Artikelen bij COM(2005)277 - Advies van de Commissie overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag over de amendementen van het Europees Parlement op het gemeenschappelijk standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de kwaliteit van het zwemwater houdende wijziging van het voorstel van de Commissie overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2005)277 - Advies van de Commissie overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag over de amendementen ... |
---|---|
document | COM(2005)277 ![]() ![]() |
datum | 27 juni 2005 |
NL
COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN
Brussel, 27.6.2005
COM(2005) 277 definitief
2002/0254 (COD)
ADVIES VAN DE COMMISSIE
overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag
over de amendementen van het Europees Parlement op het gemeenschappelijk standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een
RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
betreffende de kwaliteit van het zwemwater
HOUDENDE WIJZIGING VAN HET VOORSTEL VAN DE COMMISSIE
overeenkomstig artikel 250, lid 2 van het EG-verdrag
2002/0254 (COD)
ADVIES VAN DE COMMISSIE
overeenkomstig artikel 251, lid 2, derde alinea, onder c), van het EG-Verdrag
over de amendementen van het Europees Parlement op het gemeenschappelijk standpunt van de Raad inzake het voorstel voor een
RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
betreffende de kwaliteit van het zwemwater
1.Achtergrond
PROCEDURE
Het voorstel COM(2002) 581 def. werd bij het Europees Parlement en de Raad ingediend overeenkomstig de medebeslissingsprocedure van artikel 175, lid 1, van het EG-Verdrag.
Het Europees Economisch en Sociaal Comité heeft advies uitgebracht op 19 juni 2003.
Het Comité van de Regio's heeft advies uitgebracht op 9 april 2003.
Het Europees Parlement heeft in eerste lezing advies uitgebracht op 21 oktober 2003.
Ingevolge het advies van het Europees Parlement en krachtens artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag heeft de Commissie op 5 april 2004 een gewijzigd voorstel COM(2004) 245 def. aangenomen.
Ingevolge het advies van het Europees Parlement en krachtens artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag heeft de Raad op 20 december 2004 het gemeenschappelijk standpunt formeel vastgesteld. De mededeling van de Commissie over het gemeenschappelijk standpunt is op 4 januari 2005 goedgekeurd en het Europees Parlement heeft zijn standpunt in tweede lezing op 10 mei 2005 vastgesteld.
DOEL VAN HET VOORSTEL VAN DE COMMISSIE
Het voorstel van de Commissie was bedoeld als vervanging voor de huidige zwemwaterrichtlijn, die in 1976 is vastgesteld. Deze richtlijn, die als zeer succesvol werd gezien bij het bevorderen van een hogere zwemwaterkwaliteit, wordt nu als achterhaald beschouwd en als een afspiegeling van de technische en wetenschappelijk stand van zaken medio de jaren zeventig. In het voorstel van de Commissie werden de imperatieve microbiologische normen voor het zwemwater in de Gemeenschap aangescherpt en de beheers- en bewakingsregeling bijgewerkt.
2.Commentaar van de Commissie
2.1.Algemeen
Op 11 mei 2005 heeft het Europees Parlement 26 van de 54 ingediende amendementen aangenomen. Van de 26 aangenomen amendementen kan de Commissie 10 amendementen volledig, 1 amendement gedeeltelijk en nog eens 3 amendementen in beginsel aanvaarden. 12 van de aangenomen amendementen zijn voor de Commissie niet aanvaardbaar.
2.2.Specifieke opmerkingen
2.2.1.Volledig aanvaarde amendementen
De amendementen 9, 17, 19, 21 en 33 betreffen verbeteringen in de informatieverstrekking aan het publiek, die de Commissie kan aanvaarden. Amendement 2 verandert de tekst van overweging 11 in de zin dat verwijzingen worden opgenomen naar richtlijnen met betrekking tot de toegang tot milieu-informatie en inspraak van het publiek in het opstellen van plannen en programma's; het vormt een nuttige verduidelijking. De amendementen 13 en 26 vervroegen de termijnen voor respectievelijk het ontwikkelen van strandprofielen en de inwerkingtreding van de richtlijn. De Commissie vindt deze amendementen aanvaardbaar en zal de tenuitvoerlegging ervan bevorderen. Amendement 25 maakt een technische aanpassing van de richtlijn mogelijk zodat ook virussen en bacteriële indicatoren kunnen worden opgenomen. Aangezien virale verontreiniging een belangrijke element in zwemwater is en de Commissie momenteel onderzoek hiernaar uit hoofde van het 6e kaderprogramma stimuleert, is dit een constructieve toevoeging aan de tekst. Amendement 10 is een kleine verandering in de formulering van artikel 5.
2.2.2.Gedeeltelijk aanvaarde amendementen
Amendement 15 betreft het overleg met en de participatie van belanghebbenden met betrekking tot een aantal maatregelen waarin de richtlijn voorziet. De Commissie kan de voorgestelde tekst grotendeels aanvaarden, maar is van mening dat de lidstaten slechts de voorwaarden kunnen scheppen opdat belanghebbenden hun inbreng in het proces doen: de lidstaten kunnen niet alle dergelijke partijen identificeren en zij kunnen hen zeker niet verplichten om deel te nemen.
2.2.3.In beginsel aanvaarde amendementen
Amendementen 16 en 22 betreffen de vaststelling door de Commissie van een in de gehele EU geldend symbool (16) of systeem van symbolen (22) voor het verstrekken van informatie aan het publiek. De Commissie kan ermee instemmen dat er standaardsymbolen worden ontwikkeld, maar deze moeten beperkt blijven tot het verstrekken van informatie over de classificatie van de zwemwaterkwaliteit overeenkomstig de richtlijn en misschien tot waarschuwingen in het geval van kortstondige verontreinigingen.
In amendement 55 worden kwaliteitsnormen voorgesteld voor de classificatiecategorie 'voldoende', die aanzienlijk stringenter zijn dan die in het gemeenschappelijk standpunt. Ofschoon de in het amendement voorgestelde normen veel te streng zijn om de vereiste steun in de Raad te kunnen verwerven, is een zekere aanscherping van de normen misschien een mogelijkheid om de kloof tussen beide instellingen te overbruggen. De Commissie kan het principe van dit amendement dan ook aanvaarden voor zover het dienstig kan zijn om tot overeenstemming tussen de Raad en het Parlement te komen.
2.2.4.Niet aanvaarde amendementen
De amendementen 1, 3 en 14 betreffen bepalingen inzake rampenplannen die niet hoeven te worden opgenomen in een richtlijn over zwemwater. Het gemeenschappelijk standpunt bevat reeds adequate bepalingen voor het aanpakken van kortstondige verontreinigingen, maar het is niet nodig de werkingssfeer van de richtlijn uit te breiden met maatregelen die beter worden genomen in het kader van civiele bescherming en rampenbestrijding. De amendementen 6 en 7 beogen de termijnen voor naleving van de kwaliteitsnormen in de richtlijn te vervroegen. De data die in het gemeenschappelijk standpunt zijn vastgesteld zijn afgestemd op de effectieve datum waarop een goede ecologische toestand uit hoofde van de kaderrichtlijn Water (EG/2000/60) moet worden bereikt; deze synchronisatie is doelbewust gekozen om het proces van planning en investering te stroomlijnen. Daarom steunt de Commissie de data in het gemeenschappelijk standpunt en kan zij deze amendementen niet aanvaarden. Amendement 4 beoogt een nieuwe definitie van kortstondige verontreiniging in te voeren die dubbelzinnig en moeilijk toe te passen en te controleren is. De Commissie kan dit amendement dan ook niet aanvaarden. Amendement 11 introduceert informatie-elementen die reeds aanwezig zijn in het gemeenschappelijk standpunt (artikel 12) en daarom overbodig zijn.
Amendement 20 schrijft voor dat er vertalingen van informatie in het Engels en het Frans ter beschikking van het publiek worden gesteld. De lokale autoriteiten zijn echter veel beter in staat om te bepalen welke talen moeten worden gebruikt en de Commissie acht het niet wenselijk om een taalstelsel zoals voorgesteld op te leggen. De amendementen 23 en 24 vormen een inbreuk op het initiatiefrecht van de Commissie en kunnen dan ook niet worden aanvaard. Amendement 34 maakt het gebruik mogelijk van berekeningsmethoden wanneer watermonsters niet correct zijn opgeslagen of verwerkt. Dit zal eenvoudigweg slechte praktijken in de hand werken en is niet aanvaardbaar. Amendement 36 beoogt de periode dat de classificatiecategorie 'voldoende' in gebruik blijft, te beperken tot 8 jaar na de inwerkingtreding van de richtlijn. Aangezien dit echter zou betekenen dat de categorie 'voldoende' in 2013 zou verdwijnen en de termijn voor naleving van de kwaliteitsnormen 2015 is, is dit amendement niet verenigbaar met de rest van de tekst en kan het niet worden aanvaard.
2.3 Gewijzigd voorstel
Overeenkomstig artikel 250, lid 2, van het EG-Verdrag wijzigt de Commissie haar voorstel zoals hierboven aangegeven.
NL NL