Toelichting bij COM(2010)625 - Globaliseringsfonds aanvraag EGF/2010/023 ES/Lear, Spanje

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Krachtens punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie betreffende de begrotingsdiscipline en een goed financieel beheer[1] mag uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EFG) door middel van een flexibiliteitsmechanisme een jaarlijks maximumbedrag van 500 miljoen euro boven het maximum van de betrokken rubrieken van het financieel kader beschikbaar worden gesteld.

De regels die van toepassing zijn op de bijdragen uit het EFG zijn vastgesteld in Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering[2].

Op 23 juli 2010 heeft Spanje aanvraag EGF/2010/023 ES/Lear ingediend voor een financiële bijdrage van het EFG naar aanleiding van gedwongen ontslagen in de onderneming Lear Automotive (EEDS) Spain, S.L. Sociedad Unipersonal ("Lear") in Spanje.

Na de aanvraag grondig te hebben onderzocht, heeft de Commissie overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor een financiële bijdrage op grond van deze verordening wordt voldaan.

1.

Samenvatting van de aanvraag en analyse



Belangrijkste gegevens:

EGF-referentienummer EGF/2010/

Lidstaat Spanje

Artikel onder a)

Primaire onderneming Lear

Leveranciers en downstreamproducenten

Referentieperiode 14.1.2010 – 14.5.

Startdatum voor de individuele dienstverlening 20.7.

Datum van de aanvraag 23.7.

Ontslagen tijdens de referentieperiode

Ontslagen voor of na de referentieperiode

Totaal in aanmerking komende ontslagen

Ontslagen werknemers voor wie steun wordt aangevraagd

Uitgaven voor individuele dienstverlening (in euro's) 584

Uitgaven voor de implementatie van het EFG[3] (in euro's) 40

Uitgaven voor de implementatie van het EFG (in %) 6,

Totaal budget (in euro's) 588

EFG-bijdrage (65%) (in euro's) 382

1. De aanvraag werd op 23 juli 2010 bij de Commissie ingediend; aan de aanvraag werd op 10 augustus 2010 aanvullende informatie toegevoegd.

2. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor steunverlening uit het EFG van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, en werd ingediend binnen de in artikel 5 van die verordening genoemde termijn van tien weken.

Verband tussen de ontslagen en de grote structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen ingevolge de globalisering of de financiële en economische wereldcrisis



3. Als bewijs van het verband tussen de ontslagen en de financiële en economische wereldcrisis heeft Spanje aangevoerd dat de automobielsector ten gevolge van deze crisis in de hele wereld zwaar onder druk staat. De Commissie heeft reeds erkend dat de financiële crisis die de economische neergang heeft veroorzaakt, de automobielsector bijzonder hard heeft getroffen[4], aangezien – afhankelijk van de lidstaat – 60 tot 80% van de nieuwe auto's in Europa op krediet wordt gekocht. Tijdens het tweede kwartaal van 2009 en na 12 opeenvolgende maanden van afname lag de totale voertuigenproductie in de EU 39,5% lager dan een jaar tevoren. De neergang heeft alle grote autoproducenten op de Europese markt, en hun leveranciers, hard getroffen[5].

4. De financiële en economische wereldcrisis had zware gevolgen voor de vraag naar voertuigen in Spanje en op de exportmarkten. In 2008 is het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's in Spanje met 28% gedaald in vergelijking met het jaar daarvoor. Dat is hoofdzakelijk te wijten aan de strenge kredietvoorwaarden, een zeer gering consumentenvertrouwen en de dalende koopkracht van de consument. Doordat dit een wereldwijde crisis is, is ook de verkoop in het buitenland van in Spanje geproduceerde auto's met 9,6% gedaald. Aangezien de Spaanse automobielsector 85% van zijn productie – grotendeels binnen de EU – uitvoert, had deze daling van zowel de uitvoer als de binnenlandse vraag zeer negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid in de automobielsector.

5. De afname van de vraag naar elektrische apparatuur voor auto's die het gevolg was van de gedaalde autoproductie, gecombineerd met het feit dat het onmogelijk was de productiekosten nog verder terug te dringen, heeft geleid tot de sluiting van de productie-eenheid van Lear in Roquetes (Catalonië).

Bewijsstukken voor het aantal ontslagen en voldoening aan de criteria van artikel 2, onder a)



6. De aanvraag werd door Spanje ingediend in het kader van het criterium voor steunverlening van artikel 2, onder a), van Verordening (EG) nr. 1927/2006, op grond waarvan ten minste 500 gedwongen ontslagen moeten plaatsvinden binnen een periode van 4 maanden in een onderneming in een lidstaat, met inbegrip van de ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten.

7. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 501 gedwongen ontslagen bij één onderneming – Lear – tijdens de referentieperiode van vier maanden van 14 januari 2010 tot en met 14 mei 2010 en nog eens 14 ontslagen buiten de referentieperiode, die echter verband houden met dezelfde collectieve ontslagprocedure. Al deze ontslagen werden in overeenstemming met artikel 2, tweede alinea, tweede streepje, van Verordening (EG) nr. 1927/2006 berekend.

Het onvoorziene karakter van deze ontslagen



8. De Spaanse autoriteiten argumenteren dat hoewel de automobielsector zelfs vóór de crisis met problemen te kampen had, die hoofdzakelijk aan delokalisatie te wijten waren, de automobielsector in Catalonië er tot begin 2008 in was geslaagd om stabiel te blijven. Van dat ogenblik af begon de sector de gevolgen van de financiële en economische crisis te voelen met een plotse daling van de vraag naar auto's in Spanje en in de hele wereld. Bedrijven en regeringen konden deze ongekend sterke en snelle daling van de vraag naar auto’s en de daaruit voortvloeiende terugloop van het aantal orders niet voorzien.

Het bedrijf waar de ontslagen vallen, en de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd

9. In de aanvraag wordt melding gemaakt van in totaal 515 gedwongen ontslagen in één onderneming – Lear – en wordt voor 508 werknemers steun aangevraagd.

10. Uitsplitsing van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd:

Categorie Aantal Percentage

Mannen 32,

Vrouwen 67,

EU-burgers 100,

25-34 jaar 4,

35-44 jaar 39,

45-54 jaar 44,

55-64 jaar 11,

65 jaar en ouder 0,

11. Drie van de werknemers voor wie steun wordt aangevraagd, hebben een handicap.

12. Uitsplitsing per beroepscategorie[6]:

Categorie Aantal Percentage

Intellectuele, wetenschappelijke en artistieke beroepen 3,

Technici en lagere functies 1,

Ambachtsberoepen en verwante beroepen 1,

Bedieningspersoneel van installaties en machines 92,

Lagere beroepen 0,

13. Daarnaast hebben de Spaanse autoriteiten de volgende uitsplitsing van de werknemers gegeven op grond van het onderwijsniveau[7]:

Onderwijsniveau Aantal Percentage

Basis- en lager secundair onderwijs 74,

Secundair onderwijs 15,

Postsecundair, niet-tertiair onderwijs 5,

Tertiair onderwijs 4,

14. Overeenkomstig artikel 7 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 heeft Spanje bevestigd dat een beleid van gelijkheid van mannen en vrouwen en non-discriminatie is toegepast en ook verder zal worden toegepast in de verschillende stadia van de uitvoering van het EFG, en in het bijzonder bij de toegang ertoe.

Beschrijving van het betrokken gebied, de autoriteiten ervan en andere belanghebbenden



15. Het gebied dat vooral door de ontslagen getroffen wordt, is de comarca (vergelijkbaar met een district) Baix Ebre, gelegen in Terres de l’Ebre in het zuiden van de NUTS III-regio Tarragona (ES514). De comarca Baix Ebre telt 14 gemeenten met in totaal 74 962 inwoners en heeft een bevolkingsdichtheid die onder het EU-gemiddelde ligt (72,44 inwoners per km2, bij een EU-gemiddelde van 112 inwoners per km2).

16. De economische structuur van Terres de l’Ebre wijkt af van die van de rest van Catalonië: in Terres de l’Ebre is de landbouw goed voor 8% van de werkgelegenheid en 8,9% van het bbp, terwijl de werkgelegenheid in de dienstensector goed is voor respectievelijk 59,9% en 52,5%. In Catalonië als geheel is de landbouw goed voor 1,2% van de werkgelegenheid en 1,3% van het bbp, terwijl diensten respectievelijk 73,5% en 68,3% voor hun rekening nemen. Daarnaast zijn activiteiten met een hoge toegevoegde waarde goed voor slechts 20% van de werkgelegenheid in Terres de l’Ebre, terwijl ze in Catalonië als geheel gemiddeld goed zijn voor 35%.

17. De verantwoordelijke autoriteit is het departement werkgelegenheid van de autonome regering van Catalonië (Generalitat de Cataluña - Departament de Treball). De belangrijkste betrokkenen zijn de sociale partners die deel uitmaken van de raad van bestuur van de arbeidsbureaus van Catalonië (Servei de Ocupació de Catalunya): de vakbonden Comisión Obrera Nacional de Cataluña en Unión General de Trabajadores, de werkgeversorganisaties Foment del Treball en PIMEC[8] en twee verenigingen die de gemeentebesturen van Catalonië vertegenwoordigen. De Servei de Ocupació de Catalunya zal instaan voor de tenuitvoerlegging van de maatregelen, het toezicht op de procedures en de controle van de uitgaven.

Verwachte gevolgen van de ontslagen voor de plaatselijke, regionale of nationale werkgelegenheid



18. De Spaanse autoriteiten voeren aan dat de door Lear gecreëerde werkgelegenheid van groot belang was voor het district Baix Ebre, dat economisch gezien achterliep op het gemiddelde in Catalonië. De belangrijkste economische sectoren in het gebied waren de vervaardiging van meubelen en de vervaardiging van auto-onderdelen. Als gevolg van de financiële en economische crisis is de situatie voor de meubelindustrie sterk verslechterd, waardoor de automobielindustrie – en met name Lear – de belangrijkste industriële pijler van Baix Ebre werd.

19. De sluiting van Lear leidde tot een stijging met 4% van het werkloosheidpercentage in het gebied, dat in 2009 al 22,7% bedroeg, terwijl dit in Catalonië als geheel 17,5% was. De gemeenten die het hardst zijn getroffen door de ontslagen bij Lear zijn Roquetes (7 000 inwoners), de plaats van vestiging van Lear, en Tortosa. Aangezien het kleine plaatsen zijn en alternatieve werkgelegenheid ontbreekt, zijn de lokale gevolgen van de ontslagen bij Lear groot.

Gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening waarvoor financiering wordt aangevraagd, gespecificeerde kostenraming en complementariteit met door de structuurfondsen gefinancierde acties



20. De volgende soorten maatregelen worden voorgesteld in aanvulling op het sociaal plan dat Lear heeft ingediend om de ontslagen werknemers te helpen bij hun terugkeer op de arbeidsmarkt.

21. Hoewel de oud-werknemers van Lear opgenomen hadden kunnen worden in de eerdere EFG-aanvraag EGF/2010/002 ES/Catalonië automobielsector, is besloten om dit niet te doen omdat het bedrijf heeft ingestemd met de financiering van een sociaal plan (zie punt 22). Dit sociaal plan is niet zo compleet als het in EGF/2010/002 ingediende EFG-pakket. De Spaanse autoriteiten dienen de onderhavige aanvraag in met het doel deze werknemers een pakket van individuele dienstverlening aan te bieden dat vergelijkbaar is met het pakket dat de werknemers wordt aangeboden die in dezelfde regio en dezelfde sector zijn ontslagen en vallen onder aanvraag EGF/2010/002 ES/Catalonië automobielsector.

22. Lear financiert in het kader van het sociaal plan de volgende maatregelen:

23. Diepte-interviews met en profilering van de werknemers .

24. Outplacementdiensten : in deze maatregel worden twee complementaire acties gecombineerd: enerzijds krijgt de werkloze een mentor die hem begeleidt tot hij nieuw werk heeft, anderzijds wordt ook intensief naar werk gezocht en worden de plaatselijke en regionale arbeidskansen actief onderzocht.

25. Hulp bij het zoeken van een baan: deze maatregel moet de werknemers de benodigde begeleiding geven (bij het efficiënt zoeken naar een baan), meer kennis van de arbeidsmarkt en meer zelfvertrouwen.

26. Workshop over transversale vaardigheden (bijvoorbeeld hoe je een cv opstelt, hoe je een sollicitatiegesprek voorbereidt, hoe je je eigen netwerk van contact vergroot).

27. Opleiding voor beroepskwalificaties die zodanig is opgezet dat aan de bekende behoeften van de lokale bedrijven wordt tegemoetgekomen.

28. Een studie naar de economische situatie en de arbeidskansen in Terres de l’Ebre .

29. Bevordering van ondernemerschap : voorlichting en ondersteuning gericht op bevordering van initiatieven voor het starten van eigen bedrijven.

30. De maatregelen in het sociaal plan van Lear en de onderstaande drie door Spanje voorgestelde maatregelen voor bijstand uit het EFG vormen samen een gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening met het oog op de re-integratie van de werknemers in het arbeidsproces:

31. Aanmoediging tot deelname : als aanmoediging ontvangen de werknemers een eenmalige uitkering van 600 euro (100 euro per maand gedurende maximaal zes maanden) wanneer zij van de maatregelen van het EFG-pakket gebruik maken.

32. Stimulerende maatregelen ten behoeve van ondernemers : alle werknemers die weer aan het werk gaan als zelfstandige of ondernemer, ontvangen een eenmalige uitkering van 2 000 euro wanneer zij drie maanden lang socialezekerheidsbijdragen hebben betaald of gedurende drie maanden of langer een bedrijf hebben gerund. Deze stimulerende maatregel is bedoeld om zelfstandigen tijdens de eerste maanden te steunen.

33. Opleiding voor beroepskwalificaties : deze maatregel heeft tot doel de inzetbaarheid van werknemers te vergroten door middel van opleiding in activiteiten of sectoren die werkgelegenheid in het gebied genereren, aangevuld met horizontale opleidingen zoals vreemdetalenonderwijs, een ICT-opleiding, rijlessen, enz.

De onderstaande tabel laat zien hoe de maatregel een aanvulling vormt op de maatregelen in het sociaal plan van Lear.

Opleidingsdoelstelling Verbetering van de toegang tot werk Verbetering van de inzetbaarheid door middel van: Verbetering van de kansen op het vinden van een nieuwe baan

a) Horizontale opleiding b) Beroepsopleiding

Soort opleiding Workshop over algemene vaardigheden (bijv.: 'hoe stel je een cv op', 'hoe ga je om met een sollicitatiegesprek') Op maat gesneden opleiding (bijv.: taalcursussen, ICT, rijlessen) Opleiding in activiteiten of sectoren die werkgelegenheid in het gebied genereren (bijv.: toerisme, handelsdiensten, enz.) Opleiding die zodanig is opgezet dat aan de bekende behoeften van de lokale bedrijven wordt tegemoetgekomen

(Sociaal plan) (EFG) (EFG) (Sociaal plan)

34. De in de aanvraag vermelde uitgaven voor de implementatie van het EFG overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 dekken activiteiten op het vlak van beheer en voorlichting en publiciteit, alsook van controle.

35. De door de Spaanse autoriteiten voorgestelde individuele dienstverlening omvat actieve arbeidsmarktmaatregelen die op grond van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 voor financiering in aanmerking komen. De Spaanse autoriteiten ramen de totale kosten van deze dienstverlening op 588 000 euro en de uitgaven voor de implementatie van het EFG op 40 000 euro (6,8% van het totale bedrag). Van het EFG wordt in totaal een bijdrage van 382 200 euro (65% van de totale kosten) gevraagd.

Maatregelen Geschat aantal werknemers voor wie steun wordt aangevraagd Geraamde kosten per betrokken werknemer (in euro's) Totale kosten (EFG en nationale medefinanciering) (in euro's)

Individuele dienstverlening (artikel 3, eerste alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Aanmoediging tot deelname (Ayuda a la participación) 198

Stimulerende maatregelen ten behoeve van ondernemers (Ayudas para el autoempleo) 2 20

Opleiding voor beroepskwalificaties (Formación para la mejora de la empleabilidad) 2 330

Subtotaal individuele dienstverlening 548

Uitgaven voor de implementatie van het EFG (artikel 3, derde alinea, van Verordening (EG) nr. 1927/2006)

Voorbereiding 3

Beheer 27

Voorlichting en publiciteit 5

Controle 5

Subtotaal van de uitgaven voor de implementatie van het EFG 40

Totale geraamde kosten 588

EFG-bijdrage (65% van de totale kosten) 382

36. Spanje bevestigt dat de hierboven beschreven maatregelen complementair zijn met door de structuurfondsen gefinancierde acties. Spanje garandeert eveneens een duidelijk controletraject voor door het EFG gefinancierde activiteiten en bevestigt dat voor deze activiteiten geen andere EU-financiering wordt aangevraagd of gebruikt.

37. De voornaamste doelstellingen van de operationele programma's van het ESF 2007-2013 voor Catalonië behelzen de bevordering van een leven lang leren van de werknemers en het terugdringen van het risico van voortijdig schoolverlaten, waarbij de aandacht met name uitgaat naar de meest kwetsbare mensen of mensen die het gevaar lopen sociaal uitgesloten te raken, voornamelijk jonge werknemers, of werknemers ouder dan 45 jaar, vrouwen en mensen met een handicap. Hoewel bepaalde EFG-maatregelen, in het bijzonder die in verband met de bevordering van ondernemerschap, misschien lijken op ESF-maatregelen, is er een verschil: EFG-maatregelen zijn uniek en speciaal (zij zijn op een sector en een specifieke doelgroep gericht), zijn op maat gesneden en intensief. Door de voordurende follow-up van ESF- en EFG-maatregelen met vergelijkbare doeleinden en van de betrokken werknemers zullen overlappingen van maatregelen van beide fondsen worden voorkomen.

Datum/data waarop met individuele dienstverlening aan de getroffen werknemers is begonnen of waarop gepland is daarmee te beginnen



38. Op 20 juli 2010 maakte Spanje ten behoeve van de getroffen werknemers een begin met de individuele dienstverlening van het gecoördineerde pakket, waarvoor een financiële bijdrage van het EFG wordt aangevraagd. Deze datum geldt daarom als het begin van de periode waarin uitgaven voor een eventuele ondersteuning uit het EFG in aanmerking komen.

Wijze waarop de sociale partners zijn geraadpleegd



39. De Spaanse autoriteiten stellen dat Lear de vakbonden overeenkomstig het werknemersstatuut (Estatudo de los Trabajadores) heeft geïnformeerd over de collectieve ontslagen en een kennisgeving inzake collectieve ontslagen naar de arbeidsinstantie heeft gestuurd. De vakbonden zijn zich bewust van de moeilijke situatie in het door de ontslagen getroffen gebied (Terres de l’Ebre) en hebben de regionale en nationale autoriteiten actief gestimuleerd om een aanvraag voor cofinanciering uit het EFG in te dienen.

40. De sociale partners, de vakbonden Comisiones Obreras en Unión General de Trabajadores en de werkgeversorganisaties Foment del Treball en PIMEC[9], zijn geïnformeerd over de inhoud van de EFG-aanvraag tijdens een op 7 juni 2010 gehouden bijeenkomst met de vertegenwoordigers van de Servei de Ocupació de Catalunya.

41. De Spaanse autoriteiten hebben bevestigd dat aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen is voldaan.

Informatie over acties die volgens de nationale wet of collectieve overeenkomsten verplicht zijn



42. In verband met de criteria van artikel 6 van Verordening (EG) nr. 1927/2006 hebben de Spaanse autoriteiten in de aanvraag:

43. bevestigd dat de financiële bijdrage van het EFG niet in de plaats komt van maatregelen die krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten onder de verantwoordelijkheid van ondernemingen vallen;

44. aangetoond dat de maatregelen ten doel hebben steun te verlenen aan individuele werknemers en niet worden gebruikt om ondernemingen of sectoren te herstructureren;

45. bevestigd dat voor de vermelde subsidiabele maatregelen geen steun uit andere EU-financieringsinstrumenten wordt ontvangen.

Beheers- en controlesystemen



46. Spanje heeft de Commissie laten weten dat Lear 35% van de totale kosten van de door het EFG medegefinancierde individuele dienstverlening zal dragen.

47. Spanje bevestigt dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die ook het ESF beheren en controleren. De Servei d'Ocupació de Catalunya zal fungeren als de bemiddelende instantie voor de beheersautoriteit.

Financiering



48. Op grond van de aanvraag van Spanje bedraagt de voorgestelde bijdrage uit het EFG aan het gecoördineerd pakket van individuele dienstverlening 382 200 euro (65% van de totale kosten). De Commissie heeft haar voorstel voor een bijdrage uit het fonds gebaseerd op de door Spanje verstrekte informatie.

49. Gezien het beschikbare maximumbedrag aan bijdragen uit het EFG ingevolge artikel 10, lid 1, van Verordening (EG) nr. 1927/2006, alsook de mogelijkheden tot herschikking van de kredieten, stelt de Commissie voor om uit het EFG het hierboven vermelde totale bedrag beschikbaar te stellen, dat zal worden toegewezen onder rubriek 1a van het financieel kader.

50. Het voorgestelde bedrag van de financiële bijdrage laat meer dan 25% van het jaarlijkse maximumbedrag van het EFG beschikbaar voor toewijzingen tijdens de laatste vier maanden van het jaar, zoals voorgeschreven bij artikel 12, lid 6, van Verordening (EG) nr. 1927/2006.

51. Met haar voorstel om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, leidt de Commissie de vereenvoudigde trialoogprocedure in, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006, om van de twee takken van de begrotingsautoriteit de instemming te verkrijgen betreffende de noodzaak van het fonds gebruik te maken en betreffende het vereiste bedrag. De Commissie verzoekt de eerste tak van de begrotingsautoriteit die op het passende politieke niveau overeenstemming bereikt over het ontwerp-voorstel voor een beschikbaarstelling uit het fonds, de andere tak en de Commissie van zijn voornemens op de hoogte te brengen. Indien één van de twee takken van de begrotingsautoriteit het niet met het voorstel eens is, wordt een formele trialoogvergadering bijeengeroepen.

52. De Commissie presenteert afzonderlijk een voorstel tot overschrijving om in de begroting voor 2010 specifieke vastleggings- en betalingskredieten op te nemen, zoals voorgeschreven in punt 28 van het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006.

Bron van betalingskredieten



53. Gezien de huidige stand van de implementatie valt te verwachten dat de betalingskredieten die in 2010 beschikbaar zijn onder begrotingsonderdeel 01.0404 "Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie – Programma voor ondernemerschap en innovatie" dit jaar niet volledig zullen worden opgebruikt.

54. Dit begrotingsonderdeel omvat namelijk de uitgaven voor de implementatie van het financiële instrument van dit programma, dat als hoofddoel heeft de toegang van het mkb tot financiële middelen te vergemakkelijken. Er verloopt enige tijd tussen de overschrijvingen naar de trustrekeningen die door het Europees Investeringsfonds worden beheerd en de uitbetaling aan de begunstigden. De financiële crisis heeft ingrijpende gevolgen voor de voor 2010 geraamde uitbetalingen. Om het aanhouden van te grote saldi op de trustrekeningen te vermijden, is de methode voor het berekenen van de betalingskredieten dan ook herzien, rekening houdend met de verwachte uitbetalingen. Bijgevolg kan een bedrag van 382 200 euro voor overschrijving beschikbaar worden gesteld.