Artikelen bij COM(2024)317 - Delegatie van de aan de Commissie verleende bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen overeenkomstig Verordening 2020/740 inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de delegatie van de aan de Commissie verleende bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen overeenkomstig Verordening (EU) 2020/740 van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 2020 inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters

1. INLEIDING

Verordening (EU) 2020/7401 inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters is op 25 mei 2020 vastgesteld en op 1 mei 2021 in werking getreden. Daarbij is Verordening (EG) nr. 1222/2009 ingetrokken.

Door middel van de etikettering van banden kunnen consumenten geïnformeerde keuzes maken op basis van duidelijke aanwijzingen over de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek en andere belangrijke informatie. De etikettering kan aanzienlijk bijdragen tot brandstofbesparingen en tegelijkertijd innovatie en investeringen in de ontwikkeling en marketing van betere banden aanmoedigen. Door de daarmee samenhangende voorschriften op Unieniveau te harmoniseren, hebben ook de producenten, de bandensector en de economie van de Unie in het algemeen baat bij EU-regels voor de etikettering van banden2.

De regels van de verordening zijn sinds 1 mei 2021 van toepassing en hebben betrekking op de brandstofefficiëntie, de veiligheid en de externe geluidsprestaties van nieuwe banden voor personenauto’s (C1), lichte bedrijfsvoertuigen (C2) en bussen en vrachtwagens (C3). Het etiket volgt het bekende indelingssysteem met kleurcodes dat wordt gebruikt voor huishoudelijke apparaten zoals afwasmachines en koelkasten, zij het met slechts vijf verschillende klassen voor de rolweerstand en de grip op nat wegdek, en drie klassen voor de rolgeluidemissie. De rolweerstand duidt de energie-efficiëntie van een band aan. Hij helpt klanten om banden te kiezen die een lager brandstofverbruik hebben en de overbrugbare afstand van een voertuig tussen tank- of oplaadpunten kunnen vergroten. De grip op nat wegdek geeft het remvermogen aan en is dus een essentieel veiligheidsaspect. Het etiket helpt consumenten om bij de aankoop van nieuwe banden een beter geïnformeerde keuze te maken op basis van feitelijke essentiële gegevens. Sinds de toepassing van de verordening is het Europees productregister voor energie-etikettering (EPREL)3 volledig operationeel geworden en moeten bandenleveranciers alle typen banden die binnen het toepassingsgebied van de verordening vallen in de database registreren alvorens die in de EU in de handel te brengen. Het label is, samen met de daarmee verband houdende gegevens die in de productendatabase EPREL4 worden verzameld, ook een zeer nuttig instrument bij openbare en particuliere beslissingen over bulkaankopen, zoals die van wagenparkbeheerders en voertuigfabrikanten.


2. RECHTSGRONDSLAG

Krachtens artikel 13 van Verordening (EU) 2020/740 is de Commissie overeenkomstig artikel 14 van die verordening bevoegd om gedelegeerde handelingen vast te stellen. Artikel 14 bepaalt dat de Commissie bevoegd is om gedelegeerde handelingen vast te stellen voor een initiële periode van vijf jaar vanaf 25 juni 2020 en de voorwaarden vast te stellen voor een mogelijke verlenging van deze termijn. Volgens de bepaling moet de Commissie uiterlijk negen maanden voor het einde van de termijn van vijf jaar een verslag over de bevoegdheidsdelegatie opstellen. Dit verslag beoogt daaraan tegemoet te komen.

In artikel 14, lid 2, van de verordening is ook bepaald dat de bevoegdheidsdelegatie stilzwijgend met termijnen van dezelfde duur wordt verlengd, tenzij het Europees Parlement of de Raad uiterlijk drie maanden voor het einde van elke termijn tegen deze verlenging bezwaar maakt. Voorts is in artikel 14, lid 3, bepaald dat het Europees Parlement of de Raad de bevoegdheidsdelegatie te allen tijde kan intrekken.

3. UITOEFENING VAN DE BEVOEGDHEIDSDELEGATIE

De Commissie heeft de gedelegeerde bevoegdheden die haar krachtens Verordening (EU) 2020/740 zijn verleend, nog niet uitgeoefend. Dat komt voornamelijk doordat bepaalde omstandigheden onvoldoende ontwikkeld zijn, met name om de volgende redenen.

- Het was niet mogelijk om uiterlijk 26 juni 2022 een gedelegeerde handeling voor te stellen ter aanvulling van de verordening met betrekking tot de etikettering van coverbanden, aangezien daarvoor geen geschikte testmethode beschikbaar was5. Wel vorderen de werkzaamheden om dit probleem aan te pakken. De Commissie heeft opdracht gegeven tot een studie van een onafhankelijk laboratorium gespecialiseerd in het testen van de homologatie van voertuigen en onderdelen om na te gaan of een in oktober 2022 ingediend voorstel van de bandensector over de etikettering van C3-banden geldig en haalbaar is. De bevindingen van de studie worden gebruikt bij een effectbeoordeling die momenteel wordt opgestart. De belanghebbenden uit regeringen, het bedrijfsleven en consumentenorganisaties met deskundigheid op het gebied van regelgevingsactiviteiten met betrekking tot motorvoertuigen6 zullen op passende wijze worden geraadpleegd over een ontwerp van een gedelegeerde verordening van de Commissie.

- Een gedelegeerde handeling ter aanvulling van de verordening om parameters of informatievereisten voor de slijtage en de kilometerstand van banden op te nemen, kon nog niet worden opgestart, aangezien er momenteel geen betrouwbare, nauwkeurige en reproduceerbare methoden beschikbaar zijn om de slijtage en de kilometerstand van banden te testen en te meten. Daar wordt in het kader van de VN/ECE-taskforce bandenslijtage (TF TA)7 echter aan gewerkt . Voor C1-banden is de daaruit resulterende testmethode voor slijtagemetingen voor de vaststelling van de minimumeisen in het kader van de Euro 7-verordening binnenkort beschikbaar. C2- en C3-banden volgen later. Het is de bedoeling om in het kader van de bevoegdheid van de TF TA spoedig de beoordeling van een schattingsmethode van het kilometerpotentieel van banden op te starten.

Voorts is de Commissie krachtens artikel 13, lid 1, ook bevoegd om overeenkomstig artikel 14 gedelegeerde handelingen vast te stellen tot wijziging van de delen D en E van bijlage I, bijlage II betreffende de inhoud en opmaak van het bandenetiket en de bijlagen III, IV, V, VI en VII, door de waarden, berekeningsmethoden en voorschriften aan te passen aan de technologische vooruitgang. De Commissie heeft reeds verschillende kwesties geïdentificeerd waarvoor deze bevoegdheid waarschijnlijk gebruikt moet worden, en zij is voornemens hierover ten laatste in het kader van het uiterlijk 1 juni 2025 in te dienen verslag een conclusie te trekken, overeenkomstig artikel 15 van de verordening.

4. CONCLUSIE

De Commissie is van oordeel dat een stilzwijgende verlenging van de bevoegdheidsdelegatie met vijf jaar, waarin artikel 14, lid 2, van Verordening (EU) 2020/740 voorziet, duidelijk noodzakelijk is.

In de toekomst zal het nodig zijn om regels te ontwikkelen en vast te stellen op basis van de bij artikel 14 verleende bevoegdheden. De redenen voor de bevoegdheidsdelegaties zijn niet veranderd. Het is belangrijk om: i) de flexibiliteit in het rechtskader te behouden om dat aan te vullen of aan te passen aan nieuwe behoeften; en ii) de genoemde bijlagen zo nodig te wijzigen om de veiligheid te waarborgen en de gezondheid en de economische en milieuefficiëntie van het wegvervoer te beschermen. Deze acties kunnen ook worden uitgevoerd op basis van de extra ervaring die met de toepassing van de verordening is opgedaan.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad kennis te nemen van dit verslag.

1 Verordening (EU) 2020/740 van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 2020 inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters, tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1369 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1222/2009 (PB L 177 van 5.6.2020, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/740/oj).
2Werkdocument van de diensten van de Commissie bij de Mededeling van de Commissie over het werkplan inzake ecologisch ontwerp en energie-etikettering 2022-2024, EUR-Lex - 52022SC0101 - EN - EUR-Lex (europa.eu).

3 https://eprel.ec.europa.eu/screen/home.

4 https:// eprel.ec.europa.eu/screen/product/tyres en

https://energy-efficient-products.ec.europa.eu/ecodesign-and-energy-label/product-list/tyres_en.

5 Zie artikel 13, lid 2, van Verordening (EU) 2020/740.

6 Werkgroep motorvoertuigen van de Commissie (MVWG).

7 https://wiki.unece.org/pages/viewpage.action?pageId=160694352.

NL NL