Toelichting bij COM(2024)275 -

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2024)275 - .
bron COM(2024)275
datum 16-09-2024
ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

1. De regels die van toepassing zijn op de financiële bijdragen uit het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) zijn vastgesteld in Verordening (EU) 2021/691 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1309/20131.

2. Op 3 juni 2024 heeft België aanvraag EGF/2024/001 BE/Match-Smatch ingediend voor een financiële bijdrage uit het EFG naar aanleiding van ontslagen bij de supermarkten Match-Smatch (Match NV en Profi NV) in België.

3. Na de aanvraag te hebben beoordeeld, heeft de Commissie overeenkomstig alle toepasselijke bepalingen van Verordening (EU) 2021/691 geconcludeerd dat aan de voorwaarden voor het toekennen van een financiële bijdrage uit het EFG is voldaan.

1.

Samenvatting


VAN DE AANVRAAG


EFG-aanvraagEGF/2024/001 BE/Match-Smatch
LidstaatBelgië
Betroffen regio(’s) (NUTS-niveau 22)Provincie Henegouwen (BE32),

2.

Provincie Luik (BE33) en

Provincie Namen (BE35).
Datum van de indiening van de aanvraag3 juni 2024
Datum van de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag3 juni 2024
Datum van het verzoek om aanvullende gegevens17 juni 2024
Uiterste datum voor het verstrekken van de aanvullende gegevens8 juli 2024
Uiterste datum voor de voltooiing van de beoordeling17 september 2024
Criterium voor steunverleningArtikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691
Primaire ondernemingMatch-Smatch
Aantal betrokken ondernemingen1
Economische sector(en)
(NACE Rev. 2-afdeling)3
Afdeling 47 (Detailhandel, met uitzondering van de handel in auto’s en motorfietsen)
Referentieperiode (vier maanden):11 december 2023 – 11 april 2024
Aantal ontslagen tijdens de referentieperiode (a)444
Aantal ontslagen vóór of na de referentieperiode (b)69
Totaal aantal ontslagen (a + b)513
Totaal aantal in aanmerking komende begunstigden513
Totaal aantal beoogde begunstigden365
Begroting voor gepersonaliseerde steunmaatregelen (EUR)3 009 752
Begroting voor de uitvoering van het EFG4 (EUR)121 500
Totale begroting (EUR)3 131 252
EFG-bijdrage (85 %) (EUR)2 661 564

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Procedure

4. België heeft aanvraag EGF/2024/001 BE/Match-Smatch ingediend op 3 juni 2024, binnen twaalf weken na de datum waarop aan de in artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691 vermelde criteria voor steunverlening was voldaan. De Commissie heeft de ontvangst van de aanvraag nog op dezelfde dag bevestigd, en heeft België op 17 juni 2024 om aanvullende gegevens verzocht. Die aanvullende gegevens werden binnen 15 werkdagen na het verzoek verstrekt. De termijn van vijftig werkdagen na de ontvangst van de volledige aanvraag, binnen welke de Commissie moet beoordelen of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor het verlenen van een financiële bijdrage, loopt op 17 september 2024 af.

Subsidiabiliteit van de aanvraag

Betrokken ondernemingen en begunstigden

5. De aanvraag heeft betrekking op 513 ontslagen werknemers wier werkzaamheden bij Match-Smatch zijn beëindigd4. Deze onderneming is werkzaam in de economische sector die is ingedeeld in NACE Rev. 2-afdeling 47 (Detailhandel, met uitzondering van de handel in auto’s en motorfietsen). De ontslagen vielen voornamelijk in de NUTS 2-regio’s provincie Henegouwen (BE32), provincie Luik (BE33) en provincie Namen (BE35).

Criteria voor steunverlening

6. België heeft de aanvraag ingediend op grond van de criteria voor steunverlening van artikel 4, lid 2, punt a), van Verordening (EU) 2021/691, die vereisen dat binnen een referentieperiode van vier maanden in een onderneming in een lidstaat de werkzaamheden van ten minste 200 ontslagen werknemers zijn beëindigd, met inbegrip van werknemers die zijn ontslagen bij leveranciers en downstreamproducenten, en/of van zelfstandigen die hun werkzaamheden hebben beëindigd.

7. De referentieperiode van vier maanden voor de aanvraag loopt van 11 december 2023 tot en met 11 april 2024.

8. Tijdens de referentieperiode werden bij Match-Smatch 444 werknemers ontslagen.

Berekening van het aantal ontslagen en beëindigingen van werkzaamheden

9. Overeenkomstig artikel 6, eerste alinea, punt a), gelezen in samenhang met artikel 5, eerste alinea, punt c), van Verordening (EU) 2021/691 is het aantal beëindigingen van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers tijdens de referentieperiode berekend vanaf de datum waarop de arbeidsovereenkomst de facto werd beëindigd of afliep.

In aanmerking komende begunstigden

10. Naast de werknemers die reeds werden vermeld, komen nog 69 ontslagen werknemers in aanmerking wier werkzaamheden vóór of na de referentieperiode van vier maanden zijn beëindigd. De werkzaamheden van al deze werknemers zijn beëindigd binnen zes maanden voor het begin van de referentieperiode en/of tussen het einde van de referentieperiode en de dag vóór de vaststelling van dit voorstel, overeenkomstig artikel 6, eerste alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691, zoals vereist op grond van artikel 6, tweede alinea, van Verordening (EU) 2021/691. Er kan een duidelijk oorzakelijk verband worden gelegd met de gebeurtenis die in de referentieperiode tot de beëindiging van de werkzaamheden van de ontslagen werknemers heeft geleid, zoals voorgeschreven in artikel 6, tweede alinea, van Verordening (EU) 2021/691.

11. In totaal komen 513 werknemers in aanmerking.

Beschrijving van de gebeurtenissen die tot de ontslagen en de beëindiging van de werkzaamheden hebben geleid

12. Match-Smatch kende jarenlang een moeilijke economische situatie. In 2019 leidde een eerste herstructurering tot de sluiting van 15 winkels en 140 ontslagen. In 2020 leidde de COVID-19-pandemie tot een sterke stijging van de omzet van Match‑Smatch, en ook in de detailhandel voor voedingsmiddelen in het algemeen, door de sluiting van de horecasector, de rush om voedsel te kopen enz. Door deze uitzonderlijke situatie kon Match-Smatch een positief nettoresultaat van 3,6 miljoen EUR behalen. Toen de gezondheidssituatie zich normaliseerde, rapporteerde Match-Smatch in 2021 echter opnieuw een verlies van 11,9 miljoen EUR5.

13. In januari 2022 werd een actieplan gelanceerd om de verliezen te beteugelen en de onderneming weer in financieel evenwicht te brengen. De voedselhandel werd echter sterk getroffen door de energie- en inflatiecrisis. Als gevolg daarvan mislukte het actieplan en leed de bruto bedrijfswaarde een historisch verlies van 36,5 miljoen EUR in 2022, en moesten 9 winkels worden gesloten.

14. Over het geheel genomen kende de Belgische levensmiddelendetailhandel in 2023 een aanzienlijke daling van de omvang van de verkoop. Dit is onder meer te wijten aan grensoverschrijdend winkelen en e-handel. Volgens Comeos, de Belgische vereniging voor handel en diensten, zijn de grensaankopen in Frankrijk in het eerste kwartaal van 2023 met bijna 70 % gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 20226.

15. Om een verdere opstapeling van verliezen te voorkomen, aanvaardde Match-Smatch het aanbod van Colruyt Group om 57 van de 84 winkels te verwerven, waarbij ook het personeel van de winkels (1 069 personen) werd overgenomen. Nog eens acht winkels gingen naar Carrefour, Delhaize, Intermarché en Delfood.

16. De 339 werknemers van de 19 winkels waarvoor geen koper kon worden gevonden, en de 174 werknemers van het hoofdkwartier Match-Smatch werden onderworpen aan een collectieve ontslagprocedure.

Verwachte effect van de ontslagen op de lokale, regionale of nationale economie en werkgelegenheid

17. De ontslagen bij Match-Smatch vielen in heel België. De territoriale impact van de ontslagen varieert echter als gevolg van de verschillen tussen de Vlaamse en de Waalse arbeidsmarkt en omdat meer dan 70 % van de ontslagen geconcentreerd is in Wallonië.

18. In 2023 bleef het werkloosheidspercentage voor België als geheel op 5,5 %, hetzelfde niveau als in 2022. Op gewestelijk niveau is de werkloosheid in Vlaanderen gestegen van 3,2 % tot 3,4 % en in Wallonië gedaald van 8,4 % tot 8,2 %. Het verschil van ongeveer 5 procentpunt (pp) in het werkloosheidspercentage blijft echter bestaan7.

19. In het laatste kwartaal van 2023 bedroeg de arbeidsparticipatie in Vlaanderen 77,0 %8, dus 1,5 procentpunt boven het EU‑gemiddelde van 75,5 %9, terwijl de arbeidsparticipatie in Wallonië (66,7 %) 10,3 procentpunt lager lag dan in Vlaanderen en ongeveer 9 procentpunt lager dan het EU-gemiddelde10.

20. Oudere werknemers ondervinden meer moeite om werk te vinden. In het laatste kwartaal van 2023 was er op nationaal niveau een verschil van 18,3 procentpunten tussen de arbeidsparticipatie van de leeftijdsgroep 20-54 jaar (76,8 %) en de arbeidsparticipatie van de leeftijdsgroep 55+ (58,5 %)11. Op de Waalse arbeidsmarkt waren de geregistreerde werkzoekenden van vijftig jaar of ouder in maart 2024 goed voor 25 % van het totaal aantal werkzoekenden12. Ongeveer de helft van de ontslagen werknemers (46 %) van Match-Smatch is vijftig jaar of ouder.

21. De werknemers bij Match-Smatch zijn hoofdzakelijk kassiers en magazijnmedewerkers. De economische crisis als gevolg van de COVID-19-pandemie heeft de vraag naar meer gekwalificeerde werknemers op de Belgische arbeidsmarkt13 versneld, waardoor het voor de voormalige werknemers van Match-Smatch moeilijker wordt om weer aan het werk te gaan.

22. België heeft uitsluitend medefinanciering uit het EFG aangevraagd ter ondersteuning van voormalige werknemers van Match-Smatch die in Wallonië wonen. De Vlaamse gewestelijke autoriteiten zijn van mening dat, gezien de situatie op de regionale arbeidsmarkt, de steun voor voormalige werknemers van Match-Smatch die in Vlaanderen wonen, niet hoeft te worden aangevuld met EU-medefinanciering uit het EFG.

Toepassing van het EU-kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering

23. België heeft beschreven hoe rekening is gehouden met de aanbevelingen in het EU‑kwaliteitskader voor anticipatie op veranderingen en herstructurering14.

24. Match-Smatch heeft zich gehouden aan de Belgische wetgeving inzake collectief ontslag, die voorziet in een verplichte procedure voor het informeren van en overleggen met de werknemersvertegenwoordigers. Die procedure biedt de mogelijkheid na te gaan of het aantal ontslagen kan worden vermeden of verminderd. Zij beoogt ook de gevolgen van banenverlies te verzachten door middel van aanvullende sociale maatregelen, zoals steun voor re-integratie of omscholing van ontslagen werknemers. Dankzij de onderhandelingen was er een specifiek budget van 533 500 EUR per werknemer beschikbaar voor omscholing.

25. België heeft gemeld dat de nationale arbeidswet15 inzake het activerend beleid bij herstructureringen vereist dat ondernemingen die een herstructurering ondergaan, een tewerkstellingscel oprichten (cellule pour l’emploi)16, die tot doel heeft werknemers die in het kader van collectief ontslag zijn ontslagen, binnen een periode van drie maanden dertig uur outplacementdiensten te bieden (zestig uur in zes maanden voor werknemers van 45 jaar en ouder).

26. De Waalse gewestelijke wetgeving17 voorziet in specifieke steun voor ontslagen werknemers in de vorm van de oprichting van een omschakelingscel (cellule de reconversion)18 door de regionale openbare dienst voor beroepsopleiding en arbeidsbemiddeling (Le Forem), op verzoek van werknemersorganisaties. Noch de werkgever, noch Le Forem zijn verplicht een omschakelingscel op te richten. De uitvoering van de door het EFG medegefinancierde maatregelen zal worden beheerd via een dergelijke omschakelingscel.

27. België heeft gemeld dat de omschakelingscel op 1 januari 2024, kort na de eerste ontslagen, is opgericht.

Complementariteit met acties die door nationale of EU-fondsen worden gefinancierd

28. België heeft bevestigd dat de hieronder beschreven maatregelen die een financiële bijdrage uit het EFG ontvangen, geen financiële steun van andere financiële instrumenten van de Unie zullen ontvangen.

29. Het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen vormt een aanvulling op maatregelen die uit andere nationale of EU-fondsen worden gefinancierd (zie outplacementdiensten als beschreven in punt 25).

Procedures voor overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers, de sociale partners of plaatselijke en regionale autoriteiten

30. België heeft laten weten dat het gecoördineerde pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen werd opgesteld in overleg met de beoogde begunstigden, hun vertegenwoordigers en de sociale partners overeenkomstig artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) 2021/691.

31. Met de bedoeling om een solide pakket op maat gesneden maatregelen op te stellen om de werknemers van Match-Smatch opnieuw aan een baan te helpen, zijn Le Forem, vakbonden (ABVV19 en ACV20) en andere partners op 17 januari, 5 februari en 19 maart 2024 bijeengekomen om meer inzicht te krijgen in de omscholingsbehoeften van werknemers. Ook werd overleg gepleegd met de sociale adviseurs die de werknemers na hun ontslag begeleidden. Deze vergaderingen hebben geresulteerd in een gecoördineerd pakket van EFG-maatregelen dat voldoet aan artikel 7, lid 4, van Verordening (EU) 2021/691.

Beoogde begunstigden en voorgestelde maatregelen

Beoogde begunstigden

32. Naar verwachting zullen 365 ontslagen werknemers aan de maatregelen deelnemen. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt f), van Verordening (EU) 2021/691 is de uitsplitsing van deze werknemers naar geslacht, leeftijdscategorie en onderwijsniveau als volgt:

CategorieAantal

3.

beoogde begunstigden

Geslacht:Mannen:238(65,2 %)
Vrouwen:127(34,8 %)
Non-binair:0(0,0 %)
Leeftijdscategorie:Jonger dan 30 jaar:28(7,7 %)
30-54 jaar:222(60,8 %)
Ouder dan 54 jaar:115(31,5 %)
OnderwijsniveauLager middelbaar onderwijs of minder21110(30,1 %)
Hoger middelbaar22 of postsecundair onderwijs23192(52,6 %)
Tertiair onderwijs2463(17,3 %)

Voorgestelde maatregelen

33. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt h), van Verordening (EU) 2021/691 bestaat het gepersonaliseerde gecoördineerde pakket dat aan ontslagen werknemers moet worden verstrekt uit de volgende maatregelen:

- Voorlichting en loopbaan- en outplacementbegeleiding: deze reeks diensten vormt een uitbreiding op de standaardactiviteiten ter ondersteuning van de voormalige werknemers van Match-Smatch door de tewerkstellingscel van Le Forem namens de onderneming waar de ontslagen vallen. Het standaardaanbod zal worden verlengd tot na de verplichte periode en er zullen aanvullende specifieke diensten worden voorgesteld, zoals individuele coaching en actieve arbeidsvoorziening en -bemiddeling.

- Opleiding, omscholing en beroepsopleiding: de werknemers zullen toegang hebben tot het standaardopleidingsaanbod van Le Forem en zijn partners. Bovendien zullen na de profilering en de validering van individuele projecten met de beroepsconsulent door het EGF medegefinancierde specifieke opleidingen op maat van de werknemers worden aangeboden.

- Ondersteuning bij het opzetten van een bedrijf: deze maatregel is gericht op werknemers die hun eigen bedrijf willen opstarten. Hij omvat een diagnose- en begeleidingsfase, bewustmakingsacties op het gebied van ondernemerschap, informatiesessies over de mogelijkheden om een bedrijf op te zetten door middel van territoriale economische diagnoses en netwerken met relevante ondernemers en met gecertificeerde coaches bij de oprichting van een bedrijf.

- Bijdrage voor het opzetten van een bedrijf: werknemers die een bedrijf opstarten of een activiteit als zelfstandige beginnen, ontvangen een bijdrage van maximaal 15 000 EUR. De bijdrage wordt betaald in twee tranches, nadat het begin en de ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten met bewijsstukken zijn aangetoond.

- Stimulansen en toelagen: 1) Toelagen voor het zoeken naar werk en opleidingen. De werknemers ontvangen 2 EUR per uur voor daadwerkelijke deelname aan een opleiding of activiteiten in verband met het zoeken naar een baan.

2) Bonus voor het verbeteren van IT-vaardigheden. Werknemers die zowel de module voor toegang tot digitale autonomie als de aanvullende module volgen, ontvangen een vast bedrag van 700 EUR op voorwaarde dat zij actief deelnemen aan de opleiding en deze ook voltooien. De bonus is bedoeld om digitaal analfabetisme te verminderen door werknemers aan te moedigen hun IT-vaardigheden te verbeteren.

3) Bonus voor het verbeteren van de taalvaardigheden. Werknemers die een taalopleiding volgen om hun vaardigheden in het Nederlands, Engels of Duits te verbeteren in het kader van een specifieke zoektocht naar een baan, waardoor zij een hoger niveau van het gemeenschappelijk Europees referentiekader voor talen kunnen bereiken, ontvangen een vast bedrag van 700 EUR. Hetzelfde geldt voor werknemers van wie de moedertaal niet de Franse taal is en die hun Franse vaardigheden naar een hoger niveau tillen. Het doel van deze bonus is de ontwikkeling van interdisciplinaire taalvaardigheden aan te moedigen om de re-integratie van werknemers op de arbeidsmarkt te vergemakkelijken.

4) Toelage om opnieuw onderwijs te volgen. Een maandelijkse toelage van 350 EUR wordt toegekend aan werknemers die voltijds secundair en tertiair onderwijs volgen of een kwalificerende opleiding volgen, ongeacht hun leeftijd.

5) Toelage voor het opzetten van een bedrijf. Om werknemers bij het opzetten van een bedrijf te ondersteunen, wordt gedurende maximaal twaalf maanden25 een maandelijkse toelage van 350 EUR toegekend.

6) Aanmoedigingspremie voor het aanwerven van werknemers. Ondernemingen die voormalige werknemers van Match-Smatch van vijftig jaar en ouder aanwerven, ontvangen 10 000 EUR voor voltijdse arbeidscontracten voor onbepaalde tijd of voor bepaalde tijd tot zes maanden, gevolgd door vaste contracten.

34. De bovengenoemde opleiding voor het verwerven van digitale autonomie die een aanvulling vormt op de standaardopleiding van Le Forem voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden, evenals een module over de circulaire economie en een efficiënt gebruik van hulpbronnen, zijn in overeenstemming met de vereisten van artikel 7, lid 2, van Verordening (EU) 2021/691. De module over de circulaire economie en een efficiënt gebruik van hulpbronnen die is ontwikkeld voor voormalige werknemers van Swissport (EGF/2020/005 BE)26 maakt nu deel uit van het standaard opleidingsaanbod van Le Forem dat wordt medegefinancierd door het ESF+. Daarom neemt dit voorstel die module niet op in de begroting. De module over de circulaire economie wordt aangevuld met een module over de sociale economie die ook is ontwikkeld in het kader van een EFG-dossier27.

35. De hier voorgestelde maatregelen zijn actieve arbeidsmarktbeleidsmaatregelen die behoren tot de in artikel 7 van Verordening (EU) 2021/691 vastgestelde voor een financiële bijdrage in aanmerking komende maatregelen. Deze maatregelen komen niet in de plaats van maatregelen die gericht zijn op passieve sociale bescherming.

36. België heeft meegedeeld dat de 30/60 uur outplacementdiensten waartoe de werkgever wettelijk verplicht is, onmiddellijk na de ontslagen zijn begonnen. De door het EFG medegefinancierde omschakelingscel heeft deze taak na afloop van de wettelijk verplichte periode onmiddellijk overgenomen.

37. België heeft de nodige informatie verstrekt over maatregelen waartoe het betrokken bedrijf krachtens de nationale wetgeving of collectieve arbeidsovereenkomsten verplicht is. Overeenkomstig artikel 9, lid 1, van Verordening (EU) 2021/691 heeft België bevestigd dat een financiële bijdrage uit het EFG niet in de plaats komt van dergelijke maatregelen.

Geraamde begroting

38. De totale kosten worden op 3 131 252 EUR geraamd en omvatten de kosten voor individuele dienstverlening (3 009 752 EUR) en voor de activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting, publiciteit, controle en rapportage (121 500 EUR).

39. Er wordt in totaal een financiële bijdrage van 2 661 564 EUR (85 % van de totale kosten) uit het EFG gevraagd.

40. Overeenkomstig artikel 8, lid 7, punt m), van Verordening (EU) 2021/691 heeft België gespecificeerd dat de nationale voorfinanciering en medefinanciering worden verstrekt door het Waals Gewest.

MaatregelenGeraamd aantal deelnemersGeraamde kosten per deelnemer
(in EUR)28
Geraamde totale kosten
(in EUR)29
Gepersonaliseerde steunmaatregelen (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt a), van Verordening (EU) 2021/691)
Voorlichting en loopbaan- en outplacementbegeleiding
(reconversion: accompagnement/orientation/mobilisation)
3655 2791 926 807
Opleiding, omscholing en beroepsopleiding (formation)15020831 200
Steun bij het opzetten van een bedrijf
(dispositif d’accompagnement à l’entrepreneuriat)
453 594161 727
Bijdrage voor het opzetten van een bedrijf
(bourse de lancement)
1210 000120 000
Subtotaal (a):

4.

Percentage van het pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen

2 239 734
(74,42 %)
Toelagen en stimulansen (maatregelen uit hoofde van artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691)
Stimulansen en toelagen
(allocation de recherche d’emploi et de formation, prime numérique, prime langue, allocation de reprise d’études, allocation d’entrepreneuriat et subvention 50+)
3652 110770 018
Subtotaal (b):

5.

Percentage van het pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen

770 018
(25,58 %)
Activiteiten overeenkomstig artikel 7, lid 5, van Verordening (EU) 2021/691
1. Voorbereiding
78 400
2. Beheer
13 000
3. Voorlichting en publiciteit
5 000
4. Controle en rapportage
25 100
Subtotaal (c):

6.

Percentage van de totale kosten:

121 500
(3,88 %)
Totale kosten (a + b + c):3 131 252
EFG-bijdrage (85 % van de totale kosten)2 661 564

41. De kosten van de in de bovenstaande tabel opgenomen maatregelen die vallen onder artikel 7, lid 2, tweede alinea, punt b), van Verordening (EU) 2021/691, bedragen niet meer dan 35 % van de totale kosten voor het gecoördineerde pakket gepersonaliseerde steunmaatregelen. België heeft bevestigd dat deze maatregelen afhangen van de actieve deelname van de beoogde begunstigden aan opleidingsactiviteiten en activiteiten in verband met het zoeken van een baan.

42. Overeenkomstig artikel 7, lid 2, vierde alinea, van Verordening (EU) 2021/691 heeft België bevestigd dat de investeringskosten voor wie zich als zelfstandige vestigt of een eigen bedrijf opzet of voor overnames door werknemers niet meer dan 22 000 EUR per begunstigde bedragen.

Periode waarbinnen de uitgaven voor financiering in aanmerking komen

43. België heeft de beoogde begunstigden met ingang van 1 januari 2024 individuele dienstverlening verstrekt. De uitgaven voor de maatregelen komen derhalve vanaf 1 januari 2024 tot 24 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking.

44. Op 22 september 2023 heeft België de eerste administratieve uitgaven gedaan met het oog op de uitvoering van het EFG. De uitgaven voor activiteiten op het vlak van voorbereiding, beheer, voorlichting en publiciteit en controle en rapportage zullen derhalve van 22 september 2023 tot 31 maanden na de datum van inwerkingtreding van het financieringsbesluit voor een financiële bijdrage uit het EFG in aanmerking komen.

Beheers- en controlesystemen

45. De aanvraag bevat een beschrijving van het beheers- en controlesysteem zoals voorgeschreven in artikel 23 van Verordening (EU) 2021/691, waarin de verantwoordelijkheden van de betrokken instanties zijn vastgesteld. België heeft de Commissie meegedeeld dat de financiële bijdrage door dezelfde instanties wordt beheerd en gecontroleerd die ook het ESF+ beheren en controleren.

Toezeggingen door de betrokken lidstaat

7.

46. België heeft op de volgende punten de nodige garanties geboden:


- bij de toegang tot de voorgestelde maatregelen en de uitvoering ervan zullen de beginselen van gelijke behandeling en non-discriminatie worden gerespecteerd;

- er is voldaan aan de voorschriften van de nationale en EU-wetgeving betreffende collectieve ontslagen;

- dubbele financiering wordt voorkomen;

- de financiële bijdrage uit het EFG zal voldoen aan de procedurele en materiële EU-regels inzake overheidssteun.

GEVOLGEN VOOR DE BEGROTING

Begrotingsvoorstel

47. Overeenkomstig artikel 8 van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-202730, gewijzigd bij Verordening (EU, Euratom) 2024/765 van de Raad van 29 februari 202431, mag het EFG het jaarlijks maximumbedrag van 30 miljoen EUR (prijzen van 2018) niet overschrijden.

48. Na te hebben onderzocht of de aanvraag voldoet aan de voorwaarden van artikel 13, leden 1 en 2, van Verordening (EU) 2021/691, en rekening houdend met het aantal beoogde begunstigden, de voorgestelde maatregelen en de geraamde kosten, stelt de Commissie voor om uit het EFG een bedrag van 2 661 564 EUR beschikbaar te stellen – hetgeen overeenkomt met 85 % van de totale kosten van de voorgestelde maatregelen – teneinde een financiële bijdrage toe te kennen in het kader van de aanvraag.

49. Overeenkomstig artikel 15, lid 1, eerste alinea, tweede zin, van Verordening (EU) 2021/691 en zoals voorgeschreven in punt 9 van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende de begrotingsdiscipline, de samenwerking in begrotingszaken en een goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen32, zal het voorgestelde besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen gezamenlijk door het Europees Parlement en de Raad worden genomen.

Met dit besluit samenhangende handelingen

50. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, dient de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad een voorstel in om 2 661 564 EUR naar het desbetreffende begrotingsonderdeel over te schrijven.

51. Tegelijk met dit voorstel voor een besluit om middelen uit het EFG beschikbaar te stellen, heeft de Commissie ook een besluit over een financiële bijdrage vastgesteld dat een financieringsbesluit is in de zin van artikel 110 van Verordening (EU, Euratom) 2018/104633. Dat financieringsbesluit treedt overeenkomstig artikel 15, lid 2, eerste alinea, van Verordening (EU) 2021/691 in werking op de datum waarop het Europees Parlement en de Raad de Commissie in kennis stellen van de goedkeuring van de begrotingsoverschrijving.