Artikelen bij SEC(2007)256 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 1/2007

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier SEC(2007)256 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 1/2007.
document SEC(2007)256 NLEN
datum 20 februari 2007

1. PROCEDURE VOOR DE VASTSTELLING VAN DE BEGROTING 2007 3

2. OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE BEGROTING 2007 4

3. CONCLUSIES 5

PROCEDURE VOOR DE VASTSTELLING VAN DE BEGROTING 2007

Bijlage 1 geeft een overzicht van de procedure voor de vaststelling van de begroting 2007 wat het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) betreft. Voor elke fase van de procedure zijn de desbetreffende bedragen aan kredieten vermeld.

De Commissie heeft het voorontwerp van begroting (VOB) begin mei 2006 goedgekeurd. Voor de landbouw bevatte dit voorontwerp 43 343,7 miljoen EUR aan kredieten voor vastleggingen en 43 342,2 miljoen EUR aan kredieten voor betalingen. De raming van de benodigde kredieten was gebaseerd op een beoordeling van de omstandigheden op de interne en de externe markten voor de verschillende betrokken producten en op de verwachte effecten van de in 2003 en 2004 doorgevoerde hervormingen van het GLB en van de recente hervorming in de sector suiker.

In juli 2006 heeft de Raad Ecofin-Begroting de ontwerp-begroting (OB) goedgekeurd. Daarin heeft hij een verlaging met 730,0 miljoen EUR doorgevoerd ten opzichte van de in het VOB gevraagde kredieten. De kredieten voor de marktmaatregelen werden met 525,0 miljoen EUR verlaagd, terwijl de verwachte ontvangsten als gevolg van de boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen met 205,0 miljoen EUR werden verhoogd. Vervolgens heeft het Europees Parlement in eerste lezing de verlagingen van de Raad teruggedraaid en de kredieten voor de sector melk en zuivelproducten aanzienlijk verhoogd.

In oktober 2006 heeft de Commissie nota van wijzigingen nr. 3/2007 ingediend bij de Begrotingsautoriteit. Daarin waren de oorspronkelijke ramingen van de behoeften die hadden geleid tot het VOB, geactualiseerd op basis van recentere ontwikkelingen wat de landbouwregelgeving, de landbouwmarkten en de koers van de euro ten opzichte van de VS-dollar betreft. In die nota van wijzigingen vroeg de Commissie om kredieten voor vastleggingen ten bedrage van in totaal 42 492,0 miljoen EUR en kredieten voor betalingen ten bedrage van in totaal 42 490,5 miljoen EUR. Daarmee vroeg de Commissie voor het begrotingsjaar 2007 851,7 miljoen EUR aan kredieten minder dan zij oorspronkelijk in het VOB had gedaan.

Het Europees Parlement heeft de begroting 2007 goedgekeurd tijdens zijn plenaire vergaderingen van december 2006. In die begroting 2007 zijn voor het ELGF 42 711,7 miljoen EUR aan kredieten voor vastleggingen en 42 435,6 miljoen EUR aan kredieten voor betalingen opgenomen. Wat de kredieten voor vastleggingen voor de belangrijkste onderdelen betreft, is 5 615,2 miljoen EUR uitgetrokken voor de marktmaatregelen en 36 878,5 miljoen EUR voor de rechtstreekse steun. Voorts bevat de begroting 2007 voor het ELGF kredieten voor vastleggingen ten bedrage van 309,8 miljoen EUR voor tot beleidsterrein 17 behorende veterinaire en fytosanitaire maatregelen en 30,5 miljoen EUR voor tot beleidsterrein 11 behorende maatregelen voor de visserijmarkten (NB: van dit laatste bedrag is 15,0 miljoen EUR opgenomen in de reserves). Het verschil tussen de kredieten voor vastleggingen en die voor betalingen ten bedrage van 276,1 miljoen EUR houdt verband met het feit dat met gesplitste kredieten wordt gewerkt bij de uitgaven die de Commissie rechtstreeks doet voor afzetbevordering voor landbouwproducten, voor de maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie voor het beleidsterrein landbouw en plattelandsontwikkeling en voor veterinaire en fytosanitaire maatregelen.

OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE BEGROTING 2007

In bijlage 2 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die de lidstaten in de periode van 16 oktober 2006 tot en met 30 november 2006 hebben verricht, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad. Hier volgt per begrotingsartikel of –hoofdstuk een beknopte toelichting bij de belangrijkste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven ten laste van de begroting 2007.

Monetaire factoren

De bovenbedoelde werkelijke uitgaven in de genoemde periode zijn inclusief de gevolgen van de schommelingen van de koers van de euro ten opzichte van de dollar. Bij een groot deel van de uitvoerrestituties voor landbouwproducten, vooral die voor granen en suiker, en bij sommige vormen van interne steun zoals de steun voor katoen wordt de hoogte van de uitgaven mede bepaald door de koers van de euro ten opzichte van de dollar.

Overeenkomstig artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 was de door de Begrotingsautoriteit vastgestelde begroting opgesteld op basis van de gemiddelde koers in de periode juli-september 2006, die 1 EUR = 1,27 $ bedroeg. Op te merken valt dat de gemiddelde koers in de periode van 1 augustus 2006 tot en met 30 november 2006 op ongeveer 1 EUR = 1,28 $ kwam, wat een stijging met minder dan 1,0 % betekende ten opzichte van de voor de opstelling van de begroting 2007 gebruikte koers.

Marktfactoren

Suiker (+ 134,2 miljoen EUR)

Deze overbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator is waarschijnlijk toe te schrijven aan een versnelde betaalbaarstelling en betaling van aan het vorige verkoopseizoen 2005/2006 toe te rekenen uitvoerrestituties voor suiker.

Producten van de wijnbouwsector (+ 41,3 miljoen EUR)

Naar het oordeel van de Commissie betreft het een tijdelijke overbesteding die hoofdzakelijk is toe te schrijven aan uitgaven voor crisisdistillaties die zijn uitgevoerd voor het wijnoogstjaar 2005/2006, maar waarvoor de steun niet in het begrotingsjaar 2006 is betaald. Die betalingen vinden nu plaats, wat leidt tot een tijdelijke overbesteding van de kredieten in vergelijking met de indicator.

Melk en zuivelproducten (+ 38,5 miljoen EUR)

Deze overbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator heeft een technische oorzaak: de indicator is gebaseerd op de uitgaven in de afgelopen drie begrotingsjaren, waarin het effect van de inning van melkheffingen was meegenomen, terwijl deze heffingen voor het begrotingsjaar 2007 afzonderlijk als bestemmingsontvangsten worden behandeld en niet onmiddellijk aan de voor de sector beschikbare kredieten worden toegevoegd.

Rechtstreekse steun (+ 81,4 miljoen EUR)

De Commissie heeft de betrokken indicator bepaald op basis van de door de lidstaten meegedeelde betalingsprognoses. De huidige overbesteding ten opzichte van die indicator is minimaal. Uit het feit dat de lidstaten in totaal slechts een gering bedrag aan ontkoppelde steun hebben betaald, wordt evenwel geconcludeerd dat zeer weinig lidstaten gebruik hebben gemaakt van de door de Commissie verleende machtiging om 50 % van alle ontkoppelde steun vanaf 16 oktober als voorschot te betalen in plaats van te wachten tot 1 december, de normale begindatum van de betalingsperiode.

Bestemmingsontvangsten (353,3 miljoen EUR)

Van alle soorten van bestemmingsontvangsten zijn in de periode van 16 oktober tot en met 30 november 2006 alleen melkheffingen betaald, zulks overeenkomstig de nieuwe voorschriften voor de betaling van die heffingen.

CONCLUSIES

In de periode van 16 oktober 2006 tot en met 30 november 2006 hebben de lidstaten voor de marktmaatregelen en de rechtstreekse steun kredieten ten bedrage van 5 466,7 miljoen EUR besteed, wat betekent dat ten opzichte van de indicator sprake is van een overbesteding die ongeveer 236,5 miljoen EUR bedraagt. In het licht van de opmerkingen die in de vorenstaande punten 2.2 en 2.3 zijn gemaakt, lijkt het vooralsnog om een tijdelijke overbesteding te gaan.

BIJLAGE 1

[pic]

BIJLAGE 2

[pic]

PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 320/2006 (PB L 58 van 28.2.2006, blz. 42).