Artikelen bij COM(2024)465 - - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2024)465 - . |
---|---|
document | COM(2024)465 |
datum | 22 oktober 2024 |
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
over de werking van de comités in 2023
1. Inleiding
De Commissie presenteert het jaarverslag over de werking van de comités in 2023 overeenkomstig artikel 10, lid 2, van Verordening (EU) nr. 182/2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren1 (hierna “de comitologieverordening” genoemd).
Het verslag geeft een overzicht van de ontwikkelingen in 2023 in het “comitologiesysteem”, dat verwijst naar de comités die de Commissie over ontwerpuitvoeringshandelingen raadpleegt. Die comités bestaan uit vertegenwoordigers van de lidstaten, worden voorgezeten door de Commissie en volgen verschillende operationele procedures, afhankelijk van de toepasselijke basishandeling waarbij de Commissie wordt gemachtigd uitvoeringshandelingen vast te stellen (zie tabel II).
Het verslag bevat een samenvatting van de activiteiten van de comités en gaat vergezeld van een werkdocument van de diensten van de Commissie met gedetailleerde statistieken over de werkzaamheden van de afzonderlijke comités per beleidssector2. Het biedt een overzicht van de belangrijkste veranderingen en tendensen die op jaarbasis zijn waargenomen, met algemene cijfers over vergaderingen, schriftelijke procedures, uitgebrachte adviezen (d.w.z. positief, negatief of geen advies) en vastgestelde handelingen. Ook wordt een overzicht gegeven van de zaken die naar het comité van beroep zijn doorverwezen en van de gevallen waarbij het Europees Parlement en de Raad gebruik hebben gemaakt van het toetsingsrecht overeenkomstig artikel 11 van de comitologieverordening. Daarnaast wordt er informatie verstrekt over de maatregelen die volgens de regelgevingsprocedure met toetsing zijn vastgesteld.
2. Overzicht van de ontwikkelingen in het comitologiesysteem in 2023
2.1. Algemene ontwikkelingen
In 2023 bleven de comitologiecomités werken volgens de in de comitologieverordening vastgelegde procedures, te weten de raadplegingsprocedure (artikel 4) en de onderzoeksprocedure (artikel 5), alsook volgens de in artikel 5 bis van het comitologiebesluit3 vastgelegde regelgevingsprocedure met toetsing4.
Alle vergaderingen, ongeacht de vorm waarin zij hebben plaatsgevonden (fysiek, op afstand of hybride), zijn in het comitologieregister5 als vergaderingen opgenomen; in het beknopt verslag is de vorm van de vergadering gespecificeerd.
Wat betreft de aanpassing van de resterende basishandelingen die nog naar de regelgevingsprocedure met toetsing aan het bij het Verdrag van Lissabon ingevoerde rechtskader verwijzen, hebben de interinstitutionele besprekingen over het voorstel van de Commissie6 in 2023 geen vooruitgang geboekt.
Met betrekking tot het voorstel van de Commissie van 14 februari 20177 tot wijziging van de comitologieverordening betreffende het comité van beroep, en met name om situaties aan te pakken waarin op gevoelige gebieden geen advies wordt uitgebracht8, was in 2023 geen vooruitgang mogelijk, aangezien de standpunten van het Europees Parlement en de Raad (de “medewetgevers”) ver uiteen lagen.
De Commissie heeft gedurende vier weken ontwerpteksten voor belangrijke uitvoeringshandelingen openbaar gemaakt, zodat belanghebbenden opmerkingen konden indienen. In 2023 zijn er 73 ontwerpuitvoeringshandelingen op de website “Geef uw mening”9 geplaatst voor feedback van het publiek, bijna evenveel als de 72 ontwerpuitvoeringshandelingen in 2022.
2.2. Ontwikkelingen in de rechtspraak
Wat de transparantie van de werkzaamheden van de comitologiecomités betreft, hield het Gerecht in zaak T-201/21 (Covington & Van Vooren/Europese Commissie), vast aan zijn oordeel als uitgesproken in de gevoegde zaken T-371/20 en T-554/20 (Pollinis France/Commissie)10 (Tegen beide zaken is momenteel beroep ingesteld). Het Gerecht werd opnieuw verzocht de weigering van de Commissie te onderzoeken om (overeenkomstig Verordening (EG) nr. 1049/201111) toegang te verlenen tot documenten die de individuele standpunten van de lidstaten in het kader van een comitologiecomité duidelijk maken. In zijn arrest van 14 juni 2023 heeft het Gerecht beslist dat de stemmen van de lidstaten in een comitologiecomité moeten worden beschouwd als zijnde uitgebracht “in het kader van beraadslaging en voorafgaand overleg” binnen de Commissie over het betrokken ontwerp van uitvoeringshandeling. Daarom geldt de in artikel 4, lid 3, tweede alinea, van Verordening (EG) nr. 1049/200112 neergelegde uitzondering op de toegang tot documenten voor documenten waarin de individuele stemmen van de lidstaten tot uitdrukking komen. Het Gerecht was echter van oordeel dat de door de Commissie in het litigieuze besluit aangevoerde redenen, in de omstandigheden van die zaak, geen rechtvaardiging konden vormen voor de toepassing van de uitzondering van artikel 4, lid 3, tweede alinea, van Verordening 1049/2001. Volgens het Gerecht kon niet worden aangetoond dat de openbaarmaking van de gevraagde documenten het betrokken besluitvormingsproces ernstig zou kunnen ondermijnen. Het Gerecht heeft het besluit tot weigering van toegang tot het gevraagde document nietig verklaard. De Commissie is vervolgens in beroep gegaan tegen het arrest.
In zijn arrest van 28 februari 2023 in zaak C-695/20 (Fenix International Ltd/Commissioner for her Majesty’s Revenue and Customs) heeft het Hof van Justitie twee algemene opmerkingen over uitvoeringsbevoegdheden gemaakt. De zaak betrof een verzoek om een prejudiciële beslissing over de geldigheid van artikel 9 bis, lid 1, van Uitvoeringsverordening nr. 282/2011 van de Raad. Daarbij ging het om de vraag of de Raad artikel 28 van BTW-richtlijn 2006/112/EG13 al dan niet heeft aangevuld of gewijzigd, waardoor de hem bij artikel 397 van die richtlijn verleende uitvoeringsbevoegdheden krachtens artikel 291, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) werden overschreden. Ten eerste heeft het Hof eraan herinnerd dat, wat betreft het gebruik van uitvoeringsbevoegdheden van de Raad, artikel 291, lid 2, VWEU vereist dat omstandig wordt uiteengezet waarom deze instelling belast is met de vaststelling van de handeling in kwestie. Ten tweede heeft het opgemerkt dat de overwegingen met betrekking tot de beperking van de uitvoeringsbevoegdheden van de Commissie ook gelden wanneer dergelijke bevoegdheden aan de Raad worden toegekend, aangezien artikel 291, lid 2, VWEU geen onderscheid maakt wat de aard en de draagwijdte van de uitvoeringsbevoegdheden betreft naargelang van de instelling waaraan die bevoegdheden zijn toegekend. Het Hof heeft eraan herinnerd dat de krachtens artikel 291, lid 2, VWEU aan de Commissie en de Raad verleende uitvoeringsbevoegdheden in essentie de bevoegdheid omvatten om maatregelen vast te stellen die noodzakelijk of nuttig zijn voor de uniforme uitvoering van de bepalingen van de wetgevingshandeling op grond waarvan zij worden vastgesteld en die, met inachtneming van de door deze handeling nagestreefde algemene hoofddoelen, enkel de inhoud ervan nader bepalen, zonder deze handeling – al dan niet op essentiële onderdelen – te wijzigen of aan te vullen14. Het Hof oordeelde dat de bestreden uitvoeringsverordening geen van deze beginselen schendt en derhalve geldig kan worden verklaard.
3. Overzicht van activiteiten
De cijfers in de volgende punten zijn allemaal gebaseerd op de resultaten die in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie nader worden uiteengezet.
3.1. Aantal comités
Dit verslag heeft uitsluitend betrekking op comitologiecomités die door de wetgever zijn ingesteld om de Commissie bij te staan bij de uitoefening van de haar bij basishandelingen verleende uitvoeringsbevoegdheden. Andere entiteiten, met name deskundigengroepen die door de Commissie zelf zijn opgericht, komen in dit verslag niet aan bod.
Tabel I bevat een overzicht van het aantal bestaande comitologiecomités in de periode van 1 januari tot en met 31 december 202315, waarbij de cijfers van het voorgaande jaar ter vergelijking zijn toegevoegd.
TABEL I – Totaal aantal comités
Dienst van de Commissie | 2022 | 2023 |
AGRI (Landbouw en Plattelandsontwikkeling) | 12 | 11 |
BUDG (Begroting) | 2 | 2 |
CLIMA (Klimaat) | 5 | 5 |
CNECT (Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie) | 15 | 17 |
COMP (Mededinging) | 0 | 2 |
DEFIS (Defensie-industrie en Ruimtevaart) | 8 | 10 |
EAC (Onderwijs en Cultuur) | 4 | 4 |
ECFIN (Economische en Financiële Zaken) | 2 | 2 |
ECHO (Europese Civiele Bescherming en Humanitaire Hulp) | 2 | 2 |
EMPL (Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Inclusie) | 5 | 5 |
ENER (Energie) | 13 | 14 |
ENV (Milieu) | 26 | 26 |
ESTAT (Eurostat) | 1 | 1 |
FISMA (Financiële Stabiliteit, Financiële Diensten en Kapitaalmarktenunie) | 11 | 10 |
FPI (Dienst Instrumenten voor het buitenlands beleid) | 2 | 1 |
GROW (Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf) | 38 | 40 |
HERA (Paraatheid en respons inzake noodsituaties op gezondheidsgebied) | 0 | 1 |
HOME (Migratie en Binnenlandse Zaken) | 18 | 19 |
INTPA (Internationale Partnerschappen) | 3 | 3 |
JUST (Justitie en Consumentenzaken) | 24 | 24 |
MARE (Maritieme Zaken en Visserij) | 3 | 3 |
MOVE (Mobiliteit en Vervoer) | 31 | 33 |
NEAR (Nabuurschapsbeleid en Uitbreidingsonderhandelingen) | 2 | 2 |
OLAF (Europees Bureau voor fraudebestrijding) | 1 | 1 |
REFORM (Steun voor structurele hervormingen) | 1 | 1 |
REGIO (Regionaal Beleid en Stadsontwikkeling) | 2 | 2 |
RTD (Onderzoek en Innovatie) | 17 | 17 |
SANTE (Gezondheid en Voedselveiligheid) | 33 | 32 |
SG (Secretariaat-generaal)* | 3 | 4 |
TAXUD (Belastingen en Douane-unie) | 26 | 27 |
TRADE (Handel) | 12 | 13 |
TOTAAL | 322 | 334 |
In 2023 waren er 334 comitologiecomités, met inbegrip van alle comitésamenstellingen17.
Er was dus een lichte stijging van het aantal comités ten opzichte van 2022 (toen er 322 comitologiecomités waren). Dat was voornamelijk het gevolg van de oprichting van nieuwe comités op grond van in 2023 in werking getreden wetgeving.
Tabel II geeft een uitsplitsing van de comités in 2023 per soort procedure die zij volgen (d.w.z. raadplegingsprocedure, onderzoeksprocedure, regelgevingsprocedure met toetsing). Comités die meerdere procedures toepassen, worden apart vermeld.
TABEL II – Aantal comités per procedure
Dienst van de Commissie | Soort procedure | ||||
Raadplegings-procedure | Onderzoeks-procedure | Regelgevings-procedure met toetsing | Meerdere procedures | TOTAAL | |
AGRI | 0 | 8 | 0 | 3 | 11 |
BUDG | 0 | 1 | 0 | 1 | 2 |
CLIMA | 0 | 1 | 0 | 4 | 5 |
CNECT | 1 | 10 | 0 | 6 | 17 |
COMP | 1 | 0 | 0 | 1 | 2 |
DEFIS | 0 | 3 | 0 | 7 | 10 |
EAC | 0 | 3 | 0 | 1 | 4 |
ECFIN | 0 | 1 | 0 | 1 | 2 |
ECHO | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 |
EMPL | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 |
ENER | 2 | 8 | 0 | 4 | 14 |
ENV | 0 | 13 | 1 | 12 | 26 |
ESTAT | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
FISMA | 0 | 4 | 2 | 4 | 10 |
FPI | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
GROW | 2 | 13 | 2 | 23 | 40 |
HERA | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
HOME | 1 | 15 | 0 | 3 | 19 |
INTPA | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 |
JUST | 7 | 12 | 0 | 5 | 24 |
MARE | 0 | 2 | 0 | 1 | 3 |
MOVE | 3 | 14 | 1 | 15 | 33 |
NEAR | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 |
OLAF | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
REFORM | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
REGIO | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 |
RTD | 0 | 3 | 0 | 14 | 17 |
SANTE | 0 | 12 | 0 | 20 | 32 |
SG* | 0 | 3 | 0 | 1 | 4 |
TAXUD | 0 | 11 | 0 | 16 | 27 |
TRADE | 3 | 5 | 0 | 5 | 13 |
TOTAAL: | 22 | 153 | 7 | 152 | 334 |
3.2. Aantal vergaderingen en schriftelijke procedures
De intensiteit van de activiteiten van de comités wordt hoofdzakelijk door het aantal commissievergaderingen en het aantal schriftelijke procedures18 bepaald. Deze zijn vermeld in tabel III.
TABEL III – Aantal vergaderingen en schriftelijke procedures
Dienst van de Commissie | Aantal comités | Vergaderingen | Schriftelijke procedures | ||
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | ||
AGRI | 11 | 100 | 77 | 52 | 1 |
BUDG | 2 | 4 | 4 | 0 | 0 |
CLIMA | 5 | 5 | 9 | 3 | 2 |
CNECT | 17 | 15 | 24 | 30 | 19 |
COMP | 2 | 0 | 7 | 0 | 1 |
DEFIS | 10 | 46 | 50 | 7 | 13 |
EAC | 4 | 11 | 10 | 17 | 15 |
ECFIN | 2 | 14 | 18 | 0 | 0 |
ECHO | 2 | 7 | 3 | 12 | 2 |
EMPL | 5 | 0 | 1 | 0 | 0 |
ENER | 14 | 18 | 20 | 8 | 8 |
ENV | 26 | 23 | 23 | 10 | 7 |
ESTAT | 1 | 3 | 4 | 7 | 4 |
FISMA | 10 | 10 | 6 | 23 | 15 |
FPI | 1 | 9 | 3 | 6 | 0 |
GROW | 40 | 30 | 28 | 78 | 38 |
HERA | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HOME | 19 | 49 | 42 | 60 | 15 |
INTPA | 3 | 18 | 21 | 14 | 8 |
JUST | 24 | 21 | 13 | 6 | 4 |
MARE | 3 | 3 | 5 | 10 | 7 |
MOVE | 33 | 40 | 41 | 20 | 17 |
NEAR | 2 | 19 | 11 | 48 | 17 |
OLAF | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
REFORM | 1 | 1 | 0 | 2 | 1 |
REGIO | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 |
RTD | 17 | 62 | 43 | 355 | 223 |
SANTE | 32 | 95 | 98 | 813 | 769 |
SG* | 4 | 12 | 10 | 6 | 0 |
TAXUD | 27 | 31 | 48 | 36 | 33 |
TRADE | 13 | 24 | 29 | 49 | 20 |
TOTAAL: | 334 | 673 | 650 | 1675 | 1242 |
Er waren 650 vergaderingen in 2023, iets minder dan in 2022 (toen er 673 vergaderingen waren), en 1 242 schriftelijke procedures, wat aanzienlijk minder is dan het jaar daarvoor (toen er 1 675 procedures waren).
3.3. Aantal adviezen en uitvoeringshandelingen
Dit verslag geeft ook een overzicht van de specifieke output van de comités, een andere belangrijke indicator voor het activiteitsniveau.
TABEL IV – Aantal adviezen en vastgestelde uitvoeringshandelingen19
Dienst van de Commissie | Adviezen20 | Vastgestelde maatregelen | Resoluties van het EP / Besluiten van de Raad (artikel 11) | ||
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | 2023 | |
AGRI | 103 | 102 | 100 | 102 | 0 |
BUDG | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CLIMA | 4 | 11 | 5 | 11 | 0 |
CNECT | 31 | 26 | 30 | 23 | 0 |
COMP | 0 | 2 | 0 | 3 | 0 |
DEFIS | 12 | 19 | 16 | 19 | 0 |
EAC | 21 | 20 | 24 | 17 | 0 |
ECFIN | 17 | 25 | 17 | 25 | 0 |
ECHO | 13 | 3 | 13 | 4 | 0 |
EMPL | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 |
ENER | 30 | 13 | 21 | 9 | 0 |
ENV | 25 | 26 | 22 | 17 | 0 |
ESTAT | 10 | 15 | 9 | 14 | 0 |
FISMA | 25 | 14 | 22 | 10 | 0 |
FPI | 5 | 0 | 4 | 0 | 0 |
GROW | 85 | 63 | 73 | 67 | 0 |
HERA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HOME | 58 | 62 | 49 | 68 | 0 |
INTPA | 106 | 118 | 104 | 118 | 0 |
JUST | 13 | 4 | 9 | 4 | 0 |
MARE | 13 | 10 | 19 | 10 | 0 |
MOVE | 48 | 44 | 55 | 40 | 0 |
NEAR | 110 | 37 | 108 | 37 | 0 |
OLAF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
REFORM | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 |
REGIO | 3 | 3 | 5 | 3 | 0 |
RTD | 354 | 223 | 333 | 213 | 0 |
SANTE | 819 | 1041 | 907 | 967 | 8 (Europees Parlement) |
SG* | 13 | 22 | 0 | 0 | 0 |
TAXUD | 43 | 52 | 40 | 45 | 0 |
TRADE | 85 | 81 | 86 | 87 | 0 |
TOTAAL: | 2048 | 2039 | 2072 | 1916 | 8 |
Tabel IV laat het totale aantal formele adviezen van de comités zien, alsook de later door de Commissie vastgestelde uitvoeringshandelingen21. Tevens wordt aangegeven in welke gevallen het Europees Parlement of de Raad gebruik heeft gemaakt van hun toetsingsrecht uit hoofde van artikel 11 van de comitologieverordening.
De comités hebben in 2023 2 039 adviezen22 uitgebracht, een lichte daling ten opzichte van 2022 (2048). Er zijn ook 1 916 uitvoeringshandelingen volgens een comitéprocedure vastgesteld, minder dan in het voorgaande jaar (2 072).
Overeenkomstig artikel 11 van de comitologieverordening hebben het Europees Parlement en de Raad een toetsingsrecht. In 2023 heeft het Europees Parlement dienovereenkomstig acht resoluties aangenomen, die alle betrekking hadden op handelingen van DG SANTE.
De Raad heeft in 2023 geen gebruik gemaakt van zijn recht om overeenkomstig deze bepaling tegen een ontwerpmaatregel bezwaar te maken.
3.4. Vergaderingen van het comité van beroep
Zoals blijkt uit tabel V hieronder, is het comité van beroep in 2023 10 keer bijeengekomen en heeft het 22 ontwerpuitvoeringshandelingen besproken die de Commissie aan het comité had voorgelegd. Het heeft in alle 22 gevallen “geen advies” uitgebracht23; dit gebeurde in alle gevallen via stemming tijdens de vergaderingen, niet via schriftelijke procedures. De Commissie heeft na de stemming in het comité van beroep alle 22 uitvoeringshandelingen vastgesteld; voor 3 daarvan is dat pas in 2024 gedaan.
TABEL V – ACTIVITEIT VAN HET COMITé VAN BEROEP
Dienst van de Commissie | Aantal vergaderingen/schriftelijke raadplegingen van het comité van beroep | Aantal adviezen24 van het comité van beroep | Aantal na advies van het comité van beroep vastgestelde handelingen | |||
2022 | 2023 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | |
MOVE | 0/0 | 1(0) | 0 (0) | 1 (1) | 0 | 1 |
SANTE | 10/6 | 9(0) | 12 (12) | 21 (21) | 10 | 18 |
TRADE | 1/ 0 | 0 | 1 (1) | 0 | 1 | 0 |
TOTAAL: | 11/6 | 10(0) | 13 (13) | 22 (22) | 11 | 19 |
3.5. Gebruik van de regelgevingsprocedure met toetsing
De comitologieverordening handhaafde de gevolgen van de regelgevingsprocedure met toetsing vanwege bestaande basishandelingen die ernaar verwijzen25. Deze procedure kan in het kader van nieuwe wetgeving niet meer worden gebruikt, maar komt nog steeds voor in een groot aantal bestaande basishandelingen. Zolang de respectieve bevoegdheden niet in bevoegdheden voor hetzij gedelegeerde, hetzij uitvoeringshandelingen zijn omgezet, wordt de procedure krachtens die handelingen nog toegepast.
In 2023 zijn 57 maatregelen overeenkomstig de regelgevingsprocedure met toetsing vastgesteld (zie tabel VI), wat minder is dan in 2022 (toen 68 maatregelen werden vastgesteld). Het recht om zich overeenkomstig de regelgevingsprocedure met toetsing tegen handelingen te verzetten, is in 2023 eenmaal gebruikt door het Europees Parlement. Ter vergelijking: in 2022 hebben de medewetgevers geen gebruik gemaakt van dit recht.
TABEL VI – AANTAL OVEREENKOMSTIG DE REGELGEVINGSPROCEDURE MET TOETSING GOEDGEKEURDE MAATREGELEN
Dienst van de Commissie | Regelgevingsprocedure met toetsing - vastgestelde maatregelen | Veto van het Europees Parlement tegen goedkeuring van ontwerpmaatregelen | Veto van de Raad tegen goedkeuring van ontwerpmaatregelen |
AGRI | 0 | 0 | 0 |
BUDG | 0 | 0 | 0 |
CLIMA | 0 | 0 | 0 |
CNECT | 0 | 0 | 0 |
COMP | 0 | 0 | 0 |
DEFIS | 0 | 0 | 0 |
EAC | 0 | 0 | 0 |
ECHO | 0 | 0 | 0 |
ECON | 0 | 0 | 0 |
EMPL | 0 | 0 | 0 |
ENER | 1 | 0 | 0 |
ENV | 5 | 0 | 0 |
ESTAT | 0 | 0 | 0 |
FISMA | 4 | 0 | 0 |
FPI | 0 | 0 | 0 |
GROW | 7 | 0 | 0 |
HERA | 0 | 0 | 0 |
HOME | 0 | 0 | 0 |
INTPA | 0 | 0 | 0 |
JUST | 0 | 0 | 0 |
MARE | 0 | 0 | 0 |
MOVE | 0 | 0 | 0 |
NEAR | 0 | 0 | 0 |
OLAF | 0 | 0 | 0 |
REFORM | 0 | 0 | 0 |
REGIO | 0 | 0 | 0 |
RTD | 0 | 0 | 0 |
SANTE | 40 | 1 | 0 |
SG | 0 | 0 | 0 |
TAXUD | 0 | 0 | 0 |
TRADE | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL | 57 | 1 | 0 |
4. Conclusie
De comités hebben in 2023 even intensief gewerkt als in het voorgaande jaar. Er waren 334 comités, die 650 vergaderingen hebben gehouden, 1 242 schriftelijke procedures hebben uitgevoerd en 2 039 adviezen hebben uitgebracht, wat heeft geleid tot de vaststelling van 1 916 uitvoeringshandelingen en 57 maatregelen overeenkomstig de regelgevingsprocedure met toetsing. Door de lidstaten in staat te stellen hun controlebevoegdheden overeenkomstig de comitologieverordening uit te oefenen, verlenen de comités de Commissie waardevolle bijstand bij de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden die haar door de medewetgevers zijn verleend.
De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad kennis te nemen van dit verslag.
1 PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.
2 Als behandeld door de diensten van de Commissie die zich met de respectieve beleidsterreinen bezighouden.
3 Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden (PB L 184 van 17.7.1999, blz. 23).
4 Zie punt 3.5 voor meer informatie over het gebruik van deze procedure.
5 https://ec.europa.eu/transparency/comitology-register/screen/home?lang=nl
6 Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot aanpassing van een aantal rechtshandelingen die verwijzen naar de regelgevingsprocedure met toetsing, aan de artikelen 290 en 291 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (COM(2016) 799 final).
7 Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) nr. 182/2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (COM(2017) 85 final).
8 De Commissie heeft gerichte wijzigingen van de comitologieverordening voorgesteld om te voorkomen dat er zich een situatie voordoet waarin zij juridisch verplicht is een toelatingsbesluit te nemen, terwijl er in het comité/comité van beroep geen gekwalificeerde meerderheid van de lidstaten voor of tegen het besluit is. Een dergelijke situatie waarbij geen advies wordt uitgebracht, acht de Commissie met name problematisch als het gaat om politiek gevoelige aangelegenheden die rechtstreekse gevolgen hebben voor burgers en bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van de gezondheid en veiligheid van mensen, dieren of planten.
9 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say_nl
10T-371/20 en T-554/20, Pollinis France/Commissie, ECLI:EU:T:2022:556.
11 Verordening (EG) nr. 1049/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees Parlement, de Raad en de Commissie (PB L 145 van 31.5.2001, blz. 43).
12 “De toegang tot een document met standpunten voor intern gebruik in het kader van beraadslagingen en voorafgaand overleg binnen de betrokken instelling wordt ook geweigerd nadat het besluit genomen is, indien de openbaarmaking van het document het besluitvormingsproces van de instelling ernstig zou ondermijnen, tenzij een hoger openbaar belang openbaarmaking gebiedt.”
13 Richtlijn 2006/112/EG van de Raad van 28 november 2006 betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde (PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1).
14 Dezelfde beginselen met betrekking tot de beperking van de uitvoeringsbevoegdheden van de Commissie zijn ook herhaald in de arresten van het Hof van 16 maart 2023, Saatgut-Treuhandverwaltung (KWS Meridian), C 522/21, ECLI:EU:C:2023:218, punt 35, en van 22 maart 2023, Tazzetti/Commissie (gevoegde zaken T-825/19 en T-826/19), ECLI:EU:T:2023:148,, punten 156-157.
15 Een aantal comités bestond slechts gedurende een deel van het jaar, afhankelijk van het precieze begin/einde van de geldigheid van hun basishandeling.
16Het comité van beroep is in het comitologieregister aangemerkt als een comité dat onder de verantwoordelijkheid van het secretariaat-generaal valt. In de praktijk wordt het echter door de betrokken diensten beheerd.
17 In enkele basishandelingen heeft de wetgever specifieke samenstellingen van het comité geregeld. Deze worden afzonderlijk gepresenteerd in het werkdocument van de diensten van de Commissie. Elk van deze comités wordt afzonderlijk meegeteld in het totale aantal comités.
18De stemming in een comité kan tijdens een gewone vergadering plaatsvinden of, in naar behoren gemotiveerde gevallen, via een schriftelijke procedure, overeenkomstig artikel 3, lid 5, van de comitologieverordening.
19 Wat de vastgestelde uitvoeringshandelingen betreft, betekent de aanduiding van de diensten van de Commissie (beleidsterreinen) dat de handelingen in kwestie in een door deze dienst van de Commissie beheerd comité zijn voorbereid (besproken en/of gestemd); in sommige gevallen werd de feitelijke vaststelling van de handeling formeel door een andere dienst van de Commissie gewaarborgd.
20 Een stemming die tot “geen advies” leidt, wordt in het totale aantal adviezen meegeteld, aangezien dit een van de mogelijke resultaten van de stemming in het comité is.
21 Het aantal adviezen en het aantal uitvoeringshandelingen/-maatregelen in een bepaald jaar kunnen van elkaar verschillen. De redenen hiervoor worden in de inleiding bij het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie uiteengezet.
22 De overgrote meerderheid van de stemmingen was positief; in 31 gevallen werd geen advies uitgebracht (met uitzondering van die op het niveau van het comité van beroep). Er werd één tegenstem uitgebracht (over de etiketteringsvoorschriften voor de nieuwe voedingsmiddelen α-cyclodextrine en γ-cyclodextrine); bijgevolg werd het ontwerpbesluit door de Commissie ingetrokken.
23 Nadere bijzonderheden zijn in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie te vinden.
24 De term “advies” omvat ook het scenario waarin het formele resultaat “geen advies” is, wat betekent dat er geen vereiste meerderheid voor een positief noch een negatief advies is. Het aantal gevallen van “geen advies” staat tussen haakjes aangegeven.
25 Artikel 12, tweede alinea, van de comitologieverordening.
NL NL