Artikelen bij COM(2023)905 - Wijziging van Richtlijn (EU) 2015/2302 om reizigers doeltreffender te beschermen en bepaalde aspecten van de richtlijn te vereenvoudigen en te verduidelijken

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.



Artikel 1

Wijzigingen van Richtlijn (EU) 2015/2302

Richtlijn (EU) 2015/2302 wordt als volgt gewijzigd:

(1) Artikel 1 wordt vervangen door:

Artikel 1

Onderwerp

Deze richtlijn heeft tot doel bij te dragen aan de goede werking van de interne markt en de verwezenlijking van een hoog en zo uniform mogelijk niveau van consumentenbescherming door bepaalde aspecten van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten inzake tussen reizigers en handelaren gesloten overeenkomsten betreffende pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen onderling, evenals bepaalde aspecten van tussen organisatoren van pakketreizen en dienstverleners gesloten overeenkomsten onderling aan te passen.”.

(2) In artikel 2 wordt lid 1 vervangen door:

“1. Deze richtlijn is van toepassing op pakketreizen die door handelaren aan reizigers te koop worden aangeboden of worden verkocht en op gekoppelde reisarrangementen die door handelaren voor reizigers worden gefaciliteerd.

Daarnaast is ze van toepassing op rechten op terugbetaling van organisatoren zoals gedefinieerd in artikel 3, punt 8, ten aanzien van reisdienstverleners in geval van annulering of niet-levering van een dienst die deel uitmaakt van een pakketreis.”.

(3) Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

a) punt 2 wordt vervangen door:

“2) “pakketreis”: een combinatie van ten minste twee verschillende soorten reisdiensten, als bedoeld in punt 1, voor dezelfde reis of vakantie, ingeval:

(a) deze diensten worden gecombineerd door één handelaar, onder meer op verzoek of overeenkomstig de keuze van de reiziger, voordat er één overeenkomst betreffende alle diensten wordt gesloten; of

(b) ongeacht of er afzonderlijke overeenkomsten worden gesloten met verschillende reisdienstverleners, deze diensten:

i) worden gekocht bij één verkooppunt en

— worden gekozen voordat de reiziger ermee instemt te betalen; of

— andere soorten reisdiensten worden geboekt binnen 3 uur nadat de reiziger heeft ingestemd te betalen voor de eerste reisdienst; of

— andere soorten reisdiensten worden geboekt binnen 24 uur nadat de reiziger heeft ingestemd te betalen voor de eerste reisdienst en indien de handelaar, voordat de reiziger heeft ingestemd te betalen voor de eerste reisdienst, de reiziger heeft uitgenodigd om daarna een of meer andere soorten reisdiensten te boeken; of

ii) worden aangeboden, verkocht of betaald voor een gezamenlijke prijs of een totaalprijs, ongeacht eventuele afzonderlijke facturering; of

iii) worden aangeprezen of verkocht onder de term “pakketreis” of een vergelijkbare term; of

iv) worden gecombineerd nadat er een overeenkomst is gesloten waarbij de handelaar de reiziger laat kiezen uit een selectie van verschillende soorten reisdiensten; of

v) worden gekocht van afzonderlijke handelaren via onderling verbonden onlineboekingsprocedures waarbij de naam, de betalingsgegevens, het e-mailadres of andere persoonsgegevens van de reiziger worden overgedragen van de handelaar met wie de eerste overeenkomst wordt gesloten naar een andere handelaar of andere handelaren.

Een combinatie van reisdiensten waarbij niet meer dan één soort reisdienst als bedoeld in punt 1, a), b) of c), wordt gecombineerd met één of meer toeristische diensten als bedoeld in punt 1, d), is geen pakketreis indien de laatstgenoemde diensten:

a) niet ten minste 25 % van de waarde van de combinatie vormen, niet als een essentieel kenmerk van de combinatie worden aangeprezen en anderszins geen essentieel kenmerk van de combinatie vertegenwoordigen; of

b) pas worden gekozen en aangekocht nadat de uitvoering van een reisdienst als bedoeld in punt 1, a), b) of c), al is begonnen;”;

b) punt 5 wordt vervangen door:

“5) “gekoppeld reisarrangement”: een combinatie van verschillende soorten reisdiensten, die niet valt onder de definitie van pakketreis in punt 2, wanneer een handelaar die partij is bij een overeenkomst tot verstrekking van een reisdienst en die betalingen door of namens een reiziger ontvangt, een reiziger uitnodigt tot het boeken van een aanvullende soort reisdienst bij een andere handelaar met het oog op dezelfde reis of vakantie en er een overeenkomst tot verstrekking van een aanvullende reisdienst wordt gesloten uiterlijk 24 uur na de bevestiging van de boeking van de eerste overeenkomst.”.


4) In artikel 5 wordt lid 1 als volgt gewijzigd:

a) punt d) wordt vervangen door:

“d) de betalingsregelingen, met inbegrip van het bedrag of het als aanbetaling te betalen percentage van de prijs en het tijdstip voor de betaling van het saldo van de reissom, overeenkomstig artikel 5 bis, of financiële garanties die de reiziger moet betalen of leveren;”;

b) punt g) wordt vervangen door:

“de mededeling dat de reiziger de overeenkomst vóór het begin van de pakketreis te allen tijde kan beëindigen tegen betaling van een gepaste en gerechtvaardigde beëindigingsvergoeding, of, indien toepasselijk, van de gestandaardiseerde beëindigingsvergoedingen die door de organisator worden verlangd, in overeenstemming met artikel 12, lid 1, en dat de reiziger de pakketreisovereenkomst kan beëindigen zonder betaling van een beëindigingsvergoeding wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden als bedoeld in artikel 12, lid 2;”.

5) Het volgende artikel 5 bis wordt ingevoegd:

Artikel 5 bis

Betalingen

De lidstaten zien erop toe dat, behalve voor pakketreizen zoals gedefinieerd in artikel 3, punt 2, b), iv), en voor pakketreizen die minder dan 28 dagen voor het begin van de pakketreis worden geboekt, de organisator of, indien van toepassing, de doorverkoper geen aanbetalingen van meer dan 25 % van de totale prijs van de pakketreis vraagt en de resterende betaling niet eerder dan 28 dagen voor het begin van de pakketreis vraagt. De organisator of, indien van toepassing, de doorverkoper mag hogere aanbetalingen vragen wanneer dit nodig is om voor de organisatie en de uitvoering van de pakketreis te kunnen zorgen. De aanbetalingen mogen dienen als dekking voor vooruitbetalingen aan verleners van diensten die deel uitmaken van de pakketreis en voor kosten die de organisator of, indien van toepassing, de doorverkoper specifiek maakt in verband met de organisatie en de uitvoering van de pakketreis, voor zover het noodzakelijk is deze kosten op het moment van boeking te dekken.”.

6) Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

a) in lid 2 wordt punt b) vervangen door:

“b) het feit:

i) dat de organisator verantwoordelijk is voor de goede uitvoering van alle onder de overeenkomst vallende reisdiensten in overeenstemming met artikel 13, voor eventuele terugbetalingen vanwege de beëindiging van of wijzigingen in een overeenkomst, en voor het verlenen van bijstand indien de reiziger in moeilijkheden verkeert in overeenstemming met artikel 16;

ii) dat, indien van toepassing, de reiziger ook via de doorverkoper contact kan opnemen met de organisator.”;

b) het volgende lid 2 bis wordt ingevoegd:

“2 bis. Het desbetreffende informatieformulier dat is opgenomen in bijlage I, wordt bij de overeenkomst gevoegd. De overeenkomst bevat een duidelijke verwijzing naar dat informatieformulier.”.

7) Artikel 12 wordt als volgt gewijzigd:

(a) lid 2 wordt vervangen door:

“2. Niettegenstaande lid 1 heeft de reiziger, indien zich op de reisbestemming of in de onmiddellijke omgeving daarvan, op de plaats van verblijf of vertrek van de reiziger, of met betrekking tot de reis naar de bestemming onvermijdbare en buitengewone omstandigheden voordoen die aanzienlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de pakketreis, het recht de pakketreisovereenkomst vóór het begin van de pakketreis zonder betaling van een beëindigingsvergoeding te beëindigen. De reiziger mag de overeenkomst beëindigen als redelijkerwijs kan worden verwacht dat de uitvoering van de pakketreisovereenkomst aanzienlijk zal worden beïnvloed door onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. Indien de pakketreisovereenkomst in overeenstemming met dit lid wordt beëindigd, heeft de reiziger recht op een volledige terugbetaling van alle voor de pakketreis betaalde bedragen, maar kan hij geen aanspraak maken op een bijkomende schadevergoeding.”;

(b) het volgende lid 3 bis wordt ingevoegd:

“3 bis. Officiële waarschuwingen tegen reizen naar een bepaalde bestemming, afgegeven door de autoriteiten van de lidstaat van vertrek of verblijf van de reiziger of van het land van bestemming, of het feit dat reizigers op de reisbestemming of in de lidstaat van verblijf of vertrek na terugkeer van de reis of vakantie aan ernstige beperkingen zullen worden onderworpen, zijn belangrijke elementen waarmee rekening moet worden gehouden bij de beoordeling of een beëindiging van de overeenkomst op grond van lid 2 en lid 3, punt b), gerechtvaardigd is.”;

(c) lid 4 wordt vervangen door:

“4. De organisator verricht alle terugbetalingen die op grond van de leden 2 en 3 zijn vereist, of betaalt met betrekking tot lid 1 alle bedragen terug die door of namens de reiziger voor de pakketreis zijn betaald, minus de passende en gerechtvaardigde beëindigingsvergoeding. De organisator verricht deze terugbetalingen aan de reiziger onverwijld en in elk geval uiterlijk 14 dagen na de beëindiging van de pakketreisovereenkomst, ongeacht of de reiziger uitdrukkelijk om terugbetaling verzoekt.

Wanneer lidstaten mechanismen invoeren of in stand houden om ervoor te zorgen dat terugbetalingen aan reizigers binnen de in de eerste alinea vastgestelde termijn plaatsvinden na beëindiging van pakketreisovereenkomsten overeenkomstig de leden 2 en 3, stellen zij de Commissie en de in artikel 18, lid 2, bedoelde centrale contactpunten van de andere lidstaten in kennis van deze mechanismen. Medefinanciering van dergelijke mechanismen door de lidstaten is alleen mogelijk in uitzonderlijke en naar behoren gemotiveerde omstandigheden en is afhankelijk van goedkeuring in het kader van de staatssteunbepalingen van de Unie.”.

8) Het volgende artikel 12 bis wordt ingevoegd:

Artikel 12 bis

Vouchers

1. De lidstaten zien erop toe dat, wanneer een overeenkomst wordt beëindigd overeenkomstig de artikelen 10, 11 of 12, de organisator de reiziger de keuze biedt om in plaats van terugbetaling een voucher te aanvaarden die kan worden gebruikt voor een toekomstige pakketreis.

2. Voordat de reiziger de voucher aanvaardt, informeert de organisator de reiziger op een duidelijke en in het oog springende manier schriftelijk over:

a) het feit dat de reiziger recht heeft op terugbetaling binnen 14 dagen en niet verplicht is een voucher te aanvaarden,

b) de geldigheidsduur van de voucher en de rechten van reizigers met betrekking tot vouchers zoals vastgelegd in dit artikel.

3. De waarde van de aangeboden voucher komt ten minste overeen met het bedrag van het recht op terugbetaling van de reiziger. De organisator kan een voucher voor een hoger bedrag aanbieden.

4. Reizigers verliezen hun recht op terugbetaling gedurende de geldigheidsduur van de voucher alleen als ze de voucher uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaarden in plaats van een terugbetaling. De partijen kunnen te allen tijde een volledige terugbetaling overeenkomen voordat een voucher wordt ingewisseld of vervalt.

5. Vouchers hebben een geldigheidsduur van maximaal twaalf maanden vanaf de dag dat een reiziger een voucher aanvaardt overeenkomstig lid 4. Deze periode kan met uitdrukkelijke en schriftelijke instemming van beide partijen eenmalig met maximaal twaalf maanden worden verlengd.

7. Als de voucher niet binnen de geldigheidsduur wordt ingewisseld, zal de organisator het in de voucher vermelde bedrag zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 14 dagen na afloop van de geldigheidsduur terugbetalen zonder dat hiervoor een voorafgaand verzoek van de reiziger nodig is.

8. Vouchers zijn zonder extra kosten overdraagbaar aan een andere reiziger.

9. Vouchers worden gedekt door de bescherming bij insolventie die de organisator op grond van artikel 17 moet regelen voor het bedrag van de betalingen die van de reiziger zijn ontvangen.”.

9) Artikel 17 wordt vervangen door:

Artikel 17

Doeltreffendheid en reikwijdte van de bescherming bij insolventie

1. De lidstaten zorgen ervoor dat op hun grondgebied gevestigde organisatoren zekerheid stellen voor de terugbetaling van alle door of namens reizigers betaalde bedragen in het geval van insolventie van de organisator. Dit omvat bescherming van gedane betalingen wanneer een pakketreis geheel of gedeeltelijk niet wordt uitgevoerd als gevolg van de insolventie van de organisator of wanneer een reiziger recht had op terugbetaling of een voucher had ontvangen van de organisator vóór diens insolventie. Met betrekking tot vouchers blijft de bescherming bij insolventie beperkt tot het bedrag van de betalingen die van de reiziger zijn ontvangen. Indien de terugreis in de pakketreisovereenkomst is inbegrepen, stellen de organisatoren ook zekerheid voor de repatriëring van de reiziger. Er kan worden aangeboden de pakketreis voort te zetten.

Organisatoren die niet in een lidstaat gevestigd zijn en pakketreizen verkopen of te koop aanbieden in een lidstaat, of die dergelijke activiteiten op enigerlei wijze op een lidstaat richten, zijn verplicht zekerheid te stellen overeenkomstig het recht van die lidstaat.

2. De in lid 1 bedoelde zekerheid is afdoende en dekt redelijkerwijs voorzienbare kosten. Zij dekt tevens de in verband met pakketreizen door of namens reizigers betaalde bedragen, rekening houdend met de duur van de periode tussen de ontvangst van de betalingen en de volledige uitvoering van de pakketreizen, alsmede de geraamde kosten voor repatriëring in geval van insolventie van de organisator. De zekerheid moet te allen tijde toereikend zijn om de kosten van terugbetalingen en, indien van toepassing, repatriëringen en vouchers te dekken. Bij de dekking wordt rekening gehouden met perioden waarin organisatoren de hoogste bedragen aan betalingen in bezit hebben en met eventuele veranderingen in het volume van de verkoop van pakketreizen.

3. Om de doeltreffendheid van de bescherming bij insolventie te waarborgen, houden de lidstaten toezicht op de regelingen voor bescherming bij insolventie van de op hun grondgebied gevestigde organisatoren, monitoren zij de markt op de verstrekking van bescherming bij insolventie en kunnen zij, indien nodig, een tweede niveau van bescherming vereisen. Medefinanciering door lidstaten is alleen mogelijk in uitzonderlijke en naar behoren gemotiveerde omstandigheden en is afhankelijk van goedkeuring in het kader van de staatssteunbepalingen van de Unie.

4. De bescherming bij insolventie van een organisator komt ten goede aan reizigers ongeacht hun woonplaats, de plaats van vertrek of de plaats van verkoop van de pakketreis, en ongeacht de lidstaat waar de entiteit die instaat voor de bescherming bij insolventie, is gevestigd.

5. Indien de uitvoering van de pakketreis wordt beïnvloed door de insolventie van de organisator, wordt de zekerheid kosteloos ter beschikking gesteld om repatriëring te verzekeren en, indien nodig, de financiering van logies in afwachting van de repatriëring.

6. Terugbetalingen van betalingen die getroffen zijn door de insolventie van de organisator worden onverwijld na het verzoek van de reiziger uitgevoerd en uiterlijk binnen drie maanden nadat de reiziger de nodige documenten voor de behandeling van het verzoek heeft overgelegd.

7. Wanneer dit gerechtvaardigd is in het licht van door doorverkopers ontvangen betalingen, kunnen de lidstaten vereisen dat naast de organisatoren ook de doorverkopers bescherming bij insolventie nemen, ongeacht artikel 13, lid 1, tweede alinea.”.

10) In artikel 18 wordt lid 2 vervangen door:

“2. Om de administratieve samenwerking en het toezicht op organisatoren die actief zijn in verschillende lidstaten, te vergemakkelijken en om informatie uit te wisselen met betrekking tot de bescherming bij insolventie en mechanismen die zijn ingesteld om de doeltreffendheid van terugbetalingen voor beëindigde pakketreisovereenkomsten te waarborgen, wijzen de lidstaten centrale contactpunten aan. De lidstaten delen de contactgegevens van die contactpunten mee aan alle andere lidstaten en aan de Commissie.”.

11) Artikel 19 wordt vervangen door:

Artikel 19

Verplichtingen inzake bescherming bij insolventie en informatieverstrekking voor gekoppelde reisarrangementen

1. Voor gekoppelde reisarrangementen, zoals gedefinieerd in artikel 3, punt 5, zorgen de lidstaten ervoor dat handelaren die reizigers uitnodigen tot het sluiten van een overeenkomst voor een ander soort reisdienst, zekerheid stellen voor de terugbetaling van alle betalingen die zij van reizigers ontvangen. Indien deze handelaren verantwoordelijk zijn voor de terugreis van de reiziger, dekt de zekerheid ook de repatriëring van de reiziger. Artikel 17, lid 1, tweede alinea, artikel 17, leden 2 tot en met 6, en artikel 18 zijn van overeenkomstige toepassing.

2. Wanneer de handelaar de reiziger uitnodigt tot het sluiten van een overeenkomst voor een ander soort reisdienst, verstrekt hij, ook indien hij niet in een lidstaat is gevestigd maar dergelijke activiteiten op enigerlei wijze op een lidstaat richt, de reiziger het desbetreffende standaardinformatieformulier opgenomen in bijlage II, dat waar nodig is ingevuld. Het formulier wordt op een duidelijke en in het oog springende manier verstrekt.

3. Indien handelaren de voorschriften van de leden 1 en 2 van dit artikel niet naleven, zijn de rechten en verplichtingen als bedoeld in de artikelen 9 en 12 en hoofdstuk IV van toepassing op de reisdiensten die deel uitmaken van het gekoppeld reisarrangement.

4. Wanneer er een gekoppeld reisarrangement tot stand komt, stelt de handelaar die een overeenkomst voor een ander soort reisdienst sluit, de handelaar die de reiziger heeft uitgenodigd een dergelijke overeenkomst te sluiten, hiervan in kennis.”.

12) Artikel 22 wordt vervangen door:

Artikel 22

Recht op verhaal en rechten op terugbetaling van organisatoren

1) Wanneer een organisator of, overeenkomstig artikel 13, lid 1, tweede alinea, of artikel 20, een doorverkoper schadevergoeding betaalt, prijsverlaging toekent of aan andere uit deze richtlijn voortvloeiende en voor hem geldende verplichtingen voldoet, zien de lidstaten erop toe dat de organisator of doorverkoper het recht heeft om verhaal te halen op derden die hebben bijgedragen aan de gebeurtenis die heeft geleid tot de schadevergoeding, prijsverlaging of andere verplichtingen.

2) De lidstaten zien erop toe dat, wanneer een dienstverlener een dienst die deel uitmaakt van een pakketreis annuleert of niet verleent, deze dienstverlener alle door de organisator voor de dienst gedane betalingen binnen 7 dagen aan de organisator terugbetaalt. De periode van 7 dagen gaat in op de dag die volgt op de annulering van de dienst of op de dag waarop de dienst had moeten worden uitgevoerd, afhankelijk van welke datum eerder valt.”.

(13) Bijlage I wordt vervangen door de tekst in bijlage I bij deze richtlijn.

(14) Bijlage II wordt vervangen door de tekst in bijlage II bij deze richtlijn.

Artikel 2

Verslaglegging door de Commissie en toetsing

Uiterlijk [vijf jaar na de inwerkingtreding van deze richtlijn] dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een verslag in over de toepassing van deze richtlijn. In dit verslag wordt ook rekening gehouden met de impact op micro-, kleine en middelgrote organisatoren.

Het verslag gaat indien nodig vergezeld van wetgevingsvoorstellen.

Artikel 3

Omzetting

1. De lidstaten dienen uiterlijk op [18 maanden na de inwerkingtreding van de richtlijn] de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen vast te stellen en bekend te maken om aan deze richtlijn te voldoen. Zij delen de Commissie de tekst van die bepalingen onmiddellijk mee.

Zij passen deze bepalingen toe met ingang van [6 maanden na de termijn voor omzetting].

Wanneer de lidstaten die bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen zelf of bij de officiële bekendmaking ervan naar deze richtlijn verwezen. De regels voor die verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.

2. De lidstaten delen de Commissie de tekst van de belangrijkste bepalingen van intern recht mee die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied vaststellen.

Artikel 4

Inwerkingtreding

Deze richtlijn treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Artikel 5

Adressaten

Deze richtlijn is gericht tot de lidstaten.