Artikelen bij COM(2019)73 - Uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 11-12/2018

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

Brussel, 1.2.2019

COM(2019) 73 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de uitgaven uit het ELGF

Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 11-12/2018


Inhoudsopgave

1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)

3.1.    Marktmaatregelen    

3.1.1.    Groenten en fruit    

3.1.2.    Producten van de wijnbouwsector    

3.1.3.    Melk en zuivelproducten    

3.1.4.    Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten    

3.1.5.    Schoolregelingen    

3.2.    Rechtstreekse betalingen    4

3.2.1.    Ontkoppelde rechtstreekse betalingen    

3.2.2.    Andere rechtstreekse betalingen    

3.3.    Audit van de landbouwuitgaven    

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

5. Conclusies

bijlage 1:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.12.2018 (voorlopige cijfers)


1.Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2018

De EU-begroting 2018 is op 30 november 2017 door het Europees Parlement goedgekeurd. De begroting omvatte vastleggings- en betalingskredieten voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) ten bedrage van respectievelijk 43 235 miljoen EUR en 43 189 miljoen EUR voor rechtstreekse betalingen en marktgerelateerde uitgaven.

Het verschil tussen de vastleggings- en de betalingskredieten is toe te schrijven aan het feit dat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, met gesplitste kredieten wordt gewerkt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor maatregelen om de afzet van landbouwproducten te bevorderen en voor maatregelen op het gebied van beleidsstrategie en -coördinatie.

2.Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2018 bevat:

·de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen en de rechtstreekse betalingen,

·de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

·en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2018 heeft de Commissie rekening gehouden met het totale bedrag aan verwachte bestemmingsontvangsten en heeft zij voor de begroting 2018 kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2018 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 1 475,9 miljoen EUR geraamd. Zij bestaan uit:

·de in de loop van het begrotingsjaar 2018 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 865,9 miljoen EUR (733,9 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 132 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

·de van 2017 naar 2018 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 610 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 1 475,9 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

·400 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·1 075,9 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

·872 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

·17 402 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2018 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 531,8 miljoen EUR en 34 309,1 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, belopen de totale bedragen in de begroting 2018 931,8 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 385 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3.Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2018 (voorlopige cijfers)

Dit verslag geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting 2018 voor het ELGF (voorlopige cijfers). Nadere gegevens zijn vermeld in de bijlage. De uitgaven bedragen in totaal 43 926,6 miljoen EUR en bestaan voornamelijk uit de ELGF-uitgaven onder gedeeld beheer die de lidstaten van 16 oktober 2017 tot en met 15 oktober 2018 hebben gedeclareerd, gecombineerd met de verlagingen die gedurende het begrotingsjaar op de maandelijkse betalingen zijn toegepast. Voorts wordt een raming gemaakt van de uitgaven onder rechtstreeks beheer (ca. 15,6 miljoen EUR) die nog tot en met 31 december 2018 zijn gepland.

Hieronder volgt een korte toelichting bij de onderdelen van de begroting die de grootste verschillen tussen de daadwerkelijk gedane uitgaven en de overeenkomstige kredieten in de begroting 2018 te zien geven.

3.1.Marktmaatregelen

Voor interventies op de landbouwmarkten zijn 351,3 miljoen EUR meer kredieten opgenomen dan er waren vastgesteld. In dit cijfer is reeds rekening gehouden met de uitgaven onder rechtstreeks beheer voor afzetbevorderingsmaatregelen (naar raming 6,4 miljoen EUR) die nog tot en met 31 december 2018 zijn gepland. Wanneer evenwel rekening wordt gehouden met de aan de regeling voor groenten en fruit toegewezen bestemmingsontvangsten (400 miljoen EUR), is het resultaat een onderbesteding van – 48,7 miljoen EUR (of slechts – 1,8 %).

3.1.1.Groenten en fruit

Bij de schijnbare overbesteding van 333,3 miljoen EUR is geen rekening gehouden met de bestemmingsontvangsten voor het begrotingsartikel. Wanneer met die ontvangsten rekening wordt gehouden, is er sprake van een onderbesteding van  66,7 miljoen EUR (zie voetnoot (*) in de bijlage). Die is vooral toe te schrijven aan het feit dat er in sommige lidstaten minder betalingen zijn verricht voor operationele programma's van producentenorganisaties.

3.1.2.Producten van de wijnbouwsector

De uiteindelijke opname voor dit begrotingsartikel resulteert in een onderbesteding van – 89,9 miljoen EUR, voornamelijk als gevolg van de lager dan verwachte betalingen in een aantal lidstaten.

3.1.3.Melk en zuivelproducten 

De overbesteding van 167 miljoen EUR in de melksector kan worden verklaard door de verkoop van mageremelkpoeder met verlies, en vooral door de afschrijving van de voorraden mageremelkpoeder aan het einde van het jaar.

3.1.4.Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten 

De voorbije jaren omvatte dit begrotingsartikel uitgaven voor de bijenteelt en maatregelen voor de varkensvleessector. Voor 2018 heeft het artikel betrekking op de financiering van steun aan de bijenteelt en buitengewone marktondersteuningsmaatregelen in verband met dierziekten. Het uitvoeringspatroon voor dit jaar verschilt dan ook van het berekende profiel, dat is gebaseerd op het patroon voor de vorige jaren. Voor dit begrotingsartikel is in totaal 31,1 miljoen EUR minder uitgegeven dan oorspronkelijk begroot, met name omdat de door de lidstaten gedeclareerde definitieve uitgaven voor buitengewone steunmaatregelen lager waren dan de begrote bedragen.

3.1.5.Schoolregelingen

Met ingang van het schooljaar 2017/2018 staan de schoolmelk- en de schoolfruitregeling niet meer los van elkaar, maar vormen zij één geheel. Het uitgavenprofiel voor begrotingsartikel 05 02 18 is opgesteld op basis van het uitvoeringspatroon voor de toen nog afzonderlijke schoolregelingen. De totale uitgaven aan het einde van het jaar voor dit begrotingsartikel zijn 32,2 miljoen EUR lager dan begroot.

3.2.Rechtstreekse betalingen 

De uitgaven voor rechtstreekse betalingen lagen 845,6 miljoen EUR hoger dan de begrotingskredieten. Wanneer rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten voor dit begrotingshoofdstuk (zie ook punt 2 hierboven), ligt de uitvoering zeer dicht bij het verwachte niveau (– 230,3 miljoen EUR of slechts – 0,6 %).

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen

De gedeclareerde uitgaven overschrijden de in de begroting vastgestelde kredieten met 995,7 miljoen EUR. Wanneer rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten voor dit artikel (1 075,9 miljoen EUR), ligt de uitvoering bijna op het begrote niveau (– 80,2 miljoen EUR); zie voetnoot (*) in de bijlage.

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen

De uiteindelijke uitgaven voor 'Andere rechtstreekse betalingen' liggen dicht bij het profiel (– 150,0 miljoen EUR). Met name voor de regeling voor kleine landbouwbedrijven werd minder betaald dan verwacht. Omgekeerd waren de uitgaven voor de vrijwillige regeling voor gekoppelde steun hoger dan gepland.

3.3.Audit van de landbouwuitgaven

Voor begrotingshoofdstuk 05 07 is er sprake van een onderbesteding van – 44,9 miljoen EUR, vooral omdat wordt verwacht dat onder begrotingsonderdeel 05 07 02 (geschillenregeling) pas in 2019, en niet in 2018, een groot bedrag zal worden gedeclareerd naar aanleiding van de uitspraak van het Europees Hof van Justitie in zaak C585/15 'Tirlemontoise'.

4.Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Uit de bijlage blijkt dat in 2018 uiteindelijk in totaal 1 598,2 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar is.

In vergelijking met de geraamde bedragen brengt de goedkeuring van de rekeningen 125,5 miljoen EUR meer op, terwijl het definitieve bedrag aan terugvorderingen wegens onregelmatigheden ongeveer is zoals verwacht (– 0,4 miljoen EUR). Voorts zijn nog resterende inkomsten van de heffing voor melkproducenten geboekt (3,9 miljoen EUR).

Het saldo van de niet-gebruikte ontvangsten zal naar het begrotingsjaar 2019 worden overgedragen ter financiering van de ELGF-uitgaven van dat jaar.

5.Conclusies

Uit de voorlopige cijfers over de uitgaven ten laste van de ELGF-begroting 2018, met inbegrip van de geraamde uitgaven voor acties van de Commissie onder rechtstreeks beheer tot en met 31 december 2018, blijkt er een overbesteding van 1 152 miljoen EUR te zijn ten opzichte van de goedgekeurde begrotingskredieten. Deze overbesteding wordt gedekt met de beschikbare bestemmingsontvangsten ten belope van 1 598 miljoen EUR.

In 2018 is geen gebruik gemaakt van de reserve voor crisissituaties (459,5 miljoen EUR). Bijgevolg zal het bedrag van de financiële discipline dat in 2018 werkelijk is toegepast, beschikbaar zijn om naar 2019 te worden overgedragen voor de terugbetaling van rechtstreekse betalingen aan de begunstigden.

Een aantal eindejaarsaanpassingen en kredietoverschrijvingen die nog moeten plaatsvinden, zullen het definitieve saldo van de naar de begroting 2019 over te dragen bestemmingsontvangsten nog in lichte mate beïnvloeden. In het kader van de bemiddelingsprocedure over de begroting voor 2019 wordt dit definitieve saldo dat naar 2019 zal worden overgedragen, geraamd op 444 miljoen EUR.


(1)

   In artikel 12, lid 4, onder b), van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat kredieten die overeenkomen met interne bestemmingsontvangsten, uitsluitend naar het volgende begrotingsjaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.