Artikelen bij SEC(2009)229 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF - Alarmsysteem Nr. 12/2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier SEC(2009)229 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF - Alarmsysteem Nr. 12/2008.
document SEC(2009)229 NLEN
datum 23 februari 2009


1. INLEIDING 3

2. OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF‑BEGROTING 2008 3

3. BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF 6

4. OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER) 7

5. BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE
suikerindustrie 7

6. CONCLUSIES 7

BijlageBesteding van de ELGF‑kredieten tot en met 15/10/2008 (voorlopige cijfers)

1. Inleiding

Volgens voorlopige gegevens bedroegen de uitgaven uit het ELGF in het begrotingsjaar 2008 (van 16 oktober 2007 tot en met 15 oktober 2008) 42 184,5 miljoen euro, d.i. 102,9% van de oorspronkelijke kredieten. Het betreft de uitgaven na verrekening van de bedragen die de lidstaten hebben terugbetaald als gevolg van de correcties in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF‑rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren, en na verrekening van de verlagingen en schorsingen die in de loop van het begrotingsjaar zijn toegepast op de maandelijkse betalingen aan de lidstaten. Voorts is in die uitgaven een schatting begrepen van de rechtstreekse uitgaven die de Commissie nog tot en met 31 december 2008 kon doen, welke schatting 134,5 miljoen euro bedraagt.

Een uitvoerig overzicht van die begrotingsuitvoering in 2008 op basis van voorlopige gegevens is opgenomen in de bijlage. In totaal blijkt sprake te zijn geweest van een overbesteding ten bedrage van 1 178,1 miljoen euro vergeleken met de oorspronkelijke begrotingskredieten. Een heel ander beeld ontstaat echter wanneer rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten. Dergelijke ontvangsten worden niet meegerekend in de totale begrotingskredieten, maar er is wel degelijk een deel van de landbouwuitgaven mee gefinancierd.

2. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF‑begroting 2008

De begrotingsuitvoering zoals deze uit de voorlopige cijfers naar voren komt, is beïnvloed door een aantal factoren die in het navolgende voor de belangrijkste begrotingsonderdelen beknopt worden beschreven:

2.1. Monetaire factoren

Overeenkomstig artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 was bij de opstelling van de door de begrotingsautoriteit vastgestelde begroting gewerkt met de gemiddelde koers van de euro ten opzichte van de VS‑dollar in de periode juli‑september 2007, die 1 euro = 1,37 VS‑dollar bedroeg. Op te merken valt dat de gemiddelde koers in de periode van 1 augustus 2007 tot en met 31 juli 2008 op ongeveer 1 euro = 1,49 VS‑dollar kwam, wat een stijging met 8,8% betekende ten opzichte van de voor de opstelling van de begroting 2008 gebruikte koers.

De bovenvermelde uitgaven in het begrotingsjaar 2008 zijn inclusief de gevolgen van de schommelingen van de koers van de euro ten opzichte van de dollar. In dit verband wordt erop gewezen dat de ontwikkeling van deze koers van invloed is op de vaststelling van de uitvoerrestituties voor landbouwproducten, en vooral van die voor suiker.

2.2. Marktfactoren

Voor het hoofdstuk "Interventies op de landbouwmarkten" was sprake van een overbesteding van de oorspronkelijke begrotingskredieten ten bedrage van ongeveer 124,3 miljoen euro. De artikelen "Voedselprogramma's" (voor de meest behoeftigen in de EU) en 'Varkensvlees' gaven de grootste overbestedingen van de kredieten te zien, terwijl de belangrijkste onderbestedingen zich voordeden bij de artikelen 'Granen', "Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten", 'Suiker' en 'Producten van de wijnbouwsector'. Wat groenten en fruit betreft, wordt verwezen naar het navolgende punt 2.2.5.

(NB: Tussen haakjes wordt het definitieve bedrag van de overbesteding (+) of onderbesteding (-) vermeld.)

2.2.1. Granen (– 42,3 miljoen euro)

Gedurende het grootste deel van het begrotingsjaar bleef de marktsituatie voor granen binnen en buiten de EU gunstig, wat heeft geleid tot hogere interne en wereldmarktprijzen dan die waarvan bij de opstelling van de begroting 2008 was uitgegaan. De uiteindelijke mate van besteding van de oorspronkelijke kredieten houdt vooral verband met de volgende factoren:

- doordat nagenoeg de hele openbare graanvoorraden tegen die hoge prijzen werden verkocht, werden hogere nettowinsten geboekt (NB: nettowinsten uit de verkoop van voorraden worden geboekt met een minteken (-) en zijn in feite ontvangsten voor de begroting) en

- ook weer dankzij die hoge prijzen kon de productierestitutie voor zetmeel in 2008 op nul worden vastgesteld, zodat daar geen uitgaven voor hoefden te worden gedaan.

2.2.2. Voedselprogramma's voor de meest behoeftigen in de EU (+ 38,0 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding houdt vooral verband met de betalingen die de lidstaten hebben gedaan enerzijds om uitstaande saldi betreffende vorige jaarprogramma's te vereffenen, en anderzijds om het jaarprogramma 2008 te financieren. De combinatie daarvan heeft geleid tot uitgaven die de op de begroting 2008 uitgetrokken kredieten te boven gingen.

2.2.3. Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (– 31,9 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding van de oorspronkelijke kredieten houdt vooral verband met het feit dat minder is uitgegeven als gevolg van enerzijds de algemene verlaging van de eenheidsbedragen van de uitvoerrestituties voor suiker, en anderzijds het tragere tempo waarin uitvoerrestituties door de betrokken lidstaten werden betaald.

2.2.4. Suiker (– 100,4 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding van de oorspronkelijke kredieten houdt vooral verband met het feit dat minder is uitgegeven als gevolg van de volgende factoren:

- de lidstaten hebben de uitvoerrestituties trager uitbetaald, er is minder suiker uitgevoerd en de eenheidsbedragen van de toegekende uitvoerrestituties waren lager en

- er is minder witte suiker uit openbare voorraden verkocht dan de hoeveelheden waarvan voor de begroting was uitgegaan.

2.2.5. Groenten en fruit (+ 425,0 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding van de oorspronkelijke kredieten houdt vooral verband met de betalingen die de lidstaten hebben gedaan voor de actiefondsen die de telersverenigingen gebruiken om hun programma's op het gebied van de verbetering van de productkwaliteit, afzetbevordering en verkoop te financieren.

Bij de genoemde actiefondsen gaat het om begrotingspost 05 02 08 03. Op deze post heeft de begrotingsautoriteit oorspronkelijk slechts 105,0 miljoen euro aan kredieten uitgetrokken, omdat zij rekening hield met aan die post toegewezen bestemmingsontvangsten ten bedrage van 467,0 miljoen euro. Voor de actiefondsen van de telersverenigingen hebben de lidstaten echter in totaal 581,6 miljoen euro betaald, wat 9,6 miljoen euro meer is dan de middelen die ervoor beschikbaar waren. Om die totale uitgaven te dekken is niet alleen gebruikgemaakt van de genoemde bestemmingsontvangsten, maar zijn ook kredieten naar post 05 02 08 03 overgeboekt die afkomstig waren uit andere posten van het artikel 'Groenten en fruit'; de uitgaven ten laste van die andere begrotingsposten waren namelijk lager dan de kredieten die er oorspronkelijk op waren uitgetrokken.

De bovenstaande uitleg maakt duidelijk dat bij het artikel "Groenten en fruit" slechts schijnbaar sprake is van een overbesteding, aangezien alle te verrichten uitgaven werden gefinancierd uit reeds beschikbare middelen.

2.2.6. Producten van de wijnbouwsector (– 242,0 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding van de oorspronkelijke kredieten houdt vooral verband met het feit dat de uitgaven lager waren als gevolg van de volgende factoren:

- er werden kleinere hoeveelheden bijproducten van de wijnbereiding aangeboden voor distillatie en er werden ook kleinere hoeveelheden wijn tot drinkalcohol verwerkt en

- de lidstaten hebben geringere bedragen besteed aan herstructurerings‑ en omschakelingssteun.

2.2.7. Varkensvlees, eieren en pluimvee (+ 109,9 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding houdt vooral verband met het feit dat de lidstaten meer hebben betaald als gevolg van de uitgaven die zij hebben moeten doen voor uitvoerrestituties voor vers en bevroren varkensvlees en voor de particuliere opslag van varkensvlees. Op de begroting 2008 waren geen kredieten uitgetrokken voor dergelijke uitgaven, aangezien de Commissie de betrokken maatregelen pas in de loop van het begrotingsjaar heeft genomen om iets te doen aan de moeilijke marktsituatie in de sector varkensvlees, die vooral te wijten was aan de hoge voerkosten en de scherpe daling van de koers van de VS‑dollar.

2.3. Rechtstreekse steun

Voor het hoofdstuk 'Rechtstreekse steun' was sprake van een overbesteding van de oorspronkelijke kredieten ten bedrage van ongeveer 736,6 miljoen euro. Het betrof uitsluitend het artikel 'Ontkoppelde rechtstreekse steun' (zie punt 2.3.1 voor nadere bijzonderheden), aangezien de artikelen 'Andere rechtstreekse steun' en 'Extra steunbedragen' juist een onderbesteding te zien gaven.

2.3.1. Ontkoppelde rechtstreekse steun (+ 920,5 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding van de oorspronkelijke kredieten houdt vooral verband met de betalingen die de lidstaten hebben gedaan voor de bedrijfstoeslagregeling.

Het gaat bij de bedrijfstoeslagregeling om begrotingspost 05 03 01 01. Op deze post heeft de begrotingsautoriteit oorspronkelijk slechts 27 220,0 miljoen euro aan kredieten uitgetrokken, omdat zij rekening hield met aan die post toegewezen bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 470,0 miljoen euro. Voor de bedrijfstoeslagregeling hebben de lidstaten echter in totaal slechts 28 233,8 miljoen euro betaald, wat 456,2 miljoen euro minder was dan de middelen die ervoor beschikbaar waren. Die uitgaven werden grotendeels gedekt enerzijds door de oorspronkelijke begrotingskredieten, en anderzijds door van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 overgedragen bestemmingsontvangsten ten bedrage van 757,4 miljoen euro. Het nog ontbrekende bedrag werd gedekt door kredieten over te boeken uit andere posten van het artikel "Ontkoppelde rechtstreekse steun" en uit posten van andere artikelen van de begroting 2008; ten laste van die verschillende begrotingsposten was minder uitgegeven dan de kredieten die er oorspronkelijk op waren uitgetrokken.

De bovenstaande uitleg maakt duidelijk dat bij het artikel "Ontkoppelde rechtstreekse steun" slechts schijnbaar sprake is van een overbesteding, aangezien alle te verrichten uitgaven werden gefinancierd uit reeds beschikbare middelen.

2.3.2. Andere rechtstreekse steun (– 154,6 miljoen euro)

De uiteindelijke mate van besteding van de oorspronkelijke kredieten houdt vooral verband met het feit dat de lidstaten voor een aantal regelingen minder hebben uitgegeven dan de kredieten die er oorspronkelijk op de begroting 2008 voor waren uitgetrokken. Het betreft hoofdzakelijk de areaalbetalingen voor akkerbouwgewassen, de schapen‑ en geitenpremies, de steun voor energiegewassen, de betalingen voor specifieke soorten landbouw en de areaalsteun voor katoen.

2.4. Audit van de landbouwuitgaven

2.4.1. Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+ 330,7 miljoen euro)

Het betreft de meeruitgaven die uiteindelijk het gevolg waren van het feit dat de correcties in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren en de correcties wegens te late betaling zijn achtergebleven bij de verwachtingen. In de door de begrotingsautoriteit vastgestelde begroting 2008 was ervan uitgegaan dat die correcties in totaal – 370,0 miljoen euro zouden bedragen. In werkelijkheid was het echter zo veel minder dat begrotingskredieten ten bedrage van ongeveer 330,0 miljoen euro nodig waren om het verschil te compenseren. De bestede ELGF‑kredieten waren dan ook dienovereenkomstig hoger.

3. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 overgedragen bestemmingsontvangsten bedroegen 1 159,5 miljoen euro en zijn overeenkomstig artikel 10 van het financieel reglement volledig gebruikt om in het begrotingsjaar 2008 gedane uitgaven te financieren.

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de nieuwe bestemmingsontvangsten die in 2008 werden geïnd, in totaal 1 561,6 miljoen euro. Het betreft de volgende bedragen:

- als gevolg van de correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring van rekeningen is ongeveer 984,6 miljoen euro terugbetaald;

- in verband met onregelmatigheden is ongeveer 356,1 miljoen euro ingevorderd;

- de melkheffing heeft ongeveer 220,9 miljoen euro opgeleverd.

Een deel van die nieuwe bestemmingsontvangsten is gebruikt om in 2008 gedane uitgaven te financieren. Het naar de begroting 2009 over te dragen deel ervan wordt momenteel geraamd op ongeveer 1 476,0 miljoen euro.

4. Opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

In november 2007 hebben de lidstaten de tweede tranche overgemaakt van de bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing ter financiering van de afstanddoening van suikerquota voor het verkoopseizoen 2006/2007; het betreft ongeveer 858,1 miljoen euro. Vervolgens hebben de lidstaten ongeveer 1 734,7 miljoen euro overgemaakt bij wijze van eerste tranche van de bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing ter financiering van de afstanddoening van suikerquota voor het verkoopseizoen 2007/2008. In totaal is derhalve 2 592,9 miljoen euro aan opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (bestemmingsontvangsten) overgemaakt aan de EU‑begroting.

Ten slotte is 735,8 miljoen euro aan dergelijke bestemmingsontvangsten overgedragen van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008, terwijl die overdracht oorspronkelijk op 530,0 miljoen euro was geraamd. Van de bovenvermelde tranches van de tijdelijke herstructureringsheffing die in het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie zijn gevloeid, resteert momenteel nog 1 308,9 miljoen euro aangezien ondertussen steun is betaald uit dat fonds (zie het onderstaande punt 5). Dat bedrag zal worden overgedragen naar 2009.

5. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie

Eind september 2008 hadden de lidstaten in totaal ongeveer 1 284,0 miljoen euro betaald bij wijze van steun voor de herstructurering van suikerproducerende ondernemingen, diversificatiesteun en steun aan suikerraffinaderijen. Die vormen van steun werden gefinancierd uit de bovenvermelde opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (zie het bovenstaande punt 4).

6. Conclusies

De mate van besteding van de ELGF‑begroting 2008, waarbij het gaat om een overbesteding ten bedrage van in totaal ongeveer 1 178,1 miljoen euro ten opzichte van de op de begroting uitgetrokken kredieten, is voornamelijk beïnvloed enerzijds door de uitgaven voor groenten en fruit, varkensvlees en ontkoppelde rechtstreekse steun, en anderzijds door het feit dat de in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF‑rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren opgelegde correcties zijn achtergebleven bij de verwachtingen. De behoeften aan extra kredieten in de sector groenten en fruit en voor de ontkoppelde rechtstreekse steun (zie de punten 2.2.5 en 2.3.1) zijn meer schijn dan werkelijkheid, aangezien die behoeften ruimschoots werden gedekt hetzij door de voor de begroting 2008 beschikbare bestemmingsontvangsten, hetzij door kredieten die werden overgeboekt uit andere onderdelen van de begroting 2008. Ten slotte werden de behoeften aan extra kredieten in de sector varkensvlees en in verband met de bij de verwachtingen achtergebleven correcties in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (zie de punten 2.2.7 en 2.4.1) eveneens gedekt hetzij door de voor de begroting 2008 beschikbare bestemmingsontvangsten, hetzij door kredieten die waren overgeboekt uit andere onderdelen van de begroting 2008.

De van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 overgedragen bestemmingsontvangsten werden volledig gebruikt, terwijl van de nieuwe bestemmingsontvangsten die in 2008 werden geïnd, naar verwachting 1 476,0 miljoen euro naar 2009 zal worden overgedragen ter dekking van behoeften aan kredieten in dat begrotingsjaar. Deze overdracht is 142,0 miljoen euro hoger dan het bedrag waarvan bij de opstelling van de begroting 2009 (nota van wijzigingen) was uitgegaan.


NL NL