Toelichting bij SEC(2001)217 - Ontwerp Besluit nr. 1/2001 van de gemengde commissie EG/EVA Gemeenschappelijk douanevervoer tot wijziging van de Overeenkomst van 20 mei 1987 betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer - Ontwerp gemeenschappelijk standpunt van de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. De regeling gemeenschappelijk douanevervoer, die tot stand is gekomen bij de overeenkomst van 20 mei 1987 tussen de EG en de EVA-landen i, heeft hoofdzakelijk ten doel het goederenverkeer tussen de partijen bij die overeenkomst te vereenvoudigen.

2. Dit systeem wordt voortdurend verder geautomatiseerd. De huidige rechtsgrond voor het nieuwe geautomatiseerde systeem voor douanevervoer ("new computerised transit system" of 'NCTS') moet worden ontwikkeld, aangevuld en, zo nodig, bijgewerkt om ervoor te zorgen dat de geheel geautomatiseerde procedure homogeen en betrouwbaar is.

3. Door de invoering van de gegevensuitwisseling tussen het kantoor van vertrek en het kantoor van doorgang door middel van geautomatiseerde systemen en netwerken kan het douanevervoer veel beter worden gecontroleerd. Dit betekend tevens een vereenvoudiging van het werk van de vervoerders, want deze behoeven niet langer kennisgevingen van doorgang bij de kantoren van doorgang af te geven.

4. Voor een optimale controle van de zekerheden die door het NCTS worden beheerd is het volgende noodzakelijk:

- voor de doorlopende zekerheid en de ontheffing van zekerheidstelling moet voor elk douanevervoer een vermoedelijk bedrag aan rechten en andere heffingen worden vastgesteld, wanneer de gegevens om dit bedrag te berekenen niet beschikbaar zijn. De bevoegde autoriteiten hebben echter de mogelijkheid op grond van andere gegevens waarover zij eventueel beschikken een ander bedrag vast te stellen; en

- voor de zekerheidstelling per aangifte door middel van bewijzen van zekerheidstelling moet de borg het kantoor van zekerheidstelling de nodige gegevens verstrekken over de afgegeven bewijzen.

5. Door de geautomatiseerde uitwisseling van gegevens tussen de betrokken bevoegde autoriteiten is het bovendien mogelijk dat de aangever de documenten betreffende de zekerheidstelling niet bij het kantoor van vertrek behoeft aan te bieden.

6. De vaststelling van zeer korte termijnen voor de controle op de beëindiging van de regeling douanevervoer is door de invoering van de geautomatiseerde procedure mogelijk gemaakt.

7. De toegelaten geadresseerde moet met behulp van geautomatiseerde systemen met het kantoor van bestemming gegevens uitwisselen, om de verwachte voordelen van het NCTS te optimaliseren.

8. Het is voortaan verplicht het geleidedocument douanevervoer ook van een nummer, het Movement Reference Number (MRN), in de vorm van een streepjescode te voorzien, om de toegang tot de elektronische gegevens inzake het douanevervoer te vereenvoudigen, zodat de procedure sneller en doelmatiger kan verlopen.

9. Dit is het doel van ontwerp-besluit nr. 1/2001 van de Gemengde Commissie. Over dit ontwerp-besluit werd door de werkgroep EG-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer' een gunstig advies uitgebracht.

10. Dit ontwerp-besluit wordt bij de Raad ingediend zodat deze via de schriftelijke procedure een gemeenschappelijk standpunt kan vaststellen met het oog op de definitieve goedkeuring van het ontwerp door de Gemengde Commissie EG-EVA 'Gemeenschappelijk douanevervoer'.


1.

Ontwerp BESLUIT nr. 1/2001 VAN DE GEMENGDE COMMISSIE EG/EVA GEMEENSCHAPPELIJK DOUANEVERVOER


tot wijziging van de Overeenkomst van 20 mei 1987 betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer

(Voor de EER relevante tekst)


DE GEMENGDE COMMISSIE,

Gelet op de overeenkomst van 20 mei 1987 betreffende een gemeenschappelijke regeling inzake douanevervoer, met name op artikel 15, lid 3, onder a),

Overwegende hetgeen volgt:

Het wettelijk kader voor het geautomatiseerde systeem voor douanevervoer moet verder worden ontwikkeld en aangevuld, en zo nodig bijgewerkt, om ervoor te zorgen dat een volledig geautomatiseerd systeem tot stand wordt gebracht waarvan de werking betrouwbaar en homogeen is.

Door de uitwisseling van informatie tussen de bevoegde autoriteiten van de kantoren van vertrek en doorgang met behulp van de informatietechnologie en computernetwerken zal het douanevervoer beter gecontroleerd kunnen worden, terwijl de vervoerders niet langer bij elk kantoor van doorgang een kennisgeving van doorgang behoeven aan te bieden.

Voor het toezicht op het gebruik van de doorlopende zekerheid en de ontheffing van zekerheidstelling moet een raming worden gemaakt van het bedrag aan rechten en andere heffingen die in verband met het betrokken douanevervoer verschuldigd kunnen worden, wanneer de gegevens voor de berekening van dit bedrag ontbreken. De bevoegde autoriteiten kunnen evenwel een afwijkend bedrag vaststellen op basis van andere informatie waarover zij beschikken.

Wanneer de gegevens betreffende de zekerheidstelling zijn ingevoerd in het geautomatiseerde systeem voor douanevervoer behoeven geen papieren documenten bij het kantoor van vertrek te worden aangeboden.

Ten behoeve van het geautomatiseerde toezicht op de zekerheidstelling per aangifte door middel bewijzen van zekerheidstelling moet het verplicht worden gesteld dat de borg het kantoor van zekerheidstelling alle vereiste gegevens inzake afgegeven bewijzen van zekerheidstelling verstrekt.

Om de voordelen van het geautomatiseerde systeem voor douanevervoer zoveel mogelijk ten goede te doen komen aan zowel debevoegde autoriteiten als het bedrijfsleven, is het wenselijk dat ook toegelaten geadresseerden verplicht worden met behulp van gegevensverwerkingstechnieken met het kantoor van bestemming informatie uit te wisselen.

Door de automatisering zullen ook de termijnen waarbinnen nasporingsprocedures worden ingeleid aanzienlijk kunnen worden verkort,

De toegang tot de elektronische gegevens betreffende het douanevervoer wordt vereenvoudigd indien het Movement Reference Number (MRN) in de vorm van een streepjescode op het geleidedocument douanevervoer wordt gedrukt, zodat de procedure sneller en efficiënter wordt.

BESLUIT:

2.

Artikel 1


Aanhangsel I wordt gewijzigd overeenkomstig Bijlage A bij dit besluit.

3.

Artikel 2


Aanhangsel III wordt gewijzigd overeenkomstig Bijlage B bij dit besluit.

4.

Artikel 3


1. Dit besluit treedt in werking op de dag dat het wordt goedgekeurd.

2. Het is van toepassing met ingang van 1 juli 2001.

3. Vergunningen waarbij de status van toegelaten geadresseerde wordt toegekend, moeten op een door de bevoegde autoriteiten te bepalen datum, doch uiterlijk op 31 maart 2004 in overeenstemming zijn met artikel 74bis van Aanhangsel I.

Voor 1 januari 2004 evalueert de Gemengde Commissie de toepassing van artikel 74 bis, in samenhang met hoofdstuk VII van Titel II van Aanhangsel I. Deze evaluatie wordt verricht op basis van een verslag dat door de Commissie met behulp van bijdragen van de landen wordt opgesteld. De Gemengde Commissie kan op basis van dit verslag besluiten of en onder welke voorwaarden uitstel van de in de voorafgaande paragraaf voorziene datum noodzakelijk is.

5.

Gedaan te Brussel, op


Voor de Gemengde Commissie

De Voorzitter


BIJLAGE A

Aanhangsel I wordt als volgt gewijzigd:

1. In artikel 13, lid 1, wordt een derde alinea toegevoegd:

"Wanneer het kantoor van zekerheidstelling en het kantoor van vertrek met behulp van informatietechnologie en computernetwerken gegevens over de zekerheidstelling uitwisselen, wordt het origineel van de akte van borgtocht door het kantoor van zekerheidstelling ingehouden en wordt bij het kantoor van vertrek geen papieren exemplaar van deze akte aangeboden."

2. Aan artikel 14 wordt een lid 3bis toegevoegd:

"3bis.Wanneer het kantoor van zekerheidstelling en het kantoor van vertrek met behulp van informatietechnologie en computernetwerken informatie over de zekerheidstelling uitwisselen, verstrekt de borg het kantoor van vertrek alle nodige gegevens over de door hem afgegeven bewijzen van zekerheidstelling op de door de bevoegde autoriteiten vastgestelde wijze."

3. Artikel 32, lid 2, wordt vervangen door:

"2. De vervoerder geeft bij elk kantoor van doorgang een kennisgeving van doorgang af die is opgesteld op een formulier dat overeenstemt met het model in Aanhangsel III, welke kennisgeving door dit kantoor wordt ingehouden. Wanneer het kantoor van zekerheidstelling en het kantoor van doorgang de informatie over het douanevervoer met behulp van informatietechnologie en computernetwerken uitwisselen, wordt geen kennisgeving van doorgang overgelegd."

4. Aan artikel 39 wordt een lid 1bis toegevoegd:

"1bis Wanneer het bepaalde in hoofdstuk VII van Titel II van toepassing is en de bevoegde autoriteiten van het land van vertrek het bericht van aankomst (Arrival Advice) niet hebben ontvangen binnen de termijn waarin de goederen bij het kantoor van bestemming moesten worden aangeboden, delen deze autoriteiten dit mede aan de aangever met het verzoek het bewijs te leveren dat de regeling is beëindigd."

5. Aan artikel 40, lid 1, wordt een laatste alinea toegevoegd:

"Wanneer het bepaalde in hoofdstuk VII van Titel II van toepassing is, leiden de bevoegde autoriteiten onmiddellijk de nasporingsprocedure in wanneer zij het bericht van aankomst (Arrival Advice) niet hebben ontvangen binnen de termijn waarin de goederen bij het kantoor van bestemming moesten worden aangeboden of wanneer zij het bericht 'resultaten van de controle' (Control Results) niet binnen zes dagen na ontvangst van het bericht van aankomst (Arrival Advice) hebben ontvangen."

6. Het volgende artikel 44bis wordt ingevoegd:

"Zekerheidstelling

6.

Artikel 44bis


Wanneer het kantoor van zekerheidstelling en het kantoor van vertrek in verschillende landen zijn gelegen, hebben de berichten over de zekerheidstelling de structuur en bevatten zij de bijzonderheden die de overeenkomstsluitende partijen zijn overeengekomen."

7. Artikel 45 wordt vervangen door:

"Anticipated Arrival Record en Anticipated Transit Record

7.

Artikel 45


Bij de vrijgave van de goederen zendt het kantoor van vertrek de gegevens over het gemeenschappelijk douanevervoer aan het opgegeven kantoor van bestemming met behulp van het voorafgaand bericht van aankomst (Anticipated Arrival Record) en aan de opgegeven kantoren van doorgang met behulp van de voorafgaande kennisgeving van doorgang (Anticipated Transit Record). Deze berichten zijn gebaseerd op de gegevens van de, eventueel gewijzigde en aangevulde, aangifte voor douanevervoer. Deze berichten hebben de structuur en bevatten de bijzonderheden die de overeenkomstsluitende partijen met elkaar zijn overeengekomen."

8. Het volgende artikel 45bis wordt ingevoegd:

"Kennisgeving van grensoverschrijding

8.

Artikel 45bis


Het kantoor van doorgang registreert de doorgang aan de hand van de voorafgaande kennisgeving van doorgang (Anticipated Transit Record) die van het kantoor van vertrek is ontvangen. De goederen worden aan de hand van deze kennisgeving gecontroleerd. De doorgang wordt met behulp van de kennisgeving van grensoverschrijding (Notification Crossing Frontier) aan het kantoor van vertrek medegedeeld. Deze kennisgeving heeft de structuur en bevat de bijzonderheden die de overeenkomstsluitende partijen zijn overeengekomen."

9. Aan artikel 56, lid 1, wordt een nieuwe alinea toegevoegd:

"Voor de toepassing van de eerste alinea wordt een berekening gemaakt van het bedrag van de schuld die voor elk douanevervoer is ontstaan. Wanneer de nodige gegevens niet beschikbaar zijn, wordt dit bedrag geacht 7000 euro te zijn, tenzij andere gegevens waarover de bevoegde autoriteiten beschikken, in een ander bedrag resulteren."

10. Aan artikel 60, lid 2, wordt een tweede alinea toegevoegd:

"Wanneer het kantoor van zekerheidstelling en het kantoor van doorgang de informatie over de zekerheidstelling met behulp van informatietechnologie en computernetwerken uitwisselen, wordt bij het kantoor van doorgang geen certificaat aangeboden."

11. Artikel 74, lid 1, onder b), wordt vervangen door:

"b) het kantoor van bestemming onmiddellijk de bij de goederen behorende exemplaren 4 en 5 van de aangifte voor douanevervoer toezenden, onder opgave, tenzij deze gegevens met behulp van een gegevensverwerkingstechniek worden doorgegeven, van de datum van aankomst en de staat van de eventueel aangebrachte verzegelingen."

12. Het volgende artikel 74bis wordt ingevoegd:

"Toegelaten geadresseerden bij toepassing van Hoofdstuk VII van Titel II

9.

Artikel 74bis


1. Wanneer het kantoor van bestemming het bepaalde in hoofdstuk VII van titel II toepast, kan aan personen de status van toegelaten geadresseerde worden toegekend indien zij voor de uitwisseling van informatie met de bevoegde autoriteiten een gegevensverwerkingstechniek gebruiken en voldoen aan de voorwaarden van artikel 49.

2. De toegelaten geadresseerde stelt het kantoor van bestemming vóór de lossing in kennis van de aankomst van de goederen.

3. In de vergunning wordt met name aangegeven hoe en wanneer de toegelaten geadresseerde, ten behoeve van de overeenkomstige toepassing van artikel 47, van het kantoor van bestemming de gegevens van het voorafgaand bericht van aankomst (Anticipated Arrival Record) ontvangt.

13. In Bijlage IV, punt 3, wordt de tekst van het tweede streepje vervangen door:

"-tenzij de uitwisseling van gegevens betreffende de zekerheidstelling tussen het kantoor van zekerheidstelling en het kantoor van vertrek met behulp van informatietechnologie en computernetwerken geschied, mag deze zekerheidstelling per aangifte enkel worden gebruikt bij het kantoor van vertrek dat in het document van de zekerheidstelling is vermeld;"


10.

BIJLAGE B


Aanhangsel III wordt als volgt gewijzigd:

1. In Bijlage A9, vak 52, wordt onder 'overige gegevens' voor code 2 het volgende ingevoegd:

"- verwijzing naar de zekerheidstelling

- kantoor van zekerheidstelling".

2. In Bijlage D1, Titel II, punt B, wordt in de gegevensgroep 'Verwijzing naar zekerheidstelling' onder het kenmerk 'GRN', aan het einde van de toelichting, het volgende toegevoegd:

"Het door het kantoor van zekerheidstelling aan elke zekerheid toe te kennen 'Guarantee Reference Number' (GRN) is als volgt samengesteld:

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

Veld 1 en 2:zie uitleg hierboven.

In veld 3 moet door het kantoor van zekerheidstelling een unieke code per jaar en land voor de aanvaarding van de zekerheid door het kantoor van zekerheidstelling worden vermeld. Nationale administraties die het nationale douanekantoornummer van het kantoor van zekerheidstelling in de GRN willen opnemen, kunnen hiervoor de eerste zes posities gebruiken.

In veld 4 moet een cijfer worden ingevuld waarmee de velden 1, 2 en 3 van het GRN gecontroleerd kunnen worden. Met behulp van dit veld kunnen fouten bij het invoeren van de vier eerste velden van het GRN worden ontdekt.

Veld 5 wordt slechts gebruikt voor GRN's die betrekking hebben op de in het geautomatiseerde systeem voor douanevervoer geregistreerde zekerheidstellingen per aangifte door middel van bewijzen van zekerheidstelling. In dat geval moet de code van het bewijs in dit veld worden ingevuld."

3. In Bijlage D1, Titel II, punt B, wordt de verklarende tekst van de gegevensgroep 'Verwijzing naar de zekerheid' vervangen door:

"Nummer: 99

De gegevensgroep wordt gebruikt indien het kenmerk 'Soort zekerheid' de code '0', '1', '2', '4' of '9' bevat."

4. In Bijlage D1, Titel II, punt B, wordt de verklarende tekst van het gegevenskenmerk 'GRN' vervangen door:

"Type/lengte: an24

Het kenmerk wordt gebruikt om het 'guarantee reference number' (GRN) in te voeren indien het kenmerk 'Type zekerheidstelling' de code '0', '1', '2', '4' of '9' bevat. In dit geval kan het kenmerk 'Andere referentie zekerheidstelling' niet worden gebruikt."

5. In Bijlage D1, Titel II, punt B, wordt de verklarende tekst van het gegevenskenmerk 'Andere referentie zekerheidstelling' vervangen door:

"Type/lengte: an35

Dit kenmerk wordt gebruikt indien het kenmerk 'Type zekerheidstelling' andere codes dan '0', '1', '2', '4' of '9' bevat. In dit geval kan het kenmerk 'GRN' niet worden gebruikt."

6. In Bijlage D1, Titel II, punt B, onder de gegevensgroep 'Verwijzing naar zekerheidstelling' wordt de verklarende tekst onder het kenmerk 'Toegangscode' vervangen door:

"Type/lengte: an4

Dit kenmerk wordt gebruikt wanneer het kenmerk 'GRN' wordt gebruikt. In alle andere gevallen is dit kenmerk facultatief voor de landen. Afhankelijk van de soort zekerheidstelling wordt het door het kantoor van zekerheidstelling, de borg of de aangever toegekend om een specifieke zekerheid aan te geven."

7. In Bijlage D4, punt A, onder 1, wordt de volgende laatste zin toegevoegd:

"Het 'MRN' wordt ook in de vorm van een streepjescode gedrukt, waarbij de standaard 'code 128', tekenset 'B' wordt gebruikt."