Toelichting bij COM(2002)342 - Productspecifiek vrijwaringsmechanisme in de overgangsperiode voor producten uit China en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 519/94 betreffende een gemeenschappelijke regeling voor de invoer uit bepaalde derde landen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2002)342 - Productspecifiek vrijwaringsmechanisme in de overgangsperiode voor producten uit China en tot wijziging van Verordening (EG) ... |
---|---|
bron | COM(2002)342 ![]() ![]() |
datum | 25-06-2002 |
I. Het productspecifieke vrijwaringsmechanisme van het Toetredingsprotocol
Het Protocol inzake de toetreding van China tot de WTO (WT/L/432) bevat bepalingen over een productspecifiek vrijwaringsmechanisme voor de overgangsperiode dat wordt toegepast wanneer 'producten van Chinese oorsprong in zulke toegenomen hoeveelheden of onder zulke omstandigheden in het gebied van een ander WTO-Lid worden ingevoerd dat zij de markt verstoren of dreigen te verstoren'. Het productspecifieke vrijwaringsmechanisme voor de overgangsperiode zal 12 jaar na de inwerkingtreding van het Protocol vervallen. Er zijn enkele belangrijke verschillen met de basisverordening van de EG inzake vrijwaringsmaatregelen (Verordening (EG) nr. 3285/94 van de Raad) en de verordening inzake de invoer uit bepaalde landen zonder markteconomie (Verordening (EG) nr. 519/94 van de Raad), onder meer:
1. iets lagere inhoudelijke normen (met name 'verstoring van de markt', dat wil zeggen 'aanmerkelijke schade' in tegenstelling tot 'ernstige schade' in de Verordeningen 3285/94 en 519/94),
2. geen bepalingen inzake de duur van definitieve maatregelen (in tegenstelling tot 4 plus 4 jaar volgens Verordening 3285/94), en
3. specifieke bepalingen over maatregelen inzake handelsverlegging (bij een toename van de invoer uit China als gevolg van productspecifieke vrijwaringsmaatregelen van andere WTO-leden).
Het vaststellen van een afzonderlijke verordening waarbij China van de toepassing van Verordening 519/94 wordt uitgesloten is de beste manier om overeenstemming te bereiken met de bijzondere kenmerken van het productspecifieke vrijwaringsmechanisme van het Toetredingsprotocol (met name de inhoudelijke bepalingen) en om passende procedurele bepalingen te verkrijgen die aan de gebruikelijke EG-normen voldoen. De kern van bijgevoegde ontwerp-verordening is gebaseerd op de bestaande verordeningen inzake vrijwaringsmaatregelen en subsidiƫring.
II. Nieuwe tabel voor de geleidelijke afschaffing van contingenten voor niet-textiele producten uit China
Naast bepalingen over het productspecifieke vrijwaringsmechanisme bevat de verordening bepalingen over contingenten voor andere producten dan textielproducten. Dergelijke bepalingen zijn momenteel opgenomen in Verordening (EG) nr. 519/94 en moeten worden gewijzigd gezien de geleidelijke afschaffing van de contingenten, tot 2005, voor andere producten dan textielproducten uit China (bepaalde soorten schoeisel, aardewerk en keramiek).
III. Afschaffing van de toezichtsmaatregelen die thans op bepaalde producten uit China van toepassing zijn
De verordening bevat ook bepalingen over de afschaffing van de toezichtsmaatregelen die van toepassing zijn op de invoer van bepaalde producten uit China (intrekking van Bijlage III bij Verordening (EG) nr. 519/94).
IV. Delegatie aan de Commissie van de bevoegdheid om het geografische toepassingsgebied van Verordening (EG) nr. 519/94 te wijzigen
Tenslotte bevat de verordening bepalingen over de wijziging van Verordening (EG) nr. 519/94 in termen van de toepassing op bepaalde landen zonder markteconomie (lijst in Bijlage I). Tot nu toe moest Verordening (EG) nr. 519/94 worden gewijzigd, telkens wanneer een land lid van de WTO werd. Deze onnodig bewerkelijke procedure is nu vereenvoudigd door aan de Commissie de bevoegdheid te delegeren om landen in de lijst te schrappen zodra deze lid van de WTO worden.