Toelichting bij COM(2006)61 - Tenuitvoerlegging van de Overeenkomst over de rechtenvrije behandeling van geïntegreerde multichipschakelingen (MCP’s) door wijziging van Bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Motivering en doel van het voorstel Geïntegreerde multichipschakelingen ook wel 'multi-chip packages' (MCP’s) genoemd, zijn een tamelijk recente categorie gemonteerde halfgeleiders die nog niet bestond toen de ITA (de WTO-Overeenkomst inzake informatietechnologie ter verlaging van de tarieven) werd gesloten in 1996. Indien de MCP's hadden bestaan toen er over de ITA werd onderhandeld, zouden zij hoogstwaarschijnlijk onder een nulrecht in de ITA zijn opgenomen. De vijf leden van de GAMS, de “Government / Authorities Meeting on Semiconductors”, namelijk de Europese Gemeenschap vertegenwoordigd door de Europese Commissie, Japan, Korea, de Verenigde Staten en het Chinese Taipei, hebben onderhandeld over een “Overeenkomst over de rechtenvrije behandeling van geïntegreerde multichipschakelingen” (MCP's) (hierna “de MCP-Overeenkomst” genoemd).

Algemene context


De Raad heeft de MCP-Overeenkomst bij Besluit 2005/964/EG van 21 december 2005 namens de Europese Gemeenschap gesloten.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


De voorgestelde verordening van de Raad legt de MCP-Overeenkomst ten uitvoer door een wijziging van Bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU


De verordening zou het concurrentievermogen van de desbetreffende Europese bedrijfstak ondersteunen.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



De relevante Europese bedrijfstak beschouwt de MCP-Overeenkomst als een belangrijk initiatief om het concurrentievermogen van de Europese halfgeleiderindustrie te ondersteunen.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Het doel van de voorgestelde verordening is uitsluitend een door de Gemeenschap gesloten internationale overeenkomst ten uitvoer te leggen.

Effectbeoordeling


Dit voorstel behoeft geen effectbeoordeling. Een andere regelgevende aanpak is niet mogelijk.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregelen


Door de voorgestelde verordening worden alle douanerechten en andere rechten en heffingen die gelden voor MCP’s tot nul verlaagd. De datum voor inwerkingtreding van de MCP-Overeenkomst moet nog worden overeengekomen met de vier andere partijen die de overeenkomst hebben bekrachtigd. Verwacht wordt dat de MCP-Overeenkomst op 1 april 2006 van kracht wordt.

Rechtsgrondslag


De voorgestelde verordening is gebaseerd op artikel 133 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap.

Subsidiariteitsbeginsel


Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende redenen in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel:

De voorgestelde verordening is beperkt tot wat strikt noodzakelijk is om de door de Gemeenschap gesloten internationale overeenkomst ten uitvoer te leggen.

De voorgestelde verordening zorgt niet voor extra administratieve belasting.

Keuze van instrumenten



Voorgestelde instrumenten: verordening.

Een ander instrument zou niet geschikt zijn om de volgende redenen: Een verordening is de enige mogelijkheid om de bestaande wettelijke bepalingen te wijzigen.

3.

Gevolgen voor de begroting



Verwacht wordt dat de rechtenvrije behandeling van MCP’s zal leiden tot 7,9 miljoen euro per jaar minder opbrengsten voor de EU-begroting.

1. 2006/0017 (ACC)