Artikelen bij COM(2011)686 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF-Alarmsysteem nr. 8-9/2011

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2011)686 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF-Alarmsysteem nr. 8-9/2011.
document COM(2011)686 NLEN
datum 9 november 2011

1. Inleiding 3

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF 3

3. Verwachte opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) 4

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2011 (voorlopige gegevens) 4

4.1. Marktmaatregelen 5

4.1.1. Granen (–144,9 miljoen euro) 5

4.1.2. Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (– 16,2 miljoen euro) 5

4.1.3. Voedselprogramma's (+26,1 miljoen euro) 5

4.1.4. Vezelgewassen (+ 5,9 miljoen EUR) 5

4.1.5. Groenten en fruit (+229,8 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten) 6

4.1.6. Afzetbevordering (-8,9 miljoen euro) 7

4.1.7. Melk en zuivelproducten (- 63,1 miljoen euro) 7

4.1.8. Rundvlees (+18,4 miljoen euro) 7

4.1.9. Varkensvlees, eieren en pluimvee (+ 42,2 miljoen euro) 7

4.2. Rechtstreekse steun 8

4.2.1. Ontkoppelde rechtstreekse steun (467,1 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten) 8

4.2.2. Andere rechtstreekse steun (- 113,5 miljoen euro) 8

4.3. Andere uitgaven 8

4.3.1. Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+301,1 miljoen euro) 8

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF 9

6. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) 10

7. Besteding van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie 10

8. CONCLUSIES 10

BIJLAGE 1 BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN (VOORLOPIGE CIJFERS) SITUATIE TOT EN MET 31.7.2011 11

Inleiding

In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2010 tot en met 31 juli 2011 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad.

BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Volgens het genoemde artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten worden gebruikt voor de financiering van bepaalde uitgaven die de lidstaten in het kader van het ELGF hebben gedaan. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar.

De ELGF-begroting 2011 bevat zowel de door de Commissie vastgestelde laatste raming van het bedrag aan kredieten dat nodig zal zijn voor de financiering van de verwachte uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse steun, als ramingen van de bestemmingsontvangsten die naar verwachting in de loop van het betrokken begrotingsjaar zullen worden geïnd en het over te dragen saldo van de uit het voorafgaande begrotingsjaar beschikbare bestemmingsontvangsten. In haar voorstel inzake het bedrag aan ELGF-kredieten voor de begroting 2011 heeft de Commissie de totale verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen, met het verzoek om bij de berekening van het bedrag aan kredieten in 2011 de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde uitgaven. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de nieuwe ELGF-begroting goedgekeurd, met inbegrip van de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2011 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 247 miljoen euro geraamd. Meer bepaald:

- werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2011 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 707 miljoen euro zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600 miljoen euro en 88 miljoen euro geraamd. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 19 miljoen euro geraamd;

- werden de van het begrotingsjaar 2010 naar het begrotingsjaar 2011 over te dragen bestemmingsontvangsten op 540 miljoen euro geraamd.

In de begroting 2011 heeft de Commissie deze ontvangsten ten bedrage van 1 247 miljoen euro toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

- werd 500 miljoen euro toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

- werd 747 miljoen euro toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor beide regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 292 miljoen euro en 30 389 miljoen euro goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totale geraamde kredietbehoefte van 792 miljoen euro voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 136 miljoen euro voor de bedrijfstoeslagregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2011 (voorlopige cijfers) voor de periode tot en met 31 juli 2011 wordt weergegeven, stemmen de kredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun overeen met de voor deze beide regelingen goedgekeurde kredieten die respectievelijk 491,1 miljoen euro en 36 324 miljoen euro bedragen, exclusief de voornoemde bestemmingsontvangsten. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting 2011 991,1 miljoen euro voor de sector groenten en fruit en 37 071 miljoen euro voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

VERWACHTE OPBRENGSTEN UIT DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Voor de verkoopseizoenen 2006/2007, 2007/2008 en 2008/2009 zijn deze bedragen, die betrekking hebben op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover marktdeelnemers in elke lidstaat beschikken, aan het Fonds overgemaakt. Bij de vaststelling van de begroting 2011 werd verwacht dat 1 015 miljoen euro zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2010 naar het begrotingsjaar 2011. Uiteindelijk is 1 044,8 miljoen euro in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie overgedragen naar 2011.

OPMERKINGEN OVER DE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2011 (VOORLOPIGE GEGEVENS)

Bijlage 1 geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting 2011 (voorlopige cijfers) voor de periode van 16 oktober 2010 tot en met 31 juli 2011. De betrokken uitgaven worden vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad. Hieronder volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting 2011 die de grootste verschillen tussen het werkelijke en het verwachte niveau van uitvoering van de ELGF-begroting 2011 te zien geven.

Marktmaatregelen

De opname van goedgekeurde begrotingskredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 81,1 miljoen euro boven het niveau waarop deze volgens de indicator op 31 juli 2011 zou moeten liggen. Dit verschil is voornamelijk terug te voeren op de sectoren groenten en fruit, rundvlees en varkensvlees. In de andere sectoren is daarentegen per saldo telkens sprake van een onderbesteding.

Granen (–144,9 miljoen euro)

De onderbesteding op dit begrotingsartikel in 2011 is een gevolg van de verkoop, in de periode december 2010 – mei 2011, van forse hoeveelheden graan uit de interventievoorraad. In die periode heeft de Commissie via openbare inschrijvingen 2 551 000 ton gerst en 88 000 ton tarwe verkocht tegen prijzen die veel hoger lagen dan bij de opstelling van de begroting 2011 was geraamd. Deze prijzen zorgen mee voor aanzienlijke winst op de begroting 2011 en zijn in de uitvoering van de begroting onder hetzelfde begrotingsartikel terug te vinden als negatieve bedragen. De Commissie is op dit moment van oordeel dat deze winst zal leiden tot een algemene onderbesteding op dit begrotingsartikel aan het eind van het begrotingsjaar 2011.

Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (– 16,2 miljoen euro)

Voor dit begrotingsartikel is sprake van onderbesteding ten opzichte van de indicator omdat voor de uitvoercertificaten voor suiker- en zuivelgerelateerde producten minder is betaald dan oorspronkelijk in de begroting was geraamd.

Voedselprogramma's (+26,1 miljoen euro)

De voornaamste reden waarom de kredieten sneller worden opgenomen is dat in 2011 hogere bedragen dan gebruikelijk zijn betaald voor de programma's voor het vorige jaar en dat de voorschriften voor de organisatie van de verdeling van de steun in 2011 zijn gewijzigd ten opzichte van het vorige jaar. Deze veranderingen worden niet weergegeven door de indicator. In 2011 is de termijn voor het uit de markt nemen van 70 % van de aan elke lidstaat toegewezen voorraden vervroegd van juni tot mei. Bovendien ziet het ernaar uit dat de lidstaten het programma 2011 volledig zullen uitvoeren nu de bedragen die voorzien zijn voor het programma 2012, lager uitvallen. In deze fase denkt de Commissie echter niet dat de snellere opname voor het programma 2011 tot een erg grote overbesteding van de in de begroting voorziene kredieten zal leiden – als er überhaupt al sprake is van een overbesteding.

Vezelgewassen (+ 5,9 miljoen EUR)

De snellere opname van de kredieten voor dit begrotingsartikel is het gevolg van herstructureringsmaatregelen in de sector katoen die voor het eerst ten uitvoer werden gelegd in 2010 toen alle betalingen in oktober plaatsvonden. De indicator voor 2011 is gebaseerd op de uitvoering van de begroting 2010. In 2011 zijn de uitgaven voor dit begrotingsartikel in de loop der maanden evenwel gelijkmatig gestegen (bestedingsniveau van 63% eind juli). Er bestaat geen gevaar dat de begrotingskredieten als gevolg van dit bestedingspatroon worden overschreden, omdat de kredieten zijn gebaseerd op de wettelijk vastgestelde financiële maxima voor deze maatregelen.

Groenten en fruit (+229,8 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit uitvoeringsniveau hangt samen met de uitgaven voor de actiefondsen van de producentenorganisaties. Deze worden uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten voor deze regeling in de begroting 2011 gefinancierd (NB: Voor nadere gegevens zie punt 2 hierboven). Het uitvoeringsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31 juli 2011 op de goedgekeurde begrotingskredieten, exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector.

De Commissie gaat er voorlopig nog van uit dat de totale voor deze sector beschikbare kredieten toereikend zullen zijn om de verwachte uitgaven van de lidstaten in 2011 te dekken.

Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in de bijlage voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 31 juli 2011 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 491,1 miljoen euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 500 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de totale geraamde financiering van 991,1 miljoen euro voor deze sector, zou er sprake zijn van een onderbesteding van - 121,6 miljoen euro.

Deze onderbesteding heeft te maken met het – ten opzichte van de vorige jaren – wat tragere tempo van de betalingen voor de actiefondsen van de producentenorganisaties, en met de schoolfruitregeling, die relatief nieuw is en daarom nog geen vast uitvoeringspatroon volgt. De uitzonderlijke steunmaatregelen voor de sector groenten en fruit die de Commissie naar aanleiding van de e-coli-crisis heeft getroffen, zullen echter deels via de actiefondsen van de producentenorganisaties worden gefinancierd en deels op grond van een andere begrotingspost onder hetzelfde artikel. De lidstaten hebben voor de door dit verslag bestreken periode nog geen uitgaven voor deze crisis gedeclareerd.

Voorts blijft de betaling van steun voor de voorlopige erkenning van producentengroeperingen stijgen ten opzichte van de afgelopen 3 jaar. Aan het einde van het begrotingsjaar 2011 wordt een aanzienlijke overbesteding van deze begrotingslijn verwacht. Naar verwachting zullen de uiteindelijke uitgaven die voor deze maatregel zullen worden gedeclareerd, worden gefinancierd met de kredieten, inclusief bestemmingsontvangsten, die in 2011 voor deze sector beschikbaar zijn.

Afzetbevordering (-8,9 miljoen euro)

Dit uitvoeringsniveau ligt onder het indicatorniveau en het theoretische uitvoeringsprofiel voor de begrotingskredieten op 31 juli 2011. Op basis van de mededelingen van de lidstaten gaat de Commissie ervan uit dat dit betalingsritme zal worden aangehouden en dat aan het einde van het begrotingsjaar bijgevolg een onderbesteding voor dit artikel zal worden genoteerd.

Melk en zuivelproducten (- 63,1 miljoen euro)

Dit uitvoeringsniveau ligt onder het indicatorniveau en het theoretische uitvoeringsprofiel voor de begrotingskredieten op 31 juli 2011. Dat heeft hoofdzakelijk te maken met de schoolmelkregeling waarvoor de kredieten in het kader van de onderhandelingen over de begroting 2011 met 10 miljoen euro zijn verhoogd ten opzichte van de kredieten waarom door de Commissie was verzocht. Deze verhoging van de begrotingsmiddelen wordt niet weergegeven in de uitvoering door de lidstaten.

Bovendien vond de verkoop van mageremelkpoeder uit de interventievoorraden in de periode december 2010 – maart 2011 plaats tegen hogere prijzen dan bij de opstelling van de begroting 2011 was geraamd, met als gevolg dat op de begroting 2011 winst werd geboekt. De Commissie is op dit moment van oordeel dat deze winst zal leiden tot een algemene onderbesteding van de kredieten voor dit begrotingsartikel aan het eind van het begrotingsjaar 2011.

Rundvlees (+18,4 miljoen euro)

De opname van de kredieten voor dit begrotingsartikel ligt boven het indicatorniveau. Dit komt doordat sinds 16 oktober 2010 grotere hoeveelheden met restituties zijn uitgevoerd dan verwacht. Door de openstelling van de Turkse markt voor vleesproducten uit de EU is de uitvoer naar deze markt in het WTO-jaar 2010/2011 fors gestegen. De Commissie heeft dit jaar uitvoercertificaten afgegeven voor een hoeveelheid die groter was dan bij de opstelling van de begroting 2011 was geraamd. Dit begrotingsartikel zal volgens de Commissie aan het einde van het begrotingsjaar 2011 een algemene overbesteding te zien geven die gedekt zal moeten met overschrijvingen van kredieten uit andere begrotingslijnen.

Varkensvlees, eieren en pluimvee (+ 42,2 miljoen euro)

De opname van de kredieten voor dit begrotingsartikel ligt boven indicatorniveau. Dit komt doordat in dit begrotingsjaar grotere hoeveelheden pluimvee dan verwacht met restituties zijn uitgevoerd. De Commissie gaat ervan uit dat dit zal resulteren in een overbesteding op dit begrotingsartikel die gedekt zal moeten worden met overschrijvingen van kredieten uit andere begrotingsposten.

Bovendien verwacht de Commissie in dit stadium dat zij in 2011 ca. 50 miljoen euro zal moeten betalen voor de maatregel particuliere opslag van varkensvlees (ingevoerd in januari 2011). In de begroting 2011 is niet voorzien in kredieten voor deze maatregel en er zal dus voor dekking moeten worden gezorgd met overschrijvingen van kredieten uit andere begrotingsposten.

Rechtstreekse steun

De opname van kredieten voor rechtstreekse steun lag 354 miljoen euro boven het indicatorniveau op 31 juli 2011.

Ontkoppelde rechtstreekse steun (+467,1 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

De totale voor deze sector beschikbare kredieten bedragen 37 071 miljoen euro, inclusief de verwachte bestemmingsontvangsten van 747 miljoen euro die zijn toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling (NB: zie ook punt 2 hierboven).

Het begrotingsartikel voor de bedrijfstoeslagregeling laat een overbesteding zien ten opzichte van de indicator. Dit komt doordat de indicator werd toegepast op de goedgekeurde kredieten waarin de bestemmingsontvangsten niet waren opgenomen. Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in de bijlage voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator op 31 juli 2011 was toegepast op de totale kredieten die volgens de ramingen voor de financiering van deze sector beschikbaar zullen zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat deze totale financiering voor deze sector uit de goedgekeurde begrotingskredieten van 36 324 miljoen euro plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector van naar schatting 747 miljoen euro. Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale kredieten van 37 071 miljoen euro voor deze sector, zou er sprake zijn van een onderbesteding van - 278,3 miljoen euro (of 0,8 %).

In dit stadium verwacht de Commissie dat de begroting voor ontkoppelde rechtstreekse steun aan het einde van het begrotingsjaar een onderbesteding te zien zal geven, aangezien de lidstaten lagere uitgaven voor de ontkoppelde specifieke steunmaatregelen in het kader van artikel 68 declareren dan bij het opstellen van de begroting 2011 werd geraamd.

Andere rechtstreekse steun (- 113,5 miljoen euro)

Op 31 juli 2011 is in deze sector een onderbesteding ten opzichte van de indicator genoteerd. In dit stadium verwacht de Commissie dat de begroting voor deze sector aan het einde van het begrotingsjaar een onderbesteding te zien zal geven, aangezien de lidstaten lagere uitgaven voor de ontkoppelde specifieke steunmaatregelen in het kader van artikel 68 declareren dan bij het opstellen van de begroting 2011 werd geraamd.

Andere uitgaven

Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+301,1 miljoen euro)

Het huidige uitvoeringspatroon resulteert uit de vergelijking tussen de reeds uitgevoerde correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen en het bedrag van de desbetreffende indicator op 31 juli 2011.

Wel moet erop worden gewezen dat de Commissie in haar nota van wijzigingen voor 2011 correcties ten bedrage van - 72 miljoen euro had voorgesteld. Het uiteindelijke bedrag voor de boekhoudkundige goedkeuring dat tijdens de onderhandelingen over de begroting 2011 is vastgelegd, bedroeg – 272 miljoen euro.

De Commissie gaat er in dit stadium van uit dat de verwachte correcties in het kader van haar besluiten tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen (die allemaal al zijn vastgesteld) en als gevolg van de niet-naleving van steunbetalingstermijnen door de lidstaten niet voldoende zullen zijn om het extra bedrag van 272 miljoen euro te dekken dat is voortgevloeid uit de onderhandelingen over de begroting. Meer nog: als gevolg van deze besluiten zal de Commissie een nettobedrag van ca. 64 miljoen euro moeten terugbetalen in de vorm van positieve correcties ten gunste van de lidstaten. Bovendien moeten in het kader van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten die de Commissie in 2011 heeft vastgesteld, positieve correcties ten bedrage van 4 miljoen euro ten gunste van de lidstaten worden uitgevoerd.

De Commissie zal dus ca. 335 miljoen euro aan positieve begrotingskredieten – die niet voor andere ELGF-begrotingsposten nodig zijn – moeten vinden om deze begrotingspost sluitend te maken.

FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de per 31 juli 2011 beschikbare bestemmingsontvangsten, in totaal 1 595,7 miljoen euro. Meer bepaald:

- De ontvangsten uit correcties die zijn opgelegd bij de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, bedroegen 513,4 miljoen euro. Naar aanleiding van het besluit van de Commissie om een conformiteitsgoedkeuringsbesluit uit 2010 te corrigeren, zal echter 46,1 miljoen euro in mindering worden gebracht op deze inkomsten.

- In verband met onregelmatigheden is ongeveer 155,9 miljoen euro ingevorderd, waardoor de oorspronkelijke raming voor de ontvangsten (88 miljoen euro) sterk is overschreden.

- De melkheffing is inmiddels grotendeels geïnd en heeft ongeveer 21,3 miljoen euro opgeleverd, iets meer dus dan de oorspronkelijk geraamde 19 miljoen euro.

- De uiteindelijk van het begrotingsjaar 2010 naar het begrotingsjaar 2011 overgedragen bestemmingsontvangsten bedroegen 905,1 miljoen euro, tegen een oorspronkelijk geraamd bedrag van 540 miljoen euro.

De Commissie gaat er in dit stadium van uit dat de bestemmingsontvangsten nog (weliswaar beperkt) zullen oplopen naarmate de ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden binnenkomen.

FEITELIJKE OPBRENGSTEN VAN DE TIJDELIJKE HERSTRUCTURERINGSHEFFING (SECTOR SUIKER)

Overeenkomstig de wetgeving is sinds november 2009 geen nieuwe tijdelijke herstructureringsheffing geïnd bij de lidstaten. Het totaalbedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is voor het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie, is dus het bedrag dat is overgeheveld uit de begroting 2010, nl. 1 044,8 miljoen euro (meer dus dan de 1 015 miljoen euro in de begroting 2011, omdat de betalingen eind 2010 lager zijn uitgevallen dan verwacht).

BESTEDING VAN HET FONDS VOOR DE HERSTRUCTURERING VAN DE SUIKERINDUSTRIE

Eind juli 2011 hadden de lidstaten voor een bedrag van 109,1 miljoen euro aan betalingen verricht in het kader van herstructureringsmaatregelen, als diversificatiesteun en als steun aan suikerraffinaderijen.

CONCLUSIES

Uit de voorlopige besteding van de kredieten van de ELGF-begroting 2011 voor de periode tot en met 31 juli 2011 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 703,4 miljoen euro boven het indicatorniveau liggen. Aan bestemmingsontvangsten (inclusief van het vorige jaar overgedragen bestemmingsontvangsten) is 1 595,7 miljoen beschikbaar. Hierbij moet worden vermeld dat de bedragen die gemoeid zijn met de in punt 5 toegelichte correctie, in mindering moeten worden gebracht op de bestemmingsontvangsten die in 2011 voor het ELGF zijn geïnd. In dit stadium zal het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat uiteindelijk beschikbaar zal komen, worden gebruikt ter dekking van de financiering van de actiefondsen van producentenorganisaties en van de bedrijfstoeslagregeling, zoals dat overigens bij het opstellen van de begroting 2011 werd vooropgesteld.

De Commissie heeft ten tijde van de opstelling van dit verslag de ontwikkeling van de uitvoering van de begroting 2011 op de voet gevolgd en is ervan uitgegaan dat de verwachte onderbesteding bij bepaalde onderdelen van de begroting het mogelijk maakt zowel de correcties naar aanleiding van de boekhoudkundige en de conformiteitsgoedkeuring (zie punt 4.3.1) te financieren als de bijzondere steunmaatregelen voor de sector groenten en fruit die de Commissie naar aanleiding van de e-coli-crisis heeft uitgevaardigd (zie punt 4.1.5). De kosten van de laatstbedoelde maatregelen worden geraamd op ca. 227 miljoen euro en momenteel wordt verwacht dat de lidstaten aan de einde van het begrotingsjaar 2011 215 miljoen euro aan uitgaven zullen hebben gedeclareerd.

BIJLAGE 1 BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN (VOORLOPIGE CIJFERS) SITUATIE TOT EN MET 31.7.2011

[pic]

PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1.

De overgedragen bestemmingsontvangsten moeten vervolgens weer als eerste worden gebruikt (artikel 10 van het Financieel Reglement), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten.