Artikelen bij COM(2007)35 - Interne markt voor goederen: hoeksteen van het Europese concurrentievermogen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007DC0035

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad en het Europees Economisch en Sociaal Comité - De interne markt voor goederen: hoeksteen van het Europese concurrentievermogen /* COM/2007/0035 def. */


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 14.2.2007

COM(2007)35 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD EN HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ

De interne markt voor goederen: hoeksteen van het Europese concurrentievermogen

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD EN HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ

De interne markt voor goederen: hoeksteen van het Europese concurrentievermogen(Voor de EER relevante tekst)

Deze mededeling wordt gepresenteerd in het kader van de thans plaatsvindende evaluatie van de interne markt van de 21e eeuw. Zij geeft een korte analyse van een van de vier vrijheden – het vrije verkeer van goederen –, ter begeleiding van en toelichting op een aantal concrete nieuwe initiatieven ter verbetering van het vrije goederenverkeer.

De belangrijkste technische belemmeringen voor het vrije goederenverkeer binnen de EU zijn inmiddels verwijderd of zijn in de kiem gesmoord. In het algemeen zijn ondernemingen en burgers tevreden over de wijze waarop de interne markt voor goederen momenteel functioneert.

De resultaten van de openbare raadpleging over de toekomst van de interne markt hebben evenwel aan het licht gebracht dat een aantal zwakke punten van de interne markt voor goederen nog niet is verholpen, waardoor bepaalde negatieve effecten voor zowel het bedrijfsleven als de consumenten blijven voortduren. Zo zijn de belanghebbenden van mening dat nationale technische voorschriften nog steeds betekenen dat zij niet echt toegang hebben tot de Europese vrije handel. Dat betekent ook dat de consumenten deze producten niet op hun nationale markt zullen aantreffen, waardoor hun keuze beperkt is. Verder klagen de belanghebbenden bijvoorbeeld over onzekerheden en inconsistenties in de bestaande EU-eisen voor het in de handel brengen van goederen en over tekortkomingen bij de CE-markering van producten. De consumenten zijn niet volledig op de hoogte van de betekenis van de CE-markering en sommige lidstaten zijn bij de toepassing van de voorschriften veeleisender dan andere. Soms worden conformiteitscertificaten in andere landen niet erkend, terwijl fabrikanten te maken kunnen krijgen met uiteenlopende kosten van test- en certificatie-instanties. Bovendien hebben veel burgers nog steeds te maken met nodeloos papierwerk en extra kosten voor de registratie van hun auto in of de overbrenging ervan naar hun eigen land.

Een geïntegreerde interne markt zonder grenzen blijft de beste manier om het concurrentievermogen van de Europese economie te vergroten . Omdat er bij de handel in bepaalde producten binnen de EU nog steeds te veel bureaucratische formaliteiten moeten worden vervuld en er te veel onzekerheid heerst, worden in deze mededeling vier nieuwe initiatieven voorgesteld om het vrije verkeer van goederen verder te vergemakkelijken en de voorschriften en beginselen van de interne markt, in overeenstemming met de beginselen van betere regelgeving, te vereenvoudigen en te moderniseren:

- een voorstel voor een verordening tot vaststelling van procedures voor de toepassing van nationale technische voorschriften op goederen die in een andere lidstaat legaal in de handel zijn gebracht;

- een voorstel voor een verordening inzake accreditatie en markttoezicht;

- een voorstel voor een besluit betreffende een gemeenschappelijk rechtskader voor industrieproducten;

- een interpretatieve mededeling inzake de procedures voor de registratie van uit een andere lidstaat afkomstige motorvoertuigen.

Deze vier initiatieven zijn uiterst belangrijke elementen van de herziene Strategie voor werkgelegenheid en groei. Zij vormen een integrerend onderdeel van de nieuwe doelstellingen en initiatieven die de Commissie zal presenteren in het kader van de thans plaatsvindende evaluatie van de interne markt van de 21e eeuw.

1. INLEIDING

De interne markt voor goederen is een fundamenteel element van de Europese integratie. Wat vijftig jaar geleden begon als onderdeel van een douane-unie, in het kader waarvan in 1968 de douanerechten in de Europese Gemeenschappen werden afgeschaft en een gemeenschappelijk buitentarief werd vastgesteld, werd in de loop der jaren een van de belangrijkste bouwstenen van een krachtig en stabiel Europa. Ondanks de enorme complexiteit en omvang van de taak is de Gemeenschap erin geslaagd vrij snel een rechtskader op te zetten dat een gunstige invloed heeft gehad op het bestaan van burgers en bedrijven. De interne markt voor goederen is niet alleen een belangrijke groeikatalysator binnen de Gemeenschap, maar heeft ook een grote invloed op het vermogen van de EU om internationaal te concurreren.

Deze mededeling wordt gepresenteerd in het kader van de thans plaatsvindende evaluatie van de interne markt van de 21e eeuw, waarvan de resultaten in 2007 in twee etappes zullen worden gepresenteerd: een tussentijds verslag ten behoeve van de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad moet in februari 2007 het licht zien, waarna in het najaar van 2007 meer concrete voorstellen zullen volgen. Deze evaluatie bouwt voort op een in 2006 gehouden openbare raadpleging en geeft een algemene analyse van de vier vrijheden van de interne markt. In het eindverslag zal in aanvulling op deze mededeling en de bijgaande voorstellen een reeks initiatieven worden voorgesteld.

Deze begeleidende mededeling geeft een toelichting op een aantal nieuwe initiatieven om het vrije verkeer van goederen verder te vereenvoudigen. Er zijn namelijk nog steeds onzekerheden en bureaucratische formaliteiten die de intra-EU-handel in bepaalde producten bemoeilijken.

2. DE INTERNE MARKT VOOR GOEDEREN FUNCTIONEERT GOED …

De interne markt voor goederen heeft de Europese economieën dichter bij elkaar gebracht en de handel tussen de lidstaten heeft een hoge vlucht genomen. De handel binnen EU-27 neemt twee derde van de totale handel voor zijn rekening, wat wijst op het grote belang van de handel tussen de 27 lidstaten in vergelijking met de buitenlandse handel .

Vandaag de dag is het moeilijk zich een leven in de EU voor te stellen zonder producten van buiten het eigen land. In iedere winkel in Europa is er nu een veel ruimere keuze aan producten van betere kwaliteit. Zelfs dagelijkse producten komen niet alleen uit eigen land, maar kunnen overal in Europa vervaardigd zijn. Maar het zijn niet alleen de EU-burgers die de voordelen van de interne goederenmarkt plukken. Bedrijven kunnen veel efficiënter werken door de lagere nalevingskosten en de schaalvoordelen die de harmonisatie van nationale technische voorschriften heeft opgeleverd.

Wat de interne markt voor goederen betreft, zijn bijna alle beloften in het Witboek over de voltooiing van de interne markt uit 1985 ingelost. Door toepassing van de artikelen 28-30 van het EG-Verdrag en door secundaire EG-wetgeving werden bijna alle technische belemmeringen voor de intra-EU-handel in goederen uit de weg geruimd , met name die in de voorzieningsketen. De basis hiervoor werd grotendeels al voor 1992 gelegd. De belangrijkste nog resterende belemmeringen voor de intra-EU-handel in goederen betreffen de niet-geharmoniseerde producten en andere, even belangrijke gebieden als de fiscaliteit (waar de harmonisatiegraad nog niet toereikend is om alle belemmeringen en distorsies in de interne markt als gevolg van de belastingheffing uit de weg te ruimen) en de intellectuele eigendom.

Uit enquêtes blijkt dat de meeste ondernemingen en burgers tevreden zijn met de wijze waarop de interne goederenmarkt momenteel functioneert . De resultaten van een speciale editie van het scorebord van de interne markt over 'Tien jaar interne markt zonder grenzen' (2002) laten zien dat 76% van de ondernemingen die aan de enquête deelnamen en naar ten minste zes andere EU-landen exporteerden, het effect van de interne markt op hun bedrijf positief beoordeelden. Volgens meer dan 60% van die ondernemingen had de interne markt aan hun succes bijgedragen doordat zij hun producten in andere lidstaten konden verkopen. Bij een recente Eurobarometer gaven drie van de vier EU-burgers (75%) aan te geloven dat de interne markt voor goederen een positief effect heeft.

3. … MAAR VERANDERT SNEL …

Sinds de afschaffing van de controles aan de binnengrenzen per 1 januari 1993 is de toestand in en buiten de Europese Unie drastisch veranderd.

- De consument plukt de vruchten van de interne goederenmarkt. Sinds 1993 berust de interne markt voor goederen op de verwijdering van alle technische belemmeringen in de voorzieningsketen, zodat het product ter plaatse aan de consument kan worden verkocht. Het product werd bijna altijd te koop aangeboden in de lidstaat waar de consument woonde. Het verzamelen van informatie over producten die elders in de EU te koop waren, was moeilijk en kostte veel tijd. Nu is de voor de vroege jaren negentig kenmerkende voorzieningsketen aangevuld met nieuwe voorzieningsketens. Dankzij het steeds grotere gebruik van internet, de afschaffing van de EU-binnengrenzen, de invoering van de euro, de lagere vervoerskosten enz., hebben klanten/consumenten veel meer mogelijkheden te beslissen waar, wanneer en hoe zij een bepaald product zullen kopen. Zij kopen dan ook steeds vaker producten (zoals motorvoertuigen) in een andere lidstaat of op afstand. Als gevolg hiervan hebben ondernemingen minder vaak last van handelsbelemmeringen binnen de EU, terwijl de consumenten er juist vaker mee te maken krijgen.

- Producten innoveren zeer snel . Dankzij nieuwe technologieën kunnen nieuwe producten snel worden geïntroduceerd en worden de productieprocessen steeds flexibeler.

- Ondernemingen moeten snel op nieuwe uitdagingen inspelen . Ondernemingen zien zich thans geplaatst tegenover grote uitdagingen, sommige van binnen het bedrijf (steeds snellere technologische ontwikkeling, kenniskloof), andere van buiten (verwachtingen van de maatschappij met betrekking tot de bescherming van de consumenten, het milieu en de volksgezondheid). Terzelfder tijd is een nieuw mondiaal economisch systeem ontstaan, dat wordt gekenmerkt door een grote mobiliteit. Het bedrijfsleven in de EU wordt geconfronteerd met een steeds grotere internationalisering van de wereldeconomie als gevolg van verbeterde transportverbindingen, lagere communicatiekosten, minder belemmeringen voor handel en investeringen en een krachtiger concurrentie door de opkomst van nieuwe, mondiale concurrenten.

4. … EN ER IS GEEN REDEN VOOR ZELFVOLDAANHEID

Ondanks vele successen is de interne markt voor goederen nog niet af . Er moet steeds rekening worden gehouden met de laatste technische ontwikkelingen, de mondialisering en de veranderende vraag van de consumenten. Verbetering van de interne markt is een gestaag voortschrijdend proces dat voortdurend engagement, waakzaamheid en aanpassing aan de laatste ontwikkelingen vereist.

De Commissie is in april 2006 begonnen met een openbare raadpleging over de toekomst van de interne markt Uit de resultaten blijkt dat veel belanghebbenden weliswaar tevreden zijn met de grote vorderingen die tot nu toe zijn gemaakt, maar dat vooral twee aspecten van de interne goederenmarkt als problematisch worden gezien :

- Nationale technische voorschriften vormen nog steeds belangrijke belemmeringen voor de vrije handel binnen de EU . De belanghebbenden beschouwen onvolkomenheden bij de toepassing en handhaving van de Verdragsbepalingen, vooral voor niet-geharmoniseerde producten, als belangrijke hinderpaal, vooral voor het midden- en kleinbedrijf. Zij voeren aan dat nationale technische voorschriften nog steeds een belangrijk obstakel voor het vrije goederenverkeer in de EU vormen en tot gevolg hebben dat er extra administratieve controles en tests moeten worden uitgevoerd. Volgens hen moet het huidige markttoezichtsysteem gezien de uiteenlopende aanpak van de lidstaten op de helling. Bovendien hebben de lidstaten onvoldoende middelen om het hoofd te kunnen bieden aan een steeds veranderend handelsklimaat.

- Veel EU-voorschriften zijn inconsistent of bezwaarlijk . De belanghebbenden klagen over onzekerheden en inconsistenties in de EU-voorschriften. Zo heeft hetzelfde product soms verschillende definities, terwijl andere basisbegrippen helemaal niet worden gedefinieerd. Diverse conformiteitsbeoordelingsprocedures overlappen elkaar en de conformiteitsbeoordelingsinstanties worden nog steeds geconfronteerd met juridische obstakels. De belanghebbenden zijn daarom van mening dat de regelgeving voor goederen te versnipperd is. Zij wijzen ook op de tekortkomingen van de CE-markering, waarvan de werkelijke betekenis vaak niet goed wordt begrepen.

Bovendien ontstaan er voor de burgers geleidelijk nieuwe belemmeringen , bijvoorbeeld voor motorvoertuigen. De overbrenging van motorvoertuigen naar een andere lidstaat leidt nog altijd tot tal van klachten, met name door de omslachtige goedkeurings- en registratieprocedures. De goedkeuringsprocedures voor tweedehands motorvoertuigen zijn vaak traag en duur en leiden soms tot een verbod voor een auto die voordien in een andere lidstaat al legaal in het verkeer werd gebruikt. De registratieprocedures voor auto's uit een andere lidstaat gaan vaak gepaard met omslachtige administratieve formaliteiten.

5. VOORSTELLEN VOOR OPLOSSINGEN

De resultaten van de openbare raadpleging over de toekomst van de interne markt zijn eenduidig: de kwaliteit van de EU-wetgeving voor goederen moet worden verbeterd en het is dringend noodzakelijk meer aandacht te besteden aan de behoeften en belangen van de burgers op de interne markt voor goederen.

Daarom komt de Commissie nu met vier initiatieven :

- een voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van procedures voor de toepassing van bepaalde nationale technische voorschriften op goederen die in een andere lidstaat legaal in de handel zijn gebracht, en tot intrekking van Beschikking 3052/95/EG;

- een voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het in de handel brengen van producten;

- een voorstel voor een Besluit van het Europees Parlement en de Raad betreffende een gemeenschappelijk kader voor het in de handel brengen van producten ;

- een interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van uit een andere lidstaat afkomstige motorvoertuigen.

Met deze maatregelen wordt beoogd oplossingen te bieden voor enkele van de grootste problemen betreffende de interne markt voor goederen, die naar voren kwamen uit de openbare raadpleging over de toekomst van de interne markt.

5.1. Verwijdering van belangrijke belemmeringen voor de vrije handel als gevolg van nationale technische voorschriften

Het beginsel van het vrije verkeer van goederen staat in het EG-Verdrag en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat. Het Verdrag verplicht de lidstaten in een andere lidstaat legaal vervaardigde of in de handel gebrachte producten toe te laten wanneer deze niet het voorwerp van communautaire harmonisatiemaatregelen zijn, tenzij de beperking van de handel specifiek kan worden gerechtvaardigd met dwingende redenen van algemeen belang, zoals de bescherming van de volksgezondheid of het milieu. Dit betekent dat sommige nationale belemmeringen gerechtvaardigd kunnen zijn, maar andere niet.

In de praktijk echter zijn technische belemmeringen van het vrije verkeer van goederen in de EU nog wijd verbreid. Technische belemmeringen ontstaan door nationale voorschriften die ondernemingen verplichten producten die in de lidstaat van oorsprong legaal in de handel worden gebracht, aan te passen aan de voorschriften van de lidstaat van bestemming. In een enquête ter zake meldde rond 35% van de ondernemingen problemen met technische voorschriften in een andere lidstaat, terwijl ongeveer 50% van de ondernemingen besloot hun producten aan die voorschriften aan te passen.

Voor het feit dat die belemmeringen nog bestaan, zijn diverse redenen aan te voeren . Veel ondernemingen missen de expertise, de tijd, het nodige personeel en geld om hun rechten te laten gelden in de lidstaat waar zij hun producten willen verkopen. Ook zijn de ondernemingen en de nationale autoriteiten lang niet altijd goed op de hoogte van het beginsel van het vrije verkeer van goederen. Vaak is er rechtsonzekerheid over de bewijslast in geval van een geschil. Bovendien lopen de ondernemingen een risico wanneer zij besluiten een product in een andere lidstaat in de handel te brengen. Het is voor hen moeilijk om op voorhand uit te vinden of zij hun producten legaal in een andere lidstaat kunnen verkopen. Hoewel het Hof van Justitie het beginsel bevestigde dat de lidstaten verplicht zijn individuele personen schadeloos te stellen voor verliezen en schade als gevolg van inbreuken op rechtstreeks toepasselijk Gemeenschapsrecht waarvoor zij verantwoordelijk kunnen worden gesteld, leidt deze onzekerheid in de praktijk tot risicomijdend gedrag: zij zullen op veilig spelen door alle mogelijke geschillen of discussies met de nationale autoriteiten van de lidstaat van bestemming uit de weg te gaan.

Het beginsel van het vrije verkeer van goederen is neergelegd in het Verdrag en is het onderwerp geweest van tal van arresten van het Hof van Justitie. Er moet krachtiger naar worden gestreefd dit beginsel ook volledig operationeel te maken, zodat producten die in de ene lidstaat legaal in de handel zijn gebracht, ook elders in de EU gemakkelijk in de handel kunnen worden gebracht. Het voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van procedures voor de toepassing van bepaalde nationale technische voorschriften op goederen die in een andere lidstaat legaal in de handel zijn gebracht, en tot intrekking van Beschikking 3052/95/EG zorgt er daarom voor dat ondernemingen op dit Verdragsbeginsel kunnen rekenen en dat de nationale overheid de middelen krijgt om dit beginsel ten uitvoer te leggen.

De idee achter dit voorstel is transparantie en doeltreffendheid : transparantie van de informatie die wordt uitgewisseld tussen ondernemingen en nationale autoriteiten, doeltreffendheid door dubbele controles en tests te vermijden, maar de lidstaten toch de mogelijkheid te bieden een hoog beschermingsniveau voor hun consumenten en het milieu te handhaven. Het voorstel gaat vooral in op de bewijslast, door vast te stellen aan welke procedurele eisen een weigering een product in de handel toe te laten, moet voldoen. Het voorstel bepaalt dat de lidstaat van bestemming de precieze technische of wetenschappelijke reden voor zijn voornemen de toegang van het product tot zijn nationale markt te weigeren, schriftelijk moet motiveren. De marktdeelnemer krijgt het recht zijn zaak te verdedigen en de bevoegde instanties goed onderbouwde argumenten voor te leggen.

5.2. Veiligheid vóór alles bij het in de handel brengen van producten

De geleidelijke ontwikkeling van de interne goederenmarkt heeft ertoe geleid dat er een lappendeken van voorschriften en procedures is ontstaan. Sommige zijn zeer omslachtig voor ondernemingen en toezichthoudende instanties en leiden tot onnodig hoge administratieve kosten en juridische inconsistenties bij toepassing ervan. Hoewel technische voorschriften oorspronkelijk bedoeld zijn ter bevordering van de volksgezondheid en de veiligheid, zijn zij verworden tot instrumenten om de markt af te schermen.

In de eerste plaats moeten de voorschriften inzake de conformiteitsbeoordeling van producten minder gecompliceerd worden gemaakt voor ondernemingen en autoriteiten. Nu moeten sommige producten verschillende procedures ondergaan om aan de eisen van allerlei richtlijnen te voldoen. Op veel gebieden moeten ondernemingen niet één stuk wetgeving naleven, maar een grote verscheidenheid aan rechtsinstrumenten. Door de uiteenlopende bewoordingen en begrippen wordt het voor ondernemingen steeds moeilijker te weten wat hun wettelijke verplichtingen zijn. Zij moeten steeds vaker een beroep doen op juridische deskundigen om de wet goed uit te voeren. In sommige gevallen worden fabrikanten er zelfs toe gedwongen naar verschillende testinstanties te gaan om hetzelfde product in het kader van verschillende richtlijnen te laten certificeren. Bovendien is een onafhankelijke en gezaghebbende attestatie van de bekwaamheid, onpartijdigheid en integriteit van de conformiteitsbeoordelingsinstanties noodzakelijk geworden.

In de tweede plaats is markttoezicht van cruciaal belang voor de bescherming van de consument tegen onveilige en niet-conforme producten. De veiligheid van de Europese markt is sterk afhankelijk van een actieve en uniforme handhaving van de communautaire productveiligheidseisen. De nationale autoriteiten beschikken echter niet over de middelen die noodzakelijk zijn om het markttoezicht doeltreffend en consequent uit te voeren. Zij staan voortdurend tegenover nieuwe uitdagingen, zoals snel veranderende economieën, nieuwe producten op de markt en een grotere invoer uit derde landen. Verder maken de toegenomen internationalisering en de ingewikkeldheid van handelstransacties het steeds moeilijker de schakels in de distributieketen te identificeren en zijn de autoriteiten vaak niet in staat de juiste persoon te vinden tot wie zij zich in geval van een probleem moeten wenden.

De manier waarop het markttoezicht op het moment in Europa is georganiseerd, is niet langer geschikt voor een interne markt zonder binnengrenzen. Producten circuleren vrij binnen de Gemeenschap zonder controleposten te passeren, terwijl de macht van de nationale autoriteiten tot hun eigen grondgebied beperkt is.

Het gevolg is dat onveilige producten door de mazen van het net glippen en toch in de handel worden gebracht. Deze producten vormen vaak een financieel of gezondheidsrisico voor de consument. Ook zorgt deze situatie voor een oneerlijk concurrentievoordeel voor marktdeelnemers die de spelregels niet in acht nemen, met name wanneer het om prijsgevoelige producten gaat. Door zich niets van materiële of procedurele eisen aan te trekken, kunnen zij veel besparen op de nalevingskosten, zodat zij hun producten tegen een lagere prijs kunnen aanbieden dan concurrenten die zich wel aan de wet houden.

Daarom moet het markttoezicht in de gehele interne markt zonder grenzen worden gecoördineerd en versterkt; in veel gevallen is immers een gecoördineerde actie voor heel Europa noodzakelijk.

In de derde plaats moet de CE-markering veel beter worden beschermd. In theorie is de rol van de CE-markering simpel: zij laat de rechtshandhavingsinstanties en de consumenten zien dat de fabrikant verklaart dat hij alle toepasselijke EG-richtlijnen heeft toegepast. Een product met de CE-markering kan daarom vrij binnen de Gemeenschap circuleren.

Anderzijds weten veel handelaren binnen en buiten de EU vaak niet wat een CE-markering betekent en is een aantal producten met een CE-markering niet in overeenstemming met de wetgeving. Gewoonlijk bieden die producten niet dezelfde mate van veiligheid als conforme producten en vormen daarom een groter risico voor de consument. Bovendien kunnen niet-conforme producten tegen lagere kosten worden vervaardigd. Zo ontstaat een oneerlijk concurrentievoordeel voor marktdeelnemers die de spelregels niet naleven.

Het voorstel voor een Besluit betreffende een gemeenschappelijk kader voor het in de handel brengen van producten zal de verschillende conformiteitsbeoordelingsprocedures stroomlijnen teneinde overlappingen te vermijden en omslachtige procedures te beperken. Het bevat ook geharmoniseerde bepalingen voor toekomstige wetgeving.

Naast dit voorstel zal de Commissie ook zorgen voor rechtsbescherming van de CE-markering door deze als collectief merk te registreren. Door de nieuwe bescherming kan de overheid in geval van misbruik snel en doeltreffend actie ondernemen. Ook worden bedrijven die de voorschriften naleven, beschermd tegen oplichters die de CE-markering aanbrengen op een product dat niet het in Europa vereiste hoge beschermingsniveau biedt.

Het voorstel voor een Verordening tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het in de handel brengen van producten zal de conformiteitsbeoordeling vergemakkelijken door accreditatie van laboratoria en testinstellingen, zodat de gehele EU bereid is hun certificaten en testverslagen te accepteren.

De veiligheid van de consument blijft voorop staan. Het voorstel voor een Verordening tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het in de handel brengen van producten zal daarom ook het markttoezicht in de gehele EU versterken, zodat niet-conforme producten gemakkelijk kunnen worden geïdentificeerd en uit de handel kunnen worden genomen.

5.3. Burgers helpen hun auto naar een andere lidstaat over te dragen

In Een agenda voor de burger beloofde de Commissie specifieke belemmeringen voor burgers op te heffen. Vaak ontstaan belemmeringen wanneer burgers motorvoertuigen in een andere lidstaat kopen. Hoewel diverse maatregelen (bv. het EG-typegoedkeuringssysteem voor complete voertuigen en de nieuwe groepsvrijstellingsverordening inzake de toepassing van de mededingingsregels op de verkoop en het onderhoud van motorvoertuigen) de aankoop van een motorvoertuig in een ander EU-land aanzienlijk gemakkelijker hebben gemaakt, kampen veel burgers nog steeds met overbodig papierwerk en extra kosten voor de registratie van hun auto in of de overbrenging van die auto naar de lidstaat waar zij wonen. De vele praktische problemen als gevolg van de bureaucratische registratieformaliteiten hinderen de burgers nog steeds bij de aankoop van een auto in het buitenland.

Waarschijnlijk zullen de meeste van deze problemen op lange termijn verdwijnen wanneer alle auto's een geharmoniseerd kentekenbewijs hebben.

De Commissie heeft daarom gekozen voor de publicatie van een interpretatieve mededeling over de procedures voor de registratie van uit een andere lidstaat afkomstige motorvoertuigen . De mededeling geeft een uitvoerig overzicht van de beginselen van het EG-recht die van toepassing zijn op de registratie van voertuigen in een andere lidstaat dan die waar het voertuig is gekocht en op de overbrenging van de registratie tussen lidstaten, zulks in het licht van recente ontwikkelingen in de Europese wetgeving en in de jurisprudentie van het Hof van Justitie.

De mededeling zal als basis dienen voor een consumentengids over de overbrenging van voertuigen binnen de EU.

6. CONCLUSIE

Een van de belangrijkste prioriteiten van de Europese Commissie is de interne goederenmarkt voor ondernemingen en burgers beter te laten functioneren. De basisvereisten verschillen niet zo sterk van die uit 1985, toen de Commissie haar Witboek over de voltooiing van de interne markt publiceerde, en van die uit 1993, toen de interne markt tot stand kwam. Een geïntegreerde markt zonder binnengrenzen is nog steeds de beste manier om het concurrentievermogen van de Europese economie te vergroten. In de herziene Strategie voor werkgelegenheid en groei is een beter functionerende interne markt voor goederen dus van essentieel belang om de EU in staat te stellen te concurreren en te slagen in een gemondialiseerde economie waar onze belangrijkste handelspartners over één grote markt beschikken. Deze vier initiatieven vormen een belangrijke stap in deze richting. Zij zijn een essentieel onderdeel van de nieuwe internemarktstrategie voor de 21e eeuw.

http://ec.europa.eu/internal_market/qualifications/index_en.htm.

SEC(2006) 1215 van 20.9.2006.

Tweede tweejaarlijks verslag over de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning in de interne markt - COM(2002) 419 definitief van 23 juli 2002.

COM(2006) 211 van 10.5.2006.