Toelichting bij COM(2006)32 - Richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

De nieuwe Lissabon‑strategie, die sinds 2005 geldt, is gebaseerd op een nieuwe governance‑cyclus met een pakket geïntegreerde richtsnoeren dat in principe tot 2008 geldig blijft. De lidstaten hebben op basis van deze geïntegreerde richtsnoeren, die zowel een economische en een sociale als een milieudimensie omvatten, hun nationale hervormingsprogramma's opgesteld waarin hun strategie voor groei en werkgelegenheid voor drie jaar wordt vastgesteld.

De evaluatie van de nationale hervormingsprogramma's door de Commissie is opgenomen in het jaarlijkse voortgangsverslag en in het daarbij gevoegde ontwerp voor het gezamenlijk verslag over de werkgelegenheid, dat zal worden goedgekeurd overeenkomstig de procedure van artikel 128, lid 1, van het Verdrag. Wat het nationale werkgelegenheidsbeleid betreft, komt de Commissie in deze evaluatie tot de volgende algemene conclusies:

- alle programma's hechten er veel belang aan dat meer mensen een baan krijgen en behouden, maar de kansen daartoe zouden worden vergroot indien de programma's waren gebaseerd op een levensloopbeleid, zodat tijdens de loopbaan een vlotte overstap van de ene baan naar de andere wordt bevorderd;

- het belang van nieuwe maatregelen om het aanpassingsvermogen van werknemers en ondernemingen te verbeteren, wordt vaak over het hoofd gezien. Er zou meer aandacht moeten worden besteed aan het creëren van voorwaarden voor 'flexizekerheid', een betere koppeling van fiscale en socialezekerheidsstelsels, en een actieve participatie van de sociale partners;

- hoewel wordt erkend dat het van essentieel belang is dat de vaardigheden worden ontwikkeld waaraan in een kenniseconomie behoefte is, zou uit het beleid duidelijker de noodzaak moeten blijken om de investeringen op te voeren en een echte doorbraak te verwezenlijken;

- de lidstaten zouden blijk moeten geven van hun engagement voor de nieuwe Lissabon‑agenda door ervoor te zorgen dat de uitgaven dienen om de Lissabon-strategie te ondersteunen, met name door de betrokkenheid van het publiek te bevorderen en de sociale partners bij het governance‑proces te betrekken.

Deze conclusies bevestigen het beleid en de hervormingsagenda die in de huidige werkgelegenheidsrichtsnoeren zijn opgenomen. Om procedurele redenen (artikel 128, lid 2) dient hun geldigheid voor 2006 na raadpleging van het Europees Parlement, het Comité van de Regio's, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Raadgevend Comité voor de werkgelegenheid door een beschikking van de Raad te worden bevestigd.

De Commissie acht het in dit stadium van de driejarige governance‑cyclus dienstig geen aanbevelingen inzake werkgelegenheid in de zin van artikel 128, lid 4, van het Verdrag voor te stellen, maar vestigt de aandacht van de lidstaten op de prioriteiten en de conclusies van de gedetailleerde evaluatie van de nationale hervormingsprogramma's in het jaarlijkse voortgangsverslag.