Artikelen bij COM(2022)163 - Omwisseling van hryvniabiljetten in de valuta van lidstaten van ontvangst ten behoeve van mensen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2022)163 - Omwisseling van hryvniabiljetten in de valuta van lidstaten van ontvangst ten behoeve van mensen die de oorlog in Oekraïne ... |
---|---|
document | COM(2022)163 |
datum | 1 april 2022 |
DOELSTELLING EN TOEPASSINGSGEBIED
1. Deze aanbeveling beoogt het voor ontheemden die recht hebben op tijdelijke bescherming of passende bescherming uit hoofde van het nationale recht in de zin van artikel 2 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad, gemakkelijker te maken om hryvniabiljetten om te wisselen in de lokale valuta van de lidstaat die deze personen opvangt.
MET VOLLEDIGE INACHTNEMING VAN DE NATIONALE BEVOEGDHEDEN EN GELET OP NATIONALE OMSTANDIGHEDEN EN PRAKTIJKEN, BEVEELT AAN:
KERNAANBEVELINGEN
2. De lidstaten zouden om de omwisseling van hryvniabiljetten in de nationale valuta te vergemakkelijken, nationale regelingen moeten opzetten die de volgende kenmerken hebben:
(a) iedere ontheemde persoon die het bewijs levert recht te hebben op tijdelijke bescherming als bedoeld in Richtlijn 201/55/EG of passende bescherming uit hoofde van het nationale recht in de zin van artikel 2 van Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382, als bedoeld in mededeling 2022/C 126I/01 van de Commissie0, zou hryvniabiljetten in de valuta van de lidstaat moeten kunnen omwisselen. In het geval van ontheemde niet-begeleide minderjarigen zou de omwisseling moeten gebeuren door de vertegenwoordiger als bedoeld in artikel 16, lid 1, van Richtlijn 2001/55/EG;
(b) maximumplafonds per personen zouden moeten worden vastgesteld; rekening houdende met nationale omstandigheden zouden die maximumplafonds op 10 000 UAH per persoon, of minder, moeten worden vastgesteld;
(c) die omwisseling zou zonder kosten moeten kunnen gebeuren;
(d) de toepasselijke wisselkoers zou de door de Nationale Bank van Oekraïne bekendgemaakte officiële wisselkoers moeten zijn;
(e) de looptijd van de regeling zou ten minste drie maanden moeten bedragen.
AANVULLENDE AANBEVELINGEN
3. Om daadwerkelijke toegang tot de wisselregeling te garanderen, zouden de lidstaten voor de uitvoering van de regeling ernaar moeten streven optimaal gebruik te maken van een netwerk van deelnemende kredietinstellingen. Om met name de inachtneming van het maximumplafond per ontheemde te garanderen, zouden de lidstaten moeten overwegen om met deelnemende kredietinstellingen overeen te komen hoe de identiteit van elke ontheemde persoon die van de regeling gebruikmaakt, moet worden geregistreerd en gecontroleerd.
4. Om een gezond financieel beheer te garanderen en voor zover nodig, zouden de lidstaten moeten overwegen om met de Nationale Bank van Oekraïne de concrete voorwaarden voor een toekomstige omwisseling van hryvniabiljetten overeen te komen.