Artikelen bij COM(2012)62 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2012)62 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF.
document COM(2012)62 NLEN
datum 16 februari 2012

1........... Inleiding.......................................................................................................................... 3

2........... Bestemmingsontvangsten voor het ELGF......................................................................... 3

3........... Opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)................................. 4

4........... Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2011 (voorlopige gegevens)..... 4

5........... Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF.......................................................... 8

6........... Opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)................................. 8

7........... Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie............................ 9

8........... Conclusies...................................................................................................................... 9

Bijlage: Besteding van de ELGF-kredieten (voorlopige cijfers) tot en met 15.10.2011.................. 10

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Alarmsysteem nr. 11-12/2011

1. Inleiding

Op basis van de voorlopige gegevens wordt ervan uitgegaan dat de uitgaven uit het ELGF in het begrotingsjaar 2011, dat de periode van 16 oktober 2010 tot en met 15 oktober 2011 bestrijkt, 43 978,8 miljoen euro bedragen (zie de tabel in de bijlage). Hierin zijn de bedragen begrepen die in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF‑rekeningen zijn gecorrigeerd, en de verlagingen en schorsingen die gedurende begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts is in die uitgaven een schatting van de rechtstreekse uitgaven begrepen (ca. 36 miljoen euro) die de Commissie nog tot en met 31 december 2011 kan doen.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten voor de financiering van ELGF-uitgaven. Volgens dat artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten worden gebruikt voor de financiering van bepaalde uitgaven die de lidstaten in het kader van het ELGF hebben gedaan. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar.

Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen, had de Commissie de in 2011 beschikbare bestemmingsontvangsten oorspronkelijk geraamd op 1 247 miljoen euro. Meer bepaald:

– werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2011 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 707 miljoen euro zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600 miljoen euro en 88 miljoen euro geraamd. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 19 miljoen euro geraamd;

– werden de van het begrotingsjaar 2010 naar het begrotingsjaar 2011 over te dragen bestemmingsontvangsten op 540 miljoen euro geraamd.

In de begroting 2011 heeft de Commissie deze ontvangsten ten bedrage van 1 247 miljoen euro toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

– werd 500 miljoen euro toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

– werd 747 miljoen euro toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor beide regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 292 miljoen euro en 30 389 miljoen euro goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totale geraamde kredietbehoefte van 792 miljoen euro voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 136 miljoen euro voor de bedrijfstoeslagregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2011 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, stemmen de kredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun overeen met de voor deze beide regelingen goedgekeurde kredieten die respectievelijk 491,1 miljoen euro en 36 324 miljoen euro bedragen, exclusief de voornoemde bestemmingsontvangsten. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting 2011 991,1 miljoen euro voor de sector groenten en fruit en 37 071 miljoen euro voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

3. Opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Voor de verkoopseizoenen 2006/07, 2007/08 en 2008/09 zijn deze bedragen, die betrekking hebben op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover marktdeelnemers in elke lidstaat beschikken, aan het Fonds overgemaakt. Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen, werd oorspronkelijk verwacht dat 1 015 miljoen euro zou worden overgedragen van begrotingsjaar 2010 naar begrotingsjaar 2011. Uiteindelijk is 1 044,8 miljoen aan bestemmingsontvangsten in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie overgedragen naar 2011.

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2011 (voorlopige gegevens)

In de bijlage wordt aan de hand van voorlopige cijfers een overzicht gegeven van de uitvoering van de begroting 2011. Hieronder volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting die de grootste verschillen tussen de daadwerkelijk gedane uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2011 te zien geven.

4.1. Marktmaatregelen

Voor interventiemaatregelen op de landbouwmarkten ligt het benuttingsniveau 379,5 miljoen euro hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar tegelijkertijd 120,5 miljoen euro lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten voor dit hoofdstuk, i.e. 500 miljoen euro. Dit verschil is terug te voeren op de combinatie van de uiteenlopende uitvoeringspatronen in de verschillende sectoren, en met name op de onderstaande factoren.

4.1.1. Granen (- 174,3 miljoen euro)

In de periode van december 2010 tot mei 2011 is veel graan verkocht tegen prijzen die merkelijk hoger lagen dan de prijzen waarvan in de begroting 2011 werd uitgegaan. Deze verkopen hebben voor aanzienlijke winsten op de begroting 2011 gezorgd die in de uitvoering van de begroting onder hetzelfde begrotingsartikel terug te vinden zijn als negatieve bedragen. Een andere reden voor de onderbesteding is dat de lidstaten met hun steun voor aardappelzetmeel onder de daarvoor in de begroting geraamde uitgaven zijn gebleven.

4.1.2. Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (- 18,3 miljoen euro)

Het niveau van de door de lidstaten verrichte betalingen voor de uitvoercertificaten voor suiker‑ en zuivelgerelateerde producten lag lager dan in de begroting was geraamd.

4.1.3. Voedselprogramma's (+ 14,9 miljoen euro)

De lidstaten hebben het programma van 2011 voor de verstrekking van levensmiddelen aan de meest behoeftigen nagenoeg volledig uitgevoerd. De overbesteding die daaruit voortvloeit, is voornamelijk terug te voeren op de hoger dan gebruikelijke bedragen die de lidstaten in 2011 voor de programma's van de vorige jaren hebben betaald.

4.1.4. Groenten en fruit (+ 636,8 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze aanzienlijke overbesteding is dat de uitgaven die de sector heeft gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2011, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 991,1 miljoen euro en valt de overbesteding terug tot + 136,8 miljoen euro.

Zoals blijkt uit het onderstaande, is deze overbesteding het gevolg van de combinatie van de onderliggende uitvoeringspatronen van de verschillende regelingen die met de kredieten van deze sector worden gefinancierd.

Voor de actiefondsen van de producentenorganisaties en de schoolfruitregeling hebben de lidstaten minder uitgegeven dan oorspronkelijk in de begroting was geraamd.

De uitzonderlijke steunmaatregelen in de sector groenten en fruit die de Commissie naar aanleiding van de E. coli‑crisis heeft genomen, zijn gedeeltelijk gefinancierd via de actiefondsen van de producentenorganisaties; het resterende bedrag kwam uit begrotingspost 05 02 08 99 van dit begrotingsartikel. De kosten van deze maatregelen werden geraamd op ca. 227 miljoen euro waarvan 215 miljoen euro naar verwachting in 2011 zou worden betaald en gedeclareerd. De lidstaten hebben in 2011 ca. 178,3 miljoen euro hiervoor uitgegeven. In het begrotingsjaar 2012 kunnen de lidstaten echter nog aanvullende betalingen verrichten.

Tot slot hebben de lidstaten, net als de afgelopen 3 jaar, aanzienlijk meer aan steun inzake de voorlopige erkenning van producentengroeperingen uitgegeven dan het bedrag aan kredieten dat in de begroting 2011 voor deze regeling beschikbaar was.

4.1.5. Wijn (-39,3 miljoen euro)

De lidstaten hebben iets minder uitgegeven voor zowel de nationale steunprogramma's in de wijnsector (in vergelijking met het maximum in de begroting) als de rooiregeling.

4.1.6. Melk en zuivelproducten (- 94,9 miljoen euro)

Deze onderbesteding is het gevolg van de combinatie van de onderliggende uitvoeringspatronen van de verschillende regelingen die in deze sector worden gefinancierd.

Meer bepaald lagen de uitgaven van de lidstaten voor de schoolmelkregeling lager dan de kredieten die hiervoor in de definitieve begroting waren opgenomen; deze zijn namelijk gedurende de onderhandelingen over de begroting 2011 met 10 miljoen euro verhoogd ten opzichte van de oorspronkelijk door de Commissie opgegeven kredietbehoefte. Bovendien werd interventiemelkpoeder verkocht tegen prijzen die hoger lagen dan de prijsramingen waarvan in het kader van de begroting 2011 was uitgegaan. Deze verkoopstransacties hebben voor winsten op de begroting 2011 gezorgd die in de uitvoering van de begroting onder hetzelfde begrotingsartikel terug te vinden zijn als negatieve bedragen.

4.1.7. Rundvlees (+20,5 miljoen euro)

Vanwege de toename van de uitvoer van rundvlees en levende dieren in het kader van de restitutieregeling hebben de lidstaten in 2011 meer uitgegeven aan uitvoerrestituties.

4.1.8. Varkensvlees, eieren en pluimvee (+ 71,3 miljoen euro)

Belangrijkste reden voor deze overbesteding zijn de uitgaven van de lidstaten voor de particuliere‑opslagsteun voor varkensvlees die in januari 2011 is ingevoerd en waarvoor geen kredieten waren ingepland in de begroting 2011. Voor het overige is meer pluimvee met restitutie uitgevoerd dan oorspronkelijk verwacht.

4.2. Rechtstreekse steun

Voor rechtstreekse steun lag het benuttingsniveau 408,8 miljoen euro hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar tegelijkertijd 338,2 miljoen euro lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten, i.e. 747 miljoen euro. Dit verschil vindt zijn oorsprong in de sector rechtstreekse steun.

4.2.1. Ontkoppelde rechtstreekse steun (+507,1 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze aanzienlijke overbesteding is dat de uitgaven die voor ontkoppelde rechtstreekse steun zijn gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2011, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten ten bedrage van 747 miljoen euro wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 37 071 miljoen euro en wordt de overbesteding een onderbesteding van ‑ 239,9 miljoen euro.

Reden voor deze onderbesteding is dat de lidstaten minder uitgaven hebben gedaan, met name voor de regeling inzake een enkele areaalbetaling en voor de ontkoppelde specifieke steunmaatregelen in het kader van artikel 68 van Verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad. Tot slot zij erop gewezen dat de beschikbare begrotingskredieten voor de bedrijfstoeslagregeling in 2011 voor 99,8 % zijn besteed – tot dusverre het hoogste uitvoeringspercentage voor deze regeling.

4.2.2. Andere rechtstreekse steun (- 98,7 miljoen euro)

De lidstaten hebben minder dan oorspronkelijk in de begroting 2011 was geraamd, uitgegeven voor de gekoppelde specifieke steunmaatregelen in het kader van artikel 68 van Verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad, voor de zoogkoeienpremie, voor katoen en voor de betalingen aan aardappelzetmeelproducenten.

4.3. Andere uitgaven 4.3.1. Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+338,4 miljoen euro)

De Commissie had in haar nota van wijzigingen voor 2011 correcties naar aanleiding van de boekhoudkundige goedkeuring voorgesteld ten belope van – 72 miljoen euro. Het uiteindelijke bedrag van deze correcties, dat tijdens de onderhandelingen over de begroting 2011 is vastgelegd, bedroeg – 272 miljoen euro. Bovendien moest de Commissie, op basis van de in 2011 vastgestelde besluiten over de boekhoudkundige goedkeuring, een nettobedrag van 66,4 miljoen euro terugbetalen in de vorm van positieve correcties ten voordele van de lidstaten. Na verrekening van dit bedrag met het hierboven genoemde negatieve bedrag van ‑ 272 miljoen euro moet de Commissie 338,4 miljoen euro aan begrotingskredieten vinden om deze begrotingspost in 2011 sluitend te maken. Deze kredieten zullen worden overgeheveld uit begrotingsposten die in 2011 een onderbesteding te zien hebben gegeven.

4.3.2. Voedsel- en voederveiligheid, diergezondheid, dierenwelzijn en de gezondheid van planten (- 32,3 miljoen euro)

Voor de op grond van dit artikel gefinancierde regelingen moet de Commissie rechtstreekse betalingen verrichten. Geraamd wordt dat tegen 31.12.2011 nog 29,1 miljoen euro moet worden betaald. In deze fase wordt echter verwacht dat de kredieten voor dit begrotingsartikel niet volledig zullen worden besteed aangezien de kosten voor de vaccinatie tegen bluetongue lager uitvallen dan verwacht omdat de ziekte dankzij de recente succesvolle vaccinatiecampagnes aanzienlijk kon worden teruggedrongen. Voorts zal een deel van de in de begroting opgenomen middelen voor de aankoop van noodvaccins tegen dierziekten niet worden besteed aangezien zich geen nieuwe belangrijke uitbraken van dierziekten hebben voorgedaan.

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de bijgevoegde tabel blijkt dat in 2011 in totaal uiteindelijk 1 571,9 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten beschikbaar was. Met andere woorden: 324,9 miljoen euro meer dan de oorspronkelijke raming van 1 247 miljoen euro.

Het verschil is deels toe te schrijven aan het feit dat een bedrag van 905,1 miljoen euro aan bestemmingsontvangsten is overgedragen van 2010 naar 2011, i.e. 365,1 miljoen euro meer dan de 540 miljoen euro waarvan oorspronkelijk bij de opstelling van de begroting was uitgegaan. Daarbij moet worden vermeld dat de van 2010 naar 2011 overgedragen bestemmingsontvangsten overeenkomstig artikel 10 van het Financieel Reglement volledig zijn gebruikt om in het begrotingsjaar 2011 gedane uitgaven te financieren.

Bovendien werd in 2011 712,9 miljoen euro aan nieuwe bestemmingsontvangsten geïnd, in plaats van 707 miljoen euro, zoals bij het opstellen van de begroting was geraamd. Dit bedrag werd echter met 46,1 miljoen euro naar beneden gecorrigeerd naar aanleiding van een uit 2010 daterend conformiteitsgoedkeuringsbesluit, zodat deze ontvangsten uiteindelijk 666,8 miljoen euro bedroegen. Van dit bedrag is 467,3 miljoen euro afkomstig van correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen, 177,6 miljoen euro van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en 21,9 miljoen euro van de melkheffing. Een deel van de nieuwe geïnde bestemmingsontvangsten zal in 2011 niet worden benut en worden overgedragen naar de begroting van 2012 om te worden gebruikt voor de financiering van de uitgaven in dat jaar.

6. Opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

Overeenkomstig de wetgeving is sinds november 2009 geen nieuwe tijdelijke herstructureringsheffing geïnd bij de lidstaten. De totale bestemmingsontvangsten die beschikbaar zijn voor het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie, stemmen dus overeen met het bedrag van 1 044,8 miljoen euro dat uit de begroting 2010 is overgedragen. Na aftrek van het steunbedrag van 187,9 miljoen euro dat in het kader van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie aan de lidstaten moet worden vergoed (zie punt 7), blijft dan ca. 856,9 miljoen euro over om over te dragen naar het begrotingsjaar 2012 met het oog op de financiering van de steun die dat jaar in het kader van het suikerfonds zal worden verleend.

7. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie

De vergoedingen aan de lidstaten van de uitgekeerde steun voor herstructureringsmaatregelen, diversificatiesteun en steun aan suikerraffinaderijen liepen op tot 187,9 miljoen euro. Deze steun werd aan de lidstaten vergoed met de bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 044,8 miljoen euro (zie punt 6).

8. Conclusies

Uit de voorlopige cijfers over de uitvoering van de ELGF-begroting 2011 blijkt dat 1 087,6 miljoen euro meer is besteed dan aan begrotingskredieten is goedgekeurd. Dit bedrag wordt gedekt uit de beschikbare bestemmingsontvangsten van 1 571,9 miljoen euro.

Aan het einde van het jaar zullen nog een aantal aanpassingen en kredietoverdrachten moeten plaatsvinden. Toch kan er nu al van worden uitgegaan dat ten bate van het ELFPO ca. 440 miljoen euro aan beschikbare bestemmingsontvangsten zal worden overgedragen naar 2012.

               De overgedragen bestemmingsontvangsten moeten vervolgens weer als eerste worden gebruikt (artikel 10 van het Financieel Reglement), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten.