Toelichting bij COM(2005)427 - Wijziging van richtlijn 69/169/EEG wat betreft de tijdelijke kwantitatieve beperking op de invoer van bier in Finland

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel


Finland, dat een grens heeft met Rusland waar alcohol veel goedkoper is, heeft verzocht om de bestaande beperking op de invoer van bier door reizigers uit andere landen dan lidstaten ook na 1 januari 2006 te mogen blijven toepassen. Dit verzoek past in het kader van de aanpak van fiscale, economische en sociale problemen en problemen op het gebied van de volksgezondheid en de openbare orde. De Commissie stelt voor om Finland een kwantitatief maximum te laten instellen voor de invoer van bier door reizigers uit andere landen dan lidstaten, dat wordt vastgesteld op 16 liter en uiterlijk op 1 januari 2006 in werking treedt. Deze maatregel zou de huidige fiscale en economische problemen waarmee Finland te kampen heeft, moeten helpen opvangen. Deze derogatie moet echter in de tijd worden beperkt: a) omdat het noodzakelijk is dat overal in de Gemeenschap dezelfde regels gelden, teneinde te voorkomen dat de concurrentie wordt verstoord als bij de overschrijding van de buitengrenzen van de Gemeenschap verschillende maxima worden toegepast; b) in afwachting van de uitkomst van een algemene evaluatie van de in Richtlijn 69/169/EEG vastgestelde waarden en hoeveelheden. Deze evaluatie zal naar verwachting worden gevolgd door een voorstel dat onder andere in een definitieve oplossing voor het Finse probleem kan voorzien. De derogatie vervalt op 31 december 2006.

Algemene context


In 2000 werd Finland gemachtigd om wegens fiscale, economische en sociale problemen en problemen op het gebied van de volksgezondheid en de openbare orde tot 31 december 2005 de hoeveelheid bier die particulieren voor eigen gebruik uit andere landen dan lidstaten mogen invoeren, te beperken tot niet minder dan 6 liter. Finland paste deze derogatie echter slechts ten dele toe en beperkte de invoer van bier op basis van zijn nationale wetgeving tot niet minder dan 16 liter. In combinatie met deze derogatie diende Finland ook de bestaande beperkingen geleidelijk op te heffen ten aanzien van bier dat vanuit andere lidstaten op zijn grondgebied wordt binnengebracht in overeenstemming met Richtlijn 92/12/EG van de Raad betreffende de algemene regeling voor accijnsproducten, het voorhanden hebben en het verkeer daarvan en de controles daarop.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied


Richtlijn 69/169/EEG van de Raad van 28 mei 1969 voorziet in de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen met betrekking tot de vrijstellingen van omzetbelastingen en accijnzen die bij invoer worden geheven in het internationale reizigersverkeer. Deze richtlijn is sinds de vaststelling ervan in 1969 verschillende keren gewijzigd om specifieke problemen van verschillende lidstaten op te lossen.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU


Niet van toepassing.

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbende partijen



Het voorstel behelst een verlenging van een bestaande derogatie, die alleen Finland betreft.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Er behoefde geen beroep te worden gedaan op externe deskundigheid.

Effectbeoordeling


Niet van toepassing.

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel


De Commissie stelt voor om Finland een kwantitatief maximum te laten instellen voor de invoer van bier door reizigers uit andere landen dan lidstaten, dat wordt vastgesteld op 16 liter en uiterlijk op 1 januari 2006 in werking treedt. Deze maatregel zou de huidige fiscale en economische problemen waarmee Finland te kampen heeft, moeten helpen opvangen. De derogatie vervalt op 31 december 2006.

Rechtsgrondslag


Artikel

Subsidiariteitsbeginsel


Met Richtlijn 69/169/EEG heeft de EU al geharmoniseerde bepalingen aangenomen inzake invoer door particuliere reizigers en aldus haar bevoegdheid uitgeoefend. Deze bepalingen kunnen niet door een besluit van de lidstaten maar alleen door een communautair besluit worden gewijzigd.

Evenredigheidsbeginsel


Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het evenredigheidsbeginsel:

Als de bestaande derogatie niet wordt verlengd, zou de in artikel 1 van Richtlijn 69/169/EEG vastgestelde algemene vrijstelling van 175 euro van toepassing zijn. In de praktijk zou dat betekenen dat reizigers gemiddeld 200 liter bier uit derde landen in Finland zouden kunnen invoeren. Er bestaan tussen Finland en zijn niet-EU-buur Rusland nog steeds grote prijsverschillen. De negatieve effecten van grensoverschrijdende aankopen voor de economische situatie van de Finse detailhandel worden nog versterkt door de aanwezigheid van belastingvrije winkels in de grensgebieden van Rusland. De toegenomen invoer van bier heeft niet alleen negatieve gevolgen voor de detailhandel en de belastingopbrengsten, maar veroorzaakt ook sociale problemen en gezondheidsproblemen. Vorengenoemde elementen moeten worden bekeken in samenhang met de aanzienlijke belastingverlagingen van gemiddeld 33% die in 2004 werden doorgevoerd, en de specifieke geografische situatie van Finland. Het wordt daarom dienstig geacht te voorzien in een tijdelijke verlenging van de derogatie.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: richtlijn.

Andere instrumenten zouden om de volgende reden(en) ongeschikt zijn: Een bestaande richtlijn kan slechts door een richtlijn worden gewijzigd.

3.

Gevolgen voor de begroting



Het voorstel heeft geen gevolgen voor de begroting van de Gemeenschap.

4.

Aanvullende informatie



Transponeringstabel


De lidstaten delen de Commissie de tekst van de nationale bepalingen tot omzetting van de richtlijn mee, alsmede een transponeringstabel ter weergave van het verband tussen die bepalingen en deze richtlijn.

1. 2005/0175 (CNS)