Artikelen bij COM(1998)586 - Juridische aspecten van de elektronische handel in de interne markt - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(1998)586 - Juridische aspecten van de elektronische handel in de interne markt. |
---|---|
document | COM(1998)586 |
datum | 8 juni 2000 |
Inhoudsopgave
- HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN
- Artikel 1 - Doel en toepassingsgebied
- Artikel 2 - Definities
- Artikel 3 - Interne Markt
- HOOFDSTUK II - BEGINSELEN
- AFDELING 1 - VESTIGINGS- EN INFORMATIEREGELING
- Artikel 4 - Geen voorafgaande vergunning
- Artikel 5 - Te verstrekken algemene informatie
- Artikel 6 - Te verstrekken informatie
- Artikel 7 - Ongevraagde commerciële communicatie
- Artikel 8 - Gereglementeerde beroepen
- AFDELING 3 - CONTRACTEN LANGS ELEKTRONISCHE WEG
- Artikel 9 - Behandeling van contracten langs elektronische weg
- Artikel 10 - Te verstrekken informatie
- Artikel 11 - Tijdstip van sluiting van het contract
- AFDELING 4 - AANSPRAKELIJKHEID VAN TUSSENPERSONEN
- Artikel 12 - Doorgeefluik ("mere conduit")
- Artikel 13 - "Caching" geheten wijze van opslag
- Artikel 14 - "Host"-diensten
- Artikel 15 - Geen verplicht toezicht
- HOOFDSTUK III - TENUITVOERLEGGING
- Artikel 16 - Gedragscodes
- Artikel 17 - Buitengerechtelijke geschillenregelingen
- Artikel 18 - Beroep op rechterlijke instanties
- Artikel 19 - Samenwerking tussen autoriteiten
- Artikel 20 - Elektronische wegen
- Artikel 21 - Sancties
- HOOFDSTUK IV - UITSLUITINGEN VAN HET TOEPASSINGSGEBIED EN AFWIJKINGEN
- Artikel 22 - Uitsluitingen van het toepassingsgebied en afwijkingen
- HOOFDSTUK V - RAADGEVEND COMITÉ EN SLOTBEPALINGEN
- Artikel 23 - Comité
- Artikel 24 - Heronderzoek
- Artikel 25 - Omzetting
- Artikel 26 - Inwerkingtreding
- Artikel 27 - Adressaten
HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 - Doel en toepassingsgebied
2. Voor zover voor de verwezenlijking van de in lid 1 genoemde doelstelling nodig, brengt deze richtlijn de nationale bepalingen die op de diensten van de informatiemaatschappij van toepassing zijn en betrekking hebben op de regeling betreffende de interne markt, de vestiging van de dienstverleners, de commerciële communicatie, langs elektronische weg gesloten contracten, de aansprakelijkheid van tussenpersonen, gedragscodes, de buitengerechtelijke geschillenbeslechting, het beroep op rechterlijke instanties en de samenwerking tussen lidstaten, nader tot elkaar.
3. Deze richtlijn vormt een aanvulling op het communautaire recht dat op de diensten van de informatiemaatschappij van toepassing is, en laat het huidige niveau, dat door communautaire rechtsinstrumenten, met inbegrip van die welke voor de werking van de interne markt, voor de bescherming van de volksgezondheid en de consument is vastgesteld, onverlet.
Artikel 2 - Definities
a) 'diensten van de informatiemaatschappij': elke dienst die normaal tegen vergoeding op afstand, langs elektronische weg, en op individueel verzoek van de afnemer van diensten wordt verricht.
In deze definitie wordt verstaan onder:
- 'op afstand': een dienst die wordt geleverd zonder dat de partijen gelijktijdig aanwezig zijn;
- 'langs elektronische weg': een dienst die wordt verzonden en ontvangen via elektronische apparatuur voor de verwerking, met inbegrip van digitale compressie, en de opslag van gegevens, en die geheel per draad, per radio, via optische of via andere elektromagnetische middelen wordt verzonden, doorgeleid en ontvangen;
- 'op individueel verzoek van de afnemer van diensten': een dienst die op individueel verzoek via de transmissie van gegevens wordt geleverd.
b) 'dienstverlener': iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die een dienst van de informatiemaatschappij levert;
c) 'gevestigde dienstverlener': dienstverlener die voor onbepaalde tijd vanuit een duurzame vestiging daadwerkelijk een economische activiteit uitoefent. De aanwezigheid en het gebruik van technische middelen en technologieën die voor het leveren van de dienst worden gebruikt, vormen geen vestiging van de dienstverlener;
d) 'afnemer van de dienst': iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die, al dan niet in de uitoefening van zijn beroep, gebruik maakt van een dienst van de informatiemaatschappij, met name om informatie te zoeken of om deze toegankelijk te maken;
e) 'commerciële communicatie': alle vormen van communicatie die zijn bestemd voor de rechtstreekse of onrechtstreekse verkoopbevordering van goederen of diensten, dan wel voor de bevordering van het imago van een onderneming organisatie of persoon die een activiteit op commercieel, industrieel of ambachtelijk vlak of een vrij beroep uitoefent. Niet tot commerciële communicatie als zodanig behoren:
- adresgegevens die rechtstreeks toegang geven tot de activiteit van een onderneming, organisatie of persoon, met name een domeinnaam of een 'e-mail'-adres,
- communicatie over goederen of diensten of over het imago van een onderneming, organisatie of persoon, die onafhankelijk daarvan, in het bijzonder zonder financiële tegenprestatie, is uitgewerkt;
f) 'gecoördineerd gebied': de vereisten die van toepassing zijn op de dienstverleners op het gebied van de informatiemaatschappij en op de diensten van de informatiemaatschappij.
Artikel 3 - Interne Markt
2. De lidstaten mogen niet om redenen betreffende het in deze richtlijn gecoördineerde gebied het vrije verkeer van diensten van de informatiemaatschappij die uit een andere lidstaat afkomstig zijn, beperken.
3. Lid 1 is slechts van toepassing op de bepalingen van de artikelen 9, 10 en 11 voor zover de wetgeving van de lidstaat ingevolge zijn bepalingen van internationaal privaatrecht van toepassing is.
HOOFDSTUK II - BEGINSELEN
AFDELING 1 - VESTIGINGS- EN INFORMATIEREGELING
Artikel 4 - Geen voorafgaande vergunning
2. Lid 1 laat de vergunningstelsels onverlet die niet specifiek en uitsluitend op de diensten van de informatiemaatschappij betrekking hebben, of die door Richtlijn 97/13/EG van het Europees Parlement en de Raad (18) worden bestreken.
Artikel 5 - Te verstrekken algemene informatie
a) de naam van de dienstverlener:
b) het adres waar de dienstverlener gevestigd is;
c) de adresgegevens die een snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met de dienstverlener mogelijk maken, met inbegrip van diens 'e-mail'-adres;
d) wanneer een dienstverlener in een handelsregister is ingeschreven, het register waar deze is ingeschreven en diens inschrijvingsnummer in dat register;
e) wanneer een activiteit aan een vergunningstelsel is onderworpen, de activiteiten waarvoor de dienstverlener vergunning heeft gekregen en de adresgegevens van de autoriteit welke die vergunning heeft verleend;
f) wat geregelementeerde beroepen betreft:
- de orde van het beroep of een soortgelijke instelling waarbij de dienstverlener is ingeschreven, wanneer hij bij een dergelijke orde of instelling is ingeschreven;
- de beroepstitel die in de lidstaat van vestiging wordt toegekend, de beroepsregels die in de lidstaat van vestiging van toepassing zijn en de lidstaten waar regelmatig diensten van de informatiemaatschappij worden verleend;
g) wanneer de dienstverlener een aan de BTW onderworpen activiteit uitoefent, het BTW-nummer waaronder deze bij de belastingdienst is geregistreerd.
2. De lidstaten bepalen in hun wetgeving dat de prijs van de diensten van de informatiemaatschappij nauwkeurig en ondubbelzinnig moet worden aangeduid.
AFDELING 2 COMMERCIËLE COMMUNICATIE
Artikel 6 - Te verstrekken informatie
a) de commerciële communicatie moet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn;
b) de natuurlijke persoon of de rechtspersoon voor wiens rekening de commerciële communicatie geschiedt, moet duidelijk te identificeren zijn;
c) wanneer verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals kortingen, premies en geschenken, worden toegestaan, moeten zij duidelijk als zodanig herkenbaar zijn, terwijl de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, gemakkelijk te vervullen moeten zijn en nauwkeurig en ondubbelzinnig moeten worden voorgesteld;
d) wanneer verkoopbevorderende wedstrijden en spelen worden toegestaan, moeten zij duidelijk als zodanig herkenbaar zijn, terwijl de deelnemingsvoorwaarden gemakkelijk te vervullen moeten zijn en nauwkeurig en ondubbelzinnig moeten worden voorgesteld.
Artikel 7 - Ongevraagde commerciële communicatie
Artikel 8 - Gereglementeerde beroepen
2. De lidstaten en de Commissie stimuleren de beroepsverenigingen en-organisaties gedragscodes op communautair niveau op te stellen om aan te geven welke informatie in overeenstemming met de in lid 1 bedoelde regels voor de verlening van diensten van de informatiemaatschappij mag worden gegeven.
3. Wanneer het voor een goede werking van de interne markt en met het oog op de op Gemeenschapsniveau toepasselijke gedragscodes nodig is, kan de Commissie, overeenkomstig de procedure in artikel 23, de in lid 2 bedoelde informatie specificeren.
AFDELING 3 - CONTRACTEN LANGS ELEKTRONISCHE WEG
Artikel 9 - Behandeling van contracten langs elektronische weg
2. De lidstaten kunnen bepalen dat lid 1 op onderstaande contracten niet van toepassing is:
a) contracten waarvoor de tussenkomst van een notaris nodig is,
b) contracten die om geldig te zijn bij een overheidsinstantie moeten worden geregistreerd,
c) contracten die tot het familierecht behoren,
d) contracten die tot het erfrecht behoren.
3. De in lid 2 vervatte lijst van categorieën contracten kan overeenkomstig de procedure van artikel 23 door de Commissie worden gewijzigd.
4. De lidstaten verstrekken de Commissie de volledige lijst van categorieën contracten die onder de in lid 2 bedoelde afwijkingen zijn begrepen.
Artikel 10 - Te verstrekken informatie
a) de verschillende voor de sluiting van het contract te volgen etappes,
b) het al dan niet archiveren van het contract wanneer het is gesloten, en de toegankelijkheid ervan,
c) de middelen om manipulatiefouten te corrigeren.
2. De lidstaten bepalen in hun wetgeving dat de verschillende, voor het sluiten van een contract langs elektronische weg te volgen etappes, zodanig moeten worden vastgesteld dat een volledige en weloverwogen instemming van de partijen kan worden gewaarborgd.
3. De lidstaten bepalen in hun wetgeving dat, tenzij de partijen als beroepsbeoefenaren anderszins zijn overeengekomen, de dienstverleners de eventueel voor hen geldende gedragscodes en de adresgegevens waar lang elektronische weg toegang tot deze codes mogelijk is, moeten aangeven.
Artikel 11 - Tijdstip van sluiting van het contract
a) het contract wordt gesloten wanneer de afnemer van de dienst:
- van de dienstverlener langs elektronische weg het bewijs van ontvangst van de akkoordverklaring van de afnemer van de dienst heeft ontvangen, en
- de ontvangst van het bewijs van ontvangst heeft bevestigd;
b) het ontvangstbewijs wordt geacht te zijn ontvangen en de bevestiging wordt geacht te zijn gedaan, wanneer deze voor de partijen tot wie zij zijn gericht, toegankelijk zijn;
c) het ontvangstbewijs van de dienstverlener en de bevestiging van de afnemer moeten zo spoedig mogelijk worden verzonden.
2. De lidstaten bepalen in hun wetgeving dat, tenzij de partijen als beroepsbeoefenaren handelende anders zijn overeengekomen, de dienstverlener de afnemer van de dienst passende middelen ter beschikking moet stellen welke deze laatste in staat stellen zijn manipulatiefouten te weten te komen en deze te herstellen.
AFDELING 4 - AANSPRAKELIJKHEID VAN TUSSENPERSONEN
Artikel 12 - Doorgeefluik ("mere conduit")
a) niet degene is van wie de informatie stamt,
b) de afnemer van de doorgeven informatie niet heeft geselecteerd, en
c) de doorgegeven informatie niet heeft geselecteerd en gewijzigd.
2. De in lid 1 bedoelde activiteiten inzake transmissie en toegangverlening omvatten de automatische, tussentijdse en voorlopige opslag van de doorgegeven informatie, voor zover deze opslag uitsluitend de transmissie van berichten op het netwerk dient en de duur ervan de tijd die redelijkerwijs voor transmissie nodig is, niet overschrijdt.
Artikel 13 - "Caching" geheten wijze van opslag
a) de dienstverlener de informatie niet wijzigt,
b) de dienstverlener de toegangsvoorwaarden voor de informatie naleeft,
c) de dienstverlener de regels naleeft betreffende de bijwerking van de informatie, die in overeenstemming met de bedrijfstaknormen zijn aangegeven,
d) de dienstverlener niet de aan de bedrijfstaknormen beantwoordende technologie voor het verkrijgen van gegevens over het gebruik van de informatie wijzigt, en
e) de dienstverlener prompt handelt om de informatie te verwijderen of de toegang ertoe onmogelijk te maken, zodra hij daadwerkelijk kennis heeft genomen van een van de volgende feiten:
- de informatie is van de plaats waar deze zich oorspronkelijk in het net bevond, verwijderd,
- de toegang tot de informatie is onmogelijk gemaakt,
- een bevoegde autoriteit heeft de verwijdering van de informatie gelast of de toegang daartoe verboden.
Artikel 14 - "Host"-diensten
a) de dienstverlener niet daadwerkelijk kennis ervan heeft dat de activiteit onwettig is en, wanneer het een schadevergoedingsvordering betreft, geen kennis heeft van feiten of omstandigheden waaruit het onwettige karakter van de activiteiten duidelijk blijkt, of
b) de dienstverlener, zodra hij bovenbedoelde kennis bezit, prompt handelt om de informatie te verwijderen of de toegang daartoe onmogelijk te maken.
2. De bepalingen van lid 1 zijn niet van toepassing wanneer de afnemer van de dienst op gezag of onder toezicht van de dienstverlener handelt.
Artikel 15 - Geen verplicht toezicht
2. Lid 1 laat iedere overeenkomstig de nationale wetgeving door de gerechtelijke autoriteiten verlangde gerichte en tijdelijke controle-activiteit onverlet, wanneer deze nodig is om de staatsveiligheid, de defensie, de openbare veiligheid te vrijwaren en om strafrechtelijke inbreuken te voorkomen, te onderzoeken, op te sporen en te vervolgen.
HOOFDSTUK III - TENUITVOERLEGGING
Artikel 16 - Gedragscodes
a) de opstelling van gedragscodes op communautair niveau door beroepsverenigingen of -organisaties, die een bijdrage beogen te leveren aan de goede toepassing van de artikelen 5 tot en met 15;
b) de indiening van ontwerp-gedragscodes op nationaal of op communautair niveau bij de Commissie, om te kunnen nagaan of zij met het communautaire recht in overeenstemming zijn;
c) de toegankelijkheid van de gedragscodes langs elektronische weg in de talen van de Gemeenschap;
d) de beroepsverenigingen of -organisaties om de lidstaten en de Commissie in kennis te stellen van evaluaties van de toepassing van hun gedragscodes en de weerslag ervan op de praktijken, gebruiken en gewoonten betreffende de elektronische handel.
2. Voor aangelegenheden die hen kunnen aangaan, worden de consumentenverenigingen bij het opstellings- en tenuitvoerleggingsproces van de in het kader van lid 1, onder a), opgestelde gedragscodes, betrokken.
Artikel 17 - Buitengerechtelijke geschillenregelingen
2. De lidstaten zien erop toe dat de organen voor de buitengerechtelijke beslechting van consumentengeschillen, met inachtneming van het Gemeenschapsrecht de beginselen van onafhankelijkheid, transparantie, hoor en wederhoor, doeltreffendheid van de procedure, wettigheid van de beslissing, vrijheid van de partijen en vertegenwoordiging toepassen.
3. De lidstaten moedigen de organen voor de buitengerechtelijke beslechting van geschillen aan de Commissie van de beslissingen die zij ten aanzien van de diensten van de informatiemaatschappij nemen en van alle andere informatie over de praktijk, het gebruik en de gewoonten betreffende de elektronische handel in kennis te stellen.
Artikel 18 - Beroep op rechterlijke instanties
2. Handelingen die in strijd zijn met de nationale bepalingen waarbij de artikelen 5 tot en met 15 van deze richtlijn worden omgezet en die afbreuk doen aan de belangen van de consument, vormen een inbreuk in de zin van artikel 1, lid 2, van Richtlijn 98/27/EG van het Europees Parlement en de Raad (19).
Artikel 19 - Samenwerking tussen autoriteiten
2. De lidstaten zien erop toe dat hun bevoegde autoriteiten samenwerken met de nationale autoriteiten van de andere lidstaten en wijzen daartoe een contactpersoon aan, wiens adresgegevens zij aan de andere lidstaten en aan de Commissie mededelen.
3. De lidstaten verstrekken zo spoedig mogelijk de door een autoriteit van een andere lidstaat of door de Commissie gevraagde bijstand en gegevens, waarvoor eveneens geëigende elektronische wegen kunnen worden gebruikt.
4. De lidstaten richten binnen hun overheidsapparaat langs elektronische weg toegankelijke contactpunten in, tot welke de afnemers van de dienst en de dienstverleners zich kunnen richten om:
a) over hun contractuele rechten en plichten informatie te verkrijgen,
b) de adresgegevens te verkrijgen van de autoriteiten, organisaties of verenigingen waar de afnemers van de dienst informatie over hun rechten kunnen verkrijgen of waar zij klachten kunnen indienen, en
c) bij geschillen bijstand te genieten.
5. De lidstaten zien erop toe dat hun bevoegde autoriteiten de Commissie in kennis stellen van de administratieve en gerechtelijke beslissingen die op hun grondgebied worden genomen bij geschillen in verband met diensten van de informatiemaatschappij en over de praktijken, gebruiken of gewoonten betreffende de elektronische handel.
6. De wijze van de in de leden 2 tot en met 5 bedoelde samenwerking tussen de nationale autoriteiten, wordt overeenkomstig de procedure van artikel 23 door de Commissie nader bepaald.
7. De lidstaten kunnen de Commissie verzoeken met spoed het in artikel 23 bedoelde comité bijeen te roepen om moeilijkheden bij de toepassing van artikel 3, lid 1, te onderzoeken.
Artikel 20 - Elektronische wegen
Artikel 21 - Sancties
HOOFDSTUK IV - UITSLUITINGEN VAN HET TOEPASSINGSGEBIED EN AFWIJKINGEN
Artikel 22 - Uitsluitingen van het toepassingsgebied en afwijkingen
a) op belastinggebied,
b) op het gebied dat wordt bestreken door Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad (20),
c) op de in bijlage I genoemde diensten van de informatiemaatschappij. De lijst van diensten kan door de Commissie worden gewijzigd overeenkomstig de procedure van artikel 23.
2. Artikel 3 van deze richtlijn is niet van toepassing op de in bijlage II genoemde gebieden.
3. In afwijking van artikel 3, lid 2, en zonder afbreuk te doen aan gerechtelijke maatregelen mogen met inachtneming van het communautaire recht de bevoegde autoriteiten van de lidstaten maatregelen nemen ter beperking van het vrije verkeer in een dienst van de informatiemaatschappij waaronder de volgende bepalingen:
a) de maatregelen moeten:
i) noodzakelijk zijn wegens een van de volgende redenen:
- de openbare orde, met name de bescherming van minderjarigen, of de bestrijding van het aanzetten tot haat wegens ras, geslacht, godsdienst of nationaliteit,
- de bescherming van de volksgezondheid,
- de openbare veiligheid,
- de bescherming van de consument;
ii) worden genomen ten aanzien van een dienst van de informatiemaatschappij die een inbreuk maakt op de in punt i) genoemde doelstellingen of die een ernstig gevaar voor een inbreuk op die doelstellingen vormt;
iii) aan deze doelstellingen evenredig zijn;
b) de lidstaat heeft vooraf:
- aan de in artikel 3, lid 1, bedoelde lidstaat verzocht maatregelen te nemen en deze laatste heeft geen of ontoereikende maatregelen genomen;
- de Commissie en de lidstaat waar de dienstverlener is gevestigd, kennis gegeven van zijn voornemen dergelijke maatregelen te nemen;
c) de lidstaten kunnen in hun wetgeving bepalen dat in geval van urgentie de onder b) genoemde voorwaarden niet van toepassing zijn. In dat geval moeten de maatregelen op zo kort mogelijke termijn de Commissie en de lidstaat waar de dienstverlener is gevestigd, ter kennis worden gebracht met opgaaf van de redenen waarom de lidstaat van oordeel is dat het om een urgentie situatie gaat;
d) de Commissie kan een uitspraak doen over de verenigbaarheid van de maatregelen met het communautaire recht. In geval van een negatieve beslissingen dient de lidstaat zich ervan te onthouden de beoogde maatregelen te nemen of trekt deze de genomen maatregelen ten spoedigste in.
HOOFDSTUK V - RAADGEVEND COMITÉ EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 23 - Comité
De vertegenwoordiger van de Commissie legt aan het comité een ontwerp voor van de te nemen maatregelen. Het comité brengt binnen een termijn die de voorzitter kan vaststellen naar gelang van de urgentie van de materie, advies uit over dit ontwerp, zo nodig door middel van een stemming.
Het advies wordt in de notulen opgenomen; voorts heeft iedere lidstaat het recht te verzoeken dat zijn standpunt in de notulen wordt opgenomen.
De Commissie houdt zoveel mogelijk rekening met het door het comité uitgebrachte advies. Zij brengt het comité op de hoogte van de wijze waarop zij rekening heeft gehouden met zijn advies.
Artikel 24 - Heronderzoek
Artikel 25 - Omzetting
Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar de onderhavige richtlijn verwezen of wordt hiernaar verwezen bij de officiële bekendmaking van die bepalingen. De regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.
Artikel 26 - Inwerkingtreding
Artikel 27 - Adressaten
(1) PB L 144 van 4.6.1997, blz. 19.
(2) PB L 213 van 30.7.1998, blz. 9.
(3) PB L 24 van 30.1.1998, blz. 1.
(4) PB L 19 van 24.1.1989, blz. 16.
(5) COM(1998) 297 def. van 13.5.1998.
(6) PB L 95 van 21.4.1993, blz. 29.
(7) PB L 250 van 19.9.1984, blz. 17.
(8) PB L 290 van 23.10.1997, blz. 18.
(9) PB L 42 van 12.2.1987, blz. 48.
(10) PB L 101 van 1.4.1998, blz. 17.
(11) PB L 158 van 23.6.1990, blz. 59.
(12) PB L 80 van 18.3.1998, blz. 27.
(13) PB L 115 van 17.4.1998, blz. 31.
(14) COM(1998) 50 def.
(15) PB L 220 van 29.7.1989, blz. 1.
(16) PB L 278 van 11.11.1993, blz. 1.
(17) PB L 285 van 17.10.1997, blz. 1.
(18) PB L 117 van 7.5.1997, blz. 15.
(19) PB L 166 van 11.6.1998, blz. 51.
(20) PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31.
BIJLAGE I
NIET ONDER DE RICHTLIJN VALLENDE ACTIVITEITEN
De in artikel 22, lid 1, bedoelde, niet onder deze richtlijn begrepen diensten van de informatiemaatschappij:
- activiteiten van notarissen,
- de vertegenwoordiging en verdediging van een cliënt in rechte,
- gokspelen, met uitzondering van die welke commerciële communicatie ten doel hebben.
BIJLAGE II
AFWIJKINGEN VAN ARTIKEL 3
In artikel 22, lid 2, bedoelde gebieden waarop artikel 3 niet van toepassing is:
- auteursrechten, naburige rechten, rechten bedoeld in Richtlijn 87/54/EEG (1) en in Richtlijn 96/9/EG (2)alsmede industriële-eigendomsrechten,
- de uitgifte van elektronisch geld door instellingen waarvoor de lidstaten een van de in artikel 7, lid 1, van Richtlijn . . ./. . ./EG (3) bedoelde afwijkingen hebben toegepast,
- artikel 44, lid 2, van Richtlijn 85/611/EEG (4),
- artikel 30 en titel IV van Richtlijn 92/49/EEG (5), titel IV van Richtlijn 92/96/EEG (6), artikelen 7 en 8 van Richtlijn 88/357/EEG (7) en artikel 4 van Richtlijn 90/619/EEG (8),
- contractuele verplichtingen betreffende door de consumenten gesloten contracten,
- ongevraagde commerciële communicatie per e-mail of via gelijkwaardige individuele communicatie.
(1) Richtlijn 87/54/EEG van de Raad van 16 december 1986 betreffende de rechtsbescherming van topografieën van halfgeleiderprodukten, PB L 24 van 27.1.1987, blz. 36.
(2) Richtlijn 96/9/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 1996 betreffend de rechtsbescherming van databanken (de"databanken"-richtlijn), PB L 77 van 27.3.1996, blz. 20.
(3) Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad [betreffende de toegang tot de uitoefening van en het bedrijfseconomisch toezicht op de werkzaamheden van instellingen voor elektronisch geld], PB C 317 van 15.10.1998, blz. 7.
(4) Richtlijn 85/611/EEG van de Raad van 20 december 1985 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's); PB L 375 van 31.12.1985, blz. 3, laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 95/26/EG van het Europees Parlement en de Raad, PB L 108 van 18.7.1995, blz. 7.
(5) Richtlijn 92/49/EEG van de Raad van 18 juni 1992 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende het directe verzekeringsbedrijf, met uitzondering van de levensverzekeringsbranche, en houdende wijziging van de Richtlijnen 73/239/EEG en 88/357/EEG (derde richtlijn 'schadeverzekering'), PB L 228 van 11.8.1992, blz. 1, gewijzigd bij Richtlijn 95/26/EG.
(6) Richtlijn 92/96/EEG van de Raad van 10 november 1992 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende het directe levensverzekeringsbedrijf en tot wijziging van de Richtlijnen 79/267/EEG en 90/619/EEG (Derde levensverzekeringsrichtlijn, PB L 360 van 9.12.1992, blz. 1, gewijzigd bij Richtlijn 95/26/EG.
(7) Tweede Richtlijn 88/357/EEG van de Raad van 22 juni 1988 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende het directe verzekeringsbedrijf, met uitzondering van de levensverzekeringsbranche, tot vaststelling van bepalingen ter bevordering van de daadwerkelijke uitoefening van het vrij verrichten van diensten en houdende wijziging van Richtlijn 73/239/EEG, PB L 172 van 4.7.1988, blz. 1, gewijzigd bij Richtlijn 92/49/EEG.
(8) Richtlijn 90/619/EEG van de Raad van 8 november 1990 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende het directe levensverzekeringsbedrijf, tot vaststelling van de bepalingen ter bevordering van de daadwerkelijke uitoefening van het vrij verrichten van diensten en houdenden wijziging van Richtlijn 79/267/EEG, PB L 330 van 29.11.1990, blz. 50, gewijzigd bij Richtlijn 92/96/EEG.