Artikelen bij COM(2001)163 - Verslag van de Commissie over het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Avis juridique important

|
52001DC0163

Mededeling van de Commissie aan de Raad betreffende het Verslag van de Commissie over het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk /* COM/2001/0163 def. */


MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD betreffende het Verslag van de Commissie over het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk

1. Verordening (EG) nr. 2062/94 van de Raad van 18 juli 1994 tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk, als gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1643/95 van de Raad van 29 juni 1995, bevat in artikel 23 een herzieningsclausule. Deze bepaalt dat uiterlijk vijf jaar na haar inwerkingtreding deze verordening op basis van een verslag van de Commissie, zo nodig vergezeld van een voorstel, en na raadpleging van het Europees Parlement, door de Raad aan een heronderzoek wordt onderworpen, dat zich ook uitstrekt tot noodzakelijk gebleken nieuwe taken voor het Agentschap. Overeenkomstig artikel 24 is Verordening (EG) nr. 2062/94 op 9 september 1994 in werking getreden en het hierboven vermelde heronderzoek moest bijgevolg eind 1999 zijn voltooid.

PB L 216 van 20.8.1994, blz. 1.

PB L 156 van 7.7.1995, blz. 1.

2. Artikel 8 van Verordening (EG) nr. 2062/94 richt een raad van bestuur op. Rekening houdend met de toetreding van Oostenrijk, Finland en Zweden, heeft Verordening (EG) nr. 1643/95 van 29 juni 1995 de samenstelling van de raad van bestuur aangepast.

Ingevolge het besluit van de Raad van 5 oktober 1995 betreffende de benoeming van de gewone leden en de plaatsvervangende leden van de raad van bestuur van het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk heeft de raad van bestuur zijn eerste vergadering op 25 en 26 oktober 1995 gehouden.

3. Overeenkomstig artikel 11 van Verordening (EG) nr. 2062/94 staat het Agentschap onder leiding van een directeur die door de raad van bestuur op voorstel van de Commissie voor een periode van vijf jaar wordt benoemd. De directeur is de officiële vertegenwoordiger van het Agentschap en is aan de raad van bestuur verantwoording schuldig voor zijn activiteiten (artikel 11 van Verordening (EG) nr. 2062/94). De directeur werd op 3 juli 1996 benoemd en trad in september 1996 in functie.

Gezien de aan de directeur krachtens artikel 11 toegekende essentiële verantwoordelijkheden voor de werking van het Agentschap, moet rekening worden gehouden met het feit dat het Agentschap pas volledig operationeel is geworden na de benoeming en de indiensttreding van de directeur.

4. Aangezien het Agentschap pas na september 1996 volledig operationeel is geworden, deelt de Commissie de Raad mee dat het niet mogelijk is geweest het vereiste verslag op te stellen binnen de in artikel 23 van de verordening vastgestelde termijn, aangezien het niet mogelijk was de nodige informatie, met name die vóór 1996, te verkrijgen. Verder zou de Commissie haar verslag willen opstellen uitgaande van een volledige periode van 5 jaar van volledige werking van het Agentschap. Dat zou de Commissie in staat stellen de doeltreffendheid en doelmatigheid van het Agentschap te beoordelen en zo nodig een herziening van de verordening voor te stellen.

5. Bovendien is de Commissie voornemens als basis voor haar verslag gebruik te maken van een externe evaluatie die de raad van bestuur van het Agentschap in 2000 heeft laten uitvoeren. In 2001 zal het verslag van de Commissie, eventueel vergezeld van het in artikel 23 van Verordening (EG) nr. 2062/94 van de Raad bedoelde voorstel, voor verdere beschouwing aan de Raad worden voorgelegd.

6. In afwachting van de voltooiing van het betreffende verslag is de Commissie van mening dat de andere instellingen in kennis moeten worden gesteld van de voornaamste acties en verwezenlijkingen tijdens de oprichtingsperiode van het Agentschap. Aangezien de directeur van het Agentschap de algemene jaarverslagen overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 2062/94 aan het Europees Parlement, de Raad, de Commissie, de Rekenkamer, het Economisch en Sociaal Comité, de lidstaten en het Raadgevend Comité voor de veiligheid, de hygiëne en de gezondheidsbescherming op de arbeidsplaats heeft toegezonden, dient de Commissie nu als louter tussentijdse maatregel een voortgangsrapport over de periode 1996-2000 in, dat de voornaamste acties en verwezenlijkingen tijdens de oprichtingsperiode van het Agentschap samenvat.

Het voortgangsrapport wil niet zozeer een gedetailleerde evaluatie over de prestaties ter verwezenlijking van de doelstellingen geven als wel een algemeen overzicht van de vooruitgang die bij de operationele oprichting van het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk is geboekt. De precieze evaluatie van de prestaties en het effect van de informatieactiviteiten van het Agentschap zal aan de Raad worden voorgelegd, zodra de resultaten van de externe evaluatie beschikbaar zijn en door de Commissie zijn geanalyseerd.


BIJLAGE

VOORTGANGSRAPPORT 1996-2000

1. Inleiding

Het besluit tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk werd tijdens de Top van de Raad in oktober 1993 genomen en de Verordening betreffende het Agentschap werd op 18 juli 1994 door de Raad goedgekeurd en daarna op 29 juni 1995 gewijzigd. De raad van bestuur van het Agentschap hield zijn eerste twee vergaderingen in oktober en december 1995.

PB L 216 van 20.8.1994,blz. 1.

PB L 156 van 7.7.1995, blz. 1.

De raad van bestuur bestaat uit de sleutelpartners van de besluitvorming op het gebied van de veiligheid en de gezondheid op het werk in Europa. Vijftien leden vertegenwoordigen de regeringen van de lidstaten, 15 vertegenwoordigen de werkgeversorganisaties, 15 vertegenwoordigen de werknemersorganisaties en drie leden vertegenwoordigen de Europese Commissie. Waarnemers van de Europese sociale partners (EVV en UNICE) alsook de voorzitter en de directeur van de Stichting van Dublin zijn ook vertegenwoordigd.

Aanvankelijk was tot de benoeming van een directeur DGV van de diensten van de Commissie verantwoordelijk voor alle organisatorische regelingen in verband met de oprichting van het Agentschap en de ontwikkeling van zijn profiel en activiteiten.

De huidige directeur trad op 16 september 1996 in Bilbao in dienst.

Het eerste jaarlijkse werkprogramma van het Agentschap voor de in 1997 uit te voeren acties werd in november 1996 door de raad van bestuur goedgekeurd. Dit programma stelde vier prioritaire acties vast: oprichting en werking van het netwerk; proefproject voor het netwerk; politieke prioriteiten van het Agentschap (d.w.z. externe relaties met andere organen zoals de Commissie en de Stichting van Dublin); en de organisatorische ontwikkeling van het Agentschap.

Het Agentschap presenteerde zijn eerste vierjaarlijkse doorlopende werkprogramma 1998-2001 in september 1997. Het doorlopende werkprogramma was opgesteld uitgaande van een gestage toename van de middelen van het Agentschap over de periode tot 2001, om volledig operationeel te worden in 2000.

Het doorlopend werkprogramma is geconcentreerd rond drie hoofdactiviteitsgebieden:

Ontwikkeling van het netwerk

Het doel is alle beschikbare informatie over de veiligheid en de gezondheid op het werk via de informatietechnologie (IT) met het netwerk van het Agentschap te verbinden en ervoor te zorgen dat deze gemakkelijk toegankelijk is voor de gebruikers van de doelgroep. Dit vereist het opzetten van de IT-infrastructuur en het ontwikkelen van de expertise van het Agentschap, met name in verband met internet, met het oog op de behandeling van de relevante informatie.

Informatiedienst - communicatie van kennis

Het Agentschap moet gebruik maken van zowel zijn informatienetwerk als andere media om te voldoen aan zijn verplichtingen in verband met de verspreiding van informatie over de veiligheid en de gezondheid op het werk, als vastgesteld in de verordening. De verordening bepaalt dat het Agentschap een rol moet spelen bij de organisatie van bepaalde vormen van informatie-uitwisseling, zoals conferenties en seminars.

Informatieprojecten - ontwikkeling van kennis

Met hulp van de thematische netwerken worden door het Agentschap in partnerschap met zijn knooppunten informatieprojecten uitgevoerd, en wel via externe deskundigen voor een bijzonder thema, via studies over afzonderlijke onderwerpen of via thematische centra die zijn aangewezen voor de uitvoering van een specifieke taak voor het Agentschap.

De latere jaarlijkse werkprogramma's hadden bijgevolg vooral betrekking op de ontwikkeling van de activiteiten van het Agentschap op vier hoofdgebieden:

-het informatienetwerk - het tot stand brengen van de verbindingen

-informatieprojecten - het ontwikkelen van de kennis op het gebied van de veiligheid en de gezondheid

-informatiediensten - het uitdragen van de veiligheids- en gezondheidsboodschap

-administratieve regelingen.

Hieronder wordt aangegeven welke vooruitgang op elk van deze gebieden is geboekt.

2. Het informatienetwerk van het Agentschap

2.1. Netwerk van knooppunten

Het informatienetwerk van het Agentschap is gebaseerd op een systeem van knooppunten. Dit systeem, opgericht in 1997, heeft zich sindsdien steeds verder ontwikkeld. Deze knooppunten, bestaande uit vooraanstaande nationale gezondheids- en veiligheidsorganisaties, vertegenwoordigen het Agentschap op het niveau van de lidstaten en beheren de nationale netwerken van informatieverstrekkers in partnerschap met vertegenwoordigers van de voornaamste bij het Agentschap betrokken actoren - werknemers- en werkgeversvertegenwoordigers en regeringsorganen. Het aantal leden van het netwerk op nationaal niveau is gestaag toegenomen tot in totaal 365 eind 1999.

Vertegenwoordigers van de knooppunten en waarnemers van de Europese sociale partners komen regelmatig in Bilbao bijeen en hebben op significante wijze bijgedragen aan de opstelling en de uitvoering van de werkprogramma's van het Agentschap door het verstrekken van gegevens en informatie.

2.2. Thematische netwerkgroepen

In 1997 en 1998 heeft het Agentschap vier thematische netwerkgroepen opgericht die verantwoordelijk zijn voor het verstrekken van advies over de behandeling van specifieke aspecten van het werkprogramma. Zij bestaan uit vooraanstaande deskundigen van de 15 lidstaten, die door de knooppunten zijn aangewezen, en omvatten ook waarnemers van de sociale partners. De vier groepen bestrijken de hoofdactiviteitsgebieden van het Agentschap: monitoring van de gezondheid en veiligheid op het werk; systemen en programma's in verband met de gezondheid en veiligheid op het werk; onderzoek naar arbeid en gezondheid; en goede gezondheids- en veiligheidspraktijken. Tijdens regelmatige vergaderingen en via de uitwisseling van e-mails staan de thematische netwerkgroepen het Agentschap bij het bekijken van de geboekte vooruitgang en het plannen van de toekomstige ontwikkelingen. In 1997 resp. 1998 zijn ook twee andere groepen van deskundigen opgericht om het Agentschap bij te staan bij de ontwikkeling van zijn internet- en communicatieactiviteiten.

2.3. Thematische centra

In november 1998 keurde de raad van bestuur van het Agentschap na een aanbestedingsprocedure de oprichting van vier thematische centra goed. Door verschillende nationale expertinstellingen op het gebied van gezondheid en veiligheid met elkaar te verbinden worden thematische centra opgericht en voor vaste perioden gecontracteerd voor de uitvoering van specifieke taken in het kader van de informatieactiviteiten van het Agentschap. Zij richten zich op het verzamelen van informatie over de veiligheid en de gezondheid op het werk en op het beschikbaar en toegankelijk maken daarvan via internet. Een centrum houdt zich bezig met het brede thema van het onderzoek naar arbeid en gezondheid, terwijl de drie andere centra aspecten van goede veiligheids- en gezondheidspraktijken behandelen (spier- en skeletaandoeningen; stress op het werk; en gevaarlijke stoffen). Na een evaluatie van de activiteiten tijdens het eerste jaar van de centra, die oorspronkelijk waren opgericht voor een periode van 12 maanden, besloot de raad van bestuur in november 1999 tot verlenging van hun contracten met een extra jaar.

2.4. Externe relaties

Sinds het operationeel is geworden, heeft het Agentschap nauw samengewerkt met de verschillende voorzitterschappen van de Europese Unie, de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden, alsook met een aantal andere Europese agentschappen. Even belangrijk is dat het constructieve relaties heeft ontwikkeld met verschillende diensten van de Europese Commissie.

Bovendien heeft het Agentschap effectieve banden met de EVA-landen ontwikkeld en zijn strategie ten aanzien van de kandidaat-landen geformuleerd. Verder zijn in het veld ook netwerkcontacten met veiligheids- en gezondheidsorganisaties in Noord- en Zuid-Amerika, in Azië en het Verre Oosten ontwikkeld. Zo wordt bijvoorbeeld de nieuwsbrief van het Agentschap in het Japans vertaald. Institutionele banden met de WHO en de ILO hebben ervoor gezorgd dat relevante informatie van deze organisaties via de website van het Agentschap beschikbaar is.

3. Ontwikkeling van de veiligheids- en gezondheidsinformatie*

3.1. Informatieverslagen

De eerste informatieverslagen van het Agentschap zijn in 1998 gepubliceerd en hadden betrekking op twee belangrijke onderwerpen in verband met de gezondheid en veiligheid op het werk, als aangegeven in de verordening tot oprichting van het Agentschap:

-prioriteiten en strategieën op het gebied van de gezondheid en veiligheid op het werk in de lidstaten van de Europese Unie;

-economisch effect van de gezondheid en veiligheid op het werk in de lidstaten van de Europese Unie.

Begin 2000 heeft het Agentschap een aantal andere projectactiviteiten aangevat en verslagen gepubliceerd over 'Werkgerelateerde spier- en skeletaandoeningen van de nek en de bovenste ledematen', 'RSI-aandoeningen in de lidstaten van de EU - Resultaten van een verzoek om informatie'.

3.2. Thematische centra

Sinds 1998 oefenen de thematische netwerkgroepen en knooppunten van het Agentschap toezicht uit op de werkzaamheden van het projectpersoneel, de thematische centra en externe consultants die werken aan vier belangrijke informatieprojecten: monitoring van de gezondheid en veiligheid op het werk; systemen en programma's in verband met de gezondheid en veiligheid op het werk; onderzoek naar arbeid en gezondheid; en goede gezondheids- en veiligheidspraktijken.

De activiteiten van de thematische centra van het Agentschap omvatten:

-opstelling van een verslag 'Onderzoek naar werkgerelateerde stress';

-seminar en verslag 'Toekomstige onderzoekbehoeften en prioriteiten in verband met de gezondheid en veiligheid op het werk';

-proefproject 'Veranderende arbeidswereld';

-richtsnoeren voor de verzameling van gegevens over de informatie, evaluatie en presentatie van goede praktijken op internet;

-verslagen over de stand van zaken in verband met 'Stress op het werk', 'Gevaarlijke stoffen', 'Spier- en skeletaandoeningen'.

De voornaamste resultaten van alle vier de thematische centra betreffen de presentatie van gestructureerde informatie op internet over 'Onderzoek naar arbeid en gezondheid', 'Goede praktijken - stress op het werk', 'Goede praktijken - spier- en skeletaandoeningen', 'Goede praktijken - gevaarlijke stoffen'.

De komende publicaties in 2000 zullen betrekking hebben op kwesties zoals de onderzoekprioriteiten op het gebied van de gezondheid en veiligheid op het werk, de stand van de gezondheid en veiligheid in de Europese Unie, het voeren van gezondheids- en veiligheidscampagnes, gezondheid en veiligheid en inzetbaarheid, en gezondheid en veiligheid bij levering en marketing van producten.

Het belangrijkste instrument voor de verspreiding van informatie is echter de website van het Agentschap geweest.

4. Het uitdragen van de veiligheids- en gezondheidsboodschap

4.1. Website van het Agentschap

De website van het Agentschap, die voor het eerst in 1997 bij wijze van proef op het net is geplaatst, heeft sindsdien een sterke ontwikkeling gekend en was het middelpunt van een Europa-wijde campagne die in de laatste drie maanden van 1999 is gelanceerd met als slogan 'http://osha.eu.int - your link to safety and health at work' (uw website voor arbeidsomstandigheden).

De site, die in feite de eigen site van het Agentschap en de circa 15 door de knooppunten beheerde nationale sites samenbrengt, vormt nu een unieke multinationale en meertalige on-line-informatiebron voor zowel professionals op het gebied van gezondheid en veiligheid als het belangstellende publiek. Een nieuwe navigatiestructuur geeft niet alleen een overzicht van de rol, de activiteiten en de publicaties van het Agentschap maar stelt de bezoekers ook in staat direct Europese en nationale informatie op te vragen. De Europese wetgeving is beschikbaar in alle officiële talen van de Gemeenschap en bijna dagelijks wordt nieuwe inhoud aan de site toegevoegd. Het doel is toegang te verschaffen tot een encyclopedische hoeveelheid informatie over de gezondheid en veiligheid op het werk.

Het Agentschap heeft ook een grotere rol toegekend aan internet en andere elektronische communicatiekanalen in het dagelijkse beheer van zijn activiteiten. Het Agentschap en zijn thematische centra hebben nauw samengewerkt met de internetconsultants van het Agentschap bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen voor het publiceren van verschillende soorten informatie on-line, en er bestaan nu vergevorderde plannen voor de invoering van extranet-diensten voor de raad van bestuur van het Agentschap en de netwerkpartners in 2000. Het internetnetwerk zal in de toekomst ook verder reiken dan de Europese Unie doordat ook de USA, de kandidaat-landen en de EVA-landen bij het web-netwerk zullen worden betrokken.

Overeenkomstig de web-statistieken is het aantal hits op het web-systeem van het Agentschap sinds de lanceringscampagne sterk gestegen en in februari 2000 bedroeg het totale aantal hits meer dan 25.500 per dag.

4.2. Bewustmaking van de professionals op het gebied van de gezondheid en veiligheid op het werk

Het Agentschap heeft in samenwerking met het voorzitterschap van de EU drie grote jaarlijkse conferenties in Bilbao georganiseerd.

-Good Safety and Health is Good Business (Een goede veiligheid en gezondheid is een goede zaak) (1997)

-The Changing World of Work (De veranderende arbeidswereld) (1998)

-Occupational Safety and Health and Employability (Gezondheid en veiligheid op het werk en inzetbaarheid) (1999).

De verslagen van al deze drie conferenties zijn door het Agentschap zowel op papier als online gepubliceerd.

Bovendien heeft het Agentschap extra stappen ondernomen om bekendheid te krijgen onder de professionals op het gebied van de gezondheid en veiligheid op het werk. Hiertoe behoren een videopresentatie over de rol van het Agentschap, de uitgave van een aantal doelgerichte nieuwsbrieven en de vertegenwoordiging van het Agentschap op de belangrijkste conferenties en tentoonstellingen in Europa over de gezondheid en veiligheid op het werk. Zo bestond in 1999 onder de 50.000 bezoekers van de A+A International Safety and Health Fair and Congress in Düsseldorf, Duitsland, grote belangstelling voor de stand van het Agentschap, evenals voor een tijdens dit evenement tezamen met het Duitse knooppunt georganiseerde speciale workshop van het Agentschap.

4.3. Tweesporen-aanpak van het publicatiebeleid

Het publicatiebeleid van het Agentschap is gebaseerd op een tweesporen-aanpak, namelijk het publiceren van zowel traditionele papieren als elektronische versies.

Het Agentschap publiceerde het eerste nummer van zijn nieuwsbrief in februari 1998 en lanceerde zijn nieuwe magazine, met een speciale bijdrage over de kosten-batenanalyse in verband met de gezondheid en veiligheid op het werk, in 1999. Ook in 1999 publiceerde het Agentschap het eerste van een reeks onderzoekinformatieverslagen en voerde het een nieuwe serie fact sheets over specifieke activiteiten van het Agentschap in 11 talen in. Tot nu toe zijn fact sheets gepubliceerd over:

-het Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk;

-de website van het Agentschap;

-beroepsgebonden aandoeningen van het bewegingsapparaat in Europa;

-preventie van beroepsgebonden aandoeningen van het bewegingsapparaat;

-beroepsgebonden aandoeningen aan nek, schouders en armen - samenvatting van een verslag van het Agentschap.

4.4. Media en public relations

Sinds zijn oprichting heeft het Agentschap moeten antwoorden op een toenemend aantal vragen om informatie van journalisten, professionals op het gebied van de gezondheid en veiligheid op het werk, bedrijven en het grote publiek. Bovendien is het in samenwerking met zijn netwerk van nationale redacteuren ook een proactieve rol gaan spelen bij de ontwikkeling van zijn relaties met de media, de uitgave van persberichten, de organisatie van persconferenties tijdens het jaar en de bevordering van de conferenties in Bilbao.

4.5. Europese campagnes - om een breder publiek te bereiken

Het Agentschap heeft het besluit van de Europese Commissie toegejuicht om het de verantwoordelijkheid te geven voor de planning en de organisatie van de volgende Europese Week voor gezondheid en veiligheid op het werk, gepland voor oktober 2000. Dit biedt het Agentschap en zijn netwerk een uitstekende gelegenheid om zijn boodschap onder een nog groter publiek uit te dragen. De planning voor de Week startte in 1999 met het besluit van de raad van bestuur om in 2000 het thema van de preventie van werkgerelateerde spier- en skeletaandoeningen, met name rugpijn, centraal te stellen. De slogan voor de Week is 'Turn your back on musculoskeletal disorders' (Zet je schrap tegen fysieke overbelasting). Er worden posters, folders en fact sheets in alle talen van de Gemeenschap vervaardigd en in de gehele EU verspreid.

5. Administratieve aangelegenheden

5.1. Conformiteit met de EU-regels

Op elk van deze gebieden heeft het Agentschap de wettelijke en administratieve basisstructuren opgezet om te voldoen aan de financiële, personeels- en andere regels die in de Europese instellingen gelden.

5.2. Financiën en boekhouding

De aan het Agentschap toegekende begroting heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld, zoals blijkt uit tabel 1.

Wat financiën en boekhouding betreft, zijn de volgende belangrijke stappen genomen:

-goedkeuring van financiële regels ter uitvoering van het financieel reglement van het Agentschap;

-invoering van systemen voor boekhouding en begrotingscontrole;

-installatie en toepassing van SI2 (budgettair boekhoudsysteem);

-inventaris van alle goederen en uitrusting van het Agentschap.

5.3. Personeel

Het nodige personeel is in dienst genomen (12 nationaliteiten) en bovendien is een eigen personeelsadministratie opgezet (zie tabel 2):

-werving van 23 tijdelijke functionarissen (A, B, C), zoals vermeld in de lijst met het aantal ambten en 9 plaatselijke functionarissen via transparante en open procedures;

-organisatie van de basisstructuur voor het behandelen van personeelszaken (personeelsdossiers, medische dienst, opleiding en vaststelling van rechten en verplichtingen);

-goedkeuring van regels tot uitvoering van het statuut dat op het personeel van het Agentschap van toepassing is;

-oprichting van een personeelscomité en een comité voor gezondheid en veiligheid.

5.4. Informatietechnologieën

De succesvolle toepassing van IT is geconcentreerd op:

-oprichting van het lokale netwerk (bedrading, servers, hub, pc's, printers en beveiliging daarvan); gegevenscommunicatie- en telefoonsysteem, alsook de website van het Agentschap en die van andere landen. Installatie van de toepassingen DB Oracle, SI2 en ADONIS ;

Administration of Documents Normalised Information System.

-installatie van multimedia-apparatuur in vergaderzalen;

-ontwikkeling van bepaalde intranet- en extranet-voorzieningen.

5.5. Documentatie

Rekening houdend met de noodzaak van bepaalde administratieve basisfuncties heeft het Agentschap prioriteit gegeven aan de ontwikkeling van de volgende documentatiesystemen:

-organisatie van bibliotheek, archief en archiveringssysteem;

-toepassing van ADONIS.

5.6. Algemene diensten

De vestiging van het Agentschap in een kantoorgebouw aan de Gran Via 33 in Bilbao vormde een belangrijke taak in de oprichtingsfase. Sindsdien zijn daarin de algemene diensten ondergebracht, omvattende:

-organisatie van de logistiek van het Agentschap (opstelling en follow-up van circa 50 dienstverleningscontracten);

-organisatie van aanbestedingen om te voldoen aan de behoeften van het Agentschap wat de uitvoering van werkzaamheden en de verlening van diensten betreft (zowel in de algemene administratie als voor de uitvoering van het werkprogramma van het Agentschap). Dit heeft de oprichting van een eigen RCO noodzakelijk gemaakt. In het Publicatieblad is een algemene oproep tot het indienen van blijken van belangstelling gepubliceerd om over een uitgebreide lijst van potentiële contractanten te kunnen beschikken. Het voornaamste resultaat daarvan was dat een selectie is gemaakt van contractanten voor de volgende diensten;

Raadgevend comité inzake overheidsopdrachten.

-beveiliging, uitzendbureau, medische dienst, reisbureau, magazijn, schoonmaak, onderhoud van het gebouw, licenties en onderhoud van IT- en bureautica-apparatuur, telefooncentrale, verzekering.

5.7. Management

Het Agentschap is bezig met de ontwikkeling van zijn managementconcept, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan:

-projectmanagement en teamwerk;

-op waarden gebaseerd management;

-dienstverlening en kwaliteit;

-eenheidscontractsysteem en projectbladen;

-systemen voor personeelsbeoordeling en -ontwikkeling.

5.8. Evaluatie

Overeenkomstig een besluit van de raad van bestuur ingevolge een verzoek van de Europese Commissie heeft het Agentschap een opdracht verstrekt voor een externe evaluatie van de prestaties op grond van de verordening tot oprichting van het Agentschap en de werkprogramma's. Ter aanvulling van deze evaluatie zal een onderzoek naar meer prospectieve elementen worden uitgevoerd, dat een herziening van de communicatiestrategie mogelijk zal maken.


Tabel 1

BEGROTING VAN HET AGENTSCHAP 1996-1999

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Tabel 2

PERSONEEL 1996 tot 2000

1996-1999: situatie eind december, 2000: situatie eind maart.

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

LIJST MET PUBLICATIES VAN HET AGENTSCHAP 1997-2000

Annual Report 96 (jaarverslag 96) (met een samenvatting van het werkprogramma 1997) (EN/FR/DE/ES) Cat. No. AS-05-97-656(EN-ES-FR-DE)-C

Annual Report 97 (jaarverslag 97) (met het vierjarige doorlopende werkprogramma 1998-2001 en een samenvatting van het werkprogramma 1998) (EN/FR/DE/ES) Cat. Nº AS-15-98-003-(ES-DE-EN-FR)-C

Annual Report 98 (jaarverslag 98) (met een samenvatting van het werkprogramma 1999) (EN/FR/DE/ES) Cat. Nº AS-22-99-434(EN-DE-FR-ES)-C

European Agency Newsletter

NEWS 1 - EN/FR/DE/ES - Cat. No. AS-AA-98-001(EN-ES-FR-DE)-C.

NEWS 2 - EN/FR/DE/ES - Cat. No. AS-AA-98-002(EN-ES-FR-DE)-C.

NEWS 3 - EN/FR/DE/ES - Cat. No. AS-AA-98-003(EN-ES-FR-DE)-C.

NEWS 4 - EN/FR/DE/ES - Cat. No. AS-AA-99-004(EN-ES-FR-DE)-C.

"Economic Impact of Occupational Safety and Health in the Member States of the European Union" report (Economische aspecten van de veiligheid en gezondheid op het werk in de lidstaten van de Europese Unie) (EN/FR/DE/ES/PT/SV//NL/FI/EL) - Cat- Nº AS-11-97-689-(ES-DE-EL-EN-FR-IT-NL-PT-FI-SV)-C

"Priorities and Strategies in occupational safety and health Policy in the Member States of the European Union" report (Prioriteiten en strategieën in het arbeidsomstandighedenbeleid in de lidstaten van de Europese Unie) (EN/FR/DE/ES/PT/IT/NL/EL) - Cat.nºAS-09-97-470-(ES-DE-EL-EN-FR-IT-NL-PT)-C

"Work-Related Neck and Upper Limb Musculoskeletal Disorders" report (EN) - Cat. Nº AS-24-99-712-EN-C

"Repetitive Strain Injures in the Member States of the European Union: The results of an information request" report (EN) - Cat. Nº AS-24-99-704-EN-C

European Agency Brochure -"Building the Links" (EN/FR/DE/ES/PT)

Agency Facts - General Information (Europees Agentschap voor de veiligheid en de gezondheid op het werk) (EN/FR/DE/ES/PT/DA/IT/NL/SV/FI/EL)

Agency Facts - User's guide to the European Agency's website (Website Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk) (EN/FR/DE/ES/PT/DA/IT/NL/SV/FI/EL)

Agency Facts - Work related musculoskeletal disorders in Europe (Beroepsgebonden aandoeningen van het bewegingsapparaat in Europa) (EN/FR/DE/ES/PT/DA/IT/NL/SV/FI/EL)

Agency Facts - Preventing Work-Related Musculoskeletal Disorders (Preventie van beroepsgebonden aandoeningen van het bewegingsapparaat) (EN/FR/DE/ES/PT/DA/IT/NL/SV/FI/EL)

Agency Facts - Work-related neck and upper limb musculoskeletal disorders: summary of Agency report (Beroepsgebonden aandoeningen aan nek, schouders en armen. Samenvatting van het verslag van het Agentschap) (EN/FR/DE/ES/PT/DA/IT/NL/SV/FI/EL)

European Agency Magazine 1 - A question of costs and benefits- (EN/FR/DE/ES) - Cat. NºAS-25-99-617-(EN-FR-DE-ES)-C

Good Safety and Health - Good Business for Europe - Verslag van de conferentie - conferentie gehouden op 15 september 1997 - originele talen met volledige Engelse tekst

The Changing World of Work - Verslag van de conferentie conferentie gehouden op 19/21 oktober 1998 - originele talen met volledige Engelse tekst Cat. Nº AS-23-99-580-EN-C

"Safety and Health and Employability" - Verslag van de conferentie conferentie gehouden op 27/29 september 1999 - originele talen met volledige Engelse tekst Cat-Nº TE-27-00-823-EN-C

*"Turn your back on musculoskeletal disorders" (Zet je schrap tegen fysieke overbelasting) - Algemene informatie met folder, briefkaart, posters (EN/FR/DE/ES/PT/DA/IT/NL/SV/FI/EL) voor de Europese Week voor veiligheid en gezondheid op het werk - oktober 2000

"Your link to Safety and Health at Work" (Uw website voor arbeidsomstandigheden) - Video over het Agentschap met speciale aandacht voor zijn website. Duur: 8 min. Originele taalversie EN, gesynchroniseerd in FR/DE/ES/PT/DA/IT/NL/SV/FI/EL.

Naast de video zijn verschillende PR-producten in alle officiële talen geproduceerd, waaronder posters, mouse-pads, folders, post-its, pennen en tafelkleden. Deze producten zijn gebruikt tijdens een speciale campagne ter lancering van de website van het Agentschap in alle lidstaten van september tot december 1999.