Artikelen bij COM(2009)348 - Etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2009)348 - Etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters. |
---|---|
document | COM(2009)348 |
datum | 30 juni 2009 |
Inhoudsopgave
- Artikel 1 - Doel en onderwerp
- Artikel 2 - Toepassingsgebied
- Artikel 3 - Definities
- Artikel 4 - Verantwoordelijkheden van bandenleveranciers
- Artikel 5 - Verantwoordelijkheden van bandendistributeurs
- Artikel 6 - Verantwoordelijkheden van leveranciers en distributeurs van auto's voertuigen
- Artikel 7 - Geharmoniseerde beproevingsmethoden
- Artikel 8 - Controleprocedure
- Artikel 9 - Interne markt
- Artikel 10 - Verkoopbevorderende maatregelen
- Artikel 11 - Wijzigingen en aanpassingen aan de technische vooruitgang
- Artikel 12 - Handhaving
- Artikel 13 - Comité
- Artikel 14 - Herziening
- Artikel 15 - Omzetting
- Artikel 16 - 15 Inwerkingtreding
- Artikel 17
Artikel 1 - Doel en onderwerp
Bij deze richtlijn verordening wordt een kader vastgesteld om via etiketten geharmoniseerde informatie te verstrekken over bandenparameters , waardoor consumenten een geïnformeerde keuze kunnen maken bij de aankoop van banden .
Artikel 2 - Toepassingsgebied
2. Bij wijze van uitzondering op lid 1 is deze richtlijn verordening niet van toepassing op:
(a) coverbanden;
(b) professionele off-road-banden;
(c) banden die uitsluitend bestemd zijn om te worden gemonteerd op voertuigen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 oktober 1990;
(d) T-reservebanden voor tijdelijk gebruik;
(e) banden van de snelheidscategorie onder 80 km/h;
(f) banden met een nominale velgdiameter van hoogstens 254 mm of van minstens 635 mm;
(g) banden met trekkrachtbevorderende voorzieningen (bv. spijkerbanden).
Artikel 3 - Definities
(1) “C1-, C2- en C3-banden”: bandenklassen die gedefinieerd zijn in artikel 8 van [Verordening (EG) nr. …/… betreffende typegoedkeuringseisen voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen];
(2) “T-reservebanden voor tijdelijk gebruik”: reservebanden voor tijdelijk gebruik die ontworpen zijn voor een hogere druk dan die van standaard- en versterkte banden;
(3) “verkooppunt”: een plaats waar banden worden uitgestald , of opgeslagen of en te koop aangeboden aan eindgebruikers , met inbegrip van autotoonzalen, met betrekking tot uitgestalde aan eindgebruikers te koop aangeboden banden die niet op de voertuigen gemonteerd zijn;
(4) “technisch reclamemateriaal”: tot eindgebruikers of distributeurs gericht e technische handleidingen, brochures, folders en catalogi, in gedrukt e en of elektronisch e vorm, alsook marketingmateriaal op internet, materiaal dat gebruikt wordt voor de marketing verkoopbevordering van banden of voertuigen en waarin de specifieke parameters van een band zijn beschreven , inclusief technische handleidingen, brochures, marketing op internet, folders en catalogi ;
(5) “technische documenten”: informatie over banden, inclusief de fabrikant en het merk van de band; een beschrijving van het bandentype of de bandengroep waarop de indeling in een brandstofefficiëntieklasse is gebaseerd, de indeling in een klasse grip op nat wegdek, de rolgeluidemissiewaarde; beproevingsverslagen en nauwkeurigheid van de proeven;
(6) “fabrikant”: een natuurlijke of rechtspersoon die een product fabriceert of en product laat ontwerpen of fabriceren en dat product onder zijn naam of handelsnaam in de handel brengt;
(7) “importeur”: een in de Gemeenschap gevestigde natuurlijke of rechtspersoon die een product uit een derde land in de Gemeenschap in de handel brengt;
(8) “leverancier”: de fabrikant of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in de Gemeenschap of de importeur;
(9) “distributeur”: een natuurlijke of rechtspersoon in de toeleveringsketen, met uitzondering van de leverancier of de importeur, die een band in de handel brengt;
(10) “in de handel brengen”: een product leveren voor distributie of gebruik op de communautaire markt in het kader van een commerciële activiteit, ongeacht of dit tegen betaling of gratis gebeurt;
(11) “eindgebruiker”: een consument, inclusief wagenparkbeheerders of wegvervoersbedrijven, die een band koopt of voornemens is een band te kopen;
(12) “essentiële parameter”: een bandenparameter, zoals rolweerstand, grip op nat wegdek of rolgeluidemissies, die bij gebruik van de banden een aanzienlijke invloed heeft op het milieu, de verkeersveiligheid of de gezondheid.
Artikel 4 - Verantwoordelijkheden van bandenleveranciers
1. (1) l L everanciers zien erop toe dat op het loopvlak van C1- en C2-banden die aan distributeurs of eindgebruikers worden geleverd, een sticker is aangebracht met een etiket waarop melding is gemaakt van de brandstofefficiëntieklasse, zoals uiteengezet in bijlage I, deel A, en de rolgeluidemissiewaarde, zoals uiteengezet in bijlage I, deel C;
op het etiket van C1-banden moet ook de klasse grip op nat wegdek zijn vermeld, zoals uiteengezet in bijlage I, deel B ; .
2. (2) h H et formaat van de in lid 1 vermelde sticker moet aan de voorschriften van bijlage II beantwoorden . ;
3. (3) l L everanciers dienen de brandstofefficiëntieklasse , de klasse grip op nat wegdek en de rolgeluidemissiewaarde en, voor zover van toepassing, de klasse grip op nat wegdek van C1-, C2- en C3-banden te vermelden in het technisch reclamemateriaal, zoals uiteengezet in bijlage I, in de in bijlage III gespecificeerde volgorde; voor C2- en C3-banden dient eveneens de gemeten rolweerstandscoëfficiënt te worden vermeld.
4. Leveranciers maken de rolweerstandscoëfficiënt, de gemeten rolgeluidsemissie en, voor zover van toepassing, de klasse grip op nat wegdek van C1-, C2- en C3-banden bekend op hun websites.
5. (4) l L everanciers dienen, op verzoek van de autoriteiten van lidstaten, technische documenten ter beschikking te stellen gedurende een periode van vijf jaar nadat de laatste band van een bepaald type in de handel is gebracht; de technische documenten moeten voldoende gedetailleerd zijn om de autoriteiten in staat te stellen de nauwkeurigheid te verifiëren van de op het etiket vermelde informatie inzake brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en rolgeluidemissies.
Artikel 5 - Verantwoordelijkheden van bandendistributeurs
1. (1) d D istributeurs zien erop toe dat op de banden in het verkooppunt de door de leveranciers overeenkomstig artikel 4, lid 1, geleverde sticker is aangebracht op een duidelijke zichtbare plaats ; .
2. (2) a A ls de te koop aangeboden banden niet zichtbaar zijn voor de eindgebruiker, verstrekken de distributeurs de eindgebruiker informatie over de brandstofefficiëntieklasse, de klasse grip op nat wegdek en de rolgeluidemissiewaarde van die banden ; .
3. (3) v V oor C1- , en C2- en C3- banden verstrekken vermelden distributeurs de brandstofefficiëntieklasse , en de rolgeluidemissiewaarde en, voor zover van toepassing, de in bijlage I vermelde klasse grip op nat wegdek op de factuur of verstrekken deze informatie samen met de factuur die aan de eindgebruiker wordt afgegeven bij de aankoop van banden Voor C1-banden moet ook de klasse grip op nat wegdek worden vermeld.
Artikel 6 - Verantwoordelijkheden van leveranciers en distributeurs van auto's voertuigen
1. (1) l L everanciers en distributeurs van auto’s voertuigen zien erop toe dat in het technisch reclamemateriaal verstrekken informatie wordt verschaft over de banden waarmee de nieuwe voertuigen zijn uitgerust; die informatie omvat de brandstofefficiëntieklasse, zoals uiteengezet in bijlage I, deel A, de rolgeluidemissiewaarde, zoals uiteengezet in bijlage I, deel C, en, voor C1-banden, de klasse grip op nat wegdek, zoals uiteengezet in bijlage I, deel B, in de in bijlage III vastgestelde volgorde . Deze informatie wordt minstens opgenomen in het technisch reclamemateriaal in elektronische vorm en wordt vóór de verkoop van het voertuig aan de eindgebruiker verstrekt.
2. (2) a A ls een nieuw voertuig met verschillende bandentypen kan worden uitgerust , zonder dat de eindgebruikers een keuze kunnen maken uit deze bandentypen, en de eindgebruikers geen keuze hebben tussen deze bandentypen, wordt in de in lid 1 bedoelde informatie verwezen naar worden in het technisch reclamemateriaal de laagste brandstofefficiëntieklasse, de laagste klasse van grip op nat wegdek en de hoogste rolgeluidemissiewaarde vermeld, in de in bijlage III vermelde volgorde ;
3. (3) a A ls eindgebruikers, voor montage op een nieuw voertuig, een keuze kunnen maken tussen verschillende bandentypen, vermelden de autoleveranciers in het technisch reclamemateriaal de brandstofefficiëntieklasse, de klasse grip op nat wegdek en de rolgeluidemissiewaarde van deze bandentypen, in de in bijlage III vastgestelde volgorde geldt het volgende: ;
(a) als eindgebruikers een keuze kunnen maken tussen verschillende bandenmaten, maar niet tussen andere parameters van het bandentype, worden in de in lid 1 bedoelde informatie voor elke bandenmaat de laagste brandstofefficiëntieklasse, klasse grip op nat wegdek en rolgeluidemissiewaarde vermeld;
(b) behalve in de onder (a) vermelde gevallen moet in de in lid 1 bedoelde informatie de brandstofefficiëntieklasse, de klasse grip op nat wegdek en de rolgeluidemissiewaarde worden vermeld voor alle bandentypen waaruit de eindgebruiker een keuze kan maken.
(4) als eindgebruikers, voor montage op een nieuw voertuig, een keuze kunnen maken tussen verschillende bandentypen, verstrekken de autodistributeurs, vóór de verkoop, informatie over de brandstofefficiëntieklasse, de klasse grip op nat wegdek en de rolgeluidemissiewaarde van die bandentypen.
Artikel 7 - Geharmoniseerde beproevingsmethoden
Artikel 8 - Controleprocedure
Voor de beoordeling van de overeenstemming kunnen lidstaten, naast de overeenkomstig artikel 4, lid 5, verstrekte technische documenten, gebruik maken van de typegoedkeuringsdocumenten voor banden die overeenkomstig Verordening (EG) nr. …/… [betreffende typegoedkeuringseisen voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen] worden verstrekt.
Artikel 9 - Interne markt
2. Tenzij zij beschikken over bewijsmateriaal dat het tegendeel aantoont, gaan lidstaten ervan uit dat de etiketten en de productinformatie voldoen aan de bepalingen van deze richtlijn verordening . Ze mogen leveranciers vragen om technische documenten ter beschikking te stellen , overeenkomstig artikel 4, lid 5 , teneinde de nauwkeurigheid van de vermelde waarden te kunnen beoordelen.
Artikel 10 - Verkoopbevorderende maatregelen
Artikel 11 - Wijzigingen en aanpassingen aan de technische vooruitgang
(1) de invoering van eisen met betrekking tot de gripklassen voor C2- en C3-banden, op voorwaarde dat passende geharmoniseerde beproevingsmethoden beschikbaar zijn;
(2) de invoering van eisen met betrekking tot andere essentiële parameters, voor zover die parameters een invloed hebben op het milieu, de gezondheid of de veiligheid, en op voorwaarde dat passende geharmoniseerde beproevingsmethoden beschikbaar zijn en dat die eisen kostenefficiënt zijn de aanpassing, voor zover van toepassing, van de gripklasse aan de specifieke technische kenmerken van banden die als voornaamste doelstelling hebben om bij het rijden op ijs of sneeuw of allebei betere prestaties te leveren dan normale banden, met name wat het in beweging brengen en houden van een voertuig betreft ;
(3) de aanpassing van bijlagen I tot en met IV aan de technische vooruitgang.
Artikel 12 - Handhaving
Artikel 12 - Sancties
1. De lidstaten moeten vaststellen welke sancties van toepassing zijn op inbreuken van de nationale bepalingen die overeenkomstig deze richtlijn worden vastgesteld en nemen de nodige maatregelen om te garanderen dat die sancties worden toegepast.2. De vastgestelde sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn. De lidstaten delen deze bepalingen uiterlijk achttien maanden na de inwerkingtreding van deze richtlijn aan de Commissie mee en stellen de Commissie onverwijld in kennis van eventuele latere wijzigingen van die bepalingen.
Artikel 13 - Comité
2. Wanneer naar dit lid wordt verwezen, zijn artikel 5 bis, leden 1 tot en met 4, en artikel 7 van Besluit 1999/468/EG van toepassing, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8 van dat besluit.
Artikel 14 - Herziening
(a) de doeltreffendheid van het etiket voor de bewustmaking van de eindgebruikers;
(b) de vraag of de etiketteringsregeling moet worden uitgebreid naar coverbanden;
(c) de vraag of nieuwe bandenparameters moeten worden geïntroduceerd;
(d) de informatie over bandenparameters die door voertuigleveranciers en -distributeurs aan eindgebruikers wordt verstrekt.
4. De Commissie zal het resultaat van deze beoordeling uiterlijk vijf jaar na de datum van inwerkingtreding van deze verordening voorleggen aan het Europees Parlement en de Raad.
Artikel 15 - Omzetting
Zij passen deze bepalingen toe met ingang van 1 november 2012.
Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen naar deze richtlijn verwezen of wordt hiernaar verwezen bij de officiële bekendmaking van die bepalingen. De regels voor die verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.
2. De lidstaten delen de Commissie de tekst van de belangrijkste bepalingen van intern recht mee die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied vaststellen.
Artikel 16 - 15 Inwerkingtreding
6. Deze verordening is van toepassing met ingang van 1 november 2012.
Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.