Artikelen bij COM(2009)526 - Follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2007 (Samenvatting) - Resoluties van het Europees Parlement opgesteld overeenkomstig artikel 276, lid 3, van het EG-Verdrag, artikel 180 ter van het Euratom-Verdrag, artikel 147 van het Financieel Reglement en artikel 119, lid 5, van het Financieel Reglement van het EOF

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT betreffende de follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2007 (Samenvatting) - Resoluties van het Europees Parlement opgesteld overeenkomstig artikel 276, lid 3, van het EG-Verdrag, artikel 180 ter van het Euratom-Verdrag, artikel 147 van het Financieel Reglement en artikel 119, lid 5, van het Financieel Reglement van het EOF {SEC(2009)xxx} 1

PREAMBULE 3

I – ANTWOORDEN VAN DE COMMISSIE OP DE VERZOEKEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT IN DE KWIJTINGSRESOLUTIE VOOR DE ALGEMENEBEGROTING 4

a) Horizontale kwesties 4

b) Sectorale kwesties 7

c) Speciale verslagen van de Rekenkamer 11

II - Europees Ontwikkelingsfonds 11

III – Verzoeken in de resoluties over de agentschappen 12

PREAMBULE

Dit is het verslag van de Commissie aan het Europees Parlement betreffende de follow-up van de kwijtingsbesluiten voor het begrotingsjaar 2007, opgesteld overeenkomstig artikel 276, lid 3, van het EG-Verdrag, artikel 180 ter van het Euratom-Verdrag, artikel 147 van het Financieel Reglement en artikel 119, lid 5, van het Financieel Reglement van het EOF. Wegens de beperkingen die voor vertalingen gelden en wegens tijdsgebrek, wordt dit verslag in alle officiële EU-talen in deze samengevatte vorm gepubliceerd. De volledige antwoorden van de Commissie op elk specifiek verzoek van het Parlement kunnen worden geraadpleegd in een werkdocument van de diensten van de Commissie dat beschikbaar is in het Duits, het Engels en het Frans. Deze follow-upverslagen hebben beide betrekking op de resoluties die het Europees Parlement op 23 april 2009 heeft aangenomen.

Elk hoofdstuk van deze samenvatting bevat verwijzingen naar de corresponderende punten in het bovengenoemde volledige werkdocument van de diensten van de Commissie. Die verwijzingen helpen de lezers om alle verzoeken (en de door de Commissie voorgenomen of reeds genomen maatregel) betreffende een bepaald hoofdstuk of waarover zij meer willen weten, terug te vinden in het werkdocument.

De Commissie heeft in de kwijtingen voor de algemene begroting en voor de begrotingen van het EOF en de agentschappen in totaal 203 verzoeken van het Europees Parlement aan de Commissie geteld. Zij stemt ermee in om ten aanzien van 99 van deze verzoeken de door het Europees Parlement verzochte maatregelen te nemen. Naar het oordeel van de Commissie zijn ten aanzien van 96 verzoeken reeds de vereiste maatregelen genomen of worden maatregelen ten uitvoer gelegd. In sommige gevallen moeten de resultaten van de acties evenwel nog worden beoordeeld. Ten slotte kan de Commissie om redenen die verband houden met het bestaande rechtskader of haar eigen institutionele prerogatieven, niet instemmen met 8 verzoeken.

I – ANTWOORDEN VAN DE COMMISSIE OP DE VERZOEKEN VAN HET EUROPEES PARLEMENT IN DE KWIJTINGSRESOLUTIE VOOR DE ALGEMENE BEGROTING

Hieronder volgt een samenvatting van de antwoorden van de Commissie op de specifieke verzoeken van het Parlement in zijn kwijtingsresolutie voor 2007. Op 15 mei 2009 heeft vicevoorzitter Siim Kallas een eerste reactie op elk punt van de resolutie overhandigd aan de rapporteur en de voorzitter van de commissie Begrotingscontrole.

a) Horizontale kwesties

Betrouwbaarheidsverklaring (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 3-11)

Net zoals het Europees Parlement is de Commissie ingenomen met het advies zonder voorbehoud van de Rekenkamer over de rekeningen van 2007. De Commissie zal zich blijven inzetten om de kwaliteit van haar boekhoudkundige gegevens en rekeningen te verbeteren, zoals aanbevolen door de Rekenkamer.

De Commissie is het ermee eens dat hoge foutenpercentages in de onderliggende verrichtingen gedeeltelijk te wijten zijn aan complexe regels. Zij erkent dat vereenvoudiging een rol moet spelen bij de verbetering van de tenuitvoerlegging van het beleid van de EU en het verminderen van de foutenpercentages, maar wijst erop dat een zekere mate van complexiteit in de regelgeving en de subsidiabiliteitscriteria onvermijdelijk is, aangezien zij vaak worden vastgelegd om gewenste beleidsdoelstellingen tot stand te brengen en zij vaak het resultaat zijn van een complexe wetgevingsprocedure. Verbeteringen zijn opgenomen in de rechtsgrondslagen voor de periode 2007-2013. Naar aanleiding van de financiële crisis zijn in mei 2009 verdere vereenvoudigingsmaatregelen voor Structuurfondsen goedgekeurd, zoals de mogelijkheid van een kostendeclaratie op basis van vaste tarieven, kosten per eenheid en forfaitaire bedragen. Verwacht wordt dat de gevolgen van de vereenvoudiging op middellange tot lange termijn zichtbaar zullen worden. Bovendien gaat de Commissie momenteel na op welke terreinen verdere vereenvoudiging mogelijk is, in het bijzonder in het kader van de voorbereidende werkzaamheden met het oog op de driejaarlijkse herziening van het Financieel Reglement. De Commissie kan hierbij met name de aandacht toespitsen op de verlening van subsidies, met name de subsidiabiliteitscriteria; beheersmethodes met steeds complexere bepalingen die van cruciaal belang zijn voor de verbetering van de efficiëntie en besteding van externe steun in het bijzonder; en controlemaatregelen. De mate van complexiteit van de subsidiabiliteitscriteria heeft een directe impact op de intensiteit en de kosten van de controles die nodig zijn om redelijke zekerheid te verkrijgen over de wettigheid en de regelmatigheid van de transacties. Indien vereenvoudigde subsidiabiliteitscriteria worden goedgekeurd en daadwerkelijk worden ten uitvoer gelegd (bv. vaker forfaitaire bedragen en vaste tarieven gebruiken, het gebruik aanvaarden van nationale subsidiabiliteitscriteria in geval van medefinanciering door lidstaten), zullen de onderliggende transacties minder gevoelig voor fouten zijn, waardoor het mogelijk wordt minder uitgebreide controles uit te voeren (controles kunnen dan op de output veeleer dan de input worden toegespitst), hetgeen uiteindelijk zal leiden tot een daling van de controlekosten. De Commissie werkt momenteel ook aan het concept van een aanvaardbaar foutenrisico. Hierbij wordt ernaar gestreefd de meest kostenefficiënte intensiteit van de controles te bepalen, d.w.z. een juist evenwicht bereiken tussen kosten en baten (vermindering van het foutenpercentage). De Commissie zal ook de beginselen onderzoeken voor een verdere vereenvoudiging van de sectorale wetgeving voor de volgende reeks basisbesluiten, die vanaf 2014 in werking zullen treden.

Begrotingsbeheer – financiële correcties, terugvorderingen en opschorting van betalingen (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 12-13)

In 2008 is het boekhoudsysteem ABAC gewijzigd om terugvorderingen te kunnen koppelen aan de specifieke fouten of onregelmatigheden. Hierdoor kon de Commissie meer volledige en betrouwbare gegevens over de terugvorderingen in de rekeningen van 2008 opnemen. Voorts streeft de Commissie naar een verdere verbetering van de betrouwbaarheid en de volledigheid van de gegevens die de lidstaten in hun financiële correcties vermelden.

Bovendien voert de Commissie indien nodig financiële correcties uit. In het kader van het actieplan van 19 februari 2008 ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie met betrekking tot het gedeeld beheer van structurele acties heeft de Commissie maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat bij de tenuitvoerlegging van de Structuurfondsen vastgestelde onregelmatigheden worden aangepakt zodra zij aan het licht zijn gekomen en dat financiële correcties onverwijld tot stand komen.

Jaarlijkse overzichten van de controles, beschikbare verklaringen op het gebied van gedeeld beheer en nationale beheersverklaringen (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 14-18)

In de jaarlijkse activiteitenverslagen van de desbetreffende directoraten-generaal is een beoordeling opgenomen van de jaarlijkse overzichten en hun bijdrage tot de betrouwbaarheid van de werking van het controlesysteem van de lidstaten. Jaarlijkse overzichten kunnen meerwaarde bieden, in het bijzonder wanneer in deze overzichten een analyse van de problemen of een betrouwbaarheidsverklaring is opgenomen, beproefde werkmethoden worden omschreven en oplossingen worden aangereikt. De Commissie blijft samenwerken met de lidstaten om hun jaarlijkse overzichten te verbeteren. In vergelijking met 2007 hebben alle lidstaten voor 2008 de verplichting van artikel 53 ter, lid 3, van het Financieel Reglement nageleefd om een jaaroverzicht op te stellen en hebben zij de minimale vereisten volledig of grotendeels in acht genomen. Voor 2008 heeft de Commissie nieuwe en betere richtsnoeren opgesteld voor de jaaroverzichten van de Structuurfondsen. De Commissie is ook ingenomen met het initiatief van zeven lidstaten om een betrouwbaarheidsverklaring toe te voegen aan hun jaarlijkse overzichten voor 2008, zoals in de herziene richtsnoeren wordt aanbevolen.

Voor 2008 werden er vier nationale beheersverklaringen ingediend. Er zijn dus elf lidstaten die min of meer een nationale betrouwbaarheidsverklaring hebben opgesteld. De Commissie zal ook steun blijven verlenen aan de lidstaten die op vrijwillige basis nationale verklaringen over EU-middelen opstellen. Hiertoe is de Commissie momenteel de ingediende aangiften en verklaringen aan het analyseren met het oog op een afbakening van de essentiële kenmerken van formaat en omvang die zorgen voor meerwaarde.

Controlesystemen (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 19-33)

In de voorbije jaren heeft de Commissie naar aanleiding van aanbevelingen van de Rekenkamer en verzoeken van de kwijtingsautoriteit zich sterk ingespannen om haar controlesystemen te verbeteren. Om de tekortkomingen aan te pakken die haar eigen controlewerkzaamheden of de externe auditor aan het licht hebben gebracht, is de Commissie gestart met het actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader (in 2006) en met het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie voor structurele acties (in 2008). Een effectbeoordeling over het actieplan voor een geïntegreerd internecontrolekader is begin 2009 door de Commissie goedgekeurd (COM(2009) 43), waarin wordt medegedeeld dat de acties zijn voltooid. Een verslag over het actieplan ter versterking van de toezichthoudende rol van de Commissie voor structurele acties is tegelijkertijd goedgekeurd (COM(209) 42). Bij het vaststellen van tekortkomingen streeft de Commissie er continu naar haar eigen controlesystemen en die van haar partners verder te verbeteren.

In het syntheseverslag, dat wordt opgesteld op basis van de in de jaarlijkse activiteitenverslagen opgenomen betrouwbaarheidsverklaring en punten van voorbehoud, worden de beheersresultaten van de Commissie in een bepaald jaar beoordeeld. In het verslag worden de diensten van de Commissie opgedragen maatregelen te nemen om de oorzaken van de punten van voorbehoud in hun jaarlijkse activiteitenverslagen te verhelpen en om op gezette na te gaan welke vooruitgang is geboekt.

De Commissie is van oordeel dat de benadering van het aanvaardbaar risico kan zorgen voor een duidelijk beeld van een passend evenwicht tussen foutenpercentages en de controlekosten, waardoor een behoorlijk en doelmatig beheer van de EU-middelen kan worden bevorderd. Zij heeft over deze kwestie in december 2008 (COM(2008) 866) een mededeling gepresenteerd, waarbij de structuurfondsen en plattelandsontwikkeling als voorbeelden zijn gebruikt. De Commissie zal concrete voorstellen uitwerken voor een aanvaardbaar risico op het gebied van onderzoek, energie en transport en plattelandsontwikkeling in de eerste helft van 2010 en op het gebied van externe steun, ontwikkeling en uitbreiding en administratieve uitgaven in de tweede helft van 2010.

Transparantie (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 34-40)

De Commissie heeft het systeem voor financiële transparantie ontwikkeld dat volledige, doorzoekbare en vergelijkbare gegevens verstrekt over de begunstigden van centraal beheerde middelen. Wat het gedeeld beheer betreft, bevinden er zich op een portaalsite op de Europa-website links naar door de lidstaten ontwikkelde nationale websites, waarop informatie wordt verstrekt, overeenkomstig de goedgekeurde uitvoeringsvoorschriften en richtsnoeren.

Bovendien is er op 22 april binnen een EP-Commissie werkgroep op hoog niveau overeenstemming bereikt om een gemeenschappelijk register voor belangenvertegenwoordigers op te richten.

De Commissie is van oordeel dat de bestaande gedragscode voor leden van de Commissie reeds uitvoerige en adequate voorschriften bevat over aansprakelijkheid en ethische regels en normen. Er wordt evenwel nog steeds nagedacht over verdere verbeteringen van het bestaande kader.

Financieel Reglement (werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 41)

Tegen mei 2010 zal de Commissie haar voorstel voor het toekomstig Financieel Reglement voorstellen, overeenkomstig de toepasselijke bepalingen. Zoals in het verleden het geval was, wordt in nauwe samenwerking met het Parlement en de Raad voorzien in overleg en onderhandelingen over het toekomstig Financieel Reglement. Indien het Verdrag van Lissabon in werking is getreden, zal het toekomstig Financieel Reglement op basis van de medebeslissingsprocedure door het Europees Parlement en de Raad worden goedgekeurd.

Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 42-46)

Overeenkomstig de geldende verordeningen heeft OLAF onmiddellijke toegang tot alle gegevens die de Commissie in haar bezit heeft en die vereist zijn om een onderzoek te voeren, inclusief informatie in databases.

Het tweede protocol bij de overeenkomst betreffende de bescherming van de financiële belangen is op 19 mei 2009 in werking getreden. Het is geratificeerd door de meeste lidstaten en voorziet met name in een directe samenwerking tussen de Europese Commissie en de justitiële autoriteiten van de lidstaten met het oog op de bescherming van de financiële belangen van de Gemeenschap.

Wat begunstigden uit derde landen betreft, zal in alle toekomstige contracten nog steeds worden vermeld dat hun nationale autoriteiten volledig met OLAF moeten samenwerken.

De Commissie herziet momenteel de tuchtrechtelijke aanpak binnen de Commissie met het oog op een versnelling van de disciplinaire procedure, bv. door te zorgen voor nauwere samenwerking tussen OLAF en het Bureau voor onderzoek en discipline (IDOC) van de Commissie.

b) Sectorale kwesties

Eigen middelen (werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 47)

Voor de berekening van de eigen middelen van de Gemeenschap heeft de Commissie de gevraagde maatregel genomen met betrekking tot het gebruik van bni-gegevens, inclusief indirect gemeten diensten van financiële intermediairs (IGDFI). Het voorstel van de Commissie voor een besluit van de Raad betreffende de toerekening van indirect gemeten diensten van financiële intermediairs (IGDFI) voor de vaststelling van het bruto nationaal inkomen (bni) ten behoeve van de begroting en het stelsel van eigen middelen van de Gemeenschap (COM(2009) 238 definitief, goedgekeurd op 26 mei 2009) voorziet in de toerekening met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2005 van IGDFI voor de vaststelling van het bni ten behoeve van het stelsel van eigen middelen van de Gemeenschap.

Landbouw en natuurlijke hulpbronnen (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 48-53)

De overeenkomst over de check-up van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid leidt tot zowel een verdere vereenvoudiging van de bedrijfstoeslagregeling (bv. vermindering van het soorten rechten, mogelijkheid om rechten in elkaar te laten overgaan) als meer ontkoppeling van betalingen (bv. akkerbouwgewassen, zaden, hop, premies voor dieren). Voor het beheer zal een verdere ontkoppeling resulteren in een grotere controleerbaarheid. Hierbij is het niet meer nodig de naleving van specifieke sectorale criteria te controleren, maar moet alleen worden nagegaan of de algemene bedrijfstoeslagregeling in acht is genomen (er moet dus niet worden gecontroleerd dat de gewassen inderdaad zijn geproduceerd.)

De Commissie zal de procedure van het geïntegreerd beheers- en controlesysteem (GBCS) in Griekenland op de voet blijven volgen. Griekenland heeft zijn actieplan nageleefd en heeft een nieuw, operationeel landbouwpercelenidentificatiesysteem (LPIS) ingevoerd. Het nieuwe systeem zal voor de eerste maal door de Griekse autoriteiten worden gebruikt tijdens de vorderingenprocedure 2009.

Wat betreft de uitgaven voor plattelandsontwikkeling, waar de meeste fouten zich voordoen, zijn het beheer en het controlesysteem voor de uitgaven in het kader van het recentelijk opgerichte Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad vanaf 2007 afgestemd op het garantiestelstel van het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF). In de toekomst zullen de algemeen erkende voordelen van het ELGF-stelsel zullen dus ook van toepassing zijn op de uitgaven voor plattelandsontwikkeling. Voorts zijn lidstaten verplicht ervoor te zorgen dat alle maatregelen voor plattelandsontwikkeling verifieerbaar en controleerbaar zijn en dat de subsidiabiliteitsregels worden nageleefd. De Commissie heeft ook aanvullende richtsnoeren verstrekt aan lidstaten over de wijze waarop de agromilieumaatregelen ten uitvoer moeten worden gelegd.

Visserijsubsidies (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 54-57)

In het kader van de hervorming van 2002 van het gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB) is reeds belangrijke vooruitgang geboekt op weg naar duurzame ontwikkeling, in het bijzonder door de stappen die werden gezet voor een betere integratie van milieuoverwegingen in het visserijbeheer en door het schrappen van sommige financiële steun die rechtstreeks tot de overcapaciteit heeft bijgedragen. In het kader van het groenboek over de hervorming van het GVB van april 2009 is begonnen met een openbare raadpleging die momenteel nog wordt voortgezet en die in het bijzonder betrekking heeft op het vraagstuk van financiële steun van de overheid aan de visserij die indruist tegen de doelstellingen van het GVB.

Cohesie (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 58-70)

De Commissie heeft in haar auditstrategie voor 2009-2011 alle lopende acties van haar actieplan opgenomen om de toezichthoudende rol van de Commissie voor structurele maatregelen te versterken (zoals de voltooiing van de nationale corrigerende actieplannen, opschortings- en correctieprocedures). In het verslag over de tenuitvoerlegging (COM(2009) 42) heeft de Commissie aangetoond dat het actieplan heeft geresulteerd in daadwerkelijke resultaten en heeft zij zich ertoe verbonden om begin 2010 verslag uit te brengen over de eerste resultaten die met het actieplan zijn geboekt.

De auditwerkzaamheden van de Commissie zijn gebaseerd op een omvangrijke risicobeoordeling, die op gezette tijd wordt bijgewerkt. Er wordt met verscheidene factoren rekening gehouden, inclusief vorige auditresultaten en het niveau van de financiële correcties, hetgeen resulteert in meer zorgvuldige auditwerkzaamheden die toegespitst zijn op de terreinen en programma's met een hoger risico. Deze gegevens moeten evenwel met de nodige omzichtigheid worden geïnterpreteerd en met name het niveau van de financiële correcties voor een lidstaat is op zich geen indicator van het desbetreffende risiconiveau.

De Commissie is zich blijven inzetten voor een vereenvoudiging van de regels 2007-2013, waarbij zij haar aandacht met name heeft toegespitst op het systeem voor het rapporteren van onregelmatigheden en de mogelijkheid van een kostendeclaratie op basis van vaste tarieven, kosten per eenheid en forfaitaire bedragen.

Intern beleid, met inbegrip van onderzoek (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 71 -91)

Op het gebied van onderzoek heeft de Commissie een meerjarige controlestrategie voor het 6de kaderprogramma (KP6) ontworpen. Deze strategie is gebaseerd op de opsporing en correctie van fouten die voorafgaand aan een betaling niet met administratieve controles konden worden opgespoord. Dit komt tot stand door een aanzienlijke stijging in het aantal controles achteraf en de terugvordering van te veel betaalde bedragen. Dit heeft reeds geresulteerd in een vermindering van de foutenpercentages in de voorbije jaren.

Het 7de kaderprogramma (KP7) heeft geleid tot verdere verbeteringen en een aantal belangrijke vereenvoudigingen. De invoering van het garantiefonds voor deelnemers heeft een grote rol gespeeld bij de aanzienlijke vermindering van het aantal financiële controles vooraf en het gebruik van beschermende maatregelen. Het vervangt de in het KP6 vastgelegde collectieve financiële verantwoordelijkheid van aannemers. De deelnamebepalingen aan KP7 (art. 31) bepalen dat gemiddelde kosten kunnen worden aangerekend zolang die niet aanzienlijk afwijken van de daadwerkelijke kosten.

Voorts wordt met de enkelvoudige-registratieregeling voor deelnemers voorkomen dat aan de begunstigden meermaals verzoeken moeten worden gericht. Deze regeling leidt ook tot een verbetering van de kwaliteit van de gegevens en een samenhang in alle systemen voor subsidiebeheer. Verdere verbeteringen zullen tot stand komen door de geleidelijke invoering van volledig elektronische gegevensuitwisselingssystemen voor de volledige behandeling van het voorstel en het subsidiebeheer in het kader van het e-KP7 initiatief.

De uitvoerige antwoorden van de Commissie op de aanbevelingen van het Europees Parlement met betrekking de specifieke beleidsterreinen in het kader van het intern beleid kunnen in het bijgaand werkdocument worden gevonden.

Extern beleid, niet-gouvernementele organisaties en ontwikkeling (werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 2 en punten 92-111)

De Commissie heeft maatregelen genomen om de controles op het niveau van de uitvoerende organisaties te versterken. Het betreft hier met name de nieuwe gestandaardiseerde criteria voor audits en de ontwikkeling van de CRIS-Audit voor hun follow-up. Aangezien deze maatregelen pas onlangs zijn ingevoerd, verwacht de Commissie dat de voordelen ervan in de toekomst duidelijker zichtbaar zullen worden. Ondertussen blijft de Commissie zich inspannen voor een verdere verbetering van haar systemen, overeenkomstig de aanbevelingen van de Rekenkamer. De Commissie is voornemens maatregelen te nemen zoals het opstellen van specifieke richtsnoeren om uitvoerende organisaties te helpen om communautaire middelen beter te beheren en in overeenstemming te zijn met de communautaire regels, hetgeen neerkomt op een versterking van de preventieve maatregelen.

Uit recente evaluaties van de samenwerking van de Commissie met partnerlanden via de Verenigde Naties en hulpverlening via de EIB en ontwikkelingsbanken blijkt dat deze samenwerking leidt tot toegevoegde waarde en tastbare resultaten, in bijzonder voor de grotere trustfondsen. Voorts was de Commissie door deel te nemen aan dergelijke initiatieven in staat om tussenbeide te komen in politiek gevoelige gebieden, waar zij anders onmogelijk steun zou kunnen hebben verlenen. Bij de uitvoering kon de Commissie een beroep doen op de aanwezigheid ter plaatse en de deskundigheid van haar multilaterale partners. De Commissie zal nauw blijven samenwerken met de Verenigde Naties met oog op betere resultaten van de verificatiebezoeken en een verhoging van de transparantie en zichtbaarheid van de communautaire bijdragen aan de Verenigde Naties. In dit verband is er op de zesde jaarlijkse bijeenkomst van de werkgroep van de financiële en administratieve kaderovereenkomst met de VN (FAFA), die in april 2009 plaatsvond, overeenstemming bereikt over de taakomschrijving voor de verificatiebezoeken. Deze taakomschrijving is het voorbije jaar bij wijze van proef en met succes gebruikt.

Overeenkomstig artikel 30, lid 3, van het Financieel Reglement heeft de Commissie sedert 2008 de namen van alle begunstigden van in het kader van het extern beleid toegekende middelen gepubliceerd. Dit is een allesomvattende lijst, die dus niet beperkt tot de ngo's, een algemene benaming waarvoor er geen gemeenschappelijk overeengekomen juridische omschrijving bestaat. Voor de contractuele aspecten van de financiering bepaalt de Commissie op grond van het eigen nationale rechtskader van de niet-overheidsactoren of deze aanspraak kunnen maken op communautaire financiering.

De antwoorden van de Commissie op andere verzoeken inzake externe betrekkingen, humanitaire hulp, ontwikkelingsbeleid en externe betrekkingen kunnen worden geraadpleegd in het bijgaande werkdocument onder de punten die betrekking hebben op het extern beleid en de Europese Ontwikkelingsfondsen.

Pretoetredingsstrategie (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 112-120)

Naar aanleiding van de toetreding van Bulgarije en Roemenië tot de EU op 1 januari 2007 is een mechanisme voor samenwerking en toetsing opgezet om bepaalde tekortkomingen aan te pakken op het gebied van de justitiële hervorming, de bestrijding van corruptie en specifiek voor Bulgarije, van de georganiseerde misdaad en om toezicht te houden op de op deze gebieden geboekte voortgang door middel van periodieke verslagen. Op 22 juli 2009 werden de laatste verslagen goedgekeurd en bij het Europees Parlement ingediend (COM(2009) 401 definitief en COM(2009) 402 definitief).

Wat de kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten betreft, zijn de corruptiebestrijding en de strijd tegen de georganiseerde misdaad topprioriteiten van alle Partnerschappen voor toetreding en/of Europese partnerschappen. De Commissie heeft van deze strijd een integrerend onderdeel gemaakt van haar strategie voor de tenuitvoerlegging van het instrument voor pretoetredingssteun (IPA). In alle indicatieve meerjarenplannen voor IPA (MIPD’s) is corruptiebestrijding nu als een prioriteit opgenomen. In samenwerking met OLAF zullen meer concrete initiatieven worden voorgesteld en voorbereid.

Administratieve uitgaven (werkdocument van de diensten van Commissie, punten 121-126)

De gedetailleerde antwoorden van de Commissie op de verzoeken van het Europees Parlement met betrekking tot de Europese Scholen, personeelskwesties en gebouwen van de Gemeenschap zijn opgenomen in het bijgaande werkdocument van de diensten van de Commissie. Informatie over de programmering van het gebouwenbestand is beschikbaar gesteld in de voorontwerpen van begroting 2008, 2009 en 2010 en tijdens de besprekingen van de overschrijvingen voor 2009, inclusief gegevens over behoeften op het vlak van kantoorruimte voor de komende jaren.

Follow-upmaatregelen in het verlengde van de kwijting (werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 127)

De Commissie zorgt voor een follow-up van alle verzoeken die in het verlengde van de kwijting zijn gemaakt, met uitzondering van die welke niet in overeenstemming zijn met het bestaande rechtskader of haar institutionele prerogatieven. Overeenkomstig artikel 276, lid 3, van het EG-Verdrag en artikel 147 van het Financieel Reglement brengt de Commissie jaarlijks verslag uit aan het Europees Parlement over de maatregelen die zijn genomen naar aanleiding van de vaststellingen en opmerkingen van het Europees Parlement in zijn kwijtingsbesluiten.

c) Speciale verslagen van de Rekenkamer

In haar kwijtingsresolutie heeft het Europees Parlement aanbevelingen voor de Commissie opgenomen met betrekking tot een aantal speciale verslagen die de Rekenkamer in 2007 en 2008 heeft uitgebracht. De antwoorden van de Commissie op deze verzoeken kunnen in het werkdocument van de diensten van Commissie worden gevonden (punten 128-169).

II - Europees Ontwikkelingsfonds

Wat programma's voor begrotingssteun betreft, worden krachtige inspanningen geleverd om de subsidiabiliteitsbeoordeling te verbeteren en de duidelijkheid van de financieringsovereenkomsten en betalingsbesluiten te verhogen. De gegevens over alle in 2008 goedgekeurde programma's voor begrotingssteun, zijn samengevat opgenomen in de jaarlijkse actieprogramma's van 2008.

Om tegemoet te komen aan de vraag voor nog grotere transparantie bij de behandeling van begrotingssteun, zal de Commissie in toekomstige jaarverslagen over het ontwikkelingsbeleid en het beleid inzake externe bijstand van de Europese Gemeenschap en de tenuitvoerlegging daarvan uitvoeriger aandacht besteden aan vraagstukken op het vlak van begrotingssteun.

Controles vooraf vormen een belangrijk onderdeel van de huidige controlestrategie van EuropeAid, waardoor tijdens dergelijke controles opgespoorde fouten vóór de goedkeuring van de saldobetalingen kunnen worden gecorrigeerd. Waar dit nodig en aangewezen is, omvatten deze controles vooraf audits of specifieke technische certificering door onafhankelijke deskundigen, afhankelijk van het soort overeenkomst/beheerder, hetgeen resulteert in een hoge intensiteit van controles die op de uitvoerende organisaties zijn gericht, met name voordat de saldobetaling tot stand komt.

Meer gedetailleerde informatie over alle verzoeken met betrekking tot het EOF is opgenomen in het werkdocument van de diensten van de Commissie (punten 170-183).

III – Verzoeken in de resoluties over de agentschappen

Zoals is medegedeeld in de gemeenschappelijke verklaring van 10 maart 2009, zal de interinstitutionele werkgroep zich bezighouden met een aantal centrale thema's die door de deelnemende instellingen zijn aangedragen, zoals de rol en plaats van de agentschappen in de institutionele structuur van de EU, de oprichting, structuur en werking van deze agentschappen, en kwesties op het gebied van financiering, begroting, toezicht en beheer. Op technisch niveau is een lijst van specifieke kwesties vastgesteld, waarover overeenstemming is bereikt. Momenteel worden binnen de groep werkzaamheden verricht en de Commissie zal de noodzakelijke maatregelen nemen op basis van de conclusies van dit overleg.

De antwoorden van de Commissie op de verzoeken van het Europees Parlement in verband met zowel verscheidene algemene aangelegenheden met betrekking tot de regelgevende agentschappen als afzonderlijke agentschappen, zijn opgenomen in het werkdocument van de diensten van de Commissie (punten 184-203).

* * *

Kwijtingen voor de algemene begroting 2007 en voor de begrotingen 2007 van het EOF en de agentschappen.

Werkdocument van de diensten van de Commissie, bijlage bij het verslag van de Commissie aan het Europees Parlement betreffende de follow-up van de kwijtingbesluiten voor 2007.

Zowel deze samenvatting als het volledige werkdocument sluiten zo nauw mogelijk aan bij de structuur van de resoluties waarin de verzoeken van het Europees Parlement zijn opgenomen.

Zie de verzoeken 7, 73, 93, 126, 134, 135, 167 en 182.

De kwesties die door het Europees Parlement in zijn algemene conclusies aan de orde zijn gesteld, worden hierna bij de respectieve punten besproken.

Overschrijvingen DEC5 en DEC24.

Zie http://ec.europa.eu/europeaid/work/ap/aap/2008_en.htm