Artikelen bij COM(2024)313 - - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)313 - . |
---|---|
document | COM(2024)313 |
datum | 26 juli 2024 |
2. Inhoud van het verslag 2
3. Gegevensbasis 3
4. Analyse voor de rapporteringsperiode 2021 3
4.1 CO2-emissies en brandstofverbruik 3
4.1.1 Prestaties van het voertuigenpark van de Unie 3
4.1.2 Prestaties van het voertuigenpark per lidstaat 5
4.1.3 Prestaties van het voertuigenpark van de fabrikanten 7
4.1.4 CO2-emissies van verschillende combinaties van missieprofielen en belastingen 9
4.1.5 CO2-emissies en brandstofverbruik per brandstoftype 10
4.2 Geavanceerde CO2 -beperkende technologieën en alternatieve aandrijfsystemen 11
4.2.1 Geavanceerde CO2-beperkende technologieën 11
4.2.2 Alternatieve brandstoffen 12
4.2.3 Alternatieve aandrijfsystemen 15
5. Conclusie 16
5.1 CO2-emissies 16
5.2 Brandstoffen en aandrijfsystemen 16
1. RECHTSGRONDSLAG
Overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018 betreffende de monitoring en rapportage van CO2-emissies en het brandstofverbruik van nieuwe zware bedrijfsvoertuigen1 moet de Commissie elk jaar een verslag uitbrengen met haar analyse van de gegevens die de lidstaten en de fabrikanten betreffende de voorgaande rapporteringsperiode hebben toegezonden. Dit is het derde verslag uit hoofde van deze bepaling. Het verslag bevat een gegevensanalyse voor de rapporteringsperiode 2021, die loopt van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2022, met een uiterste rapportagedatum van 30 september 2022.
De CO2-emissies en het brandstofverbruik van nieuwe zware bedrijfsvoertuigen worden bepaald met behulp van de Vehicle Energy Consumption Calculation Tool (Vecto), een door de Europese Commissie ontwikkelde simulatietool voor zware bedrijfsvoertuigen. De beginselen van de simulaties voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen met Vecto zijn vastgelegd in Verordening (EU) 2017/2400 betreffende de bepaling van de CO2-emissies en het brandstofverbruik van zware bedrijfsvoertuigen2.
2. Inhoud van het verslag
Overeenkomstig de vereisten van artikel 10 van Verordening (EU) 2018/956 heeft deze analyse betrekking op de prestaties van het zwarevoertuigenpark van:
1. de Unie;
2. elke lidstaat;
3. elke fabrikant.
Deze worden alle drie geraamd op basis van de CO2-emissies van geselecteerde representatieve groepen van zware bedrijfsvoertuigen voor verschillende combinaties van missieprofiel, belasting en brandstof. Daarnaast worden geselecteerde waarden voor het gemiddelde brandstofverbruik van het zwarevoertuigenpark van de Unie gebruikt.
De analyse bestrijkt ook de beschikbare gegevens over het gebruik van nieuwe en geavanceerde CO2-beperkende technologieën, alsmede van alternatieve aandrijfsystemen.
De analyse is gebaseerd op de gegevens waarover de Commissie op 20 maart 2024 beschikte.
Verdere prestatiewaarden zijn te vinden in het centraal register voor gegevens over zware bedrijfsvoertuigen3.
De resultaten van controletests op de weg konden niet in het verslag worden verwerkt, aangezien de Commissie daar voor de rapporteringsperiode 2021 niet over kon beschikken.
3. Gegevensbasis
Dit verslag is gebaseerd op de gegevens voor alle voertuigen die door de fabrikanten zijn gerapporteerd, gekoppeld aan de registraties daarvan in de lidstaten in de rapporteringsperiode 2021. Deze hebben betrekking op vrachtwagens in de groepen voertuigen 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12 en 16.
Al deze vrachtwagens worden in Verordening (EU) 2017/2400 als zware vrachtwagens gedefinieerd. In dit verslag wordt, waar van toepassing, onderscheid gemaakt tussen vrachtwagens met een technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand van minder dan of gelijk aan 16 ton (de groepen 1, 2 en 3) en van meer dan 16 ton (de groepen 4, 5, 9, 10, 11, 12 en 16).
Bussen en toerbussen zijn niet in dit verslag opgenomen.
4. Analyse voor de rapporteringsperiode 2021
4.1 CO2-emissies en brandstofverbruik
In dit deel wordt een analyse gemaakt van de CO2-emissies van de lidstaten, fabrikanten, groepen voertuigen en verschillende missieprofielen. Bovendien worden geselecteerde waarden voor het brandstofverbruik en voor de verschillende door nieuw geregistreerde voertuigen gebruikte brandstoftypen gepresenteerd. Zware bedrijfsvoertuigen met alternatieve aandrijfsystemen, dat wil zeggen emissievrije voertuigen, hybride elektrische voertuigen en dualfuelvoertuigen, worden afzonderlijk besproken in punt 4.2. Soms is niet alle vereiste informatie beschikbaar. Daarom zijn sommige voertuigen in bepaalde tabellen niet vermeld, zodat het totale aantal voertuigen in de verschillende tabellen niet altijd overeenstemt.
4.1.1 Prestaties van het voertuigenpark van de Unie
De gerapporteerde CO2-emissies zijn sterk afhankelijk van de groepen voertuigen en subgroepen voertuigen4.
Tabel 1 bevat gegevens over de samenstelling en CO2-emissies van de groepen en subgroepen voertuigen. Met name toont de tabel het aantal voertuigen en de gemiddelde specifieke CO2-emissies van verschillende groepen en subgroepen. De overgrote meerderheid van de gekoppelde vrachtwagens met een technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand van minder dan 16 ton behoort tot de groepen 2 en 3. Wat vrachtwagens van meer dan 16 ton betreft, vertegenwoordigen de voertuigen in subgroep 5-LH 70 % van alle nieuwe vrachtwagens van meer dan 16 ton. Dit zijn de meest voorkomende voertuigen die worden gebruikt voor vrachtvervoer over lange afstanden in de EU.
De gemiddelde specifieke CO2-emissies van een zwaar bedrijfsvoertuig uit een gegeven subgroep worden berekend als een gewogen gemiddelde van verschillende missieprofielen5 zoals gedefinieerd in bijlage I bij Verordening (EU) 2019/1242. Voor de groepen voertuigen 1, 2, 3, 11, 12 en 16 zijn de weegfactoren van missieprofielen die voor alle berekeningen in dit verslag worden gebruikt nog niet gedefinieerd in wetgeving6.
Tabel 1 toont ook de gemiddelde belasting7 in tonnen voor alle groepen voertuigen alsook de gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/tkm, berekend door de gemiddelde specifieke CO2 -emissies in g/km te delen door de gemiddelde belasting in tonnen.
Tabel 1: Aantal voertuigen, gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/km, gemiddelde belasting in tonnen en gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/tkm per groep voertuigen en per subgroep voertuigen (opmerking: RD staat voor voertuigen die voornamelijk worden gebruikt voor regionale bezorging, LH voor lange afstanden en UD voor stadsbezorging).
Groep voertuigen | Subgroep voertuigen8 | Aantal voertuigen | Gemiddelde specifieke CO2-emissies (g/km) | Gemiddelde belasting (t) | Gemiddelde specifieke CO2-emissies (g/km) |
1 | - | 2 455 | 610 | 1,44 | 424 |
2 | - | 8 648 | 627 | 2,34 | 268 |
3 | - | 8 013 | 700 | 3,37 | 208 |
4 | 4-UD | 72 | 813 | 2,65 | 307 |
4-RD | 11 221 | 628 | 3,18 | 198 | |
4-LH | 3 816 | 730 | 7,42 | 98 | |
werkvoertuigen | 115 | 1 437 | |||
5 | 5-RD | 1 031 | 860 | 10,26 | 84 |
5-LH | 146 009 | 768 | 13,84 | 55 | |
werkvoertuigen | 0 | - | |||
9 | 9-RD | 12 657 | 698 | 6,28 | 111 |
9-LH | 17 180 | 843 | 13,40 | 63 | |
werkvoertuigen | 832 | 1 621 | |||
10 | 10-RD | 45 | 811 | 10,26 | 79 |
10-LH | 6 343 | 801 | 13,84 | 58 | |
11 | - | 2 589 | 835 | 5,39 | 155 |
12 | - | 1 479 | 1 015 | 9,81 | 104 |
16 | - | 4 085 | 1 082 | 9,81 | 110 |
Totaal EU | - | 226 590 |
4.1.2 Prestaties van het voertuigenpark per lidstaat
Tabel 2geeft informatie over de gemiddelde specifieke CO2-emissies9 in g/km voor elke lidstaat. Werkvoertuigen en voertuigen waarvan de CO2-emissies niet zijn gecertificeerd (zoals dualfuel- en hybride voertuigen) zijn niet in aanmerking genomen. Om redenen van beknoptheid worden alleen de emissiewaarden voor (sub)groep voertuigen 2, subgroep 5-LH en groep 16 weergegeven. Deze drie (sub)groepen zijn geselecteerd als de representatieve groepen voor vrachtwagens van minder dan 16 ton (groepen 1, 2 en 3) en vrachtwagens van meer dan 16 ton (momenteel gelden CO2-normen voor: de groepen 4, 5, 9 en 10; de huidige CO2-normen zijn niet van toepassing op: respectievelijk de groepen 11, 12 en 16)10.
Tabel 2: Gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/km van de (sub)groepen voertuigen 2, 5-LH en 16 alsook het aantal vrachtwagens dat in elke lidstaat in bepaalde groepen is geregistreerd
Vrachtwagens van minder dan 16 ton | Vrachtwagens van meer dan 16 ton | |||||
Groepen 1, 2, 3 Aantal voertuigen | Groep 2 Gem. spec. CO2-em. (g/km) | Groepen 4, 5, 9, 10 Aantal voertuigen | Subgroep 5-LH Gem. spec. CO2-em. (g/km) | Groepen 11, 12, 16 Aantal voertuigen | Groep 16 Gem. spec. CO2-em. (g/km) | |
Oostenrijk | 397 | 631 | 3 780 | 777 | 290 | 1 090 |
België | 729 | 623 | 5 478 | 778 | 647 | 1 061 |
Bulgarije | 53 | 613 | 2 908 | 748 | 4 | 1 013 |
Kroatië | 132 | 625 | 809 | 763 | 24 | 1 120 |
Cyprus | 12 | - | 11 | 762 | 0 | - |
Tsjechië | 695 | 653 | 6 101 | 765 | 285 | 1 080 |
Denemarken | 275 | 607 | 2 862 | 757 | 455 | 1 072 |
Estland | 12 | 595 | 497 | 754 | 63 | 1 083 |
Finland | 138 | 629 | 1 118 | 775 | 758 | 1 102 |
Frankrijk | 3 891 | 608 | 31 156 | 772 | 1 629 | 1 089 |
Duitsland | 6 847 | 625 | 42 543 | 774 | 1 512 | 1 065 |
Griekenland | 82 | 630 | 221 | 771 | 4 | 1 089 |
Hongarije | 113 | 632 | 4 266 | 764 | 20 | 1 130 |
Ierland | 168 | 642 | 1 347 | 761 | 79 | 1 059 |
Italië | 1 778 | 682 | 16 901 | 773 | 121 | 1 095 |
Letland | 11 | 587 | 1 359 | 759 | 77 | 1 010 |
Litouwen | 16 | 616 | 6 974 | 765 | 39 | - |
Luxemburg | 3 | 630 | 609 | 786 | 6 | 1 051 |
Malta | 3 | 660 | 1 | - | 0 | - |
Nederland | 683 | 608 | 9 408 | 766 | 275 | 1 060 |
Polen | 935 | 638 | 26 900 | 760 | 350 | 1 092 |
Portugal | 173 | 666 | 3 052 | 762 | 80 | 1 150 |
Roemenië | 117 | 633 | 4 839 | 767 | 41 | 1 084 |
Slowakije | 166 | 634 | 2 349 | 760 | 44 | 1 082 |
Slovenië | 43 | 650 | 1 691 | 758 | 31 | 1 118 |
Spanje | 1 277 | 627 | 16 955 | 765 | 132 | 1 102 |
Zweden | 360 | 592 | 3 122 | 755 | 1 177 | 1 084 |
Onbekend11 | 3 | - | 87 | 781 | 5 | 1 086 |
Totaal EU | 19 112 | 627 | 197 344 | 768 | 8 148 | 1 082 |
4.1.3 Prestaties van het voertuigenpark van de fabrikanten
Tabel 3 toont de gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/km, voor alle fabrikanten, in overeenstemming met de gegevens in Tabel 2. Werkvoertuigen zijn niet in aanmerking genomen.
Tabel 3: Gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/km van de (sub)groepen voertuigen 2, 5-LH en 16
Vrachtwagens van minder dan 16 ton | Vrachtwagens van meer dan 16 ton | |||||
Groepen 1, 2, 3 Aantal voertuigen | Groep 2 Gemiddelde specifieke CO2-emissies (g/km) | Groepen 4, 5, 9, 10 Aantal voertuigen | Subgroep 5-LH Gemiddelde specifieke CO2-emissies (g/km) | Groups 11, 12, 16 Number of vehicles | Groep 16 Gemiddelde specifieke CO2-emissies (g/km) | |
ANADOLU ISUZU OTOMOTIV SANAYII VE TICARET A.S. | 100 | |||||
DAF Trucks N.V. | 1 837 | 668 | 35 615 | 771 | 279 | 1 035 |
Daimler Truck AG | 4 767 | 628 | 38 296 | 781 | 1 103 | 1 122 |
Ford Otomotiv Sanayi A.S. | 0 | - | 3 625 | 808 | 0 | - |
ISUZU MOTORS LIMITED | 45 | 752 | 0 | - | 0 | - |
Iveco S.p.A. | 3 418 | 700 | 1 078 | - | 0 | - |
Iveco-Magirus A.G. | 0 | - | 13 551 | 792 | 648 | 1 107 |
MAN Truck & Bus AG | 4 228 | 601 | 25 541 | 754 | 960 | 1 043 |
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation | 444 | - | 0,0 | - | 0 | - |
RENAULT TRUCKS | 3 003 | 577 | 19 492 | 785 | 386 | 1 081 |
SCANIA CV AB | 0,0 | - | 24 211 | 728 | 1 849 | 1 071 |
VOLVO TRUCK CORPORATION | 1 270 | 593 | 35 935 | 761 | 2 923 | 1 090 |
Totaal EU | 19 112 | 627 | 197 344 | 768 | 8 148 | 1 082 |
Tabel 4 en tabel 5 tonen het aantal geregistreerde voertuigen, voor alle fabrikanten, in respectievelijk verschillende groepen en subgroepen. Werkvoertuigen zijn niet inbegrepen.
Tabel 4: Aantal voertuigen per groep voertuigen voor elke fabrikant, voor de groepen 1, 2, 3, 11, 12 en 16
Groep voertuigen | Totaal | ||||||
1 | 2 | 3 | 11 | 12 | 16 | ||
ANADOLU ISUZU OTOMOTIV SANAYII VE TICARET A.S. | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
DAF Trucks N.V. | 79 | 873 | 885 | 107 | 46 | 126 | 2 116 |
Daimler Truck AG | 429 | 2 164 | 2 174 | 292 | 246 | 565 | 5 870 |
Ford Otomotiv Sanayi A.S. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ISUZU MOTORS LIMITED | 0 | 25 | 20 | 0 | 0 | 0 | 45 |
Iveco S.p.A. | 452 | 1 446 | 1 520 | 0 | 0 | 0 | 3 418 |
Iveco-Magirus A.G. | 0 | 0 | 0 | 268 | 28 | 352 | 648 |
MAN Truck & Bus AG | 911 | 2 189 | 1 128 | 219 | 161 | 580 | 5 188 |
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation | 444 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 444 |
RENAULT TRUCKS | 0 | 1 485 | 1 518 | 143 | 37 | 206 | 3 389 |
SCANIA CV AB | 0 | 0 | 0 | 575 | 302 | 972 | 1 849 |
VOLVO TRUCK CORPORATION | 40 | 466 | 764 | 983 | 656 | 1 284 | 4 193 |
Totaal | 2 455 | 8 648 | 8 009 | 2 587 | 1 476 | 4 085 | 27 260 |
Tabel 5: Aantal voertuigen per subgroep voertuigen voor elke fabrikant, voor de groepen 4, 5, 9 en 10
Subgroep voertuigen | Totaal | |||||||||
4-UD | 4-RD | 4-LH | 5-RD | 5-LH | 9-RD | 9-LH | 10-RD | 10-LH | ||
ANADOLU ISUZU OTOMOTIV SANAYII VE TICARET A.S. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
DAF Trucks N.V. | 9 | 1 086 | 435 | 69 | 30 856 | 521 | 1 834 | 3 | 802 | 35 615 |
Daimler Truck AG | 0 | 1 746 | 1 017 | 410 | 27 776 | 2 725 | 4 020 | 7 | 595 | 38 296 |
Ford Otomotiv Sanayi A.S. | 0 | 259 | 1 | 1 | 3 283 | 64 | 17 | 0 | 0 | 3 625 |
ISUZU MOTORS LIMITED | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Iveco S.p.A. | 14 | 1 064 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 078 |
Iveco-Magirus A.G. | 0 | 331 | 166 | 71 | 10 079 | 1 601 | 1 160 | 0 | 143 | 13 551 |
MAN Truck & Bus AG | 0 | 1 998 | 618 | 189 | 17 006 | 2 384 | 2 696 | 15 | 635 | 25 541 |
Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RENAULT TRUCKS | 0 | 2 123 | 576 | 71 | 13 644 | 1 927 | 898 | 0 | 253 | 19 492 |
SCANIA CV AB | 49 | 1 196 | 549 | 131 | 15 496 | 1 958 | 3 036 | 12 | 1 784 | 24 211 |
VOLVO TRUCK CORPORATION | 0 | 1 418 | 443 | 87 | 27 058 | 1 469 | 3 360 | 8 | 2 092 | 35 935 |
Totaal | 72 | 11 221 | 3 805 | 1 029 | 145 198 | 12 649 | 17 021 | 45 | 6 304 | 197 344 |
4.1.4 CO2-emissies van verschillende combinaties van missieprofielen en belastingen
In Vecto worden simulaties uitgevoerd voor alle voertuigen op basis van verschillende missieprofielen en twee verschillende belastingniveaus (laag of representatief). Voor elke groep voertuigen wordt een simulatie uitgevoerd aan de hand van een vastgesteld aantal overeenkomstige missieprofielen.
In tabel 6 worden de gemiddelde specifieke emissies in g/km en g/tkm van groep voertuigen 2, subgroep 5-LH en groep 16 weergegeven.
Tabel 6: Gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/km en g/tkm van de groepen voertuigen 2, 5 en 16 voor elk missieprofiel
Vrachtwagens van minder dan 16 ton | Vrachtwagens van meer dan 16 ton | |||||
Groep voertuigen 2 | Subgroep voertuigen 5-LH | Groep voertuigen 16 | ||||
Missieprofiel / belasting12 | Gemiddelde CO2-emissies (g/km) | Gemiddelde CO2-emissies (g/tkm) | Gemiddelde CO2-emissies (g/km) | Gemiddelde CO2-emissies (g/tkm) | Gemiddelde CO2-emissies (g/km) | Gemiddelde CO2-emissies (g/tkm) |
RDL | 509 | 849 | 659 | 253 | - | - |
RDR | 548 | 183 | 820 | 64 | - | - |
LHL | 670 | 515 | 632 | 243 | - | - |
LHR | 774 | 79 | 826 | 43 | - | - |
UDL | 646 | 1 076 | 1 043 | 401 | - | - |
UDR | 746 | 249 | 1 434 | 111 | - | - |
REL | - | - | 835 | 239 | - | - |
RER | - | - | 1 059 | 61 | - | - |
LEL | - | - | 797 | 228 | - | - |
LER | - | - | 1 073 | 40 | - | - |
MUL | - | - | - | - | - | - |
MUR | - | - | - | - | - | - |
COL | - | - | 781 | 300 | 909 | 350 |
COR | - | - | 1 009 | 78 | 1 156 | 90 |
4.1.5 CO2-emissies en brandstofverbruik per brandstoftype
Tabel 7 toont de gemiddelde specifieke CO2-emissies per brandstoftype. Net als tabel 2 en tabel 3, bevat deze tabel waarden voor de (sub)groepen voertuigen 2,5-LH en 16, met uitzondering van werkvoertuigen. Punt 4.2.2 Alternative fuels bevat een meer gedetailleerde analyse van de verschillende brandstoffen die worden gebruikt door nieuw geregistreerde voertuigen.
Tabel 7: Aantal voertuigen, gemiddelde specifieke CO2-emissies in g/km en gemiddeld brandstofverbruik van de (sub)groepen voertuigen 2,5-LH en 16 per brandstoftype
Vrachtwagens van minder dan 16 ton | Vrachtwagens van meer dan 16 ton | ||||||||
Groep voertuigen 2 | Subgroep voertuigen 5-LH | Groep voertuigen 16 | |||||||
Brandstoftype (motor) | Aantal voertuigen | Gem. spec. CO2-emissies (g/km) | Gemiddeld brandstofverbruik | Aantal voertuigen | Gem. spec. CO2-emissies (g/km) | Gemiddeld brandstofverbruik | Aantal voertuigen | Gem. spec. CO2-emissies (g/km) | Gemiddeld brandstofverbruik |
Diesel (CI) | 8 503 | 627 | 24 l/100 km | 141 119 | 768 | 29 l/100 km | 4 039 | 1 083 | 41 l/100 km |
Ethanol (CI) | 0 | - | - | 0 | - | - | 2 | 1 089 | 73 l/100 km |
LNG (PI) | 0 | - | 0 | 3 182 | 753 | 272 g/km | 6 | 1 009 | 364 g/km |
CNG (PI) | 143 | 609 | 226 g/km | 875 | 754 | 280 g/km | 38 | 1 051 | 391 g/km |
Onbekend | 2 | 627 | 14 | 794 | 0 | - | - | ||
EU | 8 648 | 627 | 145 190 | 768 | 4 085 | 1 082 |
4.2 Geavanceerde CO2 -beperkende technologieën en alternatieve aandrijfsystemen
In dit punt wordt ingezoomd op het gebruik van geavanceerde en alternatieve technologieën in de geregistreerde voertuigen. Specifiek wordt een overzicht gegeven van het totale aantal voertuigen en het aandeel van het voertuigenpark dat met een bepaalde technologie is uitgerust. Daarbij worden de voertuigenparken van verschillende fabrikanten en lidstaten met elkaar vergeleken.
4.2.1 Geavanceerde CO2-beperkende technologieën
Tijdens de rapporteringsperiode 2021 konden fabrikanten aanvullende “geavanceerde CO2-beperkende technologieën” rapporteren, zonder daartoe verplicht te zijn13. Deze informatie had geen invloed op de Vecto-simulatieresultaten.
Van alle nieuwe voertuigen van de fabrikant die over dergelijke technologieën heeft gerapporteerd, was 67 % uitgerust met een actieve grille aan de voorkant, die is geclassificeerd als een geavanceerde aerodynamische maatregel. Bovendien was ongeveer 95 % van de nieuwe voertuigen uitgerust met “pulse and glide”-technologie, wat leidde tot energie-efficiënter rijden.
Over het gebruik van geavanceerde CO2-beperkende technologieën in het hele voertuigenpark van de Unie kunnen geen conclusies worden getrokken.
Naast deze facultatieve informatie over “geavanceerde CO2-beperkende technologieën” moesten de fabrikanten aangeven of het geregistreerde voertuig was uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen (advanced driver-assistance systems (ADAS))14. In tabel 8 is het totale aantal met een ADAS-technologie uitgeruste voertuigen weergegeven.
Tabel 8: Aantal met ADAS-technologie uitgeruste voertuigen per groep voertuigen
Groep voertuigen | Totaal | ||||||||||
ADAS-technologie | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 9 | 10 | 11 | 12 | 16 | |
Stop-startsysteem van de motor bij stilstand van het voertuig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ecoroll zonder stop-startsysteem van de motor | 319 | 2 257 | 2 244 | 5 770 | 126 510 | 18 036 | 4 338 | 1 564 | 1 017 | 2 209 | 164 264 |
Ecoroll met stop-startsysteem van de motor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorspellende snelheidsregelaar | 0 | 0 | 0 | 2 763 | 94 989 | 9 062 | 2 729 | 512 | 446 | 916 | 111 417 |
Totaal aantal voertuigen in de groep | 2 455 | 8 648 | 8 013 | 15 224 | 147 040 | 30 669 | 6 388 | 2 589 | 1 479 | 4 085 | 226 590 |
Aandeel van met ten minste één ADAS uitgeruste voertuigen (%) | 13 | 26 | 28 | 38 | 86 | 59 | 68 | 64 | 71 | 57 | 73 |
Geen van de tijdens de rapporteringsperiode 2021 geregistreerde voertuigen was uitgerust met de ADAS-technologieën “stop-startsysteem van de motor bij stilstand van het voertuig” of “ecoroll met stop-startsysteem van de motor”.
4.2.2 Alternatieve brandstoffen
De brandstof en het motortype van een geregistreerd voertuig waren tijdens de rapporteringsperiode verplichte specificaties, aangezien zij van invloed zijn op de emissiebepaling via Vecto. Hoewel bijna 97 % van de geregistreerde voertuigen diesel gebruikt, gebruikt een kleine hoeveelheid nieuw geregistreerde voertuigen ethanol, LNG of CNG. Tabel 9 geeft een overzicht van de verschillende brandstoftypen en motoren binnen de groepen voertuigen.
Tabel 9: Aantal voertuigen per groep voertuigen naar brandstoftype (AF: alternatieve brandstoffen)
Groep voertuigen | Totaal | |||||||||||
Brandstoftype (motor) | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 9 | 10 | 11 | 12 | 16 | ||
Conventionele brandstoffen | Diesel (CI) | 2 451 | 8 503 | 7 913 | 14 573 | 142 118 | 28 889 | 6 337 | 2 576 | 1 475 | 4 039 | 218 874 |
Benzine (CI) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Alternatieve brandstoffen | Ethanol (CI) | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 8 |
Ethanol (PI) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
LNG (PI) | 0 | 0 | 0 | 65 | 3 189 | 369 | 7 | 0 | 0 | 6 | 3 636 | |
CNG (PI) | 3 | 143 | 81 | 453 | 901 | 1 091 | 3 | 10 | 1 | 38 | 2 724 | |
Totaal aantal voertuigen in de groep | 2 455 | 8 648 | 8 013 | 15 224 | 147 040 | 30 669 | 6 388 | 2 589 | 1 479 | 4 085 | 226 590 | |
Aandeel voertuigen dat AF gebruikt | 0 % | 2 % | 1 % | 3 % | 3 % | 5 % | 0 % | 0 % | 0 % | 1 % | 2,8 % |
Tabel 10 toont gegevens per lidstaat over het aantal voertuigen dat alternatieve brandstoffen gebruikt. De gegevens worden samengevat in de twee belangrijkste categorieën: vrachtwagens van minder dan 16 ton (d.w.z. de groepen 1, 2, en 3) en vrachtwagens van meer dan 16 ton (d.w.z. de groepen 4, 5, 9, 10, 11, 12 en 16) en de in het volgende deel vermelde aandrijfsystemen zijn niet in deze gegevens opgenomen.
Tabel 10: Aantal voertuigen per lidstaat naar brandstoftype. Door gas aangedreven omvat LNG en CNG
Groepen voertuigen 1, 2 en 3 | Groepen voertuigen 4, 5, 9, 10, 11, 12 en 16 | Totaal aantal voertuigen (uitgez. ZEV) | Aandeel voertuigen dat AF gebruikt | |||||
Lidstaat | Diesel (CI) | Ethanol (CI) | Door gas aangedreven | Diesel (CI) | Ethanol (CI) | Door gas aangedreven | ||
Oostenrijk | 397 | 0 | 0 | 4 050 | 0 | 23 | 4 470 | 1 % |
België | 721 | 0 | 8 | 6 003 | 0 | 149 | 6 881 | 2 % |
Bulgarije | 51 | 0 | 2 | 2 792 | 0 | 119 | 2 964 | 4 % |
Kroatië | 132 | 0 | 0 | 827 | 0 | 1 | 960 | 0 % |
Cyprus | 12 | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 23 | 0 % |
Tsjechië | 695 | 0 | 0 | 6 365 | 0 | 31 | 7 091 | 0 % |
Denemarken | 276 | 0 | 0 | 3 298 | 0 | 80 | 3 654 | 2 % |
Estland | 12 | 0 | 0 | 552 | 0 | 7 | 571 | 1 % |
Finland | 137 | 0 | 1 | 1 809 | 0 | 55 | 2 002 | 3 % |
Frankrijk | 3 767 | 0 | 119 | 31 257 | 7 | 1 459 | 36 609 | 4 % |
Duitsland | 6 841 | 0 | 1 | 43 272 | 0 | 1 164 | 51 278 | 2 % |
Griekenland | 82 | 0 | 0 | 248 | 0 | 0 | 330 | 0 % |
Hongarije | 113 | 0 | 0 | 4 282 | 0 | 3 | 4 398 | 0 % |
Ierland | 168 | 0 | 0 | 1 417 | 0 | 13 | 1 598 | 1 % |
Italië | 1 753 | 0 | 24 | 16 312 | 0 | 736 | 18 825 | 4 % |
Letland | 11 | 0 | 0 | 1 367 | 0 | 69 | 1 447 | 5 % |
Litouwen | 16 | 0 | 0 | 6 919 | 0 | 94 | 7 029 | 1 % |
Luxemburg | 3 | 0 | 0 | 612 | 0 | 6 | 621 | 1 % |
Malta | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 4 | 0 % |
Nederland | 680 | 0 | 1 | 9 571 | 0 | 217 | 10 469 | 2 % |
Polen | 919 | 0 | 16 | 26 417 | 0 | 869 | 28 221 | 3 % |
Portugal | 166 | 0 | 7 | 3 096 | 0 | 35 | 3 304 | 1 % |
Roemenië | 117 | 0 | 0 | 4 788 | 0 | 102 | 5 007 | 2 % |
Slowakije | 166 | 0 | 0 | 2 360 | 0 | 33 | 2 559 | 1 % |
Slovenië | 43 | 0 | 0 | 1 709 | 0 | 14 | 1 766 | 1 % |
Spanje | 1 224 | 0 | 48 | 16 438 | 0 | 645 | 18 355 | 4 % |
Zweden | 359 | 0 | 0 | 4 143 | 1 | 208 | 4 711 | 4 % |
Onbekend15 | 3 | 0 | 0 | 91 | 0 | 1 | 95 | 1 % |
Totaal EU | 18 867 | 0 | 227 | 200 007 | 8 | 6 133 | 225 242 | 3 % |
Verschillen tussen de lidstaten kunnen het gevolg zijn van verschillend ontwikkelde tankinfrastructuren voor alternatieve brandstoffen, zoals CNG/LNG. Niettemin is het aantal geregistreerde voertuigen dat alternatieve brandstoffen gebruikt in de hele EU laag.
4.2.3 Alternatieve aandrijfsystemen
In Verordening (EU) 2019/1242 wordt een emissievrij zwaar bedrijfsvoertuig (ZEV) gedefinieerd als een voertuig zonder interne verbrandingsmotor of met een interne verbrandingsmotor die minder dan 1 g CO2/kWh of minder dan 1 g CO2/km uitstoot.
In de rapporteringsperiode 2021 zijn 27 hybride elektrische voertuigen16 en 1290 dualfuelvoertuigen17 geregistreerd in de groepen voertuigen waarop het verslag betrekking heeft, waaronder die in groep 0 (tussen de 3,5 en 7,5 ton). Uit Tabel 11 blijkt dat in de rapporteringsperiode zeer weinig emissievrije voertuigen werden geregistreerd.
Tabel 11: Aantal ZEV (emissievrije voertuigen) per fabrikant
Fabrikant | ZEV | Aandeel ZEV |
ANADOLU ISUZU OTOMOTIV SANAYII VE TICARET A.S. | 0 | 0,00 % |
DAF NV | 17 | 0,04 % |
DAIMLER TRUCK AG | 21 | 0,05 % |
FORD OTOMOTIV SANAYI AS | 0 | 0,00 % |
ISUZU MOTORS LIMITED | 0 | 0,00 % |
IVECO SPA | 0 | 0,00 % |
IVECO MAGIRUS AG | 0 | 0,00 % |
MAN TRUCK AND BUS SE | 13 | 0,04 % |
MITSUBISHI FUSO TRUCK & BUS CORPORATION | 0 | 0,00 % |
RENAULT TRUCK SA | 85 | 0,37 % |
SCANIA CV AB | 67 | 0,26 % |
VOLVO TRUCK CORPORATION | 84 | 0,20 % |
Totaal aantal voertuigen | 287 | 0,13 % |
Van deze 287 batterijelektrische voertuigen behoren er 120 tot subgroep 4-LH (de subgroep met het grootste aantal voertuigen).
5. Conclusie
Met dit derde verslag wordt beoogd om de stand van zaken met betrekking tot het zwarevoertuigenpark van de EU te presenteren.
In het verslag worden de prestaties van de voertuigenparken van verschillende lidstaten, fabrikanten en groepen voertuigen met elkaar vergeleken. Het verslag verstrekt informatie over geselecteerde waarden voor CO2-emissies, brandstofverbruik en het aandeel met alternatieve technologieën uitgeruste zware bedrijfsvoertuigen die tijdens de derde rapporteringsperiode zijn geregistreerd. In dit laatste onderdeel van het verslag worden de belangrijkste uit de gerapporteerde gegevens getrokken conclusies samengevat.
5.1 CO2-emissies
Een eerlijke vergelijking van de prestaties van de verschillende lidstaten en fabrikanten met betrekking tot de gemiddelde specifieke CO2 -emissies van hun voertuigenparken is alleen mogelijk binnen een bepaalde groep of subgroepen (voor vrachtwagens in de groepen 4, 5, 9 en 10).
Binnen de representatieve groep voor vrachtwagens van minder dan 16 ton, dat wil zeggen groep 2, kunnen aanzienlijke verschillen tussen de voertuigenparken van de verschillende lidstaten en fabrikanten worden waargenomen. Het relatieve verschil tussen het voertuigenpark van de best presterende en de slechtst presterende lidstaat bedraagt meer dan 16 % (zie Tabel 2). Voor de fabrikanten bedraagt het relatieve verschil ongeveer 30 % (zie Tabel 3).
Wat de vrachtwagens van meer dan 16 ton betreft, komt het verschil tussen de voertuigenparken van de lidstaten voor groep 5-LH neer op 5 % en voor groep 16 op 14 %. Voor de fabrikanten bedraagt dit verschil ongeveer 11 % in de groep 5-LH en 8 % in groep 16. Bovendien blijkt uit de gegevens over de toepassing van geavanceerde technologieën dat bijna driekwart van de nieuw geregistreerde voertuigen is uitgerust met ten minste één geavanceerd rijhulpsysteem. De gegevens over aanvullende geavanceerde CO2 -beperkende technologieën zijn beperkt, maar duiden erop dat een groot deel van de voertuigen mogelijk is uitgerust met geavanceerde aerodynamische maatregelen of een “pulse and glide”-technologie.
5.2 Brandstoffen en aandrijfsystemen
Op dit moment vertegenwoordigen dieselvoertuigen nog altijd meer dan 97 % van alle nieuw geregistreerde zware bedrijfsvoertuigen waarop dit verslag van toepassing is18. Slechts een beperkt aantal voertuigen gebruikt alternatieve brandstoffen of alternatieve aandrijfsystemen, voornamelijk LNG en CNG.
Het aandeel voertuigen dat alternatieve brandstoffen gebruikt, dat wil zeggen ethanol, CNG of LNG, verschilt aanzienlijk tussen de lidstaten. Hoewel dit aandeel in Cyprus, Griekenland, Hongarije, Kroatië en Malta zeer klein is (ruim onder de 0,5 %), bedraagt het in Bulgarije, Frankrijk, Italië, Letland en Zweden meer dan 4 % (zie Tabel 10). Dit komt door een relatief hoog aandeel voertuigen dat op aardgas rijdt, als weerspiegeling van de behoorlijk goed ontwikkelde infrastructuur voor het tanken van gas in deze landen.
Momenteel is het aantal emissievrije zware bedrijfsvoertuigen in de EU klein, met slechts 287 gekoppelde batterijelektrische voertuigen tijdens de rapporteringsperiode 2021 (zie Tabel 11).
1 Verordening (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018 betreffende de monitoring en de rapportering van de CO2-emissies en het brandstofverbruik van nieuwe zware bedrijfsvoertuigen (PB L 173 van 9.7.2018, blz. 1).
2 Verordening (EU) 2017/2400 van de Commissie van 12 december 2017 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 595/2009 van het Europees Parlement en de Raad wat de bepaling van de CO2-emissies en het brandstofverbruik van zware bedrijfsvoertuigen betreft, en tot wijziging van Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EU) nr. 582/2011 van de Commissie (PB L 349 van 29.12.2017, blz. 1).
3 Zoals bedoeld in artikel 6 van Verordening (EU) 2018/956. Het centraal register wordt door het Europees Milieuagentschap (EEA) gepubliceerd op https://discomap.eea.europa.eu/app/CO2HDV/.
4 De subgroepen voertuigen weerspiegelen het typische gebruikspatroon en specifieke technische kenmerken van de voertuigen. Deze worden omschreven in bijlage I bij Verordening (EU) 2019/1242.
5 In Verordening (EU) 2019/1242 wordt een missieprofiel gedefinieerd als “een combinatie van een doelsnelheidscyclus, een waarde voor de belasting, een configuratie van de carrosserie of aanhangwagen en andere parameters, indien van toepassing, die het specifieke gebruik van een voertuig weergeven”.
6 De definities die in dit verslag worden gebruikt zijn te vinden in bijlage A.1 bij COM(2023) 517 final.
7 Bijlage A.2 bij het VERSLAG VAN DE COMMISSIE uit hoofde van Verordening (EU) 2018/956, waarin de door de lidstaten en de fabrikanten ingediende gegevens voor de verslagperiode 2020 over CO2-emissies en het brandstofverbruik van nieuwe zware bedrijfsvoertuigen zijn geanalyseerd (COM(2023) 517 final), bevat een beschrijving van hoe de gemiddelde belasting voor alle groepen voertuigen is berekend.
8 Zoals gedefinieerd in Verordening (EU) 2019/1242.
9 Bijlage A.3 bij het VERSLAG VAN DE COMMISSIE uit hoofde van Verordening (EU) 2018/956, waarin de door de lidstaten en de fabrikanten ingediende gegevens voor de verslagperiode 2020 over CO2-emissies en het brandstofverbruik van nieuwe zware bedrijfsvoertuigen zijn geanalyseerd (COM(2023) 517 final), bevat een beschrijving van hoe de gemiddelde specifieke CO2-emissies worden berekend.
10 Voor vrachtwagens van minder dan 16 ton bevatten de groepen 2 en 3 een vergelijkbaar aantal voertuigen. Wat de gemiddelde specifieke CO2-emissies en de gemiddelde belasting betreft, bevindt groep 2 zich “tussen” de groepen 1 en 3 (zie tabel 2) en vertegenwoordigt deze groep deze vrachtwagens daarmee het best. Subgroep 5-LH en groep 16 zijn een representatieve groep, aangezien zij goed zijn voor het grootste aandeel nieuw geregistreerde vrachtwagens van meer dan 16 ton in de groepen waarop de huidige CO2-normen respectievelijk wel en niet van toepassing zijn. In sommige landen zijn in de rapporteringsperiode geen voertuigen uit groep 16 geregistreerd, waardoor de gemiddelde emissies van die voertuigen niet beschikbaar zijn.
11 Onbekende voertuigen zijn voertuigen die in meer dan één lidstaat zijn geregistreerd en derhalve niet aan één precieze lidstaat kunnen worden toegeschreven.
12 De missieprofielen zijn gedefinieerd in tabel 2 van bijlage I bij Verordening (EU) 2019/1242.
13 Veld 74 van tabel 2 in bijlage I bij Verordening (EU) 2018/956.
14 Velden 97-100 van tabel 2 in bijlage I bij Verordening (EU) 2018/956.
15 Onbekende voertuigen zijn voertuigen die in meer dan één lidstaat zijn geregistreerd en derhalve niet aan één precieze lidstaat kunnen worden toegeschreven.
16 Een hybride elektrisch voertuig is een voertuig waarin een interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met een elektromotor.
17 Een dualfuelvoertuig is een voertuig met een interne verbrandingsmotor die is ontworpen om tegelijkertijd met twee verschillende brandstoffen te werken.
18 Er is geen onderscheid gemaakt tussen motoren waarvoor een typegoedkeuring is verleend voor verschillende dieselmengsels.
NL NL