Toelichting bij COM(2011)855 - Wijziging van Verordening 1217/2009 tot oprichting van een boekhoudkundig informatienet betreffende de inkomens en de bedrijfseconomische positie van landbouwbedrijven

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. Achtergrond van het voorstel

·

Motivering en doel van het voorstel



Aanpassing van de uitvoeringsbevoegdheden van de Commissie in Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad [1] aan het onderscheid tussen gedelegeerde bevoegdheden en uitvoeringsbevoegdheden van de Commissie, dat bij de artikelen 290 en 291 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is ingevoerd.

·

Algemene context



In de artikelen 290 en 291 van het VWEU is een onderscheid gemaakt tussen twee soorten handelingen van de Commissie:

– artikel 290 van het VWEU biedt de wetgever de mogelijkheid om aan de Commissie de bevoegdheid te delegeren om niet-wetgevingshandelingen van algemene strekking vast te stellen ter aanvulling of wijziging van bepaalde niet-essentiële onderdelen van een wetgevingshandeling. Dergelijke door de Commissie vastgestelde rechtshandelingen worden in het Verdrag 'gedelegeerde handelingen' genoemd (artikel 290, lid 3, van het VWEU).

– artikel 291 van het VWEU biedt de lidstaten de mogelijkheid om alle maatregelen van intern recht te nemen die nodig zijn ter uitvoering van de juridisch bindende handelingen van de Unie. Met dergelijke handelingen kunnen aan de Commissie uitvoeringsbevoegdheden worden verleend wanneer er eenvormige voorwaarden voor de uitvoering van deze handelingen nodig zijn. Dergelijke door de Commissie vastgestelde rechtshandelingen worden in het Verdrag 'uitvoeringshandelingen' genoemd (artikel 291, lid 4, van het VWEU).

·

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



De artikelen 290 en 291 van het VWEU.

·

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie



Niet van toepassing.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



·

Raadpleging van belanghebbende partijen



·

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



·

Effectbeoordeling



Het was niet nodig belanghebbende partijen te raadplegen, externe deskundigheid in te winnen en aan te wenden of een effectbeoordeling te houden, omdat het voorstel om Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad aan het Verdrag van Lissabon aan te passen een interinstitutionele aangelegenheid is die voor alle verordeningen van de Raad van belang zal zijn. Bovendien zijn de wijzigingen om Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad te vereenvoudigen en aan te passen in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing ervan, beperkt.

2.

Juridische elementen van het voorstel



·

Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Specificatie van gedelegeerde en uitvoeringshandelingen van de Commissie in Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad en vaststelling van de desbetreffende goedkeuringsprocedure voor deze handelingen.

Met het oog op vereenvoudiging en in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad wordt daarnaast voorgesteld sommige bepalingen van die verordening te wijzigen of te schrappen.

·

Rechtsgrondslag



Artikel 43 van het VWEU.

·

Subsidiariteitsbeginsel



De bevoegdheid voor het landbouwbeleid wordt gedeeld uitgeoefend door de EU en de lidstaten. Dit houdt concreet in dat de lidstaten zelf daarvoor bevoegd blijven zolang de EU geen wetgeving ter zake uitvaardigt. Het informatienet inzake landbouwbedrijfsboekhoudingen (ILB) bestaat sinds 1965 en het is gerechtvaardigd de bestaande regels te vereenvoudigen om deze aan te passen in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad.

·

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel.

·

Keuze van instrumenten



Het voorgestelde instrument: een verordening van het Europees Parlement en de Raad.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden ongeschikt zijn: een verordening moet worden gewijzigd bij een verordening.

3.

Gevolgen voor de begroting



De voorgestelde maatregel brengt geen extra uitgaven voor de Unie mee.

4.

Aanvullende informatie



· Vereenvoudiging en aanpassing in het licht van de ervaring die is opgedaan bij de toepassing van Verordening (EG) nr. 1217/2009 van de Raad

Zoals hieronder verder wordt toegelicht, bevat de verordening nog bepalingen die dateren van de tijd van de vaststelling van Verordening (EG) nr. 79/65/EEG van de Raad van 15 juni 1965 tot oprichting van een boekhoudkundig informatienet betreffende de inkomens en de bedrijfseconomische positie van de landbouwbedrijven in de Europese Economische Gemeenschap [2] welke niet meer zijn aangepast aan de huidige omstandigheden en de huidige structuur van het ILB.

De op het ILB gebaseerde verslagen worden niet langer bij het Europees Parlement en de Raad ingediend met het oog op de jaarlijkse vaststelling van de prijzen van landbouwproducten. De bestaande bepaling dat verslagen jaarlijks moeten worden ingediend bij het Europees Parlement en de Raad is dus achterhaald. Om de gegevens en verslagen op basis van het ILB vlot toegankelijk te maken voor andere instellingen en het publiek moet zulke informatie worden bekendgemaakt op een openbare website.

De Commissie verlangt ook niet van de lidstaten dat zij de bedrijven met boekhouding een lijst van bureaus voor bedrijfsboekhouding verstrekken waaruit een selectie kan worden gemaakt, maar de meeste bedrijven hebben hun eigen boekhouder / bureau voor bedrijfsboekhouding dat de gegevens aan het ILB verstrekt of de gegevens worden rechtstreeks verzameld door het verbindingsorgaan of zijn contractanten. Verder is de begrotingscontrole van voor de toezending van bedrijfsformulieren te betalen uitgaven onderworpen aan een afzonderlijke begrotingsprocedure en hoeft deze bijgevolg niet meer in deze verordening te zijn opgenomen.

Aangezien beide in de verordening vermelde enquêtes, namelijk dat voor de constatering van de inkomens van landbouwbedrijven enerzijds en dat voor een bedrijfseconomische analyse van landbouwbedrijven anderzijds, aan hoofdzakelijk dezelfde regels zijn onderworpen, is het passend de op beide soorten enquêtes toepasselijke bepalingen samen te voegen.

Bijlage I bij de verordening bevat een lijst van streken voor elke lidstaat. Deze lijst moet op verzoek van de betrokken lidstaat door de Commissie worden gewijzigd. Een dergelijke lijst van streken, met inbegrip van het voor elke streek te selecteren aantal bedrijven, is vastgesteld in de bijlage bij Verordening (EU) nr. 1291/2009 van de Commissie van 18 december 2009 betreffende de keuze van de bedrijven met boekhouding voor de constatering van de inkomens van de landbouwbedrijven [3]. Gezien de nogal technische aard van bijlage I bij deze verordening en de behoefte aan flexibiliteit om een dergelijke lijst van streken aan te passen, wordt voorgesteld dat bijlage I bij deze verordening wordt verwijderd en dat de Commissie voortaan bevoegd is middels gedelegeerde handelingen een lijst van streken vast te stellen.