Artikelen bij COM(2009)678 - Tweede verslag over de uitvoering van het gemeenschappelijke Lissabonprogramma 2008 2010

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

NL


Brussel, 15.12.2009 COM(2009)678 definitief

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITE EN HET COMITE

VAN DE REGIO'S

Tweede verslag over de uitvoering van het communautaire Lissabonprogramma

2008-2010
MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITE EN HET COMITE
VAN DE REGIO'S
Tweede verslag over de uitvoering van het communautaire Lissabonprogramma

2008-2010

1. INLEIDING

Als onderdeel van het hernieuwde Lissabonpartnerschap voor groei en werkgelegenheid heeft de Commissie in december 2007 een voorstel voor een communautair Lissabonprogramma (CLP) 2008-2010 goedgekeurd, waarin tien kerndoelstellingen en de overeenkomstige beleidsacties op EU-niveau voor de volgende drie jaar werden vastgesteld. In maart 2008 heeft de Europese Raad de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad verzocht binnen hun bevoegdheidssfeer werk te maken van de tien in het communautaire Lissabonprogramma vastgestelde doelstellingen en heeft hij de Commissie tevens gevraagd jaarlijks verslag te doen van de geboekte vooruitgang. In het eerste verslag over de uitvoering van het CLP van december 2008 is de Commissie nagegaan welke vooruitgang het eerste jaar bij de verwezenlijking van de CLP-doelstellingen is bereikt en is zij tot de conclusie gekomen dat op een aantal belangrijke gebieden grote vooruitgang is geboekt1. Dat verslag werd vervolgens door de Raad onder ogen genomen2.

Dit tweede uitvoeringsverslag beoordeelt de uitvoering van het CLP tot november 2009. In het algemeen is verder wezenlijke vooruitgang geboekt en een aantal belangrijke mijlpalen zijn al bereikt, zoals uiteengezet in punt 2. In dit verslag wordt ook gewezen op onopgeloste problemen die hoge prioriteit vereisen. (Voor details zie bijlage 1)

Als reactie op de crisis zijn in het Europese economische herstelplan dat in 2008 is overeengekomen ingrijpende communautaire maatregelen opgenomen die onder de beleidsprioriteiten van het CLP vallen maar die niet nader werden uitgewerkt, met name op het gebied van financieel toezicht. De in dit kader genomen maatregelen zijn daarom in bijlage 2 bij dit verslag opgenomen.

2. VOORUITGANG OP HET GEBIED VAN DE TIEN KERNDOELSTELLINGEN VAN HET CLP 2008-2010
2.1. Investeren in mensen en moderniseren van arbeidsmarkten

Doelstelling 1: De Commissie zal medio 2008 een vernieuwde sociale agenda voorstellen, die vooral betrekking zal hebben op onderwijs, migratie en demografische ontwikkelingen, en zij zal de vaardigheidskloof helpen aanpakken door de monitoring en de prognose van toekomstige vaardigheidseisen te verbeteren.

COM(2008) 881 van 16.12.2008.

Kernpuntennota van 13.3.2009, 6784/0/09 REV2.

Door de modernisering van de arbeidsmarkten en de socialebeschermingsstelsels zal de vernieuwde sociale agenda die in juli 2008 is goedgekeurd en vervolgens door de Raad en het Europees Parlement is bekrachtigd, de mensen helpen de door de internationale concurrentie, de technologische vooruitgang, de omschakeling naar een kennisgebaseerde koolstofarme economie en de veranderende bevolkingspatronen gecreeerde kansen aan te grijpen, terwijl de meest kwetsbaren in de samenleving zullen worden beschermd. Ter ondersteuning hiervan werd met name een nieuw "strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding" door de Raad goedgekeurd3 en werden specifieke maatregelen genomen ter bevordering van de kwaliteit van en de mobiliteit in beroepsonderwijs en -opleiding. Met het in december 2008 opgezette initiatief "Nieuwe vaardigheden voor nieuwe banen" heeft de Gemeenschap haar inspanningen opgevoerd om de nieuwe behoeften aan vaardigheden te beoordelen, de dialoog tussen alle betrokken actoren te bevorderen, de arbeidsbemiddelingsdiensten in de gehele EU in nauwe samenwerking met openbare arbeidsbureaus te verbeteren en de ontwikkeling van vaardigheden, met inbegrip van taalvaardigheden, te stimuleren. De prognose betreffende toekomstige sectorale vaardigheden heeft aanleiding gegeven tot studies die nieuwe competenties en toekomstige behoeften aan vaardigheden identificeren in achttien sectoren, waaronder textiel, elektronica en financiele diensten, en op het gebied van milieu en energie. Er moeten echter nog aanzienlijke regelgevende barrieres op de interne arbeidsmarkt worden aangepakt, zoals de ontoereikende transparantie en erkenning van kwalificaties. Bij de uitvoering van het Europees Kwalificatiekader (EKK) wordt goede vooruitgang geboekt. Het probleem van de overdraagbaarheid van pensioenrechten en sociale uitkeringen is echter nog steeds niet opgelost. Het wegnemen van deze belemmeringen kan de lidstaten helpen bij hun inspanningen om vaardigheden beter in te zetten en te vermijden dat de vaardigheden en de behoeften van de arbeidsmarkt niet op elkaar aansluiten.

Op 3 juni 2009 heeft de Commissie de mededeling 'Een gezamenlijk engagement voor de werkgelegenheid' goedgekeurd, die tot doel heeft de samenwerking tussen de Europese Unie en de lidstaten te intensiveren en die gericht is op concrete maatregelen ter ondersteuning van drie hoofdprioriteiten: werkgelegenheid behouden, banen scheppen en de mobiliteit bevorderen; sociale vaardigheden verbeteren en vraag en aanbod op de arbeidsmarkt op elkaar afstemmen; de toegang tot de arbeidsmarkt verbeteren.

Op voorstel van de Commissie zijn vereenvoudigde criteria voor steunverlening uit het Europees Sociaal Fonds (ESF) overeengekomen, waaronder vervroegde betalingen in 2009, zodat de lidstaten eerder toegang hebben tot een bedrag van maximaal 1,8 miljard euro om hun activeringsregelingen snel te versterken, hun programma's te herzien om de steun op de meest kwetsbaren te concentreren en de monitoring van de vaardigheden en de afstemming van vaardigheden op de behoeften te verbeteren. Op voorstel van de Commissie zijn ook de regels van het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering in 2009 herzien, zodat het in sleutelsectoren sneller kan optreden om de opleiding en de arbeidsbemiddeling van werkloos geworden werknemers mede te financieren of om geschoolde werknemers, die nodig zullen zijn zodra de economie opnieuw begint aan te trekken, op de arbeidsmarkt te houden.

Doelstelling 2: De Commissie zal in 2008 voorstellen voor een gemeenschappelijk immigratiebeleid formuleren.

PB C 119 van 28.5.2009, blz. 2.

De EU heeft de eerste stappen gezet op weg naar een gemeenschappelijk immigratiebeleid dat beter aan de behoeften van de EU-arbeidsmarkt tegemoetkomt. Na de mededeling over een gemeenschappelijke arbeidsmarkt4 in 2008 was de belangrijkste verwezenlijking de goedkeuring door de Raad op 25 mei 2009 van de blauwekaartregeling om hooggeschoolde werknemers aan te trekken5. De lidstaten moeten de blauwekaartrichtlijn uiterlijk 19 juni 2011 in nationaal recht omzetten.
2.2. Ontsluiting van het ondernemingspotentieel, vooral bij kleine en middelgrote ondernemingen

Doelstelling 3: De Gemeenschap zal een Small Business Act goedkeuren om het groeipotentieel van kleine en middelgrote ondernemingen gedurende hun volledige levensduur te ontsluiten.

De Commissie heeft in juni 2008 een Small Business Act (SBA) goedgekeurd, die een ambitieus beleidskader biedt om kleine en middelgrote ondernemingen tijdens hun gehele levenscyclus op elk niveau in de hele EU te ondersteunen. De Europese Raad, het Europees Parlement en het Comite van de Regio’s hebben zich inmiddels volledig achter dit initiatief geschaard. Als gevolg van de economische crisis is sterk de nadruk gelegd op de snelle uitvoering van urgente acties door de lidstaten en de Commissie: betere toegang tot financiering, vaststelling van een regelgevingskader ter ondersteuning van de behoeften van kleine en middelgrote ondernemingen en betere markttoegang binnen en buiten de EU. In dit verband heeft de Commissie een algemene groepsvrijstelling ingevoerd, die het de lidstaten gemakkelijker maakt kleine en middelgrote ondernemingen te ondersteunen zonder de Commissie daarvan vooraf in kennis te stellen. Bovendien heeft de Europese Investeringsbank ter verbetering van de toegang tot financiering, haar investeringsbedrag voor leningen aan kleine en middelgrote ondernemingen over de periode 2008-2011 tot 30 miljard euro verhoogd en betaalt zij de bedragen sneller uit zodat nieuwe leningen en leningsgaranties voor kleine en middelgrote ondernemingen overal in de EU beschikbaar komen. In 2008 is 8,1 miljard euro geleend en in 2009 zal dat bedrag waarschijnlijk tot meer dan 10 miljard euro oplopen.

Als onderdeel van de SBA heeft de Commissie belangrijke wetgevingsvoorstellen gedaan: een voorstel tot wijziging van de richtlijn inzake betalingsachterstand, het statuut van de Europese besloten vennootschap en een richtlijn inzake btw-facturering om elektronische facturering te bevorderen en de lasten voor het bedrijfsleven te verlichten. Deze voorstellen zijn nog in behandeling bij de Raad en het Europees Parlement. Een ander belangrijk onderdeel van de uitvoering van de SBA, de richtlijn betreffende verlaagde btw-tarieven, is in juni 2009 in werking getreden. Het is nu aan de lidstaten om de nieuwe flexibiliteit ter bevordering van het scheppen van banen in arbeidsintensieve diensten aan te wenden.

De Commissie heeft ook voorgesteld micro-ondernemingen vrij te stellen van de voorschriften van de jaarrekeningenrichtlijnen, wat voor elk microbedrijf potentiele besparingen van niet minder dan gemiddeld 1 200 euro per jaar zou opleveren. Bovendien heeft de Commissie haar effectbeoordelingsrichtsnoeren herzien in die zin dat vanaf januari

Een gemeenschappelijk immigratiebeleid voor Europa: beginselen, maatregelen en instrumenten -COM(2008) 359 van 17.6.2008.

Richtlijn 2009/50/EG.

2009 systematisch een mkb-toets wordt uitgevoerd. De lidstaten zijn ook begonnen met de uitvoering van dergelijke mkb-toetsen.
Doelstelling 4: De Gemeenschap zal blijven ijveren voor 25% minder administratieve lasten in de EU in 2012 en zij zal een ambitieus vereenvoudigingsprogramma uitvoeren.

De Commissie maakt werk van haar ambitieuze Actieprogramma ter vermindering van de administratieve lasten in de EU met 25% in 2012, zoals door de Europese Raad in maart 2007 is goedgekeurd6. De reeds door de wetgever goedgekeurde maatregelen ter vermindering van de lasten zullen naar verwachting tot een kostenvermindering van 7,6 miljard euro leiden. Maatregelen waaraan de Raad en het Parlement nog hun goedkeuring moeten hechten, kunnen nogmaals 30,7 miljard euro opleveren. Alles wel beschouwd zou de administratieve lastenverlichting die de Commissie voorstelt of momenteel voorbereidt het aanvankelijke doel kunnen overschrijden en 33% van de naar schatting 123,8 miljard euro Europese lasten kunnen uitmaken. De tijdige goedkeuring van deze maatregelen door de Raad en het Europees Parlement is essentieel, vooral voor de voorstellen inzake btw-facturering en de vrijstelling van microbedrijven van de toepassing van de boekhoudvoorschriften. De activiteiten op EU-niveau ondersteunen en completeren vergelijkbare inspanningen van de lidstaten om de administratieve lasten te verminderen. Tegen november 2009 hadden alle lidstaten op nationaal niveau ambitieuze doelen voor de vermindering vastgesteld.

In het kader van het vereenvoudigingsprogramma voor de actualisering en vereenvoudiging van de bestaande EU-wetgeving heeft de Commissie sinds oktober 2005 147 voorstellen goedgekeurd. Daarvan zijn er 28 nog bij de wetgever in behandeling. Door middel van codificering en vereenvoudiging van de wetgeving heeft de Commissie voorgesteld ongeveer 1 600 besluiten, circa 14% van het acquis, uit de EU-wetgeving te schrappen. Tegelijkertijd werd alle bestaande wetgeving gescreend. Daardoor konden meer dan 80 vereenvoudigingsinitiatieven worden gei'dentificeerd die in de volgende zittingsperiode kunnen worden uitgevoerd.

De tijdige goedkeuring van hangende voorstellen ter vermindering van de administratieve lasten, met inbegrip van dringende acties en de vereenvoudigingsvoorstellen van het

Europees parlement en de Raad, blijft een prioriteit die voor de Europese bedrijven en burgers een doeltreffender regelgeving moet opleveren.

Doelstelling 5: De Gemeenschap zal de interne markt versterken, de concurrentie in de dienstensector vergroten, bijkomende stappen ondernemen met het oog op de verdere integratie van de financieledienstenmarkt, de bestaande toezichtregelingen versterken en het grensoverschrijdend beheer van de financiele crisis in de EU verbeteren.

Het in 2008 goedgekeurde goederenpakket betekende een verdere doorbraak in de voltooiing van de interne goederenmarkt, met nieuwe voorschriften voor zowel geharmoniseerde als niet-geharmoniseerde goederen. Het voorziet in maatregelen voor geharmoniseerde productveiligheidsnormen en in nieuwe regels voor markttoezicht, terwijl de CE-markeringsvoorschriften worden versterkt. De doeltreffende uitvoering van het goederenpakket zal de goederenproductie en -handel bevorderen, aangezien alle ondernemingen, en met name kleine en middelgrote ondernemingen, hun goederen

Actieprogramma ter vermindering van de administratieve lasten in de Europese Unie - Sectorale plannen ter vermindering van de lasten en acties in 2009 - COM(2009) 544 van 22.10.2009.

gemakkelijker in de    gehele EU zullen kunnen verkopen, en tevens    de

consumentenbescherming verbeteren.

De doeltreffende werking van een interne dienstenmarkt blijft cruciaal voor de bevordering van het concurrentievermogen en voor betere kwaliteit van de dienstverlening en ruimere keuzemogelijkheden voor de consument. De volledige en tijdige uitvoering van de dienstenrichtlijn door de lidstaten voor uiterlijk eind 2009 zal daartoe een belangrijke bijdrage leveren en de grensoverschrijdende dienstverlening en de vestiging van dienstverleners in een andere lidstaat vergemakkelijken. Zoals in de evaluatie van de interne markt is aangegeven, moet het internemarktbeleid, met inbegrip van het consumentenbeleid, worden versterkt en moet op de toepassing van het concurrentiebeleid worden toegezien, met name voor een aantal belangrijke netwerksectoren en -diensten. In juni 2009 heeft de Commissie een aanbeveling goedgekeurd die door de Raad werd bekrachtigd en waarin een reeks praktische maatregelen worden voorgesteld om de werking van de interne markt te verbeteren en de lidstaten in samenwerking met de Commissie tot een meer proactieve houding aan te moedigen, zodat alle burgers en ondernemingen er ten volle profijt van kunnen trekken.

De Commissie heeft haar werkzaamheden over de marktmonitoring van de voedselvoorzieningsketen voltooid en zal andere sectoren, waaronder de detailhandel en elektrische goederen, verder analyseren om mogelijke tekortkomingen in de werking van de markt aan te wijzen en voor gecoordineerde en passende beleidsmaatregelen te zorgen. In dit verband is marktmonitoring een zeer nuttig en veelbelovend hulpmiddel voor wetenschappelijk gefundeerde beleidsvorming gebleken. Als onderdeel van de evaluatie van de interne markt werd het tweede scorebord voor de consumentenmarkten gepubliceerd. Daarin werden meer dan twintig goederen- en dienstensectoren gescreend, waaronder kleding, schoeisel, financiele diensten energie en telecommunicatie. Daaruit is gebleken dat diensten de consumenten voor meer problemen stellen dan de traditionele goederenmarkten. Een regelmatige monitoring van de consumentenprijzen zal worden uitgevoerd, eerst voor levensmiddelen en vervolgens voor andere sectoren. In juli 2009 heeft de Commissie het eindverslag van haar onderzoek naar de concurrentie in de farmaceutische sector goedgekeurd. Daarin worden methoden voorgesteld om de patienten sneller toegang te bieden tot veilige, innovatieve en betaalbare geneesmiddelen. Verder zal worden gewerkt aan de totstandbrenging van een tijdige normalisatie en interoperabiliteit, met name voor ICT-goederen en -diensten. Ook is vooruitgang geboekt bij de voltooiing van de interne markt in de vervoersector met de goedkeuring in oktober 2009 van het wegvervoerpakket en van een herzien kader voor het gemeenschappelijk Europees luchtruim.

In het CLP 2008-2010 is terecht de nadruk gelegd op de behoefte aan een sterker financieel toezicht, 'gezien de verwarring op de financiele markten en de toenemende instabiliteit'7. Als reactie op de financiele en economische crisis en op basis van het de Larosiere-rapport heeft de Commissie in september 2009 een allesomvattend pakket wetgevingsmaatregelen goedgekeurd om het EU-systeem voor financieel toezicht te hervormen. De wetgeving zal de zwakke punten van het financiele systeem aanpakken door de oprichting van een nieuwe Europese raad voor systeemrisico's (European Systemic Risk Board - ESRB) die tot taak krijgt risico's voor het financiele systeem in zijn geheel op te sporen en vroegtijdig te waarschuwen voor risico's waarop snel moet worden gereageerd. Ook is een Europees

Voorstel voor een communautair Lissabonprogramma - COM(2007) 804 van 11.12.2007.

Systeem van financiele toezichthouders (ESFT) voorgesteld, bestaande uit de nationale toezichthouders en drie nieuwe Europese toezichthoudende autoriteiten voor banken, effecten en verzekeringen en bedrijfspensioenen. De Europese Raad en het Europees Parlement hebben eerder andere essentiele maatregelen ter versterking van het EU-wetgevingskader goedgekeurd, waaronder wijzigingen in de richtlijn inzake kapitaalvereisten en de richtlijn inzake depositogarantiestelsels, veranderingen in de boekhoudregels (IAS-verordening) en een verordening inzake kredietbeoordelingsbureaus. In april 2009 zijn de instellingen het eens geworden over de richtlijn inzake het Solvabiliteit Il-kader, die bedoeld is om het regelgevingskader voor het Europese verzekeringswezen te actualiseren en te moderniseren, zodat een meer geharmoniseerde risicogebaseerde toezichtregeling kan worden ingevoerd. Het voorstel tot wijziging van de richtlijn inzake kapitaalvereisten houdt ook een versterking van de regels inzake bankkapitaal in. In oktober 2009 heeft de Commissie een consultatieve mededeling goedgekeurd over een EU-kader voor crisisbeheer in de banksector, als een essentiele eerste stap in de voorbereiding van een geheel nieuw beleidsgebied. De EU zet haar international samenwerking voort door actief deel te nemen aan de G20 en andere international forums om het mondiale financiele toezicht en crisisbeheer te verbeteren.

De Commissie heeft een aantal andere voorstellen ingediend die bedoeld zijn om verantwoordelijke en betrouwbare financiele markten voor de toekomst te creeren. In

april 2009 heeft de Commissie twee aanbevelingen over beloning goedgekeurd, een over de beloning van bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen en een over het beloningsbeleid in de financieledienstensector. Tevens werd in juli een voorstel tot wijziging van de richtlijn inzake kapitaalvereisten ingediend. De diensten van de Commissie werken aan een verslag over corporate governance in financiele instellingen, dat naar verwachting begin 2010 zal zijn afgerond. In oktober 2009 heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd om efficiente, veilige en gezonde derivatenmarkten te waarborgen, tegenpartijrisico en operationeel risico bij handel te verminderen en marktintegriteit en -toezicht te vergroten. Het is de bedoeling dat zij in 2010 wetgevingsvoorstellen doet. In april 2009 heeft de Commissie een geharmoniseerd regelgevings- en toezichtkader voorgesteld voor de beheerders van hedgefondsen, private-equityfondsen en andere alternatieve investeringsfondsen, waarover de wetgevers momenteel onderhandelen.

Ingevolge de totstandkoming van de succesvolle geldovermakingsregeling in het kader van de gemeenschappelijke eurobetalingsruimte (SEPA) in 2008 zullen de Europese banken hun klanten vanaf 2 november 2009 geleidelijk de mogelijkheid bieden om voor het eerst regelmatige betalingen te verrichten met het nieuwe SEPA-systeem voor automatische afschrijving. Hoewel in vele eurolanden op grote schaal gebruik wordt gemaakt van automatische afschrijvingen, was er tot nu toe geen pan-Europees systeem waarmee dergelijke betalingen over de landsgrenzen heen konden worden verricht. Het SEPA-systeem voor automatische afschrijvingen kan ook voor bestaande nationale automatische afschrijvingen worden gebruikt. De Commissie streeft naar verdere verduidelijkingen op het gebied van concurrentievraagstukken om tot een concurrerende SEPA-betalingsdienst ten voordele van consumenten en bedrijven te komen.

Aan de voltooiing en uitvoering van het eengemaakte kader voor groothandels- en investeringsmarkten wordt nog steeds prioriteit toegekend. De Commissie zal zorgen voor de follow-up van de onderzoeken naar retailbanking en zakelijke verzekeringen. In april 2009 heeft de Commissie een mededeling goedgekeurd waarin wetgevingsmaatregelen worden aangekondigd om te komen tot een horizontale en consistente regelgevingsaanpak van de bescherming van investeerders in pakketproducten voor retailbeleggingen.
Investeren in kennis en innovatie

2.3.
Doelstelling 6: De Gemeenschap zal de 'vijfde vrijheid', het vrije verkeer van kennis, verwezenlijken en een echte Europese onderzoekruimte tot stand brengen.

Om de 'vijfde vrijheid' te verwezenlijken en een open en concurrerende Europese onderzoekruimte (ERA) tot stand te brengen, heeft de Raad in 2008 het Ljubljanaprocesvoor een betere ERA-governance gelanceerd en overeenstemming bereikt over een visie voor de ERA op lange termijn. Het zich ontwikkelende partnerschap tussen de lidstaten en de Commissie dankzij het Ljubljanaproces begint de toekomstige beleidsagenda te bei'nvloeden, ook wat de uitvoering van de vijf door de Commissie in 2008 gelanceerde ERA-initiatieven betreft. Praktische regelingen voor deze ERA-initiatieven zijn in de loop van 2009 overeengekomen, zodat deze nu verder kunnen worden uitgevoerd.

De vooruitgang met het ERA-initiatief voor gezamenlijke programmering van onderzoek zal een grotere bundeling van onderzoekmiddelen met en tussen de lidstaten op grond van een variabele geometrie vergemakkelijken. Een rechtskader voor de totstandbrenging en het gebruik van Europese onderzoeksinfrastructuur9 zal hier verder toe bijdragen. De kennisstromen, de onderzoekefficientie en de aantrekkelijkheid van Europa als onderzoeklocatie zullen worden verbeterd door de implementatie van het Partnerschap van Europese onderzoekers, door de aanbeveling van de Commissie betreffende het beheer van intellectuele eigendom bij kennisoverdracht10 en door acties ter aanvulling van de inspanningen van de lidstaten om de hogeronderwijssector te versterken en te hervormen, netwerkvorming te vergemakkelijken en de samenwerking tussen universiteiten, onderzoekorganisaties en ondernemingen te versterken. Door de ontwikkeling van een

Europese strategie voor internationale samenwerking op het gebied van wetenschap en technologie zal de ERA een opener karakter krijgen en de international hefboomfunctie van de EU en de lidstaten ten aanzien van belangrijke derde partnerlanden en in de wereldeconomie versterken.

Het Europees instituut voor innovatie en technologie, dat doorslaggevend zal zijn voor de bevordering van open innovatie en voor kennisdeling tussen openbare onderzoeksorganisaties en het bedrijfsleven zal naar verwachting medio december 2009 de eerste geselecteerde kennis- en innovatiegemeenschappen (KIG's) aankondigen. De KIG's, met een geraamd jaarbudget van 50 a 100 miljoen euro over een periode van 7 tot 15 jaar, zullen belangrijke maatschappelijke problem en aanpakken en met nieuwe modellen voor governance en financiering experimenteren.

In juli 2009 werden themaoverschrijdende gecoordineerde en gezamenlijke oproepen bekendgemaakt voor het opzetten van de drie publiek-private partnerschappen voor de ontwikkeling van technologieen voor de verwerkende sector, de automobielsector en de bouwsector, als gevolg van het door de Europese Raad in december 2008 overeengekomen Europese economische herstelplan. Met de uitvoering van de eerste onderzoekprojecten in

8

9

10

Conclusies van de Raad van mei 2008 (9076/08).

Verordening (EG) nr. 723/2009 van de Raad betreffende een communautair rechtskader voor een Consortium voor een Europese onderzoeksinfrastructuur (ERIC).

Aanbeveling van de Commissie: betreffende het beheer van intellectuele eigendom bij kennisoverdracht en een code van goede praktijken voor universiteiten en andere publieke onderzoeksorganisaties -C(2008) 1329.

het kader van de initiatieven 'fabrieken van de toekomst', 'energie-efficiente gebouwen' en "groene auto's" zal in 2010 worden begonnen. Deze projecten zullen voor de helft uit het zevende kaderprogramma en voor de helft door het bedrijfsleven worden gefinancierd (in totaal is 3,2 miljard euro toegewezen).
Doelstelling 7: De Gemeenschap zal de randvoorwaarden voor innovatie verbeteren, met name voor durfkapitaal en intellectuele-eigendomsrechten.

In een tussentijdse evaluatie over innovatie11 heeft de Commissie de tot dusver geboekte vooruitgang gepresenteerd en de voornaamste uitdagingen die ons te wachten staan, samengevat. De financiering van innovatie baart nog steeds zorgen en wordt door de crisis nog bemoeilijkt. Om het herstel sneller te laten verlopen, moeten de inspanningen ter verbetering van de investeringsbereidheid en van de toegang van kleine en middelgrote ondernemingen tot financiering dan ook worden opgevoerd. Het kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie 2007-2013 draagt bij tot de overbrugging van de zogenaamde equity gap bij de aandelenfinanciering in de start- en de uitbreidingsfase. Bovendien heeft de Europese Investeringsbank het Europees Investeringsfonds opgedragen een nieuw mezzanine-instrument te ontwikkelen. Samen met de Europese Investeringsbank is een nieuwe risicodelende financieringsfaciliteit (RSFF) opgezet om aan private en publieke entiteiten leningen voor risicovolle O&O-projecten te verstrekken. Het cohesiebeleid biedt eveneens instrumenten om de oprichting van kleine en middelgrote ondernemingen en hun toegang tot financiering te vergemakkelijken, met name de initiatieven Jeremie en Jasmine. Ingevolge de mededeling over grensoverschrijdende investeringen door risicokapitaalfondsen12 heeft een deskundigengroep de grensoverschrijdende belemmeringen op het gebied van directe belastingen en dubbele belasting van risicokapitaalfondsen en investeerders geanalyseerd en haar rapport zal binnenkort worden bekendgemaakt. De Commissie heeft de lidstaten ook bijgestaan bij de wederzijdse erkenning van risicokapitaalfondsen.

Een ander obstakel voor innovatie in de EU is het versnipperde en omslachtige octrooisysteem. De invoering van het EU-octrooi en de oprichting van het Gerecht voor het Europees en het EU-octrooi zouden de octrooikosten verminderen, meer rechtszekerheid bieden en de octrooien toegankelijker maken voor kleine en middelgrote ondernemingen. De Raad heeft in december 2009 een politieke doorbraak bereikt met de goedkeuring van de conclusies van de Raad over een verbeterd octrooistelsel in Europa en een algemene aanpak van het EU-octrooi. De conclusies hebben betrekking op de voornaamste kenmerken van het Gerecht en op de beginselen voor de vaststelling en de verdeling van vernieuwingstaksen voor het EU-octrooi en voor versterkte partnerschappen tussen octrooibureaus.

Daarnaast bieden de lidstaten en de EU tal van maatregelen ter ondersteuning van industriele-eigendomsrechten om de voorlichting over, de toepassing van en de toegang tot de intellectuele-eigendomsrechten te verbeteren (helpdeskprojecten om de nationale octrooibureaus te activeren e.d.). In overeenstemming met de Small Business Act zijn de kosten voor het de registratie van Europese handelsmerken de afgelopen twee jaar met 40% verlaagd en duurt het registratieproces gemiddeld 50% korter. De handhaving van de

Herziening van het communautaire innovatiebeleid in een veranderende wereld - COM(2009) 442 van 2.9.2009.

Belemmeringen voor grensoverschrijdende investeringen door risicokapitaalfondsen opheffen, december 2007.

intellectuele-eigendomsrechten is ook verbeterd door de oprichting van een Europees Waarnemingscentrum voor namaak en piraterij en dankzij nieuwe niet-wetgevingsinitiatieven die in een mededeling van september 2009 zijn aangekondigd13.
2.4. Energie en klimaatverandering

Doelstelling 8: De Gemeenschap zal de interne energiemarkt voltooien en het pakket maatregelen inzake klimaatverandering goedkeuren om de voorwaarden tot stand te brengen om tegen 2020 ten minste 20% minder broeikasgassen uit te stoten en voor 20% hernieuwbare energie te gebruiken.

Dit jaar is zeer grote vooruitgang geboekt met de formele goedkeuring van het klimaat- en energiepakket in april 2009 en van het derde pakket voor de interne energiemarkt in juni 2009.

Het klimaat- en energiepakket stelt de EU in staat een ambitieus beleid voort te zetten om de klimaatverandering te bestrijden zonder het concurrentievermogen en bijgevolg de fabrieken en vestigingen van Europese bedrijven te benadelen. Het pakket zal Europa helpen bij de omschakeling naar een koolstofarme economie en de energiezekerheid vergroten. Het omvat een reeks maatregelen zoals een herziene EU-ETS-richtlijn die ervoor moet zorgen dat de doelstellingen van een vermindering van broeikasgasemissies tegen 2020 en later op een kosteneffectieve manier worden bereikt, een besluit dat voor de lidstaten doelstellingen vaststelt voor de verlaging van emissies in sectoren die buiten de EU-ETS-richtlijn vallen en een richtlijn ter bevordering van hernieuwbare energie als wettelijk bindend doel stelt dat tegen 2010 20% van het eindenergieverbruik uit hernieuwbare bronnen afkomstig moet zijn. De richtlijn inzake hernieuwbare energie omvat duurzaamheidscriteria voor biobrandstoffen en biovloeistoffen en stelt een kader vast voor de vereenvoudiging van administratieve eisen voor de sector hernieuwbare energie. Ook werd wetgeving aangenomen voor de totstandbrenging van een kader voor de afvang en opslag van kooldioxide en voor de vermindering van CO2-emissies van nieuwe auto's. In 2009 lag het accent op de tenuitvoerlegging. De Commissie heeft een lijst voorgesteld van sectoren waar het gevaar van koolstoflekken bestaat, als uitvoeringsmaatregel voor de herziene ETS-richtlijn. Verwacht wordt dat deze lijst na besprekingen in de Raad en het Europees Parlement op 23 december zal worden goedgekeurd. Aan andere belangrijke verbeteringen van de herziene ETS-richtlijn wordt nog gewerkt, zoals aan de uitvoeringsbepalingen met het oog op de ontwikkeling van voorschriften voor de veiling van emissierechten en de vaststelling van voor de hele EU geldende benchmarks voor de toewijzing van gratis emissierechten aan energie-intensieve sectoren en deelsectoren.

Het pakket betreffende de interne elektriciteits- en gasmarkt zal zorgen voor een doeltreffende scheiding van productie en levering via transmissienetten, waardoor een eerlijke en niet-discriminerende toegang tot bestaande infrastructuur voor alle exploitanten wordt vergemakkelijkt. Nationale energieregelgevers zullen over beter geharmoniseerde bevoegdheden en meer onafhankelijk beschikken. Er zal een nieuw agentschap op EU-niveau worden opgericht om de samenwerking tussen de nationale regelgevers te verbeteren. De transmissienetbeheerders uit de EU zullen hun samenwerking versterken en de veiligheidscoordinatie voor kwesties als netwerkexploitatie, grensoverschrijdende handel en

Voor een versterkte handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in de interne markt -COM(2009) 467.

netwerkveiligheid verbeteren. Deze maatregelen zullen de consumenten ten goede komen door een betere consumentenbescherming en aantrekkelijke energieprijzen. Er is ook vooruitgang geboekt bij de energiezekerheid. Op dit gebied zijn de instellingen in mei 2009 een programma overeengekomen ter bevordering van het economisch herstel door middel van een EU-financiering voor energieprojecten ten bedrage van 4 miljard euro. De Commissie concentreert zich sindsdien op de uitvoering ervan. Na een oproep tot het indienen van voorstellen voor het hele budget zijn 87 voorstellen ingediend. Eerste beslissingen over steun worden eind dit jaar verwacht. Ingevolge de strategische toetsing van het energiebeleid die door de Commissie in november 2008 werd goedgekeurd en door de Europese Raad in het voorjaar en door het Europees Parlement werd onderschreven, heeft de Commissie twee instrumenten ter versterking van de continui'teit van de energievoorziening in de EU voorgesteld: een voorstel voor een verordening inzake de continui'teit van de aardgasvoorziening (waarbij Richtlijn 2004/67/EG wordt ingetrokken), en met het oog op betere monitoring een voorstel voor een verordening inzake mededeling van investeringsprojecten met betrekking tot energie-infrastructuur binnen de EU en waarbij Verordening (EG) nr. 736/96 wordt ingetrokken. De Raad heeft op 14 september 2009 een nieuwe richtlijn inzake veiligheidsvoorraden van olie vastgesteld ter vervanging van Richtlijn 2006/67/EG.

Doelstelling 9: De Gemeenschap zal een industriebeleid bevorderen dat gericht is op duurzamere productie- en consumptiepatronen. De klemtoon ligt daarbij op hernieuwbare energie en koolstofarme en hulpbronnenefficiente producten, diensten en technologieen.

In juli 2008 heeft de Commissie een ambitieus pakket acties voor duurzame consumptie en productie en een duurzaam industriebeleid (SCP/SIP) voorgesteld. Het beoogt de verbetering van de milieuprestaties en met name het efficient gebruik van energie en hulpbronnen voor producten en de bevordering van de marktintroductie daarvan door middel van vrijwillige en verplichte maatregelen om de milieuprestaties van producten te bepalen en te verbeteren, de consumenten beter te informeren, 'groene' overheidsopdrachten te bevorderen en de stimulansen voor de introductie van producten met hoge energie- en milieuprestaties beter te harmoniseren. Het voorziet tevens in maatregelen ter ondersteuning van slankere productie, zoals een controlesysteem voor milieutechnologie ter ondersteuning van eco-innovatie door een groter vertrouwen in de nieuwe technologieen en richt zich ook op de internationale aspecten.

Wat het energie-efficientiepakket betreft, hebben de Raad en het Europees Parlement een interinstitutionele overeenkomst bereikt over betere wetgeving voor energieprestaties van gebouwen en energie-etikettering, die op langere termijn grote gevolgen zal hebben voor het Europese energieverbruik. Beide voorstellen zullen formeel worden goedgekeurd zodra horizontale regelingen voor aanpassing aan het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie zijn vastgesteld. Een nieuwe verordening inzake een regeling voor de etikettering van banden die naar verwachting in november 2012 in werking zal treden, zal de markt helpen bij de omschakeling op meer energie-efficiente banden met lagere rolweerstand. Een pakket van negen maatregelen inzake ecologisch ontwerp is eveneens goedgekeurd en zal tegen 2020 waarschijnlijk een jaarlijkse elektriciteitsbesparing van ongeveer 340 TWh opleveren. Bovendien is op 6 mei 2009 een belangrijke wijziging goedgekeurd van de verordening betreffende het Europees Fonds voor Regionale

Ontwikkeling, die in alle lidstaten investeringen ter verbetering van de energie-efficientie en het gebruik van hernieuwbare energieen in de woningbouw mogelijk zal maken14.

Het initiatief voor leidende markten is in december 2007 door de Commissie goedgekeurd om nieuwe markten te stimuleren door de uitvoering van doelgerichte strategieen op gebieden zoals duurzame bouw, recycling, biogebaseerde producten en hernieuwbare energie. In 2008 hebben de Raad en het Europees Parlement het Europese strategische plan voor energietechnologie (SET-plan) bekrachtigd en vervolgens is in oktober 2009 een mededeling over de financiering ervan goedgekeurd. Het SET-plan zal de ontwikkeling en de marktintroductie van de nodige geavanceerde koolstofarme energietechnologieen versnellen en het concurrentievermogen van de EU-energiesector versterken. De mededeling vraagt om meer investeringen voor de ontwikkeling van koolstofarme technologieen, met inbegrip van wind-, zonne- en bio-energie, afvang en opslag van kooldioxide, kernsplijting en het elektriciteitsnet.

De Commissie heeft een mededeling over overheidsopdrachten voor een beter milieu15 goedgekeurd om groene overheidsopdrachten te vergemakkelijken en zo innovatie op het gebied van milieutechnologieen, -producten en -diensten te bevorderen: met name is een eerste reeks gezamenlijke criteria voor groene overheidsopdrachten voor tien groepen producten en diensten ontwikkeld16.
2.5. De externe agenda

Doelstelling 10: Terwijl de Gemeenschap streeft naar de afsluiting van de multilaterale handelsonderhandelingen in het kader van de Doharonde, zal zij bilateraal met de belangrijkste handelspartners onderhandelen om nieuwe kansen voor internationale handel en investeringen te ontsluiten, de markttoegang te verbeteren in landen en sectoren waar grote belemmeringen blijven bestaan en de internationale samenwerking op het gebied van de regelgeving te bevorderen.

Tijdens de crisis heeft de EU ertoe bijgedragen dat de G20 zich ertoe heeft verplicht de markten open te houden en protectionistische maatregelen te voorkomen, een verplichting die goede resultaten heeft opgeleverd. Bij diverse gelegenheden, waaronder de bijeenkomst van de G20-leiders in Pittsburgh op 24 september 2009, hebben de staatshoofden en regeringsleiders andermaal toegezegd om de Doha-onderhandelingen met succes te zullen afronden, wat in het belang van Europa is. De succesvolle afsluiting van de Doharonde blijft het beste middel om voor gelijke concurrentievoorwaarden te zorgen en nieuwe marktkansen te creeren. De Gemeenschap blijft haar verbintenis ten aanzien van de verwezenlijking van deze doelstelling ten volle nakomen.

Tegelijkertijd sluit de Gemeenschap verder bilaterale overeenkomsten met haar belangrijkste handelspartners en bevordert zij verder de regionale economische integratie met haar buurregio's, bijvoorbeeld via de Unie voor het Middellandse Zeegebied, het oostelijk

14

15

16

EFRO-verordening (EG) nr. 397/2009 (PB L 126 van 21.5.2009).

Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comite en het Comite van de Regio's - Overheidsopdrachten voor een beter milieu -COM(2008) 400.

http://ec.europa.eu/environment/gpp/toolkit en.htm.

partnerschap en het uitbreidingsbeleid. Allesomvattende bilaterale handelsovereenkomsten met haar belangrijkste handelspartners stellen de EU in staat om verder te gaan dan de WTO-verbintenissen en omvatten ambitieuze bepalingen inzake samenwerking op het gebied van regelgeving en samenwerking om 'behind-the-border'-maatregelen aan te pakken. Op 15 oktober 2009 heeft de Commissie een ambitieuze vrijhandelsovereenkomst met Korea geparafeerd, die vrijwel alle tarieven tussen beide economieen afschaft en talrijke belangrijke niet-tarifaire belemmeringen opheft en die ook voor nieuwe markttoegang voor diensten en voor nieuwe investeringen zal zorgen. De onderhandelingen over vrijhandelsovereenkomsten met India en de Aseanlanden vorderen goed, zij het in verschillend tempo. Ook de onderhandelingen met Oekrai'ne schieten goed op. De onderhandelingen over een allesomvattende economische en handelsovereenkomst met Canada zijn in 2009 voorspoedig begonnen. De partnerschap- en samenwerkingsovereenkomst waarover met China wordt onderhandeld, beoogt de verbetering van de markttoegang en de samenwerking op het gebied van regelgeving. Verder omvatten de associatieovereenkomsten, waarover thans met Mercosur, Centraal-Amerika en de Andesgemeenschap onderhandelingen worden gevoerd die zich voor beide laatstgenoemde in de eindfase bevinden, belangrijke delen over handel en andere dimensies.

De nieuwe markttoegangsstrategie werkt nu in de praktijk en daarbij wordt gebruikgemaakt van de gezamenlijke deskundigheid van de Commissie, de lidstaten en het bedrijfsleven om de belemmeringen voor buitenlandse markten weg te werken. Het voornaamste doel van de markttoegangsstrategie is de belangrijkste belemmeringen op te sporen en zich te concentreren op de grootste problemen waarmee het bedrijfsleven op buitenlandse markten wordt geconfronteerd. Om een bijdrage te leveren aan de algemene rol van de WTO, die moet toezien op de naleving van de standstill-verbintenissen van de G20 met betrekking tot het opleggen van nieuwe handelsbeperkende maatregelen in het kader van de wereldwijde crisis, heeft de Commissie sinds 2008 vijf rapporten over potentiele handelsbeperkende maatregelen opgesteld, die zijn gebaseerd op de inbreng van de markttoegangsteams voor de belangrijkste markten voor EU-exporteurs. Wanneer significante belemmeringen voor de toegang tot de markt blijven bestaan, zal de aanwending van alle beschikbare instrumenten van de handelspolitiek, met inbegrip van de communautaire verordening inzake handelsbelemmeringen en/of van WTO-maatregelen, worden overwogen.

Bovendien wordt goede vooruitgang geboekt bij de internationale samenwerking op het gebied van regelgeving. De Trans-Atlantische Economische Raad is in dit opzicht het meestbelovend instrument en maakt goede vorderingen17. Ook het handel smechanisme op hoog niveau met China draagt bij tot de convergentie van voorschriften en normen. Er wordt verder gewerkt om de doeltreffendheid van het systeem voor de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten en de bestrijding van namaak te verbeteren en de onderhandelingen over de handelsovereenkomst ter bestrijding van namaak (ACTA) zijn nu in een vergevorderd stadium. In oktober 2009 heeft de Commissie een verslag uitgebracht over inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten, waarin erop wordt aangedrongen dat bepaalde landen beter samenwerken bij de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten en de bestrijding van inbreuken. De verdere opening van de sectorale markten blijft van cruciaal belang, zoals de voltooiing van de tweede fase van de overeenkomst inzake luchtvervoer tussen de EU en de VS (waarvoor de onderhandelingen goed vorderen), de hervorming van de luchtvaartregelingen met andere belangrijke economische partners (bv. Canada, China en

17

TEC-voortgangsrapporten: december 2008 en oktober 2009.

India), de voltooiing van de gemeenschappelijke luchtvaartruimte met de buurlanden van de EU, zoals de Middellandse Zeelanden en de verbetering van de bestaande bilaterale luchtvaartovereenkomsten om rekening te houden met de EU-dimensie.

3. CONCLUSIE

In 2009 werd opnieuw grote vooruitgang geboekt bij de uitvoering van het CLP. Met name de vastgestelde CLP-prioriteiten blijven in de economische en financiele crisis gelden en gerichte maatregelen hebben ertoe bijgedragen dat passende antwoorden zijn gevonden.

De voornaamste resultaten in het tweede jaar van het CLP-proces zijn:

- de goedkeuring door het EP en de Raad van de vernieuwde sociale agenda waarin aandacht wordt besteed aan de noodzaak om de werkgelegenheidskansen te verbeteren en voor de nodige solidariteit te zorgen;

- de eerste stap naar een gemeenschappelijk migratiebeleid werd gezet doordat de Raad de richtlijn betreffende de toegang van hooggeschoolde werknemers, de zogenoemde blauwekaartrichtlijn, heeft aangenomen;

- de Small Business Act en het bijbehorende actieplan werden door het EP en de Raad in december 2008 bekrachtigd en de uitvoering ervan, zowel door de Commissie als door de lidstaten, is aanzienlijk gevorderd;

- de Commissie heeft veel vooruitgang geboekt bij de uitvoering van haar agenda voor betere regelgeving, met name wat de beperking van onnodige administratieve lasten betreft;

- de Commissie heeft een reeks wetgevingsvoorstellen ingediend om het EU-systeem voor financieel toezicht te hervormen en te versterken;

- een rechtskader voor de totstandbrenging en exploitatie van onderzoeksinfrastructuur van Europees belang werd in juni 2009 goedgekeurd en is vervolgens in augustus 2009 in werking getreden;

- het klimaat- en energiepakket, met inbegrip van een herziene EU-ETS-richtlijn, een besluit dat voor de lidstaten doelstellingen vaststelt voor emissiebeperkingen in sectoren buiten de EU-ETS en een richtlijn inzake de bevordering van hernieuwbare energie werden in april 2009 formeel aangenomen;

- het derde pakket voor de voltooiing van de interne energiemarkt dat de bestaande voorschriften moet aanvullen en een goede werking van de interne markt voor alle consumenten moet waarborgen en de EU in staat moet stellen voor een veiligere en meer concurrerende en duurzame energiebevoorrading te zorgen, werd op 13 juli 2009 goedgekeurd. Daarnaast is ook grote vooruitgang geboekt bij de uitvoering van de CLP-aspecten van het Europese economische herstelplan (zie bijlage 2).

Niettemin moeten nog vele beleidsacties verder worden ontwikkeld of worden afgerond. Er zijn met name vijf gebieden waar meer vooruitgang moet worden geboekt:

- er is geen verdere vooruitgang geboekt met de richtlijn inzake de overdraagbaarheid van pensioenrechten, wat essentieel is om gemakkelijker over de grenzen heen te kunnen werken;

- er is meer vooruitgang nodig voor de eenmaking van de markt voor hypothecaire leningen aan particulieren en van andere financiele retailmarkten in de EU;

- na de politieke overeenkomst in de Raad over het EU-octrooi en het Gerecht voor het Europees en het EU-octrooi moet dit bemoedigende proces, rekening houdend met het toekomstige advies van het Europees Hof van Justitie, worden voortgezet om een oplossing te vinden voor de nog hangende kwesties, zoals vertaalregelingen voor het octrooi, om een enkel in de hele EU geldend en betaalbaar octrooi voor innovatoren in Europa tot stand te brengen;

- er is slechts beperkte vooruitgang geboekt bij de opheffing van de regelgevings- en belastingobstakels voor grensoverschrijdende risicokapitaalinvesteringen, waardoor de beschikbaarheid van financiering voor innovatie aanzienlijk wordt beperkt;

- er moet nog een aantal in het kader van de Small Business Act ingediende wetgevingsvoorstellen worden goedgekeurd.

De Commissie doet derhalve een beroep op de wetgevers om bij hun besluitvorming prioriteit te verlenen aan deze wetgevingsbesluiten die het herstel van de EU-economie kunnen bespoedigen.
Annex Table I: Measures included in original CLP

Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Integrated Guidelines 20 (Matching of Labour ,Market needs), 21 (Flexicurity), 23 (Investmlent in Human Capital), & 24 (Education and training systems)
The Commission will propose a renewed Social Agenda by mid-2008,    particularly

covering    education,
The renewed Social Agenda is adopted by the Commission in July 2008. The Council and the European Parliament subsequently endorsed it. COM (2208) 412
evolutions, and help to address the skills gap by improving the monitoring and forecasting of future skills requirementsEnsure progressive removal by all MS of transitional restrictions on the free movement of workers from the new Member States, (by 2011 at the latest for EU 8 and 2014 for EU 2)
DIRECTIVE on minimum requirements for enhancing work mobility by improving the acquisition and preservation of supplementary pension rights (the 'Portability Directive') COM (2007)603.

(Previous Commission adoption: October 2007)
REGULATION laying down the procedure for implementing Regulation (EC) No 883/2004 on the coordination of social security systems is adopted by the European Parliament and of the CouncilThe REGULATION will enter into force on May 1st 2010.
Monitor    the    implementation    of    the

RECOMMENDATION 20080/ 111/01 on the European Qualifications Framework for lifelong learning Member States are asked to relate national qualifications systems to the EQF by 2010.
DIRECTIVE on Recognition of Professional Qualifications 2005/36/EC: 21 Member States fully and 6 Member States partially transposed
Promote the implementation of the Recommendation on key competences for lifelong learning through the OMC and report back to EP and Council in 2010 COM(2005)548.
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
The Council and the European Parliament have endorsed the RECOMMENDATION 2009/C 155/02 on EU-wide credit system transfer and accumulation systems for vocational training on 18 June 2009.
The Council and the European Parliament have endorsed the RECOMMENDATION 2009/C 155/01on quality assurance in vocational education and training on 18 June 2009.
The Council adopted a strategic framework for European cooperation in education and training (ET2020) on 12 May 2009.
The Commission has adopted the communication New Skills for New Jobs - Anticipating and matching labour market and skills needs on 16 December 2008 - EU-wide inventory and monitoring system for on-going anticipation of future skills requirements in the context of "new skills for new jobs" initiative. COM(2008)868
Integrated Guideline 20 (Matching of Labour Market needs)
The Commission will make proposals for a common policy on immigration in 2008Proposal for a DIRECTIVE on conditions of admission of seasonal workers.

Proposals on conditions of admission of remunerated trainees.

Proposal for a DIRECTIVE on conditions of admission of intra-corporate transferees.

Delayed from 2008, projected adoption 2010
The Council has adopted the DIRECTIVE Entry of highly skilled workers (2009/50/EC); 'Blue Card' on May 25 2009.The DIRECTIVE should be transposed by 19 June 2011.
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Integrated Guideline 15 (SMEs)
The Community will adopt a Small Business Act to unlock the growth potential of SMEs throughout their life-cycleThe “Small Business Act for Europe” was adopted in June 2008 by the Commission. The European Council and the European Parliament supported the full implementation of the Action Plan for the SBA.

- The Commission adopted a proposal for amendment to the DIRECTIVE (2000/35/EC) on late payments.

- DIRECTIVE (2009/47/EC) on reduced VAT rates entered into force in June 2009.

- Proposal for DIRECTIVE amending Directive 2005/112/EC on VAT invoicing is adopted by the Commission.

- Proposal for REGULATION on the statute for a European private company is adopted by the Commission.

- The Commission adopted the General Block Exemption Regulation on State Aids (GBER) on 7 July 2008.
DIRECTIVE on late payments

Projected adoption 2010

DIRECTIVE on VAT invoicing

Projected adoption 2010

REGULATION on the statute for a European private company

Projected adoption 2010
Implementation of the other SBA actions, including the ten guiding principles by Member States.
Integrated Guideline 14 (Better regiulation)
The Community will move towards the target to reduce EU administrative burdens by 25 % by 2012 and implement an ambitious simplification programmeRolling SIMPLIFICATION PROGRAMME (20062009): 147 actions are adopted by the Commission.

Of these, 110 actions are finalised (67 adopted by the Council and the European Parliament and 43 adopted by Commission as autonomous acts). [9 proposed actions were either consolidated in other actions or abandoned.]
Rolling SIMPLIFICATION PROGRAMME (20052009): 3 initiatives (2009) and 20 initiatives (2010) are planned to be proposed by the Commission.28 pending proposals from SIMPLIFICATION PROGRAMME (2005-2009)
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
In 2008 the Commission proposed 11 fast track actions for reducing administrative burden, of which

7 were in the form of legislative proposals.
1 pending proposal (comprising two reduction measures) lor hast Track Actions

Projected adoption 2010
Implementation of adopted measures by MS authorities
In 2009 the Commission presented 14 new reduction measures, of which 10 are legislative proposals (the remaining being executive acts, guidance documents and IT tools).Present before the end of the year 8 additional reduction measures10 legislative measures based on the Commission proposals.

Projected adoption 2010
Implementation of adopted measures by VIS authorities. Implementation of non-legislative reduction measures
Integrated <Guidelines 9 (Information Society), 12 (InternalMarket) &13 (Open Markets)
The    Community    will

strengthen the single market, increase    competition    in

services, and take further steps to integrate the financial services market
Political agreement is reached on the revision of DIRECTIVE 2002/21/EC on the regulatory framework for electronic communications and services
The Commission adopted a Communication on developing harmonised consumer complaints data in order to help towards a better monitoring of the market.The Commission will adopt a Recommendation introducing a harmonised methodology for classifying and reporting consumer complaints and enquiries in 2010.
Communication on Retail Market Monitoring

Delayed from 2009, projected adoption 2010.
Market monitoring in key markets
DIRECTIVE amending Directive 97/67/EC concerning the full accomplishment of the internal market of Community postal sendees.

Deadline for implementation is 2011/ 2013
DIRECTIVES - Third Package on Rail COM (2004)
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Deadline for implementation is 2009
DIRECTIVE 2006/123/EC on services in the internal market.

Deadline for implementation is 28 December 2009
The Commission adopted a RECOMMENDATION (2009/524/EC) on measures to improve the functioning of the single market, endorsed by the Council (mid-2009)Actions to improve implementation of single market following Communication on the application of Community Law (SMR) COM (2007)502.
Proposals to allow companies to choose an EU-wide tax base

Delayed from 2008
Follow up of Retail banking (including payment cards and payment systems) and Business Insurance Sector Inquiries.
Measures to promote the creation of an EU mortgage credit market following a communication

Delayed from 2008
The Council adopted a DIRECTIVE 2008/18/EC amending Directive 85/611 on the EU harmonised investment funds- UCITS IVThe Commission will adopt the Level 2 implementing measures

Projected adoption end 2010
The DIRECTIVE should be transposed by June 2011.
Markets in Financial Instruments DIRECTIVE 2008/10/EC (MIFID) adopted and implemented in Member States.
SEPA payment scheme for credit transfers is launched. SEPA Direct Debit has been launched on 1st November 2009: SEPA compatible Market entry '''iu't'he''Oa'i'd"nmrket"ren'de'i'ed'po'ssib'le':..................................................Clarifications on SEPA related competition issues to
be pursued

Revised REGULATION 2560/2001 on cross-border payments in Euro is in force since 1 November

Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
2009.

The Commission adopted a Communication Roadmap 2009-2012 in September 2009, outlining the actions to be undertaken by various stakeholders to    complete    the    SEPA    implementation

COM(2009)471.
Measures for New Internal Market Package for Goods are adopted by the Council and the European Parliament.The Regulation on marketing of products will be applicable as from 1 January 2010.

Implementing actions for accreditation policy and market surveillance will be prepared so as to be ready for the 1 January 2010 date.
The Commission adopted a proposal for DIRECTIVE Solvency II on the taking-up and pursuit of the business of Insurance and Reinsurance in July 2007

The Council and the Parliament adopted in November 2009 DIRECTIVE 2009/138/EC Solvency II
The Commission will adopt the Level 2 implementing measures by the end of 2010.
The Council and the Parliament adopted in November 2009 the Amendments (CRD 2nd package) to DIRECTIVES 2006/48/EC and 2006/49/EC on Capital Requirements to address the problems highlighted by the crisis, including the 5% retention rule for securitisation.
Integrated Guideline 7 (R&D)
The Community will make the 'fifth freedom' (the free movement of knowledge) a reality and create a genuine European Research area.
Promotion of open innovation and knowledge sharing between public research organisations and industry by making the European Institute of
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Innovation and Technology fully operational.
The Commission has adopted: 'Better careers and more mobility: a European partnership for researchers' COM 2008 (317).The measure is being implemented.
The Commission has adopted: 'A strategic European Framework for International Science and Technology Cooperation COM (2008) 588; its the implementation is managed through the Strategic Forum for International S&T Co-operation (SFIC).The measure is being implemented
The Council has on 02 December 2008 adopted conclusions on the Commission Communication "Towards Joint Programming in Research: working together to tackle common challenges more effectively" COM (2008) 468.Following the Commission Communication in 2008, Commission proposals aimed at launching joint programming initiatives.The Council Conclusions, Resolution or Recommendation aimed at launching joint programming initiatives.A joint programming initiative to combat neurodegenerative diseases is to be implemented.
Projected adoption end 2010Projected adoption (end 2009 and 2010)
The Commission has adopted a proposal for a Council Recommendation on "measures to combat neuro degenerative diseases, in particular Alzheimer's, through joint programming of research activities" COM (2009) 379/3.
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
The Commission adopted renewed R&D and innovation strategies in thematic fields:

COM(2009)116: "A Strategy for ICT R&D and Innovation in Europe: Raising the Game", COM(2009)519: "Investing in the Development of Low Carbon Technologies (SET-Plan)", COM(2008) 862: "Towards a coherent strategy for a European Agricultural Research Agenda"
The Commission has adopted a proposal for a Regulation on the Community legal framework for a European Research Infrastructure (ERI) COM (2008) 467. It has been adopted by the Council on 25 June 2009.Member States to submit proposals to set up specific ERICs. (European Research Infrastructures Consortium
Integrated Guideline 8 (Innovation)
The Community will improve the framework conditions for innovation, in particular for venture    capital    and

intellectual property rights.
The Commission adopted:

- A Communication on a comprehensive industrial property rights strategy in July 2008 COM (2008) 465

- RECOMMENDATION on the management of intellectual property in knowledge transfer activities and the Code of Practice for universities and other public research organisations. C (2008) 1329 The Council has adopted a Resolution endorsing and supporting this Recommendation (June 2008 10323/08).

- A Communication on enforcement of intellectual property rights in the internal market and launched the EU Observatory on Counterfeiting

The Commission is financing tailored measures to help SMEs to enforce their rights and fight counterfeiting, like the SME IPR China Helpdesk.

Measures facilitating faster and cheaper trademark registration are adopted.
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Coordinated national action and follow-up at Community level to increase mutual recognition of national frameworks for venture capital investments
The Commission adopted a RECOMMENDATION to the Council to authorise the Commission to open negotiations for adoption of an Agreement creating Unified Litigation System in March 2009 SEC (2009)330.

The Council adopted Conclusions on an Enhanced Patent System in Europe and a General Approach on the EU Patent on 4 December 2009.
Proposal for a COUNCIL REGULATION on the translation arrangements for the EU PatentFirst Reading in the European Parliament on the Regulation for an EU Patent COM (200)412
As of October 2009, JEREMIE was implemented in support of SMEs and start ups in 13 Member States either at national or at regional level. A total amount of € 3.069 billion has been legally committed so far to be contributed by ERDF operational programmes to JEREMIE holding funds.JEREMIE: The Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises initiative

JASMINE: Joint Action to Support Micro-finance Institutions in Europe
EIF - The High Growth and Innovative SME Facility (GIF): risk capital for innovative SMEs in their early stages and in their expansion phase (GIF2-6 550 m)
EIF- The SME Guarantee Facility, providing loan guarantees to encourage banks to make more debt finance available to SMEs, (€506 m)
EIF-The Seed Capital Action and the Partnership Action: helping to reinforce the capacity of financial intermediaries to invest in and lend to SMEs. (€73 m) It is foreseen that these actions will not he implemented and that his budget will be shifted to GIF using the flexibility of the C1P legal basis
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Integrated Guideliiies 11 (Environment), 12 (Internal Market) 13'Open Markets) & 16 (Infrastructure)
The    Community    will

complete the internal market for energy and adopt the climate change package in order to put in place the framework to achieve at least a    20%    reduction    in

greenhouse gas emissions and reach a 20% Renewables energy share by 2020.
The Climate Change and the Renewable Energy Packages have been adopted by the Council of European Union and by the European Parliament 23 April 2009.The list of sectors with significant risk of carbon leakage to be adopted

Comitology procedure on-going, projected adoption before end 2009

Determination of benchmarks for industrial sectors by Commission decision (comitology)

Projected adoption end 2010
DIRECTIVE 2009/29/EC - Amending the Emission Trading Directive, 2003/8 7/EC is adopted by the Commission, the Council of European Union and by the European Parliament in April 2009.The DIRECTIVE should be transposed into national law by 31 December 2012.
The European parliament and the Council have adopted DIRECTIVE 2009/31/EC on Carbon Capture and Geological Storage (CCS) in April 2009.The DIRECTIVE should be transposed into national law by 25 June 2011.
REGULATION on rule for auctioning of allowances under the EU ETS

Projected adoption June 2010
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
The third package on the Internal Market for Energy has been adopted by the Council of the European Union and by the European ParliamentDIRECTIVE 2009/72/EC concerning common rules for the internal market in electricity

Implementation by 2011

DIRECTIVE 2009/73/EC concerning common rules for the internal market in natural gas

Implementation by 2011

REGULATION 713/2009 establishing an Agency for the Cooperation of Energy Regulators

Implementation by 2011

REGULATION 714/2009 on conditions for access to the network for cross-border exchanges in electricity

Implementation by 2011

REGULATION 715/2009 on conditions for access to the natural gas transmission networks

Implementation by 2011
Follow up measures to the energy sector inquiry
Integrated Guidelines 10 (Industrial Base) &11 (Environment)
The Community will promote an industrial policy geared towards more sustainable production and consumption, focusing    on    renewable

energies and low-carbon and resource-efficient products, services and technologies.
The Commission adopted SCP/SIP Action Plan in July 2008 to promote the establishment of an internal market for environmental technologies

COM(2008)/397
Legislative proposals following the 'Sustainable industrial policy/Sustainable consumption policy', notably extension of EUP Directive

Projected adoption end 2010
The Commission adopted the Energy Efficiency Package on the energy performance of buildings COM (2008)780 and on energy labelling of tyres COM (2008)779 and energy labelling and product information on energy-related products COM (2008)778.

In October / November 2009, the European Parliament and the Council have reached a political agreement on the Energy Efficiency Package.
Proposals for three DIRECTIVES as part of the Energy Efficiency Package

Projected adoption end of2009/ beginning 2010
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Revision of the Energy Efficiency Action Plan

Projected adoption 2010/2011
The Commission adopted in December 2007 the lead markets initiative to promote the development of European lead markets for energy/resource efficient technology COM(2007)860
Proposal for a DIRECTIVE - Review of the Energy Taxation Directive

Delayed from 2008, projected adoption 2010
DIRECTIVE 2009/28/EC on the promotion of renewable energy amending Directives 2001/77/EC and 2003/30/EC was adopted by the Commission, the Council and the European ParliamentThe DIRECTIVE should be transposed into national law by December 2010.
3 Commission REGULATIONS setting eco-design requirements (through Comitology): water heaters; washing machines; dishwashers

Projected adoption 2010
Six Commission REGULATIONS setting ecodesign requirements (through Comitology): Simple set-top boxes; external power supplies; tertiary sector lighting equipment; domestic sector lighting equipment; domestic refrigerators and freezers; and televisions
Five    Commission    DIRECTIVES    (through

Comitology) implementing the energy labelling directive for water heaters; washing machines; dishwashers, refrigerators and freezers; and televisions

Projected adoption 2010
In July 2008 the Commission adopted a COMMUNICATION on public procurement for a better environment COM(2008)400Measures to strengthen the Public Procurement of high-performance    environmentally-friendly

products, technologies and services-following July 2008 Communication

Projected adoption 1st Q 2010
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
The Commission adopted the European Strategic Energy Technology Plan (SET-Plan), aimed at an accelerated development and wide-scale application of clean, sustainable and efficient energy technologies COM(2007) 723

Based on the SET Plan, the Commission adopted the Communication on Investing in the development of low carbon technologies COM(2009) 519
- 7th Framework Programme (2007-13): €2.3 billion for energy, €1.8 billion for environment (including climate change)

- Competitiveness and Innovation Programme (CIP) (2007-13), Entrepreneurship and Innovation Programme (EIP) € 430 million for eco-innovation and Intelligent Energy for Europe (IEE) €730 million


Integrated Guideline 13 (Open Markets)

The Commission initialled an FTA with South Korea;

Whilst working to conclude the Doha multilateral trade negotiations, the Community will negotiate bilaterally with key trading partners to open up new opportunities for international trade and investment, improve market access focussing on countries and sectors where significant barriers remain, and create a common space of regulatory provisions and standards.

Launched negotiations for a Comprehensive Economic and Trade Agreement with Canada

International Agreement - New Partnership and Cooperation Agreement (PCA) with China/ trade and investment part

Bilateral Cooperation EU-USA- Transatlantic Economic Council; EU-USA Energy Council is created Bilateral regulatory cooperation with US, Japan, China and Russia

Multi-party Agreement - Anti Counterfeiting Trade Agreement (ACTA)
Annex Table II: Community measures, notably part of the EERP, contributing to the objectives of the CLP, but not originally foreseen

Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
Integrated <Guidelines 9 (Information Society), 12 (InternalMarket) &13 (Open Markets)
The    Community    will

strengthen the single market, increase    competition    in

services, and take further
In April 2009 the Commission adopted a Communication outlining the work to harmonise protection rules for investors in packaged retail investment products.COM(2009)2004Further policy proposals to harmonise protection rules for investors in packaged retail investment products will follow.
services marketREGULATION (EC) No 1060/2009 on Credit Rating Agencies is adopted by the EP and the Council in April and entered into force in October

2009.
In October 2009, the Communication adopted a Communication outlining the policy proposals for future legislative measures on safety of financial derivatives markets. COM(2009) 563
In April 2009, the Commission has proposed a DIRECTIVE on Alternative Investment Fund Managers (AIFM), covering also managers of venture capital funds. COM(2009) 207DIRKCTIVK on Alternative Investment Kund Managers (AII-AI)

Projected adoption 2010
In September 2009, the Commission has adopted a package of proposals for REGULATIONS reforming the EU financial supervision system followed by the Omnibus Directive introducing changes in the sectoral legislation to define the scope of powers exercised by the new European Supervisory Authorities in October 2009 COM(2009) 576Proposals for REGULATIONS establishing;

- the European Systemic Risk Board (ESRB)

- The European Banking Authority,

- The European Insurance and Occupational Pensions Authority,

- European Securities Markets Authority

- Council Decision on relations between the ESRB and the ECB

Projected adoption 2010
The Commission launched work on cross-border crisis management and bank resolution framework with public consultation started in October 2009.

COM(2009) 561
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
The Commission has adopted the Decision on financing the IASCF, EFRAG and PIOB to enhance effectiveness and independence of these bodies.The Decision is being implemented.
The Council and the Parliament adopted. Directive 2009/14/EC amending Directive 94/19/EC on deposit-guarantee schemes as regards the coverage level and the payout delay11 March 2009
In April 2009 two RECOMMENDATIONS adopted by the Commission on: remuneration of directors of listed companies C (2009)/3177 and on remuneration in the financial services sector C

(2009)/3159.
The RECOMMENDATIONS need be implemented.
The Commission has adopted Amendments (SEC (2009)974 and 975) to DIRECTIVES 2006/48/EC and 2006/49/EC on Capital Requirements (CRD) on trading book exposures, re-securitisation and remuneration (CRD 3rd package)Commission to adopt further amendments (CRD 4th package) which are likely to cover through-the-cycle expected loss provisioning, liquidity and leverage, capital buffers and removal of national options and discretions.DIRECTIVE - Amendments CRD on trading book exposures, re-securitisation and remuneration (CRD

3 rd package)

Projected adoption 2010
In May 2009, the Council adopted an amending Regulation (No 473/2009) to Council Regulation No 1698/2005 based on Commission's proposals on the use of €1.02 million the Recovery Plan to bring broadband in rural areas and/or for facing new challenges as identified under the Health-Check of the CAP.
Integrated Guideline 7 (R&D)
The Community will make the 'fifth freedom' (the free movement of knowledge) a reality and create a genuine European Research area.The Commission in July 2009 launched the call for research projects for the three public private partnerships (PPPs); Factories of the Future, Green Cars and Energy Efficient Buildings with funding from 7th Framework Programme and industry. Expected that the first projects will start spring 2010.
Integrated Guideliiies 11 (Environment), 12 (Internal Market) 13(Open Markets) & 16 (Infrastructure)
Key ObjectivesAchievements since renewed CLPMeasures to be adopted by the European CommissionMeasures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)Measures to be implemented
The DIRECTIVE 2009/119/EC on emergency oil stocks has been adopted by the Council.The DIRECTIVE 2009/119/EC should be transposed into national law by 2012.
The Commission adopted proposals:Council REGULATION concerning the notification to the Commission of investment projects in energy infrastructure within the European Community repealing Regulation (EC) No 736/96
The    Community    will

complete the internal market for energy and adopt the climate change package in order to put in place the framework to achieve at least a    20%    reduction    in

greenhouse gas emissions and reach a 20% Renewables energy share by 2020.
- for a new REGULATION measures to safeguard security of gas supply

- for a revision of REGULATION 736/96 on notifying projects to the Community in the petroleum, natural gas and electricity sector COM(2009) 361
Projected adoption 2010

Revision of REGULATION of the European Parliament and of the Council concerning measures to safeguard security of gas supply DIRECTIVEand repealing Directive 2004/67/EC

Projected adoption 2010
Adoption in July 2009 of proposals on Energy Security and Infrastructure as a follow up of the Second Strategic Energy Review proposing a number of strategic projects to strengthen solidarity and security of supply in the truly European energy network (€ 4 billion Community financing)

Key Objectives


Achievements since renewed CLP


Measures to be adopted by the European Commission


Measures to be adopted as priority action by other institutions (EP, Council)


Measures to be implemented

Integrated Guideline 13 (Open Markets)
Whilst working to conclude the Doha multilateral trade negotiations, the Community will negotiate bilaterally with key trading partners to open up new opportunities for international    trade    and

investment, improve market access focussing on countries and sectors where significant barriers remain, and create a common space of regulatory provisions and standards.
International Agreement - Commission actively participates in work of the G-20 and has obtained permanent place as a member in the new Financial Stability Board


NL 33 NL