Toelichting bij COM(2006)696 - Wijziging van Bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1) ACHTERGROND VAN HET VOORSTEL

Motivering en doel van het voorstel



Deze ontwerpverordening van de Raad beoogt het douanerecht voor bepaalde goederen van hoofdstuk 30 (farmaceutische producten) autonoom voor een onbepaalde periode te schorsen, en derhalve Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief te wijzigen.

Algemene context



- Hoofdstuk 30 van de Gecombineerde Nomenclatuur (GN) bestrijkt farmaceutische producten.

- Steriele barrièremiddelen tegen het verkleven, voor de chirurgie of voor de tandheelkunde, ook indien zij door het lichaam kunnen worden geabsorbeerd, worden in 2006 ingedeeld in hoofdstuk 39 of 60 (afhankelijk van het materiaal waarvan zij zijn vervaardigd) van de versie 2002 van het Geharmoniseerd Systeem. Hulpmiddelen die herkenbaar zijn voor gebruik in de stomazorg worden in 2006 ingedeeld in hoofdstuk 39 van de versie 2002 van het Geharmoniseerd Systeem. Voor deze producten geldt een douanerecht van 6,5%.

- Deze producten zullen vanaf 1 januari 2007 onder hoofdstuk 30 van de GN worden ingedeeld, na de aanpassing van de GN aan het GS 2007 (als gevolg van de wijzigingen in de nomenclatuur die een bijlage vormt bij de Internationale Overeenkomst inzake de omschrijving en de codering van goederen die werden op grond van de Aanbeveling van 26 juni 2004 van de Internationale Douaneraad).

- Als resultaat van de onderhandelingen in het kader van de Uruguay-Ronde over farmaceutische producten zijn op de producten van hoofdstuk 30 geen douanerechten van toepassing.

- Om redenen van volksgezondheid is het in het belang van de Gemeenschap de vrijstelling van douanerechten die voor deze producten geldt, autonoom uit te breiden.

Bestaande bepalingen op het door het voorstel bestreken gebied



Verordening (EEG) nr. 2658/87 van de Raad van 23 juli 1987 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief.

Samenhang met andere beleidsgebieden en doelstellingen van de EU



Is in overeenstemming met het beleid op het gebied van handel, ondernemingen, gezondheid en buitenlandse betrekkingen.

2)

1.

Raadpleging van belanghebbende partijen en effectbeoordeling



Raadpleging van belanghebbenden



Wijze van raadpleging, belangrijkste geraadpleegde sectoren en algemeen profiel van de respondenten



De afdeling Tarief- en Statistieknomenclatuur van het Comité douanewetboek.

Samenvatting van de reacties en hoe daarmee rekening is gehouden



Alle opgenomen schorsingen stemmen overeen met het akkoord dat na bespreking in de groep werd bereikt.

Bijeenbrengen en benutten van deskundigheid



Betrokken wetenschaps- en kennisgebieden



Douanedeskundigen die in het Comité douanewetboek de lidstaten vertegenwoordigen.

Gebruikte methode



Bijeenkomsten.

Belangrijkste geraadpleegde organisaties en deskundigen



Deskundigen die door elk van de lidstaten zijn aangewezen.

Ontvangen en gebruikte adviezen



Er werd geen melding gemaakt van het bestaan van mogelijk ernstige risico’s met onomkeerbare gevolgen.

Wijze waarop het deskundigenadvies beschikbaar is gemaakt voor het publiek



Publicatie van het voorstel.

Effectbeoordeling



Overleg tussen de diensten.

Voordelen voor de gezondheid.

3)

2.

Juridische elementen van het voorstel



Samenvatting van de voorgestelde maatregel



Voorstel voor een VERORDENING VAN DE RAAD tot wijziging van Bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief.

Rechtsgrond



Artikel 26 van het Verdrag.

Subsidiariteitsbeginsel



Het voorstel betreft een gebied dat onder de exclusieve bevoegdheid van de Gemeenschap valt. Het subsidiariteitsbeginsel is derhalve niet van toepassing.

Evenredigheidsbeginsel



Het voorstel is om de volgende reden(en) in overeenstemming met het subsidiariteitsbeginsel.

Niet van toepassing.

Deze maatregelen zijn in overeenstemming met de beginselen die zijn vastgesteld met het oog op de vereenvoudiging van de procedures voor het buitenlandse handelsverkeer.

Keuze van instrumenten



Voorgesteld instrument: verordening.

Een andere vorm zou niet geschikt zijn om de volgende reden(en):

Krachtens artikel 26 van het EG-verdrag moeten schorsingen van autonome rechten en contingenten worden vastgesteld door de Raad met een gekwalificeerde meerderheid van stemmen op voorstel van de Commissie.

4)

3.

Gevolgen voor de begroting



Niet-geïnde douanerechten.

Voorstel voor een

VERORDENING VAN DE RAAD

tot wijziging van Bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 26,

Gelet op het voorstel van de Commissie i,

Overwegende hetgeen volgt:

Na overleg in het kader van de Uruguay-ronde werd in the Gecombineerde Nomenclatuur (GN), overeenkomstig bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 i van de Raad een vrijstelling van rechten voor farmaceutische producten van hoofdstuk 30 vastgesteld.

Steriele barrièremiddelen tegen het verkleven, voor de chirurgie of voor de tandheelkunde, ook indien zij door het lichaam worden geabsorbeerd, en hulpmiddelen die herkenbaar zijn voor gebruik in de stomazorg, worden momenteel onder verschillende hoofdstukken van de GN ingedeeld en zijn onderworpen aan een tarief van 6,5%. Vanaf 1 januari 2007 moeten deze middelen onder hoofdstuk 30 van de GN worden ingedeeld, (als gevolg van de wijzigingen in de Nomenclatuur die een bijlage vormt bij de “Internationale Overeenkomst inzake de omschrijving en de codering van goederen” die werden aanvaard op grond van de Aanbeveling van 26 juni 2004 van de Internationale Douaneraad).

Om redenen van volksgezondheid is het in het belang van de Gemeenschap de vrijstelling die voor farmaceutische producten geldt, autonoom uit te breiden tot farmaceutische producten die onder hoofdstuk 30 vallen. Dit dient te geschieden door middel van een schorsing van rechten voor een onbepaalde periode.

Verordening (EEG) nr. 2658/87 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd.

Daar de bij deze verordening ingevoerde wijziging vanaf dezelfde datum moet gelden als de gecombineerde nomenclatuur voor 2007, die is opgenomen in Verordening (EG) nr. 1549/2006, moet zij onmiddellijk in werking treden en moet zij worden toegepast met ingang van 1 januari 2007,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Bijlage I, tweede deel — Tabel der douanerechten, afdeling VI, hoofdstuk 30, bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 wordt als volgt gewijzigd

(a) de tekst in kolom 3, bij GN-code 3006 10 30 wordt vervangen door:

"6,5*

___________________

* 'Dit douanerecht is, op autonome basis, geschorst voor een onbepaalde periode.'

(b) de tekst in kolom 3, bij GN-code 3006 91 00 wordt vervangen door:

"6,5*

___________________

* 'Dit douanerecht is, op autonome basis, geschorst voor een onbepaalde periode.'

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de dag van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Zij is van toepassing met ingang van 1 januari 2007.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel,

Voor de Raad

De voorzitter

FINANCIEEL MEMORANDUM VOOR VOORSTELLEN DIE UITSLUITEND GEVOLGEN HEBBEN VOOR DE ONTVANGSTENZIJDE VAN DE BEGROTING

1. BENAMING VAN HET VOORSTEL:

Voorstel voor een verordening van de Raad tot wijziging van Bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief

2. BEGROTINGSONDERDELEN:

Hoofdstuk en artikel: Hoofdstuk 12 art. 120

3. FINANCI ËLE GEVOLGEN

Het voorstel heeft geen financiële gevolgen

X Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de uitgaven maar wel voor de ontvangsten, namelijk:

Het verlies aan eigen middelen is zeer moeilijk in te schatten. Er zijn geen exacte invoerstatistieken beschikbaar voor deze twee categorieën omdat zij in 2006 in verschillende restposten waren ingedeeld met een zeer hoog handelsvolume.

Op basis van de invoer in 2005, wordt het maximale verlies aan inkomsten geraamd op 1.104.000 euro (voor aftrek van de 25%) voor de twee producten, namelijk het geraamde verlies voor 2005 van goederen, die in een eerdere wijziging van het GS ook anders werden ingedeeld.

(in miljoen euro, tot op 1 decimaal)

Begrotings-onderdeel Inkomsten i Aanvang [Jaar n]

Artikel Gevolgen voor eigen middelen 1/1/ 828.

4. FRAUDEBESTRIJDINGSMAATREGELEN

Toepassing van de normale maatregelen voorzien in het communautair douanewetboek.

5. ANDERE OPMERKINGEN
[…] van […], blz. […]