Artikelen bij COM(2014)19 - ELGF (Europees Landbouwgarantiefonds) systeem voor vroegtijdige waarschuwing Nr. 12/2013

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


1............ Inleiding. 3

2............ Bestemmingsontvangsten voor het ELGF. 3

3............ Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2013 (voorlopige gegevens) 4

4............ Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF. 6

5............ Conclusies. 7

bijlage 1: || Besteding ELGF-kredieten tot 31.12.2013 (voorlopige cijfers)

1. Inleiding

Op basis van de voorlopige gegevens wordt ervan uitgegaan dat de uitgaven uit het ELGF in het begrotingsjaar 2013 45 295,5 miljoen EUR bedragen (zie de tabel in de bijlage). Dat bedrag is voornamelijk een weergave van de ELGF-uitgaven onder gedeeld beheer zoals die door de lidstaten tussen 16 oktober 2012 en 15 oktober 2013 zijn gedeclareerd, met inbegrip van de bedragen die in het kader van de boekhoudkundige goedkeuring van de ELGF-rekeningen zijn gecorrigeerd, en de verlagingen die gedurende het begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts is in die uitgaven een raming van de rechtstreekse uitgaven begrepen (ca. 27,1 miljoen EUR) die nog tot en met 31 december 2013 worden verwacht.

2. BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

Krachtens artikel 34 van Verordening (EG) nr. 1290/2005 van de Raad betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gelden ontvangsten die voortvloeien uit financiële correcties naar aanleiding van conformiteitsgoedkeuringsbesluiten, ontvangsten als gevolg van terugvorderingen wegens onregelmatigheden en opbrengsten van de melkheffing als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Overeenkomstig deze voorschriften kunnen de bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Blijven deze ontvangsten gedeeltelijk ongebruikt, dan worden de ongebruikte bedragen automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar.

Zoals reeds aangegeven in vorige alarmsysteemverslagen, had de Commissie de in 2013 beschikbare bestemmingsontvangsten oorspronkelijk geraamd op 1 533 miljoen EUR. Meer bepaald:

– werd verwacht dat in de loop van het begrotingsjaar 2013 bestemmingsontvangsten ten bedrage van 628 miljoen EUR zouden worden geïnd. Verwacht werd dat 389 miljoen EUR zou worden geïnd uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 161 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden. De opbrengsten uit de melkheffing werden op 78 miljoen EUR geraamd;

– werden de van het begrotingsjaar 2012 naar het begrotingsjaar 2013 over te dragen bestemmingsontvangsten op 905 miljoen EUR geraamd.

In de begroting 2013 heeft de Commissie de oorspronkelijk verwachte bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 533 miljoen EUR toegewezen aan twee regelingen. Meer bepaald:

– werd 500 miljoen EUR toegewezen aan de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

– werd 1 033 miljoen EUR toegewezen aan de bedrijfstoeslagregeling.

Voor deze twee regelingen heeft de begrotingsautoriteit uiteindelijk kredieten ten belope van respectievelijk 267 miljoen EUR en 30 635 miljoen EUR goedgekeurd in overeenstemming met het voorstel van de Commissie. De som van de goedgekeurde kredieten en de bovengenoemde bestemmingsontvangsten komt overeen met een totaalbedrag aan geraamde beschikbare kredieten van 767 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit en 31 668 miljoen EUR voor de bedrijfstoeslagregeling.

In bijlage 1, waarin de uitvoering van de begroting 2013 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, gaat het bij de begrotingskredieten voor de sector groenten en fruit en de sector ontkoppelde rechtstreekse steun (weergegeven op het niveau van het artikel) om de goedgekeurde kredieten voor deze twee regelingen (respectievelijk 611 miljoen EUR en 38 076 miljoen EUR), waarbij geen rekening is gehouden met de voornoemde bestemmingsontvangsten. Als de aan deze sectoren toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegeteld, bedragen de totale kredieten in de begroting 2013 1 111 miljoen EUR voor de sector groenten en fruit en 39 109 miljoen EUR voor de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2013 (voorlopige gegevens)

In bijlage 1 wordt een overzicht gegeven van de uitgaven die in 2013 werkelijk zijn verricht ten laste van het ELGF (voorlopige gegevens). Hieronder volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting die de grootste verschillen tussen de daadwerkelijk gedane uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2013 te zien geven.

3.1. Marktmaatregelen

Voor interventiemaatregelen op de landbouwmarkten ligt het benuttingsniveau 421,5 miljoen EUR hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar 78,5 miljoen EUR lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten voor dit hoofdstuk, i.e. 500 miljoen EUR. Dit verschil is terug te voeren op het uitvoeringspatroon, vooral in de sector groenten en fruit, wijn en varkensvlees en pluimvee.

3.1.1. Voedselprogramma's (– 8,6 miljoen EUR)

Een lidstaat ondervond tegen het eind van het begrotingsjaar moeilijkheden bij de uitvoering, hetgeen een lichte onderbesteding van de in de begroting voor de voedselprogramma's van 2013 voorziene kredieten tot gevolg had. 2013 is het laatste jaar waarin deze programma's in het kader van het ELGF worden uitgevoerd.

3.1.2. Groenten en fruit (+ 527,1 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze aanzienlijke overbesteding is dat de uitgaven die de sector heeft gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2013, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten ten belope van 500 miljoen EUR wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 1 111 miljoen EUR en is er sprake van een lichte overbesteding van 27,1 miljoen EUR. 

Deze overbesteding is het nettoresultaat van de verschillende uitvoeringsniveaus bij de regelingen die met de kredieten van deze sector worden gefinancierd.

Voor de actiefondsen van de producentenorganisaties en de schoolfruitregeling hebben de lidstaten minder uitgegeven dan oorspronkelijk in de begroting was geraamd.

Anderzijds hebben de lidstaten aanzienlijk meer uitgegeven aan steun inzake de voorlopige erkenning van producentengroeperingen dan het bedrag aan kredieten dat in de begroting 2013 voor deze regeling beschikbaar was.

De uitgaven die uitstijgen boven de beschikbare kredieten voor deze sector worden gedekt door de bestemmingsontvangsten voor deze sector en door een overdracht van kredieten uit andere begrotingsposten.     

3.1.3. Producten van de wijnbouwsector (-27,4 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is te verklaren door het feit dat sommige lidstaten iets minder hebben uitgegeven voor zowel hun nationale steunprogramma's in de wijnsector in vergelijking met hun respectieve maximum in de begroting als de op grond van dit artikel gefinancierde rooiregeling.

3.1.4. Melk en zuivelproducten (- 12,9 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is het gevolg van de lagere uitgaven van de lidstaten voor de particuliere opslag van boter en de schoolmelkregeling ten opzichte van de in de begroting geraamde uitgaven.

3.1.5. Varkensvlees, eieren en pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten (-33,5 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is toe te schrijven aan de lagere uitgaven voor uitvoerrestituties voor pluimvee na de verlagingen van het niveau van de uitvoerrestituties in oktober 2012 en februari 2013 en de definitieve vaststelling op nul ervan in juli 2013. 

3.2. Rechtstreekse steun

Voor rechtstreekse steun lag het benuttingsniveau 728,5 miljoen EUR hoger dan het goedgekeurde bedrag aan begrotingskredieten, maar 304,5 miljoen EUR lager wanneer rekening wordt gehouden met het verwachte bedrag aan bestemmingsontvangsten voor dit hoofdstuk, i.e. 1 033 miljoen EUR. Dit verschil vindt zijn oorsprong voornamelijk in de sector ontkoppelde rechtstreekse steun.     

3.2.1. Ontkoppelde rechtstreekse steun (+768 miljoen euro in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Reden voor deze overbesteding is dat de uitgaven die voor ontkoppelde rechtstreekse steun zijn gedaan, worden afgezet tegen de goedgekeurde kredieten van de begroting 2013, waarin de bestemmingsontvangsten voor deze sector niet zijn meegerekend. Worden de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 033 miljoen EUR wel meegerekend (zie voetnoot * onderaan de bijgevoegde tabel), dan stijgen de totale beschikbare kredieten tot 39 109 miljoen EUR en wordt de overbesteding een onderbesteding van – 265 miljoen EUR. 

Deze lichte netto-onderbesteding is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de onverwacht lagere uitgaven van de lidstaten voor de bedrijfstoeslagregeling (BTR). Daar staat tegenover dat de lidstaten bij de regeling inzake een enkele areaalbetaling (REA) iets meer hebben uitgegeven dan voor deze regeling was begroot, met een netto-onderbesteding van 99,3 % van de behoeften voor ontkoppelde steun als gevolg.  

3.2.2. Andere rechtstreekse steun (– 38,6 miljoen EUR)

Deze onderbesteding is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de iets lagere uitgaven voor de gekoppelde specifieke steunmaatregelen in het kader van artikel 68 van Verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad en aan de aanzienlijke correcties die sommige lidstaten voor bepaalde regelingen hebben meegedeeld. Daar staat tegenover dat het voor betalingen beschikbare budget voor rechtstreekse steun in het kader van Posei is overschreden na de vaststelling van Verordening (EG) nr. 228/2013 van de Raad, waarbij de eenmalige betaling van een premie aan bananenproducenten in het begrotingsjaar 2013 is goedgekeurd.   

3.3. Audit van de landbouwuitgaven 3.3.1. Boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen over de voorgaande begrotingsjaren (+206 miljoen EUR)

De Commissie heeft in haar nota van wijzigingen voor 2013 correcties ten bedrage van –56 miljoen EUR voorgesteld. Aangezien dergelijke correcties niet voorspelbaar zijn, had zij zich hiervoor op de gemiddelde uitvoering van de vorige jaren gebaseerd. In de nieuwe, in november vastgestelde ontwerpbegroting werd dit bedrag na het mislukken van de eerste bemiddeling verhoogd tot – 100 miljoen EUR. Ten slotte keurde de begrotingsautoriteit na de bemiddeling van 5 december 2012 de begroting 2013 goed, waarin dit bedrag uiteindelijk op – EUR 200 miljoen EUR werd vastgesteld.

De door de Commissie in 2013 goedgekeurde besluiten tot boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen resulteerden in positieve correcties ten bedrage van ongeveer 6 miljoen EUR ten gunste van de lidstaten. In november 2013 zijn aan het Comité voor de landbouwfondsen verdere correcties van ongeveer – 2,5 miljoen EUR voorgelegd die voortvloeien uit niet-naleving van de betalingstermijnen door de lidstaten. De impact van dit besluit wordt niet weerspiegeld in de bedragen van de voorlopige uitvoering in bijlage I. De door de Commissie voorgestelde totale netto-correcties bedragen daarom niet 6 miljoen EUR zoals in de tabel in bijlage I is aangegeven, maar 3,5 miljoen EUR.

De Commissie heeft in de begroting van 2013 de bovengenoemde nettocorrecties opgeteld bij het door de begrotingsautoriteit voor de boekhoudkundige goedkeuring van de rekeningen voor de correcties van de voorbije jaren vastgestelde bedrag van – 200 miljoen EUR en op basis daarvan overschrijvingen van het ene hoofdstuk naar het andere ten bedrage van 203,5 miljoen EUR voorgesteld om deze begrotingspost in 2013 af te sluiten.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de tabel in bijlage 1 blijkt dat in 2013 in totaal uiteindelijk 2 074,6 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar was. Met andere woorden: 541,6 miljoen EUR meer dan de oorspronkelijke raming van 1 533 miljoen EUR.

Het verschil is deels toe te schrijven aan het feit dat een bedrag van 1 245,6 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten is overgedragen van 2012 naar 2013, i.e. 340,6 miljoen EUR meer dan de 905 miljoen EUR waarvan oorspronkelijk bij de opstelling van de begroting was uitgegaan. Dit bedrag omvatte het saldo van ongeveer 755 miljoen EUR dat nog in het tijdelijke Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie aanwezig was nadat alle in het kader van het Fonds verschuldigde betalingen waren verricht. Daarbij moet worden vermeld dat de van 2012 naar 2013 overgedragen bestemmingsontvangsten volledig zijn gebruikt om in het begrotingsjaar 2013 gedane ELFG-uitgaven te financieren.

Bovendien werd in 2013 828,9 miljoen EUR aan nieuwe bestemmingsontvangsten geïnd, in plaats van 628 miljoen EUR, zoals bij het opstellen van de begroting was geraamd. Dit is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het feit dat de Commissie in 2013 een aanvullend conformiteitsbesluit heeft goedgekeurd. Het deel van de nieuw geïnde bestemmingsontvangsten dat in 2013 niet zal worden benut, zal worden overgedragen naar de ELGF-begroting 2014 om te worden gebruikt voor de financiering van de uitgaven in dat jaar. 

5. Conclusies

Uit de voorlopige cijfers over de uitvoering van de ELGF-begroting 2013, met inbegrip van ramingen voor rechtstreekse uitgaven tot en met 31 december 2013, blijkt dat 1 339 miljoen EUR meer is besteed dan aan begrotingskredieten is goedgekeurd. Dit bedrag wordt gedekt uit de beschikbare bestemmingsontvangsten van 2 074,6 miljoen EUR.

Aan het einde van het jaar zullen nog een aantal aanpassingen en kredietoverdrachten moeten plaatsvinden. Rekening houdend met deze aanpassingen alsook met de hierboven geschetste financieringsbehoeften van de begroting 2013, wordt geschat dat het resterende saldo van de bestemmingsontvangsten dat naar de ELGF-begroting 2014 wordt overgedragen ongeveer 700 miljoen EUR zal bedragen. Er dient te worden opgemerkt dat in de nota van wijzigingen nr. 2/2014 al rekening is gehouden met de op 615 miljoen EUR geraamde bestemmingsontvangsten.

                  In artikel 14 van Verordening (EU, EURATOM) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat interne bestemmingsontvangsten slechts één jaar mogen worden overgedragen. Daarom worden deze bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.