Toelichting bij COM(2025)28 - Gebruik dat in 2022 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad nr. 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1945/2006 (over wachtdiensten), nr. 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter) en nr. 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 (over continu- en ploegendienst)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN DE RAAD EN HET EUROPEES PARLEMENT

over het gebruik dat in 2022 door de instellingen is gemaakt van de Verordeningen van de Raad nr. 495/77, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1945/2006 (over wachtdiensten), nr. 858/2004 (over werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter) en nr. 300/76, laatstelijk gewijzigd bij Verordening nr. 1873/2006 (over continu- en ploegendienst)

1. Inleiding

Overeenkomstig de Verordeningen van de Raad over wachtdiensten (nr. 495/77) en werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter (nr. 858/2004) moet de Commissie jaarlijks verslag uitbrengen aan de Raad over het aantal ambtenaren en andere personeelsleden per categorie aan wie de in de verordeningen bedoelde toeslagen zijn toegekend en over het totaalbedrag van de uitgaven daarvoor.

Dit verslag is gebaseerd op de recentste cijfers voor een heel jaar die beschikbaar waren op het moment van de opstelling en heeft betrekking op 2022. Het verslag bestrijkt alle instellingen1 en biedt volledigheidshalve ook dezelfde informatie over het gebruik van continu- en ploegendiensten (Verordening nr. 300/76 van de Raad).

2. Toeslag voor wachtdiensten

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door de artikelen 55 en 56 ter van het Statuut en Verordening nr. 495/77 van de Raad van 8 maart 1977, zoals gewijzigd.

1.

Deze toeslag kan alleen worden uitbetaald aan ambtenaren en andere personeelsleden


- wier bezoldiging ten laste komt van onderzoekskredieten en die werkzaam zijn in:

- een instelling van het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek (JRC), of

- een actie onder contract, of

- wier bezoldiging ten laste komt van beleidskredieten en die werkzaam zijn in:

- de bediening van of het toezicht op technische installaties,
- een beveiligingsdienst,
- een ICT-dienst,
- een afdeling die het Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheidsbeleid/Europees Veiligheids- en Defensiebeleid (GBVB/EVDB) of regelingen voor coördinatie in nood- en crisissituaties ondersteunt, of
- een dienst die is opgezet om de lidstaten 24 uur per dag en 7 dagen per week (“LS 24/7”) bij te staan bij de coördinatie in nood- of crisissituaties, of bij een dienst die met zekerheid taken moet verrichten om de bijstand aan de lidstaten te garanderen.


De toeslag voor wachtdiensten wordt in punten uitgedrukt. Het aantal punten per uur werkelijk verrichte wachtdienst is als volgt bepaald:

- wachtdienst thuis op een werkdag: 2,15 punten;
- wachtdienst thuis in het weekend of op feestdagen: 4,3 punten;
- wachtdienst op het werk op een werkdag: 11 punten;
- wachtdienst op het werk in het weekend of op feestdagen 22 punten.

Elk punt stemt overeen met 0,032 % van het basissalaris van een ambtenaar in rang 1, salaristrap 1 (= 1,05 EUR in 2022).

In onderstaande tabel wordt voor 2022 het aantal toeslagen per instelling vermeld.

2.1. Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten)

InstellingADASTACTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Parlement0000000
Raad331103021149
Commissie14127447163911528
- waarvan JRC:
487618047153
Hof van Justitie1618100035
Rekenkamer031700020
EESC0200103
CvdR0300104
EDEO127000120
Ombudsman0000000
EDPS0000000
Totaal20241768164313759

2.2. Aantal begunstigden per soort wachtdienst

InstellingThuisThuis en op het werkOp het werkTotaal
Parlement0000
Raad14900149
Commissie51378528
- waarvan JRC:
14058153
Hof van Justitie350035
Rekenkamer200020
EESC0303
CvdR0404
EDEO200020
Ombudsman0000
EDPS0000
Totaal737148759


2.3. Aantal begunstigden per werkgebied

InstellingJRCActies onder contractTechnische installatiesVeiligheid/beveiligingICTGBVB/ EVDBLS 24/7Totaal
Parlement00000000
Raad00183265340149
Commissie153265129117062528
- waarvan JRC:
153000000153
Hof van Justitie00171170035
Rekenkamer0002000020
EESC00030003
CvdR00040004
EDEO000578020
Ombudsman00000000
EDPS00000000
Totaal15321002041964262759

3. Toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door artikel 56 quater van het Statuut en Verordening nr. 858/2004 van de Raad van 29 april 2004. De toeslag wordt toegekend ter compensatie van bijzondere werkomstandigheden in verband met i) persoonlijke bescherming (het dragen van bijzonder ongemakkelijke speciale kleding, gedeeltelijke bescherming), ii) de werkomgeving (afgesloten ruimten, ruimten met geluidsoverlast en gevaarlijke plaatsen), en iii) de aard van de werkzaamheden (bijvoorbeeld het hanteren van bijtende of ontplofbare stoffen)2.

De toeslag wordt uitgedrukt in punten per daadwerkelijk arbeidsuur. Het aantal punten varieert van 2 (bijvoorbeeld voor werk in ruimten met geluid van gemiddeld meer dan 85 decibel) tot maximaal 50 (bijvoorbeeld voor het dragen van brandwerende kleding van het type autonome duikerpakken). Elk punt stemt overeen met 0,032 % van het basissalaris van een ambtenaar in rang 1, salaristrap 1 (= 1,05 EUR in 2022).

3.1. Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten)

InstellingADASTACTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Parlement0000000
Raad0000000
Commissie23107152512164
- waarvan JRC:
2310671512154
Hof van Justitie0000000
Rekenkamer0000000
EESC0000000
CvdR0000000
EDEO0000000
Ombudsman0000000
EDPS0000000
Totaal23107152512164


4. Toeslag voor continu- of ploegendienst

De rechtsgrondslag voor deze toeslag wordt gevormd door artikel 56 bis van het Statuut en Verordening nr. 300/76 van de Raad van 9 februari 1976, zoals gewijzigd.

2.

Deze toeslag kan alleen worden uitbetaald aan ambtenaren en andere personeelsleden


- wier bezoldiging ten laste komt van onderzoekskredieten en die werkzaam zijn in:

- een instelling van het JRC, of
- een actie onder contract, of

- wier bezoldiging ten laste komt van beleidskredieten en die werkzaam zijn in:

- een ICT-dienst,
- een beveiligingsdienst,
- een telefooncentrale of informatiedienst of aan een ontvangstbalie,
- een afdeling die het GBVB/EVDB of regelingen voor coördinatie in nood- en crisissituaties ondersteunt,
- een dienst die steun verleent bij de coördinatie in nood- of crisissituaties, of
- de bediening van of het toezicht op technische installaties.

In onderstaande tabel wordt voor 2022 het aantal toeslagen per instelling vermeld.

4.1. Aantal begunstigden (ambtenaren/tijdelijke functionarissen en arbeidscontractanten)

InstellingADASTACTotaal
FG IFG IIFG IIIFG IV
Parlement2875899211709
Raad075000075
Commissie11151416311178
- waarvan JRC:
0151004029
Hof van Justitie0000000
Rekenkamer011600017
EESC0200103
CvdR0300104
EDEO036100037
Ombudsman0000000
EDPS0000000
Totaal3319620255421023

Er is voorzien in vier verschillende tarieven voor de maandelijkse toeslag (cijfers voor 2022):

- tarief 1: werk in een dienst met twee ploegen, weekends en feestdagen niet inbegrepen: 471,12 EUR;
- tarief 2: werk in een dienst met twee ploegen, nachten, weekends en feestdagen inbegrepen: 711,08 EUR;
- tarief 3: 24 uur/dag, weekends en feestdagen niet inbegrepen: 777,48 EUR;
- tarief 4: 24 uur/dag, 7 dagen/week: 1059,95 EUR.

4.2. Aantal begunstigden per tarief

InstellingTarief 1Tarief 2Tarief 3Tarief 4Totaal
471,12 EUR711,08 EUR777,48 EUR1059,95 EUR
Parlement823290298709
Raad33004275
Commissie1709152178
- waarvan JRC:
0092029
Hof van Justitie00000
Rekenkamer0001717
EESC30003
CvdR40004
EDEO27001037
Ombudsman00000
EDPS00000
Totaal16632995191023

4.3. Aantal begunstigden per werkgebied

InstellingJRCCoörd. crisis/ noodICTVeiligheid/beveiligingTelefooncentrale/ontvangstbalieGBVB/ EVDBTechnische installatiesActies onder contractTotaal
Parlement000644340310709
Raad00075000075
Commissie2926121110000178
- waarvan JRC:
29000000029
Hof van Justitie000000000
Rekenkamer00017000017
EESC000300003
CvdR000400004
EDEO0017100100037
Ombudsman000000000
EDPS000000000
Totaal29262986434103101023


5. Betrokken diensten en motivering

Het Europees Parlement, de Raad, de Commissie, het Hof van Justitie, de Rekenkamer, de beide comités en de EDEO doen een beroep op wachtdiensten en/of continu- of ploegendiensten, en betalen de daartoe voorziene toeslagen.

De Commissie is nog steeds de enige instelling die toelagen betaalt voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter, namelijk voor het JRC, het Bureau voor infrastructuur en logistiek in Brussel (OIB) en het directoraat-generaal Energie (DG ENER).

5.1. Motivering voor wachtdiensten

Raad: In 2022 betaalde de Raad toeslagen voor wachtdiensten aan 149 personeelsleden (98 in 2021). De stijging van het aantal begunstigden met ongeveer 50 % was het gevolg van de regularisatie van een wachtdienst voor technische installaties en de oprichting van verschillende wachtdiensten die moeten kunnen reageren op een verzoek tot onmiddellijke reactie van de voorzitter van de Europese Raad, met name buiten de normale werktijden, gezien de moeilijke politieke situatie sinds februari 2022.

Het gaat om diensten op de volgende gebieden: i) informatie- en communicatietechnologie (ICT), gegarandeerde interventies voor de bescherming en de goede werking van computer- en communicatienetwerken, ondersteuning bij onvoorziene werkzaamheden van de Europese Raad, de Raad en de voorbereidende organen en voor dringende behoeften van de Europese Raad, de Raad en het secretariaat-generaal wat betreft de behandeling van gerubriceerde EU-informatie; ii) beveiliging en veiligheid om onmiddellijk te kunnen reageren op alle mogelijke incidenten waardoor het personeel van de Europese Raad, de Raad en de werkzaamheden van het secretariaat-generaal kunnen worden getroffen, en om 24 uur per dag en 7 dagen per week ondersteuning te kunnen bieden aan veiligheidsfunctionarissen op dienstreis; iii) snelle opstelling, publicatie op internet en verspreiding van onmiddellijke en urgente verklaringen van de lidstaat die het roterende voorzitterschap bekleedt en van de voorzitter van de Europese Raad in het kader van het GBVB/EVDB en (logistieke) ondersteuning van de werkzaamheden van de voorzitter van de Europese Raad en de secretaris-generaal in het kader van het externe beleid; iv) technische installaties om ervoor te zorgen dat de gebruikers van de gebouwen in een veilige, aangename en comfortabele omgeving kunnen werken en dat de ruimten en de nodige technische apparatuur goed worden onderhouden.

In 2022 werden de wachtdiensten uitsluitend thuis verricht.

Commissie: In 2022 betaalde de Commissie toeslagen voor wachtdiensten aan 528 personeelsleden, wat neerkomt op een stijging van bijna 11 % ten opzichte van 2021 (toen 476 personeelsleden dergelijke toeslagen ontvingen). Deze stijging is voornamelijk toe te schrijven aan respectievelijk 20 en 19 extra begunstigden in DG HR en DG ECHO. In DG HR is het aantal begunstigden toegenomen doordat er meer posten zijn toegewezen aan persoonsbeveiliging in het kader van de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften en door de oprichting van twee nieuwe wachtdiensten. De eerste nieuwe wachtdienst zorgt voor technisch toezicht om bedreigingen als gevolg van spionage tijdens gevoelige bijeenkomsten op hoog niveau te voorkomen en op te sporen. De tweede nieuwe wachtdienst moet ervoor zorgen dat het communicatie- en informatiesysteem (SUE) waarmee gerubriceerde informatie van de Europese Unie kan worden verwerkt, naar behoren werkt en dat incidenten in verband met dit systeem worden aangepakt. Het aantal begunstigden in DG ECHO is toegenomen om de hogere werklast in het Coördinatiecentrum voor respons in noodsituaties aan te kunnen nu het centrum meer verantwoordelijkheden heeft gekregen en de algehele werklast is toegenomen doordat er nieuwe risico’s op dit werkgebied zijn ontstaan.

21 % (153) van deze personeelsleden is werkzaam bij een van de Gemeenschappelijke Centra voor onderzoek van de Commissie. Bij de JRC’s worden de wachtdiensten in de meeste gevallen thuis verricht, met uitzondering van Ispra, waar de wachtdiensten op het werk of thuis worden verricht, vanwege de specifieke aard van de taken. OLAF is het andere directoraat-generaal waarbij de taken op de werkplek of thuis worden verricht. De overige wachtdiensten bij de Commissie worden thuis verricht.

Wat de andere directoraten-generaal van de Commissie betreft, is het aantal begunstigden licht toegenomen voor DG DIGIT (+6) door de vervanging van begunstigden die zijn vertrokken. In de andere directoraten-generaal van de Commissie is de situatie vrijwel stabiel gebleven ten opzichte van 2021.

Hof van Justitie: In 2022 betaalde het Hof van Justitie toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 35 personeelsleden (27 in 2021). Het aantal begunstigden is toegenomen door de oprichting van een nieuwe wachtdienst op het gebied van ICT, aangezien er door de internationale context een verhoogd risico op cyberaanvallen bestaat, waarvoor speciale monitoring is vereist. De overige begunstigden werken bij het directoraat Gebouwen en Veiligheid van het directoraat-generaal Administratie. De eenheden waar de begunstigden werken, zijn verantwoordelijk voor de projectontwikkelingsactiviteiten van het Hof, gebouwenbeheer en beveiliging.

Rekenkamer: De maandelijkse planning van de dienst veiligheid en beveiliging omvatte in 2022 wachtdiensten thuis voor 20 personeelsleden (19 in 2021). Zij waarborgen de veiligheid van de gebouwen en de aanwezigen in deze gebouwen 24 uur per dag, 7 dagen per week en het hele jaar door.

EESC/CvdR: Het EESC en het CvdR hebben een gemeenschappelijke wachtdienst om ervoor te zorgen dat het veiligheidspersoneel bereikbaar is en te allen tijde kan reageren in geval van incidenten waarvoor maatregelen nodig zijn als de instelling gesloten is. In 2022 waren bij deze wachtdienst (thuis en op de werkplek) 3 EESC-medewerkers (2 in 2021) en 4 CvdR-medewerkers betrokken (idem in 2021).

EDEO: In 2022 betaalde de EDEO toeslagen voor wachtdiensten thuis aan 20 personeelsleden (22 in 2021).

Deze wachtdiensten bestreken drie werkgebieden: i) beveiligingsdiensten, om het personeel van de EDEO, bezoekers, gebouwen en materiële activa in Brussel en gerubriceerde informatie permanent te beschermen; ii) ondersteuning van het GBVB/EVDB voor monitoring van gebeurtenissen wereldwijd, 24 uur per dag en 7 dagen per week, respons op crises, incidenten, kritieke gebeurtenissen, specifieke situaties of noodsituaties, ondersteuning van de hoge vertegenwoordiger en EU-actoren, facilitering van de vergaderingen van het crisisplatform van de EDEO buiten de normale werkuren, en ondersteuning van de personeelsdienst en de secretaris-generaal bij hun operationele taken met betrekking tot de bescherming van de veiligheid en de essentiële belangen van de Unie en haar lidstaten in geval van een bedreiging voor of via het Galileo-systeem; iii) de ICT-dienst via het COMCEN (Communicatiecentrum), dat diensten verleent voor het verstrekken van gerubriceerde informatie aan alle personeelsleden van de EDEO, en ook diensten verleent aan het secretariaat-generaal van de Raad met betrekking tot het operationele beheer van de centrale systeemhub en het inbelpunt van Cortesy, en via het centrale EUCI-register dat zorgt voor de registratie van C-UE/EU-C- en S-UE/EU-S-documenten.

5.2. Motivering voor de toeslag voor werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter

Commissie: Net als in 2021 was de Commissie in 2022 de enige instelling die van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt. De toeslagen werden betaald aan personeelsleden van de reproductiedienst van het Bureau infrastructuur en logistiek te Brussel (OIB), van DG ENER in het kader van de inspecties van nucleaire installaties, en van het JRC. In totaal waren er 164 begunstigden in 2022 (165 in 2021). Het aantal begunstigden bleef dus relatief stabiel.

In 2022 was het totale aantal uren dat in moeilijke omstandigheden werd gewerkt, als volgt verdeeld:

- 32 752,00 uren in verband met persoonlijke bescherming (bijvoorbeeld het dragen van ongemakkelijke beschermende kleding) (23 565,25 in 2021);
- 61 073,75 uren in verband met de werkomgeving (bijvoorbeeld geluidsoverlast, gevaarlijke plaatsen) (39 351,35 in 2021);
- 5 522,13 uren in verband met de aard van de werkzaamheden (bijvoorbeeld het hanteren van bijtende stoffen) (4 819,58 in 2021);
- 0 uren in verband met de veiligheid van personen en de werkplek (148,25 in 2021).

Het aantal uren steeg ten opzichte van 2021 doordat de JRC-laboratoria na de COVID-19-crisis weer opengingen. Het aantal activiteiten is echter nog niet terug op het niveau van vóór de COVID-19-crisis.

5.3. Motivering voor continu- of ploegendienst

Europees Parlement: In 2022 betaalde het Europees Parlement een continu- of ploegendienst voor i) veiligheids- en beveiligingsdiensten op de drie werklocaties: Brussel, Straatsburg en Luxemburg; ii) diensten in verband met de ontvangst, beveiliging en controle van bezoekers (Parlementarium, Huis van de Europese geschiedenis, Jean Monnet-huis, het sportcentrum) en de telefooncentrale, die verschillende diensten in verschillende talen aanbiedt, zoals de doorschakeling van inkomende en uitgaande gesprekken en het verstrekken van contactgegevens (telefoon- en faxnummers, e-mail en kantooradressen) en informatie over vergaderingen en gebouwen van het Europees Parlement; iii) technische installatiediensten voor het toezicht op en de coördinatie van externe aanbieders van onderhoudsdiensten, met name buiten de normale werktijden, en het onderhoud van bepaalde soorten gevoelige informatie, zoals de plannen van het Parlement.

Het betreft een systeem met twee ploegen (tarief 1), met twee ploegen, nachten, weekends en feestdagen inbegrepen (tarief 2), dan wel een ononderbroken dienst van 24 uur per dag (tarief 4). Het aantal begunstigden is in 2022 aanzienlijk toegenomen: 709 tegenover 627 in 2021. Deze stijging van 13 % houdt verband met de internalisering van de veiligheidsdiensten in Luxemburg.

Raad: De Raad gebruikt een ploegendienstsysteem om de continuïteit te waarborgen van de diensten die verantwoordelijk zijn voor preventie en de beveiliging van gebouwen en personen. Het aantal begunstigden is heel licht gedaald (-4) tot 75 (tegenover 79 in 2021). Na een reorganisatie zijn op 30 mei 2022 8 begunstigden verplaatst van een ploegendienst onder tarief 4 naar een ploegendienst onder tarief 1. Deze begunstigden worden meegeteld in het aantal begunstigden (33) onder tarief 1.

Commissie: Binnen de Commissie hebben DG HR (dienst beveiliging en preventie), het JRC (hoofdzakelijk om taakgebonden redenen) en DG ECHO (steunverlening bij de coördinatie in nood- of crisissituaties) het meest gebruikgemaakt van ploegendiensten (respectievelijk 103, 29 en 26 personeelsleden in 2022). In vergelijking met 2021 was er een toename van het aantal begunstigden bij elk van deze drie diensten. In het JRC nam het aantal begunstigden met 2 toe. In DG ECHO nam het aantal begunstigden met 4 toe om de hogere werklast in het Coördinatiecentrum voor respons in noodsituaties aan te kunnen nu het centrum meer verantwoordelijkheden heeft gekregen en de algehele werklast is toegenomen doordat er nieuwe risico’s op dit werkgebied zijn ontstaan. In DG HR waren er 21 extra begunstigden vanwege een toename van het aantal posten dat is toegewezen aan persoonsbeveiliging in het kader van de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften en vanwege de oprichting van een nieuwe ploegendienst, die moet waarborgen dat er interne gespecialiseerde gewapende veiligheidsagenten aanwezig zijn.

Net als in 2021 werkten ook in twee andere DG’s personen in ploegendienst op de volgende gebieden:

- veiligheid en preventie: 8 (OIL);
- ICT: 12 (DG COMM; 14 in 2021).

Bij de Commissie worden de tarieven 1, 3 en 4 toegepast, waarbij tarief 4 (continudienst) vooral geldt voor diensten van de beveiliging, het JRC en coördinatie bij crisis- en noodsituaties.

Rekenkamer: In 2022 kende alleen de dienst “Personeelszaken, financiën en algemene diensten” een continudienst om de veiligheid van gebouwen en personen te waarborgen. Het betreft permanente dienstverlening (24 uur per dag) (tarief 4), waarbij 17 personeelsleden zijn betrokken (zelfde aantal als in 2021).

EESC/CvdR: Het EESC en het CvdR hebben een gemeenschappelijke ploegendienst om te voldoen aan de behoefte aan permanente aanwezigheid binnen de veiligheidsdienst. Het EESC betaalde toeslagen aan 3 personeelsleden (tarief 1, tegenover 2 personeelsleden in 2021), het CvdR aan 4 personeelsleden (tarief 1, gelijk aan 2021).

EDEO: In 2022 betaalde de EDEO 37 toeslagen voor continu- of ploegendiensten (32 in 2021) voor de permanente bescherming van het personeel van de EDEO, de bezoekers, de gebouwen en de activa in Brussel, om 24 uur per dag en 7 dagen per week te zorgen voor monitoring, beoordeling en vroegtijdige waarschuwing bij politiek significante gebeurtenissen of situaties en om communicatiediensten voor gerubriceerde informatie te verlenen aan al het personeel van de EDEO, met inbegrip van de delegaties, en aan het secretariaat-generaal van de Raad. Het verschil is toe te schrijven aan een daling (1 begunstigde minder) bij de dienst die zorgt voor de dagelijkse monitoring en beoordeling van politiek belangrijke gebeurtenissen, en een toename van 6 begunstigden bij de dienst voor de overdracht van gerubriceerde informatie, waarmee de vacatures zijn vervuld die in het grootste deel van 2021 openstonden, en waardoor de extra taken die sinds 2022 aan de dienst toegewezen zijn, kunnen worden uitgevoerd. Zowel tarief 1 als 4 is van toepassing bij de EDEO.

6. BEGROTINGSUITGAVEN PER INSTELLING EN PER TOESLAG (IN EURO)

InstellingWachtdienstenWerkzaamheden met een bezwaarlijk karakterWerk in ploegendienstTotaal
Parlement006 373 552,806 373 552,80
Raad434 8220692 588
1 127 410,00

Commissie1 768 721,89

456 738,14

1 794 552,57
4 020 012,60

- waarvan JRC:
702 747,57

430 712,21

251 958,661 385 418,44

Hof van Justitie60 751,560060 751,56
Rekenkamer31 454,180198 869,01
230 323,19

EESC8 504,4909 650,04
18 154,53

CvdR11 077,98020 242,32
31 320,30

EDEO79 127,440246 219,52
325 346,96

Ombudsman0000
EDPS0000
Totaal2 394 459,54456 738,149 335 674,2612 186 871,94

In 2022 bedroegen de totale uitgaven voor alle drie de toeslagen in alle Europese instellingen samen 12 186 871,94 EUR (10 683 129,74 EUR in 2021).

De stijging van de totale uitgaven ten opzichte van 2021 is voornamelijk toe te schrijven aan de stijging van de uitgaven voor toeslagen voor continu- of ploegendienst (8 223 692,75 EUR in 2021) als gevolg van een stijging van het aantal begunstigden van toeslagen voor continu- of ploegendienst bij het Europees Parlement (van 627 naar 709) en bij de Commissie (van 153 naar 178).

Ook de uitgaven voor wachtdiensttoelagen zijn licht gestegen (2 197 325,09 EUR in 2021), voornamelijk door een stijging van het aantal begunstigden van deze toeslag bij de Raad (van 98 tot 149) en bij de Commissie (van 476 tot 528).

Aangezien de JRC-laboratoria na de COVID-19-gezondheidscrisis weer opengingen, steeg het aantal uren waarin werkzaamheden met een bezwaarlijk karakter werden uitgevoerd, wat resulteerde in een stijging van de uitgaven voor deze vergoeding met bijna 75 % ten opzichte van 2021 (262 111,90 EUR in 2021).

1 In de zin van het Statuut.

2 Artikel 3 van Verordening nr. 858/2004 van de Raad.

NL NL