Toelichting bij COM(2002)592 - Voorkoming van verlegging van het handelsverkeer in bepaalde belangrijke geneesmiddelen naar de EU - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2002)592 - Voorkoming van verlegging van het handelsverkeer in bepaalde belangrijke geneesmiddelen naar de EU. |
---|---|
bron | COM(2002)592 ![]() ![]() |
datum | 30-10-2002 |
In vele van de armste ontwikkelingslanden woeden ernstige gezondheidscrisissen en bestaat een dringende behoefte aan betaalbare essentiële geneesmiddelen voor de behandeling van infectieziekten. Deze landen zijn over het algemeen sterk afhankelijk van de invoer van geneesmiddelen, omdat die alleen in uitzonderlijke gevallen lokaal worden geproduceerd. De redenen daarvoor variëren van de effecten van internationaal en nationaal prijsbeleid, tarieven en belasting tot de implementatie van overeenkomsten inzake intellectuele-eigendomsrechten, maar er zijn ook nog andere redenen. De mogelijkheden om de toegang en betaalbaarheid te verbeteren omvatten onder andere duurzame toepassing van gedifferentieerde prijsstelling op basis van een alomvattende wereldwijde aanpak.
In februari 2001 is door de Commissie goedgekeurd: een Actieprogramma: versnelde actie ter bestrijding van HIV/aids, malaria en tuberculose in het kader van de armoedebestrijding i. Daarin wordt de aanzet gegeven tot brede en samenhangende actie van de Gemeenschap in de periode 2001-2006 om het nodige te doen aan de noodsituatie die wereldwijd is ontstaan door de drie belangrijkste infectieziekten.
In het actieprogramma is het voorstel opgenomen dat producenten en exporteurs hun prijzen voor de armste ontwikkelingslanden, als gedefinieerd in het programma i, zo laag mogelijk houden zonder dat hierdoor hun winsten in de ontwikkelde landen in gevaar komen i. Hierbij moet worden vertrouwd op de wisselwerking tussen volume en prijs, waarbij de armste landen profiteren van lage preferentiële prijzen. Prijssegmentatie tussen de markten van ontwikkelde landen en die van de armste ontwikkelingslanden is noodzakelijk.
De meeste ontwikkelingslanden kennen wetgevende en regelgevende instrumenten om, in bepaalde gevallen, de invoer te voorkomen van farmaceutische producten, maar deze instrumenten dreigen niet meer te volstaan, omdat aanzienlijke hoeveelheden sterk in prijs verlaagde farmaceutische producten op de markten van de armste ontwikkelingslanden worden verkocht, waarmee het economische belang van het verleggen van het handelsverkeer naar de hoger geprijsde markten aanzienlijk zal toenemen. Er dienen doeltreffende maatregelen te worden genomen om deze handel te voorkomen. Dergelijke maatregelen dienen de industrie er ook toe aan te moedigen zich ertoe te verbinden de belangrijkste geneesmiddelen duurzaam tegen lagere prijzen aan te bieden. In de toekomst zou een gedifferentieerde prijsstelling voor de armste ontwikkelingslanden niet langer uitzondering, maar regel moeten zijn.
Om de doelstellingen van het actieprogramma te bereiken beoogt de voorgestelde verordening de binnenkomst in het douanegebied van de Gemeenschap i te verbieden van producten waarvoor een gedifferentieerde prijs is vastgesteld en die vervolgens naar een arm ontwikkelingsland, als gedefinieerd, zijn uitgevoerd. Wil een product in aanmerking komen voor classificatie als gedifferentieerd geprijsd product in de zin van de voorgestelde verordening, dan dient het te zijn opgenomen in bijlage 1 bij deze verordening van de Raad. Verzoeken om opname in bijlage 1 kunnen vrijwillig worden ingediend overeenkomstig de in de verordening genoemde regels en procedures. In dit stadium is de voorgestelde verordening gericht op de drie belangrijkste infectieziekten en de armste ontwikkelingslanden, hetgeen betekent dat de in het actieprogramma genoemde doelstellingen volledig worden overgenomen. De voorgestelde verordening voorziet echter in de mogelijkheid om de lijst van ziekten en ontvangende landen in de toekomst aan te passen wanneer dat noodzakelijk is in het licht van bestaande en toekomstige gezondheidscrisissen in de ontwikkelingslanden. Ook de algemene criteria voor de implementatie van artikel 3 kunnen worden aangepast, afhankelijk van de ervaring met de toename van de hoeveelheid geneesmiddelen die worden geleverd aan de armste landen (bijlagen 2-4).