Artikelen bij COM(2018)779 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2018

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 27.11.2018

COM(2018) 779 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2018


VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 7-10/2018


Inhoudsopgave

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)

3.1.    Marktmaatregelen    

3.1.1.    Groenten en fruit    

3.1.2.    Producten van de wijnbouwsector    

3.1.3.    Afzetbevordering    

3.1.4.    Melk en zuivelproducten    

3.1.5.    Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten    

3.1.6.    Schoolregelingen    

3.2.    Rechtstreekse betalingen    

3.2.1.    Ontkoppelde rechtstreekse betalingen    

3.2.2.    Andere rechtstreekse betalingen    

3.3.    Audit van de landbouwuitgaven    

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

5. Conclusies

bijlage 1:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.8.2018 (voorlopige cijfers)


1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018

De EU-begroting 2018 is op 30 november 2017 door het Europees Parlement goedgekeurd. De begroting omvatte vastleggings- en betalingskredieten voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) ten bedrage van respectievelijk 43 235 miljoen EUR en 43 189 miljoen EUR voor rechtstreekse betalingen en marktgerelateerde uitgaven.

Het verschil tussen de vastleggings- en de betalingskredieten is toe te schrijven aan het feit dat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, met gesplitste kredieten wordt gewerkt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor maatregelen om de afzet van landbouwproducten te bevorderen en voor maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig deze bepalingen kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2018 bevat:

·de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

·en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2018 heeft de Commissie het totale bedrag aan verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen en heeft zij voor de begroting 2018 kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2018 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 475,9 miljoen EUR geraamd. Zij bestaan uit:

·de in de loop van het begrotingsjaar 2018 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 865,9 miljoen EUR (733,9 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 132 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

·de van 2017 naar 2018 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 610 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 1 475,9 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

·400 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·1 075,9 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

·872 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·17 402 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2018 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 531,8 miljoen EUR en 34 309,1 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, liggen de totale bedragen in de begroting 2018 op 931,8 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 385 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3.Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)

De bijlage geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2017 tot en met 31 augustus 2018 (voorlopige cijfers). Dat uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 28 van Verordening (EU) nr. 1306/2013.

3.1.Marktmaatregelen

De opname van kredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 37,9 miljoen EUR boven het profiel. Wanneer rekening wordt gehouden met de aan de regeling voor groenten en fruit toegewezen bestemmingsontvangsten (400 miljoen EUR), is het resultaat een verschil van - 195,2 miljoen EUR ten opzichte van het verwachte uitgavenprofiel.

3.1.1.Groenten en fruit

Als rekening wordt gehouden met de aan deze sector toegewezen bestemmingsontvangsten, is er geen sprake van een overschrijding van het profiel met + 126,8 miljoen EUR, maar van een onderbesteding van - 106,3 miljoen EUR, of - 11,4 % (zie voetnoot (*) in de bijlage). De steun voor actiefondsen van de producentenorganisaties wordt aan een trager tempo besteed.

3.1.2.Producten van de wijnbouwsector

Het verschil (- 40,6 miljoen EUR) tussen de stand van uitvoering en het profiel voor dit begrotingsartikel is voornamelijk het gevolg van lagere uitgaven in twee lidstaten die aanzienlijke middelen ter beschikking hebben voor de steunprogramma's voor de wijnsector. De lidstaten verwachten echter aanzienlijke bedragen te declareren over de laatste twee perioden van het begrotingsjaar. De uitvoering van dit begrotingsartikel wordt nauwlettend gemonitord door de diensten van de Commissie.

3.1.3.Afzetbevordering 

Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat de onderbesteding van 15,1 miljoen EUR (- 8.8%) een tijdelijke situatie betreft. De uitvoering wordt nauwlettend gemonitord door de diensten van de Commissie.

3.1.4.Melk en zuivelproducten 

In het verslag 4-6/2018 over het systeem voor vroegtijdige waarschuwing werd melding gemaakt van de overbesteding van het begrotingsonderdeel voor openbare opslag in 2018. De aanzienlijke overbesteding voor het begrotingsartikel eind augustus (70,1 miljoen EUR uitgaven ten opzichte van 34,1 miljoen EUR begrote kredieten) is toe te schrijven aan het verlies dat werd veroorzaakt door de verkoop van overheidsvoorraden van mageremelkpoeder tegen prijzen onder de interventieprijs. Gezien de lage marktprijs zal een afschrijving van de voorraden vóór het einde van het begrotingsjaar worden uitgevoerd.

3.1.5.Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten 

De voorbije jaren omvatte dit begrotingsartikel uitgaven voor de bijenteelt en maatregelen voor de varkensvleessector. Voor 2018 heeft het artikel betrekking op de financiering van steun aan de bijenteelt en buitengewone marktondersteuningsmaatregelen in verband met dierziekten. Het uitvoeringspatroon voor dit jaar verschilt dan ook van het berekende profiel, dat was gebaseerd op het patroon voor de vorige jaren. Verwacht wordt dat de totale uitgaven voor dit begrotingsartikel aan het einde van het jaar lager zullen liggen dan begroot.

3.1.6.Schoolregelingen

Met ingang van schooljaar 2017/2018 staan de schoolmelk- en de schoolfruitregeling niet meer los van elkaar maar vormen zij één geheel. Het uitgavenprofiel voor begrotingsartikel 05 02 18 is opgesteld op basis van het uitvoeringspatroon voor de toen nog afzonderlijke schoolregelingen. Verwacht wordt dat de totale uitgaven voor dit begrotingsartikel aan het einde van het jaar lager zullen liggen dan begroot.

3.2.Rechtstreekse betalingen 

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen lag +867,8 miljoen EUR boven het profiel. Wanneer rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten voor dit begrotingshoofdstuk (zie ook punt 2 hierboven), is het resultaat een verschil van -206 miljoen EUR ten opzichte van het verwachte uitgavenprofiel.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen

De gedeclareerde uitgaven overschrijden het profiel met +1 036,4 miljoen EUR (+ 3 %). Als rekening wordt gehouden met de aan dit artikel toegewezen bestemmingsontvangsten, is de besteding nagenoeg gelijk aan het profiel (- 37,4 miljoen EUR of slechts - 0.1%); zie voetnoot (*) in de bijlage. De overbesteding van de begrote kredieten (35 238,1 miljoen EUR uitgaven ten opzichte van 34 309,1 miljoen EUR kredieten) valt binnen de 1 075,9 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten voor dit begrotingsartikel.

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen

De uitvoering van de andere rechtstreekse betalingen (zoals die in het kader van de vrijwillige gekoppelde steun en de regeling voor kleine landbouwers) ligt dicht bij het geraamde profiel (min 168,5 miljoen EUR of - 2.9%). Verwacht wordt dat de totale uitgaven voor dit begrotingsartikel aan het einde van het jaar lager zullen liggen dan begroot.

3.3.Audit van de landbouwuitgaven

De onderbesteding voor begrotingshoofdstuk 05 07 wijst erop dat minder betalingen zijn verricht in vergelijking met het gemiddelde profiel van de voorgaande jaren. Die betalingen betreffen voornamelijk financiële correcties ten gunste van lidstaten op grond van besluiten inzake financiële of conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen van voorgaande jaren.

4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de eind augustus 2018 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 921,3 miljoen EUR. Meer bepaald

·bedroegen de ontvangsten uit correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring 808,5 miljoen EUR;

·bedroegen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 109,2 miljoen EUR en is de verwachting dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen; en

·bedroegen een aantal resterende inkomsten van de melkheffing 3,6 miljoen EUR.

Rekening houdend met de van 2017 naar 2018 overgedragen ontvangsten (603,3 miljoen EUR) bedroeg het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare totaalbedrag van de bestemmingsontvangsten op 31 augustus 2018 dus 1 524,6 miljoen EUR, of 48,7 miljoen EUR meer dan oorspronkelijk verwacht. Dat bedrag zal waarschijnlijk worden aangevuld met een extra bedrag dat vóór het einde van het begrotingsjaar zal worden geïnd.

5.Conclusies

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2018 voor de periode tot en met 31 augustus 2018 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 789,1 miljoen EUR (-1,8 %) onder het berekende bestedingsprofiel liggen.

Er is reeds een bedrag van 1 524,6 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en dat zal waarschijnlijk worden aangevuld met een bedrag dat vóór het einde van het begrotingsjaar zal worden geïnd.

Op dit moment verwacht de Commissie dat de goedgekeurde kredieten, samen met het nu reeds beschikbare bedrag aan bestemmingsontvangsten en het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog zal bijkomen, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken. In de nota van wijzigingen nr. 1 bij het ontwerp van algemene begroting 2019 heeft de Commissie de bestemmingsontvangsten die beschikbaar zullen zijn voor overdracht naar de begroting van 2019 op ongeveer 191 miljoen EUR geraamd.

(1)

   In artikel 12, lid 4, onder b), van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat kredieten die overeenkomen met interne bestemmingsontvangsten alleen naar het volgende begrotingsjaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.