Artikelen bij COM(2024)431 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)431 - .
document COM(2024)431
datum 1 oktober 2024


1. Samenvatting 3

2. Inleiding 4

a) Reikwijdte van het verslag 4

b) Arbeidscontractanten 5

3. Arbeidscontractanten bij instellingen en agentschappen 7

4. Arbeidscontractanten bij de Europese Commissie 9

a) Ontwikkeling van de inzet van arbeidscontractanten bij de Commissie 9

b) Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar functiegroep 9

c) Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar geslacht in 2022 10

d) Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar nationaliteit 12

e) Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar DG 21

5. Arbeidscontractanten bij de overige instellingen en de agentschappen 25

a) Inleiding 25

b) Arbeidscontractanten bij de overige instellingen 26

c) Arbeidscontractanten bij de agentschappen 29

BIJLAGE 1 35

BIJLAGE 2 36


1. Samenvatting

Het verslag over het inzetten van arbeidscontractanten binnen de instellingen en agentschappen van de Europese Unie in 2022 wordt ingediend overeenkomstig artikel 79, lid 3, van de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Unie (RAP). Het verslag bevat een analyse op basis van gegevens die tot 31 december 2022 zijn verzameld van 63 entiteiten, waaronder de Europese Commissie en andere instellingen en agentschappen van de Unie. Dit is een toename ten opzichte van de zestig entiteiten waarop het verslag van 2021 betrekking had als gevolg van de oprichting van drie nieuwe gemeenschappelijke ondernemingen (GO’s): Slimme netwerken en diensten (SNS), Mondiale gezondheid EDCTP3 en het Europees Kenniscentrum en netwerk op het gebied van cyberbeveiliging (ECCC).

De categorie arbeidscontractanten, zoals gedefinieerd in de artikelen 3 bis en 3 ter van de RAP, werd in 2004 gecreëerd en speelt een cruciale rol in alle EU-instellingen bij het verrichten van administratieve ondersteunende taken.

In vergelijking met 2021 is het totale aantal arbeidscontractanten in 2022 met bijna 3 % gestegen.

Binnen de Commissie daalde het aantal arbeidscontractanten met 0,42 % licht. Het merendeel van de arbeidscontractanten bij de Commissie (46 %) is aangesteld voor het verrichten van werkzaamheden van administratieve aard, advisering, werkzaamheden op taalkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden (FG IV). Ongeveer 60 % van de arbeidscontractanten van de Commissie is vrouw, voornamelijk voor administratieve en uitvoerende taken, terwijl handenarbeid vaker door mannen worden uitgevoerd. In de functiegroepen II, III en IV waren alle lidstaten vertegenwoordigd.

Het aantal arbeidscontractanten dat bij andere EU-instellingen in dienst was, vertoonde tussen 2021 en 2022 een bescheiden stijging van 1,08 %, wat een opmerkelijke vertraging is ten opzichte van het voorgaande jaar: tussen 2020 en 2021 was er sprake van een toename van 12,09 %. Evenzo vertoonden de EU-agentschappen in 2022 een stijging van 9,08 %, veel minder dan de 15,31 % tussen 2020 en 2021. Het Europees Parlement heeft van alle EU-instellingen de meeste arbeidscontractanten in dienst en is goed voor 64 % van het totaal. Daarnaast werkte in 2022 53,7 % van de arbeidscontractanten bij een gedecentraliseerd agentschap, 41,5 % bij een uitvoerend agentschap en 4,7 % bij een gemeenschappelijke onderneming.


2. Inleiding


a. Reikwijdte van het verslag

Dit verslag is opgesteld op grond van artikel 79, lid 3, van de RAP, waarin het volgende is bepaald: “De Commissie legt jaarlijks een verslag voor over de inschakeling van arbeidscontractanten, met opgave van het aantal contractanten, het niveau en type van de ambten, het geografisch evenwicht en de begrotingsmiddelen per functiegroep”. Tenzij anders vermeld, bevat het verslag de informatie per 31 december 2022.

Dit verslag bevat gegevens voor de 63 verschillende entiteiten waarop het Statuut van toepassing is, onderverdeeld in:

a. de Europese Commissie;

b. de overige instellingen van de Unie in de zin van artikel 13 van het Verdrag betreffende de Europese Unie, met uitzondering van de Europese Centrale Bank1, en de organen die met de instellingen worden gelijkgesteld voor de toepassing van het Statuut, krachtens artikel 1 ter van het Statuut2; en

c. de agentschappen, dat wil zeggen de organen waarop het Statuut van toepassing is krachtens de besluiten van de Unie waarbij zij zijn opgericht, zoals omschreven in artikel 1 bis, lid 2, van het Statuut3. Deze organen omvatten gedecentraliseerde agentschappen, GO’s4 en uitvoerende agentschappen.

De gegevens over de Commissie betreffen alle arbeidscontractanten, dat wil zeggen personeelsleden waarvoor de financiering afkomstig is uit de begrotingsonderdelen voor administratie, beleidsuitgaven en onderzoek, en uit inkomsten uit dienstenniveau-overeenkomsten met de andere instellingen en organen5.


b. Arbeidscontractanten

De categorie arbeidscontractanten werd in 2004 gecreëerd in het kader van de hervorming van het Statuut. Sindsdien leveren arbeidscontractanten een nuttige bijdrage aan het werk van de instellingen: zij verrichten ondersteunende administratieve werkzaamheden tegen lagere kosten en brengen vaardigheden mee waarover de betrokken instelling niet altijd beschikt.

In de artikelen 3 bis en 3 ter van de RAP wordt beschreven welke rol arbeidscontractanten kunnen vervullen en welke werkzaamheden zij kunnen verrichten.

Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 bis zijn personeelsleden die niet worden tewerkgesteld in een ambt dat deel uitmaakt van de personeelsformatie van de betrokken instelling en die voltijds of deeltijds worden aangesteld:

- bij een instelling: om uitsluitend handenarbeid of administratieve ondersteunende diensten te verrichten in functiegroep I;
- bij de vertegenwoordigingen of delegaties van de Europese Unie, de agentschappen of andere entiteiten: om in de functiegroepen I, II, III en IV werkzaamheden te verrichten die zijn gespecificeerd in artikel 80, lid 2, van de RAP.

Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 bis krijgen een contract dat na een eerste verlenging voor bepaalde duur kan worden omgezet in een contract van onbepaalde duur.

Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 ter (of “arbeidscontractanten voor hulptaken”) worden aangesteld bij een instelling:

- om andere dan de in artikel 3 bis, lid 1, punt a), van de RAP bedoelde ambten te vervullen zonder te worden tewerkgesteld in een ambt dat deel uitmaakt van de personeelsformatie van de betrokken instelling; of
- om ambtenaren of tijdelijke functionarissen te vervangen die op dat ogenblik niet in staat zijn hun ambt te vervullen.

Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 ter worden in dienst genomen voor perioden van beperkte duur van ten minste drie maanden tot ten hoogste zes jaar.

In artikel 80 van de RAP is beschreven welk soort werkzaamheden arbeidscontractanten binnen een bepaalde functiegroep (FG) kunnen verrichten:

FunctiegroepRangTaken
IV13 tot en met 18Werkzaamheden van administratieve aard, advisering, werkzaamheden op taalkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.
III8 tot en met 12Uitvoerende werkzaamheden, werkzaamheden op redactioneel en boekhoudkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.
II4 tot en met 7Kantoor- en secretariaatswerkzaamheden, kantoorleiding en gelijkwaardige werkzaamheden, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.
I1 tot en met 3Handenarbeid en administratieve ondersteunende diensten, uitgevoerd onder toezicht van ambtenaren of tijdelijke functionarissen.




3. Arbeidscontractanten bij instellingen en agentschappen

Het aantal arbeidscontractanten bleef in 2022 groeien, zij het met een iets lager tempo dan in de twee voorgaande jaren. Het totale aantal arbeidscontractanten steeg ten opzichte van 2021 met bijna 3 %, een daling ten opzichte van de groeipercentages van respectievelijk 5 en 7 % in 2020 en 2021.

Binnen de Commissie nam het aantal arbeidscontractanten licht af, met een marginale daling van 0,42 %, wat overeenkomt met 32 arbeidscontractanten. Als gevolg van deze daling en slechts lichte stijgingen in 2020 en 2021 is het aandeel arbeidscontractanten van de Commissie ten opzichte van het totale aantal arbeidscontractanten verder gedaald.

Bij andere instellingen wordt een lichte stijging waargenomen, terwijl bij de agentschappen sprake was van een grotere stijging. De salarissen van de arbeidscontractanten in de agentschappen worden gefinancierd met middelen uit de operationele begroting van de agentschappen, terwijl hun pensioenen worden gefinancierd uit de totale administratieve begroting van de instellingen (rubriek VII).

Op 31 december bedroeg het aantal arbeidscontractanten:

Figuur 1 — Aantal arbeidscontractanten bij de Commissie, de overige instellingen en de agentschappen

202020212022
Europese Commissie7 5817 6157 583
Overige instellingen3 0513 4203 457
Agentschappen4 6065 3115 793
Totaal15 23816 34616 833


Figuur 2 — Ontwikkeling van het aantal arbeidscontractanten bij de Commissie, de overige instellingen en de agentschappen

2021 t.o.v. 20202022 t.o.v. 2021
Europese Commissie0,45 %–0,42 %
Overige instellingen12,09 %1,08 %
Agentschappen15,31 %9,08 %
Totaal7,27 %2,98 %


Figuur 3 — Aandeel van de Commissie, de overige instellingen en de agentschappen in het totale aantal arbeidscontractanten


Figuur 4 — Ontwikkeling van het relatieve aandeel van de Commissie, de overige instellingen en de agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen in het totale aantal arbeidscontractanten

2020202120222021 t.o.v. 20202022 t.o.v. 2021
Europese Commissie49,75 %46,59 %45,07 %–6,4 %–3,2 %
Overige instellingen20,02 %20,92 %20,54 %+4,5 %–1,82 %
Agentschappen en GO’s30,23 %32,49 %34,43 %+7,5 %5,9 %


4. Arbeidscontractanten bij de Europese Commissie


a. Ontwikkeling van de inzet van arbeidscontractanten bij de Commissie

Het aantal arbeidscontractanten bij de Commissie heeft zich sinds de invoering van arbeidscontractanten in 2004 als volgt ontwikkeld.

Figuur 5 — Ontwikkeling binnen de Commissie



b. Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar functiegroep

Het merendeel van de arbeidscontractanten bij de Commissie (46 %) is aangesteld voor het verrichten van werkzaamheden van administratieve aard, advisering, werkzaamheden op taalkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden (FG IV).

Figuur 6 — Arbeidscontractanten bij de Commissie naar functiegroep

202020212022
FG I857851700
FG II2 0832 0291 994
FG III1 4851 4141 397
FG IV3 1563 3213 492
Totaal7 5817 6157 583

Figuur 6a —Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar functiegroep



c. Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar geslacht in 2022

Het merendeel van de arbeidscontractanten bij de Commissie is vrouw (circa 60 % wanneer alle functiegroepen samen in aanmerking worden genomen). Er zijn echter significante verschillen afhankelijk van de functiegroep.

In functiegroep IV (werkzaamheden van administratieve aard, advisering, werkzaamheden op taalkundig gebied en gelijkwaardige technische werkzaamheden) is de verdeling relatief evenwichtig. Er werken overwegend vrouwen in de functiegroepen III (uitvoerende werkzaamheden) en II (kantoor- en secretariaatswerkzaamheden), terwijl er in functiegroep I (handenarbeid) overwegend mannen werken.

In de onderstaande diagrammen en figuren is de verdeling van de arbeidscontractanten naar geslacht, functiegroep (FG en rang) en rang weergegeven.

Figuur 7 — Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar geslacht, functiegroep en rang in 2022


Figuur 8 — Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar functiegroep en geslacht in 2022

2022VrouwenMannenTotaal
FG IFG I 011115 %6285 %73
FG I 024031 %8969 %129
FG I 0318337 %31563 %498
FG I alle23433 %46667 %700
FG IIFG II 0417874 %6426 %242
FG II 0570380 %17320 %876
FG II 0645879 %11921 %577
FG II 0725385 %4615 %299
FG II alle1 59280 %40220 %1 994
FG IIIFG III 0821463 %12537 %339
FG III 0938868 %18632 %574
FG III 1018357 %13743 %320
FG III 116451 %6149 %125
FG III 121949 %2051 %39
FG III alle86862 %52938 %1 397
FG IVFG IV 1317959 %12341 %302
FG IV 141 02958 %74942 %1 778
FG IV 1518151 %17349 %354
FG IV 1641550 %40950 %824
FG IV 177641 %10859 %184
FG IV 181428 %3672 %50
FG IV alle1 89454 %1 59846 %3 492
Totaal bestand arbeidscontractanten4 58861 %2 99539 %7 583



d. Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar nationaliteit

Net als ambtenaren en tijdelijke functionarissen worden ook arbeidscontractanten aangeworven op basis van het profiel, de vaardigheden en de talenkennis van de kandidaten zonder dat er quota per nationaliteit worden opgelegd.

Waarschijnlijk is een combinatie van factoren van invloed op de verdeling naar nationaliteit, met name de geografische nabijheid van de plaats waar de instelling zich bevindt (voor de Commissie voornamelijk Brussel, Luxemburg en Ispra), de salarisschalen en de looptijd van de contracten. Kandidaten zijn sneller geneigd een tijdelijke baan te accepteren als ze wonen in (de buurt van) de plaats waar de instelling zich bevindt, ook gelet op het feit dat het eerste contract in de regel een looptijd van één jaar heeft.

In 2022 waren alle lidstaten vertegenwoordigd in de functiegroepen II, III en IV. In 2022-2023 is de Commissie met de lidstaten actieplannen overeengekomen om het geografische evenwicht van haar personeel, met inbegrip van arbeidscontractanten, te bevorderen.

Figuur 9 — Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar nationaliteit en geslacht in 2022


asess geographical balance.


Figuur 10 — Arbeidscontractanten bij de Commissie naar nationaliteit en geslacht in 2022

2022Vrouwelijk personeelMannelijk personeelTotaal
Alle FG’sPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in het totaalGecumuleerd aandeel
IT90255 %73645 %1 63821,6 %22 %
BE76762 %47538 %1 24216,4 %38 %
FR56458 %41142 %97512,9 %51 %
ES45256 %35244 %80410,6 %61 %
GR26157 %19643 %4576,0 %67 %
RO26674 %9426 %3604,7 %72 %
PL21272 %8328 %2953,9 %76 %
DE13952 %12648 %2653,5 %80 %
PT15763 %9237 %2493,3 %83 %
BG9764 %5436 %1512,0 %85 %
HU8770 %3730 %1241,6 %87 %
HR8672 %3328 %1191,6 %88 %
NL5052 %4648 %961,3 %89 %
LT5665 %3035 %861,1 %90 %
SK5769 %2631 %831,1 %92 %
IE4357 %3343 %761,0 %93 %
CZ4661 %2939 %751,0 %94 %
AT5170 %2230 %731,0 %95 %
SI4367 %2133 %640,8 %95 %
FI4674 %1626 %620,8 %96 %
SE4777 %1423 %610,8 %97 %
CY2766 %1434 %410,5 %98 %
LV3077 %923 %390,5 %98 %
EE3387 %513 %380,5 %99 %
DK2166 %1134 %320,4 %99 %
LU956 %744 %160,2 %99 %
MT1077 %323 %130,2 %99 %
Andere2959 %2041 %490,6 %100 %
Totaal4 58861 %2 99539 %7 583100 %


Figuur 11 — Arbeidscontractanten in functiegroep IV naar geslacht en nationaliteit in 2022

2022Vrouwelijk personeelMannelijk personeelTotaal
FG IVPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in het totaalGecumuleerd aandeel
IT43150 %42350 %85424,5 %24 %
FR26653 %23947 %50514,5 %39 %
ES21050 %21250 %42212,1 %51 %
BE13753 %12147 %2587,4 %58 %
GR10049 %10351 %2035,8 %64 %
DE8247 %9353 %1755,0 %69 %
PL8264 %4636 %1283,7 %73 %
RO7965 %4235 %1213,5 %76 %
PT7261 %4639 %1183,4 %80 %
BG4861 %3139 %792,3 %82 %
HU3857 %2943 %671,9 %84 %
NL3354 %2846 %611,7 %86 %
AT3366 %1734 %501,4 %87 %
IE2755 %2245 %491,4 %88 %
LT2653 %2347 %491,4 %90 %
HR2860 %1940 %471,3 %91 %
CZ2254 %1946 %411,2 %92 %
SK2563 %1538 %401,1 %94 %
SI2566 %1334 %381,1 %95 %
FI2676 %824 %341,0 %96 %
SE2473 %927 %330,9 %97 %
CY1470 %630 %200,6 %97 %
EE1684 %316 %190,5 %98 %
DK1267 %633 %180,5 %98 %
LV1381 %319 %160,5 %99 %
LU770 %330 %100,3 %99 %
MT788 %113 %80,2 %99 %
Andere1138 %1862 %290,8 %100 %
Totaal1 89454 %1 59846 %3 492100 %


Figuur 12 — Arbeidscontractanten in functiegroep III naar geslacht en nationaliteit in 2022

2022Vrouwelijk personeelMannelijk personeelTotaal
FG IIIPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in het totaalGecumuleerd aandeel
IT16561 %10739 %27219,5 %19 %
FR10057 %7443 %17412,5 %32 %
BE9456 %7444 %16812,0 %44 %
ES9660 %6440 %16011,5 %55 %
GR5759 %3941 %966,9 %62 %
RO7176 %2324 %946,7 %69 %
PL4372 %1728 %604,3 %73 %
DE3357 %2543 %584,2 %77 %
PT1750 %1750 %342,4 %80 %
HR2576 %824 %332,4 %82 %
BG1856 %1444 %322,3 %85 %
SK1768 %832 %251,8 %86 %
HU1983 %417 %231,6 %88 %
CZ1368 %632 %191,4 %89 %
NL844 %1056 %181,3 %91 %
LT1169 %531 %161,1 %92 %
FI1067 %533 %151,1 %93 %
SE1173 %427 %151,1 %94 %
AT1185 %215 %130,9 %95 %
SI1077 %323 %130,9 %96 %
IE758 %542 %120,9 %97 %
LV873 %327 %110,8 %97 %
CY660 %440 %100,7 %98 %
EE788 %113 %80,6 %99 %
DK350 %350 %60,4 %99 %
LU0 %2100 %20,1 %99 %
MT150 %150 %20,1 %99 %
Andere788 %113 %80,6 %100 %
Totaal86862 %52938 %1 397100 %


Figuur 13 — Arbeidscontractanten in functiegroep II naar geslacht en nationaliteit in 2022

2022Vrouwelijk personeelMannelijk personeelTotaal
FG IIPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in het totaalGecumuleerd aandeel
BE45181 %10419 %55527,8 %28 %
IT25380 %6320 %31615,8 %44 %
FR18271 %7529 %25712,9 %57 %
ES12576 %4024 %1658,3 %65 %
RO11085 %1915 %1296,5 %71 %
GR9174 %3226 %1236,2 %77 %
PL7181 %1719 %884,4 %82 %
PT5689 %711 %633,2 %85 %
HR3387 %513 %381,9 %87 %
BG2983 %617 %351,8 %89 %
HU2991 %39 %321,6 %90 %
DE2379 %621 %291,5 %92 %
LT1995 %15 %201,0 %93 %
SK1588 %212 %170,9 %94 %
CZ1179 %321 %140,7 %94 %
NL969 %431 %130,7 %95 %
IE867 %433 %120,6 %96 %
SE1192 %18 %120,6 %96 %
AT770 %330 %100,5 %97 %
FI990 %110 %100,5 %97 %
LV990 %110 %100,5 %98 %
SI880 %220 %100,5 %98 %
CY778 %222 %90,5 %99 %
EE9100 %0 %90,5 %99 %
DK686 %114 %70,4 %99 %
LU2100 %0 %20,1 %100 %
MT2100 %0 %20,1 %100 %
Andere7100 %0 %70,4 %100 %
Totaal1 59280 %40220 %1 994100 %


Figuur 14 — Arbeidscontractanten in functiegroep I naar geslacht en nationaliteit in 2022

2022Vrouwelijk personeelMannelijk personeelTotaal
FG IPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in nationaliteitPersoneelsledenAandeel in het totaalGecumuleerd aandeel
BE8533 %17667 %26137,3 %37 %
IT5327 %14373 %19628,0 %65 %
ES2137 %3663 %578,1 %73 %
FR1641 %2359 %395,6 %79 %
GR1337 %2263 %355,0 %84 %
PT1235 %2265 %344,9 %89 %
PL1684 %316 %192,7 %92 %
RO638 %1063 %162,3 %94 %
BG240 %360 %50,7 %95 %
NL0 %4100 %40,6 %95 %
DE133 %267 %30,4 %96 %
FI133 %267 %30,4 %96 %
IE133 %267 %30,4 %96 %
SI0 %3100 %30,4 %97 %
CY0 %2100 %20,3 %97 %
EE150 %150 %20,3 %97 %
HU150 %150 %20,3 %98 %
LU0 %2100 %20,3 %98 %
LV0 %2100 %20,3 %98 %
CZ0 %1100 %10,1 %98 %
DK0 %1100 %10,1 %99 %
HR0 %1100 %10,1 %99 %
LT0 %1100 %10,1 %99 %
MT0 %1100 %10,1 %99 %
SE1100 %0 %10,1 %99 %
SK0 %1100 %10,1 %99 %
Andere480 %120 %50,7 %100 %
Totaal23433 %46667 %700100 %



e. Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar DG

De onderstaande cijfers geven een overzicht van de verdeling van de arbeidscontractanten van de Commissie over de verschillende directoraten-generaal, diensten en bureaus van de Commissie67, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen administratieve/adviserende/taalkundige taken (FG IV) en ondersteunende taken (FG III, FG II, FG I).


Figuur 15 — Verdeling van de arbeidscontractanten bij de Commissie naar geslacht, DG en twee blokken functiegroepen in 2022

FG I-II-IIIFG IVTOTAAL ALLE FG’S
VMTotaal%VMTotaal%Totaal%
AGRI2452939,7 %24204460,3 %731,0 %
BUDG2763348,5 %25103551,5 %680,9 %
CdP-OSP1010100,0 %0,0 %100,1 %
CLIMA1441858,1 %581341,9 %310,4 %
CNECT33185135,2 %54409464,8 %1451,9 %
COMM2209131185,4 %31225314,6 %3644,8 %
COMP321951100,0 %0,0 %510,7 %
DEFIS1131451,9 %1031348,1 %270,4 %
DGT33164933,6 %69289766,4 %1461,9 %
DIGIT18133131,3 %21476868,7 %991,3 %
EAC25103568,6 %1151631,4 %510,7 %
ECFIN8199,6 %44418590,4 %941,2 %
ECHO51348557,0 %40246443,0 %1492,0 %
EMPL60187853,4 %42266846,6 %1461,9 %
ENER26144075,5 %671324,5 %530,7 %
ENV2653177,5 %54922,5 %400,5 %
EPSO1372095,2 %114,8 %210,3 %
ESTAT26154153,2 %2883646,8 %771,0 %
FISMA1832180,8 %32519,2 %260,3 %
FPI30124233,3 %49358466,7 %1261,7 %
GROW28124054,1 %22123445,9 %741,0 %
HERA4440,0 %33660,0 %100,1 %
HOME23103376,7 %551023,3 %430,6 %
HR1386119988,8 %14112511,2 %2243,0 %
IAS22457,1 %3342,9 %70,1 %
INTPA1125116314,6 %51843895685,4 %1 11914,8 %
JRC12913226123,6 %38745684376,4 %1 10414,6 %
JUST2272985,3 %32514,7 %340,5 %
MARE27164368,3 %1462031,7 %630,8 %
MOVE34134781,0 %741119,0 %580,8 %
NEAR984314126,7 %21017838873,3 %5297,0 %
OIB61036797797,1 %245292,9 %1 00613,3 %
OIL1539725098,0 %3252,0 %2553,4 %
OLAF1251777,3 %14522,7 %220,3 %
OP11152692,9 %1127,1 %280,4 %
PMO30112042198,6 %4261,4 %4275,7 %
REFORM2172843,1 %26113756,9 %650,9 %
REGIO52378971,8 %24113528,2 %1241,6 %
RTD45236827,1 %1067718372,9 %2513,3 %
SANTE4785559,1 %23153840,9 %931,2 %
SCIC353267100,0 %0,0 %670,9 %
SG22224483,0 %27917,0 %530,7 %
SJ1321565,2 %62834,8 %230,3 %
TAXUD1171866,7 %54933,3 %270,4 %
TRADE2493378,6 %45921,4 %420,6 %
Totaal2 6791 3924 07154,0 %1 8831 5913 47446,0 %7 545100,0 %


Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 bis


Figuur 16 — Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 bis bij de Commissie naar functiegroep, geslacht en DG in 2022

FG IFG IIFG IIIFG IV
VMTotaalVMTotaalVMTotaalVMTotaalTotaal%
AGRI437123100,3 %
BUDG11415150,4 %
CLIMA1110,0 %
CNECT3710100,3 %
COMM43236135271627122933122533449,7 %
COMP24660,2 %
DEFIS1110,0 %
DGT33660,2 %
DIGIT31440,1 %
EAC13440,1 %
ECHO41550,1 %
EMPL10313130,4 %
ENER8210100,3 %
ENV1110,0 %
EPSO11116172211210,6 %
ESTAT32550,1 %
FISMA2220,1 %
FPI22123302757621,8 %
GROW51660,2 %
HERA1110,0 %
HR232447471,3 %
INTPA731011193036136672776721,7 %
JRC75663631,8 %
JUST11220,1 %
MARE10212246180,5 %
MOVE52770,2 %
NEAR641088161491452943209,0 %
OIB592032624951126075652108245291 00628,4 %
OIL72532119551742717443252557,2 %
OLAF24660,2 %
OP1010100,3 %
PMO621272465530149449342642712,1 %
REGIO34770,2 %
RTD5914112160,5 %
SANTE71880,2 %
SCIC91625250,7 %
SG6915150,4 %
SJ1110,0 %
TAXUD1110,0 %
TRADE213112145100,3 %
TOTAAL2334656981 0072561 2632251643896085801 1883 538100,0 %


Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 ter

Figuur 17 — Arbeidscontractanten in de zin van artikel 3 ter bij de Commissie naar functiegroep, geslacht en DG in 2022

FG IIFG IIIFG IV
VMTotaalVMTotaalVMTotaalTotaal%
AGRI101010212231841631,6 %
BUDG4412214251035531,3 %
CdP-OSP9911100,2 %
CLIMA10414335813300,7 %
CNECT15217159245440941353,4 %
COMM3147916200,5 %
COMP10313201232451,1 %
DEFIS62841510313260,6 %
DGT291342116928971403,5 %
DIGIT516101121214768952,4 %
EAC92111552011516471,2 %
ECFIN22617444185942,3 %
ECHO171183032624024641443,6 %
EMPL262282413374226681333,3 %
ENER7291110216713431,1 %
ENV1521711213549391,0 %
ESTAT14418991828836721,8 %
FISMA51611213325240,6 %
FPI6392172819827641,6 %
GROW1121312921221234681,7 %
HERA221133690,2 %
HOME628178255510431,1 %
HR7416904121621411251774,4 %
IAS1121123370,2 %
INTPA36945582078157722293528,8 %
JRC72239550531033874568431 04126,0 %
JUST63915318325320,8 %
MARE32514122612214451,1 %
MOVE17219129217411511,3 %
NEAR245296026866133942095,2 %
OLAF33718145160,4 %
OP11516112180,4 %
REFORM53816420261137651,6 %
REGIO134173629652411351172,9 %
RTD15419251035105761812355,9 %
SANTE314359312231538852,1 %
SCIC26113755421,0 %
SG671310616279380,9 %
SJ1011133628220,5 %
TAXUD338614549260,6 %
TRADE122149514314320,8 %
TOTAAL5781447226363639991 2751 0112 2864 007100,0 %


5. Arbeidscontractanten bij de overige instellingen en de agentschappen


a. Inleiding

Het aantal arbeidscontractanten dat voor de overige instellingen werkt, steeg tussen 2021 en 2022 met 1,08 %. Dit is een marginale stijging, die lager is dan de stijgingen van 12,09 % tussen 2020 en 2021 en 4,56 % tussen 2019 en 2020.

Voor de agentschappen bedraagt de stijging 9,08 %, wat ook lager is dan de stijging van 15,31 % tussen 2020 en 2021 en 12,10 % tussen 2019 en 2020.

Figuur 18 — Ontwikkelingen in de verdeling van arbeidscontractanten tussen de overige instellingen en agentschappen



b. Arbeidscontractanten bij de overige instellingen

De onderstaande tabellen bevatten de verdeling van arbeidscontractanten over de andere instellingen dan de Commissie.

Figuur 19 Verdeling van de arbeidscontractanten bij de overige instellingen in 2022





Figuur 20 — Verdeling bij de overige instellingen naar geslacht en functiegroep in 2022

FG IFG IIFG IIIFG IVTotaal
VMTotaalVMTotaalVMTotaalVMTotaal
Europees Parlement2278141 041168482162882555432451694142 214
Raad25116141101020121241539211
Hof van Justitie van de Europese Unie38184891736185417724179
Europese Rekenkamer536411521784121652191
Europese Dienst voor extern optreden111930140141546693159117137254597
Europees Economisch en Sociaal Comité81220831171881948
Europees Comité van de Regio’s7142162855101261857
Europese Ombudsman112112247
Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming88155201962553
Totaal-generaal2861 0921 378364794434463828284603488083 457


Figuur 21 — Verdeling bij de overige instellingen naar nationaliteit in 2022

ATBEBGCYCZDEDKEEESFIFRGRHRHUIEITLTLULVMTNLPLPTROSESISKAndereTotaal
Europees Parlement175273771476131218621391108311922234231674295398190151719282 214
Raad27131522221872437111111861122211
Hof van Justitie van de Europese Unie1143552211579122172611171581213179
Europese Rekenkamer8121281206231854112923191
Europese Dienst voor extern optreden91181923262662684324868481471826472454597
Europees Economisch en Sociaal Comité1131514311233148
Europees Comité van de Regio’s161251813111101131157
Europese Ombudsman1111127
Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming942487911421153
Totaal-generaal30777661225122182530731584175393536410392814740100162259192729413 457






c. Arbeidscontractanten bij de agentschappen

In de volgende figuur is te zien hoe het aantal arbeidscontractanten bij de agentschappen zich sinds 2013 heeft ontwikkeld.

Figuur 22a — Verdeling van de arbeidscontractanten naar soort agentschap in de periode 2013-2022


 


In 2022 werkte 53,7 % van de arbeidscontractanten bij een gedecentraliseerd agentschap, 41,5 % bij een uitvoerend agentschap en 4,7 % bij een gemeenschappelijke onderneming. Deze cijfers stemmen overeen met de waargenomen stijging van het relatieve aandeel aan arbeidscontractanten bij de gedecentraliseerde agentschappen en met een daling van het relatieve aandeel aan arbeidscontractanten bij de uitvoerende agentschappen en gemeenschappelijke ondernemingen.

Figuur 22b — Verdeling van de arbeidscontractanten naar soort agentschap in de periode 2013-2022

2013201420152016201720182019202020212022
Gedecentraliseerde agentschappen44,6 %48,3 %40,8 %44,3 %47,2 %47,4 %49,1 %51,1 %52,0 %53,7 %
Uitvoerende agentschappen48,5 %44,7 %52,0 %49,3 %46,2 %46,5 %44,9 %43,3 %43,1 %41,5 %
Gemeenschappelijke ondernemingen6,9 %7,0 %7,2 %6,4 %6,6 %6,1 %6,0 %5,6 %4,9 %4,7 %


De verdelingen naar functiegroep, geslacht en nationaliteit zien er als volgt uit.

Figuur 23 — Verdeling naar functiegroep in 2022

FG IFG IIFG IIIFG IVTotaal
Gedecentraliseerde agentschappen3370,2 %22341,4 %91547,1 %1 94259,5 %3 11353,7 %
Uitvoerende agentschappen1429,8 %29855,3 %91947,3 %1 17536,0 %2 40641,5 %
Gemeenschappelijke ondernemingen183,3 %1095,6 %1474,5 %2744,7 %


Figuur 24 — Verdeling naar functiegroep en geslacht in 2022

FG IFG IIFG IIIFG IVTotaal
VMTotaalVMTotaalVMTotaalVMTotaal
Gedecentraliseerde agentschappen3333156672236242919159381 0041 9423 113
ACERLjubljana, SLAgentschap van de Europese Unie voor de samenwerking tussen energieregulators32511182934
Berec-BureauRiga, LVBureau voor ondersteuning van Berec314145731019
CdTLuxemburg, LUVertaalbureau voor de organen van de Europese Unie561181920
CedefopThessaloniki, ELEuropees Centrum voor de ontwikkeling van de beroepsopleiding22821011214519
CepolBoedapest, HUAgentschap van de Europese Unie voor opleiding op het gebied van rechtshandhaving2493311162760
CPVOAngers, FRCommunautair Bureau voor plantenrassen331125
EASAKeulen, DEAgentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart42186015213696
EBAParijs, FREuropese Bankautoriteit62822163846
ECDCStockholm, SEEuropees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding1181934943493180133
ECHAHelsinki, FIEuropees Agentschap voor chemische stoffen23629332760231841130
EEAKopenhagen, DKEuropees Milieuagentschap667411513586103
EFCAVigo, ESEuropees Bureau voor visserijcontrole1110101031324
EFSAParma, ITEuropese Autoriteit voor voedselveiligheid9514154198553138171
EIGEVilnius, LTEuropees Instituut voor gendergelijkheid42661722417
EiopaFrankfurt am Main, DEEuropese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen1121425571238
ELABratislava, SKEuropese Arbeidsautoriteit42661713
EMAAmsterdam, NLEuropees Geneesmiddelenbureau1180231038228110214
EMCDDALissabon, PTEuropees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving1183119514641036
EMSALissabon, PTEuropees Agentschap voor maritieme veiligheid2213417641011142554
EnisaHeraklion, ELAgentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging114371181927
EOMLuxemburg, LUEuropees Openbaar Ministerie1113518791635
ERAValenciennes, FRSpoorwegbureau van de Europese Unie774486222843
ESMAParijs, FREuropese Autoriteit voor effecten en markten2362921436493
ETFTurijn, ITEuropese Stichting voor opleiding325183211031339
EUAAValletta, MTAsielagentschap van de Europese Unie 109193135667228100185
EUIPOAlicante, ESBureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie4421133411464178216
eu-LISATallinn, EE; Straatsburg, FRAgentschap van de Europese Unie voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht22242145245175122
EU-OSHABilbao, ESEuropees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk6171021243726
EurofoundDublin, IEEuropese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden12311252712
EurojustDen Haag, NLAgentschap van de Europese Unie voor justitiële samenwerking in strafzaken41522426981748
EuropolDen Haag, NLAgentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving2624506348111294877238
EuspaPraag, CZAgentschap van de Europese Unie voor het ruimtevaartprogramma1161712213341
FRAWenen, ATBureau van de Europese Unie voor de grondrechten2254912102233
FrontexWarschau, PLEuropees Grens- en kustwachtagentschap22229312721385196408604723
Uitvoerende agentschappen31114261372986362839197214541 1752 405
CineaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap klimaat, infrastructuur en milieu334378137118129103232387
EACEABrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap onderwijs en cultuur213477541226418610831139382
EismeaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en het mkb112612773301038266148279
ERCEABrussel, BEUitvoerend Agentschap Europese Onderzoeksraad2264107497501479263155378
HadeaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en digitaal beleid1123629752810311270182315
REABrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap onderzoek1676897718774261198121319664
Gemeenschappelijke ondernemingen1621880291096384147275
CBEBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Een circulair biogebaseerd Europa”134731014
Schone luchtvaartBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Schone luchtvaart” (voorheen Clean Sky)123114
Schone waterstofBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Schone waterstof” (voorheen FCH2)111
EDCTP3Brussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Mondiale gezondheid EDCTP3”112113
ECCCBoekarest, ROEuropees Kenniscentrum voor industrie, technologie en onderzoek op het gebied van cyberbeveiliging111
EITBoedapest, HUEuropees Instituut voor innovatie en technologie5491151625
EU-RailBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Europese spoorwegen”1133634714
EuroHPCBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming Europese high-performance computing1172951616
F4EBarcelona, ESGemeenschappelijke Onderneming Fusion for Energy1121347754326799166
IHIBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Initiatief voor innovatieve gezondheidszorg”731012313
KDTBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Digitale sleuteltechnologieën”3372911214
Sesar 3Brussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Derde ATM-onderzoek in het kader van het gemeenschappelijk Europees luchtruim”111
SNSBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Slimme netwerken en diensten”112113
Totaal agentschappen344474331065391 3406031 9431 7221 5423 2645 793


Figuur 25 — Verdeling naar nationaliteit in 2022
ATBEBGCYCZDEDKEEESFIFRGRHRHUIEITLTLULVMTNLPLPTROSESISKAndereTotaal
Gedecentraliseerde agentschappen258196113288213436065198374529734428693452088315166259472945313 113
ACERLjubljana, SLAgentschap van de Europese Unie voor de samenwerking tussen energieregulators111444214111034
Berec-BureauRiga, LVBureau voor ondersteuning van Berec111121319
CdTLuxemburg, LUVertaalbureau voor de organen van de Europese Unie243211111111120
CedefopThessaloniki, ELEuropees Centrum voor de ontwikkeling van de beroepsopleiding117119
CepolBoedapest, HUAgentschap van de Europese Unie voor opleiding op het gebied van rechtshandhaving112542841317360
CPVOAngers, FRCommunautair Bureau voor plantenrassen1135
EASAKeulen, DEAgentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart431272578221912511211296
EBAParijs, FREuropese Bankautoriteit112125153281252211146
ECDCStockholm, SEEuropees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding15172254912119421296133511133
ECHAHelsinki, FIEuropees Agentschap voor chemische stoffen137112110409121328324310124130
EEAKopenhagen, DKEuropees Milieuagentschap184161049222124115623137103
EFCAVigo, ESEuropees Bureau voor visserijcontrole1161212124
EFSAParma, ITEuropese Autoriteit voor voedselveiligheid224820916111851156342171
EIGEVilnius, LTEuropees Instituut voor gendergelijkheid1111111117
EiopaFrankfurt am Main, DEEuropese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen1236151312131151138
ELABratislava, SKEuropese Arbeidsautoriteit111232313
EMAAmsterdam, NLEuropees Geneesmiddelenbureau35102241227116274104296231316102258214
EMCDDALissabon, PTEuropees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving41121213217236
EMSALissabon, PTEuropees Agentschap voor maritieme veiligheid5221101316122054
EnisaHeraklion, ELAgentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging21117311127
EOMLuxemburg, LUEuropees Openbaar Ministerie2211334212911335
ERAValenciennes, FRSpoorwegbureau van de Europese Unie1011112114112141243
ESMAParijs, FREuropese Autoriteit voor effecten en markten221341231013222122715193
ETFTurijn, ITEuropese Stichting voor opleiding1111111251121239
EUAAValletta, MTAsielagentschap van de Europese Unie 424129263754265414114621185
EUIPOAlicante, ESBureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie2522211162081626444913216
eu-LISATallinn, EE; Straatsburg, FRAgentschap van de Europese Unie voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht247231372419122551341611122
EU-OSHABilbao, ESEuropees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk111181111126
EurofoundDublin, IEEuropese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden131321112
EurojustDen Haag, NLAgentschap van de Europese Unie voor justitiële samenwerking in strafzaken2221164511632316248
EuropolDen Haag, NLAgentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving17821416411202113236115981433111238
EuspaPraag, CZAgentschap van de Europese Unie voor het ruimtevaartprogramma111016133166241
FRAWenen, ATBureau van de Europese Unie voor de grondrechten62315231222111133
FrontexWarschau, PLEuropees Grens- en kustwachtagentschap342612444351113810152411818322205195259723
Uitvoerende agentschappen10449891018664526313213246294214439354962310759189111123192 405
CineaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap klimaat, infrastructuur en milieu44992410149341478370925275282234387
EACEABrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap onderwijs en cultuur19592213133347211528772114711161145382
EismeaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en het mkb47145712629226343851314138284343279
ERCEABrussel, BEUitvoerend Agentschap Europese Onderzoeksraad293132191130135375143593141211341132378
HadeaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en digitaal beleid23417249141119404625681211712251253315
REABrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap onderzoek113127221838454279511312931353112572242664
Gemeenschappelijke ondernemingen121621319122962214321259181133275
CBEBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Een circulair biogebaseerd Europa”11316214
Schone luchtvaartBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Schone luchtvaart” (voorheen Clean Sky)11114
Schone waterstofBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Schone waterstof” (voorheen FCH2)11
EDCTP3Brussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Mondiale gezondheid EDCTP3”1113
ECCCBoekarest, ROEuropees Kenniscentrum voor industrie, technologie en onderzoek op het gebied van cyberbeveiliging11
EITBoedapest, HUEuropees Instituut voor innovatie en technologie1111411112225
EU-RailBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Europese spoorwegen”41221111114
EuroHPCLuxemburg, LUGemeenschappelijke Onderneming Europese high-performance computing113231121116
F4EBarcelona, ESGemeenschappelijke Onderneming Fusion for Energy73281781161132221126713166
IHIBrussel, BEInitiatief voor innovatieve gezondheidszorg123112313
KDTBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Digitale sleuteltechnologieën”61321114
Sesar 3Brussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Derde ATM-onderzoek in het kader van het gemeenschappelijk Europees luchtruim”11
SNSBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Slimme netwerken en diensten”1113
Totaal agentschappen365511912152167254071480440626831605289910575426113427234466594171535 793


BIJLAGE 1


Rectificatie van het verslag van de Commissie over het inzetten van arbeidscontractanten in 2021: Tabel 25b — Verdeling naar nationaliteit in 2021

ATBEBGCYCZDEDKEEELESFIFRHRHUIEITLTLULVMTNLPLPTROSESISKAndereTotaal
Gedecentraliseerde agentschappen7288104196163127633060183469033401582362184264144221392939302763
Berec-BureauRiga, LVBureau voor ondersteuning van Berec1112213121
CPVOAngers, FRCommunautair Bureau voor plantenrassen1225
EU-OSHABilbao, ESEuropees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk1111119111128
EASOValletta, MTEuropees Ondersteuningsbureau voor asielzaken2341122891834165315553111166
EBAParijs, FREuropese Bankautoriteit11213151432711253211148
FrontexWarschau, PLEuropees Grens- en kustwachtagentschap35181252703146810323176311733668651507
ECDCStockholm, SEEuropees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding14171283482110411116123021120
CedefopThessaloniki, ELEuropees Centrum voor de ontwikkeling van de beroepsopleiding161118
ECHAHelsinki, FIEuropees Agentschap voor chemische stoffen1171131121338101329225410124133
EEAKopenhagen, DKEuropees Milieuagentschap144102113624104146212481
EFCAVigo, ESEuropees Bureau voor visserijcontrole91212
EFSAParma, ITEuropese Autoriteit voor voedselveiligheid349111118227064442141
EurofoundDublin, IEEuropese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden1312311113
EIGEVilnius, LTEuropees Instituut voor gendergelijkheid11711112
EiopaFrankfurt am Main, DEEuropese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen231511212152124134
ELABratislava, SKEuropese Arbeidsautoriteit11222311
EMSALissabon, PTEuropees Agentschap voor maritieme veiligheid512139151120150
EMAAmsterdam, NLEuropees Geneesmiddelenbureau351112612223015593355121011102257205
EMCDDALissabon, PTEuropees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving411121313214336
EOMLuxemburg, LUEuropees Openbaar Ministerie3212312371530
ESMAParijs, FREuropese Autoriteit voor effecten en markten121149312113120122614185
ETFTurijn, ITEuropese Stichting voor opleiding1111111261221241
EurojustDen Haag, NLAgentschap van de Europese Unie voor justitiële samenwerking in strafzaken22211242117312117242
EnisaHeraklion, ELAgentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging2118312128
FRAWenen, ATBureau van de Europese Unie voor de grondrechten72312152222211134
EuropolDen Haag, NLAgentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving5822719204103113235158917261111237
CepolBoedapest, HUAgentschap van de Europese Unie voor opleiding op het gebied van rechtshandhaving115232732317358
ERAValenciennes, FRSpoorwegbureau van de Europese Unie1011211011111213137
ACERLjubljana, SLAgentschap van de Europese Unie voor de samenwerking tussen energieregulators21133242152935
eu-LISATallinn, EE; Straatsburg, FRAgentschap van de Europese Unie voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht225221417612112285221111107
EuspaPraag, CZAgentschap van de Europese Unie voor het ruimtevaartprogramma121611561461182156
EASAKeulen, DEAgentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart43124187622141611011285
EUIPOAlicante, ESBureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie352321711323162834629141224
CdTLuxemburg, LUVertaalbureau voor de organen van de Europese Unie133215111112123
Uitvoerende agentschappen 134558491667252422124213211243713412324752199541761310182 287
CineaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap klimaat, infrastructuur en milieu450733814424743783164101424724323364
EACEABrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap onderwijs en cultuur29781215518284441527062147912116351
HadeaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap voor gezondheid en digitaal beleid32711148152932184314961312102211252
EismeaBrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en het mkb14816483212428424424121514825433275
ERCEABrussel, BEUitvoerend Agentschap Europese Onderzoeksraad2931321111336303731325531412736112369
REABrussel, BEEuropees Uitvoerend Agentschap onderzoek114029231734758154741131323124301357423676
Gemeenschappelijke ondernemingen02030210012690130219233100025918113261
CBE JUBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Een circulair biogebaseerd Europa”121419
CAJUBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Schone luchtvaart”11215
CHPBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Schone waterstof”112
EU-RAILBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Europese spoorwegen”411411113
EuroHPCBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming Europese high-performance computing12111111211
EITBoedapest, HUEuropees Instituut voor innovatie en technologie11113111221
F4EBarcelona, ESGemeenschappelijke Onderneming Fusion for Energy71281180116131251126713168
IHI JUBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Initiatief voor innovatieve gezondheidszorg”113212313
KDT JUBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming “Digitale sleuteltechnologieën”63251118
SESARBrussel, BEGemeenschappelijke Onderneming SESAR11
36547175195917318375036627442472146488469164326107368207415534065515 311

BIJLAGE 2


Lijst met directoraten-generaal, diensten en bureaus van de Europese Commissie op 31 december 2022


1. AGRI: Landbouw en Plattelandsontwikkeling

2. BUDG: Begroting

3. CdP-OSP: Personeelscomité — representatieve vak- en beroepsorganisaties

4. CLIMA: Klimaat

5. CNECT: Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie

6. COMM: Communicatie

7. COMP: Concurrentie

8. DEFIS: Defensie-industrie en Ruimtevaart

9. DGT: Vertaling

10. DIGIT: Informatica

11. EAC: Onderwijs, Jongerenzaken, Sport en Cultuur

12. ECFIN: Economische en Financiële Zaken

13. ECHO: Europese Civiele Bescherming en Humanitaire Hulp (ECHO)

14. EMPL: Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Inclusie

15. ENER: Energie

16. ENV: Milieu

17. EPSO: Europees Bureau voor personeelsselectie

18. ESTAT: Eurostat

19. FISMA: Financiële Stabiliteit, Financiële Diensten en Kapitaalmarktenunie

20. FPI: Dienst Instrumenten buitenlands beleid

21. GROW: Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf

22. HERA: Autoriteit voor paraatheid en respons inzake noodsituaties op gezondheidsgebied

23. HOME: Migratie en Binnenlandse Zaken

24. HR: Personele Middelen en Veiligheid

25. IAS: Dienst Interne Audit

26. INTPA: Internationale partnerschappen (Internationale Samenwerking en Ontwikkeling (DEVCO) in 2020)

27. JRC: Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek

28. JUST: Justitie en Consumentenzaken

29. MARE: Maritieme Zaken en Visserij

30. MOVE: Mobiliteit en Vervoer

31. NEAR: Nabuurschapsbeleid en Uitbreidingsonderhandelingen

32. OIB: Bureau voor infrastructuur en logistiek in Brussel

33. OIL: Bureau voor infrastructuur en logistiek in Luxemburg

34. OLAF: Europees Bureau voor fraudebestrijding

35. OP: Publicatiebureau

36. PMO: Bureau voor het beheer en de afwikkeling van de individuele rechten

37. REFORM: Steun voor structurele hervormingen

38. REGIO: Regionaal Beleid en Stadsontwikkeling

39. RTD: Onderzoek en Innovatie

40. SANTE: Gezondheid en Voedselveiligheid

41. SCIC: Tolken

42. SG: Secretariaat-generaal

43. SJ: Juridische dienst

44. TAXUD: Belastingen en Douane-unie

45. TRADE: Handel

1 “De instellingen van de Unie zijn: het Europees Parlement, de Europese Raad, de Raad, de Europese Commissie (hierna “de Commissie” te noemen), het Hof van Justitie van de Europese Unie, de Europese Centrale Bank, de Rekenkamer.”

2 “Tenzij in dit Statuut anders is aangegeven, zijn: a) de Europese dienst voor extern optreden (hierna “EDEO” genoemd), b) het Europees Economisch en Sociaal Comité, c) het Comité van de Regio’s, d) de Europese ombudsman, en e) de Europees Toezichthouder voor gegevensbescherming voor de toepassing van dit Statuut gelijkgesteld met de instellingen van de Unie.”

3 “Deze definitie is ook van toepassing op de personen die zijn aangesteld door de organen van de Unie, op wie dit Statuut van toepassing is krachtens de besluiten waarbij zij zijn opgericht (hierna “organen” te noemen). Verwijzingen in dit Statuut naar de instellingen zijn ook van toepassing op de organen, tenzij in dit Statuut anders is bepaald.”

4 Zie artikel 187 VWEU.

5 De begrotingsgegevens (die elk jaar met de ontwerpbegroting aan de begrotingsautoriteit worden overgelegd — Werkdocument, delen II en III) bevatten een overzicht van het aantal arbeidscontractanten dat bij de EU werkzaam is op het moment dat de ontwerpbegroting wordt ingediend (onder wie de arbeidscontractanten die zijn aangeworven met behulp van bestemmingsontvangsten), dat wil zeggen het overzicht per 1 april van het jaar N-1 (waarbij N het jaar van de ontwerpbegroting is), de uitvoering van de begroting in het jaar N-2 en de kredietaanvragen met ramingen in voltijdequivalenten (vte) voor het jaar N. Dat verklaart dus eventuele verschillen in het aantal arbeidscontractanten tussen verschillende gegevensbronnen. Aangezien verschillende begrotingsonderdelen kredieten voor extern personeel omvatten zonder dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende categorieën extern personeel, bevatten de begrotingscijfers een zo goed mogelijke raming op basis van de meest waarschijnlijke gemiddelde kosten en de verdeling over de categorieën.

6 Zie bijlage 2 voor de lijst met de volledige namen van de directoraten-generaal, diensten en bureaus op 31 december 2022.

7 De in dit punt opgenomen gegevens hebben betrekking op personeelsleden die werkzaam waren ten tijde van de momentopname. Daarom verschillen de totaalcijfers van de gegevens in de andere hoofdstukken.

NL NL