Toelichting bij COM(2010)437 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2010/003 ES/Textielproducten Galicië, Spanje

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Krachtens punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer [1] mag uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) een jaarlijks maximumbedrag van 500 miljoen euro boven het maximum van de betrokken rubrieken van het financieel kader beschikbaar worden gesteld.

De regels die van toepassing zijn op de bijdragen uit het EFG zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering[2] .

Op 5 februari 2010 heeft Spanje aanvraag EGF/2010/003 ES/Textielproducten Galicië ingediend voor een financiële bijdrage van het EFG naar aanleiding van gedwongen ontslagen in 82 bedrijven die vallen onder afdeling 14 van de NACE Rev. 2 ('Vervaardiging van kleding')[3] in de NUTS II-regio Galicië (ES11) in Spanje.

Na de aanvraag grondig te hebben onderzocht, heeft de Commissie overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor een financiële bijdrage op grond van deze verordening wordt voldaan.

1.

Samenvatting van de aanvraag en analyse



Belangrijkste gegevens:

EFG-referentienummer EGF/2010/003

Lidstaat Spanje

Artikel 2 onder b)

Betrokken ondernemingen 82

NUTS II-regio Galicië (ES11)

NACE Rev. 2, afdeling 14 ('Vervaardiging van kleding')

Referentieperiode 1/3/2009 t/m 30/11/2009

Startdatum voor de individuele dienstverlening 8/2/2010

Datum van de aanvraag 5/2/2010

Ontslagen tijdens de referentieperiode 703

Ontslagen werknemers voor wie steun wordt aangevraagd 500

Individuele dienstverlening: budget in euro's 2 645 000

Uitgaven voor de implementatie van het EFG[4] budget in euro's 193 000

% van de uitgaven voor de implementatie van het EFG 6,80

Totaal budget in euro's 2 838 000

EFG-bijdrage in euro's (65%) 1 844 700

1. De aanvraag werd op 5 februari 2010 bij de Commissie ingediend; aan de aanvraag werd aanvullende informatie tot en met 11 mei 2010 toegevoegd.

2. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor steunverlening uit het EFG van artikel 2, onder b), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, en werd ingediend binnen de in artikel 5 van die verordening genoemde termijn van tien weken.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering of de financiële en economische wereldcrisis



3. Als bewijs van het verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen als gevolg van de globalisering heeft Spanje aangevoerd dat de liberalisering van de handel in textiel en kleding heeft geleid tot ingrijpende wijzigingen in de structuur van de wereldhandel. Volgens cijfers van Eurostat[5] is de invoer van kleding in de EU-27 tussen 2005 en 2008 met 20,5% toegenomen, namelijk van 49 305 miljoen euro tot 59 433 miljoen euro. De voornaamste leverancier was China, waarvan de invoer in de EU-27 gedurende de periode 2005-2008 met 49,2% is toegenomen.

4. De aanvrager wijst voorts op een algemene trend in de textiel- en kledingindustrie om de productie te verplaatsen naar landen met lagere productiekosten buiten de EU, zoals Tunesië, China, Marokko en verscheidene Aziatische landen.

Bewijsstukken voor het aantal ontslagen en voldoening aan de criteria van artikel 2, onder b)



5. De aanvraag werd door Spanje ingediend in het kader van het criterium voor steunverlening van artikel 2, onder b), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, op grond waarvan in een lidstaat ten minste vijfhonderd gedwongen ontslagen moeten vallen binnen een periode van negen maanden in ondernemingen van dezelfde afdeling van de NACE Rev. 2 in een regio of in twee aan elkaar grenzende regio's volgens de NUTS II-indeling in een lidstaat.

6. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 703 gedwongen ontslagen in 82 bedrijven die zijn ingedeeld in afdeling 14 van de NACE Rev. 2 ('Vervaardiging van kleding') tijdens de referentieperiode van negen maanden (van 1 maart 2009 tot en met 30 november 2009) en die alle gelegen zijn in de NUTS II-regio Galicië (ES11). Alle ontslagen werden in overeenstemming met artikel 2, tweede alinea, tweede streepje, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 berekend.

Het onvoorziene karakter van deze ontslagen



7. De Spaanse autoriteiten voeren aan dat de nieuwe economische situatie als gevolg van de financiële en economische crisis, die niet kon worden voorzien, sinds het derde kwartaal van 2008 een negatieve uitwerking heeft gehad op de textiel- en kledingindustrie. Zowel vraag als aanbod in de textielindustrie hebben onder de onvoorziene aard van de crisis geleden: de voorwaarden die verbonden zijn aan de toegang tot kredieten ter financiering van de activiteiten van de sector zijn veel strenger geworden, terwijl de afnemende consumentenvraag tegelijkertijd leidde tot een toename van het aantal gevallen van wanbetaling. In 2008 heeft dit geresulteerd in een veel groter aantal faillissementen in de textielindustrie dan in 2007 met een daarmee gepaard gaand verlies van banen. Ter illustratie hiervan deelt de aanvrager socialezekerheidsgegevens mee, waaruit blijkt dat in de eerste maanden van 2009 in de textiel- en kledingindustrie in Galicië 2 500 arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan.

De bedrijven waar de ontslagen vallen, en de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd



8. De aanvraag maakt melding van in totaal 703 gedwongen ontslagen (waarbij voor 500 werknemers steun wordt aangevraagd) in de volgende 82 bedrijven:

Bedrijven en aantal ontslagen

Caramelo S.A., A Coruña Nova Têxtil Alaricana S.L.L., Ourense

Peter John, A Coruña Textiles Lendega, Ourense

Imperdible, A Coruña Fil&Fil Camisero, Ourense

Melusiana S.L., A Coruña Roberto Verino, Ourense

Baselytex S.L., A Coruña Sociedad Textil Lonia, Ourense

Paulmoni Camiseri S.L., A Coruña VDR Confecciones SLU, Ourense

Castmar S.L., A Coruña VDR Punto SL, Ourense

Confecciones Nazabel S.L., A Coruña Trinidad Viduera Design SL

Galicia Textil, A Coruña Grupo Três Fashion SL, Ourense

Servicios Gallegos de Tejeduria S.L., A Coruña Futura Linea, Pontevedra

Creaciones Teyma 2003 S.L., A Coruña Gonzabell, Pontevedra

Confecciones Furelos S.L., A Coruña Model Novia, Pontevedra

Galitex S.A., A Coruña Selmark, Pontevedra

Jevaso S.L., A Coruña Sotexga S.L.L., Pontevedra

Confecciones Cotelo, A Coruña Umbro, Pontevedra

Maria y Nieves S.L., A Coruña Textiles Rocabe S.L., Pontevedra

Tocci, A Coruña Industrias Kamay, Pontevedra

Céltica de confecciones, A Coruña Toypes, Pontevedra

Confecciones Carioca S.L., A Coruña Montoto, Pontevedra

Vicente Romeo S.L., A Coruña Florentino, Pontevedra

Volvoreta S.A, A Coruña Creaciones y Diseño Alonsan S.L., Pontevedra

Vicaro Confeccion S.L., A Coruña Confecciones Labora, Pontevedra

Confeccionnes Liñaza S.L., A Coruña Confecciones José Abal Pereira, Pontevedra

Mafecco, A Coruña Pilar Bande S.L., Pontevedra

Ibia Textil SL, A Coruña Cintugal, Pontevedra

Rosa de Neira S.L., A Coruña Confecciones Gundemaro, Pontevedra

Confecciones Lema, A Coruña Enmanuel, Pontevedra

Confecciones Goa, A Coruña Iglesias Duro S.L., Pontevedra

Veiga de Compostela, A Coruña Naffta, Pontevedra

Confecciones intimas, A Coruña Lacemar Sport S.L., Pontevedra

Confeciones Careixon, A Coruña Ponte Punto SA, Pontevedra

Chao Prieto S.L., Lugo Sebasian Criado del Rey de Haz, Pontevedra

Diseño Tecnologico Textil Galicia S.L., Lugo Ganirope S.L., Pontevedra

Almacenes Martinez, Lugo Sposa Novias, Pontevedra

Vidrio, Ourense Stylmalla, Pontevedra

Confecciones Domingo S.L., Ourense Short Cut, Pontevedra

Delgado Fabello S.L., Ourense Modatest, Pontevedra

Sociedad Textil Monterrey S.L., Ourense Presagio S.L., Pontevedra

Modalher Outomuro S.L., Ourense Confecciones Minada S.L., Pontevedra

Euro Gomca, Ourense Doberty, Pontevedra

Marcos Moda S.L., Ourense Confecciones Salnés, Pontevedra

Totaal aantal bedrijven: Totaal aantal ontslagen:

9. Uitsplitsing van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd:

Categorie Aantal Percentage

Mannen 68 13,5

Vrouwen 432 86,5

EU-burgers 484 96,7

Niet-EU-burgers 16 3,3

15-24 jaar 0 0,0

25-54 jaar 457 91,4

Ouder dan 54 jaar 43 8,6

10. Uitsplitsing per beroepscategorie:

Categorie Aantal Percentage

Bedieningspersoneel van textielmachines 194 38,9

Magazijnpersoneel 57 11,3

Snijders 49 9,8

Strijkers 47 9,4

Inspecteurs 35 7,0

Naaisters 12 2,5

Patroonsnijders 6 1,2

Andere 100 19,9

11. De onder 'andere' vermelde 19,9% behoren tot verscheidene categorieën, zoals commercieel personeel, bestuurders, informaticapersoneel, schoonmaakpersoneel en monteurs.

12. Overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 heeft Spanje verklaard dat in de verschillende uitvoeringsstadia van het EFG en met name bij de toegang tot het EFG een beleid inzake gelijkheid van mannen en vrouwen en non-discriminatie is en zal blijven worden gevoerd.

Beschrijving van het betrokken gebied, de autoriteiten ervan en andere belanghebbenden



13. Het betrokken gebied is de Autonome Gemeenschap Galicië, die bestaat uit de provincies A Coruña, Lugo, Ourense en Pontevedra. De voornaamste betrokken overheidsinstanties zijn de Conselleria de Traballo e Benestar en de Conselleria de Economia e Industria.

14. Verdere belanghebbende partijen zijn het verbond voor de textielindustrie in Galicië (COINTEGA[6]), het verbond voor de tricot- en kledingindustrie in Lugo, Ourense en Pontevedra (AICLOP[7]), het verbond van ondernemers in de confectie-industrie van A Coruña en de vakbonden Comisiones Obreras (CC.OO) en Unión General de Trabajadores (UGT).

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale werkgelegenheid



15. Volgens Spanje is Galicië ernstig getroffen door de industriële crisis. Gedurende de periode 2007-2009 gingen er 32 700 arbeidsplaatsen verloren in de industrie, waarvan 4 414 in de textielindustrie, 3 940 in de automobielindustrie en 2 098 in de maritieme industrie. Door de gedwongen ontslagen waarop deze aanvraag betrekking heeft, is dit probleem nog verergerd.

16. Op het niveau van de door de ontslagen getroffen provincies benut de aanvrager de informatie van het statistisch instituut van Galicië[8], waaruit blijkt dat de ontslagen waarop deze aanvraag betrekking heeft in februari 2009 het volgende aandeel van het totale aantal werknemers in afdeling 14 van de NACE Rev. 2 vertegenwoordigde: 9,68% in Pontevedra, 5% in Lugo, 4,4% in A Coruña en 2,23% in Ourense.

Gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening waarvoor financiering wordt aangevraagd, gespecificeerde kostenraming en complementariteit met door de structuurfondsen gefinancierde acties



17. Al de hierna volgende maatregelen vormen samen een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening met het oog op de re-integratie van de werknemers in het arbeidsproces:

18. Beroepenoriëntatie : wordt aan alle 500 deelnemers aangeboden en omvat het opstellen van profielen van de werknemers, het uitstippelen van op maat gesneden re-integratietrajecten en individuele begeleiding.

19. Scholing en herscholing : deze maatregel beoogt 100 werknemers voor banen met een hogere toegevoegde waarde in de textielsector op te leiden, bijvoorbeeld op het gebied van ontwerp, administratie, technologie, distributie en logistiek (het programma TExmellora) en nog eens 50 werknemers voor een nieuwe baan in een andere sector (het programma InsireTEX). Bij beide programma's zal de scholing aansluiten bij de eisen van potentiële nieuwe arbeidsmogelijkheden.

20. Bevordering van ondernemerschap : deze maatregel is bestemd voor 50 werknemers en beoogt de bevordering van een zelfstandige activiteit, de oprichting van coöperaties en kleine en middelgrote ondernemingen door middel van het programma TExcreación. Dit omvat het inventariseren van marktkansen, een haalbaarheidsanalyse, opleiding, het opstellen van een bedrijfsplan en begeleiding door een mentor.

21. Mobiliteitsvouchers : deze maatregel beoogt de bevordering van de geografische mobiliteit door een bijdrage in de kosten ervan. Naar verwachting zal dit programma, MoveTEX genaamd, 70 werknemers ten goede komen.

22. Opleidingsvouchers : maken deel uit van het programma TExTIC, door middel waarvan een voor werkzoekenden onmisbaar geachte ICT-opleiding wordt aangeboden. Naar verwachting zullen 160 werknemers van deze maatregel willen profiteren.

23. Ondersteuning voor een betere balans tussen werk en privé : wordt verstrekt via het programma TExconcilia. Het biedt een maandelijkse financiële ondersteuning van ongeveer 400 euro gedurende maximaal 10 maanden. Hiermee dienen de kosten te worden gedekt voor een betere combinatie van privé-, gezins- en beroepsleven, met name wanneer de nieuwe werksituatie de balans tussen werk en privé negatief zou kunnen beïnvloeden als gevolg van lang woon-werkverkeer en veranderingen in de tijdverdeling tussen werk en privéleven. Naar verwachting zullen 50 deelnemers van deze maatregel gebruik maken.

24. De in de aanvraag vermelde uitgaven voor de implementatie van het EFG overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 dekken activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer en controle, alsook voorlichting en publiciteit. Tot de voorbereidende werkzaamheden behoren een studie betreffende de werkgelegenheidskenmerken van de textielindustrie, die als referentie zal dienen voor allen die betrokken zijn bij de re-integratie van de ontslagen werknemers op de arbeidsmarkt. De totale kosten van de actie worden geraamd op 93 000 euro.

25. De door de Spaanse autoriteiten voorgestelde individuele dienstverlening omvat actieve arbeidsmarktmaatregelen, die op grond van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 voor financiering in aanmerking komen. De Spaanse autoriteiten ramen de totale kosten van deze dienstverlening op 2 645 000 euro en de administratieve uitgaven op 193 000 euro (= 6,8% van het totale bedrag). Van het EFG wordt in totaal een bijdrage van 1 844 700 euro (65% van de totale kosten) gevraagd.

Maatregelen Geschat aantal werknemers voor wie steun wordt aangevraagd Geraamde kosten per betrokken werknemer (in euro's) Totale kosten (EFG en nationale medefinanciering) (in euro's)

Individuele dienstverlening (artikel 3, eerste alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Beroepenoriëntatie (Orientación professional) 2 1 125

Scholing en herscholing (Formación y reciclaje) 4 675

Bevordering van ondernemerschap (Fomento del espíritu empresarial) 4 225

Mobiliteitsvouchers (Permisos para movilidad) 2 140

Opleidingsvouchers (Permisos para formación) 1 280

Ondersteuning voor een betere balans werk-privé (Ayudas para la conciliación) 4 200

Subtotaal individuele dienstverlening 2 645

Uitgaven voor de implementatie van het EFG (artikel 3, derde alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Voorbereiding 123

Beheer 15

Informatie en publiciteit 25

Controle 30

Subtotaal van de uitgaven voor de implementatie van het EFG 193

Totale geraamde kosten 2 838

EFG-bijdrage (65% van de totale kosten) 1 844

26. Spanje bevestigt dat de hierboven beschreven maatregelen complementair zijn met door de structuurfondsen gefinancierde acties. Voorts verklaarden de Spaanse autoriteiten dat er momenteel geen specifiek programma voor ontslagen werknemers in de textielindustrie bestaat. Er is slechts een algemeen programma dat opleidingsmaatregelen voor werklozen biedt.

Datum/data waarop met individuele dienstverlening aan de getroffen werknemers is begonnen of waarop gepland is daarmee te beginnen



27. Op 8 februari 2010 heeft Spanje ten behoeve van de getroffen werknemers een begin gemaakt met de individuele dienstverlening van het gecoördineerde pakket, waarvoor een financiële bijdrage van het EFG wordt aangevraagd. Deze datum geldt daarom als het begin van de periode waarin uitgaven voor een eventuele ondersteuning uit het EFG in aanmerking komen.

Wijze waarop de sociale partners zijn geraadpleegd



28. De sociale partners werden over het gecoördineerde pakket maatregelen geraadpleegd in het kader van het forum van de sociale dialoog voor de textielsector, waaraan de Xunta de Galicia, de werkgevers en de vakbonden deelnamen.

29. De Spaanse autoriteiten hebben bevestigd dat aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan.

Informatie over acties die volgens de nationale wet of collectieve overeenkomsten verplicht zijn



30. In verband met de criteria van artikel 6 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 hebben de Spaanse autoriteiten in de aanvraag:

31. bevestigd dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komt van maatregelen die krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van ondernemingen vallen;

32. aangetoond dat de maatregelen ten doel hebben steun te verlenen aan individuele werknemers en niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren te herstructureren;

33. bevestigd dat voor de in de punten 17 en 19 vermelde subsidiabele maatregelen geen steun uit andere EU-financieringsinstrumenten wordt ontvangen.

Beheers- en controlesystemen



34. Spanje heeft de Commissie ervan in kennis gesteld dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die de financiering van het Europees Sociaal Fonds (ESF) in Spanje beheren en controleren. De Dirección General de Planificación y Fondos Comunitarios zal in samenwerking met de Dirección General de Relaciones Laborales de la Xunta de Galicia fungeren als de bemiddelende instantie voor de beheersautoriteit.

Financiering



35. Op grond van de aanvraag van Spanje bedraagt de voorgestelde bijdrage uit het EFG aan het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening 1 844 700 euro (65% van de totale kosten). De Commissie heeft haar voorstel voor een bijdrage uit het fonds gebaseerd op de informatie van Spanje.

36. Gezien het beschikbare maximumbedrag aan bijdragen uit het EFG ingevolge artikel 10, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1927/2006, alsook de mogelijkheden tot herschikking van de kredieten, stelt de Commissie voor om uit het EFG het hierboven vermelde totale bedrag beschikbaar te stellen, dat zal worden toegewezen in het kader van rubriek 1a van het financieel kader.

37. Het voorgestelde bedrag van de financiële bijdrage laat meer dan 25% van het jaarlijkse maximumbedrag van het EFG beschikbaar voor toewijzingen tijdens de laatste vier maanden van het jaar, zoals voorgeschreven bij artikel 12, lid 6, van Verordening (EG) nr. 1927/2006.

38. Met haar voorstel om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, leidt de Commissie de vereenvoudigde trialoogprocedure in, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006, om van de twee takken van de begrotingsautoriteit de instemming te verkrijgen betreffende de noodzaak van het fonds gebruik te maken en betreffende het vereiste bedrag. De Commissie verzoekt de eerste tak van de begrotingsautoriteit die op het passende politieke niveau overeenstemming bereikt over het ontwerpvoorstel voor een beschikbaarstelling uit het fonds de andere tak en de Commissie van zijn voornemens op de hoogte te brengen. Indien een van de twee takken van de begrotingsautoriteit het niet met het voorstel eens is, wordt een formele trialoogvergadering bijeengeroepen.

39. De Commissie presenteert afzonderlijk een voorstel tot overschrijving om in de begroting voor 2010 specifieke vastleggings- en betalingskredieten op te nemen, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006.

Bron van betalingskredieten



31. Gezien de huidige stand van implementatie is te verwachten dat de betalingskredieten die in 2010 beschikbaar zijn in begrotingsonderdeel 01.0404 "Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie – Programma voor ondernemerschap en innovatie" dit jaar niet volledig zullen worden opgebruikt.

32. Dit begrotingsonderdeel omvat namelijk de uitgaven voor de implementatie van het financiële instrument van dit programma, dat als hoofddoel heeft de toegang van de kmo's tot financiële middelen te vergemakkelijken. Er verloopt enige tijd tussen de overschrijvingen naar de door het Europees Investeringsfonds beheerde trustrekeningen en de uitbetalingen aan de begunstigden. De financiële crisis heeft ingrijpende gevolgen voor de voor 2010 geraamde uitbetalingen. Om het aanhouden van te grote saldi op de trustrekeningen te vermijden, is de methode voor het berekenen van de betalingskredieten dan ook herzien, rekening houdend met de verwachte uitbetalingen. Bijgevolg kan een bedrag van 1 844 700 euro voor overschrijving beschikbaar worden gesteld.