Artikelen bij COM(2012)692 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 8-9 2012

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2012)692 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 8-9 2012.
document COM(2012)692 NLEN
datum 21 november 2012
EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 21.11.2012 COM(2012) 692 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE

RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Alarmsysteem nr. 8-9 2012

INHOUD

1. Inleiding ........................................................................................................................ 3

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF .................................................................... 3

3. Verwachte opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) ........ 4

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2012 (voorlopige gegevens) ...................................................................................................................... 4

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF ..................................................... 8

6. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing (sector suiker) ........ 9

7. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie .................... 9

8. Conclusies ................................................................................................................... 10

bijlage 1:              Besteding ELGF-kredieten tot 31.7.2012 (voorlopige cijfers)

1. Inleiding

In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in de periode van 16 oktober 2011 tot en met 31 juli 2012 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF, en worden die uitgaven vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad1.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten voor de financiering van ELGF-uitgaven. Volgens dat artikel kunnen deze bestemmingsontvangsten worden gebruikt voor de financiering van bepaalde uitgaven die de lidstaten in het kader van het ELGF hebben gedaan. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar2.

De ELGF-begroting 2012 bevat zowel de door de Commissie vastgestelde laatste raming van het bedrag aan kredieten dat nodig zal zijn voor de financiering van de verwachte uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse steun, als ramingen van de bestemmingsontvangsten die naar verwachting in de loop van het betrokken begrotingsjaar zullen worden geïnd en het over te dragen saldo van de uit het voorafgaande begrotingsjaar beschikbare bestemmingsontvangsten. In haar voorstel inzake het bedrag aan ELGF-kredieten voor de begroting 2012 heeft de Commissie de totale verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen, met het verzoek om bij de berekening van het bedrag aan kredieten in 2012 de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde uitgaven. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2012 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 010 miljoen EUR geraamd. Meer bepaald:

werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2012 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 805 miljoen EUR zouden worden geïnd. Verwacht werd dat bedragen van respectievelijk 600 miljoen EUR en 150 miljoen EUR zouden worden geïnd uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 55 miljoen EUR geraamd.

PB L 209 van 11.8.2005, blz. 1.

De overgedragen bestemmingsontvangsten moeten vervolgens weer als eerste worden gebruikt (artikel 10 van het Financieel Reglement), d.w.z. vóór de door de begrotingsautoriteit goedgekeurde kredieten en de in dat jaar geïnde bestemmingsontvangsten.

2

De van het begrotingsjaar 2011 naar het begrotingsjaar 2012 over te dragen bestemmingsontvangsten werden op 205 miljoen EUR geraamd.

In de begroting 2012 heeft de Commissie de verwachte bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 010 miljoen EUR toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

– werd 310 miljoen EUR toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

– werd 700 miljoen EUR toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor deze twee regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 496 miljoen EUR en 30 472 miljoen EUR goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en de bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totaalbedrag aan geraamde beschikbare kredieten van 806 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 172 miljoen EUR voor de bedrijfstoeslagregeling.

In bijlage 1, waarin de uitvoering van de begroting 2012 (voorlopige cijfers) voor de periode tot en met 31 juli 2012 wordt weergegeven, worden voor de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse steun de cijfers gegeven van de kredieten die voor deze twee sectoren zijn goedgekeurd (respectievelijk 788 miljoen EUR en 37 189 miljoen EUR), zonder rekening te houden met de voornoemde bestemmingsontvangsten. Na opneming van de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten bedragen de totale kredieten in de begroting 2012 1 098 miljoen EUR voor de sector groenten en fruit en 37 889 miljoen EUR voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

3. Verwachte opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing

(sector suiker)

De opbrengsten uit de tijdelijke herstructureringsheffing in de sector suiker worden behandeld als bestemmingsontvangsten die in het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie vloeien om te worden gebruikt voor de toekenning van de herstructureringssteun en de bijbehorende andere vormen van steun in de sector suiker. Voor de verkoopseizoenen 2006/07, 2007/08 en 2008/09 zijn deze bedragen, die betrekking hebben op de suiker-, inulinestroop- of isoglucosequota waarover marktdeelnemers in elke lidstaat beschikken, aan het Fonds overgemaakt. Bij de vaststelling van de begroting 2012 werd verwacht dat 832,2 miljoen EUR zou worden overgedragen van het begrotingsjaar 2011 naar het begrotingsjaar 2012.

4. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2012

(voorlopige gegevens)

Bijlage 1 geeft een overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2011 tot en met 31 juli 2012. Dit uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel (indicator) dat is bepaald op grond van artikel 20 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad. Hieronder volgt voor de onderdelen van de begroting 2012 die de grootste verschillen (nominaal en relatief)

tussen de werkelijke en de verwachte uitgaven te zien geven, een beknopte uiteenzetting van de oorzaken van die verschillen.

4.1. Marktmaatregelen

De opname van goedgekeurde begrotingskredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 123,2 miljoen EUR boven het niveau waarop deze volgens de indicator op 31 juli 2012 zou moeten liggen. Voor dit verschil worden in de eerste plaats de sector wijn en de sector groenten en fruit aansprakelijk gesteld. De opname van kredieten voor voedselprogramma's was echter langzamer dan verwacht op basis van het indicatorniveau. Tegelijk gaven alle andere sectoren in totaal een geringe onderbenutting te zien.

4.1.1.     Restituties voor niet in bijlage I genoemde producten (– 2,4 miljoen EUR)

De opname van kredieten voor uitvoerrestituties voor niet onder bijlage 1 vallende producten ligt onder het indicatorniveau, met name voor verwerkte producten die zuivelproducten bevatten. Rekening houdend met de recente mededeling van de lidstaten over de feitelijke en de verwachte uitvoering en met de marktontwikkeling, verwacht de Commissie dat voor deze begrotingslijn aan het einde van het jaar sprake zal zijn van een geringe onderbesteding.

4.1.2.     Voedselprogramma's (– 109,5 miljoen EUR)

De indicator voor deze begrotingslijn is vastgesteld op basis van het in 2011 waargenomen betalingsprofiel. In 2012 zijn de wettelijke bepalingen van de regeling echter aanzienlijk gewijzigd, zodat op de markt voedsel kon worden aangekocht en hiertoe ook voorschotten konden worden opgenomen. Daarom is de indicator, die gebaseerd is op het betalingsprofiel van 2011, niet helemaal representatief voor de uitvoering in dit jaar.

De Commissie verwacht dat tegen het einde van dit begrotingsjaar voor dit begrotingsonderdeel aanzienlijke uitgaven zullen worden gerapporteerd als gevolg van de late wijziging van het plan voor 2012, die voortvloeide uit de wijzigingen van de wettelijke bepalingen van de regeling. De Commissie houdt de ontwikkeling van de uitgaven voor dit begrotingsonderdeel nauwlettend in het oog.

4.1.3.     Olijfolie (- 12,2 miljoen EUR)

De langzamere opname van de kredieten per 31 juli 2012 voor dit begrotingsonderdeel houdt verband met de particuliere opslag van olijfolie. De begroting voor 2012 voor dit onderdeel was namelijk gebaseerd op een in de verordening vastgestelde maximumhoeveelheid. In werkelijkheid waren de ingeslagen hoeveelheden veel lager dan verwacht. Daarom verwacht de Commissie dat er voor de begrotingskredieten voor 2012 voor dit onderdeel sprake zal zijn van onderbesteding. Een deel van de beschikbare kredieten wordt echter gebruikt voor de financiering van een aanvullende particuliere-opslagregeling, die moest worden ingesteld als gevolg van de aanhoudende ongunstige marktomstandigheden. De betalingen voor de aanvullende regeling beginnen naar verwachting eind 2012 en lopen in 2013 door.

4.1.4.     Groenten en fruit (+ 188,0 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Dit uitvoeringsniveau hangt vooral samen met de uitgaven voor de actiefondsen van de producentenorganisaties. Deze worden uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten voor deze regeling in de begroting 2012 gefinancierd (NB: zie punt 2 voor meer informatie). Het benuttingsniveau is het resultaat van de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31 juli 2012 op de goedgekeurde begrotingskredieten, exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector.

Bovendien lag het tempo waarmee de lidstaten betalingen hebben verricht, voor de betrokken periode hoger dan het niveau van de indicator voor de steun die in het kader van de regeling voor voorlopige erkenning aan producentengroeperingen wordt verleend. Op dit moment verwacht de Commissie dat de uitgaven die in 2012 voor deze regeling zullen moeten worden verricht, hoger zullen zijn dan de kredieten die daarvoor in de begroting 2012 zijn opgenomen.

Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in bijlage 1 voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator met ingang van 31 juli 2012 was toegepast op de totale kredieten die volgens de raming beschikbaar zouden zijn voor de financiering van deze sector. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat de totale financiering die volgens de raming beschikbaar is voor deze sector, uit de goedgekeurde begrotingskredieten (788 miljoen EUR) plus de bestemmingsontvangsten voor deze sector (naar schatting 310 miljoen EUR). Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale financiering van 1 098 miljoen EUR voor deze sector, zou er sprake zijn van een geringe onderbesteding van 2,5 miljoen EUR.

Er moet echter op worden gewezen dat de Commissie van mening is dat, gezien de uitgaven voor de actiefondsen van de producentenorganisaties en voor de regeling voor voorlopige erkenning die de lidstaten in 2012 reeds hebben gedaan en volgens de ramingen nog zullen doen, de beschikbare middelen, zelfs als de voor deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, niet voldoende zullen zijn om de behoeften van deze sector te dekken. De Commissie volgt nauwlettend waar in andere delen van de begroting kredieten beschikbaar blijven om de verwachte overbesteding van deze sector te dekken.

4.1.5.     Producten van de wijnbouwsector (+ 59,5 miljoen EUR)

Dit uitvoeringspatroon ligt momenteel boven het indicatorniveau op 31 juli 2012 omdat de lidstaten in versneld tempo betalingen hebben verricht voor de nationale steunprogramma's in de wijnsector. Dit tempo is de laatste maanden vertraagd ten opzichte van het begin van het jaar. Verder bestaat er geen gevaar dat de begrotingskredieten als gevolg van dit versnelde uitvoeringstempo worden overschreden, omdat de kredieten even hoog zijn als de wettelijk vastgestelde financiële maxima voor deze programma's.

4.2. Rechtstreekse steun

De opname van kredieten voor rechtstreekse steun lag 345,1 miljoen EUR boven het indicatorniveau op 31 juli 2012.

4.2.1.     Ontkoppelde rechtstreekse steun (+ 479,0 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Voor de bedrijfstoeslagregeling is sprake van een overbenutting, die voortvloeit uit de toepassing van de indicator voor de periode tot en met 31 juli 2012 op de goedgekeurde begrotingskredieten, exclusief de bestemmingsontvangsten voor deze sector.

Ten behoeve van de lezer heeft de Commissie met ingang van 2010 in bijlage 1 voetnoot * toegevoegd aan de tabel met het overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting. Deze voetnoot laat zien wat de situatie zou zijn geweest als de indicator met ingang van 31 juli 2012 was toegepast op de totale kredieten die volgens de raming voor de financiering van de ontkoppelde rechtstreekse steun beschikbaar zouden zijn. Zoals in punt 2 hierboven is aangegeven, bestaat de totale financiering die volgens de raming beschikbaar is voor de ontkoppelde rechtstreekse steun, uit de goedgekeurde begrotingskredieten (37 189 miljoen EUR) plus de geraamde bestemmingsontvangsten voor de ontkoppelde rechtstreekse steun (700 miljoen EUR). Als de indicator dus was toegepast op de geraamde totale kredieten van 37 889 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse steun, zou er sprake zijn van een onderbesteding van 219,4 miljoen EUR.

Dit is voornamelijk het gevolg van het uitvoeringstempo van de regeling voor ontkoppelde specifieke steun op grond van artikel 68, dat langzamer was dan verwacht. De Commissie verwacht dat voor deze maatregel tegen het einde van dit jaar waarschijnlijk sprake zal zijn van een zekere onderbesteding.

Voor de bedrijfstoeslagregeling en de regeling inzake een enkele areaalbetaling hebben de lidstaten reeds ongeveer 99,5 % respectievelijk 99,1 % van de geraamde behoeften betaald. De Commissie verwacht echter dat er tegen het einde van het begrotingsjaar sprake zal zijn van een relatief lichte onderbesteding van de voor deze regelingen beschikbare begrotingskredieten.

4.2.2.     Andere rechtstreekse steun (- 133,4 miljoen EUR)

Evenals bij de ontkoppelde rechtstreekse steun is de onderbesteding voor de andere rechtstreekse steun ook voornamelijk toe te schrijven aan het uitvoeringstempo van de regeling voor gekoppelde specifieke steun op grond van artikel 68, dat langzamer was dan hetgeen op grond van de indicator werd verwacht. Evenals voor de ontkoppelde regeling wordt tegen het einde van het jaar een zekere onderbesteding verwacht.

4.3.        Audit van de landbouwuitgaven

4.3.1. Boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+ 201,5 miljoen EUR voor de boekhoudkundige goedkeuring en + 34,5 miljoen EUR voor de conformiteitsgoedkeuring)

Voor de begrotingslijn boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen is een uitvoeringsindicator toegepast op het bedrag van – 200 miljoen EUR dat de begrotingsautoriteit voor de begroting van 2012 had goedgekeurd. Er moet worden opgemerkt dat de Commissie in haar nota van wijzigingen voor 2012 voor deze begrotingslijn correcties ten bedrage van – 69 miljoen EUR heeft voorgesteld.

Tegen 31 juli 2012 waren alle in dit begrotingsjaar te verwachten besluiten tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen reeds door de Commissie vastgesteld. Als gevolg van deze besluiten heeft de Commissie een nettobedrag van ca. 33 miljoen EUR terugbetaald in de vorm van positieve correcties ten gunste van de lidstaten.

Bovendien zijn in het kader van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten die de Commissie in 2012 heeft vastgesteld, positieve correcties ten bedrage van ongeveer 34,5 miljoen EUR ten gunste van de lidstaten uitgevoerd.

Als gevolg van de bovengenoemde correcties en de door de begrotingsautoriteit opgelegde negatieve uitgaven van – 200 miljoen EUR moet de Commissie derhalve op zoek naar 267,5 miljoen EUR aan positieve kredieten om dit begrotingsonderdeel in 2012 af te sluiten. Het eindbedrag van deze positieve correcties zal worden bepaald door de verwachte negatieve correcties die het gevolg zijn van de niet-naleving van betalingstermijnen door de lidstaten. Deze negatieve correcties zullen in november 2012 aan het Comité voor de Landbouwfondsen worden voorgelegd.

4.4.        Andere uitgaven

4.4.1. Veiligheid van levensmiddelen en diervoeders, diergezondheid, dierwelzijn en gezondheid van planten (- 75,4 miljoen EUR)

Voor de op grond van dit artikel gefinancierde regelingen moet de Commissie rechtstreekse betalingen verrichten, die tot en met 31 december kunnen worden voldaan. Dit jaar zijn door de verbeterde situatie inzake diergezondheid en de wijzigingen in de wetgeving waardoor minder TSE-tests vereist zijn, de geraamde behoeften voor programma's voor de uitroeiing en de bewaking van dierziekten kleiner dan het bedrag waarvan werd uitgegaan bij de opstelling van de begroting 2012. Op dit moment wordt verwacht dat de uitvoering van dit begrotingsonderdeel onder het daarvoor begrote bedrag zal blijven.

5. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De tabel yy in bijlage 1 geeft een overzicht van de per 31 juli 2012 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 625,6 miljoen EUR. Meer bepaald:

– bedroegen de ontvangsten uit de correcties op basis van de conformiteitsgoedkeuringsbesluiten 443,4 miljoen EUR en de verwachting is dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen,

– bedroegen de ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden ongeveer 125,1 miljoen EUR en ook hier is de verwachting dat daar in de rest van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen,

– zijn de inkomsten uit de melkheffing inmiddels voor het grootste deel geïnd (57,1 miljoen EUR).

Het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat uiteindelijk van 2011 is overgedragen naar 2012, bedroeg 441,5 miljoen EUR en lag daarmee aanzienlijk hoger dan het oorspronkelijk geraamde bedrag van 205 miljoen EUR.

Het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare bedrag van de bestemmingsontvangsten bedraagt per 31 juli 2012 dus 1 067,1 miljoen EUR. Op dit moment verwacht de Commissie dat het bedrag van nog te innen bestemmingsontvangsten in 2012 iets hoger zal zijn dan de geraamde 805 miljoen EUR die in de begroting voor 2012 waren opgenomen.

6. Feitelijke opbrengsten van de tijdelijke herstructureringsheffing

(sector suiker)

Overeenkomstig de wetgeving is sinds november 2009 geen nieuwe tijdelijke herstructureringsheffing geïnd bij de lidstaten. Het totaalbedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is voor het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie is dus het bedrag dat is overgeheveld uit de begroting 2011. Dit komt neer op een van de initiële ramingen afwijkend bedrag van 856,8 miljoen EUR (meer dus dan de 832,2 miljoen EUR van de opmerkingen bij de begroting 2012 omdat de steunbetalingen die eind 2011 zijn verricht, lager zijn uitgevallen dan verwacht). In de ontwerpbegroting voor 2013 heeft de Commissie reeds duidelijk gemaakt dat zij verwacht dat bij de afsluiting van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie op 30 september 2012 een saldo van bestemmingsontvangsten beschikbaar zal zijn.

7. Besteding van het fonds voor de herstructurering van de

suikerindustrie

Eind juli 2012 hadden de lidstaten voor een bedrag van 69,1 miljoen EUR aan betalingen verricht in het kader van herstructureringsmaatregelen, als diversificatiesteun en als steun aan suikerraffinaderijen. Verwacht wordt dat de lidstaten in september 2012 aanvullende betalingen verrichten. Toch gaat de Commissie momenteel ervan uit dat het totale bedrag aan betalingen in het kader van het Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie iets lager zou kunnen uitvallen dan het aan het begin van het begrotingsjaar 2012 geraamde bedrag.

8. Conclusies

Uit de voorlopige besteding van de kredieten van de ELGF-begroting 2012 voor de periode tot en met 31 juli 2012 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 604 miljoen EUR boven het indicatorniveau liggen.

Wat de bestemmingsontvangsten betreft, is in 2012 reeds 1 067,1 miljoen EUR beschikbaar en wordt voor dit jaar nog op extra bedragen gerekend. Op dit moment volgt de Commissie de uitvoering van de begroting 2012 nog steeds nauwlettend en gaat zij ervan uit dat het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat beschikbaar is en het bedrag dat in de loop van het jaar nog beschikbaar zal komen, alsmede de mogelijke onderbesteding bij andere begrotingsonderdelen voldoende zullen zijn voor de financiering van de sector groenten en fruit en de sector van de ontkoppelde rechtstreekse steun, en voor de financiering van zowel de positieve correcties naar aanleiding van de boekhoudkundige en de conformiteitsgoedkeuring als de uit de audit van het hoofdstuk landbouwuitgaven voortvloeiende negatieve uitgaven, die hierboven zijn toegelicht.

Bijlage 1

BEGROTINGSJAAR 2012 (**)

BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN (VOORLOPIGE CIJFERS)

Situatie op 31/7/2012

in miljoen EUR
Begrotingskredieten (***)Uitgaven van november t/m juliMate van bestedingUitgavenprofiel t/m juliVerschil tussen besteding en indicator
mln EURmln EUR%%mln EUR%mln EUR
ABC=B/ADE=D*AF=C-DG=B-E
Uitgaven
05 01 (1) ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET ELGF 050104018,85,764,7 %72,7 %6,4-8,0 %-0,7
Totaal 05 01 Administratieve uitgaven voor het ELGF8,85,764,7 %72,7 %6,4-8,0 %-0,7
05 02 INTERVENTIES OP DE LANDBOUWMARKTEN

05 02 01 Granen

05 02 02 Rijst

05 02 03 Restituties voor niet in bijlage 1 genoemde producten

05 02 04 Voedselprogramma's
43,0

p.m.

12,0

500,1
40,0

0,0

7,4

138,8
93,0 % 0,0 % 61,5 % 27,8 %98,0 %

81,2 % 49,6 %
42,1

9,7 248,3
-5,0 %

-19,7 % -21,9 %
-2,1

-2,4 -109,5
05 02 05 Suiker

05 02 06 Olijfolie

05 02 07 Vezelgewassen

05 02 08 Groenten en fruit (bestemmingsontvangsten geschat op 310 mln EUR)(*)(****)
1,2 68,5 27,0 788,0-0,2

47,6

16,2

672,0
-17,7 % 69,4 % 60,1 % 85,3 %76,2 % 87,2 % 62,6 % 61,4 %0,9 59,7 16,9 484,0-93,9 % -17,8 % -2,5 % 23,9 %-1,1 -12,2

-0,7 188,0
05 02 09 Producten van de wijnbouwsector

05 02 10 Afzetbevordering

05 02 11 Overige plantaardige producten/overige maatregelen

05 02 12 Melk- en zuivelproducten
1 108,9 55,4 356,5 91,1608,1 38,1

283,6 80,2
54,8 % 68,8 % 79,6 % 88,1 %49.5 % 80,3 %

79.6 % 81,9 %
548,6 44,5

283,9 74,6
5,4 %

-11,5 %

-0,1 %

6,2 %
59,5 -6,4 -0,2 5,6
05 02 13 Rundvlees

05 02 14 Schapen- en geitenvlees

05 02 15 Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten
46,1

p.m.

133,0
31,6 0,0 95,868,6 % 72,0 %77,0 % 65,6 %35,5 87,3-8,4 % 6,4 %-3,9 8,5
Totaal 05 02 Interventies op de landbouwmarkten (exclusief 05 02 16 en 05 02 17)3 230,82 059,363,7 %59,9 %1 936,23,8 %123,2
05 03 RECHTSTREEKSE STEUN

05 03 01 Ontkoppelde rechtstreekse steun (bestemmingsontvangsten geschat op 700 mln EUR )(*)(****)

05 03 02 Andere rechtstreekse steun

05 03 03 Extra steunbedragen
37 189,0

3 320,7

1,0
37 586,1

3 157,1

0,1
101,1 % 95,1 % 12,5 %99,8 % 99,1 % 69,0 %37 107,1

3 290,4

0,7
1,3 % -4,0 % -56,5 %479,0

-133,4

-0,6
Totaal 05 03 Rechtstreekse steun40 510,740 743,3100,6 %99,7 %40 398,20,9 %345,1
ANDERE UITGAVEN 05 04 05040114 Financiering van plattelandsontwikkeling via het EOGFL, afdeling Garantie -

Programmeringsperiode 2000-2006

05040302 Plantaardige en dierlijke genetische hulpbronnen - Voltooiing van vroegere maatregelen 05 07 05070106 Boekhoudkundige goedkeuring rekeningen voorgaande begrotingsjaren

(3) 05070107 Conformiteitsgoedkeuring rekeningen voorgaande begrotingsjaren

Andere begrotingsonderdelen (05070102 en 050702) 05 08 BELEIDSSTRATEGIE EN -COÖRDINATIE VOOR HET BELEIDSTERREIN LANDBOUW

EN PLATTELANDSONTWIKKELING (excl. 050810 t/m 050812)
p.m.

p.m. -200,0 p.m. 7,3 45,8
-2,4

0,0 32,9 34,5

5,9 22,0
-16,5 %

81,2 % 48,1 %
84,3 %

100,0 % 90,5 %
-168,6

7,3 41,5
-100,8 %

-18,8 % -42,4 %
201,5

-1,4 -19,4
11 01 (2) Alleen 11010408 ELGF Niet-operationele technische bijstand

11 02 (2) VISSERIJMARKTEN (excl. 11020103)

17 01 (1) (2) ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR HET BELEIDSTERREIN GEZONDHEID

EN CONSUMENTENBESCHERMING

17010401, 17010405, 17010407 en 17010431 17 03 (1) (2) VOLKSGEZONDHEID

17 03 02 Gemeenschappelijk Fonds voor tabak - Rechtstreekse betalingen door de Unie

(1) (2) VEILIGHEID VAN LEVENSMIDDELEN EN DIERVOEDERS, DIERGEZONDHEID, DIERWELZIJN EN 17 04

GEZONDHEID VAN PLANTEN

170401 t/m 170407 (excl. 17040102, 17040303 en 170406)
0,5 30,0 2,8

p.m. 333,0
0,0

29,9

1,3

0,0 225,6
0,0 % 99,8 % 46,2 %

0,0 % 67,7 %
0,0 % 100,0 %

78.3 %

90.4 %
0,0 30,0 2,2

301,0
0,0 % -0,2 % -32,1 %

-22,6 %
0,0

-0,1 -0,9

-75,4
Totaal uitgaven (exclusief 05 02 16 en 05 02 17)43 969,643 158,198,2 %96,8 %42 554,11,4 %604,0
BestemmingsontvangstenOpgenomen

in de

begroting
6 7 0 1 Goedkeuring van de ELGF-rekeningen - Bestemmingsontvangsten 6 7 0 2 Onregelmatigheden in het kader van het ELGF - Bestemmingsontvangsten 6 7 0 3 Extra heffing voor melkproducenten - Bestemmingsontvangsten Uit 2011 overgedragen bestemmingsontvangsten600,0 150,0 55,0 205,0443,4 125,1 57,1 441,5
Totaal ontvangsten (exclusief 6 8)1 010,01 067,1
Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrieOpgenomen

in de

begroting
05 02 16 Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie

6 8 0 1 Tijdelijke herstructureringsheffing - Bestemmingsontvangsten

Uit 2011 overgedragen bestemmingsontvangsten 6 8 0 2 Onregelmatigheden i.v.m. het tijdelijke herstructureringsfonds - Bestemmingsontvangsten 6 8 0 3 Goedkeuring betreffende het tijdelijke herstructureringsfonds - Bestemmingsontvangsten
193,0 p.m.

832,2 p.m. p.m.
69,1 0,0 856,8 7,8 0,0
Totaal Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie639,2795,6
(*) Alleen ter informatie: uitgaven tegen oorspronkelijke kredieten en geraamde bestemmingsontvangsten
05 02 08 Groenten en fruit (incl. bestemmingsontvangsten geschat op 310 miljoen EUR)(****)

05 03 01 Ontkoppelde rechtstreekse steun (incl. bestemmingsontvangsten geschat op 700 miljoen EUR)(****)
1 098,0 37 889,0672,0 37 586,161,2 % 99,2 %61,4 % 99,8 %674,5 37 805,6-0,2 % -0,6 %-2,5 -219,4
(**) Begrotingsjaar = 16.10.2011 t/m 15.10.2012, maar rechtstreekse uitgaven mogelijk tot en met 31.12.2012. (1) Dit hoofdstuk bevat ook kredieten die niet tot het ELGF behoren.

(***) Vastleggingskredieten. (2) Dit hoofdstuk behoort niet tot titel 05, maar bevat wel kredieten v.h. ELGF.

(****) Inclusief het gebruik van bestemmingsontvangsten die van het voorgaande jaar zijn overgedragen. (3) Wordt alleen gebruikt voor conformiteitsbesluiten ten gunste van de lidstaten.