Artikelen bij COM(1995)201 - Verordening (EG) nr. 1257/96 van de Raad van 20 juni 1996 betreffende humanitaire hulp - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(1995)201 - Verordening (EG) nr. 1257/96 van de Raad van 20 juni 1996 betreffende humanitaire hulp. |
---|---|
document | COM(1995)201 |
datum | 20 juni 1996 |
HOOFDSTUK I Humanitaire hulp: doelstellingen en algemene richtlijnen
Inhoudsopgave
- Artikel 1
- Artikel 2
- Artikel 3
- Artikel 4
- Artikel 5
- HOOFDSTUK II - Wijze van uitvoering van humanitaire-bijstandsmaatregelen
- Artikel 6
- Artikel 7
- Artikel 8
- Artikel 9
- Artikel 10
- Artikel 11
- Artikel 12
- Artikel 13
- HOOFDSTUK III - Procedures voor de tenuitvoerlegging van humanitaire maatregelen
- Artikel 14
- Artikel 15
- Artikel 16
- Artikel 17
- Artikel 18
Artikel 1
Artikel 2
a) het redden en behouden van mensenlevens tijdens en na acute noodsituaties en bij natuurrampen die geleid hebben tot verlies van mensenlevens, tot lichamelijk, geestelijk of moreel lijden of tot aanzienlijke materiële schade;
b) het verlenen, door middel van gerichte acties of algemene programma's, van de noodzakelijke bijstand of hulp aan bevolkingsgroepen die getroffen zijn door langdurige crisissituaties die ontstaan zijn als gevolg van met name conflicten of oorlogen, en geleid hebben tot dezelfde effecten als onder a) genoemd, in het bijzonder wanneer blijkt dat deze bevolkingsgroepen niet geholpen kunnen worden door hun eigen autoriteiten of wanneer er sprake is van afwezigheid van enig gezag;
c) het uitvoeren van maatregelen die gericht zijn op het vergemakkelijken of mogelijk maken van vrije toegang tot de personen voor wie de hulp bestemd is of van vrije doorgang voor de hulpgoederen;
d) het uitvoeren van spoedherstel- en wederopbouwmaatregelen die ten doel hebben te vergemakkelijken dat de hulp de plaats van bestemming bereikt, te voorkomen dat de gevolgen van de crisis verergeren, en de getroffen bevolkingsgroepen te helpen opnieuw een minimum aan zelfvoorziening op te bouwen;
e) een oplossing te vinden voor verplaatsingen van bevolkingsgroepen (vluchtelingen, ontheemden in eigen land, gerepatrieerden) die het gevolg zijn van natuurrampen of door menselijk toedoen ontstane rampen, alsmede het uitvoeren van repatriëringsmaatregelen en het verlenen van hulp aan ontheemden bij het opbouwen van een bestaan in hun land van herkomst;
f) het bewerkstelligen van een goede voorbereiding op dreigende rampen of vergelijkbare uitzonderlijke omstandigheden, alsmede het opzetten van een geschikt systeem voor tijdige waarschuwing en interventie;
g) het uitvoeren van maatregelen ter bescherming van de slachtoffers van conflicten of vergelijkbare uitzonderlijke omstandigheden.
Artikel 3
Voorts kunnen uitgaven worden gefinancierd die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van de humanitaire maatregelen, met inbegrip van uitgaven in verband met de zichtbaarheid van de hulp.
Artikel 4
- voorbereidend onderzoek in verband met haalbaarheid, toezicht en evaluatie van de humanitaire maatregelen;
- opleiding en onderzoek van algemene aard in verband met humanitaire hulp;
- maatregelen ter versterking van de cooerdinatie met de Lid-Staten, andere als donor optredende derde landen, internationale humanitaire organisaties en instellingen en niet-gouvernementele organisaties;
- technische bijstand die noodzakelijk is voor de tenuitvoerlegging van humanitaire projecten, met inbegrip van uitwisseling van technische kennis en ervaring tussen Europese humanitaire organisaties en instanties onderling en tussen deze organisaties en instellingen en die uit derde landen;
- op het Europese publiek en dat van derde landen gerichte voorlichting en bewustmaking om de bekendheid met humanitaire problemen te vergroten.
Artikel 5
HOOFDSTUK II - Wijze van uitvoering van humanitaire-bijstandsmaatregelen
Artikel 6
Artikel 7
a) zij hebben in hun land van oorsprong een juridisch erkende status als zelfstandige organisatie zonder winstoogmerk;
b) zij hebben hun hoofdkantoor in een Lid-Staat van de Gemeenschap; bij wijze van uitzondering kan het hoofdkantoor ook in een derde land gevestigd zijn.
2. Om vast te stellen of een NGO voor communautaire financiering in aanmerking komt, wordt gelet op de volgende punten:
a) haar capaciteiten op het gebied van administratief en financieel beheer;
b) haar technische en logistieke mogelijkheden met betrekking tot de beoogde actie;
c) haar ervaring op het terrein van humanitaire hulp;
d) de resultaten van door de betrokken NGO uitgevoerde acties, met name die welke met communautaire financiering tot stand zijn gekomen;
e) haar bereidheid om indien nodig deel te nemen aan het cooerdinatiesysteem dat in het kader van een humanitaire hulpactie is opgezet;
f) haar vermogen tot samenwerking met op humanitair gebied actieve organisaties in de betrokken derde landen;
g) of zij met de Gemeenschap een kader-partnerschapsovereenkomst voor humanitaire hulp heeft gesloten.
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 10
Artikel 11
2. Hulp wordt slechts verleend aan de in de artikelen 7, 8 en 9 bedoelde organisaties indien deze zich ertoe verbinden de voorwaarden voor toewijzing en tenuitvoerlegging die hun door de Commissie worden medegedeeld na te leven.
Artikel 12
Artikel 13
2. Hiertoe verlenen de Lid-Staten de Commissie alle nodige bijstand en verstrekken zij haar onder meer alle noodzakelijke inlichtingen.
HOOFDSTUK III - Procedures voor de tenuitvoerlegging van humanitaire maatregelen
Artikel 14
2. Besluiten met betrekking tot de tenuitvoerlegging van algemene humanitaire-hulpprogramma's worden vastgesteld volgens de procedure van artikel 15.
Artikel 15
2. Met betrekking tot de besluiten bedoeld in artikel 14, lid 2, dient de vertegenwoordiger van de Commissie bij het comité een ontwerp in voor de vast te stellen maatregelen. Het comité brengt over dit ontwerp advies uit binnen een termijn die de voorzitter, rekening houdende met de urgentie van de materie, kan vaststellen; indien noodzakelijk wordt tot stemming overgegaan.
Het advies wordt in de notulen opgenomen; iedere Lid-Staat kan bovendien verzoeken dat zijn standpunt in de notulen wordt opgenomen. De Commissie houdt met het advies van het comité zoveel mogelijk rekening. Zij licht het comité in over de wijze waarop zij het advies in aanmerking heeft genomen.
3. Eenmal per jaar wordt aan de hand van een presentatie van de vertegenwoordiger van de Commissie van gedachten gewisseld over de grote lijnen van de in het komende jaar te voeren humanitaire actie.
Onderwerp van de besprekingen tussen de Commissie en de Lid-Staten in dit kader zijn de toe te kennen prioriteiten voor de humanitaire actie van de Gemeenschap, de algemene problematiek met betrekking tot de cooerdinatie van humanitaire hulpacties van de Gemeenschap en de Lid-Staten alsmede alle algemene of specifieke vraagstukken met betrekking tot de bijstand van de Gemeenschap op dit gebied.
4. De Commissie stelt het comité op de hoogte van door haar goedgekeurde humanitaire maatregelen en projecten; zij vermeldt hierbij het bedrag, de aard, het begunstigde land en de met de tenuitvoerlegging belaste partner.
Artikel 16
Artikel 17
Artikel 18
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke Lid-Saat.