Artikelen bij COM(2009)682 - Follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2007 (Samenvatting) - Aanbevelingen van de Raad ingediend overeenkomstig artikel 276 van het EG-Verdrag, artikel 180 ter van het Euratom-Verdrag, artikel 147 van het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting en artikel 119, lid 5, van het Financieel Reglement van het EOF

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD betreffende de follow-up van de kwijtingsbesluiten voor 2007 (Samenvatting) – Aanbevelingen van de Raad ingediend overeenkomstig artikel 276 van het EG-Verdrag, artikel 180 ter van het Euratom-Verdrag, artikel 147 van het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting en artikel 119, lid 5, van het Financieel Reglement van het EOF {SEC(2009) 1700} 1

PREAMBULE 3

I. Aanbeveling van de Raad betreffende de algemene begroting 4

A) Inleiding (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 1-2) 4

B) Hoofdstuk 1 - Verklaring van betrouwbaarheid en informatie tot staving daarvan (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 3-4) 4

C) Hoofdstuk 2 - Interne controle van de Commissie (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 5-12) 5

D) Hoofdstuk 3 - Begrotingsbeheer (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 13-20) 5

E) Hoofdstuk 4 - Ontvangsten (werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 21) 6

F) Hoofdstuk 5 – Landbouw en natuurlijke hulpbronnen (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 22-25) 6

G) Hoofdstuk 6 - Cohesie (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 26-29) 6

H) Hoofdstuk 7 – Onderzoek, energie en vervoer (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 30-35) 7

I) Hoofdstuk 8 - Externe steun, ontwikkeling en uitbreiding (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 36-47) 7

J) Hoofdstuk 9 – Onderwijs en burgerschap (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 48-53) 8

K) Hoofdstuk 10 – Economische en financiële aangelegenheden (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 54-58) 8

L) Hoofdstuk 11 - Administratieve en andere uitgaven (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 59-65) 9

II. Speciale verslagen van de Rekenkamer (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 66-85) 9

III. Europees Ontwikkelingsfonds (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 86-88) 9

IV. Verzoeken in verband met individuele agentschappen (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 89-90) 9

PREAMBULE

Zoals in de Verdragen en de Financiële Reglementen wordt voorgeschreven, heeft de Commissie de follow-upverslagen in verband met de kwijtingen voor het begrotingsjaar 2007 opgesteld, die betrekking hebben op de aanbeveling van de Raad van 10 februari 2009 en de resoluties van het Europees Parlement van 23 april 2009. Dit follow-upverslag heeft betrekking op de verzoeken van de Raad. In een afzonderlijk follow-upverslag wordt ingegaan op de verzoeken van het Parlement.

De Commissie stelt vast dat in het kader van de kwijting voor het begrotingsjaar 2007 de Raad in totaal 90 verzoeken aan de Commissie heeft gedaan. Naar het oordeel van de Commissie zijn ten aanzien van 44 verzoeken reeds de nodige maatregelen genomen, hoewel in sommige gevallen de resultaten van de maatregelen nog moeten worden beoordeeld. Voor de 46 andere verzoeken stemt de Commissie ermee in de door de Raad gevraagde maatregelen te nemen.

De samenvattende follow-upverslagen, die in alle officiële talen van de EU worden bekendgemaakt, worden aangevuld met werkdocumenten van de diensten van de Commissie waarin elk specifiek verzoek in detail wordt beantwoord. In de antwoorden is aangegeven welke maatregelen de Commissie voornemens is te nemen of reeds heeft genomen, alsook aan welke verzoeken de Commissie geen follow-up kan of zal geven. Wegens de beperkingen die voor vertalingen gelden, worden de gedetailleerde werkdocumenten van de diensten van de Commissie in het Engels, Frans en Duits gepubliceerd. In elk hoofdstuk van de samenvattende verslagen wordt verwezen naar de desbetreffende punten in de werkdocumenten van de diensten van de Commissie.

I. AANBEVELING VAN DE RAAD BETREFFENDE DE ALGEMENE BEGROTING

A) Inleiding (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 1-2)

De Commissie is het ermee eens dat vereenvoudiging een belangrijke rol moet spelen in het verminderen van fouten bij de tenuitvoerlegging van het EU-beleid. Een zekere mate van complexiteit in de regels en subsidiabiliteitscriteria is echter onvermijdelijk, aangezien deze vaak worden vastgesteld om gewenste beleidsdoelstellingen te bereiken, en het resultaat zijn van een complexe wetgevingsprocedure. Verbeteringen zijn opgenomen in de rechtsgrondslagen 2007-2013. In mei 2009 zijn verdere vereenvoudigingsmaatregelen voor de Structuurfondsen vastgesteld, zoals de mogelijkheid van een kostendeclaratie op basis van vaste tarieven, eenheidskosten en forfaitaire bedragen. Verwacht wordt dat de gevolgen van de vereenvoudiging van de subsidiabiliteitscriteria voor het foutenpercentage op middellange tot lange termijn zichtbaar zullen worden. Op landbouwgebied heeft de in november 2008 overeengekomen check-up eveneens verdere vereenvoudiging van onder meer de voorschriften betreffende rechten met zich mee gebracht. Bovendien heeft de Commissie in oktober 2009 een verslag uitgebracht met de reacties op de 39 suggesties voor vereenvoudiging die de lidstaten in april gezamenlijk bij de Commissie hebben ingediend. Het verslag wordt in december 2009 door de Landbouwraad besproken.

De Commissie gaat in het kader van haar voorbereidende werkzaamheden met het oog op de driejaarlijkse herziening van het Financieel Reglement momenteel na op welke terreinen verdere vereenvoudiging mogelijk is. Mogelijke aandachtspunten zijn met name subsidies, met name subsidiabiliteitscriteria, beheersmethoden, waarvan de bepalingen steeds complexer worden en die van cruciaal belang zijn voor de verbetering van de efficiëntie en levering van externe steun in het bijzonder en controlemaatregelen. De Commissie zal ook beginselen onderzoeken voor verdere vereenvoudiging van de sectorale wetgeving voor de volgende ronde basisbesluiten, die welke vanaf 2014 in werking treden.

De mate van complexiteit van de subsidiabiliteitscriteria heeft een directe impact op de intensiteit en de kosten van de controles die nodig zijn om redelijke mate van zekerheid te verkrijgen over de wettigheid en de regelmatigheid van de transacties. Indien vereenvoudigde subsidiabiliteitsregels worden vastgesteld en daadwerkelijk ten uitvoer gelegd (bv. verhoogd gebruik van forfaitaire bedragen en vaste tarieven, aanvaarding van het gebruik van nationale subsidiabiliteitsregels bij medefinanciering door lidstaten), zullen de onderliggende transacties minder gevoelig voor fouten zijn, waardoor het mogelijk wordt minder uitgebreide controles uit te voeren (controles kunnen dan op de output veeleer dan de input worden toegespitst), hetgeen uiteindelijk zal leiden tot een daling van de controlekosten.

B) Hoofdstuk 1 - Verklaring van betrouwbaarheid en informatie tot staving daarvan (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 3-4)

Wat de rekeningen betreft zal de Commissie zoals steeds op passende wijze rekening houden met de opmerkingen en aanbevelingen van de Rekenkamer om haar systemen te verbeteren. Met betrekking tot de informatie over financiële terugvorderingen is tijdens 2008 een nieuw IT-instrument ingevoerd om de betrouwbaarheid en volledigheid van informatie betreffende de correctie van fouten, waaronder fouten in verband met betalingen van vroegere jaren, te verbeteren. In het kader van het actieplan van de Structuurfondsen heeft de Commissie tevens de maatregelen uitgebreid om te waarborgen dat de informatie van de lidstaten betreffende financiële correcties en terugvorderingen die zij voor middelen onder gedeeld beheer uitvoeren betrouwbaar is.

C) Hoofdstuk 2 - Interne controle van de Commissie (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 5-12)

EEN EFFECTBEOORDELING BETREFFENDE HET ACTIEPLAN VOOR EEN GEÏNTEGREERD INTERNECONTROLEKADER IS BEGIN 2009 door de Commissie vastgesteld (COM(2009)43). Eind 2008 waren 13 van de 16 oorspronkelijke maatregelen uitgevoerd, terwijl drie maatregelen niet ten uitvoer zijn kunnen worden gelegd of op andere manieren zijn bevorderd.

De jaarverslagen 2008 van de Commissiediensten bevatten tevens actieplannen om de effectiviteit van specifieke internecontrolesystemen te verbeteren. De Commissie, die hiermee in het syntheseverslag van 2007 aangegane verbintenissen nakomt, heeft verdere stappen gezet om ervoor te zorgen dat verslagen en verklaringen een consistente beoordeling van toezicht- en controlesystemen omvatten, waarbij de redenen en controleprocedures die tot de afwezigheid, aanwezigheid of de opheffing van voorbehouden leiden duidelijk worden toegelicht.

Ten aanzien van door de lidstaten in het kader van het gedeeld beheer beheerde middelen zal de Commissie met de lidstaten blijven samenwerken om de jaaroverzichten een meerwaarde te verlenen. Gedurende het begrotingsjaar 2008 waren alle lidstaten in staat aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. Zeven lidstaten zijn ingegaan op de suggestie in de richtsnoerennota van de Commissie om een betrouwbaarheidsverklaring aan de jaaroverzichten voor structuuracties toe te voegen. Meerwaarden, zoals die verklaring, zijn als nuttig te beschouwen omdat zekerheid betreffende de effectieve werking van systemen wordt opgebouwd. De Commissie heeft de richtsnoerennota opnieuw herzien: zij heeft het deel betreffende de algemene analyse uitgebreid en de prikkels om deze optie te gebruiken, toegelicht.

De Commissie meent dat het concept van een aanvaardbaar foutenrisico een helder beeld zal opleveren van de kosteneffectiviteit van het algemene controlesysteem en bevordert dit momenteel in het licht van de positieve reactie in de kwijtingsresolutie voor 2007. De aard van de vereiste werkzaamheden en het tijdschema zullen variëren volgens de verschillende beleidsgebieden en de meerjarige uitvoering ervan: wat het cohesiebeleid betreft wordt ernaar gestreefd 2010 aan een onderzoek te onderwerpen, het eerste jaar waarin de meeste uitgaven onder de aangescherpte controlebepalingen in de wetgeving 2007-2013 vallen. Naarmate gedurende de volgende twee jaar statistische gegevens betreffende de controlekosten voor deze programmeringsperiode beschikbaar worden, is de Commissie voornemens in de periode tot eind 2012 voor de verschillende beleidsgebieden geleidelijk aan analyses van het toelaatbare foutenrisico te verstrekken. De Commissie zal concrete voorstellen uitwerken voor een aanvaardbaar risico op het gebied van onderzoek, energie en transport en plattelandsontwikkeling in de eerste helft van 2010 en op het gebied van externe steun, ontwikkeling en uitbreiding en administratieve uitgaven in de tweede helft van 2010.

D) Hoofdstuk 3 - Begrotingsbeheer (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 13-20)

DE COMMISSIE BLIJFT EEN REALISTISCHE EN TOEREIKENDE BUDGETTERING VANAF HET STADIUM VAN HET VOORONTWERP VAN BEGROTING NASTREVEN. DAARTOE BEHOORT EEN ZORGVULDIGE ANALYSE VAN DE UITGAVENPROGNOSES VAN DE LIDSTATEN OM HET NUT ERVAN VOOR DE BUDGETTERING TE VERBETEREN. WAT HET COHESIEBELEID BETREFT ONDERZOEKT DE COMMISSIE MOMENTEEL, ALVORENS DE TUSSENTIJDSE BETALINGEN KUNNEN PLAATSVINDEN, MET DE NODIGE NAUWLETTENDHEID EVENEENS DE BESCHRIJVINGEN DOOR DE LIDSTATEN VAN HUN BEHEERS- EN CONTROLESYSTEMEN VOOR DE PERIODE 2007-2013, vergezeld van een conformiteitsbeoordeling door een onafhankelijke auditinstantie.

De Commissie heeft haar verslaglegging over de tenuitvoerlegging van de communautaire programma’s en de nog betaalbaar te stellen bedragen (RAL) verder verbeterd. De rekeningen 2008 bevatten meer volledige en betrouwbare cijfers over de terugvorderingen.

E) Hoofdstuk 4 - Ontvangsten (werkdocument van de diensten van de Commissie, punt 21)

DE COMMISSIE HEEFT, IN NAUWE SAMENWERKING MET DE LIDSTATEN, RECENTELIJK BEHEERSINSPECTIES INGEVOERD OM AL LANG BESTAANDE VOORBEHOUDEN BETREFFENDE EIGEN MIDDELEN UIT DE BTW TE ONDERZOEKEN. DEZE GERICHTE ACTIVITEITEN HEBBEN REEDS TOT DE OPHEFFING VAN VERSCHILLENDE, WAARONDER EEN AANTAL VAN DE OUDSTE, VOORBEHOUDEN GELEID.

F) Hoofdstuk 5 – LANDBOUW EN NATUURLIJKE HULPBRONNEN (WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE, PUNTEN 22-25)

De lidstaten zijn verplicht ervoor te zorgen dat alle maatregelen voor plattelandsontwikkeling verifieerbaar en controleerbaar zijn en dat de subsidiabiliteitsregels worden nageleefd. Bovendien is voor de periode na 2007 het beheers- en controlesysteem voor de uitgaven op het ELGF-stelsel van de eerste pijler van het GLB afgestemd. In de toekomst zullen de erkende voordelen van het ELGF-stelsel zich aldus tevens tot de uitgaven voor plattelandsontwikkeling uitstrekken.

In verband met het geïntegreerde beheers- en controlesysteem (GBCS) heeft Griekenland zijn actieplan nageleefd en heeft het een nieuw, operationeel landbouwpercelenidentificatiesysteem (LPIS) ingevoerd. Het nieuwe systeem zal door de Griekse autoriteiten voor het eerst tijdens de vorderingenprocedure 2009 worden gebruikt. De Commissie zal de procedure van het GBCS in Griekenland nauwlettend blijven bewaken.

De lidstaten dienen vastgestelde onregelmatige betalingen van de eindbegunstigden terug te vorderen. Terugvordering van eindbegunstigden is echter vaak niet mogelijk omdat de vastgestelde problemen verband houden met tekortkomingen in de beheers- en controlesystemen van de lidstaten. In die gevallen zijn de door middel van het conformiteitsgoedkeuringsmechanisme aan de lidstaten opgelegde financiële correcties voor de lidstaten een belangrijke prikkel om deze systemen te verbeteren en aldus onregelmatige betalingen aan eindbegunstigden te voorkomen of op te sporen en terug te vorderen. De conformiteitsgoedkeuring draagt op die manier tevens bij tot de wettigheid en de regelmatigheid van de verrichtingen op het niveau van de eindbegunstigden.

De Commissie verwelkomt de steun van de Raad voor de toepassing van de 50/50-regel, die voor de lidstaten een sterke prikkel vormt om te zorgen voor een snelle en effectieve terugvordering van onregelmatige betalingen van de eindbegunstigden, en de steun voor de conformiteitsgoedkeuring als instrument om de communautaire begroting te beschermen tegen uitgaven die niet ten laste ervan mogen worden gebracht. De Commissie verwelkomt tevens het feit dat de Raad de verbeteringen in de verantwoordingsplicht van betaalorganen en de geboekte vooruitgang erkent.

G) Hoofdstuk 6 - Cohesie (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 26-29)

DE EFFECTIVITEIT VAN HET CONTROLESYSTEEM VOOR HET COHESIEBELEID WORDT DOOR MIDDEL VAN PREVENTIEVE ZOWEL ALS CORRECTIEVE MAATREGELEN VERDER VERBETERD. VOOR DE AFSLUITING VAN DE PROGRAMMA’S 2000-2006 ligt de prioriteit bij het opheffen van onregelmatige uitgaven door middel van financiële correcties en bij de werkzaamheden voor het liquideren van organen om ervoor te zorgen dat het overblijvende risico van onregelmatige uitgaven bij afgesloten programma’s laag is. Voor de periode 2007-2013 wordt de preventieve fase voortgezet met de voltooiing van de conformiteitsbeoordelingsprocedure voor de nieuwe programma’s, het verstrekken van advies en opleiding en vereenvoudiging van de bedrijfsvoorwaarden.

Er is een aantal vereenvoudigingen ingevoerd, bijvoorbeeld betreffende ontvangsten genererende projecten en het gebruik van vaste tarieven en forfaitaire bedragen voor bepaalde outputs. Er zijn verdere vereenvoudigingen ingevoerd om naar aanleiding van de economische recessie snellere uitbetaling van middelen van het cohesiebeleid mogelijk te maken (Verordening 284/2009). Daar waar nodig geeft de Commissie momenteel richtsnoeren betreffende toepassing van de vereenvoudigde bepalingen, bijvoorbeeld met betrekking tot vaste tarieven en ontvangsten genererende investeringen.

In het kader van het actieplan om haar toezichtrol te versterken, heeft de Commissie maatregelen genomen om haar procedures te versnellen en nodeloze vertragingen te verminderen bij de oplegging van opschortingen van betaling en financiële correcties na ontdekking van belangrijke tekortkomingen tijdens audits. Dit heeft zich vertaald in een grote stijging van het aantal opschortingsbesluiten en van het volume financiële correcties in 2008 vergeleken met 2007.

H) Hoofdstuk 7 – Onderzoek, energie en vervoer (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 30-35)

DE COMMISSIE HEEFT EEN CONTROLE- EN AUDITSTRATEGIE OPGESTELD OM DE WETTIGHEID EN REGELMATIGHEID VAN DE UITGAVEN BINNEN HET RAAMWERK VAN DE KADERPROGRAMMA'S VOOR ONDERZOEK OP MEERJARENBASIS TE WAARBORGEN. DEZE STRATEGIE STEUNT OP DE OPSPORING EN CORRECTIE VAN FOUTEN DIE NIET ZIJN KUNNEN WORDEN VASTGESTELD ALVORENS DE BETALING TE VERRICHTEN. DAARTOE VINDEN, ONDER MEER MET BETREKKING TOT NIET-GEAUDITE CONTRACTEN MET DEZELFDE BEGUNSTIGDEN WAAR DEZELFDE PROBLEMEN ZIJN VASTGESTELD, AUDITING ACHTERAF EN TERUGVORDERING VAN BEDRAGEN DIE BLIJKEN TE VEEL TE ZIJN BETAALD PLAATS.

Het zevende Kaderprogramma (KP7) heeft tot een aantal belangrijke vereenvoudigingen geleid. De invoering van het “garantiefonds voor deelnemers” heeft een aanmerkelijke vermindering van het aantal financiële controles vooraf en het gebruik van beschermende maatregelen mogelijk gemaakt. Het fonds vervangt de in KP6 vastgelegde collectieve financiële verantwoordelijkheid van contractanten. Mede door de invoering van de “certificering van de methodologie” in KP7 zal het vereiste aantal certificaten verminderen en zal het aantal controles achteraf beperkt blijven. Door het e-KP7-initiatief zullen volledig elektronische systemen voor het gehele proces van voorstel- en subsidiebeheer geleidelijk aan worden ingevoerd. Er zijn tevens maatregelen genomen om de betalingstermijnen te verkorten.

De Commissie gaat ermee akkoord dat in het algemeen diepgaandere vereenvoudigingen nodig zijn en vraagt de wetgever de aanpassingen van de rechtsgrondslag die noodzakelijk zijn voor de opstelling van het 8e Kaderprogramma (KP8) (herziening van het Financieel Reglement, regels voor deelname aan het Kaderprogramma) te ondersteunen.

I) Hoofdstuk 8 - Externe steun, ontwikkeling en uitbreiding (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 36-47)

DE COMMISSIE IS VERDERE WERKZAAMHEDEN GESTART BETREFFENDE MAATREGELEN VOOR DE ONDERSTEUNING VAN UITVOERENDE ORGANISATIES EN BEGUNSTIGDEN VAN PROJECTEN VOOR EXTERNE STEUN VAN DE EG BIJ HET BEHEER VAN EG-MIDDELEN, ONDER MEER DOOR DE ONTWIKKELING VAN EEN INSTRUMENTARIUM VOOR FINANCIEEL BEHEER TEN BEHOEVE VAN BEGUNSTIGDEN VAN PROJECTEN VOOR EXTERNE STEUN VAN DE EG. IN APRIL 2009 zijn tussen de VN en de Commissie voorwaarden voor verificatiemissies overeengekomen en de Commissie gelooft bovendien dat mede door de inspanningen die zijn geleverd om de werking van de verificatieclausule in de bijdrageovereenkomsten met de VN - onder meer door middel van opleiding – toe te lichten, bij de VN-landkantoren en delegaties van de VN misverstanden zullen worden vermeden.

De beschikbaarheid van standaardvoorwaarden voor financiële en systeemaudits sinds 1 oktober 2007 is een belangrijke stap vooruit in het proces om te komen tot audits van een betere kwaliteit. In november 2008 zijn richtsnoeren voor het beheer van audittaken beschikbaar geworden en in 2008 is (tweemaal) een opleidingsmodule voor gevorderden ontwikkeld en geleverd.

Betreffende begrotingsondersteuning worden momenteel de richtsnoeren herzien om de ontwikkeling en beoordeling van subsidiabiliteitsvoorwaarden en van specifieke resultaatgerichte indicatoren te verbeteren teneinde tot een striktere resultaatgerichte aanpak te komen.

Wat de uitbreiding betreft hebben de nationale autoriteiten de vereiste functiescheiding ten uitvoer gelegd en is de personeelsbezetting beduidend toegenomen. Constante bewaking en verdere follow-up van de systemen blijven voor de Commissie sleutelprioriteit. Ten aanzien van de follow-up van afsluitende audits moet wegens de complexiteit van de bevindingen en de nauwkeurigheid die vereist is bij de oplegging van mogelijke financiële correcties af en toe met vertragingen genoegen worden genomen.

J) Hoofdstuk 9 – Onderwijs en burgerschap (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 48-53)

BIJ HET OPZETTEN VAN DE NIEUWE PROGRAMMA'S 2007-2013 is rekening gehouden met de aanbevelingen van voorgaande jaren om de regels te vereenvoudigen en is uitgebreid gebruik van financiering op basis van vaste tarieven mogelijk gemaakt.

Alle betrouwbaarheidsverklaringen vooraf en achteraf door nationale autoriteiten zijn ontvangen en geanalyseerd en aan openstaande voorbehouden is systematisch een follow-up geven. Er zijn preciezere richtsnoeren voor de jaarlijkse verklaringen gegeven en specifieke vergaderingen met de nationale autoriteiten georganiseerd.

De resultaten van de sinds begin 2008 gestarte audits zijn in het ABAC (boekhouding op transactiebasis)-volginstrument ingevoerd, hetgeen de uitwisseling van auditresultaten vergemakkelijkt. Er zijn verdere maatregelen genomen om de betalingstermijnen nauwlettend te bewaken en te verbeteren.

De nodige stappen zijn gezet om de controle vooraf voor communicatie-uitgaven, waaronder de ontwikkeling van geschikte checklisten, te verbeteren.

K) Hoofdstuk 10 – Economische en financiële aangelegenheden (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 54-58)

DE MEESTE OPMERKINGEN EN CONCLUSIES VAN DE REKENKAMER OP DIT GEBIED BETREFFEN DE KADERPROGRAMMA’S VOOR ONDERZOEK EN VALLEN BIJGEVOLG ONDER DE CONTROLESTRATEGIE VAN DE COMMISSIE DIE EROP GERICHT IS DE WETTIGHEID EN REGELMATIGHEID VAN DE UITGAVEN BINNEN HET RAAMWERK VAN DE KADERPROGRAMMA'S OP MEERJARENBASIS TE WAARBORGEN, ZIE HIERBOVEN ONDER HOOFDSTUK 7 voor nadere gegevens.

L) Hoofdstuk 11 - Administratieve en andere uitgaven (werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 59-65)

ZOALS DOOR DE RAAD GEVRAAGD, VERSTREKT DE COMMISSIE ELK JAAR BIJ HET VOORONTWERP VAN BEGROTING NADERE INFORMATIE OVER DE COMMUNAUTAIRE PENSIOENUITGAVEN, HUISVESTINGSBEHOEFTEN EN DE BEGROTINGEN VAN DE AGENTSCHAPPEN.

De Commissie biedt breed opgezette bijstand aan gedecentraliseerde agentschappen aan op verschillende gebieden, zoals financieel beheer, boekhouding en opleiding, en agentschappen worden aangemoedigd met de horizontale directoraten-generaal van de Commissie overeenkomsten inzake dienstverleningsniveau voor ondersteunende diensten te sluiten. De Commissie zal met de resultaten van de interinstitutionele werkgroep rekening houden om haar bijstand verder aan te passen. De Raad en het Europees Parlement zijn tevens betrokken bij de evaluatie van de gedecentraliseerde agentschappen van de EU door middel van de referentiegroep. De resultaten van de evaluatie zouden eind 2009 beschikbaar moeten zijn.

II. SPECIALE VERSLAGEN VAN DE REKENKAMER ( werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 66-85 )

De Raad heeft aan de Commissie een reeks verzoeken gedaan met betrekking tot speciale verslagen die door de Rekenkamer in 2007 en 2008 zijn gepubliceerd. De antwoorden van de Commissie op deze verzoeken zijn in het werkdocument van de diensten van Commissie opgenomen (punten 66-85).

III. EUROPEES ONTWIKKELINGSFONDS ( werkdocument van de diensten van de Commissie, punten 86-88 )

In verband met de betrouwbaarheid van de EOF-rekeningen is uit een onafhankelijke studie gebleken dat de aannames die ten grondslag liggen aan de Commissieramingen van te ontvangen facturen in verreweg de meeste gevallen correct zijn, maar wordt in de studie in een beperkt aantal gevallen ook een andere aanpak aanbevolen. De Commissie zal deze aanbevelingen voor het boekjaar 2009 ten uitvoer leggen.

Wat de begrotingssteun betreft gaat de Commissie volledig akkoord met de noodzaak om strikt te voldoen aan de voorwaarden die in de Overeenkomst van Cotonou en de financieringsovereenkomsten zijn vastgesteld. Naast de informatie die nu al regelmatig over EOF-zaken in het algemeen en begrotingsondersteuning in het bijzonder wordt gepubliceerd, is de Commissie voornemens in toekomstige jaarverslagen over het ontwikkelingsbeleid en het beleid inzake externe bijstand van de Europese Gemeenschap en de tenuitvoerlegging daarvan uitvoeriger aandacht besteden aan vraagstukken op het gebied van begrotingssteun. Daarbij moet informatie over resultaten, analyse en beoordeling van risico worden verstrekt en zal een beroep worden gedaan op beschikbare diagnostica op het stuk van beheer van overheidsfinanciën.

IV. VERZOEKEN IN VERBAND MET INDIVIDUELE AGENTSCHAPPEN ( werkdocument van de diensten van de Commissie , punten 89-90 )

De Raad heeft aan de Commissie verzoeken gedaan betreffende overdracht van activiteiten van het Europees Bureau voor Wederopbouw en de Toezichtautoriteit voor het Europees GNSS aan de Commissie. De antwoorden van de Commissie op deze verzoeken zijn in het werkdocument van de diensten van Commissie opgenomen (punten 89-90).

* * *

BG, CY, CZ, HU, LT, RO, SK.

Verordening 1290/2005 van de Raad.