Artikelen bij COM(2012)452 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 6-7/2012

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2012)452 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 6-7/2012.
document COM(2012)452 NLEN
datum 3 augustus 2012

1........... Inleiding.......................................................................................................................... 2

2........... Bestemmingsontvangsten voor het ELGF......................................................................... 2

3........... Verwachte opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)................. 3

4........... Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2012........................................ 3

5........... Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF.......................................................... 7

6........... Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker).................. 7

7. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie............................ 8

8........... Conclusies...................................................................................................................... 8

bijlage 1: || Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.5.2012 (voorlopige cijfers)

1. Inleiding

In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2011 tot en met 31 mei 2012 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten voor de financiering van ELGF-uitgaven. Volgens dat artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten worden gebruikt voor de financiering van bepaalde uitgaven die de lidstaten in het kader van het ELGF hebben gedaan. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar.

De ELGF-begroting 2012 bevat zowel de door de Commissie vastgestelde laatste raming van het bedrag aan kredieten dat nodig zal zijn voor de financiering van de verwachte uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse steun, als ramingen van de bestemmingsontvangsten die naar verwachting in de loop van het betrokken begrotingsjaar zullen worden geïnd en het over te dragen saldo van de uit het voorafgaande begrotingsjaar beschikbare bestemmingsontvangsten. In haar voorstel inzake het bedrag aan ELGF-kredieten voor de begroting 2012 heeft de Commissie de totale verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen, met het verzoek om bij de berekening van het bedrag aan kredieten in 2012 de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde uitgaven. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de nieuwe ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2012 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 010 miljoen EUR geraamd. Meer bepaald:

– werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2012 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 805 miljoen EUR zouden worden geïnd. De ontvangsten uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden werden op respectievelijk 600 miljoen EUR en 150 miljoen EUR geraamd. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 55 miljoen EUR geraamd;

– werden de van het begrotingsjaar 2011 naar het begrotingsjaar 2012 over te dragen bestemmingsontvangsten op 205 miljoen EUR geraamd.

In de begroting 2012 heeft de Commissie deze bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 010 miljoen EUR toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

– werd 310 miljoen EUR toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

– werd 700 miljoen EUR toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor deze twee regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 496 miljoen EUR en 30 472 miljoen EUR goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totaalbedrag aan geraamde beschikbare kredieten van 806 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 172 miljoen EUR voor de bedrijfstoeslagregeling.

In bijlage 1, waarin de uitvoering van de begroting 2012 (voorlopige cijfers) voor de periode tot en met 31 mei 2012 wordt weergegeven, worden voor de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse steun de cijfers gegeven van de kredieten die voor deze twee sectoren zijn goedgekeurd (respectievelijk 788 miljoen EUR en 37 189 miljoen EUR), zonder rekening te houden met de voornoemde bestemmingsontvangsten. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting 2012 1 098 miljoen EUR voor de sector groenten en fruit en 37 889 miljoen EUR voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

3. Verwachte opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Voor de verkoopseizoenen 2006/07, 2007/08 en 2008/09 zijn deze bedragen, die betrekking hebben op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover marktdeelnemers in elke lidstaat beschikken, aan het Fonds overgemaakt. Bij de vaststelling van de begroting 2012 werd verwacht dat 832,2 miljoen EUR zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2011 naar het begrotingsjaar 2012.

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2012 (voorlopige gegevens)

Bijlage 1 geeft een overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2011 tot en met 31 mei 2012. Dit uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad. Hieronder volgt voor de onderdelen van de begroting 2012 die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen.

4.1. Marktmaatregelen

De opname van goedgekeurde begrotingskredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 211,5 miljoen EUR boven het niveau waarop deze volgens de indicator op 31 mei 2012 zou moeten liggen. Voor dit verschil worden in de eerste plaats de sector wijn en de sector groenten en fruit aansprakelijk gesteld. In de andere sectoren is daarentegen per saldo telkens sprake van een geringe onderbenutting. 

4.1.1. Groenten en fruit (+127,6 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit uitvoeringsniveau hangt vooral samen met de uitgaven voor de actiefondsen van de producentenorganisaties. Deze worden uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten voor deze regeling in de begroting 2012 gefinancierd (NB: zie punt 2 voor meer informatie). Het benuttingsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31 mei 2012 op de goedgekeurde begrotingskredieten, exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector.

Bovendien lag het tempo waarmee de lidstaten betalingen hebben verricht, voor de betrokken periode hoger dan het niveau van de indicator voor de steun die in het kader van de regeling voor voorlopige erkenning aan producentengroeperingen wordt verleend. Op dit moment verwacht de Commissie dat de uitgaven die in 2012 voor deze regeling zullen moeten worden verricht, hoger zullen zijn dan de kredieten die daarvoor in de begroting 2012 zijn opgenomen.

Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in bijlage 1 voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator met ingang van 31 mei 2012 was toegepast op de totale kredieten die volgens de raming beschikbaar zouden zijn voor de financiering van deze sector. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat de totale financiering die volgens de raming beschikbaar is voor deze sector, uit de goedgekeurde begrotingskredieten (788 miljoen EUR) plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector (naar schatting 310 miljoen EUR). Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale financiering van 1 098 miljoen EUR voor deze sector, zou de geconstateerde overbesteding slechts 1,9 miljoen EUR bedragen. 

Hoewel ervan wordt uitgegaan dat bestemmingsontvangsten beschikbaar zullen zijn om de behoeften van de actiefondsen van de producentenorganisaties te dekken, is de Commissie van mening dat het totaal aan beschikbare kredieten voor deze sector wellicht onvoldoende is om de totale verwachte uitgaven van de lidstaten in 2012 te dekken, aangezien zij verwacht dat voor de steun die in het kader van de regeling voor voorlopige erkenning aan producentengroeperingen wordt verleend, in de begroting 2012 sprake zal zijn van overbesteding.

4.1.2. Producten van de wijnbouwsector (+91,7 miljoen EUR)

Dit uitvoeringspatroon ligt boven het indicatorniveau op 31 mei 2012 omdat de lidstaten in versneld tempo betalingen hebben verricht voor de nationale steunprogramma's in de wijnsector. Dit tempo is de laatste maanden echter vertraagd ten opzichte van het begin van dit jaar. Verder bestaat er geen gevaar dat de begrotingskredieten als gevolg van dit versnelde uitvoeringstempo worden overschreden, omdat de kredieten even hoog zijn als de wettelijk vastgestelde financiële maxima voor deze programma's.

4.2. Rechtstreekse steun

De opname van kredieten voor rechtstreekse steun lag 790,1 miljoen EUR boven het indicatorniveau op 31 mei 2012.

4.2.1. Ontkoppelde rechtstreekse steun (+754,2 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Voor de bedrijfstoeslagregeling is sprake van een overbenutting als resultaat van enerzijds de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31 mei 2012 op de goedgekeurde begrotingskredieten, exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector, en anderzijds de algemene toestemming die de Commissie aan de lidstaten heeft gegeven om met ingang van 16 oktober 2011 voorschotten op de rechtstreekse steun te betalen. Verder lag het uitvoeringstempo van de regeling inzake een enkele areaalbetaling hoger dan het indicatorniveau, terwijl de uitvoering van de afzonderlijke suikerbetaling en de afzonderlijke betaling voor groenten en fruit op het niveau van de indicator liggen.

De lidstaten hebben met hun betalingen tot dusver ongeveer dan 98% van de in de begroting geraamde behoefte gedekt, in vergelijking met 97,2% in dezelfde periode voor de aanvragen uit 2010 waarvoor in 2011 betalingen zijn verricht.

Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in bijlage 1 voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator met ingang van 31 mei 2012 was toegepast op de totale kredieten die volgens de raming voor de financiering van de ontkoppelde rechtstreekse steun beschikbaar zouden zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat de totale financiering die volgens de raming beschikbaar is voor de ontkoppelde rechtstreekse steun, uit de goedgekeurde begrotingskredieten (37 189 miljoen EUR) plus de geraamde bestemmingsontvangsten voor de ontkoppelde rechtstreekse steun (700 miljoen EUR). Als de indicator dus was toegepast op de totale financiering van 37 889 miljoen EUR die volgens de raming beschikbaar zou zijn voor ontkoppelde rechtstreekse steun, zou er sprake zijn van een lager niveau van overbesteding, namelijk 70 miljoen EUR.

Op dit moment volgt de Commissie de stand van de uitvoering voor ontkoppelde rechtstreekse steun nauwlettend. 

4.2.2. Andere rechtstreekse steun (+36,4 miljoen EUR)

Naar aanleiding van de algemene toestemming die de Commissie aan de lidstaten heeft gegeven om met ingang van 16 oktober 2011 voorschotten op de rechtstreekse steun te betalen, is er ten opzichte van het niveau van de indicator op 31 mei 2012 een versnelling opgetreden in het tempo van de betalingen voor bepaalde regelingen, zoals de zoogkoeienpremie en de areaalbetalingen voor rijst, katoen en noten. Zoals voor de ontkoppelde rechtstreekse steun volgt de Commissie thans nauwlettend de stand van de uitvoering voor andere rechtstreekse steun. 

4.3. Audit van de landbouwuitgaven 4.3.1. Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+78 miljoen EUR)

Voor de periode tot en met 31 mei 2012 hebben de lidstaten correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen gedeclareerd ten bedrage van ‑ 0,6 miljoen EUR. Het huidige uitvoeringsniveau resulteert uit de vergelijking tussen deze correcties en het bedrag van de desbetreffende indicator op 31 mei 2012.

Op te merken valt dat de Commissie in haar nota van wijzigingen voor 2012 correcties ten bedrage van – 69 miljoen EUR had voorgesteld. De begrotingsautoriteit heeft haar goedkeuring gehecht aan de begroting 2012, waarin dit bedrag op ‑ 200 miljoen EUR was vastgesteld.

Opgemerkt zij evenwel dat op dit moment alle in dit begrotingsjaar te verwachten besluiten tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen aan het Comité voor de Landbouwfondsen zijn voorgelegd en momenteel de procedure van goedkeuring door de Commissie doorlopen. Als gevolg van deze besluiten moet de Commissie een nettobedrag van ca. 33 miljoen EUR terugbetalen in de vorm van positieve correcties ten gunste van de lidstaten. Bovendien moeten in het kader van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten die de Commissie in 2012 heeft vastgesteld, positieve correcties ten bedrage van 34,5 miljoen EUR ten gunste van de lidstaten worden uitgevoerd. De Commissie zal dus ca. 67,5 miljoen EUR aan niet voor andere ELGF-begrotingsposten benodigde positieve begrotingskredieten moeten vinden. Verder moet de Commissie dekking vinden voor de negatieve uitgaven van ‑ 200 miljoen EUR die de Begrotingsautoriteit heeft opgelegd. De Commissie moet zelfs op zoek naar 267,5 miljoen EUR aan positieve kredieten om dit begrotingsonderdeel in 2012 af te sluiten. Het eindbedrag van deze positieve correcties wordt bepaald door de verwachte negatieve correcties die het gevolg zijn van de niet-naleving van betalingstermijnen door de lidstaten die in de eerste helft van oktober 2012 aan het Comité voor de Landbouwfondsen zullen worden voorgelegd.   

4.4. Andere uitgaven 4.4.1. Veiligheid van levensmiddelen en diervoeding, diergezondheid, dierwelzijn en gezondheid van planten (‑63,5 miljoen EUR)

Voor de op grond van dit artikel gefinancierde regelingen moet de Commissie rechtstreekse betalingen verrichten. Door de verbeterde situatie inzake diergezondheid en de wijzigingen in de wetgeving, waardoor minder TSE-tests vereist zijn, zijn de geraamde behoeften voor programma's voor de uitroeiing en de bewaking van dierziekten kleiner dan het bedrag waarvan werd uitgegaan bij de opstelling van de begroting 2012. Op dit moment wordt een onderbenutting van de kredieten voor dit begrotingsartikel verwacht.  

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De tabel in bijlage 1 geeft een overzicht van de per 31 mei 2012 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 570 miljoen EUR. Meer bepaald:

– bedroegen de ontvangsten uit de correcties op basis van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten 423 miljoen EUR en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen,

– bedroegen de ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden ongeveer 90,4 miljoen EUR en ook hier is de verwachting dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen,

– zijn de inkomsten uit de melkheffing inmiddels voor het grootste deel geïnd (56,6 miljoen EUR).

Het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat uiteindelijk van 2011 is overgedragen naar 2012, bedroeg 441,5 miljoen EUR en lag daarmee aanzienlijk hoger dan het oorspronkelijk geraamde bedrag van 205 miljoen EUR.

Het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare bedrag van de bestemmingsontvangsten bedraagt per 31 mei 2012 dus 1 011,6 miljoen EUR. Op dit moment zou het bedrag aan nog te innen bestemmingsontvangsten in 2012 oplopen tot ongeveer 235 miljoen EUR (uitgaande van de bij de begroting 2012 gehanteerde veronderstelling dat de geraamde bestemmingsontvangsten die in 2012 zouden worden gegenereerd, 805 miljoen EUR zouden bedragen, waarvan nu al 570 miljoen EUR is geïnd).

6. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker)

Overeenkomstig de wetgeving is sinds november 2009 geen nieuwe tijdelijke herstructureringsheffing geïnd bij de lidstaten. Het totaalbedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is voor het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie, is dus het bedrag dat is overgeheveld uit de begroting 2011. Dit komt neer op een van de initiële ramingen afwijkend bedrag van 856,8 miljoen EUR (meer dus dan de 832,2 miljoen EUR in de opmerkingen bij de begroting 2012 omdat de steunbetalingen die eind 2011 zijn verricht, lager zijn uitgevallen dan verwacht). In de ontwerpbegroting voor 2013 heeft de Commissie reeds duidelijk gemaakt dat zij verwacht dat bij de afsluiting van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie op 30 september 2012 een saldo van bestemmingsontvangsten beschikbaar zal zijn.

7. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie

Eind mei 2012 hadden de lidstaten voor een bedrag van 69,1 miljoen euro aan betalingen verricht in het kader van herstructureringsmaatregelen, als diversificatiesteun en als steun aan suikerraffinaderijen.

8. Conclusies

Uit de voorlopige besteding van de kredieten van de ELGF-begroting 2012 voor de periode tot en met 31 mei 2012 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 1 024,9 miljoen EUR boven het indicatorniveau liggen. Dit is met name terug te voeren op de algemene toestemming die de Commissie aan de lidstaten heeft gegeven om met ingang van 16 oktober 2011 voorschotten op de rechtstreekse steun te verlenen, en op het daaruit voortvloeiende snellere tempo bij de betaling van deze steun. 

Wat de bestemmingsontvangsten betreft, is 1 011,6 miljoen EUR beschikbaar en wordt verwacht dat in 2012 nog 235 miljoen EUR zal worden geïnd. Op dit moment gaat de Commissie ervan uit dat het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is en het bedrag dat in de loop van het jaar nog beschikbaar zal komen, voldoende zullen zijn voor de financiering van de sector groenten en fruit en de sector van de ontkoppelde rechtstreekse steun, dit overeenkomstig de oorspronkelijke verwachting bij de vaststelling van de begroting 2012.

De Commissie heeft ten tijde van de opstelling van dit verslag de ontwikkeling van de uitvoering van de begroting 2012 op de voet gevolgd om te beoordelen of bepaalde onderdelen van de begroting uiteindelijk een onderbesteding te zien zullen geven waarmee zowel de positieve correcties naar aanleiding van de boekhoudkundige en de conformiteitsgoedkeuring als de hierboven toegelichte negatieve uitgaven uit hoofdstuk 05 07 kunnen worden gefinancierd.

               PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1.

               De overgedragen bestemmingsontvangsten moeten vervolgens weer als eerste worden gebruikt (artikel 10 van het Financieel Reglement), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten.