Toelichting bij COM(2002)70 - Vijfentwintigste wijziging van Richtlijn 76/769/EEG betreffende de harmonisatie van nationale wetgeving inzake de beperking van het op de markt brengen en van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen en preparaten (stoffen die als kankerverwekkend, mutageen of vergiftig voor de voortplanting zijn ingedeeld - c/m/r)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1. INLEIDING EN CONTEXT

Richtlijn 94/60/EG van het Europees Parlement en de Raad tot veertiende wijziging van Richtlijn 76/769/EEG van 27 juli 1976 betreffende de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake de beperking van het op de markt brengen en van het gebruik van bepaalde gevaarlijke stoffen en preparaten  i, voegt aan bijlage I bij Richtlijn 76/769/EEG  i een lijst toe met stoffen die als kankerverwekkende, mutagene of voor de voortplanting vergiftige (c/m/r) stoffen van categorie 1 of 2 zijn ingedeeld. In de richtlijn wordt bepaald dat deze stoffen of preparaten niet met het oog op verkoop aan het grote publiek in de handel mogen worden gebracht. De indeling van deze stoffen als c/m/r is vastgelegd in bijlage I bij Richtlijn 67/548/EEG van de Raad van 27 juni 1967 betreffende de aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen inzake de indeling, de verpakking en het kenmerken van gevaarlijke stoffen  i. Deze bijlage wordt geregeld bijgewerkt door aanpassing aan de vooruitgang van de techniek.

Krachtens Richtlijn 94/60/EG is de Commissie ook verplicht nieuwe voorstellen bij het Europees Parlement en de Raad in te dienen om uiterlijk zes maanden na de publicatie van de indeling van nieuwe stoffen als c/m/r (categorie 1 en 2) in het kader van Richtlijn 67/548/EEG van de Raad deze nieuwe c/m/r-stoffen ook in bijlage I bij Richtlijn 76/769/EEG op te nemen. Richtlijn 97/56/EG van het Europees Parlement en de Raad  i, de zestiende wijziging van Richtlijn 76/769/EEG, actualiseert en consolideert het aanhangsel met de c/m/r-stoffen van bijlage I bij de richtlijn. Als gevolg van Richtlijn 98/98/EG  i van de Commissie tot vijfentwintigste aanpassing van Richtlijn 67/548/EEG heeft de Commissie een voorstel ingediend om nieuwe c/m/r-stoffen in bijlage I bij Richtlijn 76/769/EEG op te nemen.

Bij Richtlijn 2001/59/EG van de Commissie van 6 augustus 2001  i tot achtentwintigste aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 67/548/EEG, en meer in het bijzonder bijlage I daarbij, zijn in de desbetreffende bijlage twee recentelijk als kankerverwekkend van categorie 1 ingedeelde stoffen, negentien recentelijk als kankerverwekkend van categorie 2 ingedeelde stoffen, vijf recentelijk als mutageen van categorie 2 ingedeelde stoffen, een recentelijk als vergiftig voor de voortplanting van categorie 1 ingedeelde stof en zestien recentelijk als vergiftig voor de voortplanting van categorie 2 ingedeelde stoffen opgenomen. Voorgesteld wordt om deze stoffen in het aanhangsel betreffende de punten 29, 30 en 31 van bijlage I bij Richtlijn 76/769/EEG op te nemen.

1.

Motivering van het voorstel



Wat zijn de doelstellingen van het voorstel, gelet op de verplichtingen van de Gemeenschap*

In het kader van het optreden op het gebied van de volksgezondheid hebben het Europees Parlement en de Raad een actieplan voor de bestrijding van kanker vastgesteld (Besluit nr. 646/1996/EG  i). Doordat er geen controle mogelijk is op het gebruik van chemische stoffen door de consument, kan de veiligheid alleen worden gewaarborgd door het gebruik van c/m/r-stoffen en -preparaten door de consument te verbieden. Sinds de vaststelling van Richtlijn 94/60/EG wordt de Commissie verzocht maatregelen voor te stellen met betrekking tot stoffen die recentelijk als c/m/r van categorie 1 of 2 zijn ingedeeld.

Het doel van het voorstel is de instandhouding van de interne markt. Wanneer de lidstaten nationale bepalingen vaststellen waardoor het op de markt brengen en het gebruik van c/m/r-stoffen en -preparaten worden beperkt, zal de handel vanwege verschillen in de nationale wetgevingen worden belemmerd. Het ontwerp-voorstel is gericht op verbetering van de voorwaarden voor de werking van de interne markt teneinde de gezondheid en veiligheid van de consument te beschermen.

Welke middelen zijn er voor het optreden van de Gemeenschap beschikbaar

*

Het enige middel dat beschikbaar is, is een voorstel tot vijfentwintigste wijziging van Richtlijn 76/769/EEG waarin geharmoniseerde voorschriften zijn opgenomen voor het gebruik van stoffen en preparaten die als c/m/r van categorie 1 of 2 zijn ingedeeld.

Is een uniforme regeling nodig of kan worden volstaan met de formulering van richtsnoeren waarbij de uitvoering aan de lidstaten wordt overgelaten*

In de voorgestelde vijfentwintigste wijziging worden uniforme voorschriften vastgesteld voor het verkeer van stoffen en preparaten die als c/m/r zijn ingedeeld. Tevens wordt de bescherming van de gezondheid en de veiligheid van de consument op een hoog niveau gewaarborgd. De voorgestelde vijfentwintigste wijziging is de enige manier om deze doelstellingen te verwezenlijken. Richtsnoeren zouden niet voldoende zijn.

2.

Achtergrond van het voorstel



Door de voorgestelde vijfentwintigste wijziging wordt het aanhangsel met c/m/r-stoffen van bijlage I bij Richtlijn 76/769/EEG uitgebreid met de stoffen die in de achtentwintigste aanpassing van Richtlijn 67/548/EEG aan de vooruitgang van de techniek als c/m/r van categorie 1 of 2 zijn ingedeeld. Dit betekent dat het gebruik van al deze stoffen door de consument wordt verboden.

3.

Kosten en baten



Kosten



De kosten zouden laag zijn vanwege het beperkte gebruik van die stoffen door het grote publiek.

Baten



Het voorgestelde verbod zal ervoor zorgen dat de c/m/r-stoffen en -preparaten nu en in de toekomst niet voor gebruik door de consument in de handel worden gebracht. De baten van het voorstel liggen op het gebied van de bescherming van de gezondheid van de consument.

4.

Evenredigheid



De vijfentwintigste wijziging levert baten op voor de bescherming van de gezondheid van de consument. Deze baten worden met lage kosten verwezenlijkt.

6. RAADPLEGING BIJ DE OPSTELLING VAN HET ONTWERP VOOR DE VIJFENTWINTIGSTE WIJZIGING

Bij de voorbereiding van het voorstel zijn er twee vergaderingen met deskundigen van de lidstaten en de industrie gehouden om hun mening te peilen. De industrie werd vertegenwoordigd door Cefic (Europese raad van de verenigingen van de chemische industrie) en Eurométaux.

7. OVEREENSTEMMING MET HET VERDRAG

Dit voorstel is bedoeld om de interne markt in stand te houden en tegelijkertijd een hoog beschermingsniveau van de gezondheid van de consument te waarborgen en is derhalve in overeenstemming met artikel 95, lid 3, van het Verdrag.

8. HET EUROPEES PARLEMENT EN HET ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ

Overeenkomstig artikel 95 van het Verdrag wordt de medebeslissingsprocedure met het Europees Parlement gevolgd. Het Economisch en Sociaal Comité moet worden geraadpleegd.