Artikelen bij COM(2018)387 - Instelling van een Europese stabilisatiefunctie voor investeringen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


DEEL I - Inleidende bepalingen



Artikel

Voorwerp en toepassingsgebied

1. Bij deze verordening wordt een Europese stabilisatiefunctie voor investeringen (EISF) ingesteld.

2. De EISF voorziet in financiële steun in de vorm van leningen en rentesubsidies voor overheidsinvesteringen aan een lidstaat die een grote asymmetrische schok ondergaat.

3. De EISF-steun is beschikbaar voor lidstaten die de euro als munt hebben en voor lidstaten die aan het in artikel 140, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie bedoelde wisselkoersmechanisme deelnemen.


Artikel

Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

() “overeenkomst”: de intergouvernementele overeenkomst tussen alle lidstaten die de euro als munt hebben en de andere lidstaten die aan het wisselkoersmechanisme (ERM II) deelnemen, waarin wordt voorzien in de berekening en de overdracht van hun financiële bijdragen aan het fonds voor stabilisatiesteun;

() “overheidsinvesteringen”: bruto-investeringen in vaste activa van de overheid, zoals gedefinieerd in bijlage A bij Verordening (EU) nr. 549/2013 van het Europees Parlement en de Raad 15 ;

() “in aanmerking komende overheidsinvesteringen”: (a) de overheidsinvesteringen ter ondersteuning van beleidsdoelstellingen zoals gedefinieerd in Verordening (EU) nr. [XX] van [XX] [verwijzing naar nieuwe verordening gemeenschappelijke bepalingen invoegen] 16 en (b) uitgaven op het gebied van onderwijs en opleiding als omschreven in bijlage A bij Verordening (EU) nr. 549/2013 die niet onder punt a) vallen;

() “EISF-steun”: financiële steun van de Unie in de zin van artikel  van de financiële verordening in de vorm van leningen en rentesubsidies in het kader van de EISF ter ondersteuning van in aanmerking komende overheidsinvesteringen;

(5) “systemen en praktijken voor het beheer van overheidsinvesteringen”: de interne processen van lidstaten inzake planning, toewijzing en uitvoering van overheidsinvesteringen;

() 'strategie van de Unie voor slimme, duurzame en inclusieve groei': de streefdoelen en gedeelde leidende doelstellingen voor maatregelen van de lidstaten en van de Unie zoals uiteengezet in de conclusies die de Europese Raad van 17 juni 2010 heeft aangenomen als bijlage I (nieuwe Europese strategie voor banen en groei; EU-kerndoelen), in Aanbeveling (EU) 2015/1184 van de Raad 17 van 14 juli 2015 betreffende de globale richtsnoeren voor het economische beleid van de lidstaten en de Unie en in Besluit (EU) 2016/1838 18 van de Raad, alsmede aanpassingen van die streefdoelen en gedeelde doelstellingen;

DEEL II - CRITERIA



Artikel

Toekenningscriteria

. Een lidstaat komt in aanmerking voor EISF-steun indien niet op hem van toepassing is:

() een besluit van de Raad waarin is vastgesteld dat geen effectieve maatregelen zijn genomen om zijn buitensporig tekort te corrigeren overeenkomstig artikel 126, lid 8, of artikel 126, lid 11, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, gedurende twee jaar vóór het verzoek om steunverlening door de EISF;

() een besluit van de Raad overeenkomstig artikel 6, lid 2, of artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad 19 waarin is vastgesteld dat er geen effectieve maatregelen zijn genomen om de waargenomen aanzienlijke afwijking te verhelpen gedurende twee jaar vóór het verzoek om steunverlening door de EISF;

() twee opeenvolgende aanbevelingen van de Raad in dezelfde procedure bij onevenwichtigheden, overeenkomstig artikel 8, lid 3, van Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad 20 , waarin is vastgesteld dat de betrokken lidstaat een ontoereikend plan met corrigerende maatregelen heeft ingediend gedurende twee jaar vóór het verzoek om steunverlening door de EISF;

() twee opeenvolgende besluiten van de Raad in dezelfde procedure bij onevenwichtigheden, overeenkomstig artikel 10, lid 4, van Verordening (EU) nr. 1176/2011, waarin is vastgesteld dat de betrokken lidstaat zijn verplichtingen niet is nagekomen doordat hij de aanbevolen corrigerende maatregelen niet heeft genomen, gedurende twee jaar vóór het verzoek om steunverlening door de EISF;

() een besluit van de Raad tot goedkeuring van een macro-economisch aanpassingsprogramma in de zin van artikel 7, lid 2, van Verordening (EU) nr. 472/2013;

(f) een besluit van de Raad tot tenuitvoerlegging van een mechanisme voor financiële ondersteuning op middellange termijn in de zin van artikel 3, lid 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 332/2002 van de Raad 21 .

2. Wanneer de overeenkomst in werking is getreden, komt een lidstaat slechts voor een rentesubsidie in aanmerking indien hij voldoet aan de verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst.


Artikel

Activeringscriteria

. Een lidstaat wordt geacht een grote asymmetrische schok te ondergaan indien gelijktijdig aan de volgende activeringscriteria is voldaan:

) het kwartaalcijfer van de nationale werkloosheid bedraagt meer dan het gemiddelde werkloosheidscijfer in de betrokken lidstaat over een periode van 60 kwartalen voorafgaand aan het kwartaal waarin het verzoek plaatsvindt;

) het kwartaalcijfer van de nationale werkloosheid is gestegen met meer dan één procentpunt in vergelijking met het werkloosheidscijfer dat in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar is vastgesteld;

. Het werkloosheidscijfer voor de toepassing van lid 1 wordt vastgesteld op basis van Verordening (EG) nr. 577/98 22 .

Het heeft met name betrekking op het werkloosheidscijfer voor de totale bevolking, alle leeftijdscategorieën, als percentage van de beroepsbevolking.

. Het kwartaalcijfer van de nationale werkloosheid dat voor de toepassing van lid 1 van dit artikel en voor artikel 8, lid 1, onder c), wordt gebruikt, wordt aangepast om rekening te houden met de seizoensgebondenheid.


Artikel

Ondersteunde investeringen

. Een lidstaat die EISF-steun ontvangt, voldoet in elk jaar waarin hij een EISF-lening ontvangt, aan het volgende:

() hij investeert in in aanmerking komende overheidsinvesteringen een bedrag dat ten minste overeenstemt met het bedrag van de EISF-lening;

() hij handhaaft hetzelfde niveau van overheidsinvesteringen in vergelijking met het gemiddelde niveau van zijn overheidsinvesteringen in de vijf voorgaande jaren.

De Commissie kan bij het vaststellen van het besluit overeenkomstig artikel , lid 2, echter concluderen dat dit niveau van overheidsinvesteringen niet houdbaar is, en bepaalt in dat geval het te handhaven niveau van overheidsinvesteringen.

. In het jaar volgend op de uitbetaling van de EISF-lening onderzoekt de Commissie of de betrokken lidstaat de in lid 1 bedoelde criteria heeft nageleefd. De Commissie onderzoekt met name ook in welke mate de betrokken lidstaat de in aanmerking komende overheidsinvesteringen heeft gehandhaafd in programma’s die steun van de Unie ontvangen in het kader van het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Cohesiefonds, het Europees Sociaal Fonds, het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling.

Indien de Commissie, na de betrokken lidstaat te hebben gehoord, concludeert dat de in lid 1 bedoelde voorwaarden niet zijn nageleefd, besluit zij:

() te verzoeken om vervroegde terugbetaling van de EISF-lening, geheel of gedeeltelijk indien van toepassing; en

() dat de betrokken lidstaat bij de terugbetaling van de EISF-lening niet gerechtigd is rentesubsidie te ontvangen.

De Commissie neemt onverwijld haar besluit en maakt het openbaar.

DEEL III - PROCDURE EN VORM VAN EISF-STEUN



Artikel

Procedure voor het verstrekken van de EISF-steun

. Wanneer een lidstaat aan de in artikel  bedoelde toekenningscriteria voldoet en de in artikel 4 bedoelde grote asymmetrische schok ondergaat, kan hij de Commissie eenmaal per jaar verzoeken om EISF-steun. De lidstaat vermeldt zijn steunbehoeften.

De Commissie beoordeelt en beantwoordt de verzoeken in de volgorde waarin zij deze ontvangt. Zij handelt zonder onnodige vertraging.

. De Commissie stelt de voorwaarden van de EISF-steun vast. Het besluit omvat het bedrag, de gemiddelde looptijd, de prijsbepalingsformule en de termijn van beschikbaarheid van de EISF-lening en het bedrag van de rentesubsidie alsmede de nadere regels voor de tenuitvoerlegging van de steun. Wanneer de Commissie de voorwaarden van de EISF-steun vaststelt, houdt zij rekening met het bedrag dat houdbaar wordt geacht in de zin van artikel [210, lid 3] van Verordening (EU, Euratom) nr. XX (het financieel reglement].

DEEL IV - EISF-STEUNBEDRAG



Artikel

Maximale bedrag van leningen

Het aan hoofdsom uitstaande bedrag van leningen die uit hoofde van deze verordening aan de lidstaten worden toegekend, wordt beperkt tot 30 miljard EUR.

Artikel

Bedrag van EISF-lening

. Onverminderd het bepaalde in lid 3 wordt het bedrag van een EISF-lening (vastgesteld volgens de volgende formule:


In deze formule wordt verstaan onder:

() : 0.66;

() ": het maximale niveau van in aanmerking komende overheidsinvesteringen die de EISF in de betrokken lidstaat kan ondersteunen, als bedoeld in lid 2;

(c)": de stijging in de kwartaalcijfers van de nationale werkloosheid als bedoeld in artikel , lid 1, onder (b), uitgedrukt in procentpunten;

(d) 'drempelniveau': de drempel gedefinieerd in artikel , lid 1, onder b), uitgedrukt in procentpunten;

De Commissie kan het bedrag van een EISF-lening echter verhogen tot het bedrag van ingeval de grote asymmetrische schok die de betrokken lidstaat ondergaat, bijzonder zwaar is.

2. Het maximale niveau van in aanmerking komende overheidsinvesteringen die de EISF in de betrokken lidstaat kan ondersteunen (), wordt vastgesteld volgens de volgende formule:


In deze formule wordt verstaan onder:

() "α": 11.5;

(b) ": het percentage van in aanmerking komende overheidsinvesteringen ten opzichte van het bbp in de Unie, in lopende prijzen en gemiddeld over een periode van vijf volle jaren vóór het verzoek om EISF-steun overeenkomstig artikel , lid 1;

(c) ": het bbp van de betrokken lidstaat in lopende prijzen en gemiddeld over een periode van vijf volle jaren vóór het verzoek om EISF-steun overeenkomstig artikel , lid 1;

. Een EISF-lening bedraagt niet meer dan 30 procent van het beschikbare bedrag bedoeld in artikel  na aftrek van het totale bedrag van uitstaande leningen die in het kader van de EISF zijn verstrekt.

Artikel

Bedrag van EISF-rentesubsidies

. Een rentesubsidie (IRS) draagt bij aan de door de lidstaat gemaakte rentekosten van de EISF-lening. Het bedrag van de rentesubsidie wordt vastgesteld volgens de volgende formule:


Voor de toepassing van deze bepaling wordt onder “rentekosten” verstaan het bedrag van de rente gebaseerd op de prijsbepalingsformule die vastgesteld is in het in artikel , lid 2, bedoelde besluit van de Commissie rekening houdend met eventuele herfinanciering overeenkomstig artikel 12, lid 4;

. De Commissie is bevoegd gedelegeerde handelingen vast te stellen overeenkomstig de procedure van artikel 21, om deze verordening te wijzigen door het in lid 1 bedoelde percentage vast te stellen indien dit noodzakelijk is met het oog op de uitvoering van de overeenkomst of het eventuele uitstel van betalingen uit hoofde van artikel 18, lid 2.


Artikel

Financiële steun door het ESM of de rechtsopvolger daarvan

. Ingeval het ESM of de rechtsopvolger daarvan financiële steun aan lidstaten verleent ter ondersteuning van in aanmerking komende overheidsinvesteringen volgens voorwaarden die overeenstemmen met deze verordening, is de Commissie bevoegd gedelegeerde handelingen vast te stellen overeenkomstig de procedure van artikel 21, teneinde:

() deze verordening aan te vullen met een nadere omschrijving van de uitwisseling van informatie tussen de Commissie en het ESM of de rechtsopvolger daarvan met betrekking tot de in artikel 6, lid 2, bedoelde gegevens;

(b) deze verordening aan te vullen met de vaststelling van regels van complementariteit tussen de financiële steun van het ESM of de rechtsopvolger daarvan en de EISF-steunbedragen berekend in overeenstemming met de artikelen 8 en 9;

(c) de artikelen 9 en 18 te wijzigen of aan te vullen om het fonds voor stabilisatiesteun in staat te stellen aan lidstaten een rentesubsidie te verstrekken voor de rentekosten die zij hebben gemaakt op de financiële steun van het ESM of de rechtsopvolger daarvan aan lidstaten ter ondersteuning van in aanmerking komende overheidsinvesteringen.

DEEL V - PROCEDURES VOOR UITBETALING EN TENUITVOERLEGGING



Titel I

Leningen

Artikel

Uitbetaling van lening

. De EISF-lening wordt in beginsel in één tranche uitbetaald.


Artikel

Transacties voor het opnemen en verstrekken van leningen

. Transacties voor het opnemen en verstrekken van leningen worden uitgevoerd in euro.

. Nadat de Raad in overeenstemming met artikel , lid 2, een besluit heeft genomen, is de Commissie gemachtigd op het meest geschikte tijdstip tussen geplande uitbetalingen leningen op de kapitaalmarkten of bij financiële instellingen op te nemen teneinde de financieringskosten te optimaliseren en haar reputatie als emittent op de markten te vrijwaren. Opgenomen maar nog niet uitbetaalde middelen worden te allen tijde aangehouden op een speciaal daartoe bestemde contanten- of effectenrekening die wordt beheerd in overeenstemming met de regels die op niet-budgettaire operaties van toepassing zijn en niet kan worden gebruikt voor een ander doel dan voor het verlenen van financiële steun aan lidstaten in het kader van het onderhavige mechanisme.

. Indien een lidstaat een EISF-lening met een clausule inzake vervroegde aflossing ontvangt en besluit van deze mogelijkheid gebruik te maken, neemt de Commissie de nodige maatregelen.

. Op verzoek van de betrokken lidstaat of op initiatief van de Commissie en indien de omstandigheden een verbetering van de rente op de EISF-lening mogelijk maken, kan de Commissie de oorspronkelijk opgenomen leningen geheel of gedeeltelijk herfinancieren of de overeenstemmende financieringsvoorwaarden herstructureren.


Artikel

Kosten

Onverminderd artikel 9 worden de kosten die de Unie maakt bij het sluiten en het uitvoeren van elke transactie, gedragen door de lidstaat die de EISF-lening ontvangt.


Artikel

Beheer van leningen

. De Commissie treft met de ECB de noodzakelijke regelingen voor het beheer van de leningen.

. De betrokken lidstaat opent een speciale rekening bij zijn nationale centrale bank voor het beheer van de ontvangen EISF-steun. De betrokken lidstaat maakt veertien Target2-werkdagen voor de overeenkomstige vervaldata de uit hoofde van de lening verschuldigde aflossingen en rentebetalingen ook over op een rekening bij de ECB.

Titel II - Rentesubsidie


Artikel

Uitbetaling van rentesubsidie

Onverminderd artikel 5, lid 2, en artikel 16 wordt de rentesubsidie aan de betrokken lidstaat uitbetaald wanneer de lidstaat de EISF-lening of de verschuldigde rente aflost.

Titel III - Toezicht


Artikel

Controles en audits

1. Onverminderd artikel 27 van de Statuten van het Europees Stelsel van centrale banken en van de Europese Centrale Bank heeft de Europese Rekenkamer het recht in de betrokken lidstaat alle financiële controles of audits uit te voeren die zij in verband met het beheer van de EISF-steun noodzakelijk acht.

2. De Commissie, met inbegrip van het Europees Bureau voor fraudebestrijding, heeft in het bijzonder het recht eigen ambtenaren of naar behoren gemachtigde vertegenwoordigers te sturen om in de betrokken lidstaat alle technische of financiële controles of audits uit te voeren die zij in verband met de EISF-steun noodzakelijk acht.

3. Audits naar het gebruik van de bijdrage van de Unie door personen of entiteiten, waaronder andere personen of entiteiten dan die welke door de instellingen of organen van de Unie zijn gemachtigd, vormen de basis van de algemene zekerheid in de zin van artikel van het financieel reglement.

DEEL VI - HET FONDS VOOR STABILISATIESTEUN



Artikel

Oprichting van het fonds voor stabilisatiesteun

. Het fonds voor stabilisatiesteun wordt hierbij opgericht.

. Het fonds voor stabilisatiesteun beschikt over de volgende middelen:

(a) bijdragen van de lidstaten in overeenstemming met de overeenkomst;

(b) inkomsten uit belegde middelen van het fonds voor stabilisatiesteun;

(c) terugbetaling van rentesubsidies door lidstaten overeenkomstig artikel 5, lid 2, onder b).

. Inkomsten van het fonds voor stabilisatiesteun als bedoeld in lid 2, onder a), vormen externe bestemmingsontvangsten en inkomsten als bedoeld in lid 2, onder c), vormen interne bestemmingsontvangsten overeenkomstig artikel [21, lid 4] van het financieel reglement.

. Voor de berekening van de bijdragen als bedoeld in lid 2, onder a), stelt de ECB uiterlijk op 30 april van elk jaar de Commissie in kennis van het bedrag van de monetaire inkomsten die aan de nationale centrale banken van het Eurosysteem worden toegedeeld overeenkomstig artikel 32 van Protocol nr. 4 betreffende de statuten van het Europees Stelsel van centrale banken en van de Europese Centrale Bank.


Artikel

Gebruik van het fonds voor stabilisatiesteun

. De middelen van het fonds voor stabilisatiesteun kunnen alleen worden gebruikt voor de betaling van rentesubsidies aan lidstaten als bedoeld in artikel 9.

. De betaling van een rentesubsidie mag niet meer bedragen dan 30 procent van de beschikbare middelen in het fonds voor stabilisatiesteun op het ogenblik waarop deze betaling aan de betrokken lidstaat verschuldigd is. Verdere betalingen worden uitgesteld. Nieuwe bijdragen aan het fonds voor stabilisatiesteun als bedoeld in artikel 17, lid 2, worden eerst gebruikt om uitgestelde betalingen aan de betrokken lidstaten na te komen. In geval van meer dan één uitgestelde betaling wordt de volgorde waarin deze betalingen worden nagekomen, bepaald door de duur van het uitstel, te beginnen met de langste duur.


Artikel

Beheer van het fonds voor stabilisatiesteun

. De Commissie beheert het fonds voor stabilisatiesteun rechtstreeks overeenkomstig deze verordening en de in lid 3 bedoelde gedelegeerde handelingen.

. De Commissie beschikt over een prudente en veilige beleggingsstrategie waarin de in lid 3 bedoelde gedelegeerde handelingen voorzien overeenkomstig het beginsel van goed financieel beheer met naleving van passende prudentiële regels, en belegt de bedragen van het fonds voor stabilisatiesteun in contante en daaraan equivalente geldmarktinstrumenten, schuld- en kredietgerelateerde effecten zoals termijndeposito’s, obligaties, promesses, door obligaties of activa gedekte effecten, waaronder effecten met variabele of nulcoupons alsmede indexobligaties. De beleggingen zijn over verschillende sectoren, geografisch en proportioneel gespreid. De beleggingsopbrengsten komen toe aan het fonds voor stabilisatiesteun.

3. De Commissie is bevoegd gedelegeerde handelingen tot aanvulling van deze verordening vast te stellen door te voorzien in nadere regels voor het beheer van het fonds voor stabilisatiesteun en algemene beginselen en criteria voor zijn beleggingsstrategie, in overeenstemming met de in artikel 21 neergelegde procedure.

DEEL VII - KWALITEIT VAN SYSTEMEN EN PRAKTIJKEN VOOR BEHEER VAN OVERHEIDSINVESTERINGEN



Artikel

Kwaliteit van systemen en praktijken voor beheer van overheidsinvesteringen

. Teneinde de effecten van overheidsinvesteringen en potentiële EISF-steun te vergroten, nemen de lidstaten de nodige maatregelen om hoogwaardige systemen en praktijken voor beheer van overheidsinvesteringen te verwezenlijken en in stand te houden.

. Uiterlijk [DATUM twee jaar na de inwerkingtreding van deze verordening] en vervolgens om de vijf jaar onderzoekt de Commissie de kwaliteit van de systemen en praktijken voor beheer van overheidsinvesteringen in de lidstaten. De Commissie stelt een verslag op met een kwalitatieve beoordeling en een score op basis van een reeks indicatoren, en indien nodig aanbevelingen om de kwaliteit van de systemen en praktijken voor beheer van overheidsinvesteringen te verbeteren. Het verslag wordt openbaar gemaakt.

. De methodologie voor de beoordeling van systemen en praktijken voor beheer van overheidsinvesteringen wordt uiteengezet in de bijlage. De Commissie beoordeelt op regelmatige basis de geschiktheid van de gebruikte methodologie en criteria en zorgt indien nodig voor aanpassingen of wijzigingen. De Commissie maakt veranderingen in de onderliggende methodologie en criteria openbaar.

. De Commissie is bevoegd gedelegeerde handelingen tot wijziging of aanvulling van deze verordening vast te stellen door de in lid 3 bedoelde methodologie en criteria te actualiseren, in overeenstemming met de in artikel 21 bedoelde procedure.

DEEL VIII - SLOTBEPALINGEN



Artikel

Uitoefening van bevoegdheidsdelegatie

. De bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen, wordt aan de Commissie toegekend onder de in dit artikel neergelegde voorwaarden.

. De in artikel 10, artikel 19, lid 3, en artikel 20, lid 5, bedoelde bevoegdheidsdelegatie wordt aan de Commissie toegekend voor onbepaalde tijd met ingang van [DATUM/ inwerkingtreding van deze verordening].

. Het Europees Parlement of de Raad kan de in artikel 10, artikel 19, lid 3, en artikel 20, lid 5, bedoelde bevoegdheidsdelegatie te allen tijde intrekken. Het besluit tot intrekking beëindigt de delegatie van de in dat besluit genoemde bevoegdheid. Het wordt van kracht op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie of op een daarin genoemde latere datum. Het laat de geldigheid van reeds van kracht zijnde gedelegeerde handelingen onverlet.

. Vóór de vaststelling van een gedelegeerde handeling raadpleegt de Commissie de door elke lidstaat aangewezen deskundigen overeenkomstig de beginselen die zijn neergelegd in het interinstitutioneel akkoord over beter wetgeven van 13 april 2016.

. Zodra de Commissie een gedelegeerde handeling heeft vastgesteld, doet zij daarvan gelijktijdig kennisgeving aan het Europees Parlement en de Raad.

. Een overeenkomstig artikel 10, artikel 19, lid 3, en artikel 20, lid 5, gedelegeerde handeling treedt alleen in werking indien het Europees Parlement noch de Raad daartegen binnen een periode van drie maanden na de kennisgeving van die handeling aan het Europees Parlement en de Raad bezwaar heeft gemaakt, of indien het Europees Parlement en de Raad, vóór het verstrijken van die periode, de Commissie hebben meegedeeld dat zij daartegen geen bezwaar zullen maken. Die termijn wordt op initiatief van het Europees Parlement of de Raad met drie maanden verlengd.


Artikel

Verslaglegging en herziening

. De indicatoren voor de verslaglegging over de vooruitgang met het oog op de verwezenlijking van de doelstellingen van de verordening als bedoeld in overweging 36 en artikel 1 zijn neergelegd in bijlage 2.

2. Om de daadwerkelijke beoordeling van de vorderingen met het oog op de verwezenlijking van de doelstellingen van de verordening te verzekeren, is de Commissie bevoegd gedelegeerde handelingen vast te stellen in overeenstemming met artikel 21 teneinde bijlage II te wijzigen indien noodzakelijk met het oog op de herziening of de aanvulling van de indicatoren en deze verordening aan te vullen met bepalingen inzake de invoering van een kader voor toezicht en evaluatie.

3. Het prestatieverslagleggingssysteem waarborgt dat de gegevens voor het monitoren van de uitvoering en de resultaten op efficiënte en doeltreffende wijze en tijdig worden verzameld. Daartoe worden de begunstigden van EISF-steun onderworpen aan evenredige verslagleggingsverplichtingen.

4. De evaluaties moeten tijdig worden verricht, zodat zij kunnen worden verwerkt in het besluitvormingsproces.

5. Zodra er voldoende informatie beschikbaar is over de tenuitvoerlegging van de EISF, vindt een tussentijdse evaluatie van de EISF plaats. Vier jaar na de inwerkingtreding van deze verordening verricht de Commissie een definitieve evaluatie van de EISF.

Deze evaluatie heeft onder meer betrekking op:

() de doeltreffendheid van deze verordening;

() de bijdrage van de EISF tot de economische beleidsvoering van de lidstaten met het oog op een versterking van de samenhang in de Unie;

() de bijdrage van deze verordening tot de verwezenlijking van de strategie van de Unie voor groei en werkgelegenheid;

(d) de vraag of het passend is een verzekeringsmechanisme te ontwikkelen dat bedoeld is voor macro-economische stabilisatie.

De evaluatie gaat in voorkomend geval vergezeld van een voorstel tot wijziging van deze verordening.

6. De Commissie deelt de conclusies van de evaluatie samen met haar opmerkingen mee aan het Europees Parlement, de Raad, de Eurogroep, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s.

Artikel

Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de [twintigste dag na] die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Punt b) van artikel 2, lid 2, treedt in werking op [DATUM].

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.