Artikelen bij COM(2024)551 - - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)551 - . |
---|---|
document | COM(2024)551 |
datum | 20 november 2024 |
2023/0375 (COD)
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT
overeenkomstig artikel 294, lid 6, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie
over het
standpunt van de Raad over de vaststelling van een voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot intrekking van Verordening (EU) nr. 524/2013 en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2017/2394 en (EU) 2018/1724 wat betreft het stopzetten van het Europese ODR-platform
(Voor de EER relevante tekst)
1. Achtergrond
Indiening van het voorstel bij het Europees Parlement en de Raad (document COM(2023) 647 final – 2023/0375 COD): | 17 oktober 2023 |
Advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité: | 14 februari 2024 |
Standpunt van het Europees Parlement in eerste lezing: | 13 maart 2024 |
Indiening gewijzigd voorstel: | n.v.t. |
Vaststelling van het standpunt van de Raad bij gekwalificeerde meerderheid: | 19 november 2024 |
2. Doel van het voorstel van de Commissie
Het voorstel van de Commissie voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot intrekking van Verordening (EU) nr. 524/2013 en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2017/2394 en (EU) 2018/1724 wat betreft het stopzetten van het Europese ODR-platform maakt deel uit van het rationaliseringspakket, dat tot doel heeft de administratieve lasten te verminderen om het concurrentievermogen van de Europese bedrijven in stand te houden, in overeenstemming met de mededeling over het concurrentievermogen van de EU op lange termijn1.
Verordening (EU) nr. 524/2013 was vastgesteld met het oog op de oprichting van een Europees platform voor online geschillenbeslechting (hierna “het Europees ODR-platform” genoemd), waar consumenten en ondernemers uit de EU en de EER hun geschillen over onlineaankopen konden doorverwijzen naar entiteiten voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR). Het Europees ODR-platform werkte sinds 2016 als een meertalige digitale infrastructuur waar consumenten en ondernemers in onderlinge overeenstemming een ADR-entiteit kunnen verzoeken hun geschil over een onlineaankoop op te lossen. In de verordening was bepaald dat de Commissie het platform moest beheren en dat onlinebedrijven moesten voldoen aan bepaalde informatieverplichtingen op hun websites om de zichtbaarheid van het platform te vergroten. Voorts voorzag de verordening in elke lidstaat in een ODR-contactpunt met twee ODR-adviseurs. Ondanks meer dan twee miljoen bezoeken aan het Europees ODR-platform per jaar werd de doelstelling van Verordening (EU) nr. 524/2013 niet gehaald, aangezien gemiddeld slechts 200 geschillen elk jaar een ADR-entiteit bereikten en de kosten van het technisch onderhoud ervan zijn gestegen.
Doel van het voorstel van de Commissie is de ODR-verordening in te trekken en het ODR-platform stop te zetten. Overeenkomstig bijlage 7 bij de desbetreffende effectbeoordeling2 zal de stopzetting van het platform over een periode van tien jaar een besparing opleveren van 4,4 miljoen euro op de EU-begroting (jaarlijkse besparingen van 600 000 euro voor de onderhoudskosten van het platform, met mogelijk extra jaarlijkse uitgaven van 100 000 euro voor andere ontwikkelde oplossingen om consumenten door te leiden naar de juiste ADR-entiteit), met een nettovoordeel van 370 miljoen euro voor bedrijven als gevolg van de opheffing van overbodige verplichtingen.
De intrekking van de ODR-verordening doet geen afbreuk aan de beleidsdoelstellingen met betrekking tot ADR voor consumenten. De Commissie zal de lijst van ADR-entiteiten bijhouden en informatie verstrekken over verhaalsmogelijkheden voor consumenten nadat het Europees ODR-platform is stopgezet. Het voorstel van de Commissie voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 2013/11/EU betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen, alsmede de Richtlijnen (EU) 2015/2302, (EU) 2019/2161 en (EU) 2020/18283, dat momenteel in de interinstitutionele dialogen loopt, zal een rechtsgrondslag bieden voor digitale instrumenten om consumenten te informeren over passende verhaalsmogelijkheden en zal, waar nodig, andere richtlijnen waarin het Europees ODR-platform wordt genoemd, wijzigen.
3. Opmerkingen over het standpunt van de Raad
Overeenkomstig het politieke akkoord is het Commissievoorstel inhoudelijk niet gewijzigd. In plaats daarvan is het naar de juristen-vertalers doorverwezen met het oog op de volgende procedurele stappen voor de vaststelling ervan door de medewetgevers.
Het standpunt van de Raad komt volledig overeen met het oorspronkelijke Commissievoorstel. De juridische en taalkundige wijzigingen hebben geen invloed op de uitvoering van de verordening, het tijdschema ervan of de rol van de Commissie.
De Commissie kan het voorstel van de Raad derhalve goedkeuren.
4. Conclusie
De Commissie gaat akkoord met de tekst zoals aangenomen door de Raad.
1 Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s: Concurrentievermogen van de EU op lange termijn: blik op de periode na 2030, Brussel, 16 maart 2023, COM(2023) 168 final,
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52023DC0168&qid=1699953985168
2 Werkdocument van de diensten van de Commissie – verslag over de effectbeoordeling
bij het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad
tot wijziging van Richtlijn 2013/11/EU betreffende alternatieve beslechting van consumentengeschillen,
alsmede de Richtlijnen (EU) 2015/2302, (EU) 2019/2161 en (EU) 2020/1828.
https://commission.europa.eu/document/download/8be88573-0f6e-48f6-9ba4-cabbc04c3a8f_en?filename=SWD_2023_335_1_EN_impact_assessment_part1_v2.pdf
3Brussel, 17.10.2023 COM(2023) 649 final 2023/0376(COD)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32023H0120%2801%29
NL NL