Toelichting bij COM(2019)121 - Standpunt EU in de Bilaterale Raad van toezicht met de VS mbt reglementering van de burger­luchtvaartveiligheid over toevoeging van bijlage 3 bij de overeenkomst

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel

In 2008 hebben de Europese Unie en de Verenigde Staten van Amerika een overeenkomst ondertekend over samenwerking op het gebied van de regulering van de burgerluchtvaartveiligheid (hierna „de overeenkomst” genoemd). De werkingssfeer van de overeenkomst, die op 1 mei 2011 in werking is getreden, was aanvankelijk beperkt tot luchtwaardigheid en milieutests, de goedkeuring en het toezicht op luchtvaartproducten en de goedkeuring van en het toezicht op onderhoudsfaciliteiten. De werkingssfeer van de overeenkomst werd vervolgens uitgebreid met bevoegdheidsbewijzen en -opleiding van personeel, vluchtuitvoering, luchtverkeersdiensten en luchtverkeersbeheer. Die uitbreiding is gebeurd middels een wijziging die op 13 december 2017 is ondertekend en sinds die datum voorlopig wordt toegepast.

Rekening houdend met de uitbreiding van het toepassingsgebied van de overeenkomst, heeft de Commissie, bijgestaan door het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA), in samenwerking met de Federal Aviation Administration (FAA) van de Verenigde Staten een nieuwe bijlage 3 in verband met de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan piloten (FCL-bijlage) opgesteld; dit voorstel voorziet in de vaststelling daarvan.

De FCL-bijlage biedt een oplossing voor talrijke privépiloten die in de EU wonen en die in het bezit zijn van een door de FAA overeenkomstig de Amerikaanse regelgeving afgegeven bewijs van bevoegdheid, in weerwil van de bij Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad vastgestelde algemene regel dat piloten die in de EU verblijven over een overeenkomstig de EU-regelgeving afgegeven bevoegdheidsbewijs moeten beschikken.

Door die situatie zag de Europese Commissie zich genoodzaakt om, via Verordening (EG) nr. 1178/2011 van 3 november 2011 inzake de bemanning van burgerluchtvaartuigen, afwijkingen toe te staan, zodat piloten die in de EU verblijven en die als privépiloot actief zijn hun FAA-pilootcertificaten mogen blijven gebruiken (de zogenaamde „FCL-vrijstelling”). De FCL-vrijstelling was bedoeld als tijdelijke oplossing in afwachting van een kosteneffectieve oplossing voor dit probleem.

De nieuwe FCL-bijlage is het resultaat van een gezamenlijke inspanning door de technische agentschappen van de respectieve partijen, namelijk het EASA voor de EU en de FAA aan Amerikaanse zijde, om een efficiënte omzetting van de FAA-certificaten en bevoegdverklaringen van privépiloten in gelijkwaardige Europese bevoegdheidsbewijzen deel-FCL en bevoegdverklaringen als privépiloot en vice versa mogelijk te maken.

Verenigbaarheid met bestaande bepalingen op het beleidsterrein

De samenwerking tussen de EU en de Verenigde Staten van Amerika op het gebied van luchtvaartveiligheid is onderdeel van de luchtvaartstrategie voor Europa. De voorgestelde nieuwe FCL-bijlage zal een kader creëren om te waarborgen dat piloten die in de EU verbijven, vliegen op basis van bevoegdheidsbewijzen en bevoegdverklaringen die overeenkomstig de EU-regelgeving zijn afgegeven, dat zij onder toezicht van de autoriteiten van de EU-lidstaten staan en dat zij hun kwalificaties in EU-opleidingsorganisaties ontwikkelen en onderhouden.

Na de goedkeuring van de FCL-bijlage zal de FCL-vrijstelling niet langer nodig zijn.

Verenigbaarheid met andere beleidsterreinen van de Unie

De Overeenkomst dient ook een fundamentele doelstelling van het externe luchtvaartbeleid van de Unie omdat ze de veiligheid van de burgerluchtvaart ten goede komt en de handel en investeringen in luchtvaartproducten faciliteert. De nieuwe FCL-bijlage spoort met het algemene luchtvaartbeleid van de Unie door samenwerking met derde landen en hun luchtvaartautoriteiten te faciliteren en door de wederzijdse aanvaarding van certificaten en andere relevante documenten te bevorderen.

2. RECHTSGRONDSLAG, SUBSIDIARITEIT EN EVENREDIGHEID

Rechtsgrondslag

Het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 9.

Subsidiariteit (bij niet-exclusieve bevoegdheid)

Niet van toepassing.

Evenredigheid

Niet van toepassing.

Keuze van het instrument

De toevoeging van een nieuwe bijlage aan de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten van Amerika is het meest doelmatige instrument om een efficiënte wederzijdse omzetting van bevoegdheidsbewijzen en bevoegdverklaringen van privépiloten mogelijk te maken.

3. EVALUATIE, RAADPLEGING VAN BELANGHEBBENDEN EN EFFECTBEOORDELING

Evaluatie van bestaande wetgeving en controle van de resultaatgerichtheid ervan

Niet van toepassing.

Raadpleging van belanghebbenden

Het EASA heeft de ontwerptekst van de FCL-bijlage en de uitvoeringsprocedures daarvan in 2013 en 2014 ter raadpleging voorgelegd aan de luchtvaartautoriteiten van de EU-lidstaten. De ontvangen opmerkingen werden in aanmerking genomen en besproken met de FAA, waarna de tekst van de bijlage is afgewerkt.

De Commissie heeft de EU-lidstaten ook op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van deze bijlage in het comité dat is ingesteld bij Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad, alsmede in de luchtvaartwerkgroep van de Raad a) via verslagen over de besprekingen over de nieuwe bijlage in de Bilaterale Raad van Toezicht en (b) in het kader van de voorbereidingen voor het Besluit (EU) 2018/61 van de Raad tot uitbreiding van het toepassingsgebied van de overeenkomst met onder meer de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan en de opleiding van personeel.

Bijeenbrengen en gebruik van expertise

Bij het opstellen van de nieuwe FCL-bijlage werd de Europese Commissie bijgestaan door het EASA. De FAA en het EASA hebben een vergelijking gemaakt tussen de EU- en de VS-voorschriften voor de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan privépiloten. Die vergelijking werd in 2014 afgerond en heeft duidelijkheid verschaft over de verschillen in regelgeving tussen de systemen van EU en de VS, die in de voorgestelde FCL-bijlage worden behandeld in de zogenaamde „bijzondere voorwaarden”.

Het EASA heeft ook een beoordeling van de FAA uitgevoerd om vertrouwen op te bouwen in het Amerikaanse systeem voor de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan piloten. In het kader van die beoordeling werd een bezoek gebracht aan het hoofdkwartier van de FAA in Washington, aan het Washington Flight Standards District Office en aan de door de FAA gecertificeerde vluchtopleidingsscholen (februari 2013). Het EASA heeft als onderdeel van het bezoek aan het Mike Monroney Aeronautical Center in Oklahoma City ook de volgende FAA-diensten bezocht: de Airman Testing Standards Branch, de Airmen Certification Branch en de FAA Academy Regulatory Standards Division (april 2013). De reikwijdte van de evaluatie was beperkt tot de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan privépiloten en de bijbehorende bevoegdverklaringen voor instrumentvliegen, hetgeen overeenkomt met het toepassingsgebied van de voorgestelde FCL-bijlage.

Effectbeoordeling

Niet van toepassing.

Resultaatgerichtheid en vereenvoudiging

Niet van toepassing.

Grondrechten

Niet van toepassing.

4. GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Geen gevolgen voor de EU-begroting.

5. OVERIGE ELEMENTEN

Uitvoeringsplanning en regelingen betreffende controle, evaluatie en rapportage

Voor de EU zal het EASA de uitvoering van de nieuwe FCL-bijlage coördineren. De gedetailleerde uitvoeringsprocedures zullen (tijdig voor de goedkeuring van de nieuwe FCL-bijlage) worden vastgesteld in het kader van de Implementing Procedures for Licensing (IPL), waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd door de technische agentschappen FAA en EASA.

Het toezicht op de uitvoering van de FCL-bijlage zal in de eerste plaats worden uitgeoefend door de Joint Aircrew Coordination Board (JCAB), die rapporteert aan de op grond van de overeenkomst opgerichte Bilaterale Raad van Toezicht. De JCAB zal op regelmatige basis rapporteren aan de Bilaterale Raad van Toezicht.

Toelichtende stukken (bij richtlijnen)

Niet van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Afdeling 1 — Doel en werkingssfeer

Dit deel van de FCL-bijlage preciseert de draagwijdte en het doel, namelijk de wederzijdse aanvaarding van bevindingen van overeenstemming en documentatie, en het verlenen van technische bijstand op het gebied van de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan privépiloten en het toezicht op de naleving.

De bijlage bestrijkt het deel-FCL van EU-bevoegdheidsbewijzen en FAA-certificaten voor privépiloten, en de bevoegdheden als privévlieger in andere deel-FCL-bevoegdheidsbewijzen van de EU en FAA-certificaten voor privépiloten, alsmede bevoegdverklaringen voor nacht- en instrumentvliegen in de categorieën eenmotorige zuigervliegtuigen (land) en meermotorige zuigervliegtuigen (land), met uitzondering van typebevoegdverklaringen.


Afdeling 2 – Definities

In dit deel van de FCL-bijlage zijn een aantal vaak gebruikt technische termen gedefinieerd.


Afdeling 3 – Joint Aircrew Coordination Board

Deze afdeling behelst de oprichting van de Joint Aircrew Coordination Board (JCAB), die aan de BOB zal rapporteren en die tot taak heeft de effectieve uitvoering van de FCL-bijlage te waarborgen. De JCAB wordt gezamenlijk voorgezeten door de directeuren vluchtnormen van het EASA en de FAA. De voornaamste verantwoordelijkheden van de JCAB zijn:

(a)ontwikkelen, goedkeuren en herzien van de Implementing Procedures for Licensing (Uitvoeringsprocedures voor de afgifte van bevoegdheidsbewijzen - IPL);

(b)uitwisselen van informatie over relevante veiligheidskwesties en ontwikkelen van actieplannen om die aan te pakken;

(c)een consistente toepassing van deze bijlage waarborgen;

(d)uitwisselen van informatie over geplande en lopende regelgevingsactiviteiten die een impact kunnen hebben op de grondslag en het toepassingsgebied van de bijlage;

(e)uitwisselen van informatie over belangrijke wijzigingen in de systemen van de partijen voor de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan piloten die een impact kunnen hebben op de grondslag en het toepassingsgebied van de bijlage;

1.

(f)oplossen van technische problemen die onder de verantwoordelijkheid van de technische agenten en de luchtvaartautoriteiten vallen maar die niet op hun niveau kunnen worden opgelost; en


(g)aan de Bilaterale Raad van Toezicht voorstellen doen voor wijzigingen van deze bijlage;


Afdeling 4 – Toepassing

Deze afdeling bevat de nadere voorwaarden voor de omzetting van de FAA-pilootcertificaten en bevoegdverklaringen in deel-FCL-bevoegdheidsbewijzen en -bevoegdverklaringen van de EU, alsmede de voorwaarden voor de omzetting van deel-FCL-bevoegdheidsbewijzen en -bevoegdverklaringen van de EU in pilootcertificaten en bevoegdverklaringen van de FAA.

Dit deel bevat ook bepalingen betreffende technische bijstand voor de afgifte van bevoegdheidsbewijzen aan piloten, de controle of bevestiging van de echtheid van oorspronkelijke deel-FCL-bevoegdheidsbewijzen van de EU of pilootcertificaten van de FAA, en de uitwisseling van informatie over herzieningen van wetgeving, voorschriften, procedures, beleid of normen die een impact kunnen hebben op de grondslag voor de toepassing van deze bijlage.

Afdeling 5 – Communicatie en samenwerking

Dit hoofdstuk bevat bepalingen betreffende communicatie en uitwisseling van informatie tussen het EASA, de FAA en, indien van toepassing, de luchtvaartautoriteiten van de lidstaten. Dit omvat bepalingen voor de aanwijzing van contactpunten voor diverse technische aspecten van de FCL-bijlage.

Afdeling 6 – kwalificatievereisten voor de aanvaarding van bevindingen van overeenstemming

Deze afdeling bevat een overzicht van de basisvereisten voor de effectiviteit van de systemen van de autoriteiten voor regelgevend toezicht op piloten, met inbegrip van de juridische en regelgevende structuur, middelen, opleidingsprogramma’s, documentatie en registers, alsook intern beleid, procedures en systemen.

Deze afdeling bevat voorschriften inzake de initiële en verdere demonstratie van de doeltreffendheid van die systemen, met inbegrip van bepalingen betreffende de deelname van de partijen aan elkaars kwaliteitsaudits en normalisatiewerkzaamheden, kwaliteit en standaardisering van verslagen en andere relevante informatie die nodig kan zijn om het vertrouwen van de partijen in elkaars systemen in stand te houden.

Afdeling 7 – Vergoedingen

Indien van toepassing, zullen voor de omzetting van bevoegdheidsbewijzen en bevoegdverklaringen van piloten vergoedingen worden aangerekend overeenkomstig artikel 14 van de overeenkomst en conform de toepasselijke wettelijke en bestuursrechtelijke vereisten.

Aanhangsel 1 – Bijzondere voorwaarden

Dit aanhangsel bevat de bijzondere voorwaarden voor de afgifte van een deel-FCL-bevoegdheidsbewijs of -bevoegdverklaring van de EU op basis van een pilootcertificaat of bevoegdverklaring van de FAA, alsmede de bijzondere voorwaarden van de FAA die van toepassing zijn op de afgifte van een FAA-pilootcertificaat of -bevoegdverklaring op basis van een deel-FCL-bevoegdheidsbewijs of -bevoegdverklaring van de EU.

Die bijzondere voorwaarden vormen de bijkomende wettelijke voorschriften die moeten worden gecontroleerd tijdens het omzettingsproces om rekening te houden met de verschillen tussen de regelgevingskaders van de EU en de VS voor privépiloten.