Artikelen bij COM(2021)725 - Wijziging van bepaalde verordeningen wat betreft de oprichting en het functioneren van het European Single Acces Point

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.


Artikel 1 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 1060/2009

In Verordening (EG) nr. 1060/2009 wordt het volgende artikel 13 bis ingevoegd:

“Artikel 13 bis
Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 leveren ratingbureaus, wanneer deze uit hoofde van artikel 8, lid 1, artikel 8, lid 6, artikel 8, lid 7, artikel 8 bis, lid 1, artikel 8 bis, lid 3, artikel 10, lid 1, artikel 10, lid 4, artikel 11, lid 1, en artikel 12 informatie openbaar maken, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van de volgende metadata:

i) alle namen van het ratingbureau dat de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van het ratingbureau overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van het ratingbureau naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen ratingbureaus de identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie is de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 5, lid 3, artikel 8 quinquies, lid 2, artikel 11, lid 2, artikel 11 bis, lid 1, artikel 11 bis, lid 2, artikel 18, lid 3, artikel 24, lid 5, en artikel 36 quinquies, lid 1, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de naam en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van het ratingbureau overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 2 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 236/2012

In Verordening (EG) nr. 236/2012 wordt het volgende artikel 11 bis ingevoegd:

“Artikel 11 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2024 levert de natuurlijke persoon of rechtspersoon, wanneer deze uit hoofde van artikel 6, lid 1, informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van de volgende metadata:

i) alle namen van de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de persoon overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de rechtspersoon naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgt de natuurlijke persoon of rechtspersoon de identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie is de nationale bevoegde autoriteit de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 3 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012

In Verordening (EG) nr. 648/2012 wordt het volgende artikel 38 bis ingevoegd:

“Artikel 38 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 leveren CTP’s en clearingleden, wanneer deze uit hoofde van artikel 26, lid 7, artikel 28, lid 2, artikel 38, lid 1, artikel 38, lid 3, tweede alinea, artikel 38, lid 4, artikel 38, lid 5, artikel 39, lid 7, artikel 39, lid 8, en artikel 49, lid 3, informatie openbaar maken, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de CTP die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de CTP overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de CTP naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen CTP’s en clearingleden de identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie is de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 6, lid 1, artikel 18, lid 2, tweede alinea, artikel 25, lid 4, vierde alinea, artikel 25 quaterdecies, lid 1, artikel 25 octodecies, lid 3, artikel 59, lid 3, artikel 68, lid 1, artikel 73, lid 3, en artikel 77, lid 2, vierde alinea, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de CTP’s en clearingleden overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

Met ingang van 1 januari 2026 zijn, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 12, lid 2, bedoelde informatie, de nationale bevoegde autoriteiten de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van [de ESAP-verordening], omvattende de naam, voor zover beschikbaar, en de identificatiecode voor juridische entiteiten van de CTP en clearingleden overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

a) de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(a)de structurering van data in de informatie;

(b)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 4 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 345/2013

In Verordening (EG) nr. 345/2013 wordt het volgende artikel 13 bis ingevoegd:

“Artikel 13 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op krachtens Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP toegankelijk maken van de in artikel 17, lid 1, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van die verordening. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van het fonds overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).”.

Artikel 5 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 346/2013

In Verordening (EG) nr. 346/2013 wordt het volgende artikel 14 bis ingevoegd:

“Artikel 14 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op krachtens Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP toegankelijk maken van de in artikel 18, lid 1, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van die verordening. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van het fonds overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening. ________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).”.

Artikel 6 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 575/2013

In Verordening (EG) nr. 575/2013 wordt het volgende artikel 434 ter ingevoegd:

“Artikel 434 ter
Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 leveren de instellingen, wanneer deze uit hoofde van deel acht van deze verordening informatie openbaar maken, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de instelling die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de instelling overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de instellingen naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen instellingen een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor de toepassing van lid 1 is de EBA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de EBA, in nauwe samenwerking met de ESMA en de Eiopa, ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voor de toepassing van punt c) gaat de EBA, in nauwe samenwerking met de ESMA en de Eiopa, de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

De EBA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 7 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 537/2014

In Verordening (EG) nr. 537/2014 wordt het volgende artikel 13 bis ingevoegd:

“Artikel 13 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 levert de auditor of het auditkantoor, wanneer deze uit hoofde van artikel 13 informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de auditor die of het auditkantoor dat de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de auditor of het auditkantoor overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de auditor of het auditkantoor naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen auditors of auditkantoren de identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Uiterlijk 31 december 2025 wijzen de lidstaten, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie, een van de in artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2004/109/EG bedoelde officieel aangewezen mechanismen aan als de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] en stellen zij de ESMA daarvan in kennis.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, worden aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden toegekend om, na raadpleging van de CEAOB, vast te stellen:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voor de toepassing van punt c) gaat de Commissie de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 8 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 596/2014

In Verordening (EG) nr. 596/2014 wordt het volgende artikel 21 bis ingevoegd:

“Artikel 21 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2025 levert de uitgevende instelling, wanneer deze uit hoofde van artikel 17, lid 1, artikel 17, lid 2, en artikel 19, lid 3, informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de uitgevende instelling die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de uitgevende instelling overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de uitgevende instelling naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen uitgevende instellingen de identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Uiterlijk 31 december 2024 wijzen de lidstaten, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 17, lid 2 bedoelde informatie, een van de in artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2004/109/EG bedoelde officieel aangewezen mechanismen aan als de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] en stellen zij de ESMA daarvan in kennis.

Met ingang van 1 januari 2025 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 17, lid 1, en artikel 19, lid 3, bedoelde informatie, het desbetreffende officieel aangewezen mechanisme de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

Met ingang van 1 januari 2025 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 34, lid 1, bedoelde informatie, de nationale bevoegde autoriteit de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de naam en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de uitgevende instelling overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 9 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 600/2014

In Verordening (EG) nr. 600/2014 wordt het volgende artikel 23 bis ingevoegd:

“Artikel 23 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP toegankelijk maken van de in artikel 14, lid 6, artikel 15, lid 1, tweede alinea, artikel 18, lid 4, artikel 27, lid 1, artikel 34, artikel 40, lid 5, artikel 44, lid 2, artikel 45, lid 6, en artikel 48 bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de beleggingsonderneming overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).”.

Artikel 10 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 909/2014

In Verordening (EG) nr. 909/2014 wordt het volgende artikel 74 bis ingevoegd:

“Artikel 74 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 levert de CSD, wanneer deze uit hoofde van artikel 7, lid 1, artikel 7, lid 9, artikel 26, lid 4, artikel 27, lid 4, artikel 27, lid 7, artikel 28, lid 2, artikel 33, lid 1, artikel 33, lid 2, artikel 34, lid 1, artikel 38, lid 6, artikel 39, lid 3, artikel 41, lid 2, artikel 54, lid 3, punt e), artikel 54, lid 4, punt f), en artikel 59, lid 4, punt j), van deze verordening informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, in voorkomend geval, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van de volgende metadata:

i) alle namen van de CSD die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de CSD overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de CSD naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgt de CSD een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie is de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 12, lid 2, en artikel 62 bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de naam en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de CSD overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij daartoe de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 11 

Wijziging van Verordening (EU) nr. 1286/2014

In Verordening (EG) nr. 1286/2014 wordt het volgende artikel 29 bis ingevoegd:

“Artikel 29 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 levert de PRIIP-ontwikkelaar, wanneer deze uit hoofde van artikel 5, lid 1, het essentiële-informatiedocument openbaar maakt, dat essentiële-informatiedocument op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid van die informatie op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Dat essentiële-informatiedocument of die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)het essentiële-informatiedocument of de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)het essentiële-informatiedocument of de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de PRIIP-ontwikkelaar die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de PRIIP-ontwikkelaar overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de PRIIP-ontwikkelaar naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)het essentiële-informatiedocument of de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen PRIIP-ontwikkelaars een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Uiterlijk 31 december 2025 wijzen de lidstaten, voor het op ESAP toegankelijk maken van het in lid 1 bedoelde essentiële-informatiedocument, een van de in artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2004/109/EG bedoelde officieel aangewezen mechanismen aan als de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] en stellen zij de ESMA daarvan in kennis.

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 27, lid 2, en artikel 29, lid 1, bedoelde informatie, de bevoegde autoriteit de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de PRIIP-ontwikkelaar overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelen de ETA’s, via het Gemengd Comité, ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voor de toepassing van punt c) gaan de ETA’s de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voeren zij daartoe de nodige praktijktests uit.

Het Gemengd Comité legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid verleend om de technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1093/2010, artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1094/2010 en artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 12 -   Wijziging van Verordening (EU) 2015/760

In Verordening (EG) 2015/760 wordt het volgende artikel 25 bis ingevoegd:

“Artikel 25 bis
Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op krachtens Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP toegankelijk maken van de in artikel 3, lid 3, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van die verordening. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van het fonds overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).”.

Artikel 13 -   Wijziging van Verordening (EU) 2015/2365

In Verordening (EG) 2015/2365 wordt het volgende artikel 32 bis ingevoegd:

“Artikel 32 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2024 leveren entiteiten, wanneer deze uit hoofde van artikel 8, lid 3, artikel 12, lid 1, artikel 19, lid 8, artikel 26, lid 1, en artikel 26, lid 4, van deze verordening informatie openbaar maken, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de entiteit die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de entiteit overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de entiteit naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen entiteiten een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Met ingang van 1 januari 2024 is de ESMA voor de toepassing van lid 1 de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

Met ingang van 1 januari 2024 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 22, lid 4, punt b), artikel 25, lid 1, artikel 25, lid 2, artikel 25, lid 3, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de entiteit overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij daartoe de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 14 -   Wijziging van Verordening (EU) 2016/1011

In Verordening (EG) 2016/2011 wordt het volgende artikel 28 bis ingevoegd:

“Artikel 28 bis
Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 levert de beheerder, wanneer deze uit hoofde van artikel 4, lid 5, artikel 11, lid 1, punt c), artikel 12, lid 3, artikel 13, lid 1, artikel 25, lid 7, artikel 26, lid 3, artikel 27, lid 1, en artikel 28, lid 1, informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de beheerder die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de beheerder overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de beheerder naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen beheerders een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor de toepassing van lid 1 zijn de nationale bevoegde autoriteiten de verzamelende instanties in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 45, lid 1, bedoelde informatie zijn de nationale bevoegde autoriteiten de verzamelende instanties in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de beheerder overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 36 bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de beheerder overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 15 -   Wijziging van Verordening (EU) 2017/1129

In Verordening (EG) nr. 2017/1129 wordt het volgende artikel 21 bis ingevoegd:

“Artikel 21 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2024 levert de uitgevende instelling, de aanbieder of de aanvrager van de toelating tot de handel op een gereglementeerde markt, al naar gelang, wanneer deze uit hoofde van artikel 1, lid 4, punten f) en g), artikel 1, lid 5, eerste alinea, punten e) en f), artikel 8, lid 5, artikel 9, lid 4, artikel 10, lid 2, artikel 17, lid 2, artikel 21, lid 1, artikel 21, lid 9, en artikel 23, lid 1, informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de uitgevende instelling, de aanbieder of de aanvrager van een toelating tot de handel op een gereglementeerde markt, al naar gelang;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de uitgevende instelling, de aanbieder of de aanvrager van een toelating tot de handel op een gereglementeerde markt, al naar gelang, overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de uitgevende instelling naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen uitgevende instellingen, de aanbieder of de aanvrager van een toelating tot de handel op een gereglementeerde markt, al naar gelang, de identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

3. Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie is de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

Met ingang van 1 januari 2024 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 25, lid 2, artikel 25, lid 4, en artikel 26, lid 2, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de uitgevende instelling of, in voorkomend geval, de aanbieder overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 16 -   Wijziging van Verordening (EU) 2017/1131

In Verordening (EG) 2017/1131 wordt het volgende artikel 37 bis ingevoegd:

“Artikel 37 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op krachtens Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP toegankelijk maken van de in artikel 4, lid 7, bedoelde informatie, de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van die verordening. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van het fonds overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).”.

Artikel 17 -   Wijziging van Verordening (EU) 2019/1238

In Verordening (EG) 2019/1238 wordt het volgende artikel 70 bis ingevoegd:

“Artikel 70 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 levert de PEPP-aanbieder, wanneer deze uit hoofde van artikel 26, lid 1, informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid van die informatie op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de PEPP-aanbieder die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de PEPP-aanbieder overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de PEPP-aanbieder naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen PEPP-aanbieders een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Uiterlijk 31 december 2025 wijzen de lidstaten, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie, een van de in artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2004/109/EG bedoelde officieel aangewezen mechanismen aan als de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] en stellen zij de ESMA daarvan in kennis.

Met ingang van 1 januari 2026 is, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 65, lid 6, bedoelde informatie, de Eiopa de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

Met ingang van 1 januari 2026 zijn, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in artikel 63, lid 4, artikel 69, lid 1, en artikel 69, lid 4, bedoelde informatie, de bevoegde autoriteiten de verzamelende instanties in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening]. Die informatie wordt voorbereid in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening], omvattende de namen en, voor zover beschikbaar, de identificatiecode voor juridische entiteiten van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming overeenkomstig artikel 7, lid 4, van die verordening en bevat zij het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van die verordening.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de Eiopa ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de Eiopa een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de Eiopa de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij daartoe de nodige praktijktests uit.

De Eiopa legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 18 -   Wijziging van Verordening (EU) 2019/2033

In Verordening (EG) 2019/2033 wordt het volgende artikel 46 bis ingevoegd:

“Artikel 46 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 leveren beleggingsondernemingen, wanneer deze uit hoofde van deel zes van deze verordening informatie openbaar maken, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid van die informatie op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de beleggingsonderneming die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de beleggingsonderneming overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de beleggingsonderneming naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen beleggingsondernemingen een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie is de EBA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de EBA, in nauwe samenwerking met de ESMA en de Eiopa, ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voor de toepassing van punt c) gaat de EBA, in nauwe samenwerking met de ESMA en de Eiopa, de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij daartoe de nodige praktijktests uit.

De EBA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 19 -   Wijziging van Verordening (EU) 2019/2088

In Verordening (EG) 2019/2088 wordt het volgende artikel 18 bis ingevoegd:

“Artikel 18 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2025 leveren financiëlemarktdeelnemers en financieel adviseurs, wanneer deze uit hoofde van artikel 3, lid 1, artikel 3, lid 2, artikel 4, lid 1, artikel 4, lid 3, artikel 4, lid 4, artikel 4, lid 5, artikel 5, lid 1, en artikel 10, lid 1, van deze verordening, informatie openbaar maken, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de entiteit die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de financiëlemarktdeelnemers of financieel adviseurs overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de financiëlemarktdeelnemers of financieel adviseurs, in voorkomend geval naar categorie, overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen financiëlemarktdeelnemers of financieel adviseurs een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Uiterlijk 31 december 2024 wijzen de lidstaten, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie, een van de in artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2004/109/EG bedoelde officieel aangewezen mechanismen aan als de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] en stellen zij de ESMA daarvan in kennis.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelen de ETA’s, via het Gemengd Comité, ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelen, voeren de ETA’s een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaan de ETA’s de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voeren zij daartoe de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid verleend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1093/2010, artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1094/2010 en artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 20 -   Wijziging van Verordening (EU) 2020/852

In Verordening (EG) 2020/852 wordt het volgende artikel 8 bis ingevoegd:

“Artikel 8 bis

Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2024 levert de onderneming, wanneer deze uit hoofde van artikel 7 en artikel 8, lid 2, informatie openbaar maakt, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)de informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de onderneming die de informatie aanlevert;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de onderneming overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de onderneming naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet worden gesteld (in voorkomend geval);

(c)de informatie bevat een gekwalificeerd elektronisch zegel in de zin van artikel 3, punt 27, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad***.

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgt de onderneming een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Uiterlijk 31 december 2023 wijzen de lidstaten, voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie, een van de in artikel 21, lid 2, van Richtlijn 2004/109/EG bedoelde officieel aangewezen mechanismen aan als de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] en stellen zij de ESMA daarvan in kennis.

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij daartoe de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 21 -   Wijziging van Verordening (EU) 2021/23

In Verordening (EG) 2021/23 wordt het volgende artikel 95 bis ingevoegd:

“Artikel 95 bis
Toegankelijkheid van informatie op het European Single Access Point (ESAP)

1. Met ingang van 1 januari 2026 leveren de afwikkelingsautoriteiten, wanneer deze uit hoofde van artikel 50, lid 2, artikel 72, lid 3, artikel 82, lid 2, punt a), en artikel 83, lid 1, van deze verordening informatie openbaar maken, die informatie op hetzelfde tijdstip voor toegankelijkheid op het op grond van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] van het Europees Parlement en de Raad* opgerichte ESAP aan bij de in lid 3 van dit artikel genoemde betrokken verzamelende instantie.

Die informatie voldoet aan alle volgende vereisten:

(a)die informatie is opgesteld in een voor data-extractie geschikt formaat in de zin van artikel 2, punt 3, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening] of, wanneer zulks krachtens Uniewetgeving is voorgeschreven, in een machinaal leesbaar formaat in de zin van artikel 2, punt 13, van Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad**;

(b)de informatie gaat vergezeld van alle volgende metadata:

i) alle namen van de aanleverende entiteit waarop de informatie betrekking heeft;

ii) de identificatiecode voor juridische entiteiten van de entiteit overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iii) de grootte van de entiteit naar categorie overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

iv) het type informatie volgens de indeling van artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening];

v) de specifieke periode voor hoe lang de informatie op ESAP beschikbaar moet zijn (in voorkomend geval).

2. Voor de toepassing van lid 1, punt b), ii), verkrijgen entiteiten een identificatiecode voor juridische entiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

3. Voor het op ESAP toegankelijk maken van de in lid 1 bedoelde informatie is de ESMA de verzamelende instantie in de zin van artikel 2, punt 2, van Verordening (EU) XX/XXXX [ESAP-verordening].

4. Om ervoor te zorgen dat de overeenkomstig lid 1, punten a) en b), aangeleverde data efficiënt worden verzameld en beheerd, ontwikkelt de ESMA ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot vaststelling van:

(a)de in de informatie op te nemen specifieke metadata;

(b)de structurering van data in de informatie;

(c)de informatie waarvoor een machinaal leesbaar formaat vereist is en de vraag welk machinaal leesbaar formaat moet worden gebruikt.

Voordat zij de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen ontwikkelt, voert de ESMA een kosten-batenanalyse uit. Voor de toepassing van punt c) gaat de ESMA de voor- en nadelen van verschillende machinaal leesbare formaten na en voert zij daartoe de nodige praktijktests uit.

De ESMA legt die ontwerpen van technische uitvoeringsnormen voor aan de Commissie.

Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.

________________

* Verordening (EU) XX/XXXX van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een European Single Access Point (ESAP) dat gecentraliseerde toegang biedt tot informatie die publiek beschikbaar is met betrekking tot financiële diensten, kapitaalmarkten en duurzaamheid (PB L [...] van […], blz. […]).

** Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie (PB L 172 van 26.6.2019, blz. 56).

*** Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).”.

Artikel 22 -   Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.