Artikelen bij SEC(2008)2652 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF - Alarmsysteem Nrs. 4-7/2008

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.



1. INLEIDING 3

2. OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF‑BEGROTING 2008 3

3. BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF 5

4. OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER) 5

5. BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE
suikerindustrie 6

6. CONCLUSIES 6

BIJLAGE :Besteding van de ELGF‑kredieten tot en met 31/5/2008 (voorlopige cijfers)

1. Inleiding

In de tabel in de bijlage wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2007 tot en met 31 mei 2008 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad1.

2. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF‑begroting 2008

Hier volgt voor de onderdelen van de begroting 2008 die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen:

2.1. Monetaire factoren

Overeenkomstig artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 was bij de opstelling van de door de Begrotingsautoriteit vastgestelde begroting gewerkt met de gemiddelde koers van de euro ten opzichte van de VS‑dollar in de periode juli‑september 2007, die 1 euro = 1,37 VS‑dollar bedroeg. Op te merken valt dat de gemiddelde koers in de periode van 1 augustus 2007 tot en met 31 mei 2008 op ongeveer 1 euro = 1,47 VS‑dollar kwam, wat een stijging met 7,3% betekende ten opzichte van de voor de opstelling van de begroting 2008 gebruikte koers.

De bovenbedoelde werkelijke uitgaven in de periode van 16 oktober 2007 tot en met 31 mei 2008 zijn inclusief de gevolgen van de schommelingen van de koers van de euro ten opzichte van de VS‑dollar. In dit verband wordt erop gewezen dat de ontwikkeling van deze koers van invloed is op de vaststelling van de uitvoerrestituties voor landbouwproducten, en vooral van die voor suiker.

2.2. Marktfactoren

2.2.1. Granen (-49,6 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator komt doordat in sneller tempo granen uit de interventievoorraden zijn verkocht dan was verwacht, terwijl die verkopen bovendien hebben plaatsgevonden tegen hogere interne prijzen dan die waarvan bij de opstelling van de begroting 2008 was uitgegaan.

2.2.2. Restituties voor niet bijlage I genoemde producten (-23,8 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator is in de eerste plaats toe te schrijven aan het feit dat de eenheidsbedragen van de uitvoerrestituties over de hele linie lager waren dan de eenheidsbedragen waarvan bij de opstelling van de begroting 2008 was uitgegaan.

2.2.3. Suiker (-100,0 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator is toe te schrijven enerzijds aan het feit dat kleinere hoeveelheden suiker zijn uitgevoerd dan bij de opstelling van de begroting 2008 was verwacht, en anderzijds aan het feit dat de eenheidsbedragen van de restituties over de hele linie lager waren dan de eenheidsbedragen waarvan bij de opstelling van de begroting 2008 was uitgegaan.

2.2.4. Groenten en fruit (+191,1 miljoen euro)

Deze overbesteding komt voornamelijk doordat de lidstaten in de periode tot en met 31 mei 2008 grotere bedragen voor de actiefondsen van de telersverenigingen hebben betaald dan de indicator voor die periode aangeeft.

Op te merken valt echter dat deze overbesteding van de begrotingskredieten technische oorzaken heeft. Op 467,0 miljoen euro geraamde ontvangsten zijn bestemd voor de financiering van uitgaven voor de actiefondsen van de telersverenigingen in de sector groenten en fruit. De gevraagde en door de Begrotingsautoriteit uitgetrokken begrotingskredieten 2008 voor deze sector zijn daarom exclusief het bedrag dat overeenkomt met die geraamde ontvangsten. Het gevolg is dat de werkelijke uitgaven een hoger percentage uitmaken van die met de bestemmingsontvangsten voor de sector verlaagde kredieten dan het bestedingspercentage dat wordt gebruikt voor de bepaling van de indicator. Dit verklaart de overbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator op dit moment.

Aangenomen mag worden dat er genoeg bestemmingsontvangsten voor de sector groenten en fruit zullen zijn om de uitgaven die de lidstaten naar verwachting in deze sector zullen doen, te dekken.

2.2.5. Wijn (-222,4 miljoen euro)

Deze onderbesteding van de kredieten ten opzichte van de indicator is toe te schrijven aan:

- de lagere uitgaven van de lidstaten voor de distillatie van wijn als gevolg van het feit dat kleinere hoeveelheden bijproducten van de wijnbereiding voor distillatie werden aangeboden en ook kleinere hoeveelheden wijn tot drinkalcohol werden verwerkt, en

- de geringere bedragen die de lidstaten hebben besteed aan herstructurerings- en omschakelingssteun.

2.3. Rechtstreekse steun (+1 043,8 miljoen euro)

Deze overbesteding van de kredieten vergeleken met de indicator betreft hoofdzakelijk de ontkoppelde rechtstreekse steun, en meer in het bijzonder de bedrijfstoeslagregeling.

Op te merken valt dat deze overbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator technische oorzaken heeft. Op 1 470,0 miljoen euro geraamde ontvangsten zijn bestemd voor de financiering van de bedrijfstoeslagregeling. Daarom zijn de gevraagde en door de Begrotingsautoriteit uitgetrokken begrotingskredieten 2008 voor die regeling exclusief het bedrag dat overeenkomt met die geraamde ontvangsten. Het gevolg is dat de werkelijke uitgaven een hoger percentage uitmaken van die met de bestemmingsontvangsten voor die regeling verlaagde kredieten dan het bestedingspercentage dat wordt gebruikt voor de bepaling van de indicator. Dit verklaart de overbesteding van de begrotingskredieten ten opzichte van de indicator op dit moment.

Aangenomen mag worden dat er genoeg bestemmingsontvangsten voor de rechtstreekse steun zullen zijn om de uitgaven die de lidstaten naar verwachting voor die steun zullen doen, te dekken.

2.4. Audit van de landbouwuitgaven

2.4.1. Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+234,2 miljoen euro)

Deze 'overbesteding' betreft in feite het verschil tussen de bedragen die in de periode tot en met mei 2008 reeds zijn terugbetaald wegens opgelegde correcties, en het bedrag dat de betrokken indicator voor die maand aangeeft.

Alle in dit begrotingsjaar te verwachten beschikkingen tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen zijn echter reeds door de Commissie gegeven. Naar schatting zal op grond van die beschikkingen netto ongeveer –40,0 miljoen euro worden terugbetaald. Dit bedrag is inclusief een schatting van de correcties wegens te late betaling die nog mogen worden verwacht. In de door de Begrotingsautoriteit aangenomen begroting 2008 is echter uitgegaan van terugbetalingen ten bedrage van –370,0 miljoen euro. De betrokken negatieve begrotingskredieten zullen dus ongeveer 330,0 miljoen euro achterblijven bij de verwachtingen. Dit verschil tussen de verwachte en de feitelijke terugbetalingen zal moeten worden opgevangen met behulp van kredieten die elders in de ELGF-begroting worden gevonden; de bestede ELGF-kredieten zullen dus met dat bedrag toenemen.

3. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de in de periode tot en met 31 mei 2008 reeds geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 726,7 miljoen euro. Het betreft de volgende bedragen:

- als gevolg van de correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring is ongeveer 431,2 miljoen euro terugbetaald en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- in verband met onregelmatigheden is ongeveer 74,8 miljoen euro ingevorderd en ook hier is de verwachting dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

- de melkheffing heeft ongeveer 220,1 miljoen euro opgeleverd, terwijl de opbrengsten ervan oorspronkelijk waren geraamd op 219,0 miljoen euro.

Oorspronkelijk waren de van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 over te dragen bestemmingsontvangsten geraamd op 1 138,0 miljoen euro, maar uiteindelijk bleek die overdracht 1 159,5 miljoen euro te bedragen.

4. Opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

In november 2007 hebben de lidstaten de tweede tranche overgemaakt van de bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing ter financiering van de afstanddoening van suikerquota in het verkoopseizoen 2006/2007; het betreft ongeveer 858,1 miljoen euro. Voorts hebben de lidstaten ongeveer 1 734,7 miljoen euro overgemaakt bij wijze van eerste tranche van de bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing ter financiering van de afstanddoening van suikerquota in het verkoopseizoen 2007/2008. In de periode tot en met 31 mei 2008 is derhalve in totaal 2 592,9 miljoen euro aan opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (bestemmingsontvangsten) overgemaakt aan de Commissie.

Ten slotte is 735,8 miljoen euro aan dergelijke bestemmingsontvangsten overgedragen van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008, terwijl die overdracht oorspronkelijk op 530,0 miljoen euro was geschat. Van de bovenvermelde bedragen aan tijdelijke herstructureringsheffing die in het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie zijn gevloeid, resteert momenteel nog 1 951,5 miljoen euro aangezien ondertussen steun is betaald uit dat fonds (zie het onderstaande punt 5).

5. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie

Eind mei 2008 hadden de lidstaten ongeveer 641,4 miljoen euro betaald bij wijze van steun voor de herstructurering van suikerproducerende ondernemingen die in het verkoopseizoen 2006/2007 afstand van quotum hebben gedaan, diversificatiesteun en steun aan suikerraffinaderijen. Die steun is gefinancierd uit de bovenvermelde opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing.

6. Conclusies

De ELGF‑begrotingskredieten die zijn gebruikt voor de vergoeding van de uitgaven die de lidstaten in de periode van 16 oktober 2007 tot en met 31 mei 2008 hebben gedaan voor de marktmaatregelen en de rechtstreekse steun, bedragen 37 995,8 miljoen euro, wat betekent dat ten opzichte van de indicator sprake is van een overbesteding van die kredieten ten bedrage van ongeveer 946,8 miljoen euro.

Deze overbesteding is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de ontkoppelde rechtstreekse steun, en meer in het bijzonder aan de bedrijfstoeslagregeling, maar voorts ook aan het feit dat de terugbetalingen wegens in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF-rekeningen opgelegde correcties achterblijven bij de verwachtingen. Wat daarentegen de marktmaatregelen betreft, is de verwachting momenteel dat er meevallers zullen zijn in een aantal sectoren zoals de sectoren wijn en suiker.

Op te merken valt dat het er momenteel naar uitziet dat er voor het ELGF genoeg bestemmingsontvangsten zullen zijn om elke overbesteding van begrotingskredieten op te vangen. Momenteel bestaan die bestemmingsontvangsten uit een overdracht van het begrotingsjaar 2007 naar het begrotingsjaar 2008 ten bedrage van 1 159,5 miljoen euro en in de periode tot en met 31 mei 2008 geïnde nieuwe bestemmingsontvangsten ten bedrage van 726,7 miljoen euro, vergeleken met de 799,0 miljoen euro aan nieuwe bestemmingsontvangsten in het hele begrotingsjaar waarvan in de begroting 2008 is uitgegaan.

BIJLAGE


1PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 320/2006 (PB L 58 van 28.2.2006, blz. 42).

NL NL