Artikelen bij SEC(2007)950 - Begeleidend document bij het voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot invoering van een actieprogramma voor de verhoging van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de bevordering van het intercultureel begrip door middel van samenwerking met derde landen (Erasmus Mundus) (2009-2013) Samenvatting van de uitgebreide effectbeoordeling met inachtneming van de vereisten van de evaluatie vooraf [COM(2007) 395 definitief] [SEC(2007) 949]

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Belangrijke juridische mededeling

|
52007SC0950

Werkdocument van de Commissie Begeleidend document bij het voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot invoering van een actieprogramma voor de verhoging van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de bevordering van het intercultureel begrip door middel van samenwerking met derde landen (Erasmus Mundus) (2009-2013) Samenvatting van de uitgebreide effectbeoordeling met inachtneming van de vereisten van de evaluatie vooraf [COM(2007) 395 definitief] [SEC(2007) 949] /* SEC/2007/0950 def. */


[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 12.7.2007

SEC(2007) 950

WERKDOCUMENT VAN DE COMMISSIE

Begeleidend document bij het voorstel voor een BESLUIT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot invoering van een actieprogramma voor de verhoging van de kwaliteit van het hoger onderwijs en de bevordering van het intercultureel begrip door middel van samenwerking met derde landen (Erasmus Mundus) (2009-2013) Samenvatting van de uitgebreide effectbeoordeling met inachtneming van de vereisten van de evaluatie vooraf [COM(2007) 395 definitief][SEC(2007) 949]

SAMENVATTING

Het hoger onderwijs wordt door de globalisering steeds internationaler. De Gemeenschap en haar lidstaten moeten er dan ook naar streven hun burgers en arbeidskrachten op een gemondialiseerde samenleving voor te bereiden door in hun stelsels voor hoger onderwijs op een passende en doeltreffende manier een internationale dimensie in te bouwen.

Instellingen voor hoger onderwijs zijn een forum voor interculturele dialoog en uitwisseling. Een programma voor onderwijs en mobiliteit dat op internationale banden en de uitwisseling van personen gebaseerd is, kan de politieke, culturele, educatieve en economische banden tussen de Europese Unie en derde landen versterken.

Het toekomstige Erasmus Mundusprogramma moet als algemeen doel hebben de kwaliteit van het Europees hoger onderwijs te bevorderen, de dialoog en het begrip tussen volkeren en culturen door samenwerking met derde landen te stimuleren, en bij te dragen aan de ontwikkeling van het hoger onderwijs in derde landen. Concreet moet het nieuwe programma:

- gezamenlijke master- en doctoraatsprogramma's van hoge kwaliteit financieren die worden aangeboden door een groep instellingen voor hoger onderwijs uit Europa en eventueel uit derde landen;

- beurzen voor een volledige studie toekennen aan studenten uit Europa en uit derde landen om deze gezamenlijke programma's te volgen, en kortetermijnbeurzen toekennen aan universiteitsmedewerkers uit Europa of derde landen om in het kader van de gezamenlijke programma's onderzoeks- of onderwijstaken uit te voeren;

- samenwerkingsverbanden creëren tussen instellingen voor hoger onderwijs uit Europa en uit derde landen als basis voor uitwisselingen van studenten en universiteitsmedewerkers op alle niveaus van het hoger onderwijs om de capaciteiten van instellingen voor hoger onderwijs in derde landen om op internationaal vlak samen te werken, te vergroten;

- transnationale initiatieven, analysen, studies, projecten, evenementen en andere activiteiten steunen die tot doel hebben de aantrekkelijkheid van het Europees hoger onderwijs in de wereld te vergroten.

Wat de toekomstige programmeringsperiode van het Erasmus Mundusprogramma (2009-2013) betreft, moeten drie beleidsopties worden overwogen:

1. voortzetting van het Erasmus Mundusprogramma in zijn huidige vorm;

2. voortzetting van het Erasmus Mundusprogramma in een gewijzigde vorm;

3. stopzetting van het Erasmus Mundusprogramma wanneer het huidige programma in december 2008 afloopt.

Uit de vergelijkende evaluatie van deze beleidsopties blijkt dat met optie 3 het minst aan de behoeften en doelstellingen van het programma wordt tegemoetgekomen. Hoewel optie 1 goed uit de evaluatie komt, houdt optie 2 in vergelijking met optie 1 niettemin duidelijk voordelen in.

Voor optie 2 werden de onderstaande wijzigingen in detail geëvalueerd. Gezien hun gecombineerd gunstig effect, wordt voorgesteld ze allemaal in het nieuwe Erasmus Mundusprogramma te integreren:

- uitbreiding van het programma tot de financiering van doctoraatsstudies ;

- uitbreiding van het programma tot financiële steun voor EU-studenten binnen de werkingssfeer van het programma;

- een betere integratie in het programma van instellingen voor hoger onderwijs in derde landen ;

- integratie in het programma van het onderdeel externe samenwerking van Erasmus Mundus.