Toelichting bij COM(2024)207 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)207 - .
bron COM(2024)207
datum 17-05-2024
Inhoudsopgave

1. Richtlijn 2009/45/EG inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen (Richtlijn 2009/45) 3

1.1. Inleiding 3

1.2. Rechtsgrondslag 4

1.3. Uitoefening van de bevoegdheidsdelegatie 4

1.4. Conclusies 5

2. Richtlijn 98/41/EG van de Raad inzake de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen (Richtlijn 98/41) 5

2.1. Inleiding 5

2.2. Rechtsgrondslag 5

2.3. Uitoefening van de bevoegdheidsdelegatie 6

2.4. Conclusies 6

3. Richtlijn (EU) 2017/2110 betreffende een inspectiesysteem voor de veilige exploitatie van ro-ro-passagiersschepen en hogesnelheidspassagiersvaartuigen op geregelde diensten en tot wijziging van Richtlijn 2009/16/EG en tot intrekking van Richtlijn 1999/35EG van de Raad (Richtlijn 2017/2110) 6

3.1. Inleiding 6

3.2. Rechtsgrondslag 7

3.3. Uitoefening van de bevoegdheidsdelegatie 7

3.4. Conclusies 7


1. Richtlijn 2009/45/EG inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen (Richtlijn 2009/45)1

1. Inleiding

Richtlijn 2009/45/EG is in 2017 gewijzigd bij Richtlijn (EU) 2017/21082. Artikel 10, lid 3, van de gewijzigde richtlijn 2009/45 verleent de Commissie de bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen onder de in artikel 10 bis gestelde voorwaarden. De bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen is verleend voor een termijn van zeven jaar, met ingang van 20 december 2017. De eerste termijn van zeven jaar loopt af op 20 december 2024.

1.

De gedelegeerde handelingen waarvoor de Commissie bevoegd is, kunnen betrekking hebben op:


2.

- Wijzigingen van richtlijn 2009/45 om rekening te houden met de ontwikkelingen op internationaal niveau, met name binnen de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), van:


- de definities van “internationale verdragen”, “Intact Stability Code”, “High Speed Craft Code”, “GMDSS” en “erkende organisatie”;

- de bepalingen betreffende de procedures en richtsnoeren voor de in artikel 12 bedoelde onderzoeken die de vlaggenstaat moet uitvoeren;

- de bepalingen betreffende het SOLAS-Verdrag3, als gewijzigd, en de High-Speed Craft Code;

- enkele specifieke verwijzingen naar de internationale verdragen en IMO-resoluties.

3.

- Wijzigingen van de bijlagen bij Richtlijn 2009/45, teneinde:


- wijzigingen van de internationale verdragen uit te voeren, met het oog op de toepassing Richtlijn 2009/45;

- in het licht van de opgedane ervaring de technische specificaties aan te passen die zijn vastgesteld in de wijzigingen van de internationale verdragen voor schepen van de klassen B, C en D en voor vaartuigen;

- technische onderdelen te vereenvoudigen en te verduidelijken in het licht van de bij hun uitvoering opgedane ervaring;

- de verwijzingen naar andere Unie-instrumenten die van toepassing zijn op binnenlandse passagiersschepen, te actualiseren.


2. Rechtsgrondslag

Overeenkomstig artikel 10 bis, lid 2, van Richtlijn 2009/45 moet de Commissie uiterlijk negen maanden voor het einde van de termijn van zeven jaar een verslag opstellen over de bevoegdheidsdelegatie. De bevoegdheidsdelegatie wordt stilzwijgend met termijnen van dezelfde duur verlengd, tenzij het Europees Parlement of de Raad zich uiterlijk drie maanden voor het einde van elke termijn tegen deze verlenging verzet.


3. Uitoefening van de bevoegdheidsdelegatie

De Commissie heeft tijdens de verslagperiode slechts eenmaal gebruik gemaakt van de bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen uit hoofde van Richtlijn 2009/45/EG.

De vastgestelde handeling is Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/411 van de Commissie van 19 november 2019 tot wijziging van Richtlijn 2009/45/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen, wat betreft de veiligheidseisen voor passagiersschepen die voor binnenlandse reizen worden gebruikt4.

4.

Bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/411 zijn de bijlagen I, II en III bij Richtlijn 2009/45/EG vervangen door gewijzigde versies. De motivering voor de wijziging van de bijlagen was als volgt:


- de in Richtlijn 2009/45/EG bedoelde internationale verdragen zijn gewijzigd. Bovendien bleek uit een gedetailleerd onderzoek van de technische elementen in de bijlagen dat enkele eerdere wijzigingen van internationale verdragen waren weggelaten.

- De definitie van “gelijkwaardig materiaal” in richtlijn 2009/45 is gewijzigd bij richtlijn 2017/21085 om aluminiumschepen onder de werkingssfeer ervan te laten vallen. Met het oog op een geharmoniseerde uitvoering was het noodzakelijk technische verduidelijkingen toe te voegen aan de bijlagen met betrekking tot aluminiumschepen.

- Bij Richtlijn (EU) 2017/2108 waren passagiersschepen met een lengte van minder dan 24 meter uitgesloten van het toepassingsgebied van Richtlijn 2009/45, zodat de technische eisen voor deze schepen uit bijlage I moesten worden geschrapt.

- De toepassing in de praktijk had diverse dubbelzinnigheden en inconsistenties door ontbrekende of onjuiste referenties aan het licht gebracht.

- Om vereenvoudiging na te streven en een aantal vereisten te actualiseren, was bijlage I geherstructureerd in twee delen.


4. Conclusies

De Commissie heeft haar bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen overeenkomstig Richtlijn 2009/45 doeltreffend en evenredig uitgeoefend.

Gezien de voortdurende ontwikkeling van de internationale technische eisen die van toepassing zijn op passagiersschepen, die de basis vormen voor de in het EU-recht vastgestelde eisen voor binnenlandse passagiersschepen, is het zeer waarschijnlijk dat de Commissie in de nabije toekomst gebruik zal moeten maken van haar bevoegdheid.

In het licht van deze overwegingen is de Commissie van mening dat de bij artikel 10, lid 3, van Richtlijn 2009/45 verleende bevoegdheidsdelegatie overeenkomstig artikel 10 bis, lid 2, stilzwijgend met zeven jaar moet worden verlengd.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad kennis te nemen van dit verslag.

2. Richtlijn 98/41/EG van de Raad inzake de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen (Richtlijn 98/41) 6

1. Inleiding

Richtlijn 98/41 is in 2017 gewijzigd bij Richtlijn (EU) 2017/21097. Artikel 12 van Richtlijn 98/41, zoals gewijzigd, verleent de Commissie de bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen teneinde, met het oog op de toepassing van deze richtlijn, een wijziging van de in artikel 2 van Richtlijn 98/41 bedoelde internationale instrumenten, namelijk het SOLAS-verdrag en de Internationale Veiligheidsmanagementcode, niet toe te passen. De bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen is verleend voor een termijn van zeven jaar, met ingang van 20 december 2017. De eerste termijn van zeven jaar loopt af op 20 december 2024.

Van de bevoegdheidsdelegatie mag slechts in uitzonderlijke omstandigheden gebruik worden gemaakt, wanneer dit naar behoren wordt gemotiveerd door een passende analyse door de Commissie, teneinde een ernstige en onaanvaardbare bedreiging van de maritieme veiligheid of onverenigbaarheid met de maritieme wetgeving van de Unie te voorkomen.


2. Rechtsgrondslag

Overeenkomstig artikel 12 bis, lid 2, van Richtlijn 98/41 moet de Commissie uiterlijk negen maanden voor het einde van de termijn van zeven jaar een verslag opstellen over de bevoegdheidsdelegatie. De bevoegdheidsdelegatie wordt stilzwijgend met termijnen van dezelfde duur verlengd, tenzij het Europees Parlement of de Raad zich uiterlijk drie maanden voor het einde van elke termijn tegen deze verlenging verzet.


3. Uitoefening van de bevoegdheidsdelegatie

De Commissie heeft de bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen uit hoofde van Richtlijn 98/41 niet uitgeoefend.


4. Conclusies

De Commissie is van mening dat, hoewel zij de haar bij artikel 12 van richtlijn 98/41 verleende bevoegdheidsdelegatie niet heeft uitgeoefend, de bevoegdheidsdelegatie overeenkomstig artikel 12 bis, lid 2, stilzwijgend moet worden verlengd met een termijn van zeven jaar.

De in artikel 2 bedoelde internationale instrumenten evolueren voortdurend en het valt niet uit te sluiten dat de Commissie in uitzonderlijke omstandigheden als bedoeld in artikel 12 gedelegeerde handelingen moet vaststellen.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad kennis te nemen van dit verslag.

3. Richtlijn (EU) 2017/2110 betreffende een inspectiesysteem voor de veilige exploitatie van ro-ro-passagiersschepen en hogesnelheidspassagiersvaartuigen op geregelde diensten en tot wijziging van Richtlijn 2009/16/EG en tot intrekking van Richtlijn 1999/35/EG van de Raad (Richtlijn 2017/2110)8

1. Inleiding

Artikel 12, van Richtlijn 2017/2110 verleent de Commissie de bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen voor een termijn van zeven jaar, met ingang van 20 december 2017. De eerste termijn van zeven jaar loopt af op 20 december 2024.

5.

De bevoegdheidsdelegatie kan worden gebruikt om:


- de bijlagen bij Richtlijn 2017/2110 te wijzigen om rekening te houden met ontwikkelingen op internationaal niveau, met name binnen de IMO, en om de technische specificaties daarvan te verbeteren in het licht van de opgedane ervaring

- in uitzonderlijke omstandigheden Richtlijn 2017/2110 te wijzigen om, met het oog op de toepassing van deze richtlijn, een wijziging van de internationale instrumenten niet toe te passen, mits de wijziging gerechtvaardigd is om een ernstige en onaanvaardbare bedreiging van de maritieme veiligheid, de gezondheid, de leef- of werkomstandigheden aan boord of het mariene milieu te voorkomen, of om onverenigbaarheid met de maritieme wetgeving van de Unie te voorkomen.


2. Rechtsgrondslag

Overeenkomstig artikel 13, lid 2, van Richtlijn 2017/2110 moet de Commissie uiterlijk negen maanden voor het einde van de termijn van zeven jaar een verslag opstellen over de bevoegdheidsdelegatie. De bevoegdheidsdelegatie wordt stilzwijgend met termijnen van dezelfde duur verlengd, tenzij het Europees Parlement of de Raad zich uiterlijk drie maanden voor het einde van elke termijn tegen deze verlenging verzet.


3. Uitoefening van de bevoegdheidsdelegatie

De Commissie heeft de haar bij Richtlijn (EU) 2017/2110 verleende bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen niet uitgeoefend.


4. Conclusies

De Commissie is van mening dat, hoewel zij de haar bij artikel 12 van richtlijn 2017/2110 verleende bevoegdheidsdelegatie niet heeft uitgeoefend, de bevoegdheidsdelegatie overeenkomstig artikel 13, lid 2, stilzwijgend moet worden verlengd met een termijn van zeven jaar.

De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad kennis te nemen van dit verslag.


1 PB L 163 van 25.6.2009, blz. 1

2 Richtlijn (EU) 2017/2108 van het Europees Parlement en de Raad van 15 november 2017 tot wijziging van Richtlijn 2009/45/EG inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen (PB L 315 van 30.11.2017, blz. 40).

3 Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee (SOLAS), 1974.

4 PB L 83 van 19.3.2020, blz. 1.

5 Richtlijn (EU) 2017/2108 van het Europees Parlement en de Raad van 15 november 2017 tot wijziging van Richtlijn 2009/45/EG inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen (PB L 315 van 30.11.2017, blz. 40).

6 PB L 188 van 2.7.1998, blz. 35

7 Richtlijn (EU) 2017/2109 van het Europees Parlement en de Raad van 15 november 2017 tot wijziging van Richtlijn 98/41/EG van de Raad inzake de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen en Richtlijn 2010/65/EU van het Europees Parlement en de Raad betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten (PB L 315 van 30.11.2017, blz. 52.

8 PB L 315 van 30.11.2017, blz. 61.

NL NL