Toelichting bij COM(2014)680 - Standpunt EU in de Economische Commissie voor Europa van de VN over de nieuwe ontwerpreglement en de ontwerpwijziging van dat reglement inzake zijdelingse paalbotsingen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2014)680 - Standpunt EU in de Economische Commissie voor Europa van de VN over de nieuwe ontwerpreglement en de ontwerpwijziging van ... |
---|---|
bron | COM(2014)680 |
datum | 27-10-2014 |
·
Motivering en doel van het voorstel
De Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) ontwikkelt op internationaal niveau geharmoniseerde voorschriften om technische belemmeringen voor de handel in motorvoertuigen en daarvoor gebruikte systemen tussen de partijen bij de Herziene Overeenkomst van 1958[1] op te heffen en ervoor te zorgen dat die voertuigen en systemen een hoog niveau van veiligheid en milieubescherming bieden.
De VN/ECE heeft onlangs een nieuw ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende uniforme bepalingen voor de goedkeuring van voertuigen met betrekking tot de prestaties bij zijdelingse paalbotsingen[2] en ontwerpwijziging van dit nieuwe ontwerpreglement[3] voltooid. Dit ontwerpreglement en de voorgestelde wijzigingen daarvan hebben tot doel een hoog niveau van veiligheid vast te stellen voor de inzittenden van voertuigen die betrokken zijn bij een zijdelingse botsing met een lang star voorwerp zoals een boom of een lantaarnpaal.
De onmiddellijke introductie van de wijzigingen van het nieuwe ontwerpreglement stelt de verdragsluitende partijen in staat om ofwel het nieuwe reglement als eerste stap volgens de oorspronkelijke reeks toe te passen, ofwel onmiddellijk de gewijzigde reeks toe te passen. De oorspronkelijke reeks omvat een uitzondering die voorziet in een verminderde testintensiteit voor zeer smalle auto's. De gewijzigde reeks schrapt de uitzondering voor verdragsluitende partijen die geen behoefte hebben om deze in het kader van een eerste stap toe te passen.
De vastgestelde bepalingen van Mondiaal Technisch Reglement nr. 14 inzake zijdelingse paalbotsingen, zoals goedgekeurd bij Besluit nr. 14675/13 van de Raad[4], zijn doeltreffend omgezet in het nieuwe ontwerpreglement van de VN/ECE en de ontwerpwijziging van het nieuwe ontwerpreglement van de VN/ECE.
Dit voorstel is bedoeld om het standpunt van de Unie over het ontwerpreglement van de VN/ECE inzake zijdelingse paalbotsingen en de ontwerpwijziging daarvan te bepalen, die zijn ingediend voor stemming tijdens de novemberzitting van WP29 voor 2014, die plaatsvindt van 11 tot 14 november 2014.
·
Algemene context
Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende typegoedkeuringsvoorschriften voor de algemene veiligheid van motorvoertuigen, aanhangwagens daarvan en daarvoor bestemde systemen, onderdelen en technische eenheden[5] bevat basisvoorschriften voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot de bescherming van de inzittenden bij zijdelingse botsingen door directe verwijzing naar VN/ECE-Reglement nr. 95 betreffende uniforme voorschriften voor de goedkeuring van voertuigen met betrekking tot de bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse botsing[6]. Er wordt echter erkend dat de kwestie van zijdelingse paalbotsingen niet door de EU-wetgeving wordt bestreken.
Er wordt echter nog steeds voorgesteld dat de Unie vóór het desbetreffende nieuwe ontwerpreglement van de VN/ECE inzake zijdelingse paalbotsingen en de ontwerpwijziging daarvan stemt, teneinde gemeenschappelijke, geharmoniseerde voorschriften op internationaal niveau te bevorderen, wat de internationale handel zal vergemakkelijken. Hierdoor zullen Europese voertuigfabrikanten en toeleveranciers maar één reeks voorschriften hoeven volgen, die wereldwijd is erkend, d.w.z. op de respectieve grondgebieden van de partijen bij de Herziene Overeenkomst van 1958 die bepalingen inzake zijdelingse paalbotsingen ten uitvoer zullen leggen.
·
Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied
Er bestaan nog geen bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied.
·
Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de Unie
Als het voorstel ten uitvoer wordt gelegd op EU-niveau, is het in overeenstemming met de doelstellingen van Richtlijn 2007/46/EG betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd. Op basis hiervan zou het voorstel in overeenstemming zijn met de doelstelling van de EU om een hoog niveau van verkeersveiligheid te waarborgen wat motorvoertuigen betreft.
Inhoudsopgave
·
Raadpleging van belanghebbende partijen
Bij de opstelling van het voorstel heeft de Europese Commissie de belanghebbenden geraadpleegd. Er heeft een algemene raadpleging plaatsgevonden via de informele VN/ECE-werkgroep voor zijdelingse paalbotsingen in het kader van de werkgroep voor passieve veiligheid; er is ook informatie verspreid en daarna zijn er tijdens de lopende voorbereiding van het mondiale technische reglement inzake zijdelingse paalbotsingen en het daarop gebaseerde nieuwe ontwerpreglement van de VN/ECE en de ontwerpwijziging daarvan, in het Technisch Comité – motorvoertuigen besprekingen gevoerd. · Effectbeoordeling Aangezien er geen bestaande bepalingen zijn op het gebied van het voorstel die momenteel relevant zijn, wordt er een effectbeoordeling uitgevoerd als de voorgestelde maatregelen verplicht op EU-niveau ten uitvoer worden gelegd.
·
Samenvatting van de voorgestelde maatregel(en)
Dit voorstel bepaalt het standpunt van de Unie voor de stemming over het nieuwe ontwerpreglement van de VN/ECE betreffende de goedkeuring van voertuigen met betrekking tot de prestaties bij zijdelingse paalbotsingen, almede de ontwerpwijziging van dit nieuwe ontwerpreglement van de VN/ECE.
·
Rechtsgrondslag
De rechtsgrondslag voor dit voorstel is artikel 114, in samenhang met artikel 218, lid 9, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
·
Subsidiariteitsbeginsel
De algemene voorschriften voor de veiligheid van motorvoertuigen zijn al geharmoniseerd op EU-niveau. De nieuwe bepalingen kunnen in de toekomst worden geïntroduceerd in aanvulling op de bestaande voorschriften, zoals besloten door het Europees Parlement de Raad. Het is alleen op het niveau van de Unie mogelijk om vóór internationale instrumenten zoals de ontwerpreglementen van de VN/ECE te stemmen en die instrumenten eventueel in het stelsel van de Unie voor de typegoedkeuring van in motorvoertuigen gebruikte systemen op te nemen. Zo wordt niet alleen een versnippering van de interne markt voorkomen, maar worden in de hele Unie ook dezelfde veiligheidsnormen gewaarborgd. Het biedt ook schaalvoordelen: producten kunnen voor de hele markt van de Unie en zelfs voor de internationale markt worden gemaakt in plaats van voor elke lidstaat te worden aangepast om nationale typegoedkeuring te verkrijgen.
Het voorstel is derhalve in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.
·
Evenredigheidsbeginsel
Het voorstel is in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel omdat het niet verder gaat dan nodig is om de doelstellingen te verwezenlijken, namelijk een goede werking van de interne markt te waarborgen en tegelijkertijd een hoog niveau van openbare veiligheid en bescherming mogelijk te maken.
·
Keuze van instrumenten
Artikel 218, lid 9, VWEU schrijft voor dat voor de bepaling van de standpunten die namens de Unie worden ingenomen in een krachtens een overeenkomst opgericht lichaam, een besluit van de Raad wordt gebruikt.
Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Unie.