Toelichting bij COM(2017)156 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Alarmsysteem nr. 1-3/2017

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

EUROPESE COMMISSIE

1.

Brussel, 22.3.2017


COM(2017) 156 final

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF

Alarmsysteem nr. 1-3/2017


2.

INHOUD



1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2017………………………… 3

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF……………………………………………... 3

3.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2017 (voorlopige cijfers)..... 4


4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF………………………………….... 6

5. Conclusies…………………………………………………………………………….... 7

bijlage 1:

Besteding van de ELGF-kredieten tot en met 31.1.2017 (voorlopige cijfers)


1. Procedure voor de vaststelling van de ELGF-begroting 2017

De EU-begroting 2017 is op 1 december 2016 door het Europees Parlement vastgesteld. De begroting omvatte vastleggings- en betalingskredieten voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) ten bedrage van respectievelijk 42 613 miljoen EUR en 42 563 miljoen EUR voor rechtstreekse betalingen en marktgerelateerde uitgaven.

Het verschil tussen de vastleggings- en de betalingskredieten is toe te schrijven aan het feit dat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, met gesplitste kredieten wordt gewerkt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor maatregelen om de afzet van landbouwproducten te bevorderen en voor maatregelen op het gebied van de beleidsstrategie en -coördinatie.

2. Bestemmingsontvangsten voor het ELGF

Voor 2017 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, op grond van artikel 43 van Verordening (EU) nr. 1306/2013 als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven. Daarbij moet worden opgemerkt dat het begrotingsjaar 2016 het laatste jaar was waarin opbrengsten uit de melkheffing werden geïnd, aangezien de melkquotaregeling op 31 maart 2015 is afgelopen.

Overeenkomstig die bepalingen kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Als een deel van die ontvangsten niet binnen het begrotingsjaar wordt gebruikt, wordt dat deel automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar 1 .

De ELGF-begroting 2017 bevat zowel:

• de meest recente ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn om uitgaven voor marktmaatregelen en rechtstreekse betalingen te financieren,

• de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd,

• en de overdracht van het uit het voorafgaande begrotingsjaar overgebleven saldo aan bestemmingsontvangsten.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2017 heeft de Commissie de totale verwachte bestemmingsontvangsten in aanmerking genomen, met het verzoek om voor de begroting 2017 bij de berekening van het bedrag aan kredieten de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. De begrotingsautoriteit heeft vervolgens de ELGF-begroting goedgekeurd, rekening houdend met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2017 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 2 732 miljoen EUR geraamd. Die bestaan uit:

• de in de loop van het begrotingsjaar 2017 verwachte bestemmingsontvangsten, die worden geraamd op 1 430 miljoen EUR (1 278 miljoen EUR uit correcties in het kader van de conformiteitsgoedkeuring en 152 miljoen EUR uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden);

• de van 2016 naar 2017 over te dragen bestemmingsontvangsten, die op 1 302 miljoen EUR worden geraamd.

De Commissie heeft die op 2 732 miljoen EUR geraamde ontvangsten toegewezen aan de volgende regelingen:

• 400 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

• 2 332 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor die regelingen komt overeen met:

• 855 miljoen EUR voor de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit, en

• 17 628 miljoen EUR voor de basisbetalingsregeling.

In de bijlage, waarin de uitvoering van de begroting 2017 voor de periode tot en met 31 januari 2017 (voorlopige cijfers) wordt weergegeven, is bij de begrotingskredieten voor groenten en fruit en voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen (weergegeven op het niveau van het artikel) geen rekening gehouden met de genoemde bestemmingsontvangsten. Die cijfers geven de goedgekeurde kredieten voor die artikelen weer (respectievelijk 661,5 miljoen EUR en 33 191,8 miljoen EUR).

Als de aan die artikelen toegewezen bestemmingsontvangsten worden meegerekend, lopen de totale bedragen in de begroting 2017 op tot 1 061,5 miljoen EUR voor groenten en fruit en 35 523,8 miljoen EUR voor ontkoppelde rechtstreekse betalingen.

3. Opmerkingen over de uitvoering van de ELGF-begroting 2017 (voorlopige cijfers)

De bijlage geeft een overzicht van de uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2016 tot en met 31 januari 2017 (voorlopige cijfers). Dat uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 28 van Verordening (EU) nr. 1306/2013. Hieronder volgt een korte toelichting bij een aantal begrotingsartikelen die de grootste verschillen tussen de werkelijke en de verwachte uitvoering van de begroting 2017 te zien geven.

3.1.Marktmaatregelen

De opname van begrotingskredieten voor interventies op de landbouwmarkten lag 35,9 miljoen EUR onder het verwachte niveau. Als echter rekening wordt gehouden met de voor marktmaatregelen toegewezen bestemmingsontvangsten ten bedrage van 400 miljoen EUR en als het geraamde uitgavenprofiel wordt toegepast, is er sprake van een onderbesteding van 113 miljoen EUR. Dat verschil is het netto-effect van de uitvoeringspatronen in voornamelijk de sectoren groenten en fruit, wijn, melk en zuivelproducten en varkensvlees.

3.1.1.Groenten en fruit (+ 40,9 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)

Voor de goedgekeurde kredieten is bovengenoemd uitvoeringsniveau niet relevant; het hangt namelijk samen met de uitgaven voor de regeling inzake de actiefondsen van de producentenorganisaties en de overige maatregelen voor groenten en fruit, die allebei worden gefinancierd uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten die aan deze regeling zijn toegewezen (noot: zie punt 2 voor meer informatie).

In een voetnoot (*) in de tabel met het overzicht van de uitvoering van de begroting (bijlage – voorlopige cijfers) worden de besteding en het bestedingsprofiel vergeleken met alle beschikbare financiële middelen. Daaruit blijkt dat de uitgaven 36,5 miljoen EUR achterblijven bij het profiel.

Dat is het gevolg van de tragere opname bij alle uit hoofde van dit artikel gefinancierde regelingen. Het tempo waarin de begrotingskredieten voor de crisismaatregelen worden opgenomen, kan niet op betrouwbare wijze worden geraamd en zal waarschijnlijk afwijken van een gemiddeld bestedingsprofiel over een periode van drie jaar, dat de basis vormt voor de indicator voor de meeste van de uit hoofde van dit artikel gefinancierde regelingen. Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat het een tijdelijke situatie betreft. De uitvoering van dat artikel wordt nauwlettend gemonitord door de diensten van de Commissie.

4.

3.1.2.Producten van de wijnbouwsector (- 31,6 miljoen EUR)


Deze onderbesteding is toe te schrijven aan het tragere tempo van de betalingen door de lidstaten in vergelijking met het voor de nationale wijnprogramma's vastgestelde uitgavenprofiel. Op dit moment wordt ervan uitgegaan dat het een tijdelijke situatie betreft.

5.

3.1.3.Melk en zuivelproducten (- 45,9 miljoen EUR)


De voornaamste reden voor het uitvoeringsniveau voor dat artikel is de uitvoering van de buitengewone aanpassingssteun voor de veehouderijsectoren 2 . Het bedrag van 350 miljoen EUR aan kredieten voor die steunregeling is opgenomen in begrotingspost 05 02 12 99 – Overige maatregelen (melk en zuivelproducten). Omdat de lidstaten de steun echter kunnen toewijzen aan producenten in alle sectoren van de veehouderij, zal de opname van de kredieten voor dat artikel lager zijn en zullen de nodige kredieten moeten worden overgeschreven voor de financiering van de uitgaven die voor de andere artikelen worden gedeclareerd (05 02 13, 05 02 14 en 05 02 15).

Wat de opname van de regeling betreft, wordt er op basis van het bestedingsprofiel van uitgegaan dat de uitgaven gelijkmatig gespreid zullen zijn over de subsidiabiliteitsperiode tot en met 30 september 2017. Kortom, de huidige onderbesteding wordt als een tijdelijke situatie beschouwd. De uitvoering van dat artikel wordt nauwlettend gemonitord door de diensten van de Commissie.

3.1.4.Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten (+ 10,1 miljoen EUR)

De overbesteding ten opzichte van het profiel is voornamelijk het gevolg van de in punt 3.1.3 genoemde buitengewone aanpassingssteun, waarbij de uitgaven voor de overeenkomstige steun in de sector varkensvlees ten laste van dat artikel worden gedeclareerd, terwijl het volledige bedrag van de begrote kredieten is opgenomen in artikel 05 02 12 – Melk en zuivelproducten. Bijgevolg doet zich bij de voor dat artikel goedgekeurde kredieten een overbesteding voor, die wordt gefinancierd via kredietoverschrijvingen uit begrotingsartikel 05 02 12.


3.2.Rechtstreekse betalingen

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen lag 2 283,4 miljoen EUR onder het bestedingsprofiel. Als echter rekening wordt gehouden met de bestemmingsontvangsten voor dat hoofdstuk, d.w.z. 2 332 miljoen EUR, is er sprake van een onderbesteding van ongeveer 4 miljard EUR. Er moet worden opgemerkt dat op 31 januari 2017 27 miljard EUR was besteed. In feite is dat een belangrijke verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen op hetzelfde tijdstip 20 miljard EUR was besteed. Vorig jaar werden voor het eerst de regelingen inzake rechtstreekse betalingen uitgevoerd die zijn overeengekomen in het kader van de hervorming van het GLB van 2013.

Voor verschillende regelingen is de uitvoering van de rechtstreekse betalingen duidelijk beter verlopen ten opzichte van hetzelfde tijdstip in het begrotingsjaar 2016. Bovendien hebben een aantal lidstaten de mogelijkheid benut om vanaf 16 oktober 2016 voorschotten te betalen, waarbij zij in sommige gevallen ook voorschotten van meer dan 50 % hebben betaald op grond van de toegestane uitzondering.

6.

3.2.1.Ontkoppelde rechtstreekse betalingen (- 2 111,1 miljoen EUR in vergelijking met de goedgekeurde kredieten)


Voor de goedgekeurde kredieten is bovengenoemd uitvoeringsniveau slechts in beperkte mate relevant; het hangt namelijk samen met de uitgaven voor de basisbetalingsregeling, die wordt gefinancierd uit zowel de goedgekeurde begrotingskredieten als de bestemmingsontvangsten die aan deze regeling zijn toegewezen (noot: zie punt 2 voor meer informatie).

In een voetnoot (*) in de tabel met het overzicht van de uitvoering van de begroting (bijlage – voorlopige cijfers) worden de besteding en het bestedingsprofiel vergeleken met alle beschikbare financiële middelen. Daaruit blijkt dat de uitgaven 4 063,3 miljoen EUR achterblijven bij het profiel, wat aanmerkelijk beter is dan in het voorbije begrotingsjaar (een verschil van 14 839 miljoen EUR).

De Commissie onderzoekt maandelijks de niveaus van uitvoering in de lidstaten en hun ramingen van de toekomstige uitgaven. Op dit moment beschouwt zij het verschil als tijdelijk en verwacht zij dat de ontkoppelde rechtstreekse betalingen aan het einde van het begrotingsjaar zullen worden uitgevoerd zoals gepland.

7.

3.2.2.Andere rechtstreekse betalingen (- 172,2 miljoen EUR)


De relatief beperkte onderbesteding van goedgekeurde kredieten ten opzichte van het bestedingsprofiel getuigt van een positieve evolutie ten opzichte van vorig jaar. Die onderbesteding wordt als tijdelijk beschouwd en er wordt verwacht dat de andere rechtstreekse betalingen aan het einde van het begrotingsjaar zullen worden uitgevoerd zoals gepland.


3.3.Audit van de landbouwuitgaven (+ 27,2 miljoen EUR)

Voor begrotingshoofdstuk 05 07 is de overbesteding ten opzichte van het profiel voornamelijk het gevolg van betalingen die vroeger zijn uitgevoerd ten opzichte van het gemiddelde profiel van de voorgaande jaren. Die betalingen betreffen voornamelijk financiële correcties ten gunste van lidstaten op grond van besluiten inzake conformiteitsgoedkeuring van de rekeningen van voorgaande jaren.

4. Feitelijke bestemmingsontvangsten voor het ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de eind januari 2017 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 206,8 miljoen euro. Meer bepaald:

• bedroegen de ontvangsten uit correcties op grond van de besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring 161,4 miljoen EUR en de verwachting is dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen;

• bedroegen de ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden 43,6 miljoen EUR en de verwachting is dat daar tegen het einde van het begrotingsjaar nog bedragen bij zullen komen; en

• bedroegen een aantal overgebleven inkomsten van de melkheffing 1,7 miljoen EUR.

Ten slotte zijn uiteindelijk bestemmingsontvangsten ten bedrage van 1 304 miljoen EUR van 2016 naar 2017 overgedragen.

Het voor de financiering van ELGF-uitgaven beschikbare totaalbedrag van de bestemmingsontvangsten bedroeg op 31 januari 2017 dus 1 510,8 miljoen EUR en de verwachting is dat dit zal worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

5. Conclusies

Uit de voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2017 voor de periode tot en met 31 januari 2017 blijkt dat de maandelijkse vergoedingen aan de lidstaten 2 296,5 miljoen EUR onder het berekende bestedingsprofiel liggen.

Er is reeds een bedrag van 1 510,8 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en dat zal waarschijnlijk worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

Op dit moment verwacht de Commissie dat de opname van kredieten voor marktgerelateerde uitgaven en rechtstreekse betalingen in de komende maanden zal versnellen, met name voor sommige lidstaten, en dat alle rechtstreekse betalingen zullen worden uitgevoerd zoals oorspronkelijk verwacht bij de vaststelling van de begroting 2017. Voorts is de Commissie van mening dat het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat tegen het einde van het jaar beschikbaar zal zijn, voldoende zal zijn voor de financiering van zowel de actiefondsen van de producentenorganisaties in de sector groenten en fruit als voor de basisbetalingsregeling.

(1)

In artikel 14 van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat interne bestemmingsontvangsten slechts één jaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.

(2)

De sector melk en zuivelproducten, maar ook de sectoren rundvlees, varkensvlees en schapen- en geitenvlees.