Artikelen bij COM(2009)42 - Verslag over de uitvoering van het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52009DC0042


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 3.2.2009

COM(2009) 42 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD EN DE REKENKAMER

Verslag over de uitvoering van het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD EN DE REKENKAMER

Verslag over de uitvoering van het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie in het kader van het gedeeld beheer van structurele acties

1. Samenvatting

Op 19 februari 2008 heeft de Commissie een actieplan vastgesteld ter versterking van haar toezicht op de lidstaten in verband met het gedeeld beheer van structurele acties ("het actieplan"). Doel van het actieplan is de rol van de Commissie te versterken teneinde het hoge foutenpercentage in de terugbetalingen voor structurele acties en de zwakke plekken in de beheers- en controlesystemen van de lidstaten aan te pakken. Uitgaande van met name de conclusies en aanbevelingen van de Europese Rekenkamer in haar jaarverslag over 2006 bevat het actieplan 37 acties, verdeeld over tien rubrieken, die voor eind 2008 moeten zijn uitgevoerd.

De acties omvatten preventieve maatregelen om de efficiëntie van de controles van de lidstaten te verbeteren, correctieve maatregelen om onregelmatige terugbetalingen op het spoor te komen en te laten terugvloeien in de EU-begroting, en maatregelen om de kwaliteit te verbeteren van de rapportage door de lidstaten en de Commissie van kerngegevens die essentieel zijn voor het toezicht op de doeltreffendheid van meerjarige controlesystemen. Met deze aanpak wordt beoogd het restrisico van fouten te verkleinen door enerzijds de toezicht- en controlesystemen te verbeteren en zo de kans op fouten te verkleinen, en anderzijds door maatregelen te nemen die tot een hoger terugvorderingspercentage moeten leiden.

De Commissie heeft het Europees Parlement aan de hand van kwartaaloverzichten verslag uitgebracht over de vorderingen met het actieplan. Los daarvan heeft de Commissie het Europees Parlement ook elke drie maanden verslag uitgebracht over de financiële correcties die naar aanleiding van de auditactiviteiten van de Commissie werden toegepast. Een tussentijds verslag over de resultaten van de eerste drie kwartalen werd in november 2008 aan het Europees Parlement, de Raad en de Europese Rekenkamer toegezonden.

Deel 2 van dit verslag bevat de gedetailleerde resultaten van elke actie per 31 december 2008. Aangezien financiële correcties en de opschorting van betalingen voor operationele programma's een van de belangrijke effectindicatoren met betrekking tot de toezichthoudende rol van de Commissie zijn, is gedetailleerde informatie over de correcties en de opschorting van betalingen in 2008 opgenomen in de bijlagen 1a en 1b. Daarnaast is een overzicht van de lopende procedures voor financiële correcties opgenomen in bijlage 2.

Van de 37 acties van het actieplan zijn er 28 voltooid. Hiertoe behoren alle acties met betrekking tot betere verslaglegging, handleidingen, opleidingsseminars en gestroomlijnde interne procedures voor financiële correcties. Eén gedeeltelijk voltooide actie, betreffende de interne afsluitingsrichtsnoeren (actie 3.2), zal in het eerste kwartaal van 2009 worden afgerond. Zes resterende acties zijn door hun aard langlopende acties en hebben betrekking op de audits van risicobeheersorganen, de follow-up van corrigerende actieplannen, de procedures inzake de opschorting van betalingen en de financiële correcties, de follow-up van afzonderlijke gevallen van materiële fouten in de DAS 2006 en het onderzoek naar de werkzaamheden van de afwikkelingsorganen (2000-2006). De streefresultaten zijn eind 2008 grotendeels gehaald en de resterende acties zullen in 2009 worden voltooid. Twee andere nog lopende acties zijn de belangrijke preventieve acties voor de programmeringsperiode 2007-2013, namelijk de beoordeling van de naleving van de verplichtingen en de goedkeuring van de auditstrategie. Hier kan de Commissie echter pas in actie komen als de lidstaten de desbetreffende documenten hebben ingediend. Bijgewerkte outputs, indicatoren en termijnen zijn te vinden in bijlage 3 voor alle acht in 2009 nog lopende acties.

Dankzij de doeltreffende uitvoering van het actieplan heeft de Commissie aanzienlijke vorderingen gemaakt met de versterking van haar toezichthoudende rol in het kader van het beheer van structurele acties in de lidstaten.

De belangrijkste resultaten die daarvan getuigen, zijn:

- De Europese Rekenkamer heeft in haar jaarverslag over 2007 de positieve ontwikkeling in de kwaliteit van de jaarlijkse activiteitenverslagen van DG REGIO en DG EMPL en het nut van het daarin vervatte bewijsmateriaal erkend (tabel 2.1 en paragraaf 2.12 van het jaarverslag over 2007) (actie 9);

- De Europese Rekenkamer heeft in haar jaarverslag ook aangegeven dat de Commissie bij de jaarlijkse overzichten naar behoren toezicht heeft gehouden op het proces door duidelijke richtsnoeren te geven en gevallen van niet-inachtneming aan te pakken (paragraaf 2.20 van het jaarverslag over 2007) (actie 10);

- De Commissie is harder opgetreden tegen geconstateerde systeemgebreken door tien formele besluiten te nemen tot opschorting van tussentijdse betalingen (tegen slechts een zo'n besluit in 2007) (actie 8.1);

- De Commissie heeft bewezen in staat te zijn accuraat en tijdig te rapporteren over correcties als gevolg van haar eigen controle- en auditactiviteit door de toezending van kwartaalverslagen over financiële correcties (actie 7.2);

- De Commissie heeft het effect van haar auditactiviteiten vergroot door de afsluiting van procedures voor financiële correcties daar waar tekortkomingen en onregelmatigheden werden vastgesteld. De intensiteit van deze activiteit blijkt uit het toegenomen volume van financiële correcties voor programma's en projecten van de programmeringsperiode 2000-2006 die in 2008 voor het EFRO, het ESF en het Cohesiefonds zijn toegepast. Het totaalbedrag aan financiële correcties in 2008 voor het EFRO, het ESF en het Cohesiefonds als gevolg van de activiteit van de Commissie beloopt 1,5 miljard euro tegen 288 miljoen euro voor heel 2007 (zie bijlage 1a). De huidige raming van mogelijke financiële correcties als gevolg van eind 2008 lopende opschortings- en correctieprocedures bedraagt ongeveer 2,8 miljard euro (zie bijlage 2) (acties 1.2, 1.3 en 8.2);

- De herziene interne procedures bij DG REGIO en DG EMPL bieden een solide basis om sneller opschortings- en correctiebesluiten te nemen en om te voldoen aan de in het actieplan bedoelde benchmarks (zes maanden tussen het definitieve standpunt inzake de auditbevindingen en het opschortingsbesluit, en 24 maanden tussen de audit en een financiële-correctiebesluit van de Commissie). Voor audits in het verleden zal een overgangsperiode gelden, maar de nieuwe procedures sorteren al effect als men de in 2008 benodigde tijdsspanne voor het nemen van een aantal opschortingsbesluiten in aanmerking neemt (actie 8.2);

- De Commissie heeft vorderingen gemaakt met haar inspanningen om betere gegevens te verkrijgen over de voor het jaar 2007 gemelde schrappingen en terugvorderingen van de lidstaten voor de periode 2000-2006. De Commissie heeft de verstrekte gegevens geanalyseerd, waar nodig om opheldering verzocht en in tien lidstaten controles ter plaatse uitgevoerd om de ingediende gegevens te controleren. De eerste resultaten duiden erop dat de verantwoordelijke autoriteiten over het algemeen aan hun verantwoordelijkheden voldoen, hoewel er nog misverstanden bestaan over de eisen; de Commissie heeft maatregelen genomen om die misverstanden uit de weg te ruimen (acties 6.1 en 6.2);

- De Commissie heeft de preventieve acties voor de programmeringsperiode 2007-2013 strikt uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de lidstaten over betrouwbare systemen beschikken voordat tussentijdse betalingen worden verricht. Zij heeft evaluatieverslagen over de naleving van het wettelijk kader ontvangen voor 281 van de in totaal 433 programma's. Voor 88 programma's zijn de verslagen aanvaard, voor 90 programma's werden ze verworpen (die moeten dus opnieuw worden ingediend) en de overige verslagen zijn nog in behandeling (acties 4.1 en 4.2);

- De Commissie heeft alle geplande acties uitgevoerd die bedoeld waren om de primaire controles op beheersniveau voor de programmeringsperiodes 2000-2006 en 2007-2013 doeltreffender te maken, waaronder de gerichte audits van risicobeheersorganen, de opstelling van handleidingen, het verstrekken van een zelfbeoordelingsinstrument voor beheersautoriteiten en de organisatie van een seminar voor de beheers- en certificeringsautoriteiten in juni 2008 met ruim 500 nationale deelnemers (acties 1.1, 5.1, 5.2 en 5.3);

- De Commissie heeft alle preventieve acties uitgevoerd die moesten zorgen voor rigoureuze en doeltreffende afsluitingsprocedures voor de programma's 2000-2006, waaronder de audits van de afwikkelingsorganen, de organisatie van een seminar voor alle lidstaten in 2008 met ruim 700 nationale deelnemers, de opzet van een 'Register van vragen en antwoorden', dat voor de lidstaten als referentie moet dienen, en de deelname aan bilaterale workshops in verschillende lidstaten (acties 3.1, 3.2 en 3.3).

Naast de in het actieplan opgenomen acties ter vereenvoudiging van de procedures, heeft de Commissie nog belangrijke aanvullende maatregelen genomen om de regels voor structurele acties te vereenvoudigen door voorstellen te doen tot wijziging van de desbetreffende verordeningen van de Raad, en zal zij in 2009 verdere maatregelen overwegen op grond van de aanbevelingen van een gemengde werkgroep van de Commissie en de lidstaten. Deze maatregelen, waaronder uitbreiding van het gebruik van vaste bedragen, bedragen ineens en eenheidskosten voor alle soorten uitgaven van het EFRO en het ESF, moeten ook het aantal fouten voor de programmeringsperiode 2007-2013 helpen terugbrengen, hoewel het effect daarvan uiteraard niet voor 2010/2011 voelbaar zal zijn.

Het actieplan pakt zowel de oorzaken als de gevolgen van het door de Europese Rekenkamer geconstateerde hoge foutenpercentage in de uitgaven voor structurele acties aan. Het effect van het actieplan is echter nog niet af te meten aan een daadwerkelijke verlaging van het foutenpercentage bij de tussentijdse betalingen. Zoals aangegeven in de mededeling over het actieplan (punt 8.2) zullen voor de periode 2000-2006 de reeds gemaakte fouten tot 2010 (voor het Cohesiefonds tot 2012) van invloed blijven op de door de lidstaten gedeclareerde uitgaven en de door de Commissie verrichte betalingen voor de programma's van 2000-2006. De aandacht van de Commissie gaat daarom uit naar een grotere doeltreffendheid van de controles door de lidstaten en de audits van de Commissie teneinde ervoor te zorgen dat tegen de tijd dat de programma's en projecten van 2000-2006 worden afgesloten, het restrisico van fouten laag is. Voor de programmeringsperiode 2007-2013 moeten de preventieve acties ervoor zorgen dat de systemen van de lidstaten vanaf het begin van de uitvoering van het programma naar behoren functioneren of, als dit niet het geval is, dat gebreken vroegtijdig worden ontdekt zodat corrigerende maatregelen kunnen worden toegepast.

In hun gezamenlijke auditstrategie voor 2009-2011 zullen DG REGIO en DG EMPL auditwerkzaamheden plannen en uitvoeren om hen in staat te stellen een eerste beoordeling te maken van het effect van het actieplan op het foutenpercentage in de terugbetalingen aan de fondsen, en wel eind 2009 voor de uitgaven voor de nieuwe programma's van de periode 2007-2013 en eind 2011 voor de afsluiting van de programma's van 2000-2006.

Concluderend kan worden gesteld dat de Commissie een groot deel van het actieplan heeft uitgevoerd en dat zij in 2009 verdere vooruitgang zal proberen te boeken door middel van de volgende activiteiten:

- voltooiing van de acht in bijlage 3 beschreven nog lopende acties uit het actieplan;

- uitvoering van de gezamenlijke auditstrategie 2009-2011 van DG REGIO en DG EMPL voor structurele acties waarin de geplande auditwerkzaamheden zijn opgenomen die een rigoureus toezicht moeten blijven waarborgen op de systemen van de lidstaten voor de periodes 2000-2006 en 2007-2013;

- de tijdige follow-up van eventueel door DG REGIO en DG EMPL gemaakte voorbehouden in hun jaarlijkse activiteitenverslagen voor 2008; en

- voortzetting van maatregelen om het nut van de jaarlijkse overzichten te maximaliseren.

De Commissie zal begin 2010 een verslag opstellen over de in 2009 uitgevoerde verdere acties en over het eerste effect van alle acties, en dit aan het Europees Parlement, de Raad en de Europese Rekenkamer toezenden.

2. Vorderingen bij de uitvoering van het actieplan

Actie 1 – Acties in het kader van de gezamenlijke auditstrategie voor 2000-2006

1.1. Gerichte audits bij 55 risicobeheersorganen

Lopende actie

DG REGIO en DG EMPL hebben 47 van de 55 geplande audits uitgevoerd en verslag uitgebracht over 30 van deze audits. De resultaten van de audits waarover al verslag is uitgebracht zijn: in zeven gevallen viel de conclusie over het functioneren van het systeem positief uit, in twee gevallen was die negatief en heeft de Commissie een procedure ingeleid tot opschorting van de betalingen en tot toepassing van financiële correcties, en in de 21 overige gevallen hebben de auditors van de Commissie een verklaring met beperking afgegeven en wordt met de nationale autoriteiten bekeken welke corrigerende maatregelen vereist zijn. De follow-up van de audits zal in 2009 worden voortgezet en die kan eventueel tot opschorting van betalingen en tot financiële correcties leiden. Vier geplande audits werden geannuleerd na een nieuwe risico-evaluatie of omdat het programma door de Europese Rekenkamer voor een audit was uitgekozen. Vier geplande audits werden verschoven naar de eerste helft van 2009 om de uitvoering van corrigerende maatregelen door de lidstaat te kunnen controleren.

De DG's hebben vier aanvullende audits bij risicobeheersorganen uitgevoerd die niet in het actieplan waren voorzien maar die na een aanvullende risicoanalyse in hun auditprogramma's voor 2008 waren opgenomen.

1.2. Follow-up van 27 plannen voor corrigerende maatregelen

Lopende actie

De 27 actieplannen hebben betrekking op 32% van alle voor de programma's 2000-2006 uitgetrokken bedragen. DG REGIO en DG EMPL hebben de follow-up voor 14 van de 27 actieplannen afgerond; de meeste hiervan hebben betrekking op de in de jaarlijkse activiteitenverslagen van de DG's voor 2007 geformuleerde reserves. De resultaten van de voltooide actieplannen zijn als volgt:

- in 13 gevallen viel de conclusie over de voltooiing van de vereiste maatregelen en over het functioneren van het systeem positief uit, in bepaalde gevallen ook ten aanzien van de toepassing van financiële correcties door de lidstaat op verzoek van de Commissie;

- in één geval resulteerde het plan inzake corrigerende maatregelen in de toepassing van financiële correcties bij besluit van de Commissie.

Voor de resterende 13 gevallen is de follow-up gaande. Voor vier actieplannen waarvoor de Commissie geconcludeerd had dat de betrokken lidstaat geen bevredigende corrigerende maatregelen had genomen:

- heeft de Commissie in drie gevallen besloten de betalingen op te schorten;

- heeft zij in één geval een procedure tot opschorting van de betalingen ingeleid;

- voor zes actieplannen waarvoor de lidstaat had gemeld dat hij de vereiste maatregelen genomen had, zal de Commissie de verslagen van de lidstaten opnieuw bestuderen of begin 2009 audits uitvoeren om te controleren of de toegepaste correcties ook inderdaad zijn aangebracht en toereikend zijn.

In drie gevallen heeft de Commissie de termijn voor de voltooiing van de plannen voor corrigerende maatregelen tot begin 2009 verlengd en zal de follow-up in 2009 worden afgerond.

De DG's zullen eventuele daaruit voortvloeiende opschortings- en financiële-correctieprocedures in 2009 afsluiten.

1.3. Afronden van 20 opschortings- en financiële-correctieprocedures voor 2000-2006 en 34 procedures voor 1994-1999

Lopende acties

1.3 a) Periode 2000-2006

De 20 nog lopende opschortings- en correctieprocedures hadden betrekking op in totaal 32 EFRO-programma's, 12 ESF-programma's en 60 projecten van het Cohesiefonds. DG REGIO en DG EMPL hebben 13 procedures volledig en 4 procedures gedeeltelijk afgesloten. Van deze 17 procedures zijn de resultaten voor de programma's en projecten als volgt:

- voor 44 programma's/projecten heeft de Commissie besloten financiële correcties toe te passen voor in totaal circa 58 miljoen euro;

- voor 16 programma's/projecten zijn de lidstaten akkoord gegaan met financiële correcties voor een bedrag van ongeveer 309 miljoen euro; en

- voor de 10 programma's/projecten werd de procedure zonder enige correctie afgesloten omdat de Commissie akkoord kon gaan met de door de lidstaat aangevoerde argumenten.

In het kader van de nog niet afgesloten procedures voor 34 programma's/projecten heeft de Commissie zeven opschortingsbesluiten voor 29 programma's/projecten genomen. In deze gevallen zullen, als de lidstaat niet de vereiste maatregelen neemt, in 2009 financiële correcties worden toegepast. Voor vier projecten van het Cohesiefonds zal de Commissie na de hoorzitting in februari 2009 een opschortings- of correctiebesluit nemen. Voor de resterende projecten is een opschortings- of correctiebesluit in voorbereiding.

1.3 b) Periode 1994-1999

De in het actieplan bedoelde 34 procedures betreffen het EFRO en zijn het resultaat van afsluitingsaudits. Van deze procedures heeft DG REGIO er 17 afgesloten met financiële correcties voor een totaalbedrag van 239 miljoen euro. In elf gevallen is het besluit in voorbereiding en zal het voor het eind van het eerste kwartaal van 2009 worden goedgekeurd. In zes gevallen zullen in het eerste kwartaal van 2009 de nationale autoriteiten formeel worden gehoord zodat het besluit tegen eind juni 2009 genomen zal worden. Er is vertraging opgetreden vanwege de omvangrijke documentatie die moest worden bestudeerd, de complexe juridische kwesties bij sommige dossiers en problemen bij de vaststelling van de datum van de hoorzitting met de lidstaat, die een wezenlijk onderdeel vormt van de rechten van verweer van de lidstaat en die moet plaatsvinden alvorens een correctie kan worden toegepast.

1.4. Follow-up van gevallen van fouten in DAS 2006

Lopende actie

DG REGIO en DG EMPL hebben in 60 van de 74 dossiers een definitief standpunt ingenomen. In 25 gevallen heeft de lidstaat zelf de vereiste correcties aangebracht of zulks toegezegd. In 20 gevallen hebben de DG's een financiële-correctieprocedure ingeleid. In 15 gevallen werd het dossier zonder correctie gesloten omdat de Commissie akkoord kon gaan met het aanvullende bewijsmateriaal van de lidstaat. Voor de resterende 14 dossiers heeft de Commissie vertraging opgelopen bij het bepalen van een definitief standpunt omdat er een vervolgaudit moest worden uitgevoerd en/of nadere informatie bij de verantwoordelijke autoriteiten moest worden ingewonnen.

Actie 2 – Acties in het kader van het actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader

2.1. Actie 9 – Zorgen voor doeltreffende instrumenten voor de uitwisseling van audit- en controleresultaten

Voltooide actie

DG REGIO en DG EMPL hebben procedures vastgesteld om via een gezamenlijke auditstrategie voor een goede coördinatie te zorgen en te garanderen dat alle auditresultaten worden uitgewisseld zodat elke partij kan vertrouwen op het werk van de andere.

2.2. Actie 10 – Eerste raming en analyse van de kosten van controles voor het EFRO

Voltooide actie

In mei 2008 heeft DG REGIO het voorlopige verslag over de resultaten van de enquête naar de kosten van controles voor het EFRO aan DG BUDG toegezonden, dat moet dienen voor de opstelling van de mededeling over aanvaardbare foutenrisico's. De herziene eindversie van het verslag werd op 31 oktober 2008 verstuurd. De mededeling 'Naar een gemeenschappelijke visie op het begrip aanvaardbaar foutenrisico' werd op 16 december 2008 door de Commissie goedgekeurd.

2.3. Actie 11N – Onderzoek naar de betrouwbaarheid van de nationale rapportagesystemen voor terugvorderingen en financiële correcties

Voltooide actie

Zie actie 6.2 hieronder.

2.4. Actie 14b – Verstrekken van richtsnoeren voor begunstigden en/of intermediaire niveaus inzake de controles en de verantwoordelijkheden in de controleketen

Voltooide actie

Zie actie 5.2 hieronder.

2.5. Actie 15 – Bevorderen van 'vertrouwenscontracten'

Voltooide actie

In december 2008 werd door de Commissie één nieuw vertrouwenscontract getekend met Cyprus voor het EFRO en het Cohesiefonds. Eind 2008 werden de formaliteiten afgerond met het oog op de ondertekening in februari 2009 van nog twee contracten met UK/Engeland en Denemarken voor het ESF. Dit brengt het totaal op negen vertrouwenscontracten met zeven lidstaten (UK, AT, DK, PT, EE, SI, CY).

2.6. Actie 16 – Coördinatie van auditnormen

Voltooide actie

De Commissie heeft de laatste hand gelegd aan de steekproefhandleidingen en de methodologie voor systeembeoordeling, en de nationale auditautoriteiten tijdens een technische bijeenkomst in december 2008 nieuwe hoofdstukken gepresenteerd van de audithandleiding voor de structuurfondsen met betrekking tot het jaarlijks controleverslag en advies, het vertrouwen in het werk van andere auditors en fraude-indicatoren.

Na een tweede presentatie in januari 2009 voor het Coördinatiecomité voor de fondsen zijn de definitieve versies van deze documenten aan de lidstaten toegezonden.

Actie 3 – Preventieve acties voor de afsluiting van de programma's en projecten 2000-2006

3.1. Auditonderzoek naar de werkzaamheden van 36 afwikkelingsorganen

Lopende actie

DG REGIO en DG EMPL hebben 30 van de 36 geplande audits van afwikkelingsorganen uitgevoerd die verantwoordelijk zullen zijn voor de afgifte van verklaringen inzake de wettigheid en regelmatigheid van uitgaven met het oog op de afsluiting van de programma's 2000-2006. Vier audits zijn geannuleerd om dubbel werk te voorkomen en twee audits zijn verschoven naar het eerste kwartaal van 2009 als gevolg van andere auditwerkzaamheden in deze lidstaten. De DG's hebben twee aanvullende audits bij afwikkelingsorganen uitgevoerd die niet in het actieplan waren voorzien maar die na een aanvullende analyse in hun auditprogramma's waren opgenomen. De conclusies laten zien dat er enkele tekortkomingen zijn in de voorbereiding van de afsluiting door de afwikkelingsorganen en de Commissie zal controleren of deze problemen worden gecorrigeerd zodat de door de afwikkelingsorganen afgegeven verklaringen betrouwbaar zijn. De follow-up zal in 2009 worden voortgezet.

3.2. Interne procedures om te zorgen voor een streng onderzoek van de afsluitingsdocumenten

Gedeeltelijk voltooide actie

Bij DG REGIO is de laatste hand gelegd aan de interne afsluitingsprocedures; DG EMPL zal deze vervolgens aanvullen en zijn eigen interne procedures daarop afstemmen. Deze procedures leggen met name het accent op de beoordeling van de betrouwbaarheid van de afwikkelingsverklaringen en op het onderzoek van gerapporteerde onregelmatigheden en financiële correcties voor elk programma.

3.3. Bewustmaken van de lidstaten van het belang van de door de Commissie in 2006 opgestelde afsluitingsrichtnoeren

Voltooide actie

Op 10 juni 2008 hebben DG REGIO en DG EMPL voor de beheers- en certificeringsautoriteiten een seminar over de controle van de structuurfondsen georganiseerd, dat werd bijgewoond door ruim 500 deelnemers van de nationale autoriteiten (zie actie 5.1). Tijdens dit seminar hebben sprekers van de Commissie, OLAF en de lidstaten uiteenzettingen gehouden over belangrijke punten in verband met de voorbereiding van de afsluiting van de programma's van de structuurfondsen.

Op 15 september hebben DG REGIO en DG EMPL in Brussel een tweede seminar, getiteld "Naar een succesvolle afsluiting van de programma's van de structuurfondsen 2000-2006" georganiseerd, dat geheel in het teken stond van de afsluiting en dat in detail alle aspecten van de afsluitingsprocedure behandelde. Ruim 700 vertegenwoordigers van alle lidstaten namen eraan deel. Vanaf het begin van 2008 is het thema afsluiting ook besproken op 70 jaarlijkse bilaterale bijeenkomsten met de beheersautoriteiten en controle-instanties van de structuurfondsen en op specifieke bilaterale seminars in 19 lidstaten (HU, FR, DK, LT, IT, CY, SK, GR, BE, PL, LV, EE, DE, NL, UK, MT, CZ, IE, ES) en op een speciaal Interreg-seminar. Ten vervolge op het seminar van 15 september vond op 21 oktober met alle nationale ESF-coördinatoren een speciale zitting van de technische werkgroep van het ESF-comité plaats, die was gewijd aan de beheersmaatregelen die voor het einde van de subsidiabiliteitsperiode moeten worden genomen om de programma's 2000-2006 naar behoren te kunnen afsluiten. In antwoord op de vele vragen van de lidstaten tijdens deze evenementen en daarna heeft de Commissie een 'Register van vragen en antwoorden' opgezet. Dit document is thans voor de lidstaten te raadplegen op de website van het seminar.

Actie 4 – Preventieve acties voor de programmeringsperiode 2007-2013

4.1. Nader onderzoek van de evaluatieverslagen en adviezen over de naleving van het wettelijke kader

Lopende actie

De Commissie onderwerpt de evaluatieverslagen en adviezen van de lidstaten, die binnen twaalf maanden na goedkeuring van het programma moeten worden ingediend, aan een kritisch onderzoek teneinde te bevestigen dat de door de lidstaten opgezette controlesystemen aan de regelgeving beantwoorden. Zolang de Commissie de evaluatie niet heeft goedgekeurd, worden geen verzoeken om tussentijdse betaling gehonoreerd.

Eind 2008 had de Commissie van de lidstaten evaluatieverslagen ontvangen voor 281 van de 433 goedgekeurde programma's. Voor 88 programma's werden de evaluaties goedgekeurd en voor 90 afgewezen (die zullen na correctie opnieuw worden ingediend). Voor de overige is de behandeling onderbroken of nog gaande. Dat evaluaties zijn afgewezen of dat de behandeling ervan is onderbroken, komt met name doordat geen adequate informatie over bepaalde verplichte onderdelen werd verstrekt of doordat er sprake was van inconsistenties tussen de bevindingen in het verslag van de evaluatie-instantie en het eindadvies. Slechts in enkele gevallen was er sprake van fundamentele structurele of capaciteitsproblemen.

4.2. Nader onderzoek van de nationale auditstrategieën

Lopende actie

Binnen negen maanden na goedkeuring van het programma moeten de auditautoriteiten hun auditstrategieën ter goedkeuring aan de Commissie voorleggen. Eind 2008 had de Commissie voor 366 van de 433 goedgekeurde programma's de auditstrategieën ontvangen. Voor 206 programma's werden de strategieën goedgekeurd en voor 89 afgewezen (die zullen na correctie opnieuw worden ingediend). Voor de overige is de behandeling onderbroken of nog gaande. Dat strategieën zijn afgewezen of dat de behandeling ervan is onderbroken, komt onder meer doordat onvoldoende informatie is verstrekt om de onafhankelijkheid van de auditautoriteit te kunnen vaststellen, doordat een steekproefmethode ontbrak of onduidelijk was, of doordat de risicoanalyse onvolledig was en de informatie over de auditmiddelen niet toereikend was. Over het algemeen houden de problemen geen verband met grote lacunes in de strategieën maar met bepaalde punten die aanvulling of verbetering behoeven.

4.3. Acties ter vereenvoudiging van de procedures

Voltooide actie

a) In december 2008 hebben DG REGIO en DG EMPL de handleiding inzake gedeeltelijke afsluiting krachtens artikel 88 van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad aan het Coördinatiecomité voor de fondsen (COCOF) voorgelegd. Na een tweede presentatie in januari 2009 is de eindversie aan de lidstaten toegezonden.

b) DG EMPL heeft maatregelen genomen om meer bekendheid te geven aan zijn handleiding over het gebruik van vaste bedragen voor de indirecte kosten voor het ESF krachtens artikel 11, lid 3, onder b), van Verordening (EG) nr. 1081/2006 van de Raad, die na overleg met de lidstaten en instemming van de Europese Rekenkamer in september 2007 door DG EMPL was voltooid. Op 31 december 2008 hadden 25 lidstaten zich voornemens verklaard deze ESF-regel voor alle of een deel van hun programma's toe te passen. Het gebruik van vaste bedragen werd eind 2007 en in 2008 ook besproken tijdens drie vergaderingen van de technische werkgroep van het ESF-comité, tijdens vier jaarvergaderingen met de lidstaten en tijdens speciale bilaterale vergaderingen met Tsjechië, Portugal, Litouwen en Wales.

Naast de in het actieplan opgenomen acties ter vereenvoudiging van de procedures, heeft de Commissie nog aanvullende maatregelen genomen om de regels voor structurele acties te vereenvoudigen door voorstellen te doen tot wijziging van de desbetreffende verordeningen van de Raad teneinde het gebruik van vaste bedragen, bedragen ineens en eenheidskosten voor alle soorten uitgaven van het EFRO en het ESF uit te breiden, en zal zij in 2009 verdere maatregelen overwegen op grond van in de eerste helft van 2009 te presenteren aanbevelingen van een gemengde werkgroep van de Commissie en de lidstaten. Als deze maatregelen de steun van het Europees Parlement en de Raad krijgen, zal het effect van verdere vereenvoudigingen op het foutenpercentage vanaf 2010/2011 voelbaar zijn.

4.4. Onderzoeken van en verschaffen van duidelijkheid over subsidiabiliteitskwesties

Voltooide actie

a) In december 2008 heeft de Commissie aan het COCOF de ontwerpbrochure voorgelegd met een overzicht van alle communautaire subsidiabiliteitsregels met betrekking tot structurele acties. De eindversie is op de website van de Commissie gepubliceerd.

b) en c) De diensten van de Commissie hebben de laatste hand gelegd aan de handleidingen inzake inkomstengenererende projecten en staatssteunregels. In september 2008 heeft de Commissie een voorstel goedgekeurd tot wijziging van artikel 55 van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad teneinde de regels inzake inkomstengenererende projecten te vereenvoudigen. Dit voorstel werd op 18 december 2008 door de Raad goedgekeurd.

4.5. Regels inzake overheidsopdrachten – bewustmaking door het organiseren van workshops

Voltooide actie

Over dit onderwerp, dat nog steeds een bron van onregelmatigheden in het gebruik van EU-middelen voor structurele acties is, heeft de Commissie speciale workshops georganiseerd in Hongarije (4.4.2008), Bulgarije (26.6.2008), Polen (2.12.2008), Cyprus (18.12.2008) en Malta (9.12.2008). Aanvankelijk waren workshops in slechts twee lidstaten gepland. Ten vervolge op een workshop over het gebruik van overheidsopdrachten op het gebied van ESF-activiteiten in 2006 heeft DG EMPL een discussie en uitwisseling van goede nationale praktijken op dit gebied georganiseerd tijdens de vergadering van de technische werkgroep van het ESF-comité op 6 mei 2008. De Commissie heeft aan de auditautoriteiten ook een informatieve nota doen uitgaan over fraude-indicatoren speciaal met betrekking tot overheidsopdrachten.

Actie 5 – Verbetering van de primaire controles

5.1. Seminar voor de beheers- en certificeringsautoriteiten

Voltooide actie

Op 10 juni 2008 hebben DG REGIO en DG EMPL in Brussel een seminar georganiseerd onder de titel "Controle van structurele acties – de uitdaging oppakken". Ruim 500 deelnemers van de beheers- en certificeringsautoriteiten uit alle lidstaten en regio's, alsook vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de Europese Rekenkamer waren daarbij aanwezig. Tijdens het seminar presenteerde de Commissie goede praktijken inzake de rol van de beheers- en certificeringsautoriteiten in de periode 2007-2013 aan de hand van de onder actie 5.2 beschreven herziene handleidingen en de ervaring die met de uitvoering van de programma's 2000-2006 is opgedaan. Met name werd gewezen op het belang van doeltreffende communicatie van de op de begunstigden toepasselijke regels om fouten te vermijden. In december heeft de Commissie het COCOF een plan voorgelegd ter verbetering van de opleiding en communicatie inzake beheers- en controleaangelegenheden, gebaseerd op de feedback van de lidstaten naar aanleiding van het seminar.

5.2. Richtsnoeren betreffende goede praktijken voor primaire controles en de certificeringsfunctie

Voltooide actie

In mei en juni 2008 heeft de Commissie na uitvoerige besprekingen met de lidstaten nieuwe richtsnoeren voor de beheers- en certificeringsautoriteiten gepubliceerd. Deze vormden de basis voor presentaties en discussies tijdens het seminar van 10 juni (zie actie 5.1).

5.3. Zelfbeoordelingsinstrumenten voor beheersautoriteiten inzake naleving van voorschriften

Voltooide actie

Tijdens het seminar van 10 juni presenteerde de Commissie de lidstaten een zelfbeoordelingsinstrument dat het de beheersautoriteiten gemakkelijker moet maken zichzelf rechtstreeks te toetsen aan de reglementaire criteria met betrekking tot de hoofdpunten van de interne controle. Vervolgens zijn twee proefstudies uitgevoerd. In het licht van de resultaten werd het instrument aangepast en tijdens de COCOF-vergadering van januari 2009 aan de lidstaten gepresenteerd.

Actie 6 – Verbetering van de rapportage over financiële correcties door de lidstaten

6.1. Follow-up van door de lidstaten gerapporteerde gegevens om lacunes aan te vullen en onnauwkeurigheden te corrigeren

Voltooide actie

DG REGIO heeft als leidend DG de in maart/april 2008 door de lidstaten gerapporteerde gegevens over financiële correcties in alle fondsen verzameld en de Commissie heeft de resultaten samen met het tweede kwartaalverslag over financiële correcties aan het Europees Parlement meegedeeld en ze ook gepresenteerd in een bijlage bij het in oktober 2008 gepubliceerde jaarverslag 2007 over de tenuitvoerlegging van de structuurfondsen. DG REGIO heeft alle betrokken lidstaten vervolgens aangeschreven met het verzoek lacunes aan te vullen en kennelijke anomalieën te verduidelijken. Op grond van de ontvangen herziene gegevens kan de Commissie de volgende gecorrigeerde cijfers voorleggen: het totaalbedrag aan correcties (schrappingen en terugvorderingen) voor het jaar 2007 ligt rond de 900 miljoen euro. Voor de hele periode 2000-2006 komt het cumulatieve totaal na herziening uit op ongeveer 2,2 miljard euro (1,3 miljard aan schrappingen en 0,9 miljard aan terugvorderingen).

6.2. Verificatie van de gerapporteerde gegevens over correcties in tien lidstaten

Voltooide actie

Als leidend DG heeft DG REGIO met medewerking van externe contractanten in tien lidstaten de gegevens voor alle fondsen ter plaatse geverifieerd. De eerste resultaten duiden erop dat de verantwoordelijke autoriteiten over het algemeen aan hun verantwoordelijkheden voldoen, hoewel er nog misverstanden bestaan over de eisen; de Commissie heeft maatregelen genomen om die misverstanden uit de weg te ruimen. Aanbevelingen ter verbetering van de procedures in de toekomst zijn in voorbereiding en die zullen nauwlettend worden gevolgd.

Actie 7 – Verbetering van de rapportage door de Commissie over het effect van de auditactiviteiten

7.1. Wijziging van IT-toepassingen en –procedures – SYSAUDIT bij DG REGIO, volledige implementatie van A-REP bij DG EMPL

Voltooide actie

Bij DG REGIO zijn de door SYSAUDIT geproduceerde verslagen verbeterd teneinde de follow-up van uitgevoerde audits te versterken.

Bij DG EMPL is de A-REP-toepassing sinds april 2008 volledig geïmplementeerd teneinde een betere follow-up en monitoring van alle communautaire auditaanbevelingen mogelijk te maken en dergelijke vervolgactiviteiten te documenteren.

7.2. Wijziging van IT-toepassingen en -procedures – driemaandelijkse rapportage aan DG BUDG over financiële correcties

Voltooide actie

DG REGIO en DG EMPL hebben in overleg met DG BUDG, DG AGRI en DG MARE procedures ingevoerd om volledigere en nauwkeurigere informatie te verstrekken over de naar aanleiding van werkzaamheden van de Commissie toegepaste financiële correcties. Er zijn driemaandelijkse verslagen verstrekt aan DG BUDG, dat algemene verslagen heeft opgesteld en toegezonden aan de Commissie begrotingscontrole van het Europees Parlement.

Verbeteringen in de IT-toepassingen SYSAUDIT en A-REP, die respectievelijk door DG REGIO en DG EMPL worden gebruikt voor de follow-up van financiële-correctieprocedures, zijn in beide DG's in productie genomen om betere mogelijkheden te bieden voor de controle in overeenstemming met de nieuwe procedures. Bovendien heeft DG EMPL in A-REP een speciale module voor audits ingebouwd teneinde waar nodig de auditprocedure van het begin tot aan de financiële correcties te kunnen volgen.

Actie 8 – Vergroting van het effect van de auditactiviteiten van de Commissie

8.1. Vaststellen en uitvoeren van een beleid voor het opschorten van betalingen door de Commissie zo spoedig mogelijk na de ontdekking van ernstige zwakke punten in nationale systemen

Voltooide actie

De directeuren-generaal van DG REGIO en DG EMPL hebben hun diensten gecoördineerde instructies gegeven om de procedure tot opschorting van betalingen onmiddellijk na de ontdekking van ernstige tekortkomingen in een nationaal systeem in te leiden. De controle op de tijdige opschorting wordt uitgevoerd aan de hand van de in actie 7 bedoelde controle-instrumenten.

8.2. Wijzigen van interne procedures voor opschorting en financiële correcties om toepassing te versnellen

Voltooide actie

DG REGIO en DG EMPL hebben nieuwe interne procedures ingevoerd voor de toepassing van opschortingen en financiële correcties door de Commissie en hebben hun handleidingen bijgewerkt. Deze voorzien in een stroomlijning van de interne procedures teneinde onnodige vertraging in de toepassing van opschortingen en financiële correcties te voorkomen. De herziene interne procedures bij DG REGIO en DG EMPL bieden een solide basis om sneller opschortings- en correctiebesluiten te nemen en om te voldoen aan de in het actieplan bedoelde benchmarks (zes maanden tussen het definitieve standpunt inzake de auditbevindingen en het opschortingsbesluit, en 24 maanden tussen de audit en een financiële-correctiebesluit van de Commissie). Voor audits in het verleden zal een overgangsperiode gelden, maar de nieuwe procedures sorteren al effect als men de in 2008 benodigde tijdsspanne voor het nemen van een aantal besluiten in aanmerking neemt.

Actie 9 – Verbetering van de door de JAV geboden zekerheid

Voltooide actie

DG REGIO en DG EMPL hebben bij de opstelling van hun jaarlijkse activiteitenverslagen 2007 alle in het – mede op grond van de aanbevelingen van de Europese Rekenkamer tot stand gekomen – actieplan genoemde acties volledig uitgevoerd. De Europese Rekenkamer heeft in haar jaarverslag over 2007 de positieve ontwikkeling in de kwaliteit van de jaarlijkse activiteitenverslagen van DG REGIO en DG EMPL en het nut van het daarin vervatte bewijsmateriaal erkend (tabel 2.1 en paragraaf 2.12 van het jaarverslag over 2007).

Actie 10 – Maximalisering van de waarde van de jaarlijkse overzichten

Voltooide actie voor de jaarlijkse overzichten 2007

De Commissie heeft een gedetailleerde en tijdige beoordeling gemaakt van de ontvangen jaarlijkse overzichten en bij brieven van 22 februari, 25 maart en 21 april 2008 aan de Commissie begrotingscontrole van het Europees Parlement verslag uitgebracht over de resultaten. De Europese Rekenkamer heeft in haar jaarverslag aangegeven dat de Commissie bij de jaarlijkse overzichten naar behoren toezicht heeft gehouden op het proces door duidelijke richtsnoeren te geven en de redenen te onderzoeken voor de niet-inachtneming (paragraaf 2.20 van het jaarverslag over 2007).

De Commissie heeft de overzichten geanalyseerd uit het oogpunt van naleving van de voorschriften en de geboden meerwaarde, en maatregelen genomen met het oog op de follow-up van eventuele tekortkomingen in de kwaliteit en het niet in acht nemen van de minimumvoorschriften. Deze resultaten zijn door DG REGIO en DG EMPL meegenomen in de beoordeling van de nationale systemen voor hun jaarlijkse activiteitenverslagen. Tegen één lidstaat die geen conform jaarlijks overzicht had ingediend, heeft de Commissie een inbreukprocedure ingeleid en zij onderzoekt op het ogenblik de informatie die sindsdien door de lidstaat is verstrekt. Op 12 november heeft de Commissie de lidstaten de herziene richtsnoeren voor het begrotingsjaar 2008 toegezonden met het doel de procedure voor de lidstaten te stroomlijnen en de meerwaarde van de jaarlijkse overzichten te vergroten teneinde inzake de fondsen een zo groot mogelijke zekerheid te krijgen.

De directeur-generaal van DG REGIO heeft de lidstaten in december een brief gestuurd waarin hij hen herinnert aan het belang van de meerwaarde van de jaarlijkse overzichten.

De Commissie zal in 2009 en in de jaren daarna de van de lidstaten ontvangen jaarlijkse overzichten blijven analyseren en hun waarde maximaliseren teneinde meer zekerheid te verkrijgen omtrent de beheers- en controlesystemen van de lidstaten.

Bijlage 1a – Overzicht van de financiële correcties in 2008

Fonds/periode | Door de lidstaat geaccepteerde financiële correcties (in mln. euro's) | Financiële correcties bij besluit van de Commissie (in mln. euro's) | Totaal financiële correcties voor de periode 1.1.-15.12.2008 (in mln. euro's) | Financiële correcties voor de periode 15.12.-31.12.2008 (in mln.euro's) | Totaal financiële correcties in 2008 (in mln.euro's) |

EFRO 2000-06 | 573 | 25 | 598 | 598 |

CF 2000-06 | 9 | 35 | 44 | 44 |

ESF 2000-06 | 487 | 0 | 487 | 5 | 492 |

EFRO 1994-99 | 10 | 151 | 161 | 168 | 329 |

CF 1994-99 | 7 | 31 | 38 | 38 |

ESF 1994-99 | 0 | 26 | 26 | 26 |

Totaal-generaal 2008 | 1,086 | 268 | 1,354 | 173 | 1,527 |

Totaal voor 2007 | 288 |

Deze tabel bevat alle voor het EFRO, het ESF en het Cohesiefonds verrichte correcties en niet alleen die als gevolg van actie 1.3.

Deze bedragen zijn voorlopig en kunnen in de jaarrekeningen van de Commissie voor 2008 worden aangepast.

Bijlage 1b – Bijzonderheden van de in 2008 goedgekeurde opschortings- en financiële-correctiebesluiten

Lidstaat | Programmeringsperiode | Fonds | Programma | Bedrag (MLN. EURO) | Actie in het actieplan |

Financiële correcties | Duitsland | 1994-1999 | EFRO | Berlijn | 12,90 | 1.3b |

* Duitsland | 1994-1999 | EFRO | Thüringen | 81,43 |

* Verenigd Koninkrijk | 1994-1999 | EFRO | West Midlands Doelst. 2 | 0,33 |

Portugal | 1994-1999 | EFRO | Alentejo | 0,35 | 1.3b |

Portugal | 1994-1999 | EFRO | Iniciativa para a Modernização da Indútria Têxtil (IC IMIT) | 5,58 | 1.3b |

Nederland | 1994-1999 | EFRO | Groningen-Drenthe | 4,62 | 1.3b |

Verenigd Koninkrijk | 1994-1999 | EFRO | Industrial South Wales | 14,94 | 1.3b |

Verenigd Koninkrijk | 1994-1999 | EFRO | Highlands and Islands | 10,42 | 1.3b |

Duitsland | 1994-1999 | EFRO | Saksen | 158,08 | 1.3b |

Griekenland | 1994-1999 | EFRO | Hoofdwegen | 30,10 | 1.3b |

Finland | 1994-1999 | EFRO | Doelstelling 6 1995-1999 | 0,44 | 1.3b |

Subtotaal | 319,19 |

* Spanje | 1994-1999 | CF | – | 3,11 |

* Spanje | 1994-1999 | CF | – | 23,20 |

* Griekenland | 1994-1999 | CF | – | 5,15 |

Sub-total | 31,46 |

Verenigd Koninkrijk | 2000-2006 | EFRO | North West + URBAN/Subtotaal | 24,8 | 1.2, 1.3a |

* Portugal | 2000-2006 | CF | – | 1,55 |

Spanje | 2000-2006 | CF | – | 1,52 | 1.3a |

Spanje | 2000-2006 | CF | – | 6,38 | 1.3a |

Spanje | 2000-2006 | CF | – | 0,77 | 1.3a |

Spanje | 2000-2006 | CF | – | 1,24 | 1.3a |

Griekenland | 2000-2006 | CF | – | 23,26 | 1.3a |

Subtotaal | 34,69 |

* Frankrijk | 1994-1999 | ESF | Guadeloupe | 9,19 |

* Ierland | 1994-1999 | ESF | Communautair werkgelegenheidsinitiatief | 12,72 |

* Verenigd Koninkrijk | 1994-1999 | ESF | Resider Doelst. 2 | 0,57 |

* Verenigd Koninkrijk | 1994-1999 | ESF | Northern Uplands Doelst. 5 | 1,19 |

* Finland | 1994-1999 | ESF | Doelstelling 6 1995-1999 | 0,09 |

* Duitsland | 1994-1999 | ESF | Land Bremen Doelst. 3 | 1,93 |

Subtotaal | 25,69 |

Totaal-generaal 2008 | 433,90 |

Opschortingen | Italië | 2000-2006 | EFRO | Apulië | - | 1.2, 1.3a |

Interreg | 2000-2006 | EFRO | Frankrijk/UK | - | 1.3a |

Interreg | 2000-2006 | EFRO | Medocc | - | 1.3a |

*Interreg | 2000-2006 | EFRO | Italië/Albanië | - |

Spanje | 2000-2006 | EFRO | 9 bemiddelende instanties | - | 1.3a |

* Bulgarije | 2000-2006 | CF | Twee projecten in de wegensector | - |

Italië | 2000-2006 | ESF | Calabrië Doelst. 1 | - | 1.3a |

Luxemburg | 2000-2006 | ESF | Doelstelling 3 | - | 1.3a |

UK-Schotland | 2000-2006 | ESF | Doelstellingen 2 en 3 | - | 1.2, 1.3a |

Luxemburg | 2000-2006 | ESF | Equal | - | 1.3a |

* Valt niet onder het actieplan.

Bijlage 2 – Overzicht van de eind 2008 nog lopende opschortings- en financiële-correctieprocedures

Fonds/periode | Lopende opschortings- en financiële-correctieprocedures | Geraamd bedrag (in mln. euro's) | Bron (aantal procedures) |

Aantal procedures | Aantal programma's/projecten | Audit van Commissie | Afsluiting programma/project | OLAF | Rekenkamer |

EFRO 2000-06 | 51 | 71 | 783 | 39 | 0 | 10 | 2 |

CF 2000-06 | 52 | 74 | 167 | 31 | 20 | 0 | 1 |

ESF 2000-06 | 13 | 13 | 257 | 12 | 0 | 0 | 1 |

EFRO 1994-99 | 48 | 50 | 1,233 | 17 | 9 | 20 | 2 |

CF 1993-99 | 7 | 8 | 5 | 2 | 4 | 0 | 1 |

ESF 1994-99 | 14 | 14 | 387 | 0 | 14 | 0 | 0 |

Totaal-generaal 2008 | 185 | 230 | 2,832 | 101 | 47 | 30 | 7 |

Deze bedragen zijn voorlopig en kunnen in de jaarrekeningen van de Commissie voor 2008 worden aangepast.

De kolom "Geraamde bedragen (in mln. euro's)" van mogelijke correcties bevat de best mogelijke ramingen, rekening houdend met de stand van de follow-up van de audits, de uitvoering van corrigerende maatregelen en de aan de lidstaten verzonden definitieve standpunten.

Bijlage 3 – Overige lopende acties van het actieplan (op te nemen in de gezamenlijke auditstrategie 2009-2011)

. | Oorspronkelijke actie in 2008 | Resterende actie in 2009 | Herziene indicator | Termijn |

1. Acties in het kader van de gezamenlijke auditstrategie voor structurele acties voor 2000-2006 |

1.1. | Uitvoering van doelgerichte audits bij risicobeheersorganen (2000-2006) | Follow-up van de resultaten van de 47 verrichte audits en uitvoering van vier uitgestelde audits | Audits uitgevoerd en follow-up met goed resultaat afgesloten – redelijke zekerheid dat het systeem na corrigerende maatregelen doeltreffend functioneert | 31.12.2009 |

1.2. | Voltooien van de follow-up van de uitvoering van de huidige 27 actieplannen door de lidstaten om de ernstige tekortkomingen in de beheers- en controlesystemen van die lidstaten te verhelpen | Voltooiing van de follow-up van 13 plannen voor corrigerende maatregelen | Actieplannen (EFRO 7/ESF 6) in lidstaten met goed resultaat afgesloten | 31.12.2009 |

1.3a en 1.3b | Afronden van de 20 nog lopende opschortings- en financiële-correctieprocedures voor 2000-2006 en de 34 financiële-correctieprocedures van de afsluitende audits voor 1994-1999 | Afronden van de 7 resterende opschortings- en financiële-correctieprocedures voor 2000-2006 en de 17 resterende financiële-correctieprocedures van de afsluitende audits voor 1994-1999 | Opschortings- en financiële-correctieprocedures afgesloten met door de lidstaat aanvaarde correcties of een besluit van de Commissie binnen een termijn van 24 maanden | 31.12.2009 (30.6.2009 voor de procedures voor 1994-1999) |

1.4. | Follow-up van de afzonderlijke gevallen van materiële fouten voor DAS 2006 tezamen met eventuele gevolgen voor de systemen | Definitief standpunt over de 14 resterende afzonderlijke gevallen van fouten en afsluiting van de 20 ingeleide financiële-correctieprocedures | Financiële-correctieprocedures afgesloten met door de lidstaat geaccepteerde (of bij besluit van de Commissie vastgestelde) correcties of zonder correcties (als de argumenten van de lidstaat door de Commissie worden aanvaard | 30.12.2009 |

3. Preventieve acties voor de afsluiting van de programma's en projecten 2000-2006 |

3.1. | Voltooien van het auditonderzoek naar de werkzaamheden van de afwikkelingsorganen (2000-2006) | Voltooiing van de follow-up van 30 audits bij afwikkelingsorganen en uitvoering van twee uitgestelde audits | Audits uitgevoerd en follow-up met goed resultaat afgesloten – redelijke zekerheid dat het afwikkelingsorgaan naar tevredenheid functioneert met het oog op de voorbereiding van de afsluiting of toepassing van correctieve maatregelen | 31.12.2009 |

4. Preventieve acties voor de programmeringsperiode 2007-2013 |

4.1. | Nader onderzoek van de evaluatieverslagen en adviezen over de naleving van het wettelijke kader | Voltooiing van het onderzoek van de evaluatieverslagen en adviezen over de naleving voor 152 programma's | Controle van alle resterende programma's aan de hand van stukken | 30.9.2009 |

4.2. | Nader onderzoek van de nationale auditstrategieën | Voltooiing van het onderzoek van de nationale auditstrategieën voor 67 programma's | Controle van alle resterende auditstrategieën aan de hand van stukken | 30.9.2009 |

COM(2008) 97.

SEC(2008) 2756.

Dit bedrag is voorlopig en kan in de jaarrekeningen van de Commissie over 2008 worden aangepast.

Het totaal aantal programma's/projecten is groter dan aanvankelijk in het actieplan vermeld aangezien er nog projecten van het Cohesiefonds in zijn opgenomen.

De Commissie heeft op 3 februari 2009 een mededeling goedgekeurd over het actieplan van de Commissie voor een geïntegreerd internecontrolekader.

COM(2008) 866.

SEC(2008) 2649.