uitgevoerd.

3.2.2.Andere rechtstreekse steun (– 62,5 miljoen EUR)

Alle op grond van dit begrotingsartikel gefinancierde regelingen zijn bijna volledig uitgevoerd. De geconstateerde lichte onderbesteding is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de lagere uitgaven voor de gekoppelde specifieke steun (artikel 68) en voor de areaalsteun voor katoenregelingen.

3.3.Audit van de landbouwuitgaven (+ 58,6 miljoen EUR)

Deze aanzienlijke overbesteding van de begrotingskredieten 2014 voor het hoofdstuk 'audit van de landbouwuitgaven' is voornamelijk toe te schrijven aan hogere betalingen van de lidstaten voor de beslechting van geschillen, en meer bepaald voor de betaling van compensatierente in het kader van het arrest Jülich II. Voorts betaalt de Commissie in het kader van dit begrotingshoofdstuk de lidstaten een bedrag van ongeveer 20 miljoen EUR terug omdat in bepaalde besluiten van de Commissie tot goedkeuring van de rekeningen positieve correcties ten gunste van de lidstaten waren vastgesteld.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de tabel in bijlage 1 blijkt dat in 2014 in totaal uiteindelijk 1 724,4 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar was. Met andere woorden: 260,4 miljoen EUR meer dan de oorspronkelijke raming van 1 464 miljoen EUR.

Dit verschil is deels toe te schrijven aan het feit dat uiteindelijk 710,2 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten van 2013 naar 2014 is overgedragen, of 95,2 miljoen EUR meer dan het bedrag van 615 miljoen euro dat in de begroting was opgenomen. Dit bedrag is volledig gebruikt voor de financiering van ELGF-uitgaven in het begrotingsjaar 2014.

Bovendien werd in 2014 1014,2 miljoen EUR aan nieuwe bestemmingsontvangsten geïnd, in plaats van 849 miljoen EUR, zoals bij het opstellen van de begroting was geraamd. Dit is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het feit dat de Commissie in 2014 aanvullende conformiteitsbesluiten heeft goedgekeurd. Het deel van de nieuw geïnde bestemmingsontvangsten dat in 2014 niet zal worden benut, zal naar de ELGF-begroting 2015 worden overgedragen.

5. Conclusies

Uit de voorlopige cijfers over de uitvoering van de ELGF-begroting 2014, met inbegrip van ramingen voor rechtstreekse uitgaven tot en met 31 december 2014, blijkt dat 939,6 miljoen EUR meer is besteed dan aan begrotingskredieten was goedgekeurd. Deze overbesteding wordt gedekt uit de beschikbare bestemmingsontvangsten van 1 724,4 miljoen EUR. Voorts is in 2014 geen gebruik gemaakt van de reserve voor crisissituaties, waardoor het bedrag van 424,5 miljoen EUR aan niet-benutte kredieten in de begroting 2014 blijft.

Overeenkomstig artikel 26, lid 6, van Verordening (EU) nr. 1306/2013 3 heeft de Commissie Verordening (EU) nr. 1259/2014 4 aangenomen, waarin de bedragen zijn vastgesteld die in 2015 worden terugbetaald aan de begunstigden van rechtstreekse betalingen op wie in dat begrotingsjaar de financiële discipline van toepassing is. Het bedrag van 868,2 miljoen EUR aan niet-vastgelegde kredieten dat overeenkomt met het bedrag van de financiële discipline dat in 2014 in de lidstaten van de rechtstreekse betalingen is afgetrokken, moet worden overgedragen naar het begrotingsjaar 2015 en worden gebruikt om de uitgaven van de lidstaten in dat verband terug te betalen.

Aan het einde van het jaar zullen nog een aantal aanpassingen en kredietoverdrachten moeten plaatsvinden. Rekening houdend met deze aanpassingen alsook met de hierboven geschetste financieringsbehoeften van de begroting 2014, wordt geraamd dat het resterende saldo van de bestemmingsontvangsten dat naar de ELGF-begroting 2015 zal worden overgedragen, ongeveer 330 miljoen EUR zal bedragen.

(1)

   In artikel 14 van Verordening (EU, EURATOM) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat interne bestemmingsontvangsten slechts één jaar mogen worden overgedragen. Daarom worden deze bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.

(2)

     De uitgaven voor de uitvoering van de maatregelen die naar aanleiding van het Russische invoerembargo zijn genomen, worden verwacht in het begrotingsjaar 2015.

(3)

     Verordening (EU) Nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake de financiering, het beheer en de monitoring van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot intrekking van de Verordeningen (EEG) nr. 352/78, (EG) nr. 165/94, (EG) nr. 2799/98, (EG) nr. 814/2000, (EG) nr. 1290/2005 en (EG) nr. 485/2008 van de Raad.

(4)

     Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1259/2014 van de Commissie van 24 november 2014 inzake de terugbetaling, overeenkomstig artikel 26, lid 5, van Verordening (EU) nr. 1306/2013 van het Europees Parlement en de Raad, van kredieten die zijn overgedragen van begrotingsjaar 2014.