Toelichting bij COM(2013)697 - Standpunt EU binnen de VN over het ontwerpreglement betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van motorvoertuigen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2013)697 - Standpunt EU binnen de VN over het ontwerpreglement betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van ... |
---|---|
bron | COM(2013)697 |
datum | 09-10-2013 |
·
Motivering en doel van het voorstel
De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt op internationaal niveau geharmoniseerde voorschriften om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen en daarvoor gebruikte systemen tussen de partijen bij de Herziene Overeenkomst van 1958 op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen en systemen een hoog niveau van veiligheids- en milieubescherming bieden.
Onlangs heeft de VN/ECE de laatste hand gelegd aan een ontwerpreglement betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van motorvoertuigen. Dit ontwerpreglement heeft tot doel een reeks voorschriften vast te stellen voor recycleerbaarheid, hergebruik en nuttige toepassing van afgedankte motorvoertuigen en de onderdelen en uitrusting daarvan en er zo voor te zorgen dat hulpbronnen efficiënter worden gebruikt en het milieu beter wordt beschermd.
Dit voorstel is bedoeld om het standpunt van de Unie over het ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van afgedankte motorvoertuigen te bepalen en zo de Unie, vertegenwoordigd door de Commissie, in staat te stellen voor dit ontwerp te stemmen.
·
Algemene context
Momenteel zijn de technische voorschriften betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen wat betreft herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en nuttige toepassing van onderdelen, uitrusting en hulpbronnen voor voertuigen van de categorieën M1 en N1 vastgesteld in Richtlijn 2005/64/EG[1]. Overeenkomstig Richtlijn 2000/53/EG[2] zijn passende bepalingen vastgesteld om ervoor te zorgen dat voertuigen van de categorieën M1 en N1 waarvoor een typegoedkeuring is verleend slechts in de handel mogen worden gebracht als ze voor minimum 85 % van hun massa herbruikbaar en/of recycleerbaar en voor minimum 95 % van hun massa herbruikbaar en/of nuttig toepasbaar zijn.
De goedkeuring van het ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van motorvoertuigen zal een grote stap vooruit betekenen op het gebied van markt- en technische harmonisatie en het opheffen van mogelijke handelsbelemmeringen wat betreft recycleerbaarheid, herbruikbaarheid, en nuttige toepassing van onderdelen, uitrusting en hulpbronnen van afgedankte voertuigen, aangezien de lidstaten van de EU de tekst als referentie kunnen gebruiken bij het opstellen van nationale wetgeving.
Bijgevolg wordt nu voorgesteld dat de Unie voor het desbetreffende ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van motorvoertuigen stemt, zodat er gemeenschappelijke, geharmoniseerde voorschriften op internationaal niveau komen, wat de internationale handel zal bevorderen. Hierdoor zullen Europese ondernemingen maar één reeks voorschriften moeten volgen, die wereldwijd is erkend (d.w.z. in de landen die overeenkomstsluitende partij zijn bij de Herziene Overeenkomst van 1958).
·
Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied
Op EU-niveau vallen de eisen voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen wat betreft herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en nuttige toepassing momenteel onder Richtlijn 2005/64/EG. Richtlijn 2005/64/EG is gebaseerd op Richtlijn 2000/53/EG, waarin de technische eisen voor autowrakken zijn vastgelegd. Beide EU-richtlijnen leggen de wettelijke basis voor de harmonisatie op EU-niveau van de eisen voor afgedankte voertuigen. Er bestaat momenteel geen VN/ECE-wetgeving voor harmonisatie op internationaal niveau.
·
Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie
Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen van de Richtlijnen 2005/64/EG en 2000/53/EG en sluit bijgevolg aan bij de gezondheids-, veiligheids- en milieudoelstellingen van de EU en bij de EU-doelstelling om te zorgen voor een hoog niveau van milieubescherming op het gehele grondgebied van de Unie. Verder is het voorstel in overeenstemming met de kaderrichtlijn 2007/46/EG[3] en met de doelstelling om vorderingen te maken naar de internationale harmonisatie van de wetgeving voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen.
Inhoudsopgave
EN
·
Raadpleging van belanghebbende partijen
Bij het opstellen van het voorstel heeft de Europese Commissie deelgenomen aan de VN/ECE-werkgroep verontreiniging en energie (GRPE), waar zowel vertegenwoordigers van belanghebbenden als van de lidstaten elkaar hebben ontmoet, en heeft zij bilateraal overleg gepleegd met belanghebbenden en organisaties van belanghebbenden. Bij de totstandkoming van het nieuwe reglement, werden de belangrijkste aspecten van de tekst besproken in de 63e, de 64e en de 65e bijeenkomst van de GRPE. · Effectbeoordeling De voorschriften van het ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van motorvoertuigen zijn volledig gebaseerd op de eisen en bepalingen van de Richtlijnen 2005/64/EG en 2000/53/EG en kunnen worden beschouwd als een aanvulling op de kaderrichtlijn 2007/46/EG inzake de typegoedkeuring van motorvoertuigen.
·
Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)
Door dit voorstel zal de Unie, vertegenwoordigd door de Commissie, voor het ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van motorvoertuigen kunnen stemmen.
·
Rechtsgrondslag
Rekening houdend met het onderwerp en de inhoud van het besluit van de Raad, zijn de rechtsgrondslagen artikel 114 en artikel 218, lid 9, VWEU. De voor de goedkeuring van het besluit van de Raad te volgen procedure is die van artikel 4, lid 2, van Besluit 97/836/EG van de Raad.
·
Subsidiariteitsbeginsel
Richtlijn 2000/53/EG bevat de technische eisen voor de herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en nuttige toepassing van autowrakken. Daarnaast stelt Richtlijn 2005/64/EG de voorschriften vast voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen wat betreft herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en nuttige toepassing, waarbij de lidstaten zelf mogen beslissen welke maatregelen zij precies nemen om aan de bovengenoemde voorschriften te voldoen. In dit verband kan de recycleerbaarheid van motorvoertuigen en de verwerking van autowrakken een fundamentele rol spelen bij het versterken van de EU‑doelstellingen op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieubescherming om zodoende de EU-doelstelling van een hoog niveau van milieubescherming op het hele grondgebied van de Unie te realiseren.
Gezien de hierboven geschetste achtergrond en rekening houdend met het subsidiariteitsbeginsel is het passend dat de EU voor het ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de recycleerbaarheid van motorvoertuigen stemt, waarbij tegelijkertijd wordt gezorgd dat de lidstaten bevoegd blijven om te beslissen of het reglement op nationaal niveau moet worden toegepast voor de verplichte typegoedkeuring van motorvoertuigen wat hun recycleerbaarheid betreft of voor andere doeleinden. Zonder af te doen aan het recht van de lidstaten om binnen de grenzen van hun bevoegdheden beslissingen te nemen, gelden de basisregels van de Overeenkomst van 1958 echter voor de hele EU en voor alle lidstaten op gelijke wijze.
Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.
·
Evenredigheidsbeginsel
Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel, aangezien het niet verder gaat dan nodig is om de goede werking van de interne markt te garanderen en tegelijk voor een hoog niveau van milieubescherming te zorgen.
·
Keuze van instrumenten
Voorgesteld instrument: besluit van de Raad.
Het gebruik van een besluit van de Raad wordt passend geacht aangezien dit in overeenstemming is met artikel 218, lid 9, VWEU.
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.